بلاگ

گیاهان دارویی برای گرمازدگی

فهرست مطلب


گرمازدگی Hyperthermia اتفاقی است که در آن بدن نمی تواند گرما را دفع کند و دمای درون بدن افزایش می یابد، این افزایش دما تا حدود چهل درجه نیز می رسد و باعث بهم خوردن مکانیزم تنظیم دما در بدن می شود، این اتفاق در تابستان بسیار پیش می آید و برای رفع آن توصیه شده تا از گیاهان دارویی مختلف استفاده کرد و خود را در محیط خنک نگه داشت، البته در صورت بروز آن بایدها و نبایدهایی را باید رعایت کرد که در ادامه بررسی می کنیم.

دلایل گرمازدگی

علت اصلی گرمازدگی فعالیت شدید یا گرمای هواست، در گرمازدگی دمای محیط بسیار بالا می رود و بدن نمی تواند حرارت را دفع کند، قرار گرفتن در دمای بالا همزمان با رطوبت زیاد و فعالیت بدنی شدید دلایل اصلی گرمازدگی هستند.
مایعات بدن در شرایط عادی به حفظ تعادل در دما کمک می کنند، عرق کردن گرمای اضافی را دفع می کند و باعث سرد شدن بدن می شود، وقتی فرد زیاد در گرما باشد عرق زیاد مایعات را کم کرده و بدن دیگر مایعات ندارد و حرارت بدن نیز بالا می رود، این اتفاق بسیار خطرناک است، از دلایل دیگر گرمازدگی به موارد زیر می توان اشاره کرد:
تاثیر الکل در کاهش توانایی بدن برای تنظیم دما
کم بودن آب در بدن و کاهش توانایی تعریق
لباس زیاد پوشیدن و مانع از ایجاد تعریق

دلایل گرمازدگی

انواع گرما زدگی

گرمازدگی متناسب با شدتی که دارد نام گذاری می شود، در نوع خفیف علائم کمتر هستند و فرد باید به جای خنک منتقل شود، در این حالت به فرد مایعات مختلف می دهند و باد می زنند تا دمای بدنش کمتر شود.
در گرمازدگی نوع متوسط معمولا فرد در محیط گرم کار و فعالیت کرده و این برایش تازگی داشته است، پس عادت نداشته و دچار مشکل می شود، اگر بعد از تعریق شدید فقط آب بدون املاح استفاده شود احتمال ایجاد این وضعیت زیاد می شود، برای رفع این مشکل توصیه می شود که فرد را به جای خنک ببرید، لباس هایش در بیاورید و با پنکه، حوله خیس یا یخ او را خنک کنید، ابتدا سر و گردن را خنک کنید و بعد سعی کنید تا پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهيد.
گرمازدگی شدید باعث افزایش شدید دمای بدن می شود، علائم زیادی دارد و باید سریع تر به اورژانس مراجعه کرد، سعی در کاهش دمای بدن فرد مهم ترین کاری است که تا زمان آمدن اورژانس باید انجام دهید، می توانید فرد را در وان یخ قرار دهید و دست و پا را ماساژ دهید تا خون رسانی صورت گیرد، یا می توانید از خود اورژانس پشت تلفن سوال کنید که چه کار باید کرد، در نوع شدید ممکن است رساندن سرما به طور یکدفعه باعث شوک زیادی شود.

علائم گرمازدگی چیست

سردرد
تهوع و استفراغ
ادرار زرد تیره یا نارنجی
پوست خشک و داغ
برافروخته شدن پوست
سرگیجه و ضعف
عدم تعرق و تعریق شدید
تنفس سریع و افزایش ضربان قلب
گرفتگی عضلانی و درد شکمی
توهم و هذیان
تشنج
کج خلقی و عصبانیت
تغییرات رفتاری

روش های پیشگیری از گرمازدگی

برای اینکه دچار گرمازدگی نشوید دوش آب سرد بگیرید، در ورزش افراط نکنید، سعی کنید تا زیر تابش مستقیم آفتاب نمانید، آب خنک زیاد بنوشید، در تابستان و روزهای گرم سعی کنید از ۱۱ صبح تا ۳ بعد از ظهر بیرون نروید، پوست خود را با آب خنک کنید، لباس گشاد و روشن بپوشید، در هوای خیلی گرم الکل ننوشید، از خوردن غذاهای سرخ شده و پر ادویه بخصوص فلفل، دارچین، سیر، میخک، جوز هندی و زنجبیل اجتناب کنید، ترشیجات نیز دمای بدن را بالا می برند، بهتر است ترب تربچه و خردل نیز مصرف نکنید.

اگر دچار این عارضه شدید می توانید با مصرف برخی گیاهان آن را رفع کنید، البته مصرف این گیاهان برای پیشگیری بسیار بهتر است و جواب خواهد داد، اکثرا مصرف آن ها به شکل نوشیدنی های خنک است، در ادامه به بررسی دقیق روش های مختلف مصرف گیاهان و بخصوص نوشیدنی های خنک مفید می پردازیم.

نوشیدنی های مناسب

این نوشیدنی ها برای پیشگیری از گرمازدگی و بطور کلی برای فصل گرما مناسب هستند، نوشیدنی های با شکر و شیرین را به هیچ عنوان نباید در لحظه گرمازدگی مصرف کرد زیرا فشار خون و قند خون را بالا می برد و بدن برای هضم قند دوباره به آب زیادی نیاز خواهد داشت، مایعات کافئین دار مانند قهوه و نوشابه نیز عطش را رفع می کنند اما در زمان گرمازدگی نباید مصرف شوند.

آبمیوه های طبیعی

آبمیوه های طبیعی می توانند به کاهش گرمازدگی کمک کنند، بهتر است برای مصرف آبمیوه ها را بدون شکر استفاده کنید.

آب آلبالو

آب آلبالو خالص تاثیر زیادی در رفع گرمازدگی دارد البت برای پیشگیری از گرمازدگی می توانید از شربت آلبالو نیز استفاده کنید اما در حین این مشکل بهتر است از شکر استفاده نکنید، آلبالو از قدیم الایام برای رفع عطش در تابستان مورد استفاده بوده است و فواید زیادی برای بدن دارد.

آب زرشک

آب زرشک طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است و ویتامین ث بالایی دارد که به افزایش سلامتی سیستم ایمنی بدن کمک می کند، آب زرشک برای لاغری و افزایش سوخت و ساز نیز استفاده می شود و تاثیر زیادی در کاهش دمای بدن و کاهش قند خون و فشارخون دارد، کسانی که دیابت دارند اگر دچار گرمازدگی شدند بهتر است در مصرف آب زرشک محتاط باشند.

آب انار

آب انار سرشار از فواید مختلف است که خاصیتی آنتی اکسیدانی دارد و می تواند رادیکال های آزاد را دفع کند، این نوشیدنی برای قلب مفید است و به علت ترش و ملس بودن می تواند به سرعت به کاهش دمای بدن کمک کند، آب انار قند خون و فشار خون را نیز کاهش می دهد و احتمال سکته در حین گرمازدگی را کم می کند.

آب هندوانه

هندوانه میوه ای تابستانی و بسیار مفید است که مصرف آن در تابستان بسیار مناسب است، چه آن را به شکل میوه بخورید و چه آب آن را بنوشید تاثیر خواهد داشت، البته به آب هندوانه به هیچ وجه شکر نزنید، این میوه التهاب های درونی را تسکین می دهد و آرامش بخش است، علاوه بر این طبعی سرد و تر دارد که همه مردم عموما آن را دوست دارند.

آب طالبی

طالبی از میوه های تابستانی بسیار مفید است که می تواند بدون کلسترول و چربی و با فیبر فراوان میان وعده ای کامل باشد، نوشیدن آب طالبی تاثیر زیادی در تعادل دمای بدن دارد و خواص آن برای پوست و مو بسیار زیاد است، این آبمیوه طبیعی را بدون شکر مصرف کنید تا فواید آن بیشتر باشد.

آب طالبی

شربت های مفید برای گرمازدگی

شربت ها با عرق یا دانه های گیاهی و آبمیوه های غلیظ شده به دست می آیند که در آن ها شکر وجود دارد و خنک مصرف می شوند، مصرف شربت برای پیشگیری از گرمازدگی مناسب است اما از جمله مواردی است که در حین گرمازدگی نباید آن را مصرف کنید.

شربت خاکشیر خنک!

بسیاری از افراد در تابستان سراغ خاکشیر می روند تا خود را خنک کنند، خاکشیر تاثیر زیادی در پیشگیری از گرما زدگی و حتی رفع آن دارد، خاکشیر با اینکه از اسهال جلوگیری می کند حتما باید همراه با یخ میل شود تا خود باعث اسهال نشود، می توانید به شربت خاکشیر مقداری لیمو ترش تازه اضافه کنید تا خواص آن را چند برابر کند.

شربت آبلیمو

شربت آبلیمو از جمله شربت های محبوب در فصل گرما است که به دلیل ویتامین ث زیادی که دارد به ضد عفونی کردن بدن کمک کرده و می تواند آلودگی ها را رفع کند، این شربت از حالت تهوع جلوگیری می کند و باعث بهبود اوضاع گوارشی می شود، برای کسانی که در گرمازدگی دچار حالت تهوع شده اند مصرف آن مناسب است.

سکنجبین

بهتر است شربت سکنجبین را رقیق و ملس میل کنید، این شربت سرشار از منفعت است و به بریدن صفرا کمک می کند، علاوه بر این از التهاب حرارت معده کم می کند و آن جه بلغم در معده و روده باشد خارج می کند، می توانید این شربت را با ریشه و تخم کاسنی ترکیب کرده و با کمی گلاب نوشیدنی مفیدی درست کرده و بنوشید.

شربت تخم شربتی

تخم شربتی حالتی لعاب دار دارد و همین باعث حفظ بیشتر آب در بدن می شود، برای رفع عطش سریع تر نیز مفید است، تخم شربتی التهاب های دستگاه تناسلی را رفع می کند و باعث بهبود کارکرد مجاری ادراری می شود، مصرف آن برای رفع گرمازدگی در تابستان معجزه می کند، می توانید آن را در ترکیب با خاکشیر میل کنید.

شربت عناب

برای درست کردن این شربت کافیست عناب را بجوشانید و بعد کمی شکر به آن اضافه کرده بگذارید تا خنک شود و بنوشید، شکر زیاد اضافه نکنید تا طعم ملس خوشایندی به خود بگیرد، می توانید به آن کمی زرشک اضافه کنید تا تاثیرش بیشتر شود.

نوشیدنی گلاب

شربت گلاب نیز تاثیر زیادی در رفع گرمازدگی دارد، کافیست گلاب را با یخ و کمی شکر ترکیب کرده و برای کاهش گرمای درون بدن استفاده کنید، گلاب به تقویت شما کمک می کند و برای تقویت قلب مفید است، البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

نوشیدنی گلاب

شربت گل پنیرک

یکی از روش های خوشمزه برای خنک کردن بدن استفاده از شربت پنیرک است، پنیرک طعم و مزه خاصی ندارد اما تاثیر زیادی در پیشگیری و درمان گرمازدگی دارد، پنیرک تب بر است و حرارت بدن را کم می کند، برای درست کردن شربت گل پنیرک را با یک دوم آب سرد خیس کرده و نیم ساعت خیس کنید تا عصاره رنگی و غلیظ به دست بیاید، بعد گل پنیرک را از صافی رد کرده و آن را برای تهیه این شربت خنک آماده کنید.

شربت نعناع

نعناع گیاهی خنک کننده است که در انواع نوشیدنی های دیگر نیز برای کاهش دمای بدن و خاصیت خنک کنندگی به کار می رود، شربت نعناع با عرق آن درست می شود و خاصیتی آنتی بیوتیکی دارد، می تواند با وجود منتول به کاهش مخاط داخل ریه کمک کند و تاثیر زیادی در رفع حالت تهوع و استفراغ دارد، شربت نعنا برای افرادی که در رژیم لاغری هستند گزینه مناسبی است.

شربت بهار نارنج

شربت بهار نارنج آرامش بخش و تسکین دهنده است، این شربت برای فصل تابستان بسیار پر کاربرد است و می تواند باعث خنک شدن بدن شود، علاوه بر این سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است و می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، معمولا برای افزایش خاصیت خنک کنندگی و رفع عطش از ترکیب آن با خاکشیر یا گلاب نیز استفاده می کنند.

شربت اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی بسیار مفید برای بدن است که می تواند به افزایش آرامش کمک کند و تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد، شربت آن را در فصل تابستان می توانید بنوشید و علاوه بر خنک کردن خود باعث تقویت قلب و سم زدایی از کبد خود شوید، مصرف این شربت نباید زیاد باشد.

شربت گشنیز

برای درست کردن شربت گشنیز مقداری از آن را له کرده و با آب ترکیب کنید مقدار خیلی کمی شکر بزنید و بنوشید، این نوشیدنی خاصیتی خنک کننده دارد و می تواند حالت تهوع و استفراغ را کاهش دهد‌.

دمنوش های خنک کننده

اگر اهل چای خوردن هستید و ترجیح می دهید نوشیدنی گرم بنوشید بهتر است در تابستان دمنوش های گیاهی خنک کننده را جایگزین چای و قهوه کنید، می توانید برخی از این دمنوش ها را در ترکیب با چای سیاه دم کنید تا فواید آن ها را دریافت کنید و در عین حال چای سیاه مورد نیاز را هم بنوشید.

دمنوش بادرنجبویه

این دمنوش نعناع به صورت خنک و سرد است که طعمی شبیه لیمو دارد، خواص آرامش بخش زیادی دارد و برای اعصاب بسیار مفید است، این دمنوش نشاط آور باعث خوشبو شدن دهان نیز می شود و تاثیر زیادی در رفع تنش های عصبی دارد.

دمنوش به لیمو

به لیمو در طب سنتی مصرف زیادی دارد و خاصیتی آرام کننده دارد، این گیاه می تواند تشنج را رفع کند‌، ادرار آور است، سرگیجه و تپش قلب را رفع می کند و برای فصل تابستان توصیه شده است.

دمنوش به لیمو

دمنوش پوست نارنگی در تابستان

برای داشتن تابستانی دلچسب سراغ پوست نارنگی بروید، دمنوش پوست نارنگی را با پوست خشک شده درست می کنند و طعم خوشایندی دارد، عطر آن قوی است به سرعت فضای خانه را عطرآگین می کند و سرشار از ویتامین های مختلف است، می توانید آن را به‌عنوان چای سبز نیز میل کنید.

چای قاصدک خشک شده

این چای از جمله نوشیدنی های خنک کننده است که فواید زیادی دارد و مصرف آن باعث افزایش حس قدرت می شود، چای قاصدک با اینکه طعم تلخی دارد اما سرشار از خواص است و مصرف آن در تابستان توصیه شده است.

سراغ دمنوش زالزالک بروید

این دمنوش طعم بسیار خوشایندی دارد و برای کسانی که از طعم توت خوششان می آید بسیار مناسب است، نوشیدن آن در فصل تابستان شما را به فضای جنگل های رویایی خواهد برد و در عین لذت بخش بودن فواید زیادی به شما خواهد داد، مشکلات گوارشی را تا حد زیادی کم خواهد کرد و باعث رفع نارسایی قلبی و فشارخون بالا خواهد شد، این گیاه چربی خون و استرس را هم کاهش می دهد.

چای بابونه برای تابستان

از چای های خنک کننده دیگر چای بابونه است که مانند اکثر چای های گیاهی دیگر آرامش بخش است و می تواند اعصاب را تسکین دهد، این دمنوش تابستانی در دفع سنگ کلیه موثر است و می تواند باعث شادابی پوست شود، علاوه بر این اگر با کمی دارچین ترکیب شود باعث رفع ورم معده می شود، به طور کلی بابونه برای دستگاه گوارشی مفید است و مصرف آن در تابستان توصیه شده است.

دمنوش گل محمدی بنوشید

این دمنوش آرامش بخش از زمان های قدیم در فرهنگ ایرانی جا باز کرده و طرفداران زیادی دارد، بدون کافئین است و عطر خوشایندی دارد که طرفداران زیادی به خود جلب می کند.

چای ترش

چای ترش در تابستان معجزه می کند، این چای برای بیماری های کبدی و تصفیه کردن خون مفید است و می تواند خطر ابتلا به سرطان را کم کند، علاوه بر این چای ترش به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند و برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند بسیار مفید است، ویتامین ث زیادی دارد و ضد اضطراب است، این دمنوش سرشار از آهن است و برای کسانی که کم خونی دارند جای‌گزین مناسبی براي چای معمولی به حساب می آید.

سراغ دمنوش های میوه ای بروید

دمنوش های میوه ای طعم ملایم تری دارند و به تلخی دمنوش های گیاهی نیستند، می توانید چای های کیسه ای را پیدا کنید که میوه ای هستند و یا خود از میوه های خشک برای درست کردن دمنوش استفاده کنید.

عرقیات خنک کننده در تابستان

اکثر عرق های خنک کننده را در بخش شربت ها مطرح کردیم که می توانید در ترکیب با شکر و عسل یا چیزهای شیرین دیگر استفاده کنید، اما برخی از عرق ها به شکل شربت استفاده نمی شوند و هدف از مصرف آن ها کاملا درمانی است که در ادامه چند مورد از آن ها را بررسی می کنیم.

عرق خارشتر

این عرق در تابستان طرفدار زیادی دارد و برای کسانی که به علت گرمای زیادی دچار بی اشتهایی شده اند مفید است، عرق خارشتر باعث افزایش اشتها می شود و تاثیر زیادی در بیشتر شدن تعرق بدن و کاهش حرارت دارد، این عرق به درمان سنگ کلیه نیز کمک می کند.

عرق گل گاو زبان

این عرق سرشار از خواص درمانی است و می تواند نشاط بدن را بیشتر کند، تاثیر زیادی در تقویت اعصاب دارد و آرامش بخشی موثر است که مصرف آن در تابستان مفید خواهد بود.

عرق کاسنی

عرق کاسنی باعث تقویت بدن می شود و عملکرد معده را بهتر می کند، این عرق که برای دستگاه گوارشی بسیار مفید است سرشار از ویتامین ها و املاح مختلف است و باعث بهبود عملکرد کبد می شود، کاسنی مسکنی قوی برای تب محسوب می شود.

نوشیدنی های دیگر

نوشیدنی های زیادی هستند که برای خنک کردن بدن می توان استفاده کرد، علاوه بر موارد اشاره شده چند مورد دیگر نیز در ادامه بررسی می شوند.

موهیتو

موهیتو با ترکیب آب گاز دار، برگ نعناع، شکر، رام سفید و آبلیمو به دست می آید، این نوشیدنی پر طرفدار سرشار از خواص است و خاصیتی خنک کننده دارد که آن را نوشیدنی محبوبی در فصل تابستان کرده است.

دتاکس واتر

دتاکس واتر در واقع آب طعم دار است که در آن از ترکیب میوه و سبزیجات تهیه با آب استفاده می کنند، بسته به سلیقه افراد می توان از میوه های مختلف در آن بهره برد، کالری آن صفر است زیرا در واقع آب میوه نیست، بلکه میوه ها داخل آب می مانند و تنها اسانسی به آن می دهند که آن را خوشایند می کند.

اسموتی

اسموتی ها نوشیدنی های تابستانی خنک هستند که از ترکیب چند میوه به دست می آیند و طعم خوشایندی دارند، می توانید برای رفع مشکل گرمازدگی از میوه های آبدار مثل هندوانه، هلو، پرتقال، آناناس و طالبی استفاده کنید، اسموتی با شیر یا آب سرد رقیق می شود.

اسموتی

دوغ بنوشید

دوغ تاثیر زیادی در رفع سریع گرمازدگی دارد، در آن درصد زیادی آب و مقداری از پروبیوتیک ها وجود دارد که از گرمازدگی پیشگیری می کنند، اگر دوغ نداشتید می توانید دو قاشق غذاخوری ماست را با یک لیوان آب ترکیب کرده کمی نمک و پودر زیره سبز بزنید، بعد خوب مخلوط کرده و در فصل تابستان میل کنید.

سرکه سیب

برای جلوگیری از گرمازدگی یک قاشق سرکه را در یک لیوان آب ریخته و میل کنید، سرکه سیب سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مختلف است که می تواند به افزایش مایعات بدن کمک کند، این نوشیدنی از کاهش آب بدن جلوگیری می کند و برای المترولیت های بدن مفید است.

خوردنی های سرد

در فصل تابستان بهتر است از غذاهای خنک کننده و سبک استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید، علاوه بر غذا بسیاری از سبزیجات و میوه ها و خوراکی هستند که در تابستان مفید هستند و باعث حفظ آب بدن می شوند.

خیار

می توان گفت خیار بهترین چیزی است که در تابستان می توانید مصرف کنید، خیار سرعت بالایی در هیدراته کردن بدن دارد و می تواند باعث کاهش حرارت بدن شود، به شکل های متنوعی می توان آن را مصرف کرد و کمتر کسی پیدا می شود که از آن خوشش نیاید، می توانید چند برش خیار را در آب با زنجبیل و لیمو بریزید و بنوشید

میوه های تابستانی

در تابستان میوه های آبیاری مانند هندوانه، خربزه و طالبی تاثیر زیادی در افزایش سلامتی بدن دارند و آب از دست رفته بدن را تامین می کنند، این میوه های آب رسان سرشار از فواید مختلف هستند و مواد مغذی و قند هم دارند.
علاوه بر این میوه هایی مانند انبه تاثیر زیادی در کاهش دمای بدن دارند، انبه را به شکل های مختلف می تواند میل کرد، این میوه باعث بهبود هضم، افزایش انرژی و البته درمان گرمازدگی خواهد شد، لیمو نیز تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و در انواع دمنوش ها و شربت ها و نوشیدنی ها می توان آن را اضافه کرد.

آووکادو میل کنید

آووکادو نام میوه ای دیگر است که می توانید برای خنک کردن بدن میل کنید، این میوه اسیدهای چرب فراوانی دارد که تک اشباع هستند و سموم بدن را از بین می برند، آووکادو به بهبود هضم کمک می کند و باعث می شود که برای هضم غذا گرمای زیادی در بدن تولید نشود.

سبزیجات برگ دار

سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهو، کلم پیچ و کلم چینی از جمله بهترین انتخاب ها برای میل کردن هستند، این سبزیجات را به شکل های مختلف می توان آماده کرد و باعث خنک شدن و هیدراته شدن بدن شد؟ توجه کنید که معمولا در این سبزیجات کلسیم بالایی وجود دارد و ارزش غذایی بالایی نیز دارند‌.

ماهی در تابستان

سعی کنید در تابستان بیشتر سراغ ماهی و غذاهای دریایی بروید، ماهی سرشار از اسیدهای چرب مفید است و می تواند احساس گرمای بدن را کاهش، در روزهای گرم ماهی را جایگزین مرغ و گوشت بکنید.

ماست

ماست کلسیم بالایی دارد و در فصل تابستان می تواند به خنک کردن بدن کمک کند، این محصول لبنی دارای ویتامین ب هم هست و باکتری های مفیدی دارد که سلامتی روده را افزایش می دهد، علاوه بر این ماست در آرام کردن درون بدن نیز موثر است، می توانید به آن انبه، توت فرنگی یا میوه های دیگری اضافه کنید تا دسر خوشمزه ای تهیه شود.

ماست

فواید نارگیل برای بدن

آب نارگیل الکترولیت های زیادی دارد که به بدن کمک می کند تا هیدراته و خنک باشد، نارگیل به دفع گرما کمک می کند و تاثیر زیادی در بهبود عملکردهای مختلف بدن دارد.

غذاهای تابستانی

درست کردن غذاهای تابستانی تاثیر زیادی در کارکرد بهتر بدن دارند، یکی از پر طرفدارترین این غذاها آبدوغ خیار است، این غذا را در ده دقیقه و به راحتی می توان آماده کرد، علاوه بر این کدو، بورانی بادمجان، بابا غنوش، سالاد سزار، خورشت بامیه، ساندویچ سالاد تن و دلمه برگ بو از جمله غذاهای تابستانی هستند.

رفع گرمازدگی با سرعت

برای این منظور بهتر است فرد گرما زده سریعا به سایه و محل خنک منتقل شود و بعد آب خنک به سر و صورت و گردنش افشانه شود، در گرما زدگی فشار و قند خون افت نمی کند و نیازی نیست که به فرد مبتلا نوشیدنی های قندی بدهید، به جای آن آب خنک، آب انار و آب زرشک تاثیر بیشتری خواهند داشت.
مراقب باشید که به طور یک جا به فرد گرمازده آب یخ ندهید، فرد ممکن است بخاطر گرمازدگی به آب سرد نیاز زیادی پیدا کند، کافیست به تدریج و آهسته آب بدهید تا معده دچار تحریک و درد نشود، در زمان گرمازدگی به هیچ وجه سراغ دوش آب سرد نروید زیرا باعث شوک خواهد شد.
فرد گرمازده نباید روبروی کولر بایستد زیرا باعث عفونت های تنفسی خواهد شد، می توان به جای این کار از حوله خنک استفاده کرد و آن را به بدن فرد مالید تا به حالت نرمال برگردد.

سوالات رایج

آیا تمام افراد به یک شکل گرما زده می شوند؟

خیر گرمازدگی در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد، دلیل اصلی تفاوت در نوع مزاج افراد است، افرادی که مزاج گرم دارند بیشتر از دیگران عوارض شدید خواهند داشت.

آیا گرمازدگی می تواند باعث مرگ شود؟

در اکثر مواقع امکان کاهش علائم آن وجود دارد و رفع می شود اما در صورتی که این اتفاق نیفتد و گرمازدگی بسیار شدید باشد می تواند باعث سکته مغزی و قلبی و حتی ایست قلبی شود یا فرد را به کما ببرد و منجر به مرگ شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من