بلاگ

بیش از 20 راهکار خانگی و سنتی برای درمان گیاهی عفونت روده

فهرست مطلب


در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که بیماری های مختلفی می توانند باعث عفونت روده شوند و در ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید و به طور کامل تحت نظر پزشک قرار بگیرید، در کنار درمان طبیعی می توانید از روش های گیاهی مختلف هم استفاده کنید که باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید، در ادامه ابتدا عفونت روده و عوامل آن و سپس گیاهان موثر برای درمان عفونت روده را بررسی می کنیم.

عفونت روده کوچک یا عفونت روده بزرگ؟

وقتی از عفونت روده حرف می زنیم این عفونت ممکن است در روده کوچک یا بزرگ ایجاد شود، عفونت های مختلف که از طریق باکتری، ویروس یا انگل ایجاد می شوند معمولا با آنتی بیوتیک های مختلف دفع می شوند، در عفونت های روده کوچک آب بسیاری از دست می رود که باید با مصرف زیاد مایعات آن را جبران کرد و مصرف موادی مانند سدیم، کلر، قند و پتاسیم برای این عفونت ها موثر است.
در عفونت های روده بزرگ اصلی ترین نشانه ای که ایجاد می شود تب است و اسهال شدیدی ایجاد نمی شود، در این بیماری ممکن است اسهال خونی هم دفع شود که معمولا با آزمایش کردن مدفوع آنتی بیوتیک مورد نیاز را تجویز می کنند، در این عفونت آب زیادی از بدن خارج نمی شود.

کارهای مهمی که در پیشگیری از عفونت روده باید رعایت کنید:

مصرف غذاهایی که تولید کننده نفخ و گاز هستند، غذاهایی که سنگین هستند مثل حبوبات، تخم مرغ و پنیر، غذاهایی که چربی زیادی دارند وسرخ شده اند، فست فودهای زیاد و بدون فیبر غذایی برای بدن مضر هستند و باید آن ها را ترک کنید، در عوض سعی کنید سبزی و میوه بیشتری میل کنید و آب هم زیاد بنوشید.

درمان گیاهی عفونت روده: برای پاکسازی روده از خوردنی ها و نوشیدنی های گیاهی مختلفی می توانید استفاده کنید، عرقیات، دمنوش ها، ادویه ها و روش های مختلف دیگر متناسب با دلخواه افراد و بیماری هایی که دارند می توانند کمک کننده باشند.

کارهای مهمی که در پیشگیری از عفونت روده باید رعایت کنید

گیاهان مفید برای رفع عفونت

سبزیجات و میوه های مختلفی وجود دارند که یا خاصیتی ملین برای پاک کردن روده دارند و یا خاصیتی ضدعفونی کننده برای کاهش مشکلات روده، در ادامه به بررسی این گیاهان می پردازیم.

سیر

سیر از جمله گیاهان بسیار موثر در سم زدایی است که برای تمام قسمت های بدن مفید است، می توانید سیر خرد شده را با عسل ترکیب کرده و هرروز میل کنید تا التهاب روده تان از بین برود و کولون تصفیه شود.

مرکبات تازه

آب مرکبات تازه مختلف مانند پرتقال نقس بسیار موثری در کاهش مشکلات روده خواهد داشت، این مرکبات نقشی پاک کننده دارند و البته باید به صورت طبیعی از آن ها استفاده کنید تا اثر واقعی آن را ببینید.

مرکبات تازه

زردآلو

زردآلو میوه ای ملین است که مصرف بیش از حد آن باعث اسهال می شود پس بهتر است در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید، این میوه می تواند با ویتامین های فراوان خود مانند ویتامین آ و ث باعث افزایش سلامتی بدن شود و با پتاسیم موجود در خود از قلب محافظت کند، زردآلو باعث تصفیه روده می شود و مصرف آن بخصوص به شکل مایع و عصاره برای پاکسازی روده بسیار توصیه می شود.

آلوئه ورا

برای سم زدایی از روده می توانید از آلوئه ورا هم استفاده کنید، یک برگ از این گیاه برای سم زدایی کافیست، ژل آلوئه ورا را بگیرید و با عصاره آبلیمو مخلوط کنید ترکیب به دست آمده را می توانید با عسل یا بدون آن میل کنید، برای نگهداری از آن می توانید از یخچال استفاده کنید، مصرف این ترکیب چند بار در روز می تواند تکرار شود.

دانه چیا

یک دهم از لیوان را دانه چیا ریخته و 9 دهم آن را با آب پر کنید، نوشیدنی به دست آمده را می توانید تا دو ماه مصرف کنید و به پاکسازی روده ها کمک کنید، دانه چیا نقش بسیار موثری در دستگاه گوارش دارد.

بذر کتان

بذر کتان به عنوان ماده ای موثر در از بین بردن عفونت های گوارشی به حساب می آید، این گیاه را به هر شکل که می خواهید می توانید مصرف کنید البته توجه کنید که خاصیتی ملین هم دارد و به طور کلی به درمان یبوست و بهبود روند گوارش کمک می کند.

از دیگر گیاهان مفید برای کاهش مشکلات روده:
پیاز
انجیر خشک
برگ زردآلو
هویج
چغندر

نوشیدنی ها و عرقیات مفید برای بهبود عفونت روده

نوشیدنی های بسیار متنوعی برای درمان وجود دارند، عرقیات، دمنوش ها، نوشیدنی های گرم و سرد و آبمیوه های طبیعی مختلف، اگر اهل نوشیدنی هستید می توانید از این مواد استفاده کنید، بخصوص که مصرف مایعات برای درمان روده بسیار توصیه می شود.

آبلیمو

آب لیمو می تواند میکروب های مختلف داخل روده را از بین ببرد، این نوشیدنی خاصیتی اسیدی دارد که در پاک کردن دستگاه گوارشی اهمیت زیادی دارد، سعی کنید آن را همراه با عسل میل کنید و حتی کمی نمک دریا هم به آن اضافه کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد، این ترکیب را به طور روزانه می توانید مصرف کنید، البته چند قطره آبلیمو کافیست و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

آبلیمو

آیا سرکه سیب برای درمان عفونت روده مفید است؟

سرکه سیب از جمله سرکه های موثر در سم زدایی از بدن است که برای مصرف آن بهتر است دو قاشق غذاخوری از آن را با دو قاشق غذا خوری عسل ترکیب کرده و با یک لیوان آب آن را به نوشیدنی تبدیل کنید، آن را هر روز صبح به طور ناشتا میل کنید، البته نباید بیش از ده روز این روش درمانی را ادامه دهید.

آب سیب با زنجبیل

برای پاکسازی روده از عفونت های مختلف آب سیب را بگیرید و با زنجبیل تازه ترکیب کنید، نوشیدنی به دست آمده معجزه خواهد کرد، می توانید از آب هویج و اسفناج هم در این نوشیدنی استفاده کنید تا تاثیر آن را بیشتر کنید.

دمنوش بارهنگ و اسفرزه

یک قاشق چایخوری از تخم بارهنگ و یک قاشق چای خوری اسفرزه را با مقداری آب داغ دم کنید، بیست دقیقه زمان برای این کار کافیست، بعد از بیست دقیقه می توانید آن را همراه با یک قاشق عسل و گلاب میل کنید، بعد از دو هفته مصرف ناشتای این دمنوش تاثیر آن را خواهید دید، می توانید مقداری عرق نعناع هم به این دمنوش اضافه کنید.

دمنوش اسطوخودوس

خاصیت ضد التهاب و ضد میکروب این دمنوش می تواند سلامت دستگاه گوارش را افزایش دهد و باعث درمان یبوست، اسهال و دردهای مختلف شود، البته در مصرف دمنوش اسطوخودوس نباید زیاده روی کنید.

دمنوش اسطوخودوس

دمنوش سنا برای درمان عفونت روده

کافیست سنا را ده دقیقه دم کرده و سپس میل کنید، این گیاه عفونت های مختلف روده را کاملا پاک کرده و به درمان یبوست کمک خواهد کرد، سنا در طب سنتی به همین جهت جایگاه ویژه ای دارد و از آن در درمان بیماری های مختلف استفاده می شود.

عرق نعناع

عرق نعناع که به طور کلی به کاهش مشکلات دستگاه گوارش هم معروف است می تواند علائم بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر را هم کاهش دهد و باعث بهبود دردهای گوارشی شود، این عرق به طور کلی برای معده و روده مفید شناخته می شود.

عرق زیره

عرق زیره خاصیتی آرام بخش دارد که در کاهش زخم های گوارشی موثر است، این عرق عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و باعث رفع مشکلات معده و روده می شود، البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

ادویه های موثر در کاهش میکروب های روده

زیره سبز

بهترین روش مصرف زیره برای پاکسازی روده نوشیدن دمنوش آن است، زیره سبز را به اندازه یک قاشق چایخوری با همان مقدار پودر آسافتیدا مخلوط کنید و دمنوش آن را به طور منظم میل کنید، این کار باعث کاهش سموم مختلف دستگاه گوارش می شود.

آویشن

آویشن یا کاکوتی را همراه با دوغ یا ماست میل کنید، این ادویه گاز روده را جذب کرده و نفخ را از بین می برد، علاوه بر افزایش گردش خون در کاهش تشنج هم موثر است و می تواند با افزایش ترشحات مختلف بدن به دفع بیماری های گوارشی و عمومی بدن کمک کند، خاصیت ضد عفونی کننده آویشن در سم زدایی از روده موثر است و مسکن خوبی به حساب می آید.

ادویه های موثر در کاهش میکروب های روده

زنیان

زنیان ضد نفخ، ضد عفونت، ضد قارچ، ضد انگل، ضد اسهال و ضد رطوبت گوارشی است که می تواند درد و التهاب را کاهش دهد و به بهبود روده ها کمک کند، مصرف این ادویه علاوه بر تقویت معده در کاهش دردهای حاد شکم و رفع سوءهاضمه یا بادشکنی هم موثر است.

ریشه شیرین بیان

برای کاهش التهاب روده، کمک به درمان زخم روده و کنترل تولید صفرا و مایعات مختلف دستگاه گوارش ریشه شیرین بیان می تواند موثر باشد، این گیاه برای بهبود عملکرد دستگاه گوارشی نقش موثری ایفا می کند و علاوه بر تامین خون آستر روده ایتان، باعث افزایش طول عمر سلول های روده می شود.

فلفل قرمز


نصف قاشق چایخوری از فلفل را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب کنید و نصف قاشق چایخوری شیره افرا را به آن اضافه کنید، داروی گیاهی به دست آمده را هر صبح به صورت ناشتا میتوانید میل کنید، البته بلافاصله باید صبحانه را بخورید، این کار را بیش از 5 بار در هر ماه تکرار نکنید.

رازیانه


مصرف رازیانه دو تا سه بار در روز می تواند معجزه کند، این گیاه را بجوشانید و بصورت چای استفاده کنید، مواد زائد روده از این طریق از بین می رود، می توانید از دانه های رازیانه برای کاهش دمای بدن هم استفاده کنید.

روش های دیگر:


علاوه بر گیاهان معرفی شده روش های دیگری هم برای درمان عفونت روده وجود دارد که می توانید به صورت خانگی از آن ها استفاده کنید.

ماست پروبیوتیک


ماست پروبیوتیک نقش موثری در پیشگیری از رشد میکروب های مختلف ایفا می کند و ویروس ها را کاهش می دهد، این ماست که به هضم هم کمک می کند سرشار از کلسیم است، اگر از عفونت روده رنج می برید حداقل یه لیوان ماست پروبیوتیک را روزانه در رژیم غذایی خود قرار دهید.

ماست پروبیوتیک

روغن ماهی


اسیدهای چرب امگا سه موجود در روغن ماهی می توانند سموم مختلف را دفع کنند و از بیماری های مربوط به آن ها پیشگیری کنند، روغن ماهی در از بین بردن مواد زائد نقش موثری دارد و باعث کاهش علائمی مانند سرگیجه، نفخ شکم، نفس بدبو، رخوت و اغتشاش می شود.

نکته آخر


مصرف موادی که سرشار از فیبر هستند، سبزیجات مختلف، ترکیب عسل و نبات و آب در پاکسازی روده نقش بسیار موثری دارد، روزه گرفتن هم راه حل قابل توجهی است و مصرف غذاهای چرب و پرکالری باید کاهش پیدا کند، ولی باید به این مسئله هم توجه کنید که پاکسازی بیش از حد روده هم مضر است و می تواند باعث سوءتغذیه شود یا مشکلات قلبی، کم خونی و … به همراه داشته باشد.

سوالات رایج


اسهال خونی به معنای عفونت روده است؟

این نوع اسهال می تواند معناهای مختلفی داشته باشد و همیشه به معنای عفونت روده نیست.

آیا عفونت روده خطرناک است؟

هر چیزی که سرسری گرفته شود خطرناک است، این مشکل قطعا به سادگی قابل رفع است و نباید از آن ترسید اما بی اهمیتی نسبت به آن هم نادرست است.

10 دیدگاه در “بیش از 20 راهکار خانگی و سنتی برای درمان گیاهی عفونت روده

  1. محمدرضا گفت:

    باسلام…بنده حدود ۵یا۶سالی است یبوست شدیددارم…البته ازیکسال قبل قسمتی از پشتم کمی سیاه شده که برخی انرا بخاطرعفونت میدانند وچندماه قبل دکتر، عفونت معده وروده تشخیص دادحالا نه اسهال دارم ونه درد، اما نفس تنگی ونفخ ویبوست خیلی آزارم میدهد.ضمنا ۵۰ساله هستم.لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. وریا گفت:

      با سلام . .من هم مادرم همین مشکل رو داره .
      بخاطر همین خیلی تو اینترنتسرچ کردم و لپ کلام اینکه فقط با تغذیه مناسب می شه تا حدی کنترلش کرد .وعادت غذای قبلی باید کنار گذاشته بشه .
      آلو انجیر ونان سبوس‌دار و سبزیجات کمک کننده هستند.
      مواد نشاسته ای کمتر مصرف بشه

    2. بهاره گفت:

      سلام.برای رفع یبوست شدید روزی8لیوان آب ولرم بخورید آب سرد و بسیارسرد یبوست میاره از غذای سرد مثل گوجه خیار ماست دوغ شیرین برنج ماکارونی زیادمصرف نکنین سعی کنین همیشه تحرک داشته باشین حداقل یه پیاده رویه ساده داشته باشین.
      برای درمان خانگی عفونت روده هم عسل و سرکه سیب با آب رو باهم مخلوط کنید و بخورید درمون میکنه
      یا میتونید رازیانه را خوب شسته و دم کنید و روزی سه استکان بخورید یا روزی یه استکان عرق نعنا بخورید ولی زیاده روی نکنین.امیدوارم که کمکی بهتون کرده باشم.

  2. محمدرضا گفت:

    چراکسی پاسخی نمیدهد؟

    1. یوسف گفت:

      به پزشک مراجعه نمایید

  3. وریا گفت:

    با سلام . .من هم مادرم همین مشکل رو داره .
    بخاطر همین خیلی تو اینترنتسرچ کردم و لپ کلام اینکه فقط با تغذیه مناسب می شه تا حدی کنترلش کرد .وعادت غذای قبلی باید کنار گذاشته بشه .
    آلو انجیر ونان سبوس‌دار و سبزیجات کمک کننده هستند.
    مواد نشاسته ای کمتر مصرف بشه

  4. احمد گفت:

    سلام احمد هستم من از بچگی در دفع مزاج مشکل داشتم که علت اصلیش استرس بود و حالا هم دچار نفع ویبولتین هستم و رودههام خوب تخلیه نمیشن چیکار کنم دکتر هم خیلی رفتم

    1. حجت حصاری گفت:

      سلام لطفا مطالب سایت در مورد سندروم روده تحریک پذیر رو هم مطالعه کنید.

  5. محمد لطیفی گفت:

    من دو هفته ای میشه مدفوع شل و آبکی دارم
    اسهال نیستم چون تو روز یک بار دستشویی میرم
    ممکنه عفونت روده داشته باشم ؟
    ممنون میشم پاسخگو باشید

    1. حجت حصاری گفت:

      سلام حتما به دکتر مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من