بلاگ

درمان روماتیسم مفصلی 100 درصد گیاهی

فهرست مطلب

بیماری روماتیسم یک بیماری مفصلی است که در آن مفاصل فرد بیمار ملتهب شده و باعث ایجاد درد شدید می شود، در طب سنتی برای تسکین و کاهش علائم روماتیسم از گیاهان دارویی استفاده می کنند. گیاهانی مثل آلوئه ورا، زنجبیل، بید، چای سبز، زردچوبه، اکالیپتوس، کندر و… در تسکین درد ناشی از روماتیسم موثرند.

درمان روماتیسم مفصلی 100 درصد گیاهی

روماتیسم چیست؟

روماتیسم ( آرتریت روماتوئید) یک بیماری خود ایمنی است که با التهاب دردناک مفاصل همراه است، در این بیماری عفونت هایی که در مفصل ها ایجاد میشود باعث حمله سیستم ایمنی بدن به مفصل، استخوان، غضروف و عضلات می شود. تشخیص به موقع قسمت آسیب دیده میتواند به کندتر شدن روند بیماری کمک کند واز علائم آزار دهنده آن بکاهد.
در روماتیسم سیستم ایمنی فرد به غشای اطراف مفاصل حمله می کند وباعث افزایش ضخامت غشا می شود که با پیشرفت علائم بیماری باعث از بین رفتن استخوان و غضروف می شود.
از جمله علل ایجاد روماتیسم مفصلی عفونت، عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی هستند یعنی اگر فرد مستعد ابتلا به عفونت باشد و در اقوام درجه یک کسی به روماتیسم مبتلا باشد احتمال ابتلا آن فرد نیز وجود دارد.
عفونت ایجاد شده در روماتیسم می تواند ویروسی یا باکتریایی باشد.
بیماری روماتیسم با علائمی همچون درد، گرما و تورم مفصل، سفتی مفصل به خصوص در هنگام صبح یا بعد از استراحت و کم تحرکی شدید، درجه حرارت بالا، بی اشتهایی و خستگی همراه است. این علائم در همه افراد یکسان نیستند و هر کس بسته به شدت بیماری ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کند.
روماتیسم در مفاصل کوچک و به هم پیوسته مثل انگشتان دست و پا گسترش می یابد.
ایجاد بیماری روماتیسم باعث گسترش علائم بیماری در مچ، زانو، مچ پا، آرنج و شانه ها و ناحیه لگن می شود و مفاصل مشابه علائم یکسانی در دو طرف بدن ایجاد می کنند.
بیماری روماتیسم ممکن است بر سایر ارگان های بدن مانند مغز استخوان ، کلیه، رگ های خونی، قلب، ریه، چشم ها، بافت های عصبی و پوست اثر بگذارد.
گیاهان زیادی وجود دارند که می توانند با خاصیت ضد التهابی خود، التهاب و درد ناشی از روماتیسم در مفاصل را تسکین دهند. در ادامه به چند نمونه از این گیاهان اشاره می کنیم.

روماتیسم چیست

ادویه های موثر در درمان روماتیسم مفصلی

ادویه ها همواره در طب سنتی نقش پر رنگی داشته اند که به معرفی چند ادویه مناسب در درمان روماتیسم مفصلی اشاره می کنیم.

زردچوبه

کورکومین موجود در زردچوبه با درد مفصل مقابله می کند و خواص ضد التهابی دارد، ماساژ روغن زرد چوبه بر روی مفصل ملتهب می تواند به کاهش درد و التهاب آن کمک کند.

زنجبیل برای درمان روماتیسم مفصلی

از جمله مهمترین و موثرترین گیاهان ضد التهاب زنجبیل است که برای درمان روماتیسم نیز مفید است چون باعث افزایش گردش خون در ناحیه آسیب دیده و تسریع بهبودی آن می شود. می توانید زنجبیل را رژیم غذایی خود بگنجانید.

درمان روماتیسم مفصلی با دارچین

دارچین یک ادویه ضد التهاب قوی است که می تواند التهاب مفاصل را تسکین دهد، برای این منظور می توانید از پودر دارچین به عنوان ادویه در غذا ها استفاده کنید. نکته قابل توجه این است که از مصرف بیش از حد دارچین خودداری کنید چون عوارض خاص خودش دارد. می توانید دارچین را به همراه آب گرم و عسل میل نمایید یا از آن خمیری تهیه کنید و به صورت موضعی مورد استفاده قرار دهید.

درمان روماتیسم مفصلی با دارچین

فلفل سیاه

این ادویه به دلیل داشتن کسپایسین در کاهش علائم آرتریت روماتوئید موثر است و التهاب و درد مفصل ها را کاهش می دهد. از فلفل سیاه به عنوان ادویه در غذا ها استفاده کنید.

سیر و درمان روماتیسم مفصلی

سیر گیاهی با فواید بی شمار است. سیر حاوی ماده ای ضد التهاب به نام دی سولفید است که اثر سیتوکین قبل از ایجاد التهاب را کاهش می دهد. مصرف پودر سیر می تواند به کاهش درد آرتریت روماتوئید کمک کند و از تخریب غضروف و مفصل جلوگیری نماید.

دمنوش های موثر در درمان گیاهی روماتیسم مفصلی

چای سبز

این نوشیدنی که در انواع مختلف آن موجود است، در کاهش التهاب و درد ناشی از روماتیسم موثر است. می توانید از این چای روزانه استفاده کنید.

درمان روماتیسم مفصلی با دمنوش رزماری


از جمله قدرتمند ترین گیاهان برای درمان درد مفاصل رزماری است چون حاوی مواد مغذی و معدنی زیادی مثل آهن و کلسیم است و برای تسکین درد شبانه مفاصل و تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است. می توانید دمنوش رزماری را بجوشانید و مقداری از آن را بنوشید تا احساس بهتری داشته باشید.

درمان روماتیسم مفصلی با دمنوش جعفری


گیاهی با ویتامین های A, C, E و K است و عناصر غذایی مثل کلسیم، فسفر، روی، مس و آهن و سایر عناصری که از درد های آرتروز و روماتیسم جلوگیری می کنند،در آن یافت می شود. مصرف جوشانده جعفری می تواند برای تسکین درد مفاصل مفید باشد.

دمنوش سیم اوتی

سیم اوتی که به آن گشنگی گیاه نیز می گویند در درمان درد مفاصل و روماتیسم مفصلی مفید است کافیست از دمنوش این گیاه استفاده کنید و 2 گرم از این گیاه را در صد سی سی آب بجوشانید.

دمنوش نعناع


دمنوش نعناع نیز می تواند در کاهش التهاب و درد مفاصل ناشی از روماتیسم مفید باشد، می توانید این جوشانده را با عسل مصرف کنید تا نتیجه لازم را ببینید.

دمنوش بابونه


بابونه یکی از گیاهان دارویی است که نقش عمده ای در تسکین درد های استخوانی دارد، دمنوش بابونه یک ضد التهاب قوی است. می توانید آن را مانند چای معمولی تهیه کنید و بنوشید تا درد مفاصلتان تسکین یابد.

دمنوش بابونه

درمان روماتیسم مفصلی با اسطوخودوس


این گیاه نیز از جمله گیاهان ضد درد، ضد استرس و افسردگی محسوب می شود که می توان از آن به روش های مختلف موضعی، دمنوش و روغن برای تسکین درد استفاده کرد.

درمان روماتیسم مفصلی با تخم کرفس


این ماده گیاهی از گذشته تا کنون در هندوستان مورد استفاده قرار گرفته است، کرفس با خاصیت ضد التهابی که دارد می تواند باعث کاهش تورم و درد در مفصل های آسیب دیده شود. برای استفاده از این ماده می توانید مقدار یک قاشق چایخوری از آن را در یک فنجان آب جوش به مدت 10 الی 20 دقیقه دم کنید و سپس میل نمایید.

درمان روماتیسم مفصلی با تخم کرفس

دمنوش زعفران


دمنوش زعفران به ضد سرطان و ضد درد بودن مشهور است.
از جمله کاروتنوئیدها ی موجود دراین دمنوش عبارتند از کروسین و کروستین که خاصیت حیرت انگیزی در تسکین درد و التهاب دارند.

دمنوش زعفران

پونه و آویشن


دمنوش پونه به همراه آویشن از جمله دمنوش های ضد التهاب است که هم در درمان التهاب ناشی از سرماخوردگی و هم در تسکین التهاب مفاصل ناشی از روماتیسم کاربرد دارد، این دمنوش را می توانید با عسل شیرین کنید و تاثیر آن را بر کاهش درد روماتیسم ببینید.

دارچین و زنجبیل


دارچین و زنجبیل از جمله ادویه های پرکاربرد در طب سنتی هستند، دم کرده چوب دارچین و دو تکه کوچک زنجبیل برای تسکین روماتیسم بسیار مفید است، این دمنوش با تحریک گردش خون مانع تجمع اسید اوریک در مفاصل می شود و از ایجاد درد های روماتیسمی جلوگیری می کند.
این دمنوش را می توانید با عسل و لیمو طعم‌دار کنید.

برگ های انگور سیاه


دم کرده این برگ ها تاثیر بسزایی در آرام کردن درد های مفصلی دارد و التهاب ناشی از تجمع سموم و مواد زائد در مفاصل را از بین می برد، این دمنوش ادرار آور است و باعث دفع اسید اوریک می شود، دو قاشق از برگهای خشک شده انگور سیاه را در یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید و و قبل از غذا میل کنید، این کار را می توانید به مدت دو هفته تکرار کنید.

برگ های انگور سیاه

روغن های گیاهی مفید بر درمان روماتیسم مفصلی

روغن اکالیپتوس


روغن اکالیپتوس می تواند به صورت موضعی برای کاهش درد مفاصل استفاده شود. این روغن ممکن است باعث تحریک پوست شده و ایجاد آلرژی کند بنابراین قبل از مصرف در نواحی آسیب دیده مفصل 24 ساعت قبل آن را روی دست یا بازوی خود تست کنید.

روغن سیاه دانه


ماساژ مفصل ملتهب و با روغن سیاه دانه به کاهش درد و تورم ناشی از روماتیسم کمک می کند. همچنین از پماد سیاه دانه می توانید بهره ببرید.

پماد خشخاش یکی از قوی ترین مسکن ها برای روماتیسم مفصلی


خشخاش گیاهی است با آلکانوییدهایی مثل کدئین، مورفین و پاپاورین. پمادی از این گیاه به دست می آید، می تواند درد تسکین درد مفاصل که مشکل شایع جامعه امروز ماست، بسیار موثر باشد. برای تسکین درد می توان پماد خشخاش را به تنهایی یا با روغن سیاه دانه مخلوط کرد و محل مورد نظر را با آن ماساژ داد.

درمان روماتیسم مفصلی با روغن گردو


این روغن حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب مثل امگا 3 است که به کاهش درد های ناشی از التهاب مفاصل کمک می کند. هم چنین خواص آنتی اکسیدانی روغن گرد و از آسیب به سلول های مفاصل جلوگیری کرده و باعث رفع التهاب می شود.

درمان روماتیسم مفصلی با روغن ترخون


این روغن توانایی افزایش گردش خون را دارد که این باعث گرم شدن مفصل آسیب دیده از روماتیسم شده و از تجمع اسید اوریک در آنجا جلوگیری می کند، که این باعث کاهش درد می شود.

درمان روماتیسم مفصلی با روغن ترخون

روغن دانه گاو زبان


روغنی که از دانه های گیاه گل گاو زبان به دست می آید حاوی اسید گاما لینولنیک نوعی اسید چرب امگا 6 است، مصرف روغن گل گاوزبان تاثیرات قابل توجهی بر روی کاهش حساسیت در مفصل های روماتیسمی دارد.

روغن هسته انگور

روغن هسته ی انگور در کاهش درد و درمان بیماری روماتیسم اهمیت زیادی دارد، این روغن موجب تولید کلاژن و بهبود مفاصل افراد میشود، خاصیت ضد التهابی آن موجب کاهش درد در بیماران روماتیسمی می شود.

درمان روماتیسم مفصلی روغن کرچک


در هندوستان برای تسکین درد مفاصل و کاهش التهاب روماتیسم از ماساژ روغن کرچک استفاده می کنند.

روغن اسطوخودوس


اسطوخودوس گیاهی با خاصیت ضد درد، ضد افسردگی و ضد استرس است. استفاده از روغن اسطوخودوس برای درد روماتیسم می تواند تاثیر چشمگیری در کاهش التهاب مفاصل داشته باشد. می‌توانید مفصل ملتهب را با این روغن ماساژ دهید یا چند قطره از آن را به وان حمام خود بیفزایید و از خواص آن بهره مند شوید.

عرقیات موثر در درمان گیاهی روماتیسم مفصلی

عرق گزنه


در عرق گزنه ترکیبات فعالی وجود دارند که باعث ایجاد پاسخ ایمنی مناسب در برابر التهاب و در نتیجه کاهش آن می شود. استفاده از این عرق باعث کاهش التهاب در مفاصل روماتیسمی می شود.

روغن درخت عرعر

روغن عرعر گردش خون را بهبود می بخشد. همچنین به دفع سمومی مانند اسید اوریک در بدن کمک می کند.

عرق بابا آدم


عرق این گیاه حاوی اسید های چربی است که درد مفصل ها و التهاب را از بین می برد.

عرق بابا آدم

سایر محصولات گیاهی موثر بر تسکین روماتیسم

تندر


این گیاه فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی را سرکوب می کند و از این جهت برای درمان روماتیسم مفید است. استفاده از تندر یا دالیا بر روی مفاصل توصیه می شود.

آلوئه ورا


ازگذسته تاکنون از ژل گیاه آلوئه ورا در زمینه های آرایشی و بهداشتی استفاده می شد. این گیاه همچنین در درمان زخم ها و بریدگی ها نیز مفید است واگر به صورت موضعی مصرف شود می تواند بر روی مفاصل اثر بگذارد.

کندر


این صمغ خواص ضد التهابی خاصی دارد و می تواند از فعالیت لکوترین هایی که در بیماری های خود ایمنی مثل روماتیسم مفصلی را از بین می برند، جلوگیری کند.

پوست درخت بید


درد مفاصل مثل زانو، ران، کمر و گردن را تسکین می دهد، اما ممکن باعث ایجاد نوع جدیدی از التهاب، رقیق شدن خون یا بثورات پوستی شود. نحوه و مقدار استفاده از این گیاه را پزشک متخصص طب سنتی باید تعیین کند. این ماده را در آب خیس کنید و از آن به عنوان ضماد در محل مورد نظر استفاده کنید. این ماده خاصیتی همچون آسپرین دارد و اگر به آسپرین حساسیت دارید از مصرف آن خودداری کنید.

گیاه پنجه گربه


این یک گیاه گرمسیری است که تورم را کاهش می دهد و باعث تقویت سیستم ایمنی می گردد. در کاهش التهاب آرتریت روماتوئید مفید است اما می تواند عوارضی همچون سردرد و فشار کم ایجاد کند. در مورد استفاده از این گیاه و میزان اثر بخشی آن مطالعات بیشتری لازم است.

گیاه پنجه گربه

تمام موارد ذکر شده در تسکین درد و التهاب مفاصل موثرند. گیاهان دارویی که خاصیت ضد التهاب داشته باشند می توانند برای آرتریت روماتوئید مفید باشند. ماساژ روغن های اساسی نیز در این بیماری مفید است. نکته قابل توجه این است که هیچ کدام از این روش های طبیعی نمی تواند جایگزین درمان تحت نظر پزشک متخصص شوند. اینها فقط برای تسکین و کاهش علائم آزار دهنده بیماری ذکر شده اند و در مصرف آنها باید اعتدال را رعایت کرد چون زیاده روی در مصرف گیاهان دارویی نیز ممکن است عوارضی داشته باشد، همچنین قبل از مصرف روغن ها گیاهی ابتدا تست حساسیت انجام دهید تا از بروز عوارض پوستی جلوگیری کنید.

1 دیدگاه در “درمان روماتیسم مفصلی 100 درصد گیاهی

  1. لیلا گفت:

    عالی و کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من