بلاگ

گرم کردن رحم با روش های گیاهی

فهرست مطلب

گرم کردن رحم یک روش تاثیرگذار در افزایش سلامت جنسی بانوان است. بسیاری از خانم ها بدون اینکه بدانند از عوارض ناشی از سردی رحم رنج می برند. رحم سرد معمولا نمی تواند شرایط مناسبی برای باروری و تخمک گذاری صحیح را فراهم کند. گرم کردن رحم معمولا با استفاده از گیاهان دارویی، دمنوش ها و عرقیات گیاهی به راحتی امکان پذیر است، علاوه بر این اصلاح تغذیه و ترک برخی از عادت های نادرست نیز در این زمینه نقش دارند.

گرم کردن رحم با روش های گیاهی

رحم چیست؟

رحم اندام توخالی در دستگاه تناسلی زنانه است که جنین را در دوران بارداری نگه می دارد. رحم وظایف متعددی را انجام می دهد و نقش مهمی در باروری و زایمان دارد.
این عضو قادر است با سفت کردن و شل کردن ماهیچه ها شکل خود را تغییر دهد تا حمل جنین ممکن شود.در دوران بارداری رحم رشد می کند و بزرگ می شود. پس از زایمان نیز به حالت اولیه خود برمی گردد.

سردی رحم

سردی رحم مشکل یا بیماری شایعی است که اکثرا خانم ها بی آنکه بدانند به آن مبتلا می شوند.سرد بودن رحم مشکلات جانبی زیادی را برای زنان به دنبال دارد. برخی از پزشکان سردی رحم را این گونه تفسیر می کنند که تخمک به دمای کافی نمی رسد که به راحتی به لقاح کمک کند و این موضوع منجر به تاخیر در فرزندآوری می شود. رحم سرد می تواند باعث درد در مهره های پنجم و ششم ستون فقرات و کمر درد شود.

علل سردی رحم چیست؟

پس از آشنایی مختصر با موضوع سردی رحم، شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا رحم سرد می شود؟
علل سردی رحم با سرمای معمولی که در فصل زمستان وجود دارد، متفاوت است. سردی در رحم ، عاملی است که باعث می شود کیفیت رطوبتی که وارد بدن می شود، کاهش یابد یا هوا به طور مستقیم وارد بدن شود. در ادامه به شرح علت های سردی رحم می پردازیم :

-یکی از علل سردی رحم شستشوی مداوم با آب سرد است که منجر به سردی رحم و احساس کمردرد ناشی از آن می شود که این درد به خصوص در فصل زمستان به دلیل سردی شدید آب بیشتر می شود و احتمال ابتلا به سردی رحم را افزایش می دهد.
-بسیاری از خانم ها به مدت طولانی در حالی بدنشان در تماس مستقیم با زمین قرار دارد، می نشینند، مخصوصا اگر زمین خیس باشد، این باعث افزایش رطوبت در بدن می شود که تاثیر بدی روی رحم گذاشته و باعث سرد شدن آن می شود.
-یکی دیگر از دلایلی که منجر به سردی در رحم می شود راه رفتن روی سرامیک یا کاشی با پای برهنه است که باعث کاهش دمای رحم و بروز سردی می شود.
-عدم توجه به گرم شدن خوب ناحیه شکم و پشت هنگام خواب که باعث خنک شدن ناحیه شکم و سردی رحم و تخمدان ها می شود و کاهش دما در این اندام ها منجر به نتایج منفی خواهد شد. علاوه بر این، از آنجایی که پاها حاوی بافت ها و سلول هایی هستند که به ناحیه شکم می رسند، سردی پا باعث خنک شدن ناحیه شکم نیز می شود.
-بسیاری از خانم ها بدون توجه به دمای هوا، گاهی اوقات لباس های سبک می پوشند. سرما می تواند از ناحیه ناف به داخل شکم نفوذ کند و منجر به سردی رحم شود، زیرا رحم یکی از اعضای حساس بدن است که به سرعت تحت تاثیر درجه حرارت قرار می گیرد.
-یکی دیگر از دلایلی که می تواند منجر به سردی در رحم شود این است که برخی از زنان در دوران قاعدگی شنا می کنند یا به مدت طولانی حمام می روند. در دوران قاعدگی بدن بسیار حساس می شود و فعالیت غدد درون ریز در بدن با باز کردن دهانه رحم تغییر می کند. این امر منجر به سردی رحم می شود، بنابراین توصیه می شود در دوران قاعدگی از شنا کردن خودداری کنید.
-نوشیدن زیاد نوشیدنی های سرد نیز یکی از دلایلی است که منجر به سردی در رحم می شود و این امر نیز منجر به بروز دیسمنوره می گردد. غذاهای منجمد مانند: بستنی در ایجاد سردی رحم نقش دارد و سرمای رحم باعث درد شدید در پشت و پایین شکم و درد در خود رحم می شود.

علل سردی رحم چیست

گرم کردن رحم با روش های گیاهی

رحم را می توان با استفاده از طب سنتی و راهکار های آن گرم کرد. گرم بودن رحم می توان تاثیر خوبی بر سلامت جنسی خانم ها داشته باشد. گیاهان دارویی، دمنوش ها و عرقیات گیاهی مختلفی وجود دارند که می توانند به گرم بودن رحم کمک کنند. در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

گیاهان دارویی برای گرم کردن رحم

برخی از گیاهان دارویی به دلیل طبع گرم و خشکی که دارند برای از بین بردن سردی و رطوبت رحم مناسب هستند و می توانند نقش موثری در بهبود وضعیت سلامت جنسی بانوان داشته باشند مانند گل محمدی، میخک، بهار نارنج، قولنجان، دارچین، چای کوهی و…. این قبیل گیاهان دارویی به روش های مختلف همچون دمنوش، نوشیدنی، ادویه و… مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از معروف ترین گیاهان دارویی گرم کننده رحم عبارتند از :

زنجبیل

زنجبیل یکی از گیاهان تسکین دهنده سردی رحم و دردهای ناشی از آن است، ریختن مقداری زنجبیل در چای به همراه دو قاشق چایخوری شکر قهوه ای می توان یک نوشیدنی عالی برای این منظور ایجاد کند. با نوشیدن این نوشیدنی سردی رحم و دردهای ناشی از آن را کاهش می دهد.
همچنین می توانید زنجبیل را روی ناف قرار دهید، این هم به گرم شدن شکم و رفع سرمای رحم کمک می کند، یا می توان آن را به تنهایی جوشانده و روزانه با معده خالی مصرف کرد که به رفع سردی رحم کمک می کند.

شنبلیله

نوشیدن دمنوش شنبلیله در حالی که گرم است منجر به تسکین یا رفع کامل سردی رحم می شود. زیرا شنبلیله گیاهی است که به طور کلی برای بدن مفید است و همچنین دردهای کمر و شکم ناشی از سردی رحم را تسکین می دهد.

انیسون

بادیان یا انیسون به فواید فراوانی که برای بدن دارد شهرت دارد یکی از این فواید این است که بادیان سردی رحم را به شرطی که گرم خورده شود از بین می برد و بدن را از سرمای رحم خلاص کند. .
بیشتر نوشیدنی های گرم برای رفع سرمای رحم، گرم کردن بدن و تسکین دردهای کمر و شکم ناشی از سردی رحم مفید هستند.

زردچوبه

زردچوبه گیاهی با طبع گرم و خشک و یکی از پرکاربردترین ادویه ها ست. استفاده از زردچوبه نقش موثری در گرم کردن رحم و از بین بردن عفونت این اندام دارد. زردچوبه را می توان در مخلوط با آب جوش یا شیر داغ استفاده کرد. توجه کنید که بهترین زمان استفاده از زردچوبه و آب جوش صبح به صورت ناشتا و مخلوط زردچوبه و شیر شب ها قبل از خواب است.

هل

هل ادویه ای خوش عطر و بو است که برای طعم دار کردن انواع غذا ها و دسر ها مورد استفاده قرار می گیرد. هل نیز یکی از گیاهان موثر در گرم‌ کردن رحم و از بین بردن علائم ناشی از سردی آن است. هل را می توان به صورت پودر یا دمنوش هل استفاده کرد.

هل

سیاه دانه

مصرف روزانه دو قاشق چایخوری از دانه های سیاه دانه باعث از بین رفتن سردی رحم می شود. سیاهدانه دانه های روغنی و خوراکی با طبع گرم و خشک هستند که می‌توان در وعده صبحانه به همراه نان و پنیر و یا در ترکیب انواع سوپ و آش آن را مصرف کرد. همچنین مالیدن روغن سیاهدانه به ناحیه شکم و مالیدن آن نیز باعث گرمی رحم خواهد شد.

زیره

زیره ادویه ای با طبع گرم و بسیار خشک است که دو نوع سیاه و سبز دارد. هر دو نوع زیره در گرم کردن رحم و از بین برد رطوبت آن موثر هستند. می توان زیره را در تهیه انواع غذا ها استفاده کرد یا دمنوش آن را یکبار در روز نوشید. زیره مقوی جهاز هاضمه، کبد و معده است.

آویشن

آویشن گیاهی معطر و بسیار مقوی است. آویشن گیاهی مناسب برای گرم کردن رحم است. این گیاه را می توان به صورت دمنوش به اندازه یک فنجان در روز یا به صورت عرق گیاهی به اندازه یک چهارم فنجان و در ترکیب با آب مصرف کرد. علاوه بر این پودر آویشن نیز برای تزئین و تهیه انواع غذا ها به کار می رود.

عرقیات گیاهی برای گرم کردن رحم

عرقیات یا عصاره های گیاهی متعددی برای گرم کردن رحم وجود دارند. البته توجه کنید که بهتر است عرقیات را با مشورت با متخصص طب سنتی مصرف کنید چون علاوه بر گرم کردن رحم می توانند کارکرد های دیگری نیز در بدن داشته و ایجاد عوارض کنند. از جمله مهمترین عرقیات گیاهی موثر در گرم کردن رحم عبارتند از :
عرق چهل گیاه
عرق آویشن
عرق دارچین
عرق نسترن
عرق گزنه
عرق کاکوتی و…

دمنوش های مناسب برای گرم کردن رحم

استفاده از دمنوش های گیاهی یکی از رایج ترین روش های بهره مندی از فواید گیاهان دارویی است. برخی از دمنوش های گیاهی با طبع گرم می توانند به سرعت علائم ناشی از سردی رحم را درمان کرده و به اصطلاح رحم شما را گرم نمایند. از جمله دمنوش های گیاهی گرم کننده رحم عبارتند از :

دمنوش گل گاو زبان
دمنوش سیب و دارچین
دمنوش زنجبیل و نعناع
دمنوش جعفری
دمنوش ریبوس
دمنوش زعفران و هل
دمنوش به لیمو
دمنوش نعناع و اسطوخودوس

روغن های گیاهی برای گرم کردن رحم

ماساژ ناحیه شکم با روغن های گیاهی دارای طبع گرم نیز در گرم کردن رحم و سلامت آن نقش مهمی دارند. از جمله این روغن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
روغن گل راعی
روغن سیاهدانه
روغن اسطوخودوس
روغن برگ بو
روغن نعناع
روغن رازیانه و…

نقش تغذیه در گرم کردن رحم

تغذیه بر تمام ارگان ها و اندام های داخلی و خارجی بدن انسان تاثیر می گذارد. تغذیه نامناسب می تواند یکی از عوامل مهم در سردی رحم باشد. برخی از غذا گرم کننده رحم هستند و سلامت این اندام تولید مثل مهم را افزایش می دهند. برخی از مواد غذایی تاثیر گذار در گرم کردن رحم عبارتند از :

-یکی از بهترین گرم کننده های رحم خوردن زرده تخم مرغ عسلی به همراه کمی دارچین است.
-سبزیجاتی همچون موسیر، پیاز، سیر، بادمجان، هویج، کنگر سیب زمینی، کرفس، شلغم و انواع ترب به گرمی رحم کمک می کنند.
-گوشت شتر، شتر مرغ، مرغ خانگی، گوسفند و اردک، کبک و بلدرچين طبع گرم دارند و باعث گرم شدن رحم می شوند.
-انجیر و بادام و سایر دانه ها و مغزهای روغنی که می توانند به عنوان میان وعده مصرف شوند، طبع گرم دارند و به گرم کردن رحم کمک می کنند.
-آب پرتقال، انبه و انگور طبع گرم دارند و منبع خوبی از ویتامین C هستند که به سلامت و گرم شدن رحم کمک می کنند.
-به طور کلی غذایی های که با ادویه های دارای طبع گرم همچون زنجبیل و دارچین تهیه شوند برای گرم کردن رحم مناسب هستند.

غذای های مناسب برای گرم کردن رحم

برخی از انواع غذا ها به طور کلی طبع گرم دارند و استفاده از آنها در رژیم غذایی می تواند به گرم کردن رحم کمک‌ کند. این غذا ها عبارتند از:
-خورشت قورمه سبزی
-خورشت قیمه
-خورشت بادمجان
-اشکنه
-انواع کباب تهیه شده با گوشت قرمز
-آبگوشت به و…

راه های پیشگیری از سردی رحم چیست؟

با اینکه روش های مختلفی برای گرم کردن رحم وجود دارد، اما بهتر است با راه های پیشگیری از سردی رحم نیز آشنا شویم، رعایت نکات زیر می تواند از سردی رحم جلوگیری کند :

– به مدت طولانی روی زمین خیس یا سرد ننشینید و با پاهای برهنه رو زمین یا صندلی سرد ننشینید .
– از گرم بودن مداوم پاها اطمینان حاصل کنید. چون سردی را به ناحیه شکم منتقل میکند، ناحیه شکم و پشت باید به خوبی گرم شود و لباس ها در هوای سرد مناسب باشند.
– اجتناب از شنا در دوران قاعدگی; زیرا این امر به رحم آسیب می رساند و منجر به سردی رحم می شود.
– لباس های خیس در هنگام بارندگی روی بدن باقی نمانند و سریعاً با لباس خشک تعویض شوند. چون سردی ناشی از آن ها باعث کاهش دمای بدن از داخل می شود و منجر به سردی رحم می شود.
– پس از دوش گرفتن، در صورت خروج از منزل، ترجیحاً موهای خیس را خشک کنید. چون منافذ پوست سر باز است. که منجر به سرما و نشت هوا به بدن و کاهش دمای آن می شود.
– ترجیحاً از نوشیدن زیاد نوشیدنی های سرد مخصوصاً در دوران قاعدگی اجتناب شود. زیرا در این دوران بدن بسیار حساس است و باید گرم نگهداری شود. مصرف نوشیدنی های گرم در این دوران ترجیح داده می شود.
– میتوانید هر روز پاهای خود را به مدت 10 تا 20 دقیقه در آب گرم قرار دهید. زیرا این کار به گرم شدن بدن و رحم و تسکین درد ناشی از سردی رحم کمک می کند.
– برای گرم کردن ناحیه شکم می توانید یک کیسه آب گرم روی شکم و ناحیه پشت قرار دهید تا جایی که گرمای آن دو ناحیه را احساس کنید. زیرا گرما را به ناحیه رحم منتقل می کنند که باعث گرم شدن رحم و رفع سردی آن نیز می شود.

سوالات متداول

آیا گرم بودن رحم می توان در تعیین جنسیت نقش داشته باشد؟

بله، در برخی از منابع طب سنتی گرم بودن رحم را از جمله عوامل تاثیر گذار در تعیین جنسیت جنین و پسرزایی می دانند. رحم گرم آمادگی زیادی برای باروری و حفظ سلامت اسپرم و جنین دارد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من