بلاگ

گیاهان مفید برای درمان یبوست را بشناسید

فهرست مطلب


یبوست از جمله مشکلات شایع گوارشی است، که باعث ایجاد درد شدید در ناحیه شکم می شود و عوارضی همچون نفخ و تهوع را به دنبال دارد. برای رفع این مشکل می توان از درمان های گیاهی و در دسترس بهره برد. در این متن سعی داری شما را با علت ایجاد یبوست و نیز راه های طبیعی و گیاهی درمان آن آشنا کنیم.

گیاهان مفید برای درمان یبوست را بشناسید

یبوست چیست؟


معمولا همه افراد در برهه ای از زندگی خود، مشکلات شایع گوارشی مانند یبوست را تجربه می کنند. از این نظر ابتلا به یبوست نگران کننده نیست. این بیماری در واقع عبارت است است سفتی شکم. در این حالت حرکات روده بسیار کمتر از حالت طبیعی است و فرد نمی تواند به درستی اجابت مزاج نماید. تعداد دفعات اجابت مزاج در افراد مختلف متفاوت است، برخی چند بار در روز و عده ای چند بار در هفته این کار را انجام می دهند اما اگر کسی به مدت سه روز نتواند اجابت مزاج نماید، دچار سفتی مدفوع و یبوست شده است. به طور کلی وقتی فردی دچار علائم زیر باشد می گویند، دچار یبوست شده است :
-اگر اجابت مزاج به تلاش قابل توجهی نیاز دارد.
-اگر اجابت مزاج ناقص باشد و فرد احساس راحتی نکند.
-اگر مدفوع سفت باشد.
-از مدفوع به راحتی از مقعد خارج نشود و فرد احساس انسداد کند.

علت ابتلا به یبوست


معمولا علت ابتلا به یبوست وجود یک بیماری خاص در بدن یا نقص در سیستم گوارشی است.

علل یبوست در اثر بیماری خاص


-برخی بیماری هایی که فرد در دوران کودکی به آنها مبتلا بوده است می تواند باعث بروز یبوست شود. مانند بیماری هیرشپرونگ، مگاکولون مادرزادی که باعث آسیب به اعصاب دستگاه گوارش می شود، فیبروز کیستیک، یک بیماری ارثی که باعث عفونت غدد ترشحی و احساس یبوست در فرو می شود و…

-بیماری هایی وجود دارند که بر متابولیسم تاثیر می گذارند و از این طریق باعث اختلال در عملکرد دفع مدفوع می شود، از جمله این بیماری ها می توان به دیابت، کم‌ کاری تیروئید، هیپوپیتیوتاریسم، سطح بالای کلسیم یا پتاسیم در بدن، وجود بیش از حد سدیم در بدن یا کمبود آن، بیماری های کلیوی، تومور هایی که باعث ترشح هورمون می شوند و… اشاره کرد.

-گاه بروز برخی بیماری ها در دستگاه عصبی محیطی و مرکزی باعث بروز یبوست می شود. بیماری هایی مانند پارکینسون، سکته مغزی، زوال عقل، تومور های مغزی، آسیب به مغز یا ستون فقرات.

-برخی دیگر از بیماری های در روده بزرگ رخ می دهد و از جمله علت های اصلی بروز یبوست است.
دیورتیکولوز، پیچ خوردگی روده، تومورها، پروکتیت و شقاق مقعدی از جمله این ها هستند.

-برخی افراد نیز در اثر مصرف دارو های خاصی دچار یبوست می شوند. برخی از این دارو ها عبارتند از :دارو های فشار خون بالا، دارو های ضد افسردگی، مسکن ها و دیورتیک ها و…

علل یبوست در اثر بیماری خاص

علل یبوست در اثر اختلال در عملکرد های گوارشی


-اینرسی کولون یا کاهش عملکرد روده بزرگ، که باعث کاهش دفعات دفع مواد زائد بدن می شود. در این بیماری اعصاب لگن یا اعصاب روده بزرگ دچار آسیب می شود و عملکرد درستی ندارد.

-انسداد خروجی شامل حالتی است که فرد دچار اجابت ناقص است و در آن ماهیچه های مقعد و لگن به جای انبساط، منقبض می شوند. افتادگی اندام ها در ناحیه لگن نیز چنین نتیجه ای دارد.

عوارض ناشی از یبوست


یبوست اگر کوتاه مدت باشد معمولا بی خطر است و با درمان های عادی می توان از آن خلاص شد، اما یبوست مزمن می‌تواند آسیب زا باشد و عوارضی مانند شقاق مقعدی، بواسیر و افتادگی راست روده را به همراه داشته باشد. یبوست در زنان بیشتر از مردان شایع است و احتمال بروز آن با افزایش سن افزایش می یابد.

راه های جلوگیری از یبوست


معمولا با اصلاح رژیم غذایی و استفاده از مواد غذایی که حاوی فیبر زیادی هستند می توان از بروز یبوست جلوگیری کرد، ورزش کردن، مصرف زیاد مایعات، عدم مصرف غذاهای فرآوری شده و دوری از استرس و اضطراب از دیگر راه های جلوگیری از استرس و اضطراب است.

راه های درمان یبوست


یبوست اگر جزئی باشد با اصلاح سبک تغذیه و افزایش تحرک به خودی خود درمان می شود، مصرف ملین ها نیز می تواند کمک کننده باشد، استفاده از برخی دارو ها نیز برای برخی از افراد توسط پزشک تجویز می شود و در مواردی که فرد دچار انسداد شدید روده باشد، تحت عمل جراحی قرار می گیرد. معمولا استفاده از طب مکمل و طب سنتی برای رفع اینگونه بیماری های گوارشی نیز بسیار موثر است. در ادامه شما را با راهکار های گیاهی برای درمان یبوست آشنا می کنیم.

درمان های گیاهی یبوست: گیاهان دارویی که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، معمولا برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شوند. این گیاهان اگر به درستی مصرف شوند نه تنها عوارض جانبی ندارند بلکه برای بدن نیز بسیار مفید هستند.

روغن های گیاهی برای درمان یبوست


روغن ها و اسانس های گیاهی مختلف می توانند تاثیرات مختلفی بر بدن داشته باشند، برخی از این روغن ها با تاثیر بر ماهیچه های گوارشی باعث شل شدن و بهبود عملکرد آنها می شوند.

روغن های گیاهی برای درمان یبوست

روغن زنجبیل


روغن زنجبیل از جمله روغن های اساسی است که برای موارد مختلفی مانند درمان بواسیر، رفع گرفتگی عضلات، درمان سرماخوردگی، زیبایی پوست و مو، لاغری و بهبود عملکرد دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد.
این روغن باعث تحریک دستگاه گوارش می شود و با افزایش تحرک معده از بروز یبوست جلوگیری می کند. همچنین به درمان یبوست نیز کمک می کند.
برای رفع یبوست 3 تا 5 قطره روغن زنجبیل را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن هسته انگور مخلوط کرده و ناحیه شکم را با آن ماساژ دهید، این کار باعث انبساط عضلات گوارشی شده و یبوست را درمان می کند. می توانید روزانه دو تا سه بار این کار را تکرار کنید.

روغن رزماری برای درمان گیاهی یبوست


روغنی که از گیاه رزماری ( Rosmarinus) به دست می آید از جمله روغن های اساسی است، این روغن رایحه خوبی دارد و در آروماتراپی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، مصرف اصلی این روغن برای بهبود وضعیت موها و حفظ سلامت آنهاست. همچنین استنشاق رایحه این روغن به بهبود برخی علائم گوارشی کمک می کند و می تواند در رفع یبوست نقش داشته باشد. روغن رزماری اثر اسپاسمولیتیک دارد و می تواند به رفع اسپاسم عضلات گوارشی و شل شدن آنها کمک می کند، علاوه بر اینها این روغن به طور کلی باعث تقویت دستگاه گوارش می شود.
برای استفاده از روغن رزماری می توانید رایحه آن را استنشاق کنید، یا چند قطره از آن را در یک دستگاه بخور بریزید، همچنین می توانید چند قطره روغن رزماری را با انواع لوسیون های ماساژ مخلوط کرده و ناحیه شکم را با آن ماساژ دهید، این کار به آرامش عضلات کمک کرده و مانع از ایجاد یبوست می شود.

روغن رزماری

روغن نعناع


روغن نعناع، از جمله روغن های اسانسی است که چون رایحه دلپذیری دارد برای آروماتراپی مورد استفاده قرار می گیرد. از این روغن استفاده های گوناگونی می شود و معمولا به دو صورت یافت می شود یکی به صورت اسانس بسیار غلیظ که در آروماتراپی از آن استفاده می شود و دیگری به صورت رقیق شده با روغن های حامل که برای ماساژ و رفع مشکلات مربوط به پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد.
روغن نعناع تقویت کننده دستگاه گوارش است و خاصیت خنک کنندگی و طراوت بخشی دارد. می توانید رایحه این روغن را استنشاق کنید یا آن را با روغن حامل مثل روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کرده و ناحیه شکم را با آن ماساژ دهید. ماساژ این روغن علاوه بر شل کردن ماهیچه ها و افزایش حرکات روده، باعث کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر می شود. اگر روغن را ماساژ دهید باعث افزایش حرکات روده می شود واگر استنشاق کنید باعث آرامش عضلات گوارشی می گردد.

روغن رازیانه


از رایج ترین روغن های ضروری، می توان به روغن رازیانه اشاره کرد. این روغن ضد اسپاسم است و می توان به آرامش و انبساط عضلات کمک کند. همچنین خاصیت ادرار آوری، ضد عفونی و بی حس کنندگی دارد. این روغن از دانه های رازیانه به دست می آید و مسهل است، یعنی حرکات روده را تنظیم کرده و باعث پاکسازی روده می شود. این روغن یک تقویت کننده گوارشی است و ماساژ آن بر روی ناحیه شکم می تواند به رفع سفتی شکم که در نتیجه یبوست ایجاد شده است، کمک کند. توجه کنید که این روغن را باید با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا زیتون رقیق کنید و سپس روی شکم ماساژ دهید، می توانید این کار را روزانه دو تا سه بار تکرار کنید.

درمان گیاهی یبوست با روغن لیمو


این روغن رایحه ی بسیار مطبوعی دارد، اسانس لیمو بسیار غلیظ است و آنتی اکسیدان های بسیاری دارد. این روغن باعث بهبود هضم غذا شده و التهاب را کاهش می دهد و از این طریق می تواند به درمان یبوست کمک کند.
طبق مطالعات انجام شده، استفاده از روغن های گیاهی، مانند روغن علف لیمو در ماساژ های آروماتراپی می تواند به هضم غذا کمک کند. برای بهره مندی از این خاصیت، می توانید این روغن را با یک روغن حامل مخلوط کرده و ناحیه شکم را با آن ماساژ دهید یا چند قطره از آن را در دستگاه بخور بریزید تا رایحه اش در فضا پخش شود، استنشاق این رایحه نیز شما را به نتایج دلخواه می رساند.
توجه کنید که اگر روغن لیمو را بر روی پوست ماساژ داده اید از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کند، چون باعث تحریک پذیری پوست در برابر آفتاب می شود.

روغن لیمو

روغن زیتون


یکی دیگر از روغن های طبیعی و بسیار تاثیر گذار در درمان یبوست، روغن زیتون است. این روغن برای روده ها مفید است، همچنین چون سرشار از چربی های اشباع نشده و انواع ویتامین هاست، منبع غنی از آنتی اکسیدان ها به شمار می رود، که برای کل بدن فواید بیشماری دارد.
برای درمان یبوست با روغن زیتون، کافیست صبح ها با معده خالی یک قاشق غذاخوری از این روغن بخورید، یا آن را به غذاهای خود بیفزایید. مثلا در سالاد استفاده کنید یا اگر طعم آن را دوست ندارید، این روغن را با آبلیمو ترکیب کرده و میل نمایید. توجه کنید که در استفاده از روغن زیتون زیاده روی نکنید، چون ملین است و اگر بیش از حد استفاده شود، موجب اسهال می شود.

روغن کنجد


روغن کنجد، یک درمان طبیعی شناخته شده برای یبوست است. این روغن حاوی فیبر بالایی است و می تواند به بهبود عملکرد معده و روده کمک کند. قرار دادن روزانه دو تا 3 قاشق روغن کنجد در رژیم غذایی باعث جلوگیری از ابتلا به یبوست و نیز درمان یبوست مزمن می شود. همچنین به افزایش سلامت پوست، مو و قلب نیز کمک شایانی می کند. روغن کنجد باعث چرب شدن روده ها و راحت تر شدن دفع مدفوع می شود. کنجد یک ماده ملین و مسهل است. توجه کنید که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

روغن کرچک


روغن کرچک یک درمان سنتی و بی خطر برای یبوست است و افزودن چند قطره به آب میوه برای حل مشکل کافی است. اما مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی شود.
روغن کرچک به عنوان ملین و محرک روده عمل می کند ، زیرا برای رفع یبوست ، تخلیه روده ها و آماده سازی روده ها برای عمل جراحی استفاده می شود ، زیرا حرکت روده ها را افزایش می دهد و به خروج مدفوع کمک می کند.
یک مطالعه پزشکی انجام گرفته، استفاده از روغن کرچک استرس را کاهش می دهد و علائم یبوست را بهبود می بخشد ، زیرا حاوی اسید های چرب غیر اشباع است که به گیرنده های سلولهای ماهیچه ای صاف در دیواره روده متصل می شود و باعث انقباض ماهیچه ای و دفع مدفوع می شود.
دوز روغن کرچک بستگی به سن و وضعیت پزشکی بیمار دارد. همیشه قبل از مصرف روغن کرچک برای درمان یبوست، با پزشک مشورت کنید.

روغن کرچک

گیاهان دارویی برای درمان یبوست


علاوه بر روغن های طبیعی می توان از گیاهان دارویی نیز برای رفع مشکل یبوست استفاده کرد. در ادامه به معرفی چند نمونه از گیاهان موثر در درمان یبوست، اشاره می کنیم.

دمنوش بابونه برای درمان یبوست


دمنوش بابونه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در بین مردم جهان است، این نوشیدنی عطر و طعم مطبوعی دارد و چون کافئین ندارد، برای بدن بسیار مفید است. همچنین منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست و خاصیت ضد عفونی و ضد التهابی دارد. برای درمان حالت تهوع، نفخ، گاز های روده و یبوست می توانید به بابونه متوسل شوید. این دمنوش به تسکین درد معده و روده کمک می کند و همچنین چون ضد اسپاسم است، باعث درمان یبوست می شود. علاوه بر این بابونه به طور کلی برای بدن مفید است و به سلامت ارگان های داخلی بدن کمک کرده و التهاب را از بین می برد. این گیاه یک آرامبخش و ضد سرطان است.
می توانید مقدار یک قاشق از گلهای خشک شده این گیاه را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه دم بکشد سپس آن را صاف کرده و میل نمایید، برای شیرین کردن این دمنوش از عسل استفاده کنید تا خواص آن چندین برابر شود. از این نوشیدنی می توانید یک بار در روز استفاده کنید.

دمنوش بابونه برای درمان یبوست

رازیانه


رازیانه یکی از مهمترین گیاهانی است که به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. این گیاه حاوی روغن های فرار است که باعث رفع یبوست شده و نفخ ناشی از آن را از بین می برد.
رازیانه یک ضد درد قوی استو می توان از آن برای از بین بردن درد شکم، نفخ و گاز های روده استفاده کرد.
این گیاه با بهبود حرکات روده، اختلالات گوارشی مانند درد معده، یبوست، نفخ و قولنج را از بین می برد.
برای بهره مند شدن از خواص این گیاه می توانید از دانه ها یا برگ های تازه رازیانه استفاده کنید. به ازای هر فنجان آب جوش یک قاشق چایخوری از دانه های خشک رازیانه را به آب اضافه کنید و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و میل نمایید. توجه کنید که برای اثر بخشی بیشتر دمنوش های گیاهی بهتر است آنها را با عسل شیرین کنید و از شیرین کننده های مضر مانند شکر استفاده نکنید.

جو دوسر


این غله ارزشمند نیز درمانی برای یبوست است. جو دوسر سرشار از فیبر است و به عنوان ملین عمل می کند. اگر آن را در رژيم غذایی خود قرار دهید تاثیر بی نظیر آن را در رفع مشکلات گوارشی خود خواهید دید. فیبر موجود در این ماده انتقال مواد در روده را تسهیل می کند، همچنین برای تقویت معده نیز مفید است.
مصرف این ماده باعث جذب قند های موجود در غذا می شود و به تسریع فرآیند هضم کمک می کند. جو دوسر باعث تسهیل عمل اجابت مزاج می شود و درد بواسیر ناشی از یبوست را تسکین می دهد. این ماده غذایی با ارزش علاوه بر رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست، به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند و به طور کلی مقاومت بدن در برابر باکتری های آلوده کننده دستگاه گوارش را افزایش می دهد. جو دوسر دوست دستگاه گوارش است.

آلو خشک و درمان گیاهی یبوست


آلو خشک حاوی مقادیر زیادی از فیبر غذایی است که باعث تسهیل حرکت غذا در روده می شود و دفع مواد زائد از طریق روده بزرگ را تسهیل می کند.
آلو خشک دارای مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها است که به نوبه خود از دستگاه گوارش در برابر عفونت هایی که باعث ایجاد یبوست می شوند، محافظت می کند.
همچنین این ماده حاوی مواد مغذی است که باعث فعال شدن باکتری های مفید در روده بزرگ می شوند و از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کنند.
می توانید روزانه چند عدد آلو خشک را خیسانده و میل نمایید.

آلو خشک

خرما


خرما نیز از جمله درمان های موثر برای یبوست است.
این ماده سرشار از فیبر است و به پاکسازی روده و اجابت مزاج کمک می کند. همچنین باعث تسهیل حرکت روده می شود و از این طریق به تسریع عمل هضم و جذب غذا ها کمک می کند.
روش استفاده از خرما برای درمان یبوست به این صورت است که تعداد 8 تا 10 خرما را از هسته جدا کنید و یک شب تا صبح در آب بخیسانید، صبح مخلوط حاصل را میکس کنید تا یک نوشیدنی غلیظ به دست آید. آن را با معده خالی بنوشید. توصیه می شود این کار را چند روز تکرار نمایید.

دانه چیا


دانه های چیا از جمله مواد غذایی ارزشمند هستند که تخصص اصلی آنها درمان اختلالات گوارشی است. گفته می شود حدود 28 گرم دانه چیا می تواند یک سوم نیاز روزانه یک فرد بالغ به فیبر را تامین کند.
این دانه های باعث کاهش التهاب شده و کلسترول بدن را در سطح طبیعی خود نگه می دارند.
از دانه های چیا معمولا برای درمان سوء هاضمه، نفخ، درد معده، یبوست و به طور کلی اختلالات گوارشی استفاده می شود. فیبر موجود در این ماده باعث تسهیل حرکت روده و انتقال آسان آن می شود و دفع مواد زائد را راحت تر می‌کند.

آلوئه ورا


درست است که گیاه آلوئه ورا بیشتر برای رفع مشکلات پوست و زیبایی به کار می برند. آنا جالب است بدانید که می توان از فرآورده های ابن گیاه برای درمان و رفع یبوست شدید استفاده کرد. امروزه نوشیدنی های حاوی آلوئه ورا در بازار در دسترس است ما می تواند برای رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ مفید باشد، چرا که سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان ها و نمک های مفید است که باعث تسهیل حرکت روده و انتقال مواد در آن می شود.

آلوئه ورا

زیره سبز گیاهی موثر در درمان یبوست


این یک ادویه پرکاربرد است که علاوه بر اینکه طعم خوبی به غذا ها می دهد برای درمان برخی بیماری ها نیز مفید است. زیره سبز سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است و به عنوان یک ملین عمل می کند که می تواند به راحت تر شدن حرکات روده کمک کرده و یبوست را رفع کند. می توانید مقداری از دانه های آسیاب نشده زیره را با آب و چند قطره آب لیمو ترش تازه یک شب تا صبح خیس کنید و صبح ناشتا میل نمایید. این کار علاوه بر درمان یبوست به تقویت دستگاه گوارش نیز کمک می کند. همچنین مصرف پودر زیره در غذاها باعث جلوگیری از ایجاد یبوست می شود.

آیا مصرف شنبلیله در درمان گیاهی یبوست مفید است؟


شنبلیله و تخم های آن از گذشته در غذا ها مورد استفاده قرار می گیرد. این سبزی دارای فیبر زیادی است و می توان از آن برای درمان یبوست کمک گرفت. این ماده حاوی ویتامین ها، پروتئین و آهن و منگنز است. شنبلیله برای درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست و سوءهاضمه بسیار مفید است.

شوید


شوید نیز مانند تمام گیاهان منبع غنی فیبر است و فیبر در رژیم غذایی باعث بهبود حرکات روده می شود.
برای استفاده از شوید به عنوان درمان گیاهی یبوست می توانید برگهای تازه آن را تمیز بشویید و به مدت 5 تا 8 دقیقه در آب جوش بجوشانید، سپس آب آن را صاف کرده و میل کنید. این کار به درمان یبوست کمک می‌کند.

شوید

گیاهان دارای برگهای سبز


به طور کلی گیاهانی که برگ های سبز رنگ دارند مانند اسفناج و کاهو منبع غنی از فیبر هستند، همچنین مقدار قابل توجهی منیزیم دارند که به خروج آسان تر مدفوع کمک می کنند. سعی کنید این مواد را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.

با مصرف گیاه سنا از شر یبوست خلاص شوید


سنا (به انگلیسی: Senna) از آن جایی که حاوی گروهی از ترکیبات گیاهی به نام گلیکوزیدها است ، این ترکیبات به فعال شدن اعصاب سیستم گوارش کمک می کند و در نتیجه روند دفع مواد زائد را تسریع می کند. می تواند به صورت خوراکی یا از طریق مقعد مصرف شود ، و شایان ذکر است که این دارو برای بزرگسالان در صورتی که فقط برای مدت کوتاهی مصرف شود ، بی خطر تلقی می شود و در موارد بارداری ، شیردهی یا برخی مشکلات سلامتی مانند التهاب مزمن روده ایمن نیست.

گیاه سنا

نوشیدنی های موثر در درمان یبوست


برخی از نوشیدنی ها ودمنوش ها در درمان یبوست نقش موثری دارند و بسیار ساده و در دسترس اند. در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم.

آب لیمو و روغن زیتون


یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با نصف فنجان آب لیمو مخلوط کنید تا یکنواخت شود. این مخلوط را صبح ها با معده خالی به مدت سه روز میل کنید.

آب لیموترش گرم


آب یک لیموترش تازه را بگیرید و با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و آن را بعد از هر وعده غذایی به خصوص غذاهای چرب میل کنید.

جهت درمان یبوست چای دارچین و هل مصرف کنید


مقداری هل را آسیاب کنید و آن را با یک قاشق چایخوری دارچین مخلوط کرده و به نصف فنجان شیر و نصف فنجان آب گرم اضافه کنید. مخلوط حاصل را به مدت 10 دقیقه رو حرارت بجوشانید و سپس با عسل شیرین کرده و میل کنید. این نوشیدنی خوط طعم تاثیر زیادی در درمان یبوست دارد.

چای دارچین و هل

چای قاصدک


مقدار دو قاشق غذاخوری از قاصدک های خشک شده را به مدت 10 دقیقه با آب جوش دم کنید و پس از صاف کردن آن را سه بار در روز بنوشید.

درمان های خانگی دیگر برای یبوست


علاوه بر درمان های گیاهی فوق می توان از برخی مواد دیگر که در دسترس هستند، برای درمان یبوست مزمن کمک گرفت.

عسل


عسل یک ملین طبیعی است و کمک زیادی به سلامت دستگاه گوارش می کند. می توانید روزانه یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی را به صورت ناشتا میل کنید یا همین مقدار عسل را در آب گرم حل کرده و بعد بنوشید.

عسل

قهوه


قهوه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد تلخی است که باعث تسریع حرکت روده می شوند و این کار از احتباس مدفوع جلوگیری می کند. می توانید با مصرف روزانه نشف فنجان قهوه از بروز یبوست جلوگیری کنید.

مصرف آب


حتما سعی کنید روزانه دو لیتر آب بنوشید. نوشیدن آب از سفت شدن مدفوع جلوگیری می کند و به حرکات روده نی کمک می کند.

مصرف سبزیجات


خوردن سبزیجات زیادی مانند: سیب زمینی شیرین ، کلم ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، اسفناج و هویج و میوه هایی مانند: پرتقال ، گلابی و سیب که دارای فیبر هستند باعث سلامت کلی دستگاه گوارش می شوند. ، و بهتر است آنها را همانطور که هستند ، مصرف کنید نه به صورت کمپوت یا آبمیوه . یکی از راههای جلوگیری از یبوست خوردن یک سیب کامل بعد از هر وعده غذایی ، همچنین آب سیب ، تأثیر مشابهی در جلوگیری از یبوست دارد. خوردن دو عدد موز رسیده نیز به تسکین درد ناشی از یبوست کمک می کند.

مصرف سبزیجات

ورزش کردن و اصلاح سبک زندگی


به طور کلی اصلاح سبک تغذیه و افزایش میزان تحرک یم عامل بسیار مهم در جلوگیری از یبوست است که می تواند باعث افزایش سلامت کل بدن باشد. لذا توصیه می شود از مواد غذایی سالم و حاوی فیبر طبیعی استفاده کنید و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

درمان گیاهی یبوست در بیماران مبتلا به دیابت


یبوست در افراد مبتلا به دیابت معمولا جز عوارض شایع است. این افراد باید از درمان خودسرانه بپرهیزند و از مصرف موادی که باعث افزایش یا کاهش ناگهانی قند خون می شوند، هر چند که در درمان یبوست موثر باشند، جدا خودداری کنند.
دانه های کتان گزینه مناسبی برای درمان یبوست در افراد دیابتی است. این دانه های منبع خوبی از فیبر و اسید های چرب مفید مانند امگا 3 هستند که اگر به رژیم غذایی افزوده شوند باعث کاهش مشکلات گوارشی مانند نفخ، درد شکم، اسهال، یبوست و حالت تهوع می شوند.
فیبر موجود در جو نیز به کاهش سطح کلسترول و فشار خون کمک شایانی می کند. جو همچنین در کاهش قند خون نیز موثر است. علاوه بر این در درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست، معده درد و بیماری التهابی روده مفید است.
می توانید جورا در رژیم غذایی خود قرار دهید یا آن را به مدت ده دقیقه در آب بجوشانید و آب آن را مصرف کنید و این کار 3 بار در روز به مدت دو هفته تکرار کنید تا از شر یبوست مزمن خلاص شوید.

درمان یبوست در خانم های باردار


در دوره بارداری به دلیل کم بودن میزان تحرک و نیز جابجایی دستگاه گوارش به دلیل حمل جنین معمولا خانم ها زیاد دچار یبوست می شوند. در این دوره نباید از درمان های خانگی که افراد دیگر پیشنهاد می دهند استفاده کرد چون وضعیت سلامت و پاسخ بدن افراد مختلف در مقابل برخی مواد با یکدیگر کاملا متفاوت است و ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته شود که به سلامت مادر و جنین آسیب می زند. بنابراین توصیه می شود بدون مشورت با پزشک متخصص از هرگونه خود درمانی در خانه پرهیز کنید. پیشنهاد ما برای خانم های باردار مصرف مقدار کافی آب و سبزیجات و میوه های تازه در طول روز است. همچنین داشتن تحرک کافی و ورزش کردن نیز می تواند راه حل مناسبی برای درمان یبوست باشد.

موارد احتیاط


توصیه می شود افرادی که دچار مشکلات سلامتی هستند و برای درمان بیماری های خاص از دارو های شیمیایی استفاده می‌کنند قبل از استفاده از گونه درمان خانگی برای رفع مشکلات خود حتما با پزشک متخصص مشورت کنند تا از ایجاد تداخل دارویی که گاه ممکن است بسیار خطرناک باشد، جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من