بلاگ

دارو های گیاهی برای سم زدایی بدن

فهرست مطلب

انسان به طور روزانه در معرض سموم قرار دارد. مواد شیمیایی که معمولاً برای بدن خطرناک هستند ، در صورت وجود بیش از حد می توانند به سلول ها، اندام ها و سلامت کلی آسیب وارد کنند. آنها می توانند از هوایی که تنفس میکنیم و آبی که مینوشیم وارد بدن شوند و همچنین می توانند در غذاهایی که مصرف می کنیم وجود داشته باشند.
آلودگی مداوم بدن با فلزات سنگین به دلیل اثرات سمی آن، تهدیدی بزرگ برای تمام زندگی در محیط زیست است. در طول 100 سال گذشته، این فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی مضر در صنعت استفاده شده و به زندگی روزمره ما راه پیدا کرده است. پس از مصرف، این مواد در بدن ما تجمع می یابند و می توانند منجر به مشکلات سلامتی کوتاه مدت و بلندمدت شوند. بدن انسان دارای اندام‌های زیادی است که به دفع سموم کمک می‌کنند، مانند: کلیه‌ها، کبد، سلول‌های پوست و ریه‌ها، اما پزشکان طب سنتی بر این باورند که استفاده از گیاهان طبیعی به بدن کمک می‌کند تا سریع‌تر و موثرتر سم زدایی بدن کند.

دارو های گیاهی برای سم زدایی بدن

سم زدایی بدن

بدن انسان طوری سازمان یافته است که به صورت خودکار مواد مورد نیاز سلول ها را از غذای مصرفی می گیرد و مواد زائد تولید می کند، این مواد زائد طبق برخی از اصول ها از کبد و کلیه ها دفع می شوند. به مرور زمان با افزایش سن یا سبک زندگی و تغذیه نامناسب میزان مواد زائد و سموم وارد شده به بدن می تواند از حالت عادی بسیار فراتر رود و این برای بدن مضر است. تجمع سموم مختلف در بدن و در ارگانی حساس همچون کبد، تهدید کننده سلامت عمومی بدن است. در این حالت و برای رفع و پیشگیری از چنین مشکلاتی می توان از طب سنتی کمک گرفت. براساس مفاهیم طب سنتی بسیاری از گیاهان دارویی وجود دارند که خاصیت سم زدایی دارند و می توانند به پاکسازی بدن از مواد زائد و سموم کمک کنند. البته توجه داشته باشید که استفاده خودسرانه از هیچ داروی گیاهی علیرغم مفید بودن آن توصیه نمی‌شود،چون شرایط جسمی و سلامتی افراد با هم متفاوت است و برای استفاده از هر داروی گیاهی لازم است ویژگی های بدن هر فرد توسط افراد متخصص در زمینه طب سنتی، بررسی شود.

برخی مواد مضر برای بدن

بسیاری از مواد غذایی که‌ در طول روز به استفاده از آن ها عادت کرده ایم نیز در بدن به عنوان سم شناخته می شوند. سموم آشنایی مانند قند و کافئین وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. همانطور که پاراسلسوس، پدر سم شناسی مدرن، به ما آموخت: “این دوز است که سم را می سازد.” این بدان معنی است که حتی موادی که معمولا استفاده می شوند، در صورت مصرف بیش از حد می توانند اثرات سمی داشته باشند.
برخی از سموم بالقوه عبارتند از:
الکل
کافئین
قند
نیکوتین
داروهای تجویزی
داروهای غیر قانونی
نگهدارنده های غذایی
آفت کش ها

بدن چه زمانی نیاز به سم زدایی دارد؟

بدن انسان به طور معمول عمل سم زدایی را انجام می دهد. اما گاهی به دلیل افزایش، حجم سموم و عدم توانایی کافی بدن برای سم زدایی، مواد زائد در بدن تجمع می یابد. تجمع سموم و مواد زائد معمولا با علائمی همراه است که می تواند مانند زنگ هشداری ما را به سم زدایی بدن خود ترغیب کند. علائمی همچون چاقی، یبوست، ریزش مو، قاعدگی نامنظم، خستگی غیر عادی، ورم دست و پا، بد خواب شد یا بی خوابی از جمله نشانه های نیاز بدن به سم زدایی هستند.

بدن چه زمانی نیاز به سم زدایی دارد

دارو های گیاهی برای سم زدایی بدن

دارو های گیاهی یا گیاهان دارویی بسیاری برای سم زدایی بدن وجود دارند. برخی از گیاهان را می توان به صورت دمنوش و برخی را به صورت روغن گیاهی برای سم زدایی بدن استفاده کرد. هر کدام از دمنوش ها و روغن های گیاهی اثربخشی خاصی در بدن دارند و برای سم زدایی ارگانی خاص می توانند مفید باشند. به عنوان مثال دمنوش نعناع برای سم زدایی دستگاه گوارش و دمنوش زنجبیل به همراه لیمو برای سم زدایی ریه ها بسیار مفید هستند. سم زدایی بدن می تواند مشکلات زیادی را درمان کند. اغلب بیماری ها همچون چاقی، اضافه وزن و یبوست به دلیل عدم سم زدایی در بدن ایجاد می شود. در ادامه به معرفی برخی از گیاهان دارویی و روغن های گیاهی موثر در سم زدایی بدن می پردازیم :

دمنوش های گیاهی برای سم زدایی بدن

دم کرده برخی از گیاهان دارویی همچون قاصدک، بابونه و زنجبیل می تواند نقش موثری در سم زدایی ارگان های حیاتی بدن داشته باشد. برخی از دمنوش های گیاهی موثر در سم زدایی بدن عبارتند از :

قاصدک

پزشکان طب سنتی گیاه قاصدک را به عنوان بهترین گیاه برای پاکسازی کبد از سموم معرفی می کنند. زیرا کبد را به دفع مواد زائد و سموم از خون تحریک می کند و روند گوارش و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.
برگ های قاصدک یک ماده ادرار آور است، بنابراین به کلیه ها کمک می کند تا از شر مواد زائد و سموم بدن خلاص شوند. می توان از دمنوش قاصدک برای سم زدایی بدن استفاده کرد.

بیدمشک

ریشه بیدمشک یکی دیگر از گیاهان تصفیه کننده خون و کبد است، زیرا جریان خون و گردش خون را بهبود می بخشد و در نتیجه سلامت پوست را بهبود می بخشد و سموم بدن مرتبط با بیماری های پوستی مانند: آکنه، اگزما و پسوریازیس را از بین می برد.
دم کرده ریشه بیدمشک تولید صفرا را در کبد تحریک می کند که سموم را از کبد دفع می کند، آن را پاکسازی می کند و برای انجام وظایف حیاتی آن مهم است.
در برخی موارد سیستم لنفاوی ممکن است متورم و دچار گرفتگی شود زیرا سیستم ایمنی بدن با عفونت ها و بیماری ها مبارزه می کند، نوشیدن چای بیدمشک به رفع احتقان در غدد لنفاوی و دفع سموم از بدن کمک می کند و در نتیجه باعث سلامت سیستم ایمنی بدن می شود.

زردچوبه

زردچوبه به دلیل داشتن کورکومین به خواص ضد التهابی خود شناخته شده است و همچنین به تحریک تولید صفرا کمک می کند که ماده ای مهم برای هضم غذا و دفع سموم از کبد و بدن است. زردچوبه همچنین حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند، رادیکال های آزاد می توانند به کبد و سایر اندام های بدن آسیب برسانند. در نتیجه مصرف زردچوبه به حفظ سلامت بدن کمک می کند. می توان با استفاده از زردچوبه دمنوش موثر در سم زدایی و پاکسازی بدن تهیه کرد.

خار مریم

خار مریم یکی از معروف ترین گیاهانی است که برای حذف سموم از کبد استفاده می شود، زیرا حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که به تحریک کبد برای تکمیل فرآیند دفع مواد زائد و سموم کمک می کند.
این گیاه همچنین حاوی ترکیبی به نام سیلیمارین است که به تولید دو آنتی اکسیدان دیگر به نام های گلوتاتیون و سوپراکسید دیسموتاز در بدن کمک می کند که به بازسازی سلول های کبد و حذف سموم از بدن کمک می کند.
خار مریم را می توان به شکل چای یا کپسول مصرف کرد.

نعنا

نعنا حاوی خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است که همگی به پاکسازی دستگاه گوارش، تصفیه خون و دفع سموم از بدن کمک می کنند.
می توانید چای نعناع بنوشید یا آن را به نوشیدنی های پاک کننده بدن (سم زدایی) اضافه کنید. دمنوش نعناع برای سم زدایی بدن به خصوص دستگاه گوارش بسیار مفید است.

بابونه

بابونه با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود مشخص می شود که همگی به کبد کمک می کنند تا سموم را از خون و بدن دفع کند. مصرف دمنوش بابونه به طور کلی برای بدن مفید است. این دمنوش گیاهی به رفع التهاب و پاکسازی و سم زدایی بدن کمک شایانی می کند.

دانه شنبلیله

شنبلیله حاوی فیبر غذایی و آنتی اکسیدان است که به دفع سموم مضر از بدن کمک می کند و در نتیجه روند هضم را بهبود می بخشد.
در برخی موارد از چای شنبلیله برای تسکین مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه و درد معده استفاده می شود.
چای داغ شنبلیله را می توان صبح زود برای جلوگیری از یبوست مصرف کرد.

گشنیز، کرفس و جعفری

این گیاهان حاوی اسانس ها و آنتی اکسیدان هایی هستند که به تصفیه خون و دفع سموم و فلزات سنگین از خون و بدن کمک می کنند.
همچنین ادرار آور هستند ، بنابراین به کلیه ها کمک می کنند تا ادرار بیشتری تولید کنند و سموم و مواد زائد را از خون خارج کنند.
می توان از این گیاهان دمنوشی موثر برای سم زدایی بدن تهیه کرد.

چای سبز

چای سبز یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی ها در جهان است که بعد از آب و قهوه در رتبه دوم قرار دارد. تصور می شود که دارای اثرات آنتی اکسیدانی است که می تواند به محافظت از بدن در برابر اکسیداسیون ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند. جزء فعال زیستی اصلی در چای سبز کاتچین است. مطالعات نشان می‌دهد که مردان و زنان مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی با مصرف مکمل های چای سبز می توانند تا حدود زیادی بهبود یابند. کبد سالم برای سم زدایی بدن بسیار مهم است.
همچنین می توانید نوشیدن روزانه دو تا سه فنجان چای سبز را برای بهبود سلامت خود بگنجانید.

چای ماسالا

چای یا دمنوش ماسالا نیز برای سم زدایی بدن بسیار مفید است و می تواند نقش موثری در پاکسازی ارگان های بدن از مواد زائد و سموم داشته باشد. چای ماسالا جز نوشیدنی های گیاهی قدیمی است که از گذشته تا کنون استفاده شده است. می توان برای طعم دار کردن چای ماسالا از دارچین و زنجبیل نیز استفاده کرد. این دمنوش ضد التهاب و پاک کننده است.

چای ماسالا

زنجبیل

زنجبیل نیز گیاهی ضد التهاب است که حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C می باشد. از دمنوش زنجبیل می توان برای پاکسازی و سم زدایی بدن به ویژه دستگاه‌ تنفسی و ریه ها بهره برد. همچنين افزودن مقداری لیمو به دمنوش زنجبیل اثر بخشی آن را چندین برابر می کند.

روغن های گیاهی برای سم زدایی بدن

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از روغن های گیاهی نیز همچون دمنوش ها می توانند نقش مهمی در سم زدایی و پاکسازی بدن داشته باشند. کارکرد اغلب این روغن ها از طریق پوست است که جذب بدن شده و اثر خود را می گذارند. در ادامه به معرفی برخی از روغن های گیاهی مناسب برای سم زدایی بدن می پردازیم :

روغن رازیانه

روغن رازیانه، روغنی گیاهی با طبع گرم است که باعث سم زدایی بدن می شود. این روغن خاصیت دیورتیک دارد و با افزایش حجم ادرار باعث پاکسازی بدن می شود. این روغن در دفع و از بین بردن انگل ها نیز بسیار مفید است. روغن رازیانه با تاثیر بر دستگاه گوارش، کلیه ها و پوست به سم زدایی بدن کمک می کند.

روغن سرو کوهی

روغن سرو کوهی که معمولا برای ماساژ استفاده می شود، با تحریک گردش خون بدن و همچنین تحریک فعالیت عروق لنفاوی در بدن باعث زدودن سموم می شود. این روغن ادرار آور است و به پامسازی اندام های داخلی بدن کمک می کند.

روغن رزماری

روغن رزماری روغنی معطر است که در آروماتراپی کاربرد دارد، این روغن که برای ماساژ استفاده می شود باعث تحریک گردش خون و در نتیجه دفع هر چه بیشتر سموم از بدن می شود. همچنین رایحه آن با تاثیر بر سیستم تنفسی به سم زدایی و پاکسازی ریه ها و مخاط کمک می کند.

روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع فلفلی نیز روغنی معطر با رایحه تند و تیز است. این روغن خاصیت ضد عفونی و سم زدایی بسیار قوی دارد. استفاده از روغن نعناع فلفلی به سم زدایی سیستم گوارشی و همچنین دستگاه تنفس کمک شایانی می کند. توجه داشته باشید از روغن نعناع فلفلی در محیط های بسته همچون حمام و نیز بر روی غشا های باز همچون مخاط و زخم ها استفاده نکنید.

روغن کندر

تاثیر روغن کندر به طور مستقیم بر روی سیستم عصبی بدن است. این روغن گیاهی با تاثیر بر سلول های عصبی باعث از بین رفتن مواد زائد و بازدارنده می شود و به تجدید و بازسازی عصب کمک می کند. روغن کندری خاصیت آرام بخشی دارد.

روغن گل سرخ

روغن گل سرخ رایحه ای دلپذیر، ملایم و آرام بخش دارد. این روغن به آرامش اعصاب، تعادل هورمونی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. روغن گل سرخ با بهبود عملکرد های ایمنی در بدن باعث سم زدایی و دفع مواد زائد می گردد.

روغن لیمو

رایحه دلپذیر روغن لیمو خس طراوات و شادابی را به همراه دارد. این روغن ضد عفونی کننده است و با عفونت ها و ویروس های عامل بیماری همچون ویروس آنفولانزا مبارزه می کند. روغن لیمو با تاثیر بر سیستم خونرسانی و از طریق کبد به سم زدایی بدن کمک می کند.

روغن گریپ فروت

روغن گریپ فروت می تواند بر اندام های حساس بدن همچون کبد، کیسه صفرا، پوست، سیستم لنفاوی و مجاری ادراری اثر بگذارد و باعث تسریع سم زدایی از این ارگان ها شود. روغن گریپ‌فروت ضد قارچ، دیورتیک و محرک گردش خون در سیستم لنفاوی است.

یک نکته مهم

توجه کنید که روغن های اسانسی که برای سم زدایی بدن معرفی شده اند، نباید به طور مستقیم بر روی پوست استفاده شوند چون می توانند باعث تحریک پوست و بروز بثورات پوستی همچون قرمزی، خارش و سوزش شوند. توصیه می شود روغن های اسانسی را قبل از استفاده با روغن های حامل همچون روغن بادام شیرین، روغن نارگیل، روغن زیتون و… با نسبت مساوی رقیق کنید و سپس روی پوست ماساژ دهید.

بهترین نوشیدنی برای پاکسازی بدن از سموم

برخی از نوشیدنی های ساده و گیاهی وجود دارند که می توانید با استفاده از خواص درمانی آنها بدن خود را سم زدایی کنید.
در زیر لیستی از بهترین نوشیدنی ها برای دفع سموم از بدن آورده شده است که می توانید به راحتی در خانه تهیه کنید:

بهترین نوشیدنی برای پاکسازی بدن از سموم

آب لیمو و برگ نعنا:

می توانید دو عدد لیمو را قاچ کرده و به یک لیتر آب اضافه کنید، سپس 10 تا 15 برگ نعناع تازه اضافه کنید و آب را به مدت 12 ساعت در یخچال بگذارید.
این نوشیدنی برای دفع سموم از کبد، بهبود فرآیند هضم و حفظ سلامت دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و کمک به کلیه برای دفع سموم از طریق تولید ادرار مفید است. این نوشیدنی را بهتر است صبح ها بنوشید.

نوشیدنی لیمو، زنجبیل و فلفل تند:

تکه های ریشه زنجبیل تازه و پوست کنده را به یک لیتر آب اضافه کنید، سپس برش های دو عدد لیمو و نصف قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز را اضافه کنید و به مدت 12 ساعت در یخچال بگذارید.
این نوشیدنی را صبح ناشتا بنوشید تا سموم را از بین ببرید، گردش خون را بهبود ببخشید، سیستم ایمنی و متابولیسم را تقویت کنید و باعث کاهش وزن شود .
برش های خیار تازه را نیز می توان به این نوشیدنی اضافه کرد و هنگام نوشیدن جوید تا فیبر رژیمی بیشتری مصرف شود که از یبوست جلوگیری می کند.

سم زدایی با میوه ها و برگ های نعنا:

هر کدام از میوه های مختلف مثل توت فرنگی تازه خرد شده، تمشک قرمز، شاه توت و برگ نعناع تازه را به مقدار یک چهارم فنجان به یک لیتر آب اضافه کنید و به مدت 12 ساعت در یخچال بگذارید.
این نوشیدنی را صبح با جویدن میوه ها و نعناع بنوشید تا فیبر غذایی و ویتامین های بیشتری دریافت کنید که به حذف سموم از بدن، بهبود متابولیسم، تقویت ایمنی و حفظ سلامت پوست و مو کمک می کند.

سم زدایی با نوشیدنی سبز:

برای تهیه این نوشیدنی به یک لیتر آب، یک دسته کرفس و جعفری، دو عدد لیمو پوست کنده، زنجبیل تازه پوست کنده و یک عدد خیار نیاز داریم.
این مخلوط را در مخلوط کن برقی بریزید و خوب مخلوط کنید سپس صاف شده یا بدون صافی بخورید.
این نوشیدنی به تصفیه خون کمک می کند و کبد را برای تولید صفرا تحریک می کند که به هضم غذا، دفع سموم و مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند.این نوشیدنی سیستم ایمنی و گردش خون را تقویت می کند، از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند و به تولید ادرار بیشتر برای دفع سموم از بدن کمک می کند.

فیبر بیشتری بخورید:

بدن به طور طبیعی از طریق مدفوع از شر جیوه و سایر مواد سمی خلاص می شود و خوردن فیبر بیشتر به تنظیم حرکات روده کمک می کند، بنابراین مدفوع را از روده بزرگ عبور می دهد تا از شر سموم و مواد زائد خلاص شود.

آب بیشتری بخورید:

بدن همچنین از طریق ادرار از شر جیوه خلاص می شود، بنابراین نوشیدن آب بیشتر می تواند به تسریع روند دفع کمک کند.

سم زدایی بدن با اصلاح سبک زندگی

بر اساس مفاهیم طب سنتی استفاده از گیاهان دارویی و خواص آنها برای سم زدایی بدن می تواند بسیار مفید باشد، به شرطی که در کنار آن از سبک زندگی سالم پیروی کنید. به عبارتی از عادات و روش های زندگی شما اصولی نباشد، استفاده از گیاهان دارویی تاثیر چندانی بر روی سلامت و پاکسازی بدن شما نخواهد داشت. در ادامه به برخی از عادات سالم زندگی که تاثیر استفاده از گیاهان دارویی برای سم زدایی بدن را دوچندان می کند، اشاره می کنیم :

سم زدایی بدن با اصلاح سبک زندگی

فعالیت بدنی

ساکن بودن و کم تحرکی عامل اصلی تجمع سموم در بدن است. هر فرد سالم برای حفظ سلامت بدن خود و پاکسازی بدن باید روزانه حرکات ورزشی معینی را انجام دهد تا تحرک بدن او به حد نرمال برسد. تحرک با تحریک سیستم گردش خون باعث دفع هر چه بیشتر مواد زائد و سمی بدن می شود.

خواب کافی

خواب کافی یکی از ارکان اساسی برای داشتن بدنی سالم است. بر اساس مفاهیم طب سنتی هر یک از اندام های اصلی بدن در ساعت خاصی از شب شروع به پاکسازی و تصفیه خود می کند و اگر در آن ساعت فرد خواب نباشد، فرآیند سم زدایی به طور صحیح انجام نخواهد. بنابراین توصیه می شود هر شب بین ساعت 9 تا 10 شب بخوابید و بسته به نیاز بدن خود 7 تا 8 ساعت بعد از خواب برخیزید.

تغذیه سالم

در طب سنتی رژیم های خاصی برای سم زدایی کلی بدن وجود دارد، مانند رژیم انگور. اما توجه کنید که حتی در صورت استفاده نکردن از رژیم های سم زدایی نیز نباید از هر گونه مواد غذایی فرآوری شده و حاوی مواد نگهدارنده مانند فست فود ها و کنسرو ها استفاده کنید. چون این مواد باعث تجمع سموم در بدن و اختلال در فرایند سم زدایی خواهند شد.

ماساژ

ماساژ بدن در طب سنتی جایگاه خاصی دارد. به طور کلی ماساژ بر دو نوع است :ماساژ گرم و ماساژ سرد. ماساژ گرم مناسب ترین نوع ماساژ برای سم زدایی بدن است چون برای انجام آن از حرکات سریع استفاده می شود که با تحریک گردش خون به سم زدایی بدن کمک می کند. استفاده از روغن های گیاهی برای ماساژ نیز بسیار موثر است.

شرایط بدنی مناسب

بدن برای اینکه بتواند به درستی سم زدایی انجام دهد باید در شرایط مناسب قرار داشته باشد. مثلا تعریق در حد نرمال باشد، دچار یبوست نباشد، منافذ پوست باز باشد و خانم ها قاعدگی منظم داشته باشند.

سوالات متداول

آیا سیکل قاعدگی بدن را از سموم پاک می کند؟

سیکل قاعدگی بدن را از سموم پاک نمی‌کند ، لایه داخلی رحم است که به دلیل عدم بارداری پاره می شود و می افتد.

آیا آب بدن را از سموم پاک می کند؟

آب برای حفظ سلامت کلیه ها و انجام وظایف آنها یعنی دریافت سموم محلول در آب از کبد و تصفیه خون و دفع سموم از آن ضروری است.
برای حمایت از عملکرد کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ توصیه می شود روزانه دو تا سه لیتر بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من