بلاگ

حمام با گیاهان دارویی

فهرست مطلب

استفاده از خواص گیاهان دارویی برای استحمام بکی از روش های رایج برای التیام انواع مشکلات پوستی، آرامش اعصاب و کاهش التهاب و تب در بدن است. هر کدام از گیاهان می تواند هنگام استحمام تاثیر خاص خود را بر بدن فرد بگذارد. برخی آرامش بخش هستند و برخی باعث بهبود وضعیت پوست می شوند. برای استفاده از خواص گیاهان هنگام حمام کردن می توان از عصاره، جوشانده، گیاه تازه و روغن یا اسانس های گیاهی بهره برد. گیاهان مختلف با توجه به ترکیبات خود خواص مختلفی بر سلامت بدن دارند. مثلا حمام گیاهی با عصاره گشنیز در برطرف کردن مشکلات کلیوی، مشکلات گوارشی و پاکسازی روده ها مفید است. درحالیکه از حمام گیاهی با بلوط می توان برای درمان انواع بیماری های مزمن و تقویت پوست استفاده کرد، همچنین حمام کاج ، درد های عصبی و روماتیسم را تسکین می دهد. در ادامه به معرفی برخی از حمام های گیاهی و راه حل رفع برخی از بیماری ها با استفاده از حمام گیاهی می پردازیم.

حمام با گیاهان دارویی

استفاده از گیاهان دارویی برای استحمام

انسان از همان ابتدای حیات، نیاز به و زدودن آلودگی ها از بدن خود دارد. حمام کردن معمولا با آب گرم یا ولرم و مواد شوینده انجام می شود. این نوع حمام که ساده ترین نوع آن است برای تمیز کردن بدن می باشد. اما گاه استحمام تنها برای تمیز کردن بدن نیست بعضی اوقات می توان با استفاده از حمام کردن به درمان بیماری های مختلف پرداخت، حمام با گیاهان دارویی می تواند جز حمام های درمانی دسته بندی شود که از گذشته های دور توسط متخصصان طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است . در این نوع حمام که از عصاره گیاهان مختلف استفاده می کنند،می توان بیماری مختلف پوستی، هموروئید، بی خوابی و استرس و… را درمان کرد. هر نوع گیاه دارویی می تواند خواص خاص خود را در این زمینه داشته باشد. از عصاره، جوشانده و خود گیاه می توان برای حمام گیاهی استفاده کرد. عصاره های گیاهی که داخل آب وان ریخته می شود از طریق پوست جذب بدن شده و تاثیر خود را از طریق سیستم خونرسانی در بدن اعمال می کنند.

نحوه استفاده از گیاهان برای حمام گیاهی

حمام گیاهی باید بنا بر نیاز بدن باشد، یعنی فرد باید متناسب با مشکل و بیماری خود، گیاه دارویی مورد نظر را انتخاب کند. مشورت با افراد متخصص در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد. گس از انتخاب گیاه دارویی می توانید از اشکال مختلف آن همچون جوشانده، اسانس، روغن و یا حتی خود گیاه بهره بگیرید. وان خود را از آب گرم پر کنید و جوشانده گیاه، اسانس یا برگ و ساقه های تازه گیاه را به وان بیفزایید سپس داخل وان دراز بکشید و حداقل نیم ساعت در همان حالت بمانید تا نتیجه دلخواه را بگیرید. حمام گیاهی معمولا بی ضرر است و اغلب برای ایجاد حالت آرامش و از بین بردن تنش استفاده می شود. البته قبل از انجام حمام گیاهی باید از عدم حساسیت پوست خود به گیاه دارویی مورد استفاده در این استحمام اطمینان حاصل کنید.

رفع برخی از مشکلات و بیماری ها با حمام های گیاهی

حتما برای شما هم سوال پیش آمده است که برای درمان و رفع هر مشکل مربوط به سلامتی از چه گیاه یا عصاره گیاه یی باید استفاده کرد؟ آیا حمام گیاهی درمان هموروئید یا حمام تسکین دهنده پسوریازیس یکی است؟ مشخص است که هر گیاه با توجه به ترکیبات خاص خود، اثرات متفاوتی بر بدن انسان دارد. برخی از گیاهان تسکین دهنده هستند و درد را کم می کنند، برخی دیگر باعث ضدعفونی شدن بدن می شوند و بعضی نیز به خواب راحت کمک می کنند. در ادامه به معرفی حمام های گیاهی مختلف می پردازیم :

راز شادابی پوست با حمام گیاهی

داشتن پوست شاداب و لطیف از جمله نشانه های جوانی و سلامت است. استفاده از حمام گیاهی می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. معمولا برای لطافت و شادابی پوست از عصاره نارنج یا پرتقال استفاده می شود. این عصاره به داشتن پوستی لطیف و نرم و جوان کمک می کند. کافیست چند قطره اسانس پرتقال یا جوشانده پوست پرتقال را به آب وان خود بیفزایید و داخل آن دراز بکشید، می توانید از خلال های پوست تازه پرتقال نیز استفاده کنید . پس از 30 دقیقه تاثیر این استحمام گیاهی را بر روی پوست خود احساس خواهید کرد. علاوه بر پرتقال می توان از عصاره بابونه نیز برای رفع مشکلات پوستی همچون اگزما و پسوریازیس استفاده کرد.

راز شادابی پوست با حمام گیاهی

درمان هموروئید با بابونه

هموروئید یک مشکل گوارشی است که می تواند بسیاری از افراد را درگیر کند و اغلب در اثر رژیم غذایی خالی از فیبر ایجاد می شود. هموروئید را می توان با استفاده از حمام گیاهی و استفاده از عصاره گیاهان مختلف درمان کرد و تسکین داد.
نشستن داخل وان آب گرم نقش موثری در تسکین درد ناشی از هموروئید دارد اما اگر به این آب عصاره بابونه اضافه شود، تاثیر آن ملموس تر و بیشتر خواهد بود. بابونه نقش بسزایی در درمان هموروئید و تسکین اسپاسم های ناشی از بواسیر دارد. جوشانده بابونه و گلهای تازه بابونه را به وان خود اضافه کنید و حداقل 20 دقیقه درون آن قرار بگیرید تا تاثیر آن را ببینید.

تقویت و ضد عفونی کردن ریه ها با اکالیپتوس

قرار گرفتن در معرض آلودگی های محیطی و آلاینده های شیمیایی موجود در هوا باعث سنگینی تنفس و خستگی افراد می شود. می توان گس از یک روز سنگین کاری برای ایجاد آرامش و تنفس راحت تر و نیز برای میکروب زدایی و ضد عفونی کردن ریه ها و دستگاه تنفسی می توان از حمام گیاهی با عصاره اکالیپتوس استفاده کرد. اکالیپتوس با رایحه تازگی و طراوت همراه است. می توان برای این منظور از عصاره و جوشانده اکالیپتوس استفاده کرد. تهیه جوشانده اکالیپتوس بسیار آسان است. برای این کار کافیست حدود 50 گرم اکالیپتوس را با 3 لیوان آب آنقدر بجوشانید تا یک سوم از حجم آن کم شود. باقی را صاف کنید و درون آب وان بریزید و نیم ساعت داخل وان دراز بکشید.

درمان بی خوابی با حمام گیاهی

بی خوابی و اختلالات مربوط به خواب یکی از مشکلات شایع است که اغلب افراد به دلیل زندگی پر تنش مدرن درگیر آن هستند. طبیعی است که نداشتن خواب کافی و راحت می تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد و او را با مشکلات سلامتی دیگر روبه رو کند. خواب راحت می تواند با از بین بردن استرس و اضطراب و تنش های روحی و روانی به دست آید. حمام های گیاهی یکی از راه های بسیار موثر در کاهش استرس و اضطراب و افزایش آرامش هستند. با استفاده دمنوش های گیاهی همچون سنبل الطیب و بابونه می توان تا حدودی آرامش را به دست آورد و خوابی راحت را تجربه کرد. البته می توان از عصاره سنبل الطیب برای تهیه حمام گیاهی نیز بهره برد. نشستن داخل وان پر از آب گرم و عصاره سنبل الطیب می تواند بی خوابی را درمان کرده و آرامش را به بدن شما بازگرداند. برخی نیز بر این باورند که ترکیب عصاره سنبل الطیب و بابونه به مقدار مساوی می تواند در این زمینه بسیار کاربردی باشد.

کاهش حرارت بدن

برخی افراد دچار گرگرفتگی و افزایش دمای بدن می شود. این افزایش ناگهانی دما باعث بی قراری و عدم راحتی فرد می شود، مشکلات متعددی همچون یائسگی در خانم ها، عوارض ناشی از شیمی درمانی، فعالیت مداوم در دمای بالا و… می تواند از دلایل اصلی بالا بودن دمای بدن باشد.
برای درمان این مشکل می توان از پاشویه و حمام گیاهی حاوی عصاره گریپ فروت استفاده کرد. برای این منظور کافی است چند قطره عصاره گریپ‌فروت را داخل چند لیتر آب بریزید و پاهای خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه درون آن قرار دهید و پاشویه کنید. این کار به طور موثر به کاهش درجه حرارت بدن کمک می کند.

درمان درد های مفصلی با زنجبیل

زنجبیل گیاهی با طبع گرم است که خاصیت ضد التهابی دارد. اغلب درد های مفاصل نیز در اثر التهاب به وجود می آید. اگر جز افرادی هستید که از درد های مفصلی ناشی از آرتروز، روماتیسم و حتی نقرس رنج می برید، می توانید از حمام گیاهی زنجبیل استفاده کنید. برای این کار کافی است چند قطره از عصاره زنجبیل را به وان خود بیفزایید و حدود 30 دقیقه درون آن قرار بگیرید. زنجبیل با کاهش التهاب بدن به تسکین موثر درد های مفصلی کمک می کند. البته توجه کنید که استفاده از عصاره زنجبیل در افراد گرم مزاج می توان مشکل ساز باشد و مشکلات پوستی را در این افراد به دنبال بیاورد. توصیه ما به این گروه از افراد این است که قبل از استفاده از حمام گیاهی حاوی عصاره زنجبیل حتما با متخصص طب سنتی در این زمینه مشورت کنند.

تاثیر حمام کردن با عصاره های گیاهی مختلف

از عصاره گیاهان مختلف می توان در تهیه حمام های گیاهی استفاده کرد. هر گیاهی با توجه به ترکیبات و خواص، خاص خود تاثیر منحصر به فردی دارد که می تواند برای بدن انسان مفید باشد.
برخی از گیاهان معطر و غیر معطر را می توان برای حمام گیاهی استفاده کرد. گیاهان معطر حاوی اسانس های فرار هستند و به سرعت جذب پوست می شوند تا اثرات درمانی خود را نشان دهند. در ادامه این مطلب به معرفی برخی از گیاهان دارویی می پردازیم که میتوان از آنها برای ایجاد یک حمام گیاهی استفاده کرد.

بادرنجبویه

بادرنجبویه (Melissa) گیاهی معطر و آرام بخش است. این گیاه تاثیر عمیقی بر عضلات و ماهیچه های بدن دارد و باعث شل شدن و راحتی عضلات می گردد. می توان از عصاره بادرنجبویه برای ایجاد حمام گیاهی استفاده کرد. حمام کردن با عصاره بادرنجبویه و فرار گرفتن داخل آن حاوی این عصاره می توان به ایجاد آرامش، برطرف کردن اختلالات مربوط به خواب، کاهش بیماری قلبی، رفع بی قراری و آرامش اعصاب کمک کرد.

بومادران

بومادران (Yarrow) گیاهی ضدعفونی کننده و ضد التهاب است که به شل شدن عضلات و برطرف کردن اسپاسم کمک می کند. این گیاه حاوی مواد فعالی همچون تونیک و تامین می باشد که در درمان بیماری های اسپاسم گرفتگی ها موثر است.
بومادران را اغلب برای درمان بیماری های مربوط به زنان و مشکلات رحم و گرفتگی های ناشی از بیماری های مربوط به رحم زنان استفاده می کنند. نشستن یا دراز کشیدن داخل وان آب حاوی عصاره بومادران برای این منظور توصیه می شود. البته استفاده از حمام بومادران برای خانم ها در زمان های عادت ماهیانه و یا خونریزی و ترشحات رحمی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. استفاده داخلی از عصاره بومادران به هیچ عنوان توصیه نمی شود چون هنوز مطالعات کافی در این زمینه وجود ندارد.

آویشن

آویشن (Thyme) گیاهی با رایحه خوب و خواص متعدد است. عصاره آویشن داخل وان آب گرم تبخیر شده و به سرعت جذب پوست می شود. این ماده گیاهی معمولا برای برطرف کردن بسیاری از بیماری ها به خصوص مشکلات تنفسی مفید است. آویشن را می توان به صورت عصاره تهیه کرد و داخل آب وان افزود. حمام گیاهی با آویشن برای برطرف کردن اسپاسم های عضلانی، درمان انواع سرفه های مزمن، درمان خروسک در کودکان، رفع گرفتگی برونش ها، برطرف کردن گرفتگی علی تنفسی و پاکسازی ریه ها بسیار مفید است.

اسطوخودوس

اسطوخودوس (Lavender) گیاهی معطر است که اغلب از عصاره آن در تهیه انواع محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. اسطوخودوس گیاهی آرام بخش و ضد التهاب است. استفاده از عصاره اسطوخودوس در حمام گیاهی باعث آرامش اعصاب می شود و با تحریک گیرنده های بویایی فعالیت مغز را بهبود می بخشد. استفاده از اسطوخودوس برای وان آب گرم و نشستن درون آن، باعث بهبود عملکرد های عصبی بدن شده و گرفتگی علی عصبی را از بین می برد.

بابونه

بابونه (Chamomile) نیز جز گیاهان گلدار و ضد التهاب است. از بابونه برای تسکین درد ناشی از التهاب، ضد عفونی کردن زخم ها و جراحات و… می توان استفاده کرد. حمام گیاهی با عصاره بابونه نیز می تواند در درمان انواع مشکلات ناشی از التهاب پوست هم چون اگزما بسیار مفید باشد. همچنین از عصاره بابونه در آب گرم می توان به صورت ویژه برای درمان هموروئید و شقاق مقعد استفاده کرد.

بابونه

رزماری

رزماری یا اکلیل کوهی (Rosemary) گیاهی معطر است که حاوی ماده آرام بخش کافور می باشد. عصاره رزماری وجود در حمام گیاهی به سرعت جذب پوست می شود و تاثیرات درمانی خود را بر بدن می گذارد. برای تهیه حمام رزماری می توان 50 گرم رزماری را در یک لیتر آب جوشاند و سپس آن را به وان آب گرم افزود. بهترین زمان برای استفاده از حمام گیاهی حاوی عصاره رزماری نیز صبح می باشد و بهتر از پس از استحمام مقداری استراحت کنید تا بدن به آرامش برسد. حمام گیاهی حاوی عصاره رزماری می تواند در مواردی همچون درد های روماتیسمی، رو های واریسی، کشیدگی و کوفتگی رباط ها، مشکلات مربوط به خونرسانی و گرفتگی عروق، کاهش فشار خون و… بسیار مفید باشد.

سنبل الطیب

سنبل الطیب (Valeriana) گیاهی معطر و آرام بخش است که موجب رفع اختلالات مربوط به خواب می شود. خاصیت خواب آور دارد و می تواند جایگزین مناسبی برای قرص های خواب آور باشد. به همین دلیل توصیه می شود از حمام گیاهی حاوی عصاره سنبل الطیب در شب استفاده کنید تا خواب راحتی داشته باشید. از دم کرده، جوشانده و عصاره گیاهی سنبل الطیب می توان برای ایجاد حمام گیاهی استفاده کرد.

اگیر ترکی

اگیر ترکی (Calamus) گیاهی محرک و معطر است. این گیاه ضعف و خستگی را از بین می برد و بسیار تحریک کننده است. توصیه می شود از حمام گیاهی با عصاره اگیر ترکی هنگام صبح استفاده کنید تا انرژی لازم برای روز کاری را به دست آورید. حمام با اگیر ترکی می تواند در مواردی همچون دوران نقاهت، دیابت، بیماری متابولیک، کم خونی و ضعف اعصاب مورد استفاده قرار گیرد.

سبوس گندم

سبوس گندم (Bran Bath) برای افراد دارای پوست های حساس بسیار مناسب است. برخی از افراد به دلیل حساسیت بالای پوستی نمی توانند از شوینده های بدن همچون انواع صابون ها استفاده کنند. استحمام گیاهی با استفاده از سبوس گندم برای این گروه بسیار توصیه می شود. سبوس گندم دارای خاصیت تسکین دهندگی است و مشکلات پوستی همچون اگزما و خارش، و التهاب های پوست را کاهش می دهد.

سبوس گندم

سیلیس

سیلیس( Silica Baths) در گیاه دم اسب و کاه جو به فراوانی یافت می شود. استفاده از حمام گیاهی حاوی سیلیس می تواند در بهبود وضعیت پوست، تقویت بافت سلول ها و تاندون ها بسیار مفید باشد. از این حمام گیاهی می توان در مواردی همچون شکستگی یا آسیب های استخوان استفاده کرد.
استفاده از عصاره گیاه دم اسب در حمام گیاهی به دلیل دارا بودن سیلیس می تواند در تسکین درد های روماتیسمی، اختلالات خونرسانی مربوط به عروق گوشتی، اگزما، سرمازدگی، درماتیت عصبی، بیماری های عصبی و… مفید باشد.

سخن پایانی

همان طور که اشاره کردیم استفاده از حمام های گیاهی با استفاده از عصاره گیاهان مختلف سابقه ای طولانی در طب سنتی دارد و امروزه دوباره رواج یافته است. گیاهان مختلف می توانند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از عصاره هر گیاه باید متناسب با مشکلی باشد که فرد در صدد رفع آن برآمده است. اغلب حمام های گیاهی آرام بخش و ضد اسپاسم هستند که به آرامش کلی بدن کمک می کنند. می توان از عصاره، تنتور، جوشانده و یا برگ های تازه گیاه که درون کیسه ای از جنس پارچه کتان قرار داده شده است، برای تهیه حمام گیاهی استفاده کرد. عصاره های گیاهی که در داروخانه ها به فروش می رسند، راحت ترین راه برای تهیه حمام های گیاهی هستند. معمولا چند قطره از عصاره های گیاهی مختلف برای یک وان پر از آب گرم کافی است.
توجه کنید که قبل از استفاده از هر گونه عصاره گیاهی برای استحمام، حتما از عدم حساسیت پوستی خود نسبت به گیاه مورد نظر اطمینان حاصل کنید، بهترین راه مشورت با افراد متخصص در این زمینه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من