گیاهان دارویی مناسب زمستان

فهرست مطلب

گیاهان دارویی در فصول مختلف کاربردهای متفاوتی دارند که می توان با توجه به نیاز خود آن ها را مورد استفاده قرار داد، در فصل های سرد و زمستانی مصرف گیاهانی که طبع گرمی دارند بیشتر توصیه می شود و مصرف ویتامین ث نیز اهمیت زیادی دارد، به دلیل کاهش تابش نور خورشید نیاز به ویتامین دی نیز بالا می رود، در ادامه به بررسی مشکلات مربوط به فصل زمستان و گیاهان دارویی مناسب برای درمان بیماری های زمستانی می پردازیم.

گیاهان دارویی مناسب زمستان

مشکلات و بیماری های مربوط به فصل زمستان

فصل زمستان از جمله فصول پر از سرماخوردگی و مشکلات مربوط به آن است که علت اصلی آن سرد شدن هواست، بهتر است در این فصل حتما خود را گرم نگه دارید تا بیمار نشوید، اما اگر دچار بیماری هم شدید نگران نباشید، می توانید با روش های گیاهی مشکلات خود را رفع کنید، در صورتی که بیماری های زمستانی تان مدتی طولانی خوب نشدند حتما باید سراغ پزشک بروید.

سرفه

از جمله رایج ترین اتفاقاتی که در فصل زمستان می تواند باعث ایجاد مشکل در شما شود سرفه است، اگر سرفه دارید باید آن را علامت وجود عفونت در بدن خود بدانید، سرفه با روش های مختلفی درمان می شود و در صورتی که تا ۲۴ ساعت بهتر نشد باید سراغ پزشک بروید.

گیاهان مفید برای سرفه:
آویشن
نعنا
اکیناسه
پورپورا
چوب درخت بلوط

تب

در زمستان و زمان بیماری معمولا شما تب را هم تجربه می کنید که علت اصلی آن مبارزه بدن با ویروس ها و باکتری هاست، تب نیز از مشکلات مهمی است که نباید بیش از ۲۴ ساعت ادامه پیدا کند باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

گیاهان مناسب برای کسانی که دچار تب می شوند:
نعناع فلفلی
اسپیره
عروس چمنزار
زنجبیل
گل آقطی سیاه

خستگی

معمولا سرماخوردگی و بیماری های مربوط به زمستان که باعث عفونت می شوند مانند آنفولانزا همگی علامت خستگی را هم در کنار علائم دیگر خود دارند و این اتفاق به طور کلی بدون مریضی هم ممکن است رخ دهد زیرا افراد نور خورشید کمتری دریافت می کنند و خود به خود احساس خستگی ایجاد می شود.

گیاهان موثر در رفع خستگی:
جینسینگ
با کاهش استرس، متابولیسم بدن را تقویت می کند
جو دو سر
اکیناسه پورپورا

ابتلا به سینوزیت

سینوزیت که از عوارض سرماخوردگی است به دلیل التهاب سینوس ها ایجاد می شود و بیشتر در فصل زمستان رخ می دهد، این مشکل را می توان با گیاهان دارویی ضد التهاب رفع کرد.

گیاهان مناسب در درمان سینوزیت:
اکیناسه پورپور
گزنه
آویشن
اسطوخودوس

مشکلات پوستی

مشکل دیگری که در زمستان یقه افراد مختلف را می گیرد ابتلا به مشکلات پوستی است، این مشکل در زمستان بسیار رایج است زیرا هوای سرد معمولا باعث حساس شدن پوست می شود و می تواند پوست را خشک کند، پوشیدن لباس های ضخیم نیز باعث می شود که به پوست اکسیژن کافی نرسد، این اتفاق باعث می شود که پوست به راحتی نتواند لایه چربی محافظتی خود را تجدید کند، این اتفاق باعث خشک شدن پوست و پوسته پوسته شدن و حساسیت آن می شود، برای مراقبت از پوست خود می توانید از روش های گیاهی مختلف کمک بگیرید.

گیاهان مفید در رفع مشکل سرما زدگی و خشکی پوست:
بابا ادم
روغن اسطوخودوس
شیره گل همیشه بهار
روغن بادام شیرین

مشکل روماتیسم در بدن

روماتیسم باعث ایجاد مشکل در بدن می شود و مشکلات مربوط به آرتریت یا آرتروز بخصوص در ناحیه زانوها، ران ها و دست ها با افزایش سرما، رطوبت و برف است، برای کاهش این دردها می توان از روش های گیاهی کمک گرفت.

مشکل روماتیسم در بدن

ایجاد مشکل گوش درد

گوش درد از جمله مسائلی است که به دلیل وجود میکروب های مختلف در ناحیه ORL به وجود می آید و البته همیشه هم نشانه ورم گوش یا عفونت نیست بلکه دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد، برای درمان این مشکل از گیاهان مختلف می توان کمک گرفت، توجه کنید که در هنگام گوش درد در صورت رفع نشدن مشکل باید سراغ پزشک بروید زیرا ممکن است علامت مننژیت باشد.

گیاهان موثر در رفع گوش درد:
گیاه عروس چمنزار
گزنه

بررسی گیاهان دارویی زمستانی:

حال که اغلب مشکلات مربوط به زمستان را مطالعه کردید بهتر است درمورد گیاهان دارویی پیشنهاد شده برای درمانشان نیز بیشتر بدانید، در ادامه به بررسی این گیاهان و فوایدشان می پردازیم.

از آویشن کمک بگیرید

آویشن جزگیاهان دارویی است که باعث تقویت بدن می شود و سرشار از خواص ضد عفونی کننده است، این گیاه سرشار از روغن های ضروری است و در باز کردن بینی که در سرماخوردگی های زمستانی می گیرد بسیار موثر است، این گیاه ضد عفونی کننده است و می توانید از دمنوش آن برای رفع مشکلات جسمی خود کمک بگیرید.

فواید اسطوخودوس در رفع مشکلات بدن

اسطوخودوس گیاهی مفید در فصل زمستان است که می تواند بی حوصلگی و افسردگی را رفع کند و خاصیتی آرامش بخش دارد، در عین حال ضد عفونی کننده ای قوی هم هست و استرس و اضطراب را رفع می کند، اسطوخودوس مسکنی طبیعی بزله بدن است که می تواند میگرن را هم درمان کند.

سرخار گل برای فصل زمستان

از گیاهان مفید برای بدن در فصل زمستان گیاه سرخارگل است که ریشه های آن همچون گل ها و ساقه اش در طب سنتی کاربرد دارند، این گیاه تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و می تواند باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرد، علاوه بر این التهاب را نابود می کند و می تواند مانند آنتی بیوتیک عمل کند و زخم ها را هم تسکین دهد.

سرخار گل برای فصل زمستان

تاثیر زنجبیل در سلامتی بدن

زنجبیل که ادویه ای پر کاربرد در آشپزی ایرانی است خواص بسیار زیادی دارد و می تواند از بروز سرماخوردگی پیشگیری کند، این گیاه باعث بهبود سلامتی دهان و دندان می شود و می تواند التهاب و تورم گلو را از بین ببرد، به همین جهت قرقره کردن با عصاره این گیاه نیز توصیه شده است، می توانید زنجبیل را بجوید و تفاله آن را بعد از جویدن دور بریزید، درست کردن دمنوش زنجبیل با زردچوبه نیز بسیار کمک کننده خواهد بود.

سراغ رازیانه بروید

رازیانه گیاهی معطر و پر خاصیت است که نوشیدن دمنوش دانه های آن می تواند باعث رفع مشکلات گوارشی شود، این گیاه باعث افزایش اشتها می شود و تاثیر زیادی در درمان نفخ و یا سنگ کیسه صفرا دارد، می توانید روزانه سه فنجان از دمنوش آن را برای رفع مشکلات گوارشی خود میل کنید.

تاثیر مریم گلی در درمان عفونت های تنفسی

مریم گلی گیاهی مناسب برای رفع احتناق سینوس ها و آنفولانزا است که می تواند به درمان سرماخوردگی کمک کند و تاثیر زیادی در رفع سرفه دارد، این گیاه که از پیری زودرس هم جلوگیری می کند دمنوشی بسیار مفید دارد که می توانید روزانه دو تا سه فنجان از آن را برای رفع مشکل خود میل نمایید.

از رزماری استفاده کنید

رزماری تقویت کننده، ضد خستگی، سم زدا و سرشار از خواص مختلف است که می تواند باعث افزایش میزان ادرار شود، این ماده گیاهی فشارهای عصبی را رفع می کند و مصرف آن می تواند به رفع خستگی کمک کند، علاوه بر این برای تقویت عضلات موثر است و از تجمع توکسین ها در بدن جلوگیری می کند.

نظرتان درمورد بادرنجبویه چیست؟

بادرنجبویه گیاهی قدیمی در طب سنتی است که سابقه ای طولانی دارد و یونانیان قدیم به آن ملیس می گفتند، این گیاه برگ های خوش عطری دارد که در صورت فشرده شدن بوی بادرنجبویه یا لیمو دارند، برای همین امروزه به آن سیترونل هم می گویند، بادرنجبویه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و می تواند از ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی جلوگیری کند، علاوه بر این سرفه های شدید را رفع می کند و می تواند مشکلات تنفسی را کاهش دهد، تب را درمان کند و مسائل گوارشی را برطرف نماید، در صورت داشتن خواب نامناسب یا فشار و استرس روانی می توانید از این گیاه استفاده کنید.

تاثیر گیاه اکالیپتوس بر سیستم تنفسی

این گیاه و انواع پاستیل های آن می تواند به رفع درد گلو کمک کند و باعث تسکین بدن شود، اکالیپتوس ضد عفونی کننده ای قوی است که از سرفه پیشگیری می کند و در درمان سرماخوردگی بسیار موثر است، این گیاه با برونشیت مقابله می کند، در عین این حال توجه کنید که مصرف بیش از حد آن باعث مسمومیت، تهوع، استفراغ و تحریک لوله گوارشی می شود و می تواند به مجاری صفراوی ضرر برساند.

تاثیر گیاه اکالیپتوس بر سیستم تنفسی

تاثیر مصرف به لیمو در سلامتی بدن

به لیمو گیاهی معطر است که خواص فراوانی دارد و تپش قلب را از بین می برد، این گیاه که ضد استرس و بی خوابی است باعث درمان سردرد و سرماخوردگی می شود که البته مصرف آن توسط زنان باردار و شیرده مجاز نیست.

از جینسینگ استفاده کنید

جینسینگ گیاهی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که باعث تقویت حافظه می شود و تاثیر زیادی در رفع استرس و خستگی دارد، این گیاه که سیستم ایمنی را تقویت می کند می تواند مشکلات مربوط به مجاری تنفسی را که هنگام زمستان و سرماخوردگی تشدید می شود رفع کند و ریه ها را تقویت نماید، برای ایمن شدن در برابر بیماری ها سراغ این گیاه منحصر بفرد بروید.

فواید دارچین در زمستان

دارچین خواصی ضد میکروبی دارد و می تواند از بدن در برابر ویروس ها و قارچ ها مراقبت کند، این ماده سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و می تواند از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کند، علاوه بر این باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود این ادویه که گرمی مناسبی برای بدن است می تواند در فصل زمستان به بهبود مشکلات شما کمک کند.

سوالات رایج:

آیا می توان از گیاهان دارویی به شکل ترکیبی برای درمان مشکلات استفاده کرد؟

این بستگی به گیاهانی دارد که میخواهید ترکیب کنید،توجه کنید که نباید هر گیاهی را با گیاه دیگری ترکیب کرد.

آیا زنان باردار یا شیرده می توانند از روش های گیاهی در زمستان کمک بگیرند؟

این بستگی به نظر پزشک دارد، برخی گیاهان در دوران های حساس مجاز نیستند و برخی دیگر نیز تنها در دوزهای مشخصی باید مصرف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *