بالا بردن ضریب هوشی با گیاهان دارویی

فهرست مطلب

ضریب هوشی افراد مختلف با هم متفاوت است. معیار های مختلفی برای تعیین سطح ضریب هوشی در افراد وجود دارد. معمولا راه های متنوعی نیز برای تقویت هوش ارائه می شود. یکی از مفید ترین کار ها برای بالا بردن هوش و عملکرد های شناختی به خصوص در کودکان اصلاح تغذیه و استفاده از مواد غذایی موثر در این زمینه است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مصرف برخی از مواد طبیعی و گیاهی که خاصیت دارویی دارند، می تواند در بهبود سطح ضریب هوشی و جلوگیری از بیماری شناختی موثر باشد.

بالا بردن ضریب هوشی با گیاهان دارویی

هوش و ضریب هوشی

هوش مفهومی است که بیانگر توانایی های ذهنی است که مربوط به توانایی موجود زنده در تجزیه و تحلیل اطلاعات، برنامه ریزی، توانایی حل مسائل، ترسیم، استخراج اطلاعات، سرعت کنترل احساسات، تفکر انتقادی، تنظیم ایده ها، یادگیری زبان و توانایی یادگیری سریع است . گاهی اوقات شامل احساس، کنترل احساسات و توانایی درک دیگران است. هوش یکی از رفتارهای موجود زنده است و با مفاهیم خلاقیت، شخصیت و توانایی به خاطر سپردن تفاوت دارد.
انواع هوش
هوش زبانی: به صاحب خود توانایی خلاقیت و متمایز بودن در نوشتار، گفتار و بلاغت را می دهد، کسانی که این نوع هوش را دارند بیش از دیگران قادر به یادگیری زبان هستند.
هوش ریاضی: به صاحب خود توانایی حل مسائل مربوط به منطق و مسائل ریاضی را می دهد.
هوش موسیقایی: به صاحب خود توانایی تمرکز بر یادگیری، آهنگسازی و جذب موسیقی را می دهد.
هوش فضایی: به صاحب خود توانایی تشخیص الگوها و اشکال متعدد، درک مشکلات مربوط به بینایی و امکان حل آنها را می دهد .
هوش حرکتی: به صاحب خود این توانایی را می دهد که از بدن برای حل معضلات انسدادی استفاده کند.
هوش عاطفی: به صاحب خود توانایی برخورد با دیگران، و درک مقاصد و خواسته های آنها را می دهد.
هوش شخصی: به صاحب خود این توانایی را می دهد که احساسات و افکار دیگران را درک کند و زندگی خود را به درستی تنظیم کند.

با توجه به این تقسیم بندی های انجام شده قطعا میزان هوش و نمره هلی به دست آمده از انواع تست هوش در افراد مختلف با یکدیگر خواهد بود. هوش را می توان از راه های مختلف تقویت کرد.

افزايش ضریب هوشی با گیاهان دارویی

وقتی صحبت از گیاهان دارویی است منظور تنان مواد طبیعی و گیاهی است که خاصیت درمانی دارند برخی از گیاهان دارویی تاثیر مثبتی بر عملکرد مغز گذاشته وبا بهبود عملکرد هلسزشناختی به افزایش ضریب هوشی کمک می کنند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

مریم گلی

مریم گلی می تواند تاثیر بسزایی در تقویت توانایی شناختی داشته باشد. این گیاه حاوی ترکیبات گیاهی قدرتمندی مانند لوتئولین، رزمارینیک اسید، کافور، کورستین و آپیژنین است که خواص دارویی به این گیاه می بخشند. مریم گلی می تواند به بهبود خلق و خو، هوشیاری، توجه، حافظه، یادآوری بهتر کلمات در بزرگسالان جوان و مسن تر و رفع خستگی ذهنی کمک کند. به طور کلی می توان گفت گیاه مریم گلی می تواند باعث بهبود عملکرد های شناختی شده و توانایی مغز را افزایش دهد که ارتباط مستقیم با بالا بردن ضریب هوشی دارد.

مریم گلی

زنجبیل

زنجبیل نوعی ریشه گیاهی با طبع گرم است که می تواند برای افزایش بهره هوشی موثر باشد. دمنوش زنجبیل با تحریک گردش خون باعث بهبود خونرسانی به مغز و تقویت عملکرد های شناختی همچون حافظه و هوش می شود.

آویشن

آویشن به دلیل شهرت زیادی که در حمایت و تقویت هوش و توانایی های ذهنی دارد، می تواند از جمله مشهور ترین گیاهان موثر در افزایش ضریب هوشی باشد، زیرا آویشن حاوی روغن های فراری است که سطح اسیدهای امگا 3 را افزایش می دهد، به ویژه اسید دوکوزاهگزانوئیک که از فرسودگی مغز در سنین بالا محافظت می کند و همچنین نقش مهمی در افزایش توانایی شناختی و تقویت حافظه دارد.

زردچوبه

زردچوبه به طور قابل توجهی حافظه را افزایش می دهد و از بیماری آلزایمر محافظت می کند، زیرا حاوی کورکومین است که پلاک های مغزی را که باعث این بیماری می شوند کاهش می دهد، همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد افسردگی عمل می کند. مطالعات پزشکی نشان داده است که زردچوبه یک ماده فعال است که از مغز در برابر آسیب های ناشی از اعتیاد به الکل محافظت می کند .

دارچین

دارچین از زوال عقل و آلزایمر جلوگیری می کند و از مغز در برابر سکته محافظت می کند، همچنین دارچین حاوی بنزوات سدیم است که در بهبود آگاهی و تمرکز بسیار مفید است.

جینکو

این گیاه از دیرباز به عنوان یک درمان برای آلزایمر استفاده می‌شود و یک درمان رایج در طب سنتی چینی است که به دلیل فواید فراوان آن شناخته می‌شود. جینکو ممکن است تا حدودی با تحریک گردش خون به بهبود عملکرد شناختی کمک کند، که به نوبه خود باعث افزایش جریان خون به مغز می شود. جینکو همچنین می تواند از سلول های مغز محافظت کند و آسیب بافت عصبی ناشی از کاهش جریان خون به مغز را ترمیم کند.

جینکو

پونه کوهی

پونه حاوی درصد زیادی آنتی اکسیدان است، بنابراین گیاه خوبی برای خنثی کردن رادیکال های آزاد، تنظیم خلق و خو، رفع اضطراب، بهبود خواب و اشتها است. همچنین از اختلال در عملکرد انتقال دهنده های عصبی جلوگیری می کند و توانایی آن را افزایش می دهد. پونه باعث بهبود قدرت متمرکز و هوش می شود.

فلفل سیاه

فلفل سیاه یک ادویه مهم و مفید برای افزایش هوش و افزایش آگاهی ذهنی است، زیرا فلفل سیاه حاوی پیپرین تند است که باعث افزایش اندورفین در مغز می شود که عملکرد یک انتقال دهنده عصبی مفید برای بهبود هوش را انجام می دهد، در حالی که بتا – اندورفین ها برای شکستن آنزیم فعال سروتونین کار می کنند که باعث ایجاد حس آرامش می شود و پیپرین آنزیم مخرب دوپامین را که عامل بیماری پارکینسون است، مهار می کند.

رزماری

رزماری حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد ضد التهاب است، همچنین با رادیکال های آزاد در مغز مبارزه می کند، همچنین حاوی کارنوزیک اسید، یک ماده شیمیایی گیاهی است که از مغز در برابر سکته مغزی و آلزایمر محافظت می کند، همچنین از آسیب به سلول های عصبی جلوگیری می کند و عملکرد را بهبود می بخشد. گردش خون در مغز بهبود می بخشد. رزماری باعث تقویت عملکرد های شناختی و ضريب هوشی می شود.

جوز هندی

جوز هندی به دلیل داشتن میریستیسین در حفظ هوشیاری ذهن و مغز و افزایش ضریب هوشی مفید است. همچنین باعث کاهش احساس خستگی و فرسودگی می شود، جوز هندی قدرت ذهن را افزايش داده و حافظه را بهبود می بخشد.

کندر

کندر نوعی صمغ گیاهی است که مورد استفاده دارویی قرار می گیرد، جویدن کند در بهبود حافظه و بالا بردن سطح ضریب هوشی موثر است.

میخک

میخک حاوی زیون است که مغز را تحریک می کند، باعث افزایش توجه و ضریب هوشی می شود. میخک با خاصیت آنتی اکسیدانی و سم زدایی آن شناخته می شود.به نقش موثر روغن میخک در افزایش حافظه و قدرت یادگیری نیز بسیار اشاره شده است.

میخک

جینسینگ

گیاه جینسینگ یکی از گیاهانی است که حافظه را تحریک می کند، زیرا حاوی مواد شیمیایی ضد التهابی است که به کاهش سطح آمیلوئید بتا کمک می کند، که ارتباط نزدیکی با بیماری آلزایمر دارد. جینسینگ با افزایش سلامت سلول های عصبی و مغزی باعث بهبود عملکرد های شناختی و افزایش هوش می شود.

ریحان

ریحان یکی از گیاهان قوی است که فواید دارویی زیادی دارد، زیرا ریحان حاوی مواد موثر زیادی مانند کافور، اوژنول و فلاونوئیدها است که از مغز در برابر آسیب های ناشی از کاهش گردش خون مغزی محافظت می کند و ضریب هوشی را افزایش می دهد.

مواد غذایی موثر در افزایش ضریب هوشی

استفاده منظم از برخی مواد غذایی نیز می تواند برای بهبود ضریب هوشی و عملکرد های ذهن مفید باشد. در ادامه به چند مورد از مواد غذایی و خوراکی های موثر در این زمینه اشاره می کنیم :

گردو

گردو سرشار از مواد مغذی و چربی های اشباع نشده است و یکی از آجیل هایی است که برای سلامت بدن مفید است، زیرا حاوی مواد مغذی فراوان، استرول های گیاهی ، پلی فنول ها و اسید لینولئیک است که همگی به بهبود عملکرد های شناختی و هوش فرد کمک می کنند.

موز

موز سرشار از منیزیم است که برای انتقال تکانه های عصبی ضروری است و همچنین منبع ویتامین B6 است، این ویتامین به جذب و استفاده از منیزیم در سلول‌ها کمک می‌کند، همچنین به طور خاص به متابولیسم اسیدهای آمینه و عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند و به تولید برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی از جمله سروتونین و گاما آمینو بوتیریک اسید نیز کمک می کند . موز از جمله مواد موثر در بالا بردن ضریب هوشی و بهبود عملکرد مغز است.

اسفناج

ویژگی همه سبزیجات برگدار در این است که سرشار از ویتامین B9 (اسید فولیک) است که به رشد بافت عصبی جنین و تجدید سلول های خونی کمک می کند. از جمله علائم کمبود آن: کاهش هوشیاری و ضعف حافظه است. این پدیده را می توان در بیماران مسن که از کمبود اسید فولیک رنج می برند، مشاهده کرد. اسفناج به طور کلی برای مغز مفید است و از تحلیل گیرنده های عصبی جلوگیری می کند.

آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان قوی است و از بافت های چربی مغز در برابر پیری محافظت می کند. آووکادو می تواند از جمله گیاهان موثر در افزایش سطح ضریب هوشی باشد.

آووکادو

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی لسیتین و فسفولیپیدهایی است که سلول های مغز را می سازند. اهمیت آن از نظر تغذیه ذهنی در کیفیت پروتئین آن است. تخم مرغ به دلیل غنی بودن از اسیدهای آمینه ضروری برای تولید انتقال دهنده های عصبی کلیدی، مدت هاست که به عنوان مرجعی برای ارزیابی کیفیت بیولوژیکی سایر پروتئین های رژیم غذایی مورد توجه قرار گرفته است.

میوه های قرمز

همه میوه های خوراکی قرمز رنگ همچون انگور
، توت‌فرنگی، زغال اخته، توت قرمز و تمشک منبع مهمی از ویتامین C و ریزمغذی‌های آنتی‌اکسیدانی که رنگدانه‌های آن را تشکیل می‌دهند (آنتوسیانین‌ها) هستند. این مواد با مولکول‌های سمی مبارزه می‌کنند که ممکن است بر سلول‌های عصبی، به ویژه سلول‌های مغزی تأثیر بگذارد و به بهبود گردش خون و تقویت مویرگ‌ها کمک می‌کند، که اکسیژن رسانی بهتر مغز را تضمین می‌کند.

جگر (گوساله، گوسفند ، مرغ)

مغز حدود 20 درصد از نیاز بدن به اکسیژن را مصرف می کند و بدن برای انتقال اکسیژن از طریق هموگلوبین به آهن نیاز دارد. جگر پایه اصلی این ماده معدنی گرانبها است و منبع مهم ویتامین B است. ویتامین های گروه B به ویژه B9، B12، B1 و B6 عملکردهای ذهنی و نتایج تست های هوش را بهبود می بخشد.

ماهی های چرب

بیش از 50 درصد وزن مغز را چربی ها تشکیل می دهند که بیش از 70 درصد آن اسیدهای چرب از گروه معروف امگا 3 هستند. این چربی ها در ساخت و محافظت از سلول های مغز و حفظ سیالیت غشا ها ضروری هستند. کمبود امگا 3 ممکن است دلیلی برای بدتر شدن عملکرد ذهنی و اختلالات حافظه باشد. ماهی های چرب همچون سالمون یکی از بهترین منابع امگا 3 هستند که به تقویت ذهن کمک می کند.

توجه کنید که هرگز برای افزایش تاثیر گذاری گیاهان از ترکیب چند گیاه با هم استفاده نکنید. هوش مسئله ای نسبتا ارثی است و نمی توان صد در صد آن را با استفاده از مواد خوراکی تحت تاثیر قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *