بلاگ

درمان گیاهی ضخیم شدن دیواره قلب

فهرست مطلب

ضخیم ‌شدن دیواره قلب، اغلب در بطن چپ اتفاق می افتد. اتاقک پایین سمت چپ قلب، بطن چپ نامیده می شود. این قسمت اصلی پمپاژ قلب است.
در هیپرتروفی بطن چپ، دیواره بزرگ شده قلب ممکن است  سخت و ضخیم شود. سپس فشار خون در قلب افزایش می یابد. این تغییرات باعث می‌شود که قلب در پمپاژ موثر خون با مشکل مواجه شود. در نهایت، قلب ممکن است نتواند به اندازه نیاز بدن پمپاژ کند. فشار خون بالا و  کنترل نشده شایع ترین علت ضخیم شدن بطن چپ است. از عوارض این بیماری می توان به نارسایی قلبی و ضربان نامنظم قلب اشاره کرد که به آن آریتمی می گویند.

درمان ضخیم شدن دیواره قلب به علت آن بستگی دارد. درمان ممکن است شامل داروها یا جراحی باشد.

هر عاملی که باعث افزایش فشار روی محفظه پایین سمت چپ قلب شود می تواند باعث هیپرتروفی بطن چپ شود. اتاقک پایین سمت چپ قلب، بطن چپ نامیده می شود. بافت ماهیچه ای در دیواره محفظه با افزایش فشار بر بطن چپ ضخیم می شود. گاهی اوقات خود حفره قلب نیز بزرگ می شود.

هیپرتروفی بطن چپ نیز ممکن است در نتیجه تغییرات ژنتیکی رخ دهد که بر ساختار عضله قلب تاثیر می گذارد.

عواملی که باعث می شود قلب سخت تر کار کند و ممکن است منجر به ضخیم شدن دیواره قلب شود، عبارتند از :

درمان گیاهی ضخیم شدن دیواره قلب

فشار خون

فشار خون بالا شایع ترین علت هیپرتروفی بطن چپ است. فشار خون بالا در درازمدت به سمت چپ قلب فشار وارد می کند و باعث بزرگ شدن آن می شود. درمان فشار خون بالا می تواند به تسکین علائم مرتبط با هیپرتروفی بطن چپ و حتی بازگرداندن آن به حالت طبیعی کمک کند.

تنگی دریچه آئورت

دریچه آئورت بین بطن پایین سمت چپ قلب و شریان اصلی بدن به نام سرخرگ آئورت امتداد می یابد. به شرایط تنگی دریچه، تنگی آئورت می گویند. اگر دریچه باریک شود، قلب باید برای پمپاژ خون به آئورت سخت‌تر کار کند و این عاملی برای افزایش ضخامت دیواره در بطن چپ است.

تمرینات ورزشی فشرده

تمرینات قدرتی و استقامتی شدید در مدت زمان طولانی باعث تغییراتی در وضعیت قلب می شود. هدف این تغییرات کمک به سازگاری قلب با فعالیت بدنی بیش از حد است. با این حال، این تغییرات می تواند باعث بزرگ شدن عضله قلب شود. این وضعیت گاهی اوقات قلب ورزشکار یا سندرم قلب ورزشکار نامیده می شود. البته هنوز به طور علمی ثابت نشده است که آیا افزایش اندازه قلب در ورزشکاران ممکن است منجر به سفت شدن عضله قلب و بیماری قلبی شود یا خیر.

در برخی خانواده ها شرایط خاصی  به نام بیماری های ارثی وجود دارد که  می تواند باعث ضخیم شدن دیواره قلب شود. مانند:

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک: این وضعیت در نتیجه تغییرات ژنتیکی رخ می دهد که باعث ضخیم شدن عضله قلب می شود. این افزایش ضخامت، پمپاژ خون را دشوارتر می کند. این وضعیت ممکن است حتی بدون داشتن فشار خون بالا رخ دهد. اگر یکی از والدین به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک مبتلا باشد، بدن کودکان به احتمال 50 درصد حاوی جهش ژنتیکی است که باعث این بیماری می شود.

آمیلوئیدوز: پروتئین ها در اطراف اندام های بدن از جمله قلب جمع می شوند. تجمع پروتئین ها بر کارایی اندام های بدن تاثیر می گذارد. هنگامی که این بیماری در خانواده ها مشاهده می شود، به آن آمیلوئیدوز خانوادگی می گویند. تأثیر این اختلال ژنتیکی ممکن است به اعصاب و کلیه ها نیز گسترش یابد.

عوامل خطر

عواملی وجود دارند  که می توانند خطر افزایش ضخامت دیواره بطن چپ را افزایش دهند و عبارتند از:

-سن

هیپرتروفی بطن چپ بیشتر در افراد مسن دیده می شود. همانطور که فشار خون بالا می تواند باعث ضخیم شدن عضله قلب شود.

-وزن

اضافه وزن خطر ابتلا به فشار خون بالا و هیپرتروفی بطن چپ را افزایش می دهد.

-سابقه خانوادگی بیماری

تغییرات ژنتیکی که در خانواده وجود دارد می تواند باعث هیپرتروفی بطن چپ شود.

-دیابت

ابتلا به دیابت خطر هیپرتروفی بطن چپ را افزایش می دهد.

-جنسیت

زنان مبتلا به فشار خون بالا بیشتر از مردانی که فشار خون مشابهی دارند، در معرض هیپرتروفی بطن چپ هستند.

عوارض ناشی از ضخیم شدن دیواره قلب

هیپرتروفی بطن چپ شکل و عملکرد عضله قلب را تغییر می دهد. بطن چپ ضخیم ضعیف و سفت می شود. این وضعیت مانع از پر شدن مناسب محفظه سمت چپ قلب از خون می شود. در نتیجه فشار خون در قلب افزایش می یابد.

به دلیل این تغییرات، عوارض هیپرتروفی بطن چپ عبارتند از:

-نارسایی قلبی

-ضربان قلب نامنظم، به اصطلاح آریتمی

-اکسیژن بسیار کم به قلب می رسد که به آن بیماری ایسکمیک قلب می گویند

-قلب، تنفس و هوشیاری فرد  به طور ناگهانی و غیر منتظره متوقف می شود که به آن ایست قلبی ناگهانی می گویند.

درمان گیاهی ضخیم شدن دیواره قلب (هیپرتروفی بطن چپ)

گیاهان دارویی همیشه گنجینه های ارزشمندی برای سلامت انسان هستند. بسیاری از گیاهان دارویی همچون زالزالک، جینکو، دم اسب، قاصدک، تخم کتان، انار و… می توانند به افزایش سلامت قلب و عروق کمک کنند. افزایش ضخامت دیواره قلب مشکلی جدی است و نوعی بیماری تلفس می شود که اگر درمان نشود باعث ایجاد عوارض جانبی جدی و در طولانی مدت حتی منجر به مرگ می شود. درمان این مشکل با گیاهان به تنهایی امکان پذیر نیست. توصیه ما این است که در کنار پیروی از دستورات پزشک و مصرف دارو های تجویز شده توسط او از گیاهان نیز برای کنترل  بیماری و کمک به بهبود خود بهره ببرید. البته خوددرمانی در این زمینه به هیچ وجه مورد تایید نیست. حتما قبل از استفاده از هرگونه گیاه دارویی با پزشک خود در این زمینه مشورت نمایید. برخی از گیاهان دارویی موثر در درمان ضخیم شدن دیواره قلب عبارتند از :

درمان گیاهی ضخیم شدن دیواره قلب

زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است که ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند. همچنین سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می دهد و سطح کلسترول خوب را افزایش می دهد. زردچوبه یک سلاح مخفی  برای مبارزه با بزرگ شدن قلب و افزایش ضخامت دیواره آن دارد که همان  پلی فنول ها هستند . پلی فنول ها می توانند به پیشگیری و درمان بزرگ شدن قلب و هیپرتروفی بطن چپ کمک کنند.

سیر

لیزین موجود در سیر می تواند به کاهش فشار خون کمک کند و شانس شما برای کاهش اندازه قلب و برگرداندن آن به اندازه طبیعی را  افزایش دهد تا خون آسان تر در بدن  جریان یابد. لیزین به جلوگیری از تولید کلسترول بد کمک می کند و باعث تولید کلسترول خوب می شود که به بهبود سلامت قلب کمک می کند. هر روز دو حبه سیر خام بخورید. سیر را نیز به طور منظم به غذای خود اضافه کنید.اگر سیر خام را دوست ندارید می توانید از مکمل های سیر نیز استفاده کنید.

چای سبز

چای سبز منبع خوبی از انواع آنتی اکسیدان هاست که به حفظ یکپارچگی و سلامت عضلات قلب کمک می کند. مصرف منظم چای سبز عاملی بازدارنده از هیپرتروفی بطن چپ و ضخیم شدن دیواره قلب است.

زنجبیل

زنجبیل گیاهی جادویی با خواص فراوان است که می تواند به افزایش سلامت ماهیچه قلب و جلوگیری از مشکلات و بیماری های قلبی و عروقی کمک کند. می توانید از دمنوش زنجبیل برای حل مشکل ضخیم شدن دیواره قلب استفاده کنید.

بابونه

بابونه را با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می شناسیم، بابونه می تواند نقش موثری در پیشگیری از افزایش ضخامت دیواره قلب داشته باشد. برای این منظور می توان از ماساژ روغن بابونه بر روی بدن به صورت دوبار در روز استفاده کرد. همچنین دمنوش بابونه نیز نقش زیادی در جلوگیری از هیپرتروفی بطن چپ دارد.

نعناع

دمنوش نعناع آرام بخش و ضد استرس است. همانطور که اشاره کردیم استرس می تواند به افزایش احتمال ابتلا به هیپرتروفی کمک کند.

مارچوبه

مارچوبه، این دیورتیک طبیعی حاوی چربی یا کلسترول و سدیم نیست. مارچوبه منبع عالی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مانند فولات، ویتامین K و آهن است که برای سلامت قلب مفید هستند.

می توانید مارچوبه بخورید یا آب آن را بنوشید. برای بهبود طعم می توانید آن را با مقداری عسل مخلوط کنید. مارچوبه نقش موثری در جلوگیری از افزایش ضخامت دیواره قلب دارد.

فلفل قرمز

فلفل قرمز منبع غنی ویتامین C است که برای سنتز کلاژن ضروری است. کلاژن یک پروتئین ساختاری است و به حفظ یکپارچگی اندام های داخلی، رگ های خونی، پوست و استخوان ها کمک کرده و از بزرگ شدن قلب و هیپرتروفی بطن چپ جلوگیری میکند .فلفل قرمز همچنین حاوی سلنیوم است که یک آنتی اکسیدان است که به عملکرد روان و آسان قلب کمک می کند.

اصلاح تغذیه برای جلوگیری از هیپرتروفی بطن چپ

می توانید با اصلاح نوع تغذیه و خوردن غذا های سالم از بروز مشکلات قلبی و عروقی همچون افزایش ضخامت دیواره قلب جلوگیری کنید. برای این منظور توصیه می کنیم از موارد زیر پیروی کنید :

مصرف ویتامین B1

تیامین که اغلب به عنوان ویتامین B1 شناخته می شود، نقش مهمی در عملکرد عصبی دارد. کمبود تیامین منجر به مشکلاتی در سیستم عصبی و قلب و عروق می شود. بری بری نوعی بیماری است که ناشی از کمبود تیامین می باشد  و می تواند منجر به بزرگ شدن قلب، بیماری های قلبی و ضخامت دیواره قلب شود. بنابراین مهم است که غذاهای حاوی ویتامین B1 را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا قلب خود را سالم نگه دارید. برخی از  غذاهای غنی از ویتامین B1 عبارتند از:

حبوبات

گل كلم

مارچوبه

کلم بروکلی

گوجه فرنگی

اسفناج

غلات صبحانه

کلم

آجیل

عدس

گوشت قرمز

مصرف ویتامین B1

-مصرف سدیم  را کاهش دهید

یکی از دلایل اصلی ضخیم شدن دیواره قلب، ممکن است در نتیجه وجود مقادیر زیاد سدیم در خون ایجاد شود. سدیم اضافی می تواند باعث مشکلات تنفسی شود و همچنین ممکن است باعث شود تا قلب  سخت تر کار کند. سعی کنید غذاهای خانگی بخورید، زیرا کاهش میزان مصرف سدیم مصرفی در خانه راحت تر از غذا های آماده و رستورانی است. برخی از غذاهای کم سدیم که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید عبارتند از:

میوه ها و سبزیجات تازه

ذرت

گوشت تازه

تخم مرغ

جو

میوه های خشک

-مصرف غذاهای غنی از پتاسیم

پتاسیم در حفظ سلامت قلب شما نقش دارد. پتاسیم به تنظیم ضربان قلب و انقباض عضله قلب کمک می کند، به همین دلیل است که اگر از فشار خون بالا دارید یا از  بیماری های قلبی رنج می برید، باید مصرف پتاسیم خود را افزایش دهید. پتاسیم همچنین با کنترل فشار خون می تواند از ضخیم شدن دیواره قلب جلوگیری کند. برخی غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از:

گوجه فرنگی

سیب زمینی

موز

میوه های خشک

اسفناج

آووکادو

-مصرف چربی  را کاهش دهید.

سطح کلسترول خون شما ممکن است با مصرف مقدار زیادی چربی ترانس و اشباع شده افزایش یابد. علاوه بر این، چربی اضافی یکی از عوامل اصلی چاقی، کلسترول بالا و فشار خون است که همگی در بزرگ شدن و افزایش ضخامت دیواره قلب نقش دارند. مصرف چربی خود را به بیش از 5 تا 6 درصد از کل کالری روزانه خود محدود کنید و سعی کنید به طور کامل از چربی های ترانس اجتناب کنید. غذاهای چرب که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

-همه غذاهای سرخ شده و روغن هایی که مخصوص سرخ کردن هستند.

-فست فودها

-غذاهای بسته بندی شده

-غذاهای فراوری شده

-دسر، نان و پاستا

-مصرف چربی های سالم

اگرچه چربی های اشباع شده و ترانس (مانند چربی های موجود در لبنیات پرچرب، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده) برای قلب مضر هستند. برخی از انواع چربی های غذایی ممکن است کلسترول خوب  را افزایش دهند و سلامت قلب شما را بهبود بخشند. منابع خوب چربی های مفید برای قلب عبارتند از:

-روغن های آجیل و روغن های گیاهی مانند زیتون، کانولا و کنجد

-ماهی های چرب مانند تن و ماهی خال مخالی

-آجیل و دانه ها

-آووکادو

-مارگارین بدون چربی ترانس

-مصرف چربی های سالم

پیشگیری از ضخیم شدن دیواره قلب

پیشگیری همیشه بهترین درمان است. برای جلوگیری از ضخیم شدن دیواره قلب نیز اولین گزینه اصلاح سبک زندگی می باشد. پیروی از همان تغییرات سبک زندگی توصیه شده برای درمان بیماری قلبی و فشار خون بالا به پیشگیری از این بیماری نیز کمک می کند. برای جلوگیری از هیپرتروفی بطن چپ ناشی از فشار خون بالا بهتر است نکات زیر را رعایت کنید :

-ترک سیگار

-غذاهای سالم بخورید.

-نمک کمتر بخورید.

-عدم مصرف الکل

-به طور منظم ورزش کنید.

-وزن سالم را حفظ کنید.

7- تا 9 ساعت در روز بخوابید.

-میزان استرس خود را مدیریت کنید.

فشار خون بالا و کنترل نشده خطر هیپرتروفی بطن چپ را افزایش می دهد. اگر 18 سال یا بیشتر دارید، حتما فشار خون خود را حداقل هر دو سال یکبار چک کنید. اگر فاکتورهای خطر بیماری قلبی دارید یا بالای 40 سال دارید از پزشک خود بپرسید که سطح فشار خون نرمال برای وضعیت کدام است و  چکاپ های لازم را به طور منظم انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من