روغن های گیاهی برای درمان سیاتیک

فهرست مطلب

همه ما در طول زندگی دچار کمردرد شده ایم، درد های ناگهانی که کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است مدتها طول بکشد. نوعی از کمر درد وجود دارد که در اثر التهاب اعصاب سیاتیک به وجود می آید و همه آن را با نام سیاتیک یا درد سیاتیک می شناسند. در این متن اطلاعات بیشتری در مورد سیاتیک و روش های تسکین آن با روغن های گیاهی را در اختیار شما قرار می دهیم.

روغن های گیاهی برای درمان سیاتیک
روغن های گیاهی برای درمان سیاتیک

سیاتیک چیست؟


سیاتیک نامی است که به تمام دردهای ناشی از تحریک یا فشار شدید روی عصب سیاتیک داده می شود و این طولانی ترین عصب در بدن انسان است. از انتهای تحتانی نخاع، از پشت لگن، از باسن، ران ها و تا کف پا ادامه می یابد. به عبارتی سیاتیک به دردی اطلاق می‌شود که در طول مسیر عصب سیاتیک منتشر می‌شود، عصب بزرگی که از قسمت پایین کمر کشیده شده و به پایین هر پا منشعب می‌شود. سیاتیک معمولاً فقط قسمت پایین تنه را درگیر می کند، اما بسته به جایی که عصب سیاتیک تحت تأثیر قرار گرفته است، درد می تواند به پایین پا نیز کشیده شود.

عوامل خطر


برخی عوامل احتمال ابتلا به درد ناشی از التهاب سیاتیک را افزایش می دهند که در زیر به چند مورد از این عوامل اشاره می کنیم :

-سن: فتق دیسک ممکن است در بزرگسالان یا افراد مسن رخ دهد که باعث درد سیاتیک معمولی می شود، اما در مورد دژنراسیون دیسک، خار استخوانی و تنگی کمر (تنگ شدن کانال نخاعی ) که می تواند باعث درد و بی حسی تا ضعف در یک فرد شود، اینها بیشتر در افراد مسن دیده می شود.
-بی تحرکی : افرادی که برای مدت طولانی می نشینند یا سبک زندگی غیر فعال دارند، نسبت به افرادی که فعال هستند، بیشتر در معرض ابتلا به درد عصب سیاتیک هستند.
سیگار کشیدن: خطر ابتلا به بیماری دیسک را افزایش می دهد.
سبک زندگی: عقیده بر این است که رگ به رگ شدن کمر، بلند کردن اجسام سنگین و وضعیت نامناسب مظنون اصلی سیاتیک هستند.

علائم و نشانه ها


علائم درد عصب سیاتیک ممکن است شامل برخی از موارد زیر باشد:

-یکی از علائم معمول درد عصب سیاتیک، دردی است که از پایین ستون فقرات به باسن و پشت ساق و پا پخش می شود .
-درد ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. برخی از افراد ممکن است احساسی شبیه شوک الکتریکی را تجربه کنند.
-درد، اغلب هنگام سرفه، عطسه یا نشستن طولانی بدتر می شود.
-برخی افراد بی حسی، گزگز یا ضعف در ساق یا پای آسیب دیده را تجربه می کنند.

علائم و نشانه ها

علل التهاب اعصاب سیاتیک


التهاب عصب سیاتیک دلایل زیادی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
-فتق دیسک .
-داشتن یک بیماری دژنراتیو دیسک .
-اسپوندیلولیستزیس اسفنجی.
-تنگی کانال نخاعی کمری.
-سندرم پیریفورمیس
-التهاب مفصل ایلیاک

شرایط و عوامل زیر نیز ممکن است باعث التهاب عصب سیاتیک شوند:

-بارداری: اضافه وزن با بارداری و تغییرات هورمونی همراه آن ممکن است باعث ایجاد سیاتیک شود.
-فیبروز اپیدورال: ظهور فیبرها در ناحیه ای نزدیک به ستون فقرات ممکن است باعث فشار شدید بر روی اعصاب و به ویژه عصب سیاتیک شود و باعث التهاب شود.
-کشیدگی عضلانی: در برخی موارد، التهاب در بدن می تواند باعث فشار، تنش و اسپاسم در عضله نزدیک ناحیه لگن شود که به عصب سیاتیک فشار وارد می کند و باعث التهاب می شود.
-تومورهای ستون فقرات: تومور ممکن است از خود ستون فقرات ایجاد شود و عصب سیاتیک را تحت فشار قرار دهد یا ممکن است تومور در ناحیه دیگری از بدن ایجاد شود و از آن به ستون فقرات گسترش یابد.
-شکستگی: اگر شکستگی به دلیل آسیب یا بیماری رخ داده باشد که احتمال ایجاد شکستگی را افزایش دهد، مانند: پوکی استخوان .

درمان التهاب عصب سیاتیک

التهاب عصب سیاتیک از طریق روش‌های زیادی درمان می‌شود، از جمله برخی از روش های طبیعی و روش های پزشکی.

-درمان التهاب عصب سیاتیک با روش های پزشکی


پزشکان معمولاً از سه راه اصلی برای درمان سیاتیک استفاده می کنند که اولین راه از طریق داروهایی مانند ضد التهاب، شل کننده های عضلانی و برخی مسکن ها و همچنین برخی ویتامین ها برای تقویت اعصاب است.
راه دوم از طریق تزریق استروئید است تا از خواص کورتیزون در کاهش درد و درمان عفونت بهره مند شوید. در مورد روش سوم، آخرین چیزی است که پزشکان به آن متوسل می شوند که جراحی است، این روش در صورت بروز عوارض جدی که با استفاده از داروها و روش های معمول درمان بهبود نمی یابد، استفاده می شود.

-درمان التهاب عصب سیاتیک به روش های طبیعی

مهار این عارضه از راه های طبیعی امکان پذیر است که مهمترین آنها به شرح زیر است:
-کمپرس سرد در ناحیه کمر برای چند روز متوالی، سپس با کمپرس آب گرم در همان ناحیه برای چند روز متوالی جایگزین شود.
-تمرینات خاصی انجام دهید.
-یوگا انجام دهید .
-نواحی را که درد شروع می شود ماساژ دهید.

روغن های گیاهی مفید برای سیاتیک


استفاده از روغن های گیاهی برای تسکین التهاب اعصاب سیاتیک و درد ناشی از آنها یک روش بسیار سودمند و بی ضرر است. روغن های گیاهی عمدتا خاصیت ضد التهابی دارند و به تسکین درد ناشی از از سیاتیک کمک می کنند. در ادامه به چند مورد از روغن های مفید در این زمینه اشاره می کنیم :

روغن کنجد

مطالعات نشان داده است که روغن کنجد یکی از روغن هایی است که در درمان سیاتیک مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین برای رفع مشکلات مفصلی، تسکین درد عصب سیاتیک و کاهش اسپاسم عضلانی که از علائم سیاتیک است استفاده می شود. در واقع روغن کنجد تاثیر مستقیمی بر اعصاب و ماهیچه ها دارد زیرا احساس درد و اسپاسم عضلانی مرتبط با سیاتیک را کاهش می دهد و همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با آسیب به سلول ها و بافت های استخوان مبارزه می کند.

روغن شاهدانه

روغن شاهدانه برای از بین بردن التهاب و درد ناشی از سیاتیک استفاده می شود.روغن شاهدانه حاوی فیبرهای ضعیفی است که در داروهای پزشکی استفاده می شود.

روغن شاهدانه

روغن کافور

برای بهبود عملکرد گردش خون و درمان تشنج های ناشی از سیاتیک عمل می کند. 3 قاشق غذاخوری جوز هندی آسیاب شده را با روغن کنجد و روغن اکالیپتوس روی آتش آرام قرار دهید و به عنوان رنگ در محل آسیب و ماساژ استفاده کنید. بیش از یک بار تکرار می شود.

روغن زیتون


روغن زیتون خواص بسیاری دارد و برای رفع بسیاری از مشکلات بدن مورد استفاده قرار می گیرد. ماساژ بدن با این روغن باعث تسکین درد های مزمن بدن همچون درد مفاصل و درد سیاتیک می شود. با بهبود گردش خون می تواند تاثیر مثبتی بر عضلات داشته باشد و از بروز اسپاسم و درد های ناشی از آن نیز جلوگیری کند.

روغن اکالیپتوس

روغنی گیاهی و اسانسی که از گیاه اکالیپتوس به دست می آید و خاصیت خنک کنندگی و آرامبخشی دارد. روغن اکالیپتوس ضد اسپاسم و ضد التهاب است و ماساژ کمر با آن می تواند التهاب ناشی از اعصاب سیاتیک را از بین ببرد. این روغن برای تسکین درد سیاتیک مفید است، اما قبل از مصرف باید با روغن حامل رقیق شود. توجه داشته باشید که برخی افراد ممکن است به روغن اکالیپتوس حساسیت پوستی نشان دهند، بنابراین قبل از مصرف حتما روی ناحیه کوچکی پوست تست حساسیت انجام دهید.

روغن اکالیپتوس

روغن کرچک

روغن کرچک، یک روغن پایه قوی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز بهبود گردش خون بسیار مفید است. استفاده از این روغن به عنوان روغن ماساژ باعث کمک به ترمیم بافت های آسیب دیده بدن می شود. روغن کرچک ترکیبات غنی دارد و برای تین کمردرد و درد سیاتیک نیز بسیار مفید است. این روغن یک ترکیب ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

روغن اسطوخودوس

روغن گیاهی اسطوخودوس، یک روغن ضروری و اسانس است که معمولا برای تسکین درد مورد استفاده قرار می گیرد. استنشاق بخار این اسانس یا استفاده از آن به عنوان روغن ماساژ می تواند درد را تسکین دهد. توجه کنید که روغن اسطوخودوس اگر برای ماساژ مستقیم روی پوست مورد استفاده قرار بگیرد، باید با روغن های حامل همچون روغن نارگیل مخلوط شود. ماساژ ملایم ناحیه مورد نظر با این روغن باعث ایجاد احساس راحتی و آرامش در اعصاب و عضلات ناحیه مورد نظر می شود و تا حدود زیادی از درد می کاهد. روغن اسطوخودوس علاوه بر این ها برای درمان افسردگی، استرس و بی خوابی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و به طور کلی آرام بخش است.

روغن مرزنجوش

روغن اساسی مرزنجوش فواید زیادی دارد که می تواند به کاهش دردهای شدید سیاتیک کمک کند. روغن مرزنجوش اثرات گرم کنندگی دارد و ناحیه ای که با آن ماساژ داده شود، تسکین می دهد. درد و همچنین التهاب را کاهش می دهد. مرزنجوش همچنین دارای مزیت دیگری است که استرس را کاهش می دهد و این باعث آرامش بیشتر اعصاب و عضلات می شود.

روغن مرزنجوش

روغن نعناع

این روغن گیاهی که حاوی منتول است، علاوه بر عطر و بوی قوی و تندی که دارد می تواند برای تسکین درد ناشی از التهاب اعصاب سیاتیک بسیار مفید باشد. در واقع ترکیبات موجود در این روغن ضروری به عنوان مسکن طبیعی عمل می کنند و التهاب را کاهش می دهند.

روغن رزماری

وقتی نام رزماری می آید، اغلب یاد طعم و بوی خوب آن به عنوان یک طعم دهنده خوب غذا می افتند. از گیاه رزماری روغنی اسانسی به دست می آید که برای تسکین درد ناشی از اعصاب سیاتیک بسیار مفید است. ماساژ ناحیه ای که دچار درد شده است با روغن رزماری گزینه مناسبی برای از بین بردن درد است. این روغن برای تسکین درد های عمومی بسیار مناسب است.

روغن آرنیکا

روغن آرنیکا (گل همیشه بهار) از جمله روغن های مغذی است که به راحتی به بافت های عمیق بدن نفوذ می کند و به سرعت جذب پوست می شود. این روغن گیاهی خاصیت ترمیم کنندگی بافت های آسیب دیده همچون تاندون ها، عضلات و بافت ها را دارد. این روغن را می توانید با چند قطره روغن کرچک مخلوط کرده و از آن بعنوان روغن ماساژ استفاده کنید تا درد ناشی از التهاب اعصاب سیاتیک تسکین یابد.

دیگر روش ها برای تسکین سیاتیک

اصلاح سبک زندگی به طور کلی می تواند به بهبود التهاب سیاتیک کمک کند، در ادامه به برخی از این موارد موثر در این مورد اشاره می کنیم :

دیگر روش ها برای تسکین سیاتیک

-رژیم غذایی سالم داشته باشید.

از مصرف غذاهایی که باعث بروز التهاب می شوند، خودداری کنید. موادی مانند قندها، کربوهیدرات های تصفیه شده، چربی های ترانس و روغن های هیدروژنه عامل بروز التهاب در بدن هستند و التهاب اعصاب سیاتیک نیز باعث بروز درد در بدن می شود. سعی کنید از مواد غذایی سالم و مفید استفاده نمایید.

-مصرف ریز مغذی ها و ویتامین ها را فراموش نکنید.

مکمل ها به ساخت ریزمغذی ها در بدن شما کمک می کنند، که ممکن است به طور کامل از طریق یک رژیم غذایی منظم به دست نیاید. چند نمونه از ریز مغذی های مهم عبارتند از:
منیزیم
ویتامین D
ویتامین E
ویتامین B12
ویتامین B6
فلز روی
سلنیوم
روغن ماهی (اسیدهای چرب امگا 3)

این ریزمغذی ها به سرکوب واسطه های التهابی و کاهش فرآیندهای التهابی کلی کمک می کنند. ویتامین E، روی و سلنیوم به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند. گروه B از ویتامین ها به بهبود سلامت اعصاب و کاهش درد سیاتیک کمک می کند. اگر زردچوبه را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود مصرف نمی کنید، می توانید از مکمل های کورکومین نیز استفاده کنید

-از مسکن های طبیعی همچون، ماساژ استفاده کنید.

ماساژ می تواند به شما کمک کند احساس آرامش کنید، اندورفین (هورمون های طبیعی بدن شما که درک درد را کاهش می دهد)، ترشح می کند، گردش خون را بهبود می بخشد و عضلات دردناک ستون فقرات را تسکین می دهد.
ماساژ بافت عمیق می تواند به بازیابی دامنه حرکتی ستون فقرات کمک کند و انعطاف پذیری آن را بهبود بخشد.
ماساژ ممکن است در تسکین درد سیاتیک ناشی از وضعیت نامناسب، کشیدگی عضلانی یا عضلات خسته در قسمت تحتانی ستون فقرات موثرتر باشند .

-از مسکن های طبیعی همچون، ماساژ استفاده کنید

-بهبود کیفیت خواب

خواب آرام و کافی می تواند در کاهش فاکتور های ایجاد کننده التهاب در بدن بسیار مفید باشد. خواب مفید می تواند قدرت ترمیمی بدن را افزایش دهد و از آسیب های مختلف جلوگیری کند. سعی کنید خواب منظم و کافی داشته باشید تا بدن قدرت بازسازی کافی داشته باشد.

-از تکنیک های آرامش ذهن استفاده کنید.

استفاده از روش های مدیتیشن می تواند با آرام کردن ذهن و افزایش تمرکز در کاهش میزان درد بدن از جمله درد های عصبی همچون سیاتیک بسیار موثر باشند. می توانید از یوگا، تنفس های هدایت شده، تصویر سازی ذهنی و… برای آرامش ذهن و اعصاب خود استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا استفاده از روغن های گیاهی اسانسی برای تسکین سیاتیک بی خطر هستند؟

روغن های اسانسی پایه آروماتراپی هستند و ماساژ بدن با این روغن ها علاوه بر تسکین درد های موضعی به دلیل داشتن رایحه ای قوی بر روی اعصاب فرد تاثیر می گذارند و باعث آرامش روانی می شوند که این خود نیز به تسکین درد بدن کمک می کند. اما نکته قابل توجه این است که این روغن ها ممکن است برای افرادی که دچار بیماری های تنفسی همچون آسم هستند، مشکلات تنفسی ایجاد کند. در برخی افراد نیز ممکن است رایحه غلیظ این مواد باعث ایجاد حالت تهوع و سرگیجه شود. اگر جز افرادی هستید که پوست حساسی دارید و یا روغن های اسانسی را بدون روغن حامل بر روی پوست خود استفاده می کنید، می توانند باعث بروز واکنش های آلرژیک شوند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *