درمان گیاهی فشار خون

فهرست مطلب

فشار خون یک بیماری شایع است که در آن نیروی طولانی مدت خون در برابر دیواره رگ ها به اندازه ای زیاد است که در نهایت باعث ایجاد مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی می شود. بسیاری از افراد ممکن است در طول عمر خود به فشار خون مبتلا شوند، فشار خون گاهی عصبی است و گاهی در پی عواملی همچون کهولت سن و برخی بیماری ها مثل بیماری‌های کلیوی ایجاد می شود. در این مطلب سعی داریم شما را با بیماری فشار خون، علت و عوامل ایجاد آن و نیز درمان های گیاهی موثر در کاهش و کنترل فشار خون آشنا کنیم.

فشار خون چیست؟


فشار خون با مقدار خون پمپاژ شده توسط قلب و مقاومت در برابر جریان آن در شریان ها تعیین می شود. هرچه قلب شما خون بیشتری پمپاژ کند و عروق شما تنگ شود، فشار خون شما بالاتر می رود. فشار خون بر حسب میلی متر جیوه اندازه گیری می شود.
فشار خون ممکن است سال‌ها بدون داشتن هیچ علامتی بالا بوده باشد. فشار خون بالا و کنترل نشده می تواند خطر مشکلات سلامتی جدی از جمله حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. خوشبختانه فشار خون بالا به راحتی قابل تشخیص است. هنگامی که متوجه شدید فشار خون بالا دارید، می توانید با پزشک خود برای کنترل آن همکاری کنید.

فشار خون چیست

عوامل خطر

عوامل خطر زیادی برای فشار خون بالا وجود دارد، از جمله:

-سن. خطر ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن افزایش می یابد. فشار خون بالا در مردان قبل از سن 64 سالگی بیشتر است. اما زنان بعد از 65 سالگی بیشتر در معرض فشار خون بالا هستند.
-عرق کردن. فشار خون بالا به ویژه در میان افراد آفریقایی تبار رایج است و معمولاً زودتر از سفیدپوستان ظاهر می شود. همچنین معمولاً افراد آفریقایی تبار از برخی عوارض جدی مانند سکته مغزی، حملات قلبی و نارسایی کلیه رنج می برند.
-سابقه خانوادگی : فشار خون بالا معمولاً خانواده هایی را تحت تأثیر قرار می دهد که افرادی در آن خانواده قبلاً آن را داشته اند.
-اضافه وزن یا چاق بودن: هر چه وزن شما بیشتر باشد، خون بیشتری برای انتقال اکسیژن و مواد مغذی به بافت های خود نیاز دارید. هرچه خون بیشتر در رگ های خونی شما جریان داشته باشد، فشار روی دیواره شریان شما بیشتر می شود.
-عدم فعالیت بدنی: ضربان قلب معمولا در افراد کم تحرک افزایش می یابد. هرچه ضربان قلب سریعتر باشد، قلب باید با هر انقباض سخت‌تر کار کند، بنابراین نیروی وارد بر شریان‌های شما افزایش می‌یابد. عدم فعالیت بدنی نیز خطر اضافه وزن را افزایش می دهد.
-مصرف تنباکو: سیگار کشیدن و جویدن تنباکو علاوه بر اینکه فشار خون شما را فورا و به طور موقت بالا می‌برد، می‌تواند به دیواره رگ‌های شما آسیب برساند. این می تواند شریان های شما را باریک کند و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. همچنین، سیگار کشیدن غیرفعال می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.
-نمک (سدیم) بیش از حد در رژیم غذایی:وجود نمک زیاد در رژیم غذایی ممکن است منجر به احتباس مایعات در بدن شود که باعث فشار خون بالا می شود.
-کمبود شدید پتاسیم در رژیم غذایی: پتاسیم به تعادل میزان سدیم در سلول های بدن شما کمک می کند. دستیابی به تعادل صحیح پتاسیم برای سلامت قلب بسیار مهم است. اگر پتاسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، یا اگر به دلیل کم آبی یا بیماری دیگری پتاسیم زیادی از دست بدهید، ممکن است سدیم در خون شما تجمع پیدا کند.
-نوشیدن بیش از حد الکل: نوشیدن بیش از حد الکل می تواند به مرور زمان به قلب شما آسیب برساند.
-استرس :سطوح بالای استرس می تواند به طور موقت فشار خون شما را افزایش دهد. عادات مرتبط با استرس، مانند خوردن مقدار زیادی غذا، استفاده از تنباکو یا نوشیدن الکل نیز ممکن است فشار خون را افزایش دهد.
-برخی بیماری های مزمن :برخی از بیماری های مزمن مانند بیماری کلیوی، دیابت و آپنه خواب ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهند.

بارداری همچنین گاهی اوقات به فشار خون بالا کمک می کند.
اگرچه فشار خون بالا در بزرگسالان شایع تر است، کودکان نیز در معرض خطر هستند. وجود مشکلات کلیوی یا قلبی در برخی از کودکان باعث ایجاد فشار خون در آنها می شود. اما برای تعداد بیشتری از کودکان، عادات سبک زندگی، مانند رژیم غذایی ناسالم و ورزش نکردن، به فشار خون بالا کمک می کند.

علائم


اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا هیچ علامتی ندارند، اگرچه ممکن است به سطوح خطرناکی برسد.
برخی از افراد مبتلا به فشار خون با مشکلاتی مانند: سردرد، تنگی نفس و خونریزی بینی مواجه می شوند، اما این علائم و نشانه ها ظاهر نمی شوند مگر اینکه فشار خون به حد خطرناکی افزایش یابد که زندگی فرد را تهدید کند.

عوارض ناشی از فشار خون


فشار بیش از حد بر دیواره رگ های شما به دلیل فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی و همچنین اندام های شما آسیب برساند. هر چه فشار خون بالاتر باشد و مدت طولانی تری تحت کنترل نباشد، آسیب ناشی از آن بیشتر می شود.
فشار خون بالا کنترل نشده می تواند منجر به عوارض شود، از جمله:

-حمله قلبی یا سکته مغزی:فشار خون بالا می تواند باعث سفت شدن و ضخیم شدن رگ ها شود که می تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر عوارض شود.
-آنوریسم :فشار خون بالا میتواند باعث ضعیف شدن و تورم رگ های خونی شود و منجر به تشکیل آنوریسم شود. اگر آنوریسم پاره شود، می تواند زندگی را تهدید کند.
-نارسایی قلبی: قلب باید سخت‌تر کار کند تا خون را با نیرویی پمپ کند که با فشار خون بالا در رگ‌های خونی مقابله کند. این باعث ضخیم شدن دیواره های اتاق پمپاژ قلب می شود (هیپرتروفی بطن چپ). در نهایت، این عضله ضخیم تر ممکن است در پمپاژ خون کافی برای رفع نیازهای بدن مشکل داشته باشد که منجر به نارسایی قلبی می شود.
-ضعف یا باریک شدن رگ های خونی در کلیه ها: این ممکن است از عملکرد طبیعی کلیه ها جلوگیری کند
-ضخیم شدن باریک شدن یا پارگی رگ های خونی چشم. این می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.
-سندرم متابولیک؛ این سندرم گروهی از اختلالات در متابولیسم بدن است که شامل افزایش اندازه دور کمر، تری گلیسیرید بالا، HDL پایین(کلسترول خوب) ، فشار خون بالا و سطح انسولین بالا می شود. این شرایط احتمال ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد.
-مشکل در حافظه یا درک مطلب. فشار خون بالا کنترل نشده همچنین ممکن است بر توانایی شما در فکر کردن، به خاطر سپردن و یادگیری تاثیر بگذارد. مشکلات حافظه یا درک افکار در افراد مبتلا به فشار خون بیشتر شایع است.
-زوال عقل:شریان های تنگ یا مسدود شده ممکن است جریان خون به مغز را کاهش دهد و منجر به نوع خاصی از زوال عقل (زوال عقل عروقی) شود. زوال عقل عروقی همچنین می تواند ناشی از سکته ای باشد که جریان خون به مغز را مسدود می کند.

عوارض ناشی از فشار خون

درمان گیاهی فشار خون بالا


برخی از گیاهان و مواد طبیعی ممکن است به شما در کنترل سطح فشار خون کمک کنند، اما لازم به ذکر است که پزشک متخصص تنها مسئول تعیین روش درمانی مناسب برای شما است. در ادامه برخی از گیاهان دارویی را که ممکن است در کنترل فشار خون به شما کمک کنند را آورده ایم :

زنجبیل


زنجبیل می تواند به کنترل فشار خون کمک کند.چندین مطالعه نشان داده اند که زنجبیل گردش خون را بهبود می بخشد، ماهیچه های اطراف رگ های خونی را آرام می کند و فشار خون را کاهش می دهد. مطالعات بیشتری برای اثبات فواید زنجبیل به عنوان یک درمان گیاهی برای فشار خون بالا مورد نیاز است.
زنجبیل در دستور بسیاری از غذاها گنجانده شده است.این گیاه همه کاره است.می توانید آن را به دسرها، نوشیدنی ها، سوپ ها، ماکارونی و سبزیجات اضافه کنید، همچنین می توانید از آن دمنوش تهیه کرده و به عنوان چای بنوشید.

زنجبیل

دانه کتان


دانه کتان حاوی آلفا لینولنیک اسید است که اسید چرب ضروری برای پیشگیری از بیماری های قلبی، بیماری التهابی روده، آرتریت روماتوئید و سایر مشکلات سلامتی است، زیرا سرشار از امگا-3 است.
مطالعات متعدد نشان می دهد که دانه کتان ممکن است در کاهش فشار خون بالا و کاهش سطح کلسترول بد (LDL) در خون نقش داشته باشد که ممکن است برای سلامت کلی قلب مفید باشد.

ریحان


ریحان یکی از گیاهان خوشمزه ای است که طعم خاصی به غذای شما می بخشد و ممکن است به شما در کاهش فشار خون کمک کند زیرا حاوی اوژنول است که ممکن است با شل کردن دیواره رگ ها در کاهش فشار خون نقش داشته باشد. ریحان تازه به راحتی در رژیم غذایی شما گنجانده می شود و فواید زیادی دارد، زیرا می توان آن را به پاستا، سوپ، سالاد و خورش ها اضافه کرد.

دانه های پسیلیوم


برخی از مطالعات نقش دانه‌های پسیلیوم یا همان چیزی که به نام پسیلیوم بلوند شناخته می‌شود، از گیاهانی است که اگر به عنوان مکمل غذایی مصرف شوند، ممکن است در کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک نقش داشته باشند، زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر محلول در آب هستند.

دارچین


مطالعات متعدد نشان می دهد که دارچین نیز نقش موثری در کاهش فشار خون دارد.
علاوه بر امکان کنترل سطح قند خون در افراد دیابتی و بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به آن هستند، از دیگر فواید مصرف دارچین است.
می توانید دارچین را در رژیم غذایی خود در غذاهای پخته، دسرها بگنجانید یا از چوب دارچین دمنوش تهیه کرده و بنوشید

دارچین

اسطوخودوس


اسطوخودوس فواید و کاربردهای زیادی دارد، از جمله استفاده از آن به عنوان روغن معطر درمانی برای ماساژ یا رایحه درمانی، اما اسطوخودوس فواید دیگری نیز دارد که کاهش فشار خون است.برخی مطالعات نشان می دهد که عصاره اسطوخودوس با عمل به عنوان یک مسدود کننده کانال کلسیم که در تنظیم فشار خون نقش دارد، در کاهش فشار خون و ضربان قلب نقش دارد.

زالزالک


زالزالک یک داروی گیاهی برای فشار خون بالا است که هزاران سال است که در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد و می توان فواید آن را با خوردن آن به صورت میوه و یا تهیه آن به صورت چای به دست آورد.
برخی از مطالعات نشان می دهد که گیاه زالزالک دارای فواید زیادی برای سلامت قلب و عروق خونی است و ممکن است در کاهش فشار خون، جلوگیری از تصلب شرایین و کاهش سطح کلسترول خون نقش داشته باشد.

هل


هل یک ادویه خوشمزه با طعم کمی شیرین و تند است. مملو از آنتی اکسیدان های مختلف است که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. هل یک آنتی اکسیدان طبیعی و بسیار مفید است که باعث می شود، حجم ادرار افزایش یابد و از این طریق از تجمع مایعات در بدن جلوگیری می کند واز این طریق باعث کاهش فشار خون می شود.
از این ادویه باارزش می توان برای انواع غذا ها و شیرینی ها استفاده کرد.

هل

آویشن


آویشن یک گیاه معطر است که دارای ترکیبات سالم متعددی است. اسید رزمارینیک یکی از این ترکیبات است. تحقیقات آن را با فواید بسیاری مانند کاهش التهاب و سطح قند خون و همچنین افزایش جریان خون مرتبط دانسته اند. همچنین ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. این گیاه به انبساط و آرامش رگهای خونی کمک می کند و از این طریق باعث تسهیل گردش خون و خونرسانی به بافت های مختلف بدن می شود.

سیر


سیر سرشار از ترکیبات زیادی است که ممکن است برای قلب شما مفید باشد.به طور خاص، سیر حاوی ترکیبات گوگردی مانند آلیسین است که ممکن است به افزایش جریان خون و شل شدن عروق خونی کمک کند. در مجموع، این عوامل ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. تاثیر سیر بر روی فشار خون همچون دارو های کاهنده فشار خون است، می توان از این ماده ارزشمند در تهیه انواع غذا ها استفاده کرد.

تخم کرفس


دانه های کرفس، یک ادویه همه کاره است که مملو از مواد مغذی مختلفی مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم و فیبر است.
یافته های آزمایشگاهی و مطالعات انجام شده بر تخم کرفس حاکی از آن است که این ها می توانند روی کاهش فشار خون تاثیر مثبتی داشته باشند، البته این شواهد در حد یافته های آزمایشگاهی که بر روی حیوانات انجام گرفته است، می باشد و در مورد انسان ها نیازه با مطالعات بیشتر وجود دارد.

جعفری


جعفری گیاهی خوش عطر و خوش خوراک است که در اکثر مناطق دنیا در تهیه انواع غذا ها و سالادها مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و کاروتنوئیدها ست، که نقش موثری در کاهش کلسترول بد خون و فشار خون دارد.

بهارنارنج


شکوفه های معطر درخت نارنج را بهار نارنج گویند، این شکوفه ها علاوه بر خاصیت آرام بخشی و ضد افسردگی که دارند، می توانند با تنظیم سطح پتاسیم و سدیم در بدن، از احتباس مایعات جلوگیری کرده و از این طریق به کنترل فشار خون کمک کنند. استفاده از این ماده گیاهی باعث کاهش فشار روی قلب و رگها می شود و بهبود عملکرد سیستم خونرسانی را در پی دارد. می توانید از بهارنارنج دمنوش تهیه کنید و آن را میل نمایید تا از فواید بی شمار آن بهره مند شوید.

بهارنارنج

پونه


پونه گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که به صورت وحشی در کوهستان ها می روید و عطر و طعم جذابی دارد. این گیاه حاوی پتاسیم و منیزیم است که هر دو برای سلامت قلب بسیار مفیدند. استفاده از پونه می تواند سطح فشار خون را تا حد طبیعی پایین آورد و از بروز بیماری های قلبی و عروقی در اثر فشار خون بالا جلوگیری کند. می توانید از گیاه پونه دمنوش تهیه کنید یا برگ های تازه آن را به عنوان طعم دهنده در انواع غذا ها مورد استفاده قرار دهید. عرق پونه نیز به عنوان یک ماده طبیعی کاهنده فشار خون در دسترس است.

جینسینگ


جینسینگ، ریشه ای گیاهی با فواید متعهد برای سلامت انسان است. از این ماده گیاهی می توان دمنوشی تهیه مرد که نقش موثری در ارتقا سلامت قلب دارد. دمنوش جینسینگ با تاثیر بر سطح کلسترول خون و کاهش میزان چربی مضر در خون از انسداد عروق جلوگیری می کند. همانطور که میدانید انسداد شرایین در اثر رسوب کلسترول یکی از علت های اصلی تنگ شدن مسیر حرکت خون در رگها و بروز فشار خون بالا است. بنابراین جینسینگ می تواند در کاهش فشار خون نقش داشته باشد و از بروز فشار خون بالا جلوگیری کند.

سنبل الطیب


سنبل الطیب که به آن علف گربه یا سنبل هندی نیز می گویند، گیاهی علفی است که مصارف دارویی دارد و قسمت مورد استفاده آن ریشه های معطر این گیاه است.
استفاده از دمنوش سنبل الطیب می تواند باعث آرامش قلب و کاهش ضربان آن شود. همچنین با تاثیر بر رگهای خونی باعث انبساط و آرامش رگها می شود و جریان خون در رگها را بهبود می بخشد. از این طریق از بروز فشار خون بالا پیشگیری می کند. از این گیاه به خصوص در طب چینی برای کاهش فشار خون استفاده می کنند.

سنبل الطیب

دم اسب


دم اسب نیز گیاهی دارویی با خواص درمانی متعدد است که می تواند نقش موثری در ارتقا سلامت قلب و عروق داشته باشد. دمنوش تهیه شده از این گیاه با تاثیر بر سطح کلسترول اضافه خون و کاهش میزان چربی در سیستم خونرسانی بدن، از تجمع پلاک های چربی در دیواره ی رگها جلوگیری کرده و از این طریق از تصلب شرایین جلوگیری می کند. تنگ شدن مسیر عبوری خون و کاه‌ش قطر رگها از جمله عوامل اصلی ایجاد فشار خون بالا است.

گزنه


گزنه یکی از گیاهان دارویی پر کاربرد در طب سنتی است که به صورت وحشی می روید و در تمام نقاط جهان در دسترس است. محتوای تغذیه ای بالایی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.
از دمنوش گزنه می توان برای افزایش سلامت قلب و رگها خونی بهره برد. این ماده گیاهی یک کاهنده فشار خون طبیعی است و از ایجاد لخته خون و غلیظ شدن آن جلوگیری می‌کند. وجود لخته خون در رگها باعث گرفتگی مسیر عبور خون و افزایش فشار خون می شود.

قاصدک


قاصدک گیاهی دارویی و گلدار از خانواده کاسنیان است که فواید مختلف دارد. یکی از موارد مصرف قاصدک، استفاده از آن برای کاهش سطح کلسترول مضر خون است، وجود درصد بالای چربی در خون باعث ایجاد رسوب در دیواره رگها و انسداد مسیر عبور خون می شود و اگر درمان نشود به مرور زمان باعث سخت شدن دیواره ها می گردد. دمنوش تهیه شده از گیاه قاصدک باعث کاهش میزان کلسترول خون شده و از این طریق از بروز بیماری های قلبی عروقی همچون حمله قلبی، سکته مغزی و اختلال در جریان خون رسانی بدن جلوگیری می کند، همچنین مانع از بروز فشار خون بالا می شود. به عبارتی قاصدک از جمله گیاهان کاهنده فشار خون است.

زرشک


زرشک گیاهی با طعم ترش و خاصیت درمانی است که برای قلب بسیار مفید است. این ماده علاوه بر کاهش سطح کلسترول خون و کنترل ضربان قلب، می تواند در کاهش فشار خون نیز نقش داشته باشد. زرشک باعث آرامش رگهای خونی شده و از انقباض آنها جلوگیری می کند، این کار باعث کاهش میزان مقاومت خون در رگها شده و از بروز فشار خون بالا در رگها و قلب جلوگیری می کند. می توانید زرشک را در رژیم غذایی خود بگنجانید و یا برای بهره مندی هرچه بیشتر از خواص بی نظیر این ماده گیاهی از عرق زرشک استفاده نمایید.

زرشک

مریم گلی


مریم گلی گیاهی گلدار از خانواده نعناعیان است که خاصیت فیتو استروژنی در بدن دارد و برای بسیاری از مشکلات مورد استفاده قرار می گیرد.
از این گیاه می توان برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی نیز استفاده کرد. مریم گلی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که با تاثیر بر رگهای خونی باعث انبساط آنها شده و با تنظیم برخی هورمون های مربوط به گردش خون در بدن، از بروز فشار خون بالا جلوگیری می کند. دمنوش تهیه شده از گیاه مریم گلی علاوه بر تنظیم سطح فشار خون و کاهش کلسترول مضر خون نیز نقش موثری دارد.

هشدار های استفاده از گیاهان دارویی


گیاهان دارویی ذکر شده با اینکه فواید بسیاری برای بدن دارند اما ممکن است عوارض ناخواسته ای نیز در افراد مختلف ایجاد کنند. بنابراین نمی توان برای تمام افراد نسخه ای یکسان پیچید، چراکه شرایط افراد بسته به شدت بیماری و وضعیت جسمی آنها با یکدیگر متفاوت است.
هنگام مصرف گیاهان دارویی مختلف حتما سعی کنید اطلاعات کافی در مورد آنها به دست آورده و از مناسب ترین گونه گیاهی برای رفع مشکل خود استفاده نمایید.
توجه داشته باشید که به هیچ عنوان مصرف خودسرانه گیاهان کاهنده فشار خون در در خانم های باردار و شیرده و سالمندان توصیه نمی شود. گروه های حساس بهتر است تحت نظر پزشک متخصص خود اقدام به استفاده از گیاهان دارویی نمایند.
از مصرف چند نوع گیاه دارویی و دمنوش گیاهی با یکدیگر جدا خودداری کنید. چرا ممکن است فرد دچار عوارض خطرناکی شوید.

سوالات متداول:

امکان مصرف همزمان دارو های فشار خون و گیاهان دارویی وجود دارد؟

دارو های کاهنده فشار خون که توسط پزشک تجویز می شود، باعث کنترل سطح فشار خون فرد می شود. از طرفی گیاهان دارویی ذکر شده نیز کاهنده فشار خون هستند و مصرف همزمان اینها با هم ممکن است فرد را دچار افت شدید فشار خون کند که خطرناک است.
مصرف همزمان گیاهان مناسب برای تنظیم فشار خون و دارو ها تنها با تجویز پزشک و تحت نظر او امکان پذیر است و استفاده خودسرانه آنها به هیچ وجه توصیه نمی شود. چون تنها پزشک واجد شرایط است که می تواند دوز مناسب دارو های شیمیایی و گیاهی و نیز نحوه مصرف آنها را تعیین کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *