تقویت بینایی با داروهای گیاهی و رفع تاری دید

فهرست مطلب

بینایی نعمت بزرگ خداوند به انسان است. انسان از دریچه چشم ها و از طریق قوه ی بینایی با جهان اطراف ارتباط برقرار می کند و اشیا را می بیند. سلامت چشم ها برای داشتن توانایی دیدن بسیار مهم است. چشم انسان به مرور زمان و با کهولت سن یا با قرار گرفتن در معرض برخی آسیب های محیطی دچار مشکل می شود و این بر قدرت بینایی فرد تاثیر سوء می گذارد. محافظت از چشم ها به عنوان حساس ترین عضو بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که سلامت چشم ها ارتباط مستقیم با افزایش قدرت بینایی دارد. علاوه بر محافظت های فیزیکی از چشم، تغذیه و استفاده از مواد غذایی سالم برای تقویت قوای بینایی نیز بسیار مهم است. در کنار این موارد استفاده از برخی گیاهان با خواص دارویی و تقویت کنندگی نیز می تواند باعث بهبود قدرت بینایی در افراد شود. بنابراین از مراقبت از سلامت چشم خود با استفاده از گیاهان دارویی برای تقویت بینایی به روشی ایمن غافل نشوید، علاوه بر استفاده از گیاهانی که به تقویت بینایی کمک می کنند، تمرینات چشمی را با رژیم غذایی غنی از ویتامین ها انجام دهید که بینایی شما را تقویت می کند. در این مطلب شما را با روش های گیاهی تقویت بینایی آشنا خواهیم کرد.

تقویت بینایی با داروهای گیاهی و رفع تاری دید

چشم و قدرت بینایی

چشم عضوی است که مسئول بینایی در بدن انسان است. ساختار و عملکرد چشم را می توان یکی از مسائل پیچیده در نظر گرفت، زیرا هر چشم به طور مداوم میزان نوری را که اجازه می دهد از طریق آن وارد شود تنظیم می کند. برای فوکوس بر روی اجسام دور و نزدیک کار می کند و علاوه بر تولید تصاویر پیوسته، آنها را  فورا به مغز منتقل می کند. لازم به ذکر است که چشم از چندین قسمت تشکیل شده است که برای دستیابی به عملکرد صحیح چشم با یکدیگر همکاری می کنند. آسیب به هر یک از این قسمت ها عملکرد چشم و قوای بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

چشم‌ها مانند سایر قسمت‌های بدن ممکن است با افزایش سن تحت تاثیر قرار بگیرند یا به درستی کار نکنند. غذای ناسالم، قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، مواد سمی، عفونت و استرس‌های جسمی و روحی باعث ایجاد مشکلاتی در بدن می‌شود که منجر به تولید رادیکال های آزاد، مولکول های ناپایداری  که به سلول های بدن از جمله چشم ها آسیب می رسانند، از جمله عوامل آسیب رسان به چشم ها هستند.

روش های گیاهی برای تقویت بینایی

گیاهان دارویی همیشه کمک رسان انسان بوده اند. استفاده از برخی گیاهان می تواند باعث پیشگیری از مشکلات بینایی و تقویت چشم ها شود. در ادامه به چند مورد از این گیاهان اشاره می کنیم :

خارمریم

خار مریم حاوی سیلیمارین است که به درمان کبد و از بین بردن سموم اطراف آن کمک می کند و در نتیجه باعث تقویت بینایی می شود زیرا کبد عضوی است که مسئول سلامت چشم است. کبد مسئول ذخیره ویتامین های محلول مانند گلوتاتیون است، گلوتاتیون  یکی از ویتامین های محلول در خار مریم محسوب می شود. این ویتامین به ترمیم آسیب های چشمی که باعث ضعف بینایی می شود کمک می کند.

جینکو بیلوبا

جینکو قرن هاست  که به عنوان مهم ترین گیاه دارویی برای تقویت بینایی و درمان مشکلات چشم و سیستم عصبی مرکزی استفاده می شود.

گیاه جینکو بیلوبا رگ‌های خونی را تقویت می‌کند، آن‌ها را گشاد می‌کند و باعث تقویت خونرسانی به بافت های مختلف بدن از جمله  پشت چشم که بخشی مسئول بینایی است، می گردد.

رازیانه

رازیانه نیز از جمله گیاهان تقویت کننده بینایی محسوب می شود. این گیاه برای کنترل اشک و درمان عفونت چشم عالی عمل می کند. رازیانه همچنین به درمان مشکل آب مروارید و گلوکوم کمک می کند.

می توانید از رازیانه برای شست و شوی چشم استفاده کنید.

همچنین نوشیدن دمنوش رازیانه نیز برای چشم ها بسیار مفید است.

زعفران

زعفران در بهبود بینایی، کاهش تیرگی چشم و محافظت در برابر کاهش بینایی به دلیل افزایش سن مشهور است، بنابراین زعفران را باید در فهرست مهم‌ترین گیاهان برای تقویت بینایی قرار داد. زعفران حاوی کاروتن به نام کروسین است که باعث زرد شدن رنگ زعفران می شود و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

زعفران

چای سبز

چای سبز یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است.  قرار دادن کیسه های چای سبز خیسانده در آب سرد روی چشم، سیاهی دور چشم و پف چشم را درمان می کند تا تورم و مایع اطراف چشم کاهش یابد و بینایی شما بهبود یابد.

چای سبز همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و کافئین است که به کوچک شدن رگ های خونی که باعث تومور چشم می شوند کمک می کند.

زغال اخته

گیاهی به ارتفاع 1 تا 2 متر، برگهای آن از 5 لوب تشکیل شده است، دارای گلهای زرد رنگ است که متمایل به سبز است و میوه ها به صورت خوشه های آویزان ظاهر می شوند.این گیاه سرشار از ویتامین های B و C، آهن، منیزیم، منگنز، روی و کلسیم است و دارای خواص زیر است:

-بهبود دید در شب

-عیب یابی مشکلات نزدیک بینی

-ترمیم مشکلات شبکیه در بیماران دیابتی

زردچوبه

شاید از تاثیر مثبت زردچوبه بر روی تقویت بینایی و بهبود قدرت دید تعجب کنید. این ادویه با ارزش و پرکاربرد حاوی کورکومین است که ماده ای ضد التهاب و آنتی اکسیدان می باشد. زردچوبه می تواند از اکسیداسیون حاصل از لنز های چشمی جلوگیری کند و التهاب چشم را به حداقل برساند.

شوک

گاهی مشکلات چشم مانند تاری و ضعف در بینایی به علت وجود بیماری هایی در کبد است. گیاه شوک به دلیل داشتن سیلیمارین می تواند التهاب کبد را کاهش داده و به پاکسازی آن کمک کند. همچنین با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و میزان قند موجود در سلول های چشم را نیز کنترل می کند.

دانه انگور

یکی از بهترین گیاهان تقویت کننده بینایی است که به تقویت سلامت چشم کمک می کند و باعث بهبود اختلالات چشمی، مشکلات آب مروارید، رتینوپاتی دیابتی و دژنراسیون ماکولا می شود.

دانه انگور همچنین حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که برای چشم مفید است مانند لینولئیک اسید، فلاونوئیدها، ویتامین E و… .

می توانید از عصاره دانه انگور برای این منظور استفاده کنید.

دانه انگور

قاصدک

گیاه قاصدک خواص بسیاری برای سلامتی انسان دارد و معمولا از آن در طب سنتی به طور گسترده استفاده می شود. می توان با تهیه دمنوش قاصدک و شیت و شوی چشم با آن از بروز بسیاری از مشکلات چشمی جلوگیری به عمل آورد.

بابونه

بابونه ضد التهاب است. التهاب چشم یکی از بیماری ها  و مشکلات شایع چشم است که در اثر عفونی شدن چشم ایجاد می شود.  می توانید یک کیسه بابونه یا دو قاشق چایخوری برگ بابونه را به مدت 10 دقیقه در یک فنجان آب جوش خیس کنید و بعد از اینکه کمی خنک شد به عنوان کمپرس چشم استفاده کنید. این کار باعث کاهش قابل توجه التهاب و مشکلات ناشی از آن در چشم ها می شود.

عرقون

این گیاه از گذشته های بسیار دور برای رفع مشکلات چشم مورد استفاده قرار می گیرد. خاصیت ضد التهابی دارد و قرمزی و التهاب چشم را از بین می برد. همچنین برای رفع خارش چشم نیز بسیار مفید است.

روش های خانگی دیگر برای تقویت بینایی

تمرینات بینایی و برخی تمرینات ساده وجود دارند که به شما کمک می کنند تا در کنار استفاده از گیاهان دارویی، بینایی خود را تقویت کنید، همچنین داشتن رژیم غذایی سالم و ترک برخی عادات نادرست می توانند به شما در محافظت از سلامت چشم هایتان کمک کنند. در زیر به چند مورد از این روش ها اشاره می کنیم:

-گرم کردن چشم: دست ها را به هم مالیده تا گرما ایجاد کند و سپس دست ها را به مدت پنج ثانیه روی چشم ها قرار می دهند که سه بار تکرار می شود.

– حرکت دادن چشم ها: این تمرین با نگاه کردن به بالا و سپس حرکت آهسته چشم به صورت دایره ای شروع می شود، به طوری که ده بار در جهت عقربه های ساعت و ده بار دیگر در خلاف جهت عقربه های ساعت انجام می شود. – تمرین تمرکز: این تمرین شامل گرفتن خودکار در امتداد دست، تمرکز بر روی آن و سپس کار به آرامی نزدیک کردن آن به چشم ها تا فاصله 15 سانتی متری از بینی و سپس حرکت دادن آهسته آن در حین تمرکز بر روی خودکار است. توصیه می شود این تمرین را ده بار تکرار کنید.

– ماساژ شقیقه ها : ماساژ با استفاده از مفصل شست انجام می شود، به طوری که شقیقه ها به صورت دایره ای ماساژ داده می شوند و لازم است این کار را بیست بار در یک جهت و بیست بار در جهت دیگر تکرار کنید و توصیه می شود همین کار را تکرار کنید. در ناحیه بالای وسط ابروها در پیشانی و از سپس زیر چشم ها به ویژه در طرفین پل بینی ورزش کنید.

-به چشم ها استراحت دهید: این حالت با کج کردن سر به عقب، سپس بستن چشم ها و استراحت به مدت سه دقیقه نشان داده می شود.

-دریافت مقادیر کافی از ویتامین ها و مواد معدنی: ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E، علاوه بر روی، همگی حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که ممکن است به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا کمک کند. این وضعیتی است که در آن لکه زرد چشم که بخشی از چشم است که وظیفه کنترل بینایی مرکزی را بر عهده دارد وخیم می شود و سبزیجات و میوه های زیادی سرشار از این مواد از جمله هویج، فلفل قرمز ، کلم بروکلی هستند. اسفناج ، توت فرنگی، سیب زمینی شیرین، مرکبات و خوردن ماهی سالمون و بذر کتان برای بهبود سلامت چشم توصیه می شود. این به این دلیل است که آنها منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

– مصرف کاروتنوئیدها: کاروتنوئیدها که مواد مغذی هستند که به بهبود بینایی کمک می کنند و نمونه هایی از کاروتنوئیدها: لوتئین و زیگزانتین که کاروتنوئید هایی هستند که در شبکیه چشم یافت می شوند و لازم به ذکر است که می توان آنها را از سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی، تهیه کرد. تخم‌مرغ و کدو سبز به شکل مکمل‌های غذایی نیز در دسترس هستند، زیرا این کاروتنوئیدها با بهبود تراکم رنگدانه در چشم، علاوه بر جذب اشعه ماوراء بنفش و نور آبی، از لکه‌های چشم محافظت می‌کنند.

-حفظ تناسب اندام: ورزش و حفظ وزن سالم ممکن است به محافظت از چشم ها نیز کمک کند، زیرا دیابت نوع 2 که در افراد چاق یا دارای اضافه وزن شایع تر است، ممکن است باعث آسیب به رگ های خونی در چشم شود. بیماری رتینوپاتی دیابتی که در آن  قند خون بالا منجر به زخمی شدن دیواره رگ های حساس می شود. رتینوپاتی دیابتی باعث نشت خون و مایعات به داخل چشم از طریق شریان های ریز شبکیه می شود که به بینایی آسیب می رساند، برای این منظور توصیه می شود که به طور مداوم میزان قند خون را کنترل کنید. کنترل سطح قند خون و حفظ تناسب اندام؛ برای کاهش خطر ابتلا به دیابت و بروز عوارض آن از جمله عوامل مهم سلامتی بدن به خصوص چشم ها هستند.

روش های خانگی دیگر برای تقویت بینایی

-کنترل بیماری‌های مزمن: از آنجایی که دیابت تنها بیماری نیست که بینایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، برخی از بیماری‌های دیگر مانند فشار خون بالا و مولتیپل اسکلروزیس نیز ممکن است بینایی را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا این بیماری‌ها با التهاب مزمن همراه است که ممکن است به سلامتی آسیب برساند. به طور کلی، به عنوان مثال، التهاب در عصب بینایی ممکن است باعث درد شود و در نهایت ممکن است منجر به از دست دادن کامل بینایی شود، و از آنجایی که مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری است. که قابل پیشگیری نیست، می توان با رعایت عادات سالم آن را کنترل کرد. فشار خون بالا را نیز می توان به طور موثر با رژیم غذایی سالم، ورزش و داروهای فشار خون درمان کرد.

-تمیز نگه داشتن دست ها و لنزها: چشم ها به ویژه در برابر میکروب ها و عفونت ها آسیب پذیر هستند، حتی مواردی که چشم را تحریک می کند ممکن است بینایی را تحت تاثیر قرار دهد و برای این منظور شستن دست ها قبل از دست زدن به چشم یا لمس لنز ضروری است. زیرا میکروب‌هایی که لنزهای تماسی را آلوده می‌کنند ممکن است باعث عفونت باکتریایی چشم شوند.

-از سیگار کشیدن خودداری کنید: از آنجایی که سیگار خطر ابتلا به آب مروارید ، آسیب عصبی چشم و دژنراسیون ماکولا را افزایش می دهد، توصیه می شود سعی کنید سیگار را ترک کنید.

-استفاده از عینک آفتابی: استفاده از عینک مناسب به محافظت از چشم ها در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می کند، زیرا قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را افزایش می دهد.

-خواب کافی:از آنجایی که این امر برای استراحت چشم ها و توانایی ترمیم آسیب ها و بهبود آن ضروری است، ضعف بینایی ممکن است به دلیل نخوابیدن کافی باشد، بنابراین توصیه می شود که حداقل هشت ساعت در شب عمیق بخوابید .

هشدارها

توجه داشته باشید که استفاده از گیاهان دارویی و خواص آنها برای پیشگیری از بیماری های چشم و مشکلات بینایی می تواند مفید باشد. همچنین در مواردی همچون التهاب های خفیف چشم می توان از این گیاهان بهره برد. اما در موارد همچون بیماری های جدی چشم و التهاب های وسیع اولین توصیه ما مراجعه به چشم پزشک است. چون چشم عضوی حساس است و احتمال آسیب به ساختار آن در اثر خود درمانی زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *