بسته بندی دمنوش گیاهی

فهرست مطلب

دمنوش های گیاهی نوشیدنی های گرم و مطبوعی هستند که معمولا از گیاهان خشک شده درست می شوند و فواید زیادی برای بدن دارند، برای اینکه بتوانید همیشه به دمنوش ها دسترسی داشته باشید لازم است که آن ها را با بسته بندی مناسب تهیه کنید و در منزل نگه داری فرمایید، دمنوش ها می توانند به افزایش میزان آرامش اعصاب کمک کنند و تاثیر زیادی در بهبود خلق و خو دارند.

بسته بندی دمنوش گیاهی

رنگ دمنوش های گیاهی

رنگ دمنوش به دست آمده متفاوت از رنگ اولیه خود گیاه است و این رنگ در گیاهان مختلف نیز فرق دارد، هر چه دمنوش شفاف تر باشد بهتر است و هر چه کدر تر باشد یعنی بیش از حد دم کشیده است، بیشتر دمنوش ها در طیف رنگ های زرد، نارنجی، سبز و قهوه ای قرار دارند.

درست کردن دمنوش با گیاه تازه یا خشک شده

دمنوش ها معمولا با گیاهان خشک شده درست می شوند و این کار به دلیل ماندگاری بالای گیاهان خشک صورت می گیرد، بسیاری از افراد این گیاهان خشک را پودر می کنند و به شکل پودر استفاده می کنند، به هر حال در صورت دسترسی به گیاه تر و تازه می توانید از آن هم دمنوش درست کنید.

تولید دمنوش های گیاهی

در تولید دمنوش ها کار خاصی صورت نمی گیرد، گیاه مورد نظر تهیه شده و خشک می شود که ممکن است در کارخانه ها با دستگاه خشک کن آن را خشک کنند، فرآیند خشک کردن گیاه باید به صورتی باشد که مواد اولیه آن حفظ شوند و ارزش غذایی گیاه از بین نرود، توجه کنید که خشک نشدن کامل گیاه باعث کپک زدن و خراب شدن آن خواهد شد.

بسته بندی گیاهان

بعد از خشک کردن مرحله بعدی بسته بندی است که اهمیت زیادی در سلامتی محصول دارد، بسته بندی باید به صورتی باشد که گرد و غبار و میکروب وارد محصول نشود و محصول در برابر رطوبت و نور خورشید یا اکسیژن محافظت شود، اکسیژن می تواند باعث خشک شدن بیش از حد گیاه شود و کم کم خواص آن را بگیرد، در معرض هوا قرار گرفتن گیاه عطر و طعم آن را هم از بین می برد.

بسته بندی گیاهان

نگه داری از گیاهان خشک

بعد از تهیه شدن و بسته بندی شرط مهم دیگر نوع نگه داری از گیاهان است، بهتر است گیاه در محیط خشک و خنک و دور از تابش آفتاب و بخصوص رطوبت نگه داری شود، بهتر است محصول در یخچال قرار نگیرد و در محیط خنکی مثل انباری باشد، اما در صورت نداشتن امکان آن را با بسته بندی چند لایه در یخچال بگذارید.

اهمیت دمنوش های گیاهی

دمنوش ها راه هایی طبیعی برای مبارزه با بیماری و رفع مشکلات بدن هستند به طوری که افرادی که دچار مشکلات مختلف هستند می توانند با مصرف آن خود را درمان کنند، به همین جهت یکی از بخش های مهم طب سنتی را استفاده از این دمنوش ها می توان شمرد، در ادامه چند مورد از دمنوش های مهم و خواصشان را بررسی می کنیم.

دمنوش گیاهی به لیمو

دمنوش به لیمو دمنوشی سرشار از فواید است که به کاهش استرس و سردرد کمک می کند، این نوشیدنی می تواند کیفیت خواب افراد را افزایش دهد و مشکلات گوارشی را کاهش دهد، از جمله مشکلات گوارشی که به لیمو برای آن ها مفید است می توان به درد معده و نفخ اشاره کرد، علاوه بر این به لیمو خواص آرامش بخش زیادی دارد که حائز اهمیت است و می توان از آن در ترکیب با دمنوش های دیگر برای خوش عطر تر کردن دمنوش ها کمک گرفت.

مصرف دمنوش بادرنجبویه در رفع مشکلات بدن

دمنوش بادرنجبویه دمنوشی گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به افزایش سلامتی پوست و مو کمک کند، این دمنوش سلامتی قلب را تامین می کند و می تواند اضطراب را از بین ببرد، علاوه بر این تاثیر زیادی در کاهش چربی خون داشته و می تواند خلق و خو را بهتر کند و عملکرد ذهن را تقویت نماید.

دمنوش گیاهی اسطوخودوس

دمنوش گیاهی اسطوخودوس از جمله دمنوش های بسیار مفید برای بدن است که حالتی آرامش بخش دارد، این گیاه سردرد های مختلف از جمله سردردهای میگرنی را از بین می برد و می تواند بی خوابی های شبانه را برطرف کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در رفع التهاب دارد و برای از بین بردن سوزش و خارش نیش حشرات نیز استفاده می شود.

تاثیر مصرف دمنوش زنجبیل

زنجبیل گیاهی مفید در طب سنتی است که مزه ای تند و عطری خوشایند دارد، این گیاه سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است و مصرف دمنوش آن می تواند به از بین بردن التهاب کمک کند، علاوه بر این حالت تهوع را درمان می کند و تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، افرادی که در دوران پیشاقاعدگی از علائم مختلف رنج می برند می توانند از دمنوش زنجبیل کمک بگیرند، مصرف این دمنوش برای افراد مبتلا به دیابت نیز توصیه شده است هرچند این افراد بهتر است تحت نظر پزشک سراغ زنجبیل بروند.

تاثیر مصرف دمنوش زنجبیل

مصرف دمنوش زعفران

از جمله دمنوش های پر طرفدار که عطر و طعم فوق العاده ای دارد دمنوش زعفران است، این دمنوش نیروی جنسی را تقویت می کند و می تواند به افزایش آرامش بدن کمک کند، علاوه بر این دارویی ضد سرفه است که می تواند

تاثیر دمنوش بابونه در افزایش سلامتی بدن

دمنوش بابونه از جمله دمنوش های گیاهی آرامش بخشی است که از آن برای رفع بسیاری از مشکلات بدن استفاده می کنند، این دمنوش گیاهی علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می دهد و می تواند سطح چربی و قند خون را کنترل کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در درمان بی خوابی دارد و مصرف آن برای زنان بسیار توصیه شده است.

معجزه ای به نام گل گاو زبان

معروف ترین دمنوشی که می توان از آن نام برد گل گاو زبان است، این دمنوش به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و تاثیر زیادی در افزایش آرامش و رفع استرس دارد، در درمان سرماخوردگی موثر است و دردهای قاعدگی را کاهش می دهد، همچنین می تواند سلامت پوست و مو را تامین کند و باعث برطرف شدن دردهای عضلانی شود، افرادی که از اختلالات دوران یائسگی رنج می برند می توانند به این نوشیدنی اعتماد کنند.

فواید دمنوش نعناع برای بدن

دمنوش نعناع دمنوشی گیاهی است که خاصیتی خنک کننده برای بدن دارد و می تواند مشکلات گوارشی را رفع کند، این دمنوش خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد و معجونی ضد سرطان، ضد باکتری و ضد ویروس به حساب می آید که در کاهش درد معده، حالت تهوع و اسپاسم بسیار موثر است.

دمنوش گل رز

از جمله دمنوش های مفید دیگری که می توانید سراغ آن بروید دمنوش گل رز است، این نوشیدنی سرشار از ویتامین ث است و ترکیبات موثری دارد که می تواند به رفع التهاب کمک کند، این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدان است و از پیری زودرس نیز جلوگیری می کند.

فواید دمنوش چای ترش برای کنترل فشار خون

دمنوش چای ترش از جمله دمنوش های مفید برای بدن است که تاثیر زیادی در کنترل فشارخون دارد و می تواند استرس اکسیداتیو را بهبود بخشد، این دمنوش در رژیم های لاغری هم مورد استفاده قرار می گیرد و طعم خوشایندی برای افرادی که به ترشیجات علاقه دارند دارد.

فواید دمنوش چای ترش برای کنترل فشار خون

دمنوش بهار نارنج

دمنوش بهار نارنج از جمله دمنوش های مفرح است که می تواند به افزایش انرژی بدن کمک کند، این گیاه اشتها آور است، قلب را تقویت می کند و می تواند به بهبود کارکرد اعصاب کمک کند، بهارنارنج دل پیچه را رفع می کند و می تواند نیروی جنسی را افزایش دهد، برای تسکین درد سینه و سردردهای عصبی مختلف نیز می توانید سراغ بهار نارنج بروید.

مصرف دمنوش آویشن در زمستان

دمنوش آویشن از جمله دمنوش های گیاهی مفید برای درمان سرماخوردگی به حساب می آید که تاثیر زیادی در درمان سرفه داشته و خلط آور است، این دمنوش دردهای سینوزیت را کاهش می دهد و به همین جهت از بخور آن در دوران بیماری بسیار استفاده می شود، علاوه بر این می تواند به تنفس راحت تر بدن کمک کند، این دمنوش پوست سر را هم تقویت می کند و می تواند از ریزش مو جلوگیری کند، با خاصیت ادرار آور خود در درمان سنگ کلیه نیز اثربخش است.

از دمنوش پونه کمک بگیرید

دمنوش پونه از جمله دمنوش های مفید برای بدن بخصوص در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا به حساب می آید، این دمنوش درد معده و نفخ معده را رفع می کند و می تواند از ترش کردن معده جلوگیری کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در درمان اختلالات روده و اسهال دارد، درواقع این گیاه سرشار از فیبر است و از این جهت برای بدن اهمیت فراوانی دارد.

فواید دمنوش مریم گلی

از جمله دمنوش های معروف دیگر دمنوش مریم گلی است، این دمنوش سرشار از خواص مختلف است و می تواند کارکرد مغز را بهبود بخشد، علاوه بر این تاثیر زیادی در افزایش عملکرد شناختی دارد و به افزایش ایمنی قلب کمک می کند، از این دمنوش برای کار کرد بهتر روده بزرگ نیز استفاده می کنند.

مواردی که در بسته بندی گیاهان خشک باید به آن ها توجه کرد:

بسته بندی باید در مقابل رطوبت مقاوم باشد.
بسته بندی باید در برابر نور تا حد امکان مقاوم باشد.
پاکت بسته بندی باید چندبار مصرف باشد.
پاکت بسته بندی باید در سایزهای مختلف با توجه به نیاز مخاطبان مختلف تهیه شود.
بسته بندی باید به گونه ای باشد که امکان فعل و انفعالات شیمیایی در آن وجود نداشته باشد.
بسته بندی باید از خارج شدن عطر گیاه جلوگیری کند.
بسته بندی باید به گونه ای باشد که امکان بستن دوباره آن بعد از باز کردن وجود داشته باشد، به گونه ای که محصول دوباره در شرایط مناسب اولیه قرار گیرد.

جعبه بسته بندی

علاوه بر این که شکل بسته بندی دمنوش های گیاهی می تواند پاکت باشد می توان از جعبه هم کمک گرفت، جعبه ها حالت شیک تر و زیباتری دارند و معمولا برای صادرات استفاده می شوند، این جعبه ها ابعاد مشخص، طرح اختصاصی، ورق مصرفی خاص، تیراژ و

تفاوت دمنوش و جوشانده

گیاهان خشکی که برای تهیه کردن دمنوش خریداری می شوند می توانند برای درست کردن جوشانده نیز به کار روند، فرق این دو روش در این است که در درست کردن دمنوش قسمتی از گیاه مد نظر را در آب جوش ریخته و چند دقیقه دم می کنند که این زمان بهتر است بیش از ده دقیقه طول نکشد، بعد از این کار تفاله دور ریخته می شود و دمنوش آماده است، اما در روشی که به آن جوشانده می گویند گیاه به طور مستقیم روی شعله قرار می گیرد که در این شکل از آب سرد یا گرم استفاده می شود و گیاه جوشیده می شود، در روش قبلی گیاه جوشیده نمی شود و روی شعله ملایم قرار می گیرد، جوشانده نسبت به دمنوش اثر قوی تری دارد و تاریخچه مصرف آن طولانی است.

تفاوت دمنوش و جوشانده

روش تشخیص گیاه نامناسب

اگر می خواهید دمنوش درست کنید به این توجه کنید که گیاه شما تغییر رنگ شدید نداده باشد، کپک نزده باشد و نرم نباشد، علاوه بر این توجه به این نکته ضروری است که گیاه عطر و طعم خود را حفظ کرده و دمنوش به دست آمده از آن نیز کدر نباشد، اگر گیاه مدت زیادی مانده باشد کیفیت پایینی خواهد داشت.

سوالات رایج:

دمنوش را از کدام قسمت گیاه درست می کنند؟

هر دمنوش گیاهی می تواند از ساقه، گل، دانه، ریشه، پوست و اجزای مختلف گیاهان به دست بیاید.

مدت زمان مناسب برای دم کردن دمنوش چقدر است؟

مدت زمان دم کردن دمنوش متناسب با گیاهان مختلف متفاوت است اما زمان مناسب آن ده دقیقه است، اگر دمنوش بیش از حد دم بکشد خواص خود را از دست می دهد و کدر می شود.

یک پاسخ

  1. با سلام از کشت زیره سبز امسال مقداری اسانس طبیعی زیره سبز با انالیز معتبر از آزمایشگاه معتبرتولید کردیم شرکتهای مواد غذای کیک سازی های بزرگ داروسازیها شرکتهای چاشنی ساز تولید کننده چای ارتباطی ندارین بتونیم به اونها بفروشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *