بلاگ

درمان گیاهی دل درد

فهرست مطلب

دل درد یا به عبارت صحیح تر درد در ناحیه شکم مشکلی شایع است که هر کدام از ما حداقل چند بار آن را تجربه کرده ایم. علل مختلفی برای دل درد وجود دارد که شایع ترین آنها مشکلات و درد های گوارشی است. دل درد اگر علل زمینه ای و حاد نداشته باشد و به صورت ناگهانی و گذرا رخ دهد، قابل درمان است و اغلب با روش های خانگی ساده و با استفاده از گیاهان دارویی در دسترس درمان می شود.

درمان گیاهی دل درد

دل درد چیست

دل درد، دردی شایع در ناحیه شکم است که معمولا بر اثر ناراحتی های گوارشی اتفاق می افتد. دل درد هر سنی از نوزادان تا بزرگسالان می تواند رخ دهد. این نوع درد اغلب در اثر گرفتگی ها و اسپاسم های گوارشی یا تغذیه نامناسب می تواند ایجاد شود. دل درد اگر مزمن و طولانی نباشد، می تواند با روش های ساده خانگی و با استفاده از گیاهان دارویی در دسترس به راحتی درمان شود اما در برخی موارد حاد تر نیز نیاز جدی به مداخلات پزشکی و انجام آزمایش های مختلف همچون آزمایش خون و ادرار برای درمان دل درد وجود دارد.
مهم ترین نکته برای درمان دل درد تشخيص علت بروز آن است.

انواع دردهای شکمی

دردهای شکمی بر اساس محل درد به چهار نوع اصلی تقسیم می‌شوند، این نوع دردها مربوط به چهار ناحیه مختلف شکم است، شکم بخش بزرگی از تنه است و چندین اندام گوارشی را نگه می‌دارد.
برای درک بهتر منبع درد و اینکه کدام عضو ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد، شکم به چهار ربع تقسیم می شود.

ربع فوقانی راست
این ربع شامل کبد، کیسه صفرا، مجاری صفراوی و کلیه ها می شود.

ربع فوقانی راست
این ربع شامل آپاندیس و قسمت اول کولون می شود.

ربع فوقانی چپ
این ربع شامل معده، پانکراس، طحال، بخشی از روده، کلیه ها و تخمدان ها می شود.

ربع تحتانی چپ
این ربع شامل تخمدان ها و روده بزرگ می شود.

درد شکم در هر ربع به چه معناست؟

علل احتمالی درد در ربع فوقانی راست شکم
-هپاتیت (الکلی، سمی، متابولیک، ویروسی یا خودایمنی).
-سنگ کیسه صفرا
-سرطان مجرای صفراوی و سنگ صفرا.
-سرطان کیسه صفرا.
-سرطان کبد
-عفونت کلیه.
-سنگ کلیه.
-زخم اثنی عشر.
-انسداد روده بزرگ.

درد شکم در هر ربع به چه معناست

علل احتمالی درد در ربع تحتانی راست

-اندومتریوز
-کیست های تخمدان.
-بیماری التهابی لگن.
-حاملگی خارج رحمی.
-سرطان تخمدان.
-سرطان دهانه رحم.
-آپاندیسیت
-سرطان آپاندیس

علل احتمالی درد در ربع فوقانی چپ

-سرطان پانکراس.
-گاستریت
-زخم ها
-رفلاکس صفرا.
-سرطان معده.
-عفونت کلیه.
-سنگ کلیه.

علل احتمالی درد در ربع تحتانی چپ شکم

-اندومتریوز
-کیست های تخمدان.
-بیماری التهابی لگن.
-حاملگی خارج رحمی.
-سرطان تخمدان.
-سرطان دهانه رحم.

علت دل درد

همانطور که اشاره کردیم دل درد می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود که برخی از آنها عبارتند از :التهاب روده ها، زخم معده، تنش در عضلات معده، عفونت معده و روده،
زخم های اثنی عشر، سنگ کلیه، نفوذ اسید معده به مری، التهاب و عفونت در دستگاه گوارش،حساسیت به برخی مواد غذایی و…. در ادامه به شرح برخی از شایع ترین این علت ها می پردازیم :

درد معده :

معده درد یکی از علل اصلی دل درد است. درد در ناحیه معده شایع ترین ناراحتی گوارشی است که در اثر گاستریت یا التهاب معده، زخم معده، درد عصبی در معده، عفونت معده در اثر هلیکوباکترپیلوری و با ریفلاکس ممکن است اتفاق بیفتد. درد معده که اغلب با سوزش همراه است می تواند به صورت ناگهانی و یا مزمن احساس شود. درد های معده را می توان با خوردن غذای مناسب، استراحت و استفاده از برخی مکمل های گیاهی در دسترس همچون عرق نعناع برطرف کرد. البته در برخی موارد نیاز به مداخله پزشک الزامی است.

سنگ کلیه و عفونت مجاری ادراری :

یکی از علائم عفونت مجاری ادراری و سنگ کلیه در کنار سایر علائم همچون تب و احساس تشنگی، ادرار کم و قطره قطره می تواند احساس درد و سوزش در ناحیه زیر شکم باشد. سنگ کلیه علاوه بر اینها می تواند ناحیه لگن و پایین شکم را درگیر درد کند و با استفراغ، حالت تهوع و ادرار خونی همراه باشد.

سنگ کلیه و عفونت مجاری ادراری

آپاندیس :

آپاندیس نیز می تواند یکی از علت های بروز دل های ناگهانی، شدید و غیر قابل تحمل باشد. این درد به دلیل تورم و التهاب ناحیه ای از روده کوچک به نام آپاندیکس در ناحیه سمت راست پایین شکم ایجاد می شود. درد آپاندیس ناگهانی و شدید است و با التهاب و تورم شکم همراه می باشد. این درد از سمت راست پایین شکم ایجاد می شود و معمولا با جراحی و برداشتن آپاندیکس تسکین می یابد.

درمان گیاهی دل درد

برخی از گیاهان دارویی می توانند خیلی سریع به درمان و تسکین درد در ناحیه شکم کمک کنند. درد شکم با دل درد که اغلب در اثر ناراحتی ها و اسپاسم های گوارشی رخ می دهد، با استفاده از برخی گیاهان قابل درمان است. در ادامه به معرفی درمان های گیاهی دل درد می پردازیم :

دمنوش های گیاهی موثر در درمان دل درد

دمنوش های گیاهی مختلفی برای تسکین دل درد وجود دارد. دمنوش یعنی فرآیند خیساندن مقداری از یک گیاه با آب داغ به منظور رها شدن عصاره آن در آب. در ادامه به معرفی برخی از گیاهان دارویی می پردازیم که می توانید آنها را به صورت دمنوش تهیه کنید :

زنجبیل

زنجبیل ریشه ای طبیعی است که قرن هاست در طب سنتی به عنوان ضد التهاب برای تسکین دردهای معده استفاده می شود.
اگرچه برای درمان معده درد بهتر است زنجبیل تازه بجوید، اما می‌توانید آن را در چای دم کرده یا بجوید. زنجبیل با کاهش التهاب و تسکین درد های گوارشی، یکی از درمان های گیاهی مهم برای دل درد به حساب می آید. دمنوش زنجبیل و هل یکی از موثر ترین نوشیدنی ها در تسکین دل درد است.

نعناع

نعناع گیاهی آرام بخش و معطر است که معمولا در هنگام درد های گوارشی می تواند کمک کننده باشد. استفاده از نعناع یا عرق نعناع برای تسکین درد درد امری شایع است. اما توجه کنید که نعناع فقط برای دل درد های ساده در اثر اختلالات گوارشی ایجاد می شوند، مفید است و در موارد حاد نمی تواند باعث تسکین دل درد شود.

نعناع

آویشن

آویشن ادویه ای معطر و نام آشنا است که اغلب در غذا ها استفاده می شود، آویشن با بهبود عملکرد های گوارشی مانع از بروز دل درد می شود.

زیره سبز

زیره، گیاهی با طبع گرم و خشک است که به صورت آسیاب شده و به عنوان ادویه کاربرد دارد. استفاده از زیره به صورت ادویه یا دمنوش می تواند دل درد های مختلف که غالبا در اثر غلبه سردی ایجاد می شوند را درمان کند. زیره به هضم غذا نیز کمک می کند.

ریحان

ریحان گیاهی محبوب، معطر و خوش طعم است که در بسیاری از آشپزخانه ها یافت می شود. ریحان نقش موثری در تسکین دل پیچه، دل درد، علائم زخم معده، اسهال، تهوع، اسپاسم عصبی ناحیه شکم، درد معده شدید، استفراغ و… دارد. دمنوش ریحان یکی از بهترین نوشیدنی های گیاهی برای کاهش اختلالات گوارشی و درمان دل درد است.

شیرین بیان

شیرین بیان که اغلب به صورت ریشه گیاهی استفاده می شود،یکی از موثرترین مواد گیاهی موجود برای درمان و تسکین اختلالات و درد های گوارشی است. شیرین بیان به درمان زخم معده، سوزش سر دل، سوءهاضمه، رفلاکس و… کمک می کند. به طور کلی شیرین بیان خواص ضد التهابی دارد و از بروز ناراحتی های گوارشی همچون دل درد جلوگیری می کند. استفاده از دمنوش شیرین بیان می تواند به سلامت معده، نری و دستگاه گوارش کمک کند.

بابونه

خواص ضد التهابی و آرام بخش بابونه قابل انکار نیست. بابونه به دلیل آرام بخش و مسکن بودن می تواند انواع دل درد را سریعا درمان کند کافیست یک فنجان دمنوش بابونه را هنگام دل درد بنوشید. بابونه از ناراحتی های گوارشی، اسپاسم ها و ریفلاکس جلوگیری می کند.

روغن های گیاهی برای تسکین دل درد

روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم یکی از روغن های گیاهی مفید برای تسکین دل درد است. این روغن به رفع التهاب و درد کمک کرده و انقباض ناشی از دل درد را برطرف می کند.

روغن جوانه گندم

روغن زیتون

روغن زیتون ضد التهاب است و از همین رو در تسکین درد های گوارشی همچون دل درد که معمولا در اثر التهاب ایجاد می شود، موثر است. استفاده از روغن زیتون در غذا ها یا برای ماساژ شکم در هنگام دل درد می تواند مفید باشد.

درمان خانگی معده درد

دل را های ساده را می توان در خانه و با استفاده از روش های خانگی ساده و در دسترس به راحتی درمان کرد. برای درمان خانگی دل درد یکی از مراحل زیر را می توان دنبال کرد:

کمپرس سرد یا گرم

استفاده از کمپرس های سرد و گرم می تواند در کاهش دل درد موثر باشد. بسته به علت دل درد و شرایط فرد گاه کمپرس سرد و گاه کمپرس گرم جوابگو خواهد بود. کیسه یخ یا آب گرم یک کمپرس ساده است که برای از بین بردن درد استفاده می شود. حتی می توان یک حوله را با آب گرم خیسانده یا با استفاده از وسایل گرمازا، ورم کنید و روی شکم و پشت خود قرار دهید.

استراحت

استراحت کردن در بسیاری از موارد موجب کاهش درد می شود. دل درد نیز از این قاعده مستثنی نیست. به شرطی که علت درد فعالیت بدنی زیاد یا استرس و کشیدگی عضلات شکم باشد. استراحت به مغز کمک می کند تا بتواند عضرارآرام کند و انرژی از دست رفته را به بدن برگرداند.

رژیم غذایی

غذا های چرب و سنگین و شیرین می تواند در بروز دل درد موثر باشد. ادویه های خیلی تند نیز گاه باعث تحریک دستگاه گوارش و دل درد می شوند. سعی کنید از رژیم غذایی سبک و سالم استفاده کنید. مواد غذایی همچون تخم مرغ، سوپ ها، نان، برنج و میوه ها به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و از بروز دل درد جلوگیری می کنند.

عسل

عسل را با آب گرم مخلوط کرده و مقداری زنجبیل در آن بریزید و بخورید. این نوشیدنی به تسکین دل درد کمک می کند. البته که خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی عسل بر کسی پوشیده نیست، عسل همچنین به کنترل سطح اسید معده نیز کمک می کند. اما توجه کنید که افراد مبتلا به زخم معده باید تحت نظر پزشک از موادی همچون عسل استفاده کنند.

عسل

دارو ها

دل درد های ساده و متوسط را می توان با مصرف دارو هایی مانند آسپرین، دارو های ضد اسهال و ضد اسید تسکین داد. اما توصیه همیشگی ما بر این است که از هیچ دارویی چه گیاهی و چه شیمیایی به صورت خودسرانه استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که :
می توانید از آنتی اسید مایع استفاده کنید، یا هر چند ساعت یکبار شیر کم چرب بنوشید، اگر درمان ضد اسید کمکی نکرد، یکی از داروهایی که به توقف ترشح اسید معده کمک می کند، امتحان می شود که نیازی به تجویز پزشک ندارد.اما اگر این درمان نیز کمکی نمی کند، نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد.
کلید درمان خانگی ارزیابی مجدد است. هر درد شکمی مداوم باید در اورژانس یا کلینیک درمان شود.در صورتی که درد شکمی خفیف باشد و در عرض 24 ساعت از بین برود یا به وضوح مشخص شود که درد شکم خفیف ناشی از یک ویروس شکمی، یا سوزش سر دل، یا سایر مشکلات خفیف است، در خانه با روغن های گیاهی و خانگی درمان می شود.

جلوگیری از دل درد

با رعایت نکات زیر می توان از درد ناحیه شکم یا دل درد پیشگیری کرد:

-آهسته غذا بخورید.
-از وعده های غذایی چرب و اسیدی که باعث افزایش درد معده می شوند دوری کنید.
-بهداشت فردی را رعایت کنید و دست ها را به خوبی بشویید.
-نوشیدن مقدار زیادی آب.
-از الکل و نوشابه دوری کنید.
-سیگار را ترک کنید .
-مدیریت استرس.

سخن پایانی

دل درد که در اثر عوامل مختلفی ممکن است ایجاد شود یکی از درد های شایع و رایج است. اکثر دل درد ها به دلایل ساده گوارشی یا در خانم ها به دلایل هورمونی و تغییرات رحم می تواند رخ دهد. این قبیل دل درد ها را می توان در خانه و با استفاده از روش های خانگی و گیاهان دارویی همچون زنجبیل، نعناع و… درمان کرد. اما توجه کنید که دل درد مزمن یا ناگهانی که به دلایل نامعلوم رخ می دهد و اغلب با درمان های خانگی قابل درمان نباشد، نیاز به مداخلات پزشکی و یافتن علت اصلی دل درد وجود دارد. چون دل درد می تواند گاهی بسیار خطرناک و نشان دهنده بیماری های صعب العلاج همچون سرطان پانکراس و یا سایر سرطان های گوارشی باشد. بنابراین مهمترین مسئله هنگام ابتلا به دل درد، تشخیص علت آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من