بلاگ

داروی گیاهی میکروب معده

فهرست مطلب

میکروب معده مشکلی شایع است که با ماده درد همراه می باشد. آلودگی مخاط معده توسط هلیکوباکتر پیلوری باعث ایجاد این مشکل شده و در اصطلاح میکروب معده نامیده می شود. میکروب معده باید شناسایی و درمان شود چون می تواند باعث بروز مشکلات جدی همچون انواع سرطان های گوارشی شود. این باکتری بسیار مقاوم است و حتی در برابر اسید قوی معده نیز زنده می ماند و شروع به تکثیر می کند. در ادامه مطلب پس از آشنایی مختصر با میکروب معده به درمان های گیاهی این مشکل می پردازیم :

داروی گیاهی میکروب معده

میکروب معده چیست؟

آلودگی مخاط معده توسط نوعی خاص از باکتری ها به نام هلیکوباکتر پیلوری ( Helicobacter pylori) را به اصطلاح میکروب معده می گویند. فعالیت این باکتری در معده باعث ایجاد عفونت می شود که اگر درمان نشود منجر به ایجاد انواع زخم ها در معده و دهانه روده می گردد. زخم های خاص از میکروب معده به مرور زمان می توانند سرطان معده را ایجاد کنند. عفونت معده معمولا چند سال پس از آلودگی توسط هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود و در ابتدا علائم چندانی ندارد. بسیاری از مردم سال‌ها بدون اینکه بدانند به این باکتری آلوده می شوند، زیرا هیچ علامتی ندارد. به عبارت دیگر تقریبا نیمی از جمعیت زمین آلوده به هلیکوباکتر پیلوری هستند که به آن باکتری معده یا باکتری گوارشی می گویند که هلیکوباکتر پیلوری را به گسترده ترین باکتری در جهان تبدیل کرده است. این در حالی است که تنها 10 درصد از افراد آلوده به باکتری معده دچار مشکلاتی زخم معده یا زخم دهانه روده می شوند و اکثریت بقیه هیچ علامتی ندارند. افراد درگیر اغلب در اثر ناراحتی های گوارشی به پزشک مراجعه می کنند و پس از انجام آزمایش های مختلف پزشک می تواند ابتلا به میکروب معده را تشخیص دهد. میکروب معده را با آنتی‌بیوتیک‌ها و دارو های آنتی اسید که مانع از ایجاد سوزش در معده می شوند، درمان می کنند. البته مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد مقاومت و عدم اثر بخشی این دارو ها می شود.

علائم میکروب معده یا عفونت معده

عفونت معده با باکتری هلیکوباکتر پیلوری که میکروب معده نیز خوانده می شود، در ابتدا علائم خاصی ندارد، اما اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، می تواند با علامت هایی آزار دهنده و حتی خطرناک همراه باشد. سرطان معده در برخی موارد حاصل فعالیت درمان نشده هلیکوباکتر پیلوری است. برخی از علائم اصلی میکروب معده عبارتند از :
-استفراغ
-حالت تهوع
-تب
-درد و ورم معده
-گرفتگی عضلات شکم
-بی اشتهایی
-احساس سوزش حتی با معده خالی
-آروغ زدن بیش از حد

درمان گیاهی میکروب معده

استفاده از درمان‌های دارویی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان میکروب و عفونت معده ممکن است برای برخی افراد سخت باشد، زیرا باعث تهوع و اسهال می‌شوند. بسیاری از افراد به دنبال راه‌هایی برای درمان طبیعی باکتری‌های معده هستند. مواد طبیعی و گیاهانی وجود دارند که ممکن است به خلاص شدن از شر میکروب معده و علائم آن کمک کند که برجسته ترین آنها عبارتند از :

سیاه دانه

سیاه دانه را در برخی از منابع طب سنتی به عنوان درمان قطعی برای میکروب و عفونت معده معرفی می کنند. اثر بخشی سیاه دانه برای درمان میکروب معده در مقایسه با سایر دارو های گیاهی تقریبا بی رقیب است. استفاده از ترکیب معجزه آسای سیاه دانه و عسل در درمان عفونت معده بسیار موثر است. برای این منظور سیاه دانه آسیاب شده را با عسل طبیعی مخلوط کرده و روزانه به صورت ناشتا یک قاشق از آن را میل نمایید.

روغن زیتون

یکی از راه‌های درمان باکتری‌های معده با گیاهان و مواد طبیعی، روغن زیتون است.روغن زیتون ممکن است باکتری هلیکوباکتر پیلوری را نیز درمان کند، زیرا یک مطالعات نشان داده است که دارای قابلیت ضد باکتریایی قوی در برابر هشت سویه هلیکوباکتر پیلوری است. بنابراین توصیه می شو. استفاده از روغن زیتون فرابکر را در رژیم غذایی خود قرار دهید. روغن زیتون با خاصیت ضد التهابی خود، از بروز بسیاری از ناراحتی های گوارشی از جمله میکروب معده جلوگیری می کند.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان یک درمان طبیعی محبوب برای زخم معده است و ممکن است با هلیکوباکتر پیلوری نیز مبارزه کند. ریشه شیرین بیان به طور مستقیم باکتری ها را از بین نمی برد، اما از چسبیدن آنها به دیواره های سلولی و آسیب به مخاط معده که عامل اصلی زخم است، جلوگیری می کند.

ریشه شیرین بیان

روغن علف لیمو

بر اساس مطالعات، روغن لیمو زمانی که به عنوان اسانس استنشاق شود، به جلوگیری از رشد باکتری‌های معده کمک می کند. در واقع رایحه این روغن گیاهی با جلوگیری از تکثیر باکتری عامل میکروب معده از بروز علائم ثانویه ناشی از فعالیت آن پیشگیری می کند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک داروی طبیعی است که برای علائم مرتبط با باکتری های معده مانند: یبوست، ناراحتی معده ، حالت تهوع و استفراغ استفاده می شود، بنابراین یکی از موثرترین راهها برای درمان میکروب معده با گیاهان دارویی است.
مطالعات نشان می‌دهد که آلوئه ورا در مهار رشد و کشتن سویه‌های پیلوری، حتی آن‌هایی که در محیط آزمایشگاهی به دارو مقاوم بودند، مؤثر است و می‌توان از آن در ترکیب با آنتی‌بیوتیک‌ها نیز استفاده کرد.

چای سبز

چای سبز ممکن است به کشتن و کاهش رشد باکتری های معده کمک کند. نوشیدن چای سبز قبل از عفونت از گاستریت یا زخم معده جلوگیری می کند و مصرف چای در هنگام عفونت نیز شدت گاستریت را کاهش می دهد.

سیر

سیر حاوی داروهای ضد التهابی طبیعی است. سیر دارای خواص آنتی بیوتیکی است که به مبارزه با میکروب ها کمک می کند.خوردن سیر چه تازه و چه پخته شده به از بین بردن باکتری های معده کمک می کند.خوردن روزانه دو قرص سیر می تواند شما را از شر گاستریت ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری خلاص کند. اگر طعم و بوی تند سیر برایتان آزار دهنده است می توانید حبه های سیر را بدون جویدن قورت دهید. پودر سیر نیز خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

زنجبیل

عصاره زنجبیل به مهار رشد باکتری های معده کمک می کند و از زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری جلوگیری می کند.

زنجبیل

نعناع

نعناع گیاهی معطر و ضد التهاب است که نقش موثری در درمان میکروب معده دارد. این گیاه می تواند برای تسکین سایر ناراحتی های گوارشی تیز مفید باشد. بهترین روش استفاده از نعناع، نوشیدن دمنوش نعناع یا استفاده از نعناع تازه به همراه غذا است. حتی آدامس نعناع نیز در مواردی می تواند به تسکین درد و ناراحتی های معده کمک کند. نعناع در جلوگیری از رشد هلیکوباکتر پیلوری موثر است. البته توجه کنید که بهتر است برای درمان مشکلات معده از عرق نعناع به طور مکرر استفاده نکنید چون باعث آسیب به دریچه بین معده و مری شده و احتمال بروز رفلاکس یعنی تراوش شیره معده به مری را افزايش می‌دهد.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیب فعالی به نام کورکومین است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. کورکومین ماده ای ضد التهاب است وبه مهار رشد باکتری های معده کمک می کند.

آویشن

آویشن حاوی آنتی باکتریال های قوی است که توانایی مهار رشد باکتری هلیکوباکتر پیلوری و کاهش فعالیت آن ها را دارد. استفاده از آویشن در انواع غذا ها می تواند به جلوگیری از میکروب معده کمک کند.

زیره

زیره که اغلب به صورت ادویه برای دادن عطر و طعم به غذا ها استفاده می شود، دارای خواص ضد التهابی است. استفاده مرتب از زیره در رژیم غذایی احتمال ابتلا به میکروب معده را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. همچنین در درمان عفونت معده، درد معده و گاز معده نیز موثر است.

دارچین

دارچین ادویه ای سرشار از آنتی اکسیدان هاست. دارچین دوست دستگاه گوارش بوده و از عفونت و درد معده جلوگیری می کند. استفاده مرتب از دمنوش دارچین بهترین گزینه برای جلوگیری و نیز کنترل میکروب معده می باشد.

خاکشیر

خاکشیر یک ماده گیاهی بسیار موثر برای ضد عفونی و پاکسازی معده و روده است. این ماده می تواند از رشد هلیکوباکتر پیلوری جلوگیری کند. استفاده از خاکشیر می تواند به درمان عفونت معده کمک کند.

خاکشیر

جینسینگ

جینسینگ قرمز کره ای می تواند یک درمان گیاهی بسیار موثر برای میکروب معده باشد. البته این گیاه کمیاب است و دسترسی به آن چندان آسان نیست.

پونه

پونه کوهی گیاهی آنتی باکتریال با خواص ضد عفونی کننده است. این گیاه را به صورت دمنوش تهیه کرده و بنوشید. پونه تاثیر خوبی در از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری و سایر کرم ها و ویروس های احتمالی موجود در معده و دستگاه گوارش دارد.

سایر روش های خانگی برای درمان میکروب معده
برخی دیگر از مواد در دسترس وجود دارند که می توانند در درمان میکروب معده موثر باشند، مانند :

عسل

عسل طبیعی یک آنتی باکتریال طبیعی است که می توان به ضد عفونی کردن محیط داخل معده کمک کند. استفاده از عسل با خاصیت ضد باکتریایی آن مانع از فعالیت و رشد هلیکوباکتر پیلوری شده و از ایجاد عوارض و عفونت ناشی از تکثیر آن در معده جلوگیری می کند.

سرکه سیب

برخی از منابع نیز سرکه سیب را به عنوان درمان میکروب معده معرفی کرده اند. توجه داشته باشید که سرکه سیب در ترکیب با عسل می تواند برای تسکین میکروب معده مفید باشد اما نباید خودسرانه مصرف شود چون می تواند باعث تشدید سوزش معده در صورت وجود زخم معده شود. قبل از مصرف سرکه سیب برای میکروب معده حتما با متخصص طب سنتی مشورت نمایید.

آیا می توان از بروز عفونت و میکروب معده جلوگیری کرد؟

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید، باید بگوییم برخی از عادات غذایی و اصلاح سبک زندگی می تواند در پیشگیری از میکروب معده بسیار مفید باشد. اگر به دنبال پیشگیری از این بیماری هستید به نکات زیر توجه کنید :

-غذا را به خوبی بجویید، عجله کردن در هنگام غذا خوردن علاوه بر اینکه باعث اختلال در هضم غذا و فرایند گوارش می شود، باعث پرخوری نیر می گردد. سعی کنید غذا را با آرامش و به آرامی بخورید.
– مصرف غذا های چرب و شیرین را به حداقل برسانید و تاجاییکه که می توانید از شیرینی ها استفاده نکنید، غذا های شیرین باعث تشدید مشکلات معده شده و می تواند میکروب معده را تقویت کند.

-از مصرف غذا هایی که از بهداشتی بودن آنها اطمینان ندارید، خودداری کنید.

-حتما به طور منظم چکاپ شوید، به خصوص اگر از ناراحتی های گوارشی رنج می برید.

سخن پایانی

هلیکوباکتر پیلوری نام نوعی باکتری خاص است که باعث ایجاد نوعی بیماری باکتریایی به نام میکروب معده می شود. به عبارت دیگر میکروب معده نوعی عفونت باکتریایی است که مخاط و سلول های دیواره داخلی معده را درگیر می کند. جمعیت قابل توجهی به هلیکوباکتر پیلوری مبتلا هستند، اما در اکثرا افراد بدون علامت است. در بعضی موارد شرایط رشد و تکثیر این باکتری به قدری مساعد است که سلول های معده را درگیر عفونت می کند. علائم مختلفی همچون تهوع، سوزش، زخم معده و… می توان نشانگر این مشکل باشد. هلیکوباکتر پیلوری بعد از بروز علائم عفونی خود اگر درمان نشود می تواند بیماری های جدی همچون سرطان معده را ایجاد کند. درمان های دارویی میکروب معده اغلب آنتی بیوتیک ها و آنتی اسید ها هستند. اما برخی افراد به دلیل حالت تهوع و مقاومتی که پس از مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها در بدن ایجاد می شود، ترجیح میدهند از روش های طبیعی و دارو های گیاهی برای درمان میکروب معده استفاده کنند. دارو های گیاهی اغلب در مهار و کنترل هلیکوباکتر پیلوری موثر هستند. شیرین بیان، نعناع، سیاه دانه، روغن زیتون، زیره، دارچین، زنجبیل و… از جمله دارو های گیاهی برای میکروب معده به شمار می روند. با وجود دارو ها و گیاهان موثر در زمینه درمان میکروب معده، هرگز نباید به طور خودسرانه اقدام به استفاده از دارو های گیاهی و دمنوش ها نمایید، چون شرایط بدنی و سطح درگیری هر فرد با بیماری متفاوت است و درمان خاص خود را طلب می کند. بنابراین قبل از استفاده از هرگونه داروی گیاهی برای درمان میکروب معده، حتما تحت نظر و معاینه پزشک باشید و پس از اطلاع از وضعیت بیماری خود در این زمینه با متخصص طب سنتی مشورت نمایید. هرگز از دارو های گیاهی به صورت خودسرانه یا با توصیه آشنایان استفاده نکنید، چون مکانیسم عمل هر دارو گیاهی در بدن هر فرد با توجه به شرایط جسمی او می تواند متفاوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من