دلایل ایجاد سرگیجه و معرفی تمام راهکارهای گیاهی و خانگی

فهرست مطلب

سرگیجه از جمله رایج ترین مشکلات آدم هاست که باعث عدم تعادل و سردرد وحشتناک می شود، به قول معروف دنیا سر آدم می چرخد! این مشکل نیز مانند مشکلات دیگر درمانی گیاهی دارد و می توان آن را با روش های خانگی رفع کرد، البته قبل از امتحان کردن درمان های گیاهی مختلف برای سرگیجه باید دلیل سرگیجه و علائم آن را بشناسید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

دلایل ایجاد سرگیجه و معرفی تمام راهکارهای گیاهی و خانگی

چرا سرگیجه می گیریم؟


سرگیجه دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که از جمله دلایل شایع آن می توان به موارد زیر اشاره کرد، البته بیماری های خاص بسیاری وجود دارند که سرگیجه از جمله علائم آن هاست.

مسائل مربوط به گردش خون در بدن


ممکن است مغز خون را به طور کامل و خوب دریافت نکند، این اتفاق به دلایل مختلف ممکن است بیفتد مثل افت شدید فشار خون یا انسداد شرایین، علاوه بر این کم خونی نیز از مهم ترین دلایل سرگیجه است که حتما باید آن را درمان کرد، افت قند خون نیز تاثیر زیادی در سرگیجه دارد.

ممکن است مشکل از گوش باشد!


بله این احتمال نیز وجود دارد که به دلیل اختلالات موجود در شنوایی و گوش دچار سردرد شوید، از مهم ترین عوامل سردرد توسط گوش عفونت گوش است که باید هر چه سریع تر درمان شود، در ادامه به بررسی دو مورد از مشکلات مربوط به گوش می پردازیم.

نوریت وستیبولار


نوریت وستیبولار مشکلی است که باعث تاثیر بر عصب دهلیزی حلزونی گوش داخلی می شود و تعادل و سیگنال های موقعیت یابی سر را تحت تاثیر قرار می دهد، در این مشکل عصب ملتهب می شود و مغز از تعادل خارج شده موقعیت سر را درست تفسیر نمی کند.

بیماری منییر


بیماری دیگری که شنوایی را تحت تاثیر قرار می دهد بیماری منییر است، در این بیماری علائمی مانند وزوز گوش و زنگ زدن آن، گیجی سر، کم شنوایی و احساس پر بودن گوش ظاهر می شود، سرگیجه در برخی از افراد مبتلا به این بیماری شدیدتر است و باعث اختلال تعادلی و زمین خوردن فرد می شود.

مشکلات مربوط به بینایی


علت سرگیجه می تواند به خاطر آسیب های مربوط به بینایی صورت گیرد، علاوه بر این ممکن است از دست دادن بینایی نیز باعث این اتفاق شود و یا اختلالات مختلف که علت اصلی آن ها به بینایی بر می گردد.

مشکلات مربوط به بینایی

مسائل مربوط به سیستم عصبی بدن


داروهای سنگین مانند داروهای ضد انعقاد و آرام بخش یا انواع بیماری های مختلف ممکن است باعث تحریف در سیستم عصبی بدن شوند و در ادامه سرگیجه را ایجاد کنند.

مشکلات روحی


ممکن است مشکلاتی مانند اضطراب باعث سرگیجه شوند، از طرف دیگر کم خوابی و استرس و افسردگی که تاثیر زیادی در به هم خوردن شرایط بدن دارند در این مشکل بی تاثیر نیستند.

بیماری های خاص


بیماری های خاص بسیاری وجود دارند که می توانند باعث سرگیجه شوند، از جمله این بیماری ها می توان به انواع حساسیت ها، آنفولانزا و سرماخوردگی، میگرن و قندخون پایین یا حتی مشکلاتی مانند خون ریزی داخلی بدن، آسیب دیدن سر و سکته مغزی اشاره کرد.

علائم سرگیجه چیست؟


سرگیجه علائم مشخصی دارد که نباید آن ها را سرسری گرفت:
حرکات غلط در کارهای حسی و احساس چرخیدن دنیا دور سر
حالت تهوع و استفراغ
احساس ضعف
کم شنوایی و زنگ گوش یا وز وز گوش
تعریق
سردرد
سختی در گردن
ضعف اندام های بدن
تنگی نفس
درد قفسه سینه
تغییرات بینایی و دو بینی
حرکات غیر طبیعی چشم
ناپایداری و عدم تعادل در بدن فرد

علائم سرگیجه چیست

روش های گیاهی موثر در درمان سرگیجه


سر گیجه از جمله مشکلاتی است که افراد زیادی را به دلایل مختلف می تواند درگیر کند، برای رفع این مشکل باید توجه داشته باشید که تشخیص صحیح دلیل سرگیجه اهمیت زیادی دارد، بخصوص اگر سرگیجه مزمن و مداوم باشد، برای تشخیص درست باید سراغ پزشک بروید و بعد از معاینه و تجویز دارو درمورد گیاهانی که می خواهید به طور خانگی مصرف کنید و علائم را کاهش دهید با پزشک مشورت کنید.

درمان گیاهی سرگیجه با ریحان


از جمله گیاهان موثر برای درمان سرگیجه ریحان است، این گیاه خوش عطر می تواند مشکلات مختلف بدن را درمان کند و به همین جهت در طب سنتی اهمیت بالایی دارد، چند برگ ریحان را با مقداری آب جوش ترکیب کرده و بعد از مدتی به آن شیر اضافه کرده و بجوشانید، این جوشانده را قبل از خواب بنوشید تا به کاهش سرگیجه کمک کند.

سراغ گل مینا بروید


از دیگر گیاهان موثر در درمان گیج رفتن سر گل میناست، این گیاه به صورت عصاره، قرص و کپسول وجود دارد و به بهتر شدن گردش خون در بدن کمک می کند، بهبود گردش خون در بدن تاثیر زیادی در کاهش علائم سرگیجه دارد.

جینکو بیلوبا Ginkgo bilobaچیست؟


جینکو بیلوبا نام گیاهی چینی است که از آن برای کاهش علائم گیجی سر استفاده می کنند، این گیاه می تواند به کنترل جریان خون و مشکلات تعادلی کمک کند و باعث بهبود نسبی سر درد شود، جینکو بیلوبا طبق تحقیقات انجام شده در مجله بین المللی حلق و گوش و بینی از جمله گیاهانی است که می تواند مانند بتاهیستین سر گیجه را کنترل کند.

جینکو بیلوبا Ginkgo bilobaچیست

تاثیر سیر در کاهش مشکلات مربوط به سر


سیر از مهم ترین گیاهان دارویی به حساب می آید و بیماری ای نمی توان پیدا کرد که برای آن مفید نباشد، برای منظور توجه کنید که مصرف این گیاه در رژیم غذایی اهمیت دارد، می توانید چند قاشق سیر خرد شده را با یک لیوان آب داغ ترکیب کرده و بعد از چند دقیقه ماندن عصاره آن را فشار داده و بنوشید.

فلفل سرگیجه را درمان می کند


از جمله روش های گیاهی موثر در درمان گیجی سر فلفل است، اگر گیجی سر شما به دلیل کمبود انرژی باشد فلفل می تواند این کمبود را جبران کند و باعث درمان شود، برای مصرف فلفل می توانید آن را با نمک و خردل و سرکه ترکیب کرده و یک قاشق از آن را با یک لیوان آب ترکیب کرده میل کنید، نوشیدن این لیوان در افزایش انرژی و گردش بهتر خون در بدن موثر است.

مصرف گیاه گاسبری برای درمان گیج خوردن سر


گاسبری گیاهی سرشار از ویتامین آ و ث است که می توانید از آن برای درمان مشکلات مختلف مانند سرگیجه استفاده کنید، گیاه گاسبری گیاهی سرشار از فواید است که البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

سراغ بالنگ بروید


یکی دیگر از راه های گیاهی برای رفع گیجی سر بالنگ است، تنها چیزی که نیاز دارید عطر بالنگ است، در صورت گیج خوردن سر بالنگ را ببویید تا حالتان بهتر شود.

بالنگ

تاثیر آب کرفس در کاهش سرگیجه


اگر از سرگیجه رنج می برید می توانید سراغ آب کرفس بروید، آب این گیاه باید به صورت تازه تهیه شود، البته مصرف آن بیشتر در زمان هایی که علت سرگیجه پایین بودن فشار خون است مفید خواهد بود.

سرکه سیب می تواند درمانگر باشد


دو قاشق چای خوری از سیر را با مقداری سیر و عسل ترکیب کرده و همراه با آب سرد یا گرم هر روز سه بار آن را بنوشید، این نوشیدنی فشارخون را تنظیم می کند و در درمان سرگیجه های مختلف موثر است.

شیره انگور برای درمان سرگیجه


شیره انگور را به مدت سه ماه و هر روز در صبحانه میل کنید تا به درمان سرگیجه کمک کند، البته توجه کنید که شیره انگور هم چاق کننده است و هم انرژی بالایی دارد و ممکن است برای برخی بیماران مضر باشد، اگر بیماری خاصی دارید قبل از مصرف این شیره حتما باید با پزشک مشورت کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

شیره انگور برای درمان سرگیجه

برگ درخت کهن دار برای درمان گیج رفتن سر


از دیگر گیاهان موثر در درمان سرگیجه برگ درخت کهن دار است، این گیاه به افزایش گردش خون در بدن کمک می کند و می تواند مشکلات مربوط به گوش داخلی را رفع کرده و گیج رفتن سر را رفع کند، علاوه بر این گیاه درخت کهن دار به شکل مایع، عصاره و قرص یا برگ های خشک شده نیز در دسترس است که می تواند استفاده آن را بسیار راحت تر نماید.

تاثیر بادام در کاهش علائم مربوط به گیجی سر


بادام از جمله آجیل های بسیار مفید برای بدن به حساب می آید که می تواند ویتامین های آ، ب و ای بدن شما را تامین کند، این آجیل را روزانه میل کنید تا بدنتان حالتی ایده آل تر به خود بگیرد و سرگیجه رفع شود، بادام از جمله مهم ترین منابع ویتامین های مورد نیاز بدن شماست.

تاثیر مرکبات در درمان سرگیجه


مرکبات سرشار از ویتامین ث هستند و می توانند به افزایش سطح ایمنی بدن کمک کنند، این میوه ها سرشار از خواص و ویتامین های دیگری نیز هستند که می توانند به کاهش علائم گیجی سر کمک کنند، علاوه بر این در کاهش امکان ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی نیز کمک کننده هستند که از مهم ترین عوامل سرگیجه در افراد به حساب می آیند، سعی کنید این میوه ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

لیمو دارویی شفابخش است


از بهترین راه کار های درمان سرگیجه آب لیموی تازه است، لیمو باعث افزایش سطح قند داخل بدن می شود و می تواند عامل مهم سرگیجه را کنترل کند، علاوه بر این لیمو در کنترل بیماری های دیگر بدن نیز کمک کننده است، مصرف آن نیز بسیار ساده است، کافیست لیمویی را نصف کرده و همراه با یک لیوان آب و دو قاشق چای خوری شکر میل کنید.
در اصل اگر سرگیجه همراه با علائمی همچون کسالت و خستگی باشد مصرف شربت آبلیمو می تواند انرژی را افزایش دهد و باعث بهبود فشار خون شود، این شربت از بهترین روش های درمان گیجی سر به حساب می آید.

لیمو دارویی شفابخش است

تاثیر نارنج در درمان گیج خوردن سر


نارنج را همراه با غذا میل کنید و سعی کنید آن را همیشه در کنار سفره خود داشته باشید، این میوه تاثیر بسیاری در کاهش گیجی سر دارد و حتی هنگامی که احساس می کنید سرتان گیج می خورد می توانید به سرعت چند قطره از آب نارنج را در لیوان آب بریزید و بنوشید، این کار باعث درمان مشکل خواهد شد، می توانید مقداری عسل نیز به این آب میوه اضافه کنید.

ادویه های موثر در درمان گیاهی سرگیجه


ادویه های مختلف نیز می توانند به درمان گیجی سر کمک کنند، البته توجه کنید که هر ادویه ای نمی تواند موثر باشد و ممکن است باعث تشدید بیماری شود، بهتر است در مصرف ادویه ها حتما توجه لازم را داشته باشید.

تاثیر زنجبیل در درمان سرگیجه


از جمله ادویه های موثر در درمان سرگیجه و سردرد زنجبیل است، این نوع ادویه که می توان آن را به شکل تازه یا خشک شده مصرف کرد گردش خون را در بدن تنظیم می کند که همین تاثیر زیادی در درمان مشکل گیجی سر دارد، برای درست کردن دمنوش زنجبیل می توانید آن را همراه با گیاهان دارویی دیگر دم کرده و میل کنید، البته توجه کنید که مصرف بیش از حد آن مضر است و توصیه نمی شود.

تاثیر زنجبیل در درمان سرگیجه

خردل بخورید


خردل را همراه با مقداری نمک، سرکه و فلفل مخلوط کرده و به قسمت های مساوی تقسیم کنید، بعد هر قسمت را با یک لیوان آب ترکیب کرده و روازنه بنوشید، این کار باعث رفع سرگیجه می شود و علاوه بر این در تصفیه خون نیز نقش موثری دارد.

دانه های موثر در درمان سر گیجه


دانه ها و تخم های مختلف نیز می توانند به درمان گیجی سر کمک کنند، البته در مصرف آن ها نیز نباید زیاده روی کرد و افرادی که بیماری خاصی دارند نیز باید زیر نظر پزشک سراغ آن ها بروند.

تخم گشنیز برای درمان گیجی سر


از جمله بذرهای مفید برای سردرد و سرگیجه تخم گشنیز است، برای مصرف این گیاه کافیست دو قاشق چای خوری از آن را با یک لیوان آب گاسبری مخلوط کرده و شب تا صبح خیس کنید و روز بعد آن را بنوشید، مصرف این نوشیدنی برای درمان سرگیجه بسیار مفید است و نشانه های این مشکل را نیز کاهش می دهد.

تخم گشنیز برای درمان گیجی سر

دانه کدو تنبل به کاهش سرگیجه کمک می کند


برای این منظور سه قاشق غذا خوری از گندم را همراه با چند دانه کدو تنبل و دوازده عدد بادام ترکیب کرده و یک شب تا صبح خیس کنید، روز بعد این مواد را به طور یک دست مخلوط کنید و همراه با شیر بجوشانید، می توانید کمی شکر هم به آن اضافه کنید و میل کنید تا به بهبود مشکل گیجی سر در طولانی مدت کمک کند.

ترکیب پودر جوز و زیره سبز


دو ماده پودر جوز و زیره سبز را با هم ترکیب کرده و سه بار در روز مصرف کنید، این ترکیب در کاهش علائم مربوط به گیجی سر موثر خواهد بود، البته بهتر است به طور متداول این کار را تکرار نکنید.

دمنوش های موثر در کاهش علائم سرگیجه


اگر اهل چای و نوشیدنی هستید می توانید از دمنوش ها برای کاهش مشکل خود استفاده کنید، البته در نوشیدن این دمنوش ها نیز نباید زیاده روی کرد زیرا زیاده روی خود می تواند موجب بدتر شدن مشکل گیجی سر شود و علائم را تشدید کند.

دمنوش بابونه و فواید آن برای درمان گیجی سر


چای بابونه از جمله بهترین دمنوش ها برای درمان مشکلات مختلف بدن و بخصوص تنظیم گردش خون در بدن است، این دمنوش در کاهش علائمی مانند تنش های روانی نیز موثر است و می تواند از بدن در برابر مشکلات مختلف محافظت کند.

دمنوش بابونه و فواید آن برای درمان گیجی سر

چای اسطوخودوس درست کنید


اسطوخودوس گیاهی است که مصرف آن به شکل های مختلف می تواند به کاهش سرگیجه کمک کند، برای این منظور روش درمانی با روغن اسطوخودوس را در بخش روغن ها بررسی کرده ایم و در اینجا تنها به بررسی شکل دمنوش آن می پردازیم، برای مصرف دمنوش اسطوخودس کافیست چند قاشق از گیاه خشک شده را همراه با یک لیوان آب داغ به مدت بیست دقیقه دم کنید و بعد همراه با عسل یا شیرین کننده دیگری آن را میل کنید.

عرق های موثر در درمان گیجی سر


عرق های مختلفی برای درمان مشکلات سر وجود دارند که می توانید از آن ها برای رفع سرگیجه استفاده کنید، در ادامه به معرفی این عرق ها می پردازیم.

عرق بیدمشک برای درمان گیجی سر


عرق بیدمشک عرقی است که می تواند گیجی سر را از بین ببرد، این عرق را می توانید در فصول مختلف سال استفاده کنید و بدن خود را بهبود بخشید، عرق بیدمشک را همراه با مقداری آب و عسل ترکیب کرده و به صورت شربت استفاده کنید و یا چند قاشق از آن را به تنهایی میل کنید.

تاثیر عرق رازیانه


برای درمان گیج خوردن سر می توانید سراغ عرق رازیانه بروید، این عرق بخصوص برای خانم ها بسیار مفید است و می تواند سرگیجه شان را درمان کند، عرق رازیانه را به مدت چهار ماه و هر روز یک لیوان بنوشید، البته اگر مشکل خاصی دارید و یا ممکن است این عرق برایتان مضر باشد بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

تاثیر عرق رازیانه

روغن هایی که شفابخش اند


روغن های مختلف می توانند به شکل های مختلف مانند استنشاق یا مصرف موضعی مورد استفاده قرار گیرند و باعث بهبود علائم سر گیجه شوند، در ادامه به معرفی این روغن ها می پردازیم، توجه کنید که برای مصرف این روغن ها باید آن ها را در دستگاه بخور چکانده و استنشاق کنید و یا آن ها را با روغنی حامل مانند روغن زیتون مخلوط کرده و بعد به صورت موضعی روی شقیقه ها بمالید.

تاثیر روغن گل سرخ در درمان گیجی سر


روغن گل سرخ را برای بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی بدن و کاهش اضطراب استفاده کنید، این روغن که خاصیتی آرام بخش دارد می تواند باعث کاهش علائم محیطی سرگیجه شود، برای استفاده از آن پنج تا ده قطره از روغن را به وان حمام ریخته و در آن استراحت کنید، می توانید هر روز صبح پنج قطره از روغن گل سرخ را به دستگاه بخور نیز اضافه کنید.

روغن سیاهدانه و کمک به کاهش علائم سر گیجه


سیاه دانه از جمله دانه های موثر در درمان مشکلات مربوط به سر است که می توانید از آن برای رفع مشکل خود استفاده کنید، روغن سیاهدانه بهترین جایگزین برای داروهای شیمیایی است و میتوان آن را همراه با چند قاشق عسل هر روز صبح ناشتا میل کرد، این کار را ده روز ادامه دهید تا نتیجه بگیرید.

درمان سرگیجه با روغن رزماری


برای رفع سرگیجه به طور خانگی و با سرعت مناسب استفاده از روغن روزماری می تواند موثر باشد، این روغن استرس را از بین می برد و تاثیر زیادی در آرامش فرد دارد، می تواند سرگیجه های مزمن را رفع کند و اگر به صورت استنشاقی در دستگاه بخور استفاده شود تاثیر زیادی در آرامش فرد خواهد داشت.

روغن نعناع


از روغن های ضد التهابی موثر در درمان گیجی سر روغن نعناع است، این روغن تنش ها و اختلالات عصبی را کاهش می دهد و تاثیری مثبت در افزایش آرامش فرد دارد، علاوه بر این روغن نعناع میزان اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهد و باعث بهبود عملکرد مغز می شود، برای رفع حالت تهوع در هنگام سرگیجه نیز می توان از این روغن استفاده کرد، می توانید آن را روی سینه و گردن ماساژ دهید. یا در دستگاه بخور چکانده و استنشاق کنید.

روغن نعناع

مصرف روغن کندر برای درمان گیجی سر


روغن کندر از جمله روغن های آرامش بخش است که می تواند سیستم عصبی دهلیزی را متعادل کند و باعث بهبود کار اعصاب شود، روغن کندر را روی گردن، پیشانی و یا قفسه سینه خود بمالید تا به تعادل سیستم عصبی و رفع گیجی سر شما کمک کند، می توانید آن را با روغنی مانند روغن زیتون هم ترکیب کرده و استفاده کنید.

تاثیر روغن مریم گلی


برای کاهش علائم سرگیجه سراغ روغن مریم گلی بروید، این روغن سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد و روندهای شناختی را طبیعی تر کرده سرگیجه را درمان می کند، علاوه بر این در حفظ تعادلی که در هنگام سرگیجه از بین می رود نیز موثر است، روغن مریم گلی را می توانید در دستگاه بخور پخش کرده و یا روی قفسه سینه خود بمالید، البته باید از عدم حساسیت خود نسبت به آن مطمئن شوید.

روغن ریحان برای کاهش علائم گیجی سر


از روغن های مورد استفاده در آروماتراپی روغن ریحان است، این روغن خاصیتی ضد التهابی دارد و سرشار از فواید آنتی اکسیدانی دارد، برای تعادل اعصاب خود می توانید این روغن را استفاده کنید و عملکرد مغز را بهتر کنید، در روش استفاده از آن دقت کنید که بهترین راه همان دستگاه بخور است.

روغن اسطوخودوس


روغن اسطوخودوس از جمله روغن های موثر در درمان گیجی سر به حساب می آید که می توانید آن را برای تسکین درد و گیجی به کار ببرید، این روغن را با مقداری روغن زیتون ترکیب کرده و روی سر ماساژ دهید تا به افزایش جریان خون در سر کمک کند و به طور طبیعی باعث کاهش سرگیجه شود.

روغن اسطوخودوس

استفاده از روغن سرو برای درمان گیج خوردن سر


اگر می خواهید گردش خون را در بدن افزایش دهید روغن سرو استفاده کنید، این روغن علاوه بر افزایش میزان هوشیاری می تواند عملکرد شناختی را نیز بهبود بخشد و باعث از بین رفتن احساس سرگیجه و تهوع شود، برای استفاده از آن می توانید از دستگاه بخور یا ترکیب آن با روغن زیتون برای ماساژ روی قفسه سینه استفاده کنید.

روش های دیگر موثر در درمان سرگیجه

آب بنوشید


آب نقش زیادی در حفظ تعادل بدن دارد و در بیشتر مواقع کمبود این ماده در بدن دردسرآفرین است، آب را از زندگی روزمره خود حذف نکنید و سعی کنید با فاصله های زمانی کوتاه سراغ آن بروید تا بدن دچار بی آبی نشود.

تنفس خود را بهبود بخشید


از جمله کارهای مهم در هنگام گیج خوردن سر درست نفس کشیدن است، برای این منظور از یک تا پنج در حال نفس کشیدن بشمرید و باز هم از پنج تا یک در حال بازدم و پس دادن نفس بشمرید و آن را تا تمام شدن پنج شماره کش دهید، در هنگام انجام دادن این کارها حتما نفس را به طور کامل وارد ریه های خود کنید و بعد آن را پس دهید، این تنفس عمیق مغز را نجات خواهد داد و سیستم عصبی را شل خواهد کرد.

استفاده از ماساژ برای کاهش مشکلات سرگیجه


ماساژ از بهترین راه ها برای بهبود مشکلات دردناک است، خاصیت آرامش بخش این کار در بهبود کار اعصاب و افزایش گردش خون بدن نیز موثر است، برای این منظور می توانید از روغن اسطوخودوس استفاده کنید و با تقویت سیستم عصبی بدن فواید مختلفی را وارد بدن خود کنید.

طب فشاری چیست؟


طب فشاری روش دیگری برای درمان مشکلات بدن است که مانند طب سوزنی عمل می کند اما در آن از سوزن استفاده نمی کنند، در این روش نقاط مختلف بدن تحریک شده و به آن ها فشار وارد می شود که می تواند به بهبود گیجی سر کمک کند، یکی از روش های متداول در این نوع درمان روش طب فشاری P6 است که در آن یک نقطه فشاری در دو تاندون بین ساعد داخلی و مچ را فشار می دهند، توجه کنید که این روش درمان باید توسط متخصص صورت گیرد.

طب فشاری چیست

تمرینات مختلف انجام دهید


می توانید برای درمان مشکل خود تمریناتی ساده را در خانه انجام دهید، برای این منظور صاف بایستید و گردن خود را در هر دو جهت عقربه های ساعت و برعکس حرکت دهید، می توانید به طور یکسان بایستید و به نقطه ای خاص متمرکز شده چشم خود را باز و بسته کنید، این دو روش در تنظیم سیستم ایمنی بدن موثرند و می توانند سیستم عصبی را نیز تحت کنترل خود درآورند.

تمرین تمرکز


راه دیگری که برای کاهش گیج خوردن سر می توانید سراغش بروید تمرکز است، برای این کار کافیست دراز بکشید و بر اشیای بی حرکت اطراف خود تمرکز کنید، این کار سرگیجه را کاهش داده و علائم دیگر آن را مانند تهوع از بین می برد، توجه کنید که تمرکز از بهترین راه ها برای تعادل سطح عادی بدن است.

مانور اپلی چیست؟


مانور اپلی EPLEY روشی است که در آن اگر علائم سرگیجه از سمت چپ و گوش چپ باشد روی لبه تخت نشسته و سر را چهل و پنج درجه سمت چپ می چرخانند، بعد از این کار دراز کشیده و سر را روی تخت به اندازه 45 درجه نگه می دارند، بعد از سی ثانیه سر را تا نیمه یعنی نود درجه به سمت راست چرخانده و بدون بالا بردن آن را سی ثانیه نگه می دارند، بعد از این مدت سر و کل بدن را به سمت راست و پایین به مدت سی ثانیه چرخانده و نگه داشته بعد آهسته نشسته و چند دقیقه مکث می کنند، اگر سرگیجه از سمت گوش راست باشد همین کار را در جهت معکوس انجام دهید.
گزارش از موسسه کیفیت و کارآیی مراقبت های بهداشتی نشان می دهد که 52 نفر از صد نفری که از این روش استفاده کرده اند توانسته اند علائم گیجی سر را در خود کاهش دهند، این روش از معروف ترین روش های درمان سرگیجه است که می توانید آن را هر شب قبل از خواب انجام دهید.

مانور اپلی چیست

بهترین رژیم غذایی برای تحت کنترل قرار دادن سرگیجه:


رژیم غذایی شما اصلی ترین ارتباط شما با طبیعت است که می تواند سلامتی شما را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار دهد، بهتر است رژیم غذایی خود را آگاهانه انتخاب کنید تا دچار مشکل نشوید، علاوه بر این رژیم غذایی با توجه با بیماری ها و مشکلات بدن مشخص می شوند، اگر هر یک از مشکلاتی که از دلایل سرگیجه بیان کردیم در شما وجود داشت حتما باید به رژیم غذایی مناسب آن مشکل توجه داشته باشید.

ویتامین های مهم در دوران سرگیجه:


ویتامین ها از جمله مهم ترین عناصر بدن هستند و کمبود هر یک از آن ها می تواند باعث ابتلا به بیماری ها و ناتوانی های مختلف شود، توجه کنید که ویتامین های زیر را به طور کامل و کافی دریافت کرده باشید تا دچار مشکلی مانند سرگیجه نشوید:

ویتامین ب3


ویتامین ب3 یا همان نیاسین از جمله مهم ترین ویتامین های بدن است که اگر در بدن کاهش پیدا کند باعث سرگیجه و اختلالات و مشکلات مختلفی از جمله افسردگی، بی خوابی و عصبانیت و اضطراب می شود.

ویتامین ب1

از ویتامین های مهم دیگری که بدن شما به آن نیاز دارد ویتامین ب1 است، این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان قوی به حساب می آید که می تواند رادیکال های آزاد بدن را دفع کند و باعث بهبود روند کار اعصاب، مغز و گوش شود، ویتامین ب یک را می توانید از طریق گیاهانی مانند نخود فرنگی، باقلا، عدس، جو دو سر، گندم، برنج، سویا، لوبیا خشک، بادام، فندق و گردو وارد بدن کنید.

مواد معدنی ضروری برای بدن


برای کاهش مشکلات بدن خود علاوه بر ویتامین ها به مواد معدنی هم نیاز دارید، دو مورد از مهم ترین مواد معدنی که برای درمان سرگیجه اهمیت دارند و نباید در بدن کاهش پیدا کنند پتاسیم و آهن هستند.

مواد معدنی ضروری برای بدن

استفاده از آهن برای درمان سرگیجه


مکمل آهن و گیاهانی که سرشار از آهن هستند می توانند به بدن برای مقابله با سرگیجه کمک کنند و کمبود آهن و مشکلات دیگر را برطرف کنند، از جمله این گیاهان می توان به لوبیا، عدس، سویای پخته شده، اسفناج و شهد نیشکر سیاه اشاره کرد، می توانید از کپسول ها و آمپول های آهن نیز استفاده کنید.

تاثیر پتاسیم برای سرگیجه


پتاسیم از جمله مواد معدنی مهمی است که در تنظیم فشارخون و سلامتی قلب نیز نقش موثری دارد، سعی کنید مواد غذایی و گیاهی دارای پتاسیم را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا با کمبود آن مواجه نشوید، از جمله این گیاهان می توان به کاهو، سیب زمینی، گل گاو زبان، گوجه فرنگی، مارچوبه، اسفناج، هلو، نخود فرنگی، زردآلو، موز و انگور اشاره کرد.

مصرف ماست می تواند به کاهش گیجی سر کمک کند


تحقیقات مختلف نشان داده اند که ماست می تواند سرگیجه را درمان کند و تاثیر زیادی در کاهش مشکلات مربوط به سردرد دارد، اگر می خواهید از سیستم عصبی خود مراقبت کرده و امکان آسیب دیدن آن را کاهش دهید سراغ ماست بروید، یک ظرف پر از ماست را همراه با میوه یا بدون میوه میل کنید تا تاثیر آن را در سلامتی بدن مشاهده کنید.

مصرف ماست می تواند به کاهش گیجی سر کمک کند

افرادی که سرگیجه دارند، سعی کنید موارد زیر را از رژیم غذایی و زندگی خود حذف کنید:


الکل
غذاهای شور
غذاهای چرب و با کلسترول بالا با منشا حیوانی
زعفران
آب انار
تنباکو
قهوه
مواد مخدر مختلف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *