درمان گیاهی ورم پا

فهرست مطلب

ورم پا از مشکلاتی است که ممکن است علل مختلفی داشته باشد و به همین دلیل قبل از هر چیز کشف علت به وجود آمدن آن اهمیت دارد، پس از کشف دلیل می توان با روش های بسیار متنوعی که طب سنتی پیشنهاد می دهد با آن مقابله کرد و ورم را کاهش داد، در ادامه به بررسی دقیق تر این مشکل، علل، علائم و معرفی درمان های گیاهی و خانگی می پردازیم.

درمان گیاهی ورم پا

علت ورم پا

ورم پا به دلایل مختلفی ممکن است در بدن ایجاد شود، این مشکل که می تواند زندگی طبیعی را مختل کند قبل از هر چیز باید بررسی شده و علتش را کشف کرد، در صورتی که بدون فهمیدن علت ورم پا از داروهای گیاهی استفاده کنید علاوه بر اینکه هیچ بهره ای از گیاهان نخواهید برد بلکه حتی ممکن است وضعیت پا بدتر شود، در ادامه به بررسی عللی که می توانند باعث ایجاد آماس در پا شوند می پردازیم.

تجمع مایعات اضافی بدن

از جمله دلایل رایج در ورم کردن دست و پا این است که ممکن است مایعات در بدن شما حبس شده باشند که باید آن ها را از بدن خارج کرد.

تاثیر برخی از داروها

ممکن است ورم کردن از عوارض دارویی باشد که استفاده می کنید، بهتر است خودسر سراغ دارویی نروید و در صورت تجویز پزشک نیز از عوارض دارو کاملا آگاه شوید، معمولا داروهای مربوط به دیابت، داروهای استروئیدی، استروژن، داروهای مربوط به فشارخون بالا، نارسایی قلبی، کلیوی یا کبد و داروهای ضد التهاب می توانند باعث این اتفاق شوند.

تاثیر برخی بیماری‌ ها

ممکن است مشکل شما به دلیل بیماری خاصی اتفاق افتاده باشد، برخی از مشکلات نیز وجود دارند که مربوط به مسائل بهداشتی یا سلامتی عمومی بدن هستند و به بیماری مربوط نیستند، از جمله بیماری هایی که می توانند روی ورم کردن پا اثر بگذارند بیماری هایی مانند سرطان، مشکلات قلبی و مسائلی از این قبیل هستند.

تاثیر برخی بیماری‌ ها

تاثیر عمل جراحی

ممکن است علت ایجاد مشکل در پا تاثیر یک عمل جراحی باشد که در آن یک گره لنفاوی دچار اختلال شده و دست و پا دچار آماس می شود، این اتفاق در یک قسمت از بدن معمولا رخ می دهد که ممکن است آن قسمت پا باشد.

شاید طولانی مدت ساکن مانده اید!

زندگی روزمره و تغییر شیوه زیست آدم ها باعث شده تا مشکلات جدیدی پیدا کند، همین پشت میز نشینی ها علاوه بر تاثیر منفی که روی کمر و گردن دارند می توانند باعث ورم کردن پا شوند، نشستن طولانی مدت به هر حال عوارضی خواهد داشت.

کمبود منیزیم

‌یکی از دلایل تورم پا کمبود منیزیم است، خوردن غذاهای دارای منیزیم برای افرادی که مشکلشان به دلیل کمبود منیزیم است بسیار توصیه می شود، اسفناج، کلم بروکلی، بادام و شکلات تلخ سرشار از منیزیم هستند.

نیش حشرات یا عوامل بیرونی

نیش حشرات در اغلب مواقع موجب ایجاد ورم در افراد می شود، بهتر است در صورت ورم پا حتما پایتان را خوب بررسی کنید زیرا ممکن است موجودی خطرناک شما را نیش زده باشد که در این صورت باید همان لحظه به پزشک مراجعه کنید، علاوه بر نیش حشرات ممکن است دلایل دیگری هم باعث شده باشند که پایتان ورم کند مثل حساسیت به چیز خاصی که در معرض آن قرار گرفته یا هر عامل خارجی دیگری.

بارداری

زنان باردار ممکن است علائم گوناگونی را در دوران بارداری تجربه کنند، یکی از این علائم باد کردن و ورم دست و پاست که البته ممکن است در برخی زنان اتفاق نیفتد، به هر حال بدن زنان در این دوران با افزایش مایع مورد نیاز جفت و جنین روبرو می شود که آب و سدیم بیشتری دارد و این موضوع باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به آماس می شود.

علل دیگر

ممکن است هیچ یک از دلایل گفته شده علت بروز مشکل شما نشده باشد، در این صورت عواملی که احتمال آن ها کمتر است ممکن است باعث ورم پا شده باشند، به هر حال بهترین روش برای تشخیص علت ورم مراجعه به متخصص است.

علائم ورم پا چیست؟

اگر از طریق ضربه یا آسیبی دچار ورم نشده باشید و آماس اتفاق افتاده باشد ممکن است علائم زیر را داشته باشید:
متورم و براق شدن پوست در معرض فشار و پف دار بودن آن
احساس درد
مفاصل سفت شده و حرکت سخت
فشار خون
حالت تهوع
احساس درد در شکم و زیر شکم
البته توجه کنید که این ها علائمی نیستند که در همه افراد رخ دهند بلکه بسته به علت بروز مشکل ممکن است حتی علائم متفاوتی را هم تجربه کنید.

روش های گیاهی برای رفع مشکل ورم پا

برای درمان آماس پا روش های متنوعی وجود دارد که متناسب با علت مشکل خود و همچنین ذائقه می توانید از روش مورد نظر استفاده کنید، توجه کنید که برای کمک گرفتن از این روش ها باید به عوامل دیگر مانند عدم حساسیت به گیاهی خاص توجه کنید و در صورت داشتن بیماری خاص یا استفاده از دارویی خاص قبل از مصرف این گیاهان با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر جعفری در کاهش التهاب پا

جعفری گیاهی مدر است که می تواند به خارج کردن آب اضافی بدن کمک کند، علاوه بر این خاصیتی ضد التهابی دارد و علت این خاصیت وجود ترکیبی به نام اپی ژنین است، این گیاه سلامت رگ های خونی را هم بالا می رود و به طور کلی برای از بین بردن ورم در بدن، بخصوص قسمت پا بسیار توصیه می شود.

روش استفاده از جعفری در کاهش آماس پا

برای این منظور یک قاشق چای خوری از برگ های جعفری خشک شده را شسته و در قابلمه بریزید تا با مقداری آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد بعد از این مدت منتظر بمانید تا معجون خنک شود و بعد آن را به طور ناشتا صبح میل کنید، اگر علاقه ای به خوردن آن ندارید می توانید برگ های تازه جعفری را شسته و در مخلوط کن خوب له کنید و آبش را گرفته به شکل خمیر درآورید بعد آن را روی پاها اعمال کنید، نیم ساعت بعد می توانید با آب گرم آن را بشویید، می توان این کار را دو بار در روز تکرار کرد.

نعناع می تواند التهاب پاهایتان را کم کند

نعناع از گیاهان سبز و پر خاصیتی است که استفاده از آن به منظور های گوناگون در طب سنتی بسیار رایج است، این گیاه چرخش خون را بهتر می کند و می تواند به کنترل حفظ مایعات و جلوگیری از گشاد شدن سیاهرگ ها کمک کند، برای استفاده از خواص ضد التهابی این گیاه می توانید از پودر خشک شده یا گیاه تازه استفاده کنید.

روش استفاده از نعناع برای کاهش التهاب پا

برای این منظور می توانید دو قاشق پودر نعناع یا چند برگ از نعنای تازه را با یک لیتر آب بجوشانید، بعد از اینکه ترکیب ده دقیقه جوشید می توانید بگذارید تا کمی خنک تر شود و بعد روی قسمت مورد نظرتان بمالید.

آلوئه ورا می تواند به کاهش مشکل ورم پاهایتان کمک کند

آلوئه ورا گیاهی بسیار پر خاصیت است که خاصیتی ضد التهابی دارد و می تواند ژله موجود در آن را به طور مستقیم در ناحیه دردناک مالید، این گیاه تاثیر زیادی در بهبود گردش خون دارد.

نحوه استفاده از آلوئه ورا برای کاهش ورم پا

برای این منظور کافیست دو قاشق از آلوئه ورا را با یک قاشق روغن نارگیل ترکیب کنید و ۱۰ دقیقه روی بخش مورد نظر آن را ماساژ دهید این کار تاثیر بسزایی در کاهش ورم خواهد داشت.

بامیه نقش موثری در کاهش التهاب بدن دارد

بامیه گیاهی با فواید بسیار است که می توانید از آن برای کاهش مشکل ورم پا کمک بگیرید، این گیاه ادرار آور است و می تواند از جمع شدن سموم و ورم جلوگیری کند.

بامیه نقش موثری در کاهش التهاب بدن دارد

روش مصرف بامیه برای رفع ورم پا

برای این منظور ۶ گل بامیه را در یک لیتر آب و ده دقیقه بجوشانید بعد از این مدت آن را کنار بگذارید تا به دمای اتاق برسد، بعد از رسیدن به دمای اتاق می توانید روزانه سه لیوان از آن را میل کنید، البته در صورتی که از داروی خاصی استفاده می کنید یا بیماری خاصی دارید قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.

شاه بلوط هندی برای کاهش مشکلات التهابی پا

شاه بلوط هندی از جمله گیاهان بسیار مفید است که خواص زیادی برای بدن دارد و می توان از آن به منظور کاهش مشکل ورم پا کمک گرفت، این گیاه خواصی آنتی اکسیدانی دارد و التهاب را از بین می برد، علاوه بر این می تواند آسیب های خارجی مختلف را برطرف کند.

چطور می توان از شاه بلوط هندی کمک گرفت؟

برای این منظور می توانید یک قاشق از پوست شاه بلوط را با نصف فنجان روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید، بعد از ۲۰ دقیقه آن را بردارید و صبر کنید تا کمی خنک تر شود و روی قسمت مورد نظر ماساژ دهید، می توانید این کار را هر روز تکرار کنید.

تاثیر کلم در کاهش التهاب پا

کلم از جمله گیاهان سرشار از کلسیمی است که برای رفع مشکلات مربوط به مفاصل و استخوان ها بسیار مفید است، این گیاه دارای گلوتامین است که ضد التهابی قوی شناخته شده و می تواند به کاهش آماس پا کمک کند.

نحوه استفاده از کلم برای رفع آماس پا

برگ های تازه کلم را شسته و روی قسمت ورم کرده پا بگذارید، می توانید این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا التهاب کاهش پیدا کند.

تاثیر خیار در کاهش التهاب

خیار از جمله مفیدترین صیفی‌جات موجود در جهان است که می توان از آن به منظور درمان بسیاری از مشکلات بهره گرفت، خیار می تواند سموم و مواد زائد بدن را از بین ببرد و تورم را کاهش دهد، می توانید ورقه های نازک خیار را برش داده و روی پاهای ورم کرده قرار دهید، سپس با باند شلی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آن ها را بپوشانید.

یک راه حل خوشمزه: آناناس!

آناناس میوه ای سرشار از فواید است که می تواند به درمان ورم پا کمک کند، این میوه خوشمزه مواد مغذی و ویتامین های فراوانی دارد، ویتامین ث و آ، کلسیم و آهن، تیامین، ربوفلاوین، پتاسیم، منیزیم و منگنز از جمله مواد مهم موجود در آناناس هستند، برای استفاده از این میوه تنها کافیست پوست آن را گرفته و خرد کنید و در مخلوط کن بریزید تا آب آن را میل نمایید.

دانه های انگور

انگور که سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است می تواند به کاهش مشکلات مربوط به آماس و ورم کمک کند، این میوه معمولا به شکل های مختلف مصرف می شود و شما می توانید مقداری از دانه های انگور را بجوید و یا عصاره این میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آلبالو

آلبالو میوه ای سرشار از ویتامین و مواد مغذی است که از جمله مواد مهم موجود در آن می توان به مس، منگنز، فیبر، کلسیم، پتاسیم، روی، آهن، ویتامین آ، ث، ب6 و غیره اشاره کرد، برای مصرف این میوه ۱۵ عدد آلبالو را بشویید و با چاقو نصف کنید، آن ها را در مخلوط کن ریخته و آبشان را بنوشید.

آلبالو

دانه های گشنیز

دانه های گشنیز تاثیر زیادی در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن دارند، این دانه ها که در درمان سوءهاضمه و کبد چرب به کار می روند طبع سرد و خشکی دارند و از آن ها برای لاغری نیز استفاده می کنند.

نحوه استفاده از دانه های گشنیز برای کاهش آماس پا

3 قاشق غذاخوری از دانه های گیاه را در قابلمه بریزید و با آب مناسب آن به مدت پنج دقیقه بجوشانید، بعد از این مدت می توانید کمی صبر کنید تا آب به دست آمده خنک شود و بعد آن را میل کنید، می توان دو بار در روز آن را نوشید.

فواید بذر کتان برای ورم پا

بذر کتان که تاثیر زیادی در کنترل قندخون، فشارخون، کلسترول خون و در نهایت وزن شما دارد می تواند به کاهش مشکل ورم پا نیز کمک کند و از این جهت مصرف آن توصیه شده است.

روش استفاده از بذر کتان

برای استفاده از این دانه ها نصف قاشق چای خوری از آن ها را در کاسه ای با آب گرم بریزید و بعد از چند دقیقه خیس خورده میل کنید.

روغن درخت چای برای کاهش مشکل ورم پا

روغن درخت چای از جمله روغن هایی است که فواید زیادی برای پوست دارد و معمولا به شکل موضعی به کار می رود، این روغن با خاصیت ضد التهابی خود می تواند به درمان بسیاری از مشکلات پوستی کمک کند و ورم های مختلف را نیز کاهش دهد.

روغن درخت چای برای کاهش مشکل ورم پا

روش مصرف روغن درخت چای برای پا

برای این منظور می توانید یک تکه پارچه را به روغن آغشته کرده و روی قسمت ملتهب قرار دهید، بعد از چند دقیقه آن را با آب گرم بشویید، علاوه بر این می توانید این روغن را با روغن نارگیل ترکیب کرده و روی پوست ماساژ دهید، برای این کار از میزان برابر هر دو روغن استفاده کنید.

روغن گریپ فروت

روغن گریپ فروت می تواند به تنظیم کنترل خون کمک کند، این روغن میکروب را از بین می برد و می تواند به کاهش وزن کمک کند، از آن به منظور رفع مشکل ورم پا نیز استفاده می کنند.

روش استفاده از روغن گریپ فروت برای کاهش ورم پا

این روغن از جمله روغن هایی است که نباید آن را به تنهایی استفاده کنید، به همین دلیل قبل از مصرف ۳ تا ۴ قطره از آن را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب کرده و روی محل آسیب دیده ماساژ دهید.

روغن بذر کتان

مقداری از روغن بذر کتان را روی قسمت آسیب دیده اعمال کنید و خوب ماساژ دهید، می توانید در روز چند بار این کار را تکرار کنید.

ترکیبی از چند روغن برای ماساژ:

یکی از ترکیب های خوب برای ماساژ روی پا استفاده از روغن خردل، روغن زیتون و یا روغن نارگیل است، این روغن ها را گرم کرده و روی قسمت ملتهب ماساژ دهید، می توانید آن را چندین بار در طول روز تکرار کنید، زنان باردار نیز می توانند از این روش کمک بگیرند.

زردچوبه خاصیتی ضد التهابی دارد

مهم ترین ویژگی زردچوبه که می توان به آن اشاره کرد خاصیت ضد التهابی آن است، این گیاه سرشار از کورکومین است که اهمیت فراوانی برای کاهش ورم و التهاب دارد، می توانید از آن به منظور رفع مشکلات مختلفی کمک بگیرید، کورکومین ماده ای فعال است که با التهاب در سطح مولکولی مبارزه می کند.

زردچوبه خاصیتی ضد التهابی دارد

نحوه به کار بردن زردچوبه برای کاهش آماس پا

زردچوبه از جمله گیاهان بسیار موثر است که می توانید از آن هم به صورت خوراکی استفاده کنید و هم به شکل موضعی، برای این منظور می توانید مقداری از زردچوبه را به شیر گرم خود اضافه کرده و شب قبل از خواب میل کنید یا برای استفاده موضعی یک قاشق چای خوری از آن را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیر نسبتا سفتی درست شود و بعد آن را روی قسمت آسیب دیده بمالید.

تاثیر زنجبیل بر کاهش التهاب پاها

زنجبیل که از جمله گیاهان ضد عفونی کننده قوی است تاثیر زیادی درکنترل وزن بدن دارد و مشکلات گوارشی را کاهش می دهد، این گیاه ضد التهاب نیز هست و می توان از آن برای درمان آماس پا کمک گرفت.

روش استفاده از زنجبیل برای رفع ورم پا

یک تکه کوچک از زنجبیل را له کرده و در قابلمه با آب بجوشانید، بعد از ۵ دقیقه صبر کنید تا خنک شود و آن را میل کنید، اگر این کار که روزی دو بار باید صورت گیرد برایتان خوشایند نیست می توانید یک قاشق چای خوری از پودر آن را در کاسه ای با شیر و آب ترکیب کرده و میل کنید، این ترکیب طعم خوشایند تری دارد و روزانه دو بار میل می شود.

چای گزنه

اگر اهل مصرف نوشیدنی هستید می توانید برای کاهش مشکل التهابی خود از گزنه کمک بگیرید، برای درست کردن چای گزنه یک قاشق چای خوری از پودر خشک آن را با مقداری آب بجوشانید و از صافی عبور دهید، بعد از این کار می توانید آن را با عسل شیرین کرده و میل کنید، مصرف آن سه بار در روز توصیه می شود.

چای گزنه

چای سبز

چای سبز از جمله مهم ترین موادی هست که به عنوان آنتی اکسیدان و ضد التهاب شناخته می شود و می توان از آن برای رفع مشکلات بدن کمک گرفت، اگر از التهاب و ورم رنج می برید یک قاشق چای خوری از چای سبز را در قابلمه بریزید و با یک لیوان آب جوشانده و میل کنید

از سرکه سیب کمک بگیرید

سرکه سیب از جمله مواد گیاهی ارزشمند است که خواص بسیاری برای بدن دارد، این ماده طبیعی ضد التهابی قوی است که می تواند مانند یک آرام بخش عمل کند، علاوه بر این در کاهش التهاب نیز نقش دارد.

نحوه استفاده از سرکه سیب برای کاهش ورم پا

برای این منظور شما به نصف فنجان سرکه سیب و ۶ تکه سیب نیاز دارید، پارچه ای تمیز را در سرکه خیس کنید و بعد روی پاهایتان قرار دهید، تکه های سیب را هم ۲۰ دقیقه روی بخش مورد نظر نگه دارید، بعد می توانید پاهایتان را با آب گرم بشویید، بهترین زمان برای انجام این کار شب و قبل از خواب است.

از نمک کمک بگیرید

نمک از جمله مواد بسیار مهم است که در خانه همه پیدا می شود و از ساده ترین روش ها برای کاهش التهاب پا کمک گرفتن از آن است، این ماده گردش خون را بهبود می بخشد و تاثیر زیادی در درمان درد ماهیچه ای دارد، به همین جهت نیز استفاده از آن از دوران های دور مورد توجه بوده است.

روش استفاده از نمک برای کاهش ورم پا

برای این منظور می توانید نصف فنجان نمک را در آب گرم بریزید و خوب ترکیب کنید تا نمک ها حل شوند، بعد پاهایتان را به مدت ۱۰ دقیقه در آن نگه دارید، این کار تاثیر زیادی در تسکین پاهایتان خواهد داشت.

روش استفاده از نمک برای کاهش ورم پا

کمپرس سرد و گرم

یکی از روش های عملی برای کاهش ورم پا این است که از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید، کافیست درون یک ظرف مقداری آب گرم بریزید و یک پارچه تمیز را در آن خیس کنید، بعد آن را روی محل آسیب دیده اعمال کنید، ۱۰ دقیقه بعد می توانید پارچه را بردارید، توجه کنید که برای دفعه بعد که می خواهید این کار را تکرار کنید باید از آب سرد استفاده کنید.

زمان مراجعه به پزشک

اگر دچار کشش، تورم یا براقی پوست شدید و اگر پوست با ایجاد فشار بر روی آن کمرنگ شد سراغ پزشک بروید، علاوه بر این علائمی مانند درد قفسه سینه، سخت شدن تنفس و کم شدن اکسیژن مورد نیاز بدن نیز باید مورد توجه قرار گیرند و در صورت نیاز سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اگر ورم پا جدی گرفته نشود ممکن است چه اتفاقی رخ داد؟

احتمالا به سادگی و مانند قبل نخواهید توانست که راه بروید، علاوه بر این ممکن است تورم دردناک هرروز بیشتر شود، منطقه دچار مشکل سفت و سخت می شود و پوست مدام در حال کشیده شدن است، کم کم گردش خون کم می شود و به پایتان خون کافی نمی رسد که بسیار خطرناک است، امکان ابتلا به عفونت در ناحیه متورم نیز زیاد است، در صورت ادامه دار بودن مشکل و توجه نکردن به آن ممکن است پاهایتان را از دست بدهید.

سوالات رایج:

آیا ورم پا مسئله ای مسری است؟

خیر ورم دست و پا مسری نیست، مگر اینکه علتش بیماری خاصی باشد که آن بیماری مسری باشد.

آیا استفاده از چند روش به طور همزمان مجاز است؟

بستگی دارد از چه روش هایی بخواهید استفاده کنید، در برخی موارد این کار مجاز نیست و باید قبل از انجام دادن درمورد روش ها مطالعه داشته باشید و یا با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *