درمان گیاهی عرق کف دست

فهرست مطلب

عرق کف دست ممکن است از مشکلات دردسر آفرینی باشد که انجام کارهای روزمره را دچار اختلال کند، این اتفاق که می تواند زود گذر یا مزمن باشد ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود، اما مسئله اصلی بعد از کشف دلیل درمان آن است، درمان گیاهی عرق کف دست از روش های طب سنتی و گیاهان دارویی کمک می گیرد تا با صرف کم ترین هزینه و زمان مشکل را رفع کند، در ادامه به بررسی دلایل و راهکار های پیشنهادی می پردازیم.

درمان گیاهی عرق کف دست

دلایل عرق کردن دست ها

دست ها به دلایل مختلفی می توانند عرق کنند، اگر این اتفاق به مشکلی دائمی تبدیل شود اول از همه باید دلیل آن را کشف کنید، بعد از فهمیدن دلیل می توانید به دنبال راه حل مناسب باشید، در ادامه برخی از دلایل مهم ابتلا به عرق کف دست و پا را بررسی می کنیم.

دیابت می تواند باعث عرق کردن دست ها شود

بسیاری از افرادی که دیابت دارند زیاد عرق می کنند، این اتفاق البته ممکن است برعکس هم باشد و این افراد تعریق بسیار کمی نسبت به افراد عادی داشته باشند، معمولا عرق کردن به دلیل متعادل کردن دمای بدن و یا پاسخ به فشار عاطفی اتفاق می افتد، افرادی که دیابت نوع یک دارند به دلیل میزان قند خون پایین و آسیب سیستم عصبی ناشی از دیابت دچار این مشکل می شوند، آسیب به اعصاب به غدد تعریق سیگنال می فرستد و باعث می شود که پیام های اشتباهی ارسال شوند و فرد دچار تعریق شود.

قندخون پایین

همان طور که درمورد افراد دچار دیابت نیز مطرح کردیم قندخون پایین می تواند باعث تعریق شود، برای این منظور حتی افراد نرمال نیز اگر مدام دچار افت قندخون شوند تعریق را تجربه خواهند کرد، بهتر است در صورت تکرر این اتفاق به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات مربوط به سیستم عصبی

بسیاری از مشکلات و بیماری های افراد به سیستم عصبی آن ها مربوط است، بهتر است استرس و تنش را از خود دور کنید و آرامش بیشتری داشته باشید تا کمتر دچار مشکلات عصبی شوید.

تیروئید پر کار

معمولا در صورت تعریق زیاد بدن احتمال این که فرد دچار تیروئید پرکار باشد بیشتر می شود، البته اگر کسی دچار تعریق دست و پا باشد نمی توان گفت صد در صد تیروئید پرکاری دارد زیرا دلایل بسیاری می توانند باعث این اختلال باشند، در بسیاری از افراد نیز ارثی است.

عفونت

معمولا عفونت باعث تعریق شبانه می شود و علت اصلی آن تب و گرمازدگی ناشی از آن است، بیماری هایی مانند سل، عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی نقش مهمی در این اتفاق دارند، البته که این مشکل همراه با عرق کردن دست و پا می تواند نمود پیدا کند و نیاز به پزشک متخصص دارد.

مشکلات قلبی

افرادی که دچار عرق های ناگهانی می شوند، به خصوص عرق سرد، باید توجه کنند که قلب آن ها دچار مشکل است، این اتفاق معمولا با علائم دیگری هم همراه است و مراجعه به پزشک در آن بسیار ضرورت دارد، زیرا می تواند باعث حمله قلبی و ضررهای جبران ناپذیری شود.

عوارض دوران یائسگی

از مهم ترین عوارض در دوران یائسگی گر گرفتگی است، گر گرفتگی و گرما باعث ایجاد تعریق می شود و معمولا زنان با این احساس درگیر هستند، علاوه بر این ممکن است عرق کردن دست و پا نیز رخ دهد و باعث ایجاد اختلال در کارهای روزمره شود.

هایپرهیدروز چیست؟

هایپرهیدروز نام نوعی اختلال است که باعث تعریق بیش از حد دست و پا می شود، این مشکل در دمای عادی رخ می دهد و باعث ایجاد مشکل در انجام کارها می شود

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تعریق کف دست و پای شما همراه با علائم دیگری مانند تب و لرز، درد قفسه سینه، حالت تهوع و یا هر مشکل دیگر بود حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان گیاهی عرق کف دست

برای رفع مشکل عرق کردن دست و پا می توانید با توجه به علاقه و نیاز خود از روش های گیاهی مختلفی استفاده کنید، در ادامه این روش های متنوع را بررسی می کنیم، بهتر است در استفاده از هر یک از آن ها زیاده روی نکنید و حد اعتدال را نگه دارید، برخی از روش ها را می توان همزمان یا ترکیبی استفاده کرد که در مطالب بیان شده اند.

با آب لیمو دست و پایتان را از تعریق نجات دهید

برای اینکه حس بهتری داشته باشید می توانید آب لیمو را روی دست هایتان بمالید و بعد از دو دقیقه آن ها را بشویید، می توانید از ترکیب آب لیمو و نمک برای اعمال نیز استفاده کنی، این کار فعالیت غدد عرق را کم می کند و تاثیر گذار است.

تاثیر گلاب در کاهش عرق کف دست

گلاب از درمان های خانگی موثری است که می توانید با مقدار کمی از آن و چند قطره روغن گل رز باعث ایجاد حس بهتری در خود شوید، آن ها را روی دستان خود بمالید و چند بار تکرار کنید، می توانید مقداری از گلاب را با سرکه سفید ترکیب کنید و روی دستان خود بگذارید، آن را از صبح تا بعد از ظهر نگه داشته و بعد دستان خود را بشویید.

از جوش شیرین کمک بگیرید

جوش شیرین خاصیتی قلیایی دارد و می تواند عرق دست هایتان را کمتر کند، این ماده در افزایش سرعت تبخیر عرق نیز موثر است و از جمله موادی است که به سادگی در دسترس شماست و می توانید از آن خمیری مناسب برای کاهش عرق خود درست کنید، برای این منظور چند قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب کنید تا خمیر درست شود و بعد آن را پنج دقیقه در دست های خود ماساژ داده و نگه دارید، بعد از این کار دست هایتان را بشویید.

تاثیر معجزه آسای عسل

می توانید با ترکیب سرکه و عسل پمادی تاثیر گذار برای پوست خود درست کنید، این ماده را روی دست های خود اعمال کنید تا عرق آن ها کمتر شود، می توانید این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

سیب زمینی برای عرق کف دست و پا

راهکار ساده دیگری که به راحتی می توانید به آن دسترسی داشته باشید استفاده از سیب زمینی است، برای این منظور کافیست سیب زمینی را به تکه های کوچک تقسیم کرده و یا رنده کنید و روی کف دست و پای خود قرار دهید، چند دقیقه زمان برای ماندن آن ها کافیست و بعد می توانید دست و پایتان را بشویید، استفاده از آب سیب زمینی نیز کمک کننده است.

پودر چوب صندل برای کاهش تعریق

مقداری چوب صندل با گلاب و آب لیمو تاثیر زیادی خواهد داشت، می توانید آن ها را با هم ترکیب کنید و بعد روی دست های عرق کرده خود بمالید، پس از گذشت چند دقیقه دست هایتان را بشویید و روزانه چند بار این کار را تکرار کنید تا اثر خود را بهتر نشان دهد.

آرد ذرت تعریق را کنترل می کند

آرد ذرت می تواند به شکلی موثر به کاهش تعریق کمک کند، این آرد به راحتی رطوبت را جذب می کند و بوی نامطبوع را می گیرد، علاوه بر این در کاهش عرق دست و پا بسیار تاثیر گذار است، می توانید از ترکیب آرد ذرت و جوش شیرین نیز استفاده کنید، اگر قسمتی از بدنتان زیاد عرق می کند با دستمال آنجا را خشک کنید و بعد پودر را اعمال کنید.

استفاده از روغن درخت چای برای رفع تعریق دست و پا

این روغن خاصیتی بند آور و ضد قارچ دارد که می تواند از عرق بیش از حد پیشگیری کند، علاوه بر این استفاده از آن می تواند باکتری هایی را که باعث تعریق بیش از حد می شوند را از بین ببرد، برای استفاده از آن می توانید یک گلوله پنبه در روغن آغشته کنید و بعد آن را در قسمتی که زیاد عرق می کنید اعمال کنید، دو دقیقه بعد می توانید آن را بشویید، توجه کنید که استفاده مستقیم از این روغن جایز نیست و می تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی شود، بهترین کار ترکیب 4 تا 5 قطره از آن با نصف لیوان آب است.

از حنا استفاده کنید

حنا علاوه بر کاربرد زیادی که برای پوست و مو دارد دارویی مفید برای رفع مشکلات بدن نیز شناخته می شود، این ماده خنک کننده پوست است و گردش خون را تنظیم می کند، علاوه بر این می تواند جلوی عرق کردن زیاد را بگیرد، برای این منظور می توانید کف دستان خود حنا بمالید.

تاثیر آب گوجه فرنگی در کاهش عرق دست و پا

اگر مشکل تعریق دارید می توانید با استفاده از آب گوجه فرنگی نیز به متعادل کردن پی هاش دست و پای خود کمک کنید، برای این منظور چند لیوان آب گوجه فرنگی را با یک سطل آب ولرم ترکیب کنید و نیم ساعت دست و پای خود را در آن قرار دهید، این ماده اثراتی خنک کننده دارد و درجه حرارت بدن را کاهش می دهد.

فندق برای کاهش تعریق

فندق تاثیری ضد عرق درد و بسیار قابض است، این آجیل خوشمزه سرشار از اسید تانیک است که منافذ پوست را می بندد و از عرق جلوگیری می کند، برای این منظور می توانید پارچه یا پنبه تمیزی را به عصاره فندق آغشته کرده و آن را روی قسمت هایی که نیاز دارید، به خصوص دست و پا اعمال کنید، این کار را سه بار در روز انجام دهید.
روش دوم: کار دیگری که می توانید بکنید این است که یک قاشق غذاخوری پودر پوست درخت فندق را با مقداری آب ترکیب کنید تا خمیر به دست آید و بعد آن را استفاده کنید، یک ساعت زمان برای نگه داری آن کافیست و بعد باید محل مورد نظر را با آب سرد بشویید، این درمان را دو هفته ادامه دهید، اگر بیشتر از دو هفته ادامه دهید می تواند باعث خشکی بیش از حد پوستتان شود.

پودر بچه

از پودر بچه برای رفع عرق سوزی استفاده می شود، اما می توان از آن برای رفع مشکل عرق در زیر بغل و دست و پا نیز کمک گرفت، این پودر که دارای تالک و افزودنی های معطر است خاصیتی قابض دارد و باعث تضعیف بافت بدن شده سطح خشکی را روی پوست ایجاد می کند.

نمک طبیعی

می توانید برای کاهش مشکل خود مقداری نمک طبیعی یا سنگ نمک آسیاب شده را در ابتدا و انتهای غذا مزه مزه کنید، این کار به کاهش مشکل کمک خواهد کرد، البته در مصرف نمک به هیچ وجه زیاده روی نکنید.

نوشیدنی های موثر در کاهش عرق کف دست

اگر اهل نوشیدنی هستید می توانید در ادامه چند مورد از نوشیدنی های موثر برای کاهش مشکل خود را بشناسید، این نوشیدنی ها را می توانید علاوه بر میل کردن به شکل موضعی نیز استفاده کنید.

تاثیر برگ گیاه مریم گلی در از بین بردن مشکل تعریق دست

مریم گلی گیاهی ضد تعریق است که مصرف دمنوش یا خوراکی آن همراه با غذا باعث بهبود اوضاع بدن خواهد شد، علاوه بر این می توانید از آن به شکل موضعی نیز کمک بگیرید، برای این منظور کیسه های کوچک پارچه ای را با برگ های گیاه انباشته کنید و بعد آن را در جیب خوب قرار دهید، دستانتان را دور از آن قرار دهید تا عرق دستتان را جذب کند، این گیاه بوی بد ناشی از عرق بدن را هم از بین می برد و می تواند چربی های اضافه پوست را از بین ببرد.

تاثیر برگ گیاه مریم گلی در از بین بردن مشکل تعریق دست

استفاده از شربت سکنجبین موثر است

برای درست کردن شربت سکنجبین به سرکه، عسل و آب نیاز دارید، این مواد را با هم ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید تا با شعله ملایم بجوشند، بعد زمانی که یک سوم آن ها بخار شد می توانید یک دسته نعناع برای بهتر کردن طعم و رنگ آن اضافه کنید، توجه کنید که باید زمان جوشیدن کف آن را جدا کنید، این شربت از جمله مواد موثر در رفع بسیاری از مشکلات بدن است و می توان در ظرفی شیشه ای آن را در یخچال نگه داری کرد، برای هر وعده مصرف یک سوم لیوان از این شربت را با دو سوم لیوان آب جوشیده ولرم ترکیب کرده و میل کنید، با شکم خالی یا یک ساعت پس از غذا بهترین زمان برای نوشیدن آن است.

سرکه سیب برای کاهش تعریق دست

در صورت ابتلا به مشکل تعریف کف دست و پا سرکه سیب از جمله مواد گیاهی موثر خواهد بود که می توانید شب ها قبل از خواب آن را به دست هایتان بمالید و بخوابید، علاوه بر مصرف موضعی مصرف روزانه دو قاشق غذا خوری سرکه سیب در رژیم غذایی موثر خواهد بود، این ماده سطح پی هایش بدن و دست ها را متعادل می کند و باعث کاهش عرق می شود.

آب سرد!

سعی کنید روزانه ده تا دوازده فنجان آب سرد بنوشید تا دست و پایتان کمتر عرق کند، علاوه بر این می توانید دست و پایتان را به مدت بیست دقیقه ر روز در آب سرد خیس کنید، این درمان را چند هفته تکرار کنید تا تاثیرش را ببینید.

چای سبز راهکاری موثر برای رفع مشکلات بدن

همان طور که می دانید چای سبز از نوشیدنی های بسیار مفید است که استفاده از آن در رفع بسیاری از مشکلات بدن کمک کننده است، این نوشیدنی را علاوه بر این که روزانه سه بار می توانید میل کنید به شکل موضعی نیز می توانید به کار ببرید تا تعریق کف دست و پایتان کمتر شود، برای این منظور چند تکه یخ از چای سبز درست کنید و روی دستانتان بگذارید.

ضد تعریق ها

استفاده از ضد عرق های موجود در بازار می تواند کمک کننده باشد، این مواد معمولا برای عرق زیر بغل به کار می روند اما می توان برای کم کردن عرق کف دست نیز از آن ها استفاده کرد، برای این منظور شب قبل از خواب آن ها را در دستانتان اعمال کنید، شب امکان جذب مواد در بدن شما بیشتر خواهد بود.

ضد تعریق ها

ورزش را فراموش نکنید

به طور کلی ورزش درمان بسیاری از دردهاست، با ورزش منظم و حداقل نیم ساعت در روز تعریق کف دست و پا نیز کاهش پیدا خواهد کرد، در عین توجه به این مسئله سعی کنید از پر خوری و در هم خوری اجتناب کنید.

روشی به نام بوتاکس!

یکی از روش های طب نوین که به تازگی استفاده می شود تزریق سمی به نام بوتولینوم یا بوتولینوم توکسین است، این ماده از دارویی گرفته شده که سم نوع خاصی میکروب است و به صورت موضعی تزریق می شود، استفاده از آن در واقع برای رفع چین و چروک است، برای کنترل تعریق کف دست و پا هم می توان از آن کمک گرفت، البته توجه کنید که حتما باید زیر نظر پزشک و متخصص باید سراغ این روش رفت، در این روش تعریق تا مدت طولانی از شما دور خواهد شد.

بهتر است بعضی کارها را نکنید:

برای اینکه دچار تعریق کف دست و پا نشوید در طب سنتی و طب نوین پیشنهاد می شود که از برخی کارها اجتناب کنید تا بتوانید عملکرد بهتری به بدن خود ببخشید، در ادامه به این کارها اشاره می کنیم.

آب یخ نخورید!

یکی از نکاتی که توجه به آن اهمیت دارد دوری از آب یخ است، آب یخ به خصوص وقتی که دمای بدن خیلی بالاست، پس از حمام و یا بعد از ورزش های سنگین به هیچ وجه توصیه نمی شود.

تند غذا نخورید

اگر عادت دارید که سریع غذا بخورید و جویده نجویده آن را قورت دهید، بهتر است این عادت را ترک کنید و با آرامش غذای خود را میل کنید، این کار می تواند مشکلات بسیاری برای بدن شما در پی داشته باشد و آسیب زاست.

روغن های مایع تراریخته را دور بریزید

روغن های تراریخته بسیار مضر هستند، به جای آن ها می توانید از مواد بسیار مفیدتری استفاده کنید، روغن های سالمی مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن ارده کنجد، روغن شحم گاوی، روغن زرد و روغن دنبه بسیار مفیدتر خواهند بود.

بین غذا خوردن آب نخورید

اگر شما نیز از آن دسته از افراد هستید که وسط غذا مدام آب می خورید بهتر است این عادت را ترک کنید، یک ساعت قبل یا بعد از غذا می توانید آب بنوشید.

دور نوشابه های گازدار خط بکشید

نوشابه ها سرشار از ضرر هستند و هیچ فایده ای برای بدن شما ندارند، بهتر است آن ها را دور بریزید و از نوشیدنی های مفیدتر استفاده کنید.

مواد غذایی فراوری شده صنعتی کمتر بخورید

این مواد نگه دارنده هایی مانند بنزوات سدیم دارند و برای بدن مضر هستند، می توانید با فاصله گرفتن از آن ها بدن سالم تری داشته باشید.

شاید بهتر باشد کمتر بستنی بخورید

بستنی هم از دلایل تشدید عرق کف دست می تواند باشد، به ویژه بستنی هایی که به شکل صنعتی به دست می آیند بهتر است مصرف نشوند.

فست فود مضر است

فست فود برای همه جنبه های بدن ضرر دارد و می توانید با کمتر کردن مصرف آن بدن سالم تری داشته باشید، علاوه بر فست فود مصرف مواد کمپوتی و کنسروی نیز توصیه نمی شود.

فست فود مضر است

مواد غذایی لزج

از جمله موادی که بهتر است از آن اجتناب کنید مواد غذایی لزج است، منظور از این مواد ماکارونی صنعتی، لازانیا و پنیر پیتزاست.

سوالات رایج:

در چه سنی افراد دچار تعریق کف دست می شوند؟

تعریف کف دست و پا می تواند از سیزده سالگی شروع شود و تا پایان عمر ادامه پیدا کند.

آیا زنان باردار یا شیرده می توانند از روش های گیاهی برای کاهش تعریق دست و پا استفاده کنند؟

این افراد قبل از هر چیز باید به پزشک مراجعه کنند و علت تعریق را کشف کنند، سپس با توجه به توصیه پزشک می توانند از روش های گیاهی استفاده کنند.


2 پاسخ

  1. سلام ، ۲۰ سالمه از بچگی عرق کف دست و پا داشتم
    خیلی عذاب کشیدم، طب مدرن غرب علت و درمان این بیماری رو دقیق نمیدونه…
    با مراجعه به پزشکی اسلامی (آیت الله تبریزیان) فرمودند که علتش *رطوبت زائد بدن* هست
    و داروی اسلامی ۱.*طریفل* ۲.بلغم زدا تجویز کردند.
    (داروی اصلی این بیماری #طریفل هست)
    با هزینه خیلی کم ، داروی کاملا گیاهی و مدت زمان خیلی کم ، به لطف خدا درمان شدم.
    توصیه میکنم حتما امتحان کنید.

  2. سلام وقتتون بخیر
    از جنابعالی سوالاتی داشتم.
    چه مدت دستور آقای تبریزیان رو انجام دادید و اومدید جواب گرفتید؟ و الان درمان کامل شدید و مثل قبل دست و پاتون عرق نمیکنه؟
    عرق کف دست و پا برای شما فقط با استرس بود، یا از بچگی باهاتون همراه بود و همینطور بی دلیل حتی بدون استرس دست و پاتون خیس خیس میشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *