درمان گیاهی برای کم شدن درد دوران قائدگی (عادت ماهانه)

فهرست مطلب

دوران قاعدگی از دوران های مهم و تاثیر گذار زندگی زنان است که ماه به ماه تکرار می شود و اگر بدن در شرایط مناسبی نباشد می تواند درد زیادی ایجاد کند، البته به طور معمول در شرایط عادی نیز عادت ماهانه همراه با درد است، برای رفع این دردها بهترین کار مراجعه به درمان های گیاهی است، هرچه بیشتر بتوانید از این درمان ها کمک بگیرید بدن سالم تری خواهید داشت، بهتر است سراغ قرص های شیمیایی کمتر بروید و به طب سنتی اعتماد کنید.

درمان گیاهی برای کم شدن درد دوران قائدگی

درد عادت ماهانه چطور ایجاد می شود؟

رحم برای این که بتواند بچه را حفظ کند هر ماه لایه محافظتی در خود می سازد، وقتی که فرد باردار نمی شود این لایه کم کم ضعیف می شود و خون و بافت جای آن را می گیرد، این اتفاق هر 28 روز یک بار تکرار می شود و باعث پریود، عادت ماهانه یا قائدگی می شود، اما درد زمانی ایجاد می شود که رحم برای حذف لایه خود شروع به انقباض کند، این انقباض که اسپاسم های عضلانی را می سازد می تواند باعث دردهای شدیدی شود.

علت هایی که باعث تشدید درد پریود می شوند؟

در برخی از افراد درد قاعدگی حالتی بسیار شدیدتر دارد و می تواند زندگی افراد را مختل کند، در این صورت بهتر است علت آن را کشف کرد و اول علت درد را رفع کرد، می توان از روش های طب سنتی و طب نوین برای این منظور بهره برد.

بیماری های التهابی لگنی

بیماری های التهابی لگنی می توانند باعث ایجاد مشکل شوند، باکتری عفونتی از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و می تواند بیماری های مختلفی ایجاد کند.

آندومتریوز

آندومتریوز نام بیماری خاصی است که باعث رشد دیواره رحم در جایی خارج از رحم می شود، این اتفاق باعث می شود که زمانی که دیواره شکسته می شود درد و خون ریزی بیشتر شود و فرد دچار مشکل شود.

تنگ بودن رحم

از عوامل دیگری که باعث درد زیاد در دوران عادت ماهانه می شود تنگ بودن خود رحم است که این اتفاق می تواند خود قاعدگی و چرخه را دچار مشکل کند و باعث درد شود.

کیست تخمدانی

از جمله دلایل رایج ایجاد درد بیش از حد در زمان پریود کیست است، کیسه هایی پر از مایع روی تخمدان هستند که اگر کیست فولیکولی باشد اکثرا هیچ علائمی ندارد اما گاهی باعث ایجاد درد می شود، این کیست ها معمولا خطر ندارند و فقط برخی از آن ها باعث سرطان می شوند، که این با افزایش سن بیشتر می شود، همه خانم ها هر ماه یک فولیکول در رحمشان آزاد می شود و این طبیعی است اما اگر حالتی غیر طبیعی ایجاد شود باید به پزشک مراجعه کرد.

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم رحم به تومورهایی می گویند که در درون یا روی دیواره رحم به وجود می آیند و می توانند باعث ایجاد درد و مشکل شوند، البته این تومورها سرطانی نیستند ولی باعث درد لگن و خون ریزی واژن در زمان های غیر قاعدگی می شود.

علت های طبیعی درد زیاد قاعدگی:

علاوه بر علت های خاص ممکن است عوامل طبیعی متعددی هم باعث تشدید درد در دوران عادت ماهانه شوند که در ادامه چند مورد از این عوامل را بیان می کنیم:
خونریزی زیاد
بچه دار شدن
در دوران اولیه بلوغ بودن
کم و زیاد شدن هورمون ها، مثلا ترشح بیش از حد هورمون پروستاگلاندین

اهمیت رژیم غذایی در دوران پریود:

از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در دوران عادت ماهانه رژیم غذایی است، هر چه رژیم غذایی خود را بهتر رعایت کنید می توانید دوران مناسب تری را از سر بگذرانید، سعی کنید میزان چربی اشباع نشده را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، علاوه بر این افزایش میزان مصرف سبزیجات می تواند به بهبود متابولیسم بدن کمک کند، مصرف منیزیم نیز اهمیت زیادی دارد و می توانید از آن برای کاهش درد گرفتگی کمک بگیرید.

اهمیت رژیم غذایی در دوران پریود

از غذاهایی با طبع گرم استفاده کنید

از جمله نکاتی که در دوران عادت ماهانه می توانید به آن توجه کنید این است که از غذاهایی با طبع گرم استفاده کنید، به طور کلی در این دوران هر چه گرمیجات بخورید دردهای کمتری خواهید داشت، از جمله مواد غذایی پیشنهادی زرده تخم مرغ عسلی، حلوا و آب سیب است، این مواد به خونسازی در بدن نیز کمک می کنند.

چربی های مصرفی در دوران عادت ماهانه:

برای مثال از چیزهای مهم در این دوران این است که چربی کمتری باید مصرف کرد هرچه میزان چربی کمتر باشد التهاب بدن نیز کاهش پیدا می کند، اگر در این دوران می خواهید از روغن استفاده کنید سراغ روغن زیتون بروید و تا حد امکان از روغن های اشباع نشده فاصله بگیرید.

اهمیت منیزیم برای کاهش درد

از جمله چیزهای موثر در دوران قاعدگی منیزیم است، این ماده که تاثیر زیادی در کاهش درد های مربوط به گرفتگی دارد می تواند به عملکرد بهتر عضلات مختلف مرتبط با دستگاه زنانه کمک کند.

استفاده از ویتامین ب1 به کاهش مشکلات قاعدگی کمک می کند

ویتامین ب1 که بیش از هر چیز در روغن ماهی پیدا می شود از جمله ویتامین های تاثیر گذار در کاهش درد قاعدگی و گرفتگی عضلات است، این ویتامین شدت قاعدگی را کاهش می دهد و می تواند به بهبود اوضاع نسبی بدن نیز کمک کند.

مواد طبیعی منیزیم دار:

از جمله مواد غذایی دارای منیزیم که می توانید از آن ها برای کاهش گرفتگی عضلات خود کمک بگیرید می توان به بادام خشک و اسفناج اشاره کرد، منیزیم التهاب را کاهش می دهد، فشارخون را کنترل می کند و می تواند باعث بهبود اوضاع بدن شود، علاوه بر مواد گفته شده کنجد، تخمه، بادام هندی، تخم کدو، دانه کتان، بلغور جو دو سر، موز، بروکلی، نخود فرنگی و ذرت شیرین نیز از مواد منیزیم دار هستند.

مصرف شکر را کم کنید

استفاده از توت خشک به جای قند و شکر بسیار رایج است، می توانید از توت فرنگی و تمشک هم برای این منظور استفاده کنید، به هر حال چیزی که اهمیت دارد این است که مصرف شکر را در رژیم روزانه خود کاهش دهید.

در دوران قاعدگی آب زیاد بنوشید

در این دوران معمولا آب بدن کم می شود و همین اتفاق می تواند باعث اذیت و آزار شما شود، می توانید با مصرف آب زیاد به جبران این کمبود کمک کنید، سعی کنید از چای سیاه برای جبران کم آبی بدن خود استفاده نکنید و سراغ نوشیدنی های سالم تری مانند آب و شیر و آبمیوه بروید.
توجه کنید که نوشیدن آن زیاد می تواند نفخ شکم را بگیرد، جریان خون را افزایش دهد، درد عضلانی را کم کند و اسپاسم را برطرف کند، می توانید از آب گرم برای این منظور استفاده کنید، هر چه آب دمای بالاتری داشته باشد تاثیر آن مثبت تر خواهد بود، سعی کنید در این دوران سراغ آب یخ نروید، مصرف مواد گیاهی آبدار نیز موثر خواهد بود، کرفس، خیار، هندوانه و کاهو از جمله مواد غذایی موثر می توانند باشند.

لبنیات و تاثیر آن در کاهش مشکلات قاعدگی

کمبود کلسیم از جمله مشکلات رایج در بین زنان است که تاثیر مستقیمی در بیشتر شدن درد عادت ماهانه نیز دارد، برای اینکه درد کمتری را تجربه کنید و سلامتی بدن خود را افزایش دهید بهتر است به این مسئله توجه کنید و لبنیات را بیشتر مصرف کنید، این کار رابطه مستقیمی با بهبود کیفیت پریود خواهد داشت.

گیاهان موثر در کاهش درد دوران پریود

برای اینکه درد خود را کاهش دهید علاوه بر رعایت مسائل مربوط به زندگی روزمره می توانید از گیاهان دارویی و حتی خوراکی های خوشمزه هم برای کاهش درد خود استفاده کنید.

مصرف زنیان می تواند به کاهش درد کمک کند

زنیان ماده ای است که نفخ ناشی از عادت ماهانه را کاهش می دهد و می تواند به کاهش درد در معده کمک کند، علاوه بر این زنیان گاز معده را برطرف می کند و می توان آن به این شکل مصرف کرد که یک چهارم قاشق چای خوری نمک را با نصف قاشق چای خوری دانه زنیان ترکیب کرده و آن را همراه با آب ولرم نوشید، این کار به کاهش درد پریود در کمترین زمان ممکن کمک خواهد کرد.

زردچوبه را فراموش نکنید

زردچوبه از جمله ادویه های ضد التهابی است که می تواند با کاهش درد به بهتر شدن اوضاع شما در دوران عادت ماهانه کمک کند، بهترین روش برای مصرف آن این است که در دوران پریود نصف قاشق چایخوری زردچوبه را با یک لیوان شیر حرارت دهید و بعد مقداری زنجبیل و هل و چیزهایی از این قبیل متناسب با سلیقه خود اضافه کنید و میل کنید.

مصرف شکلات در دوران قائدگی

به طور کلی مصرف و علاقه شکلات در این دوران زیاد می شود، عملکرد هورمونی استروژن و پروژسترون باعث این اتفاق می شود و می تواند بدن را تحت تاثیر قرار دهد، این ماده به بهبود خلق و خو کمک می کند و می تواند به بهتر شدن حال زنان در این زمان کمک کند.

دمنوش های موثر در کاهش درد قاعدگی

از بهترین روش های کاهش درد و بهبود حال جسمی و روحی در دوران پریود استفاده از دمنوش است، دمنوش ها تنوع بالایی دارند و با توجه به ذائقه می توان دمنوش مورد علاقه خود را انتخاب کرد، در ادامه به بررسی دمنوش های موثر در دوران عادت ماهانه می پردازیم.

تاثیر چای بابونه در کاهش درد

از جمله دمنوش های رایج در دوران عادت ماهانه دمنوش بابونه است، این دمنوش سطح گیلیسین ادرار را بیشتر می کند و می تواند به کاهش گرفتگی های عضلات کمک کند، علاوه بر این خاصیتی آرامش بخش دارد و با مصرف آن می توانید دوران بهتری را پشت سر بگذارید.

دمنوش زنجبیل

از جمله دمنوش های موثر در دوران عادت ماهانه دمنوش زنجبیل است، البته بهترین روش درست کردن نوشیدنی زنجبیل در این مورد درست کردن آن به شکل جوشانده است، به این شکل که تکه ای زنجبیل را درون فنجانی آب بریزید و بعد پنج دقیقه آن را بجوشانید، بعد از این مدت مقداری عسل و آب لیمو به آن اضافه کنید و سه بار در روز میل کنید، این دمنوش تاثیر زیادی در کم شدن درد خواهد داشت.

دمنوش دارچین دمنوشی آرامش بخش و ضد درد

برای کاهش درد در دوران قاعدگی می توانید سراغ دمنوش دارچین بروید، یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچین را با یک فنجان آب داغ ترکیب کنید و بعد از پنج دقیقه آن را با مقداری عسل میل کنید، در طول دوران قاعدگی روزانه دو تا سه فنجان چای دارچین میل کنید.

سنبل الطیب گیاهی موثر برای کاهش درد

از جمله دمنوش های بسیار مفید در دوران عادت ماهانه دمنوش سنبل الطیب است، این دمنوش را می توانید قبل از صبحانه، ناهار و شام میل کنید تا به کاهش درد کمک کند، علاوه بر این می توانید این دمنوش را با مواد دیگری همچون بابونه و زنجبیل نیز ترکیب کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

دمنوش ریشه گیاه قاصدک

برای ایجاد تعادل هورمون های استروژن و پروژسترون می توانید از دمنوش قاصدک استفاده کنید، این دمنوش گرفتگی های قاعدگی را برطرف می کند و دارای استروژن های گیاهی است که به سم زدایی از بدن کمک می کند، در این سم زدایی قاصدک می تواند هورمون های اضافی بدن را پاکسازی کند و باعث تعادل بدن شود.

دمنوش ریشه گیاه قاصدک

دمنوش بادرنجبویه

از جمله دمنوش های موثر برای کاهش مشکل قاعدگی دمنوش بادرنجبویه است، این دمنوش آنتی اکسیدان های موثری دارد که می تواند التهاب دوران قاعدگی را کم کند و تاثیر زیادی در رفع اسپاسم های عضلانی دارد، می توانید در دوران قاعدگی روزانه یک لیوان از این دمنوش را میل کنید.

پوست درخت های مختلف برای درمان مشکلات قاعدگی

چای پوست درخت به کاهش گرفتگی های عضلانی کمک می کند، این چای که مصرف آن در دوران عادت ماهانه بسیار توصیه می شود برای رحم مفید است و می تواند بدن را تحت تاثیر مثبت و مستقیم خود قرار دهد، از درخت هایی که بهتر است از پوست آن ها کمک بگیرید درخت بلوط، فندق و آلبالو است، این پوست ها هم مسکن طبیعی هستند و هم عضلات را شل می کنند.

پوست درخت بلوط

پوست درخت بلوط از جمله گیاهان بسیار موثر است که تاثیر زیادی در کاهش استرس دارد، استفاده از دمنوش این پوست باعث انتقال پروتئین های موثر آن به بدن می شود و انقباض بافت های بدن را کاهش می دهد، علاوه بر این منافذ پوستی را می بندد و از ترشحات ترکیبات التهابی در بدن جلوگیری می کند، استفاده از این دمنوش می تواند به رفع بیماری های باکتریایی و التهابی کمک کند و تاثیر زیادی در افزایش سلامتی دارد.

پوست درخت فندق

دمنوش و جوشانده پوست درخت فندق می تواند به درمان بیماری های مختلف کمک کند، این ماده برای بیماری های زنانه مفید است و معمولا خونریزیهای زیاد را کاهش می دهد، علاوه بر این به تنظیم فرایند پریود کمک کرده درد قاعدگی را کاهش می دهد.

پوست درخت بید

دمنوش به دست آمده از پوست درخت بید جایگزینی بسیار طبیعی برای آسپرین است، این ماده که سرشار از خواص درمانی است می تواند روی غلظت خون تاثیر مثبت بگذارد و مسکنی طبیعی است که به پایین آوردن دمای بدن در زمان تب نیز کمک می کند، استفاده از آن می تواند به دلیل وجود تانن باعث رفع ویروس ها و قارچ ها شود، علاوه بر این تاثیر زیادی در کاهش کلسترول و فشارخون دارد.

پوست درخت آلبالو

از جمله پوست درخت های مفیدی که خواص زیادی دارد و می تواند به درمان بیماری های مختلف مانند سنگ کلیه کمک کند پوست درخت آلبالو است، این ماده آرامش بخش است و به همین جهت می تواند تاثیر زیادی در کاهش درد قاعدگی داشته باشد، علاوه بر این پوست درخت آلبالو اشتهاآور است و می تواند اسهال و استفراغ را برطرف کند، برای کاهش حساسیت های مختلف نیز موثر است، در دوران قاعدگی دمنوش پوست درخت آلبالو را برای بهبود دردهای قائدگی خود استفاده کنید.

نظرتان درمورد سبزیجات سبز چیست؟

به طور کلی سبزیجات از هر جهت فواید زیادی برای بدن دارند و می توانند به کارکرد بهتر اعضای بدن کمک کنند، برای این منظور می توانید از دارویی طبیعی با کمترین عوارض استفاده کنید و به بهبود اوضاع عمومی بدن خود کمک کنید، در ادامه به بررسی گیاهانی که نقش موثرتری در کاهش درد قاعدگی دارند می پردازیم.

دمنوش برگ ریحان در دوران قاعدگی

از جمله دمنوش های موثر در این دوران دمنوش ریحان است، این دمنوش را می توانید با یک قاشق غذاخوری برگ ریحان و یک فنجان آب جوش درست کنید، پوشش آن را محکم کنید و اجازه بدهید تا خنک شود، مصرف آن هر چند ساعت یک بار می تواند تاثیر زیادی در کاهش گرفتگی های عضلانی داشته باشد.
روش دوم: آب برگ ریحان را بگیرید و دو قاشق چای خوری از آن را به یک فنجان آب گرم اضافه کرده سه بار در روز میل کنید، استفاده از برگ های این گیاه به طور تازه در کنار غذاهای مختلف نیز می تواند موثر باشد.

سراغ شنبلیله بروید

شنبلیله تاثیر زیادی در دوران قاعدگی دارد، این ماده گرفتگی های قاعدگی را کم می کند و می تواند دل درد را رفع کند، علاوه بر این علائم پیشا قاعدگی را هم کاهش می دهد و سرشار از فیتواستروژن است که سطح استروژن بدن را به تعادل می رساند، به همین منظور برای ایجاد تعادل در زنان نقش موثری دارد.

شوید گیاهی سرشار از فایده

از جمله گیاهان سبز موثر در کاهش مشکلات بدن بخصوص مشکلات مربوط به قاعدگی شوید است، این گیاه طبق تحقیقاتی که در سال 2014 صورت گرفته می تواند به کاهش درد در پریود کمک کند، کافیست آن را از دو روز قبل از شروع عادت ماهانه مصرف کنید و تا پنج روز این مصرف را ادامه دهید.

با جعفری چای درست کنید

برای درست کردن چای با جعفری می توانید یک چهارم لیوان از جعفری تازه را با سه چهارم لیوان آب جوش به مدت پنج دقیقه دم کنید و بعد میل کنید، این کار به کاهش دردهای شما در دوران عادت ماهانه کمک خواهد کرد و می توانید از آن برای کاهش مشکلات خود دو بار در روز استفاده کنید.

با جعفری چای درست کنید

نعناع فلفلی

نعنا فلفلی باعث شل شدن عضلات می شود و می تواند گرفتگی و درد را رفع کند، طبق تحقیقات صورت گرفته این ماده عوارض جانبی عادت ماهانه را کم می کند و نفخ را برطرف می کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در از بین بردن دردهای قاعدگی دارد، می توانید از این گیاه به شکل دمنوش نیز کمک بگیرید.

سراغ رازیانه بروید

یک قاشق چای خوری از دانه های رازیانه را همراه با یک لیوان آب داغ ترکیب کرده و بگذارید تا پنج دقیقه در معرض حرارت قرار بگیرد، بعد از خنک شدن می توانید به آن یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید و بعد از هم زدن میل کنید، روزی دو بار سه روز قبل از شروع عادت ماهانه میل کنید و مصرف آن را تا زمانی که درد از بین برود ادامه دهید، هر قدر چای داغ تر باشد بهتر خواهد بود.

تاثیر تخم کتان در دوران پریود

از جمله بذرهای موثر برای دوران قاعدگی بذر کتان است، این گیاه برای کسانی که از اسپاسم رنج می برند نیز بسیار موثر است و می توانید روزانه یک تا دو قاشق از آن را میل کنید، استفاده از آن به طور طبیعی همراه با سالاد، غلات، انواع اسموتی و ماست نیز جذاب خواهد بود.

عصاره پوست کاج دریایی فرانسوی

عصاره پوست کاج دریایی فرانسوی یا پیکنوژل می تواند به تسکین درد قاعدگی کمک کند، برای این منظور شما تنها به مصرف 60 میلی گرم از آن نیاز دارید، در تحقیقاتی که در سال 2008 صورت گرفته مصرف مداوم این ماده که به شکل قرص باشد می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

روغن های مناسب برای کاهش درد دوران پریود

ماساژ با روغن های گیاهی از جمله موثرترین روش ها در کاهش دردهای مربوط به دوران قاعدگی به حساب می آید، برای این منظور می توانید از انواع روغن ها وابسته به سلیقه و دسترسی خود استفاده کنید، در ادامه به بررسی روغن های مناسب در این دوران می پردازیم.

روغن مرزنجوش

از جمله روغن های طبیعی که خاصیتی ضد درد دارد و می توان از آن برای کاهش درد قاعدگی کمک گرفت روغن مرزنجوش است، این روغن عروق خونی را گشاد می کند و می تواند التهابات رحمی را کاهش دهد، علاوه بر این مسکنی طبیعی به حساب می آید و می توانید به سادگی از ماساژ آن روی شکم و کمر خود استفاده کنید.

تاثیر روغن اسطوخودوس در کاهش درد دوران قاعدگی

روغن اسطوخودوس روغنی ضد التهاب است و می تواند آن را به منظور کاهش درد در قسمت های دردناک ماساژ داد، استشمام این روغن تاثیر زیادی در رفع اضطراب و حالات افسردگی خواهد داشت و می تواند دوران پریود را دورانی قابل تحمل تر کند و باعث بهبود خلق و خو شود.

روغن مریم گلی برای عادت ماهانه

روغن مریم گلی از جمله روغن های ضد درد است که به کاهش علائم یائسگی نیز کمک می کند و تاثیر زیادی در از بین بردن مشکلات زنانه دارد، البته نباید سرخود و بیش از حد از آن استفاده کرد، بهتر است در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید و اگر مشکل خاصی دارید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

روغن شمعدانی

از جمله روغن های طبیعی موثر در کاهش دردهای قاعدگی روغن شمعدانی است، این روغن که می توان از آن برای بهتر کردن جریان خون کمک گرفت تاثیر زیادی در کاهش درد دارد و می تواند به عنوان روشی طبیعی برای کاهش مشکلات موثر باشد.

از روغن زردچوبه استفاده کنید

روغن زرچوبه خاصیتی ضد التهابی دارد که تاثیر مستقیمی در کاهش درد دارد و می تواند اسپاسم های عضلانی را از بین ببرد، علاوه بر این خاصیتی آنتی اکسیدانی دارد که اهمیت زیادی در از بین بردن رادیکال های آزاد دارد و می تواند سلامتی بدن را افزایش دهد.

ماساژ با روغن زنجبیل

همانطور که در بالا نیز اشاره شد مصرف دمنوش زنجبیل می تواند به کاهش درد پریود کمک کند، علاوه بر دمنوش می توانید از روغن این گیاه نیز کمک بگیرید، برای این منظور یک تا دو روز قبل از شروع عادت ماهانه روغن را در محل های دردناک خود بمالید و استراحت کنید.

روغن گل رز برای کاهش درد عادت ماهانه

روغن رز از جمله روغن های طبیعی است که با نام emmenagogues شناخته می شود و می تواند عوارض عادت ماهانه از جمله درد را کاهش دهد، این روغن اسپاسم را کم می کند و خاصیتی شادی آور هم دارد که می تواند افسردگی های روحی را برطرف کند.

ماساژ روغن بابونه برای کاهش درد

روغن بابونه را زیر ناف خود ماساژ دهید و این کار را چهار تا پنج روز قبل از پریود شروع کرده و هر روز ادامه دهید، ماساژ این روغن دردهای شما را کم می کند و می توان روزانه دو بار آن را تکرار کرد، البته گفته می شود زمانی که عادت ماهانه شروع می شود بهتر است این کار را نکنید.

از روغن اوکالیپتوس کمک بگیرید

روغن اوکالیپتوس از جمله روغن های ضد التهاب و ضد باکتری است که می تواند احتقان را از بین ببرد، برای از بین بردن مسائل دوران قاعدگی می توانید از آن کمک بگیرید، این روغن در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا نیز موثر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، از جمله مهم ترین فواید آن که در این جا نیز مد نظر ماست کاهش علائم پی ام اس است.

اسانس یلانگ یلانگ

اگر از افسردگی و اسپاسم های عضلانی رنج می برید سراغ یلانگ یلانگ بروید، این ماده می تواند نوسان های خلقی را کاهش دهد و باعث تنظیم فشارخون شود، علاوه بر این آرامش بخشی بسیار موثر است که علائم پیشاقاعدگی را از بین می برد، می توانید با کمک آن درد دوران پریود را قابل تحمل کنید و سیستم عصبی خود را تقویت کنید.

اسانس بومادران چه کمکی به درد قاعدگی کمک خواهد کرد؟

بومادران از جمله گیاهان بسیار موثر است که می تواند میزان خون ریزی دوران پریود را کاهش دهد، این ماده قاعدگی نامنظم را تحت کنترل خود در می آورد و می تواند دردها را از بین ببرد، علاوه بر این ضد التهابی قوی است و تاثیر زیادی در رفع گرفتگی های قاعدگی دارد.

روغن لئونوس برای عادت ماهانه

از جمله روغن های موثر دیگری که می توانید از آن برای کم کردن عوارض پریود کمک بگیرید روغن لئونوس است، این روغن به منظم کردن دوران قاعدگی کمک می کند و باعث تحریک رحم شود، جریان خون را منظم کند و باعث آرام کردن درد شود، می توانید از این اسانس برای تحریک کردن عصب ها نیز کمک بگیرید.

استفاده از اسانس نعناع بیابانی در دوران قاعدگی

برای کاهش اسپاسم های عضلانی خود می توانید از روغن نعناع استفاده کنید، این روغن خاصیتی آرامش بخش دارد و می تواند به شل کردن عضلات سفت شده کمک کند، عرق نعناع بیابانی برای معده، روده و کبد نیز مفید است و سیستم عصبی مرکزی بدن را تقویت می کند.

استفاده از اسانس نعناع بیابانی در دوران قاعدگی

درمورد روغن میخک چه می دانید؟

روغن میخک از جمله روغن های ضد اسپاسم است که فشارخون را کنترل می کند و می تواند درد قاعدگی را رفع کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در افراد مبتلا به دیابت دارد، البته بهتر است این افراد قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند و بعد سراغ آن بروند.

تاثیر طب سوزنی در کاهش درد دوران قاعدگی

از جمله درمان های طبیعی که می توانید از آن کمک بگیرید طب سوزنی است، این درمان که البته نیاز به متخصص مخصوص خود را دارد و نباید سرخود از آن استفاده کرد می تواند تهوع و استفراغ های دوران شیمی درمانی را کاهش دهد و در درمان انواع گرفتگی های مختلف مانند گرفتگی دوران پریود موثر است، طب سوزنی سیستم عصبی را آرام می کند، جریان خون را در اندام های داخلی بیشتر می کند و می تواند التهابات مختلف بدن را از بین ببرد.

فعالیت بدنی در دوران عادت ماهانه:

ورزش و فعالیت های بدنی مختلف باعث می شوند که اندروفین در بدن آزاد شود و همین خلق و خوی افراد را بهبود می بخشد، علاوه بر این در کاهش دردهای مختلف نیز تاثیر دارد، البته ورزش خیلی سنگین در این دوران توصیه نمی شود، اما ورزش مناسب می تواند به بهبود اوضاع نسبی بدن کمک کند.

از کمپرس های گرم استفاده کنید

به طور کلی استفاده از کمپرس گرم و حرارت برای کاهش درد بسیار نقش پررنگی دارد، کافیست در دوران عادت ماهانه از کمپرس گرم استفاده کنید تا گرفتگی هایتان کم شود، علاوه بر این می تواند به افزایش جریان فشارخون در بافت ها کمک کند، برای این منظور آب گرم را زیر شکم قرار می دهند، می توانید از دوش حمام گرم نیز استفاده کنید.

تاثیر فیزیوتراپ در کاهش درد

از جمله روش هایی که برای افرادی که مشکلی در ستون فقرات یا نواحی دیگر دارند و همین مشکل باعث افزایش درد در دوران قاعدگی می شود مراجعه به یک فیزیوتراپیست است، برای این منظور معمولا ناحیه پایین بدن و رحم را نیز با تاثیر مثبت بهبود می بخشند و از درد آن می کاهند.

ممکن است نیاز به پزشک داشته باشید

اگر درد شما بیش از حد شده و قابل تحمل نیست توجه کنید که در این صورت دیگر به پزشک نیاز دارید و باید سراغ متخصص بروید، قاعدگی به طور کلی به پاکسازی بدن کمک می کند، توجه کنید که امکان وجود مشکل در این فرایند بسیار بالاست، بیماری رحمی انواع مختلفی دارد و می تواند همه افراد را تحت تاثیر قرار دهد، تنها راه تشخیص جدی آن نیز مراجعه به متخصص است.

پزشک چگونه علت درد رحم و قاعدگی را کشف می کند؟

روش های زیادی برای کشف علت وجود دارد، متناسب با شرح حالی که شما به پزشک می دهید او می تواند روش آزمایش را انتخاب کند، این روش ها شامل برداشتن ترشحات از رحم به عنوان نمونه برای تشخیص بیماری های آمیزشی، آنتی ژن سرطانی، سونوگرافی، تست بارداری برای تشخیص بارداری خارج از رحم و عکس رنگی از رحم هستند.

پزشک چگونه علت درد رحم و قاعدگی را کشف می کند

تاثیر مسکن های قوی در کاهش درد

گاهی هیچ کدام از روش های طبیعی پاسخ گو نیستند و افراد تحملشان از بین می رود، پیشنهاد ما این است که تا حد ممکن سعی کنید سراغ داروی شیمیایی نروید، اما اگر مجبور به مصرف دارو شدید تحت نظر پزشک این کار را انجام دهید، داروهای مناسب در کاهش درد که معمولا توسط پزشک تجویز می شوند به شرح زیر هستند:
آسپرین: آسپرین معمولا برای دردهای خفیف به کار می رود، درد پریود را نیز می تواند کاهش دهد و باعث تقویت شما در این دوران شود، آسپرین خود برای پیشگیری از سکته مغزی و قلبی استفاده دارد.
ایبوپروفن: از داروهایی که می تواند التهاب را کاهش دهد و درد را از بین ببرد ایبوپروفن است، این دارو مسکنی قوی است و درد را از بین می برد، مصرف بی مورد و زیاد از حد این دارو به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا باعث زخم معده و حتی بدتر از آن سکته مغزی خواهد شد، سعی کنید بدون تجویز پزشک سراغ آن نروید.
ناپروکسن: مسکن قوی دیگری که استفاده از آن در این دوران رایج است ناپروکسن است، این دارو ضد التهاب است، درد را کاهش می دهد و تاثیر زیادی در رفع درد نقاط مختلف بدن دارد.
نوافن: یکی از مسکن های قوی برای از بین بردن درد نوافن است، این دارو هم تسکین دهنده است و هم می تواند میزان خون ریزی را کاهش دهد، علاوه بر این ترکیبی از استامینوفن، ایبوپروفن و کافئین است که هورمون های درد را کاهش می دهد و می توان آن را تحت نظر پزشک مصرف کرد.
سلکوکسیب: سلکوکسیب با اینکه شاید اسم ناآشنایی باشد از داروهای کاهنده درد در دوران عادت ماهانه به حساب می آید که می توانید با تجویز پزشک از آن استفاده کنید.


سوالات رایج:

آیا شدت درد پریود با سن و سال رابطه ای دارد؟

این درد معمولا در ابتدای بلوغ و در سن بیست سالگی در اوج قرار دارد و بعد کم کم کاهش پیدا می کند، با بیشتر شدن تعداد زایمان نیز کمتر می شود.

درد قاعدگی در کجا احساس می شود؟

این درد معمولا در نواحی شکم، کمر و یا ران ایجاد می شود و اکثر خانم ها را درگیر خود می کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *