درمان گیاهی افسردگی

فهرست مطلب

افسردگی از جمله مشکلاتی است که می تواند زندگی افراد را مختل کند، درمان های مختلفی برای رفع مشکل آن وجود دارد که از جمله آن درمان ها می توان به روش های مختلف گیاهی، خانگی، داروهای شیمیایی، گفتگو درمانی و موارد دیگر اشاره کرد، روش های گیاهی کمترین عوارض را برای بدن دارند و می توانند باعث افزایش حس آرامش در فرد شوند، برای این منظور بهتر است روش های گیاهی را بشناسید و آن ها را به درستی به کار ببرید.

درمان گیاهی افسردگی

انواع افسردگی

افسردگی می تواند به شکل های مختلفی یقه افراد را بگیرد، این تنوع هم از نظر شدت و ضعف بیماری وجود دارد و هم از نظر علت بیماری و علائم آن، در ادامه برخی از شایع ترین انواع افسردگی را بررسی می کنیم.

افسردگی خفیف و متوسط

از شایع ترین نوع های افسردگی نوع خفیف آن است که باعث از بین رفتن شادی و انگیزه در فرد می شود و وقتی کمی شدت می گیرد به حد افسردگی متوسط می رسد در این نوع نیز اعتماد به نفس کم می شود و فرد عزت نفس خود را به مرور از دست می دهد.

افسردگی دوره ای مزمن

در این نوع افسردگی، کج خلقی یا دیستایمی فرد احساس خفیف و دائمی افسردگی دارد و البته گاهی علائم آن به طور کامل برطرف می شود، اما با این حال افسردگی شدیدی نیست و دوره ابتدایی آن طولانی است که حدود دو سال یا بیشتر طول می کشد، در این نوع علائم با زندگی فرد آمیخته می شوند و فرد همیشه حس بی حال و بی حوصله بودن دارد، گویی شخصیت او این گونه است و همیشه روحیه اش ضعیف بوده.

افسردگی شدید

این نوع افسردگی بسیار نادرتر است و علائم شدیدی دارد، اگر درمان نشود می تواند باعث مختل شدن زندگی شود و حتی آسیب های جسمی مختلفی به بدن فرد وارد کند، علائم آن فرد را آشفته می کند و می تواند زندگی اطرافیان را هم تحت تاثیر منفی قرار دهد.

افسردگی فصلی

برخی از افراد وقتی زمستان شروع می شود دچار این مشکل می شوند و علت اصلی آن را می توان کوتاه تر شدن روزها دانست، این نوع افسردگی یک تا دو درصد افراد جامعه را در بر می گیرد و در بین زنان و جوانان شیوع بیشتری دارد، این افراد در زمستان به شخص دیگری تبدیل می شوند و دچار علائمی مانند ناامیدی، غم، بی حالی و استرس هستند.

افسردگی سایکوتیک

اگر فردی بیماری شدید روانی دیگری در کنار افسردگی خود داشته باشد مانند توهم و از این قبیل اصطلاحا به بیماری او افسردگی سایکوتیک می گویند معمولا این افراد توهماتی مانند شنیدن صدا یا دیدن چیزهایی را دارند که بقیه حس نمی کنند، ممکن است توهم انجام گناه بزرگ یا داشتن فقر و بیماری را هم داشته باشند.

افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک

این نوع از افسردگی شامل الگوی رفتاری خاص است که بهتر از انواع دیگر افسردگی می تواند به دارو و درمان جواب مثبت دهد، علاوه بر این شناسایی آن در مراحل ابتدایی باعث می شود که سریع تر درمان شود، افراد مبتلا به این مشکل زمانی که اتفاق خوبی می افتد یا در جمع دوستان هستند احساس خوشی موقت را تجربه می کنند و بعد دوباره ناراحت می شوند از علائم مهم آن می توان به افزایش وزن، افزایش اشتها، زیاد خوابیدن، احساس سنگینی در دست و پا و حساس شدن فرد نسبت به اینکه از طرف اطرافیان رانده شود اشاره کرد.

افسردگی پس از زایمان

این افسردگی که جدی تر است معمولا طی دو هفته بعد از زایمان شروع می شود و زنانی که دچارش می شوند در دوران بارداری هم دچار افسردگی شدید و علائمی مانند غم و اندوه و اضطراب می شوند و بی حوصله اند، این اتفاق باعث می شود که مراقبت از نوزاد و از خود در این دوران برایشان دشوار شود.

افسردگی پس از زایمان

افسردگی چه علائمی دارد؟

این بیماری ممکن است در افراد مختلف علائم متفاوتی داشته باشد اما نکات مشترک زیادی در بینشان وجود دارد، البته برخی از این علائم به طور طبیعی در زندگی افراد وجود دارد اما اگر شدیدتر شود و یا حالت غیر عادی به خود بگیرد باید به آن ها توجه کرد، در ادامه چند مورد از علائم شایع افسردگی را بررسی می کنیم.

حس نا امیدی و ناتوانی

از مهم ترین حس هایی که در افراد مبتلا به افسردگی می توان به آن اشاره کرد حس ناامیدی است، این حس باعث می شود که فرد فکر کند هیچ وقت زندگی اش سر و سامان نخواهد گرفت و البته این افراد کاری هم برای بهبود اوضاع زندگی خود نمی کنند.

از دست دادن علاقه به انجام دادن فعالیت های روزانه

علاوه بر از دست دادن امید به اهداف بزرگ این افراد ممکن است در کارهای روزمره هم دچار مشکل شوند، این افراد هیچ حسی نسبت به فعالیت هایی که قبلا آن ها را خوشحال می کردند ندارند و از رابطه جنسی هم لذت نمی برند.

زودرنج و زود عصبانی شدن

این افراد معمولا کم طاقت هستند و مدام حس خشم، بی قراری و اضطراب دارند، معمولا زیاد بحث و جدل می کنند و هر دلیل کوچکی می تواند باعث عصبی شدن آن ها شود.

تاثیر بر وزن افراد

افسردگی می تواند وزن افراد را دچار کاهش شدید یا افزایش شدید کند، این مشکل در طول یک ماه تغییری بیش از پنج درصد روی وزن نشان می دهد و از این جهت می تواند هشدار جدی ای برای افراد باشد.

کاهش تمرکز

افراد افسرده تمرکز پایین تری دارند، حواسشان زود پرت می شود و در بخاطر سپردن کارها دچار مشکل هستند، علاوه بر این معمولا در تصمیم گیری نیز سخت عمل می کنند.

حس بی فایده بودن

افراد دچار افسردگی معمولا همه چیز را بی فایده می دانند و یک سوال مدام ذهن آن ها را مشغول می کند که چی؟ در آخرش چه بشود؟ چه فایده ای دارد؟ این افراد معمولا خودشان را مقصر می دانند و حس ضعف زیادی دارند.

حس بی فایده بودن

تغییر در روند خواب

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است دچار بی خوابی شوند یا بیش از حد نرمال بخوابند، مشکل تا صبح بیدار ماندن و تمام روز خوابیدن نیز در این افراد زیاد دیده می شود.

بی انرژی بودن

این افراد معمولا احساس خستگی زیادی دارند، بدنشان کند و ناتوان است و ممکن است در اعضای بدن حس سنگینی داشته باشند یا حتی از انجام دادن کارهای کوچک هم خسته شوند، این افراد معمولا بی حال و کسل هستند.

درد جسمی ناگهانی

ممکن است فرد دچار دردهای جسمی بی دلیلی مانند سردرد، کمردرد، درد عضلات، معده درد و گرفتگی ناگهانی ماهیچه ها شود، بهتر است این علائم مورد توجه قرار گیرند.

ممکن است کار خطرناکی کنند

فرد درگیر افسردگی ممکن است سراغ کارهای خطرناکی مانند مصرف مواد، قمار، ورزش و کار خطرناک یا رانندگی خطرناک برود و جان خود را به خطر بیندازد.

دلایل ابتلا به افسردگی

ابتلا به این بیماری آزار دهنده که تا پای مرگ می تواند آدم را بکشد دلایل بسیار متنوعی دارد که هم می توانند بیولوژیکی و درونی باشند و هم عواملی خارج از بدن انسان، در ادامه برخی از شایع ترین دلایل را بررسی می کنیم.

تنهایی می تواند باعث افسردگی شود

تنهایی رابطه بسیار مستقیمی با افسردگی دارد و اگر فرد حمایت اجتماعی نداشته باشد و از طرف خانواده یا دوستان نیز طرد شود به احتمال زیاد در معرض افسردگی قرار خواهد گرفت، البته این اتفاق رابطه ای متقابل است و کسی که دچار افسردگی شده نیز معمولا از خانواده و افراد نزدیک خود دورتر و دورتر می شود که این اتفاق به زیان اوست‌.

داشتن بیماری های دیگر

اگر فردی به بیماری های صعب العلاج یا ناعلاج مبتلا شود احتمال اینکه از نظر روانی نیز دچار فروپاشی شود زیاد است، بیماری هایی مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت از جمله مشکلاتی هستند که باعث تشدید حس ناامیدی و افسردگی در فرد می شوند.

مشکلات خانوادگی و زندگی شخصی

از مهم ترین دلایل ابتلا به افسردگی در بسیاری از افراد مشکلاتی است که در زندگی شخصی خود تجربه می کنند روابط خطرناک می توانند باعث تشدید افسردگی و آسیب های روحی جدی شوند.

شخصیت افراد

نوع شخصیت افراد مختلف در روان آن ها تاثیر دارد، اینکه فرد زودرنج، حساس، نگران و از این قبیل باشد می تواند امکان ابتلا به افسردگی را در او بیشتر کند.

شرایط بد و استرس زا

معمولا شرایط زندگی آدم ها تاثیر فراوانی در روحیه آن ها دارد و روانشان را تحت تاثیر مستقیم قرار می دهد، کسانی که دچار مشکلات و مسائلی مانند طلاق، بیکاری یا مشکلات مالی هستند استرس زیادی را تحمل می کنند و دچار افسردگی می شوند.

ژنتیک

بسیاری از افراد در خانواده و نزدیکان خود تجربه افسردگی و مشکلات روانی را دارند که این می تواند از طریق ژن ها به آن ها منتقل شود، دیدن افسردگی افراد خانواده نیز تاثیر زیادی در افسرده شدن افراد دارد.

از دلایل دیگر ابتلا به افسردگی:

مصرف مواد مخدر
آسیب های دوران کودکی
پرکاری تیروئید
تغییرات هورمونی
بیماری های خودایمنی
کمبودهای مغزی و کوچک شدن سلول های مغزی
شیوه زندگی بد

گیاهان موثر در درمان مشکل افسردگی

روش های گیاهی برای درمان افسردگی انواع بسیار مختلفی دارند که متناسب با سلیقه خود می توانید از آن ها استفاده کنید، توجه کنید که در مصرف این گیاهان باید با خواص و عوارض آن ها به خوبی آشنا شوید و روش مناسب خود را انتخاب کنید، با توجه به حساسیت ها، بیماری ها و شرایطی که دارید.

مصرف گیاه خارمریم

خارمریم از جمله گیاهان موثر در کاهش علائم افسردگی است که از آن به عنوان مکمل دارویی استفاده می کنند، این گیاه که عوارض داروهای شیمیایی را ندارد می تواند بدون کاهش میل جنسی به بهبود اوضاع ذهنی افراد کمک کند، البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد چون ممکن است فرد دچار عوارض شود.

ریشه سنبل الطیب

سنبل الطیب خواب آور است و می تواند به بهبود خواب در افراد کمک کند و خواب شب آن ها را با کیفیت تر کند علاوه بر این تاثیر زیادی در کاهش استرس و اضطراب دارد و می تواند حال عمومی روان را بهتر کند، البته مصرف آن نباید بیش از حد باشد.

فواید بابونه برای اعصاب و روان

بابونه می تواند افسردگی را درمان کند و تاثیر زیادی در بهبود کارکرد مغز دارد، این گیاه اضطراب را رفع می کند و تاثیر زیادی در بالا بردن آرامش زندگی دارد.

از رزماری کمک بگیرید

گیاه مفید دیگری که می توانید از آن استفاده کنید رزماری است، این گیاه که عطر و طعم شگفت انگیزی دارد می تواند به کاهش مشکلات افسردگی و ذهنی کمک کند.

گیاه اسطوخودوس برای افزایش حس آرامش

اسطوخودوس که سرشار از حس آرامش است می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند، تاثیر زیادی در کاهش استرس و درمان خستگی دارد و می توان از آن برای درمان افسردگی کمک گرفت.

گل راعی با افسردگی مبارزه می کند

گیاه دیگری که می توانید از آن به منظور کاهش علائم افسردگی و حس و حال بد خود کمک بگیرید راعی است، می توانید برای افزایش تولید هورمون های مناسب عصاره گل راعی را دو بار در روز مصرف کنید.

گل راعی با افسردگی مبارزه می کند

تاثیر مصرف بهارنارنج

بهارنارنج می تواند اعصاب را تقویت کند و تاثیر زیادی در کنترل ناراحتی های قلبی دارد، این گیاه با خواص آرامش بخش خود می تواند به کاهش حس تنش در روان کمک کند و افسردگی را رفع کند.

زردچوبه آچار فرانسه‌ طب سنتی

مصرف زردچوبه به منظورهای گوناگون در طب سنتی رایج است و سابقه بسیار طولانی دارد، مهم ترین ماده ای که در این گیاه وجود دارد کوکومین نامیده می شود و می تواند ژن ها را برای تولید آنتی اکسیدان ها فعال کند، از میتوکندری مراقبت کند و سلامت مغز و بدن را افزایش دهد که همین به پیشگیری از ابتلا به افسردگی کمک می کند.

گیاه مریم گلی برای حس شادی

مریم گلی ترشح دوپامین را افزایش می دهد و همین یعنی ایجاد حس شادی بیشتر، علاوه بر این اشتیاق و انگیزه را هم بیشتر می کند و می تواند به مبارزه با افسردگی کمک کند.

اهمیت گلبرگ های گل رز

گلبرگ های گل رز خاصیتی آرامش بخش دارند و می توانند به تسکین علائم افسردگی کمک کنند، برای بهره بردن از این گلبرگ ها می توانید ۲۵ تا ۳۰ عدد از گلبرگ ها را به مدت ۱۵ دقیقه در آب بجوشانید و بعد از خنک شدن به آن شکر اضافه کرده و مخلوط آن را دو تا سه بار در روز میل کنید.

آویشن به بهبود افسردگی کمک می کند

آویشن سرشار از لیتیم و تریپتوفان است که تاثیر زیادی در بهتر شدن خلق و خو دارد و می تواند درد را تسکین دهد، علاوه بر این عطر و بوی آن تاثیر زیادی در کمک به حس آرامش دارد و با افسردگی و علائم آن مبارزه می کند.

چای سبز همه فن حریف است

چای سبز دارای اسیدآمینه هایی موثر در تسکین مغز است و خواص آنتی اکسیدانی فراوانی دارد، مصرف این گیاه به طور کلی به منظور بهبود کیفیت زندگی افراد بسیار پیشنهاد می شود و سلامتی افراد را تضمین می کند، می توانید روزانه دو تا سه فنجان چای سبز میل کنید و حالتان را بهتر نمایید.

چای سبز همه فن حریف است

تاثیر مصرف جنسینگ

جنسینگ به کاهش علائم افسردگی کمک می کند و باعث بهبود وضعیت خواب می شود، این گیاه تاثیر زیادی در کاهش استرس دارد و عملکرد ذهنی را بهبود می بخشد، علاوه بر این سیستم ایمنی را تقویت می کند و می تواند به کنترل قندخون کمک کند، از آن برای درمان چاقی و رفع مشکلات جنسی نیز استفاده می کنند.

زعفران گیاهی نشاط بخش

زعفران که به نشاط بخش بودن معروف است تاثیر زیادی در رفع افسردگی بخصوص افسردگی خفیف تا متوسط دارد، مصرف آن می تواند بی حالی را کاهش دهد و باعث افزایش انرژی بدن شود، البته نباید از دوزهای بالای آن استفاده کرد زیرا می تواند عوارضی در پی داشته باشد، زنان باردار نیز بدون مشورت پزشک نباید آن را مصرف کنند.

گیاه دارویی ماکا

ماکا می تواند میل جنسی را تحریک کند و باعث کاهش اضطراب و افسردگی شود، طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف آن می تواند علائم فیزیولوژیک مثل اضطراب و افسردگی را کاهش دهد و باعث بهبود خلق و خو شود، این گیاه عملکرد شناختی را هم بهتر می کند و تاثیر زیادی در افزایش توان مغز دارد، ماکا انواع مختلفی دارد که با رنگ های مختلفی مشخص می شوند و همه آن ها در کاهش اضطراب و افسردگی موثرند.

تاثیر مصرف به لیمو

از دیگر گزینه های طب سنتی برای درمان افسردگی به لیمو است، این گیاه که تاثیر زیادی در بالا بردن قدرت حافظه دارد می تواند کیفیت خواب را بهتر کند و تاثیر زیادی در درمان استرس و رفع حس خستگی که در افسردگی شایع است دارد.

فواید هل در کاهش علائم افسردگی

هل از جمله گیاهان بسیار خوش عطر و بوی است که فواید بسیاری برای عصب ها دارد، این گیاه که می تواند به آرامش مغز کمک کند کافیست چاشنی چای یا دسرها و خوراکی های شما شود تا به شما کمک کند، برای درست کردن دمنوش هل نیز می توانید دو عدد هل را پودر کنید و همراه با مقداری شکر در یک لیوان آب داغ هم زده و میل نمایید، برای تاثیر گذاری بیشتری می توانید آن را قبل از میل کردن بجوشانید.

فواید هل در کاهش علائم افسردگی

تاثیر جوی دو سر در سلامتی روان

جوی دو سر و مصرف کردن آن همراه با میوه های خشک شیر و شیره و عسل می تواند به بهتر شدن حال شما کمک کند، می توانید ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری از جو را با یک فنجان شیر سویا یا شیر برنج ترکیب کنید و به آن بادام، آجیل، میوه های خشک، عسل و شیره اضافه کنید.

بادام زمینی برای بهبود اوضاع افسردگی

بادام زمینی که به افزایش سلامتی قلب کمک می کند سرشار از ویتامین ب و ب۲ است که برای تقویت عملکرد مغز نیز بسیار مفید است، برای افزایش تاثیر می توانید ۵ تا ۸ بادام زمینی را پودر کرده و با یک لیوان شیر ترکیب کنید و میل کنید.

سیب بخورید!

سیب میوه ای موثر در کاهش علائم افسردگی است، این میوه تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به امراض گوناگون دارد و می توان از آن به صورت آبمیوه یا پخته نیز استفاده کرد، یکز از ترکیب های جالب این میوه ترکیب نصف لیوان از سیب های خرد شده با شیر و نصف قاشق چای خوری عسل است.

تاثیر قهوه در افزایش آرامش و حس خوب

قهوه دارای کافئین است و به همین دلیل می تواند به بهبود حالتان کمک کند، کافئین بطور کلی خلق و خو را بهتر می کند اما توجه کنید که نباید در مصرف آن زیاده روی کرد و یا به حد اعتیاد در آن رسید زیرا هر چیزی که به اعتیاد تبدیل شود مضر خواهد بود، افرادی که افسردگی خفیف دارند می توانند هر روز یک یا دو فنجان قهوه میل کنند.

تاثیر قهوه در افزایش آرامش و حس خوب

رژیم غذایی متعادلی داشته باشید

رژیم غذایی اهمیت زیادی در سلامتی افراد دارد، برای داشتن بدنی سالم باید تغذیه سالمی هم داشت، کمبود هر یک از مواد مغذی و ویتامین ها در بدن می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود و حتی روان را تحت تاثیر قرار دهد، پس بهتر است در رژیم غذایی خود به اهمیت فولات، ویتامین های گروه ب بخصوص ویتامین ب۶، ویتامین ث، امگا۳ و منیزیم یا مواردی از این قبیل توجه داشته باشید.

اهمیت مصرف اسیدهای چرب امگا۳

این اسیدها نوعی از چربی های سالم هستند که معمولا در ماهی هایی مانند ماهی تروت، قزل آلا و ساردین وجود دارند و حتی به صورت کپسول و مکمل نیز در بازار ارائه می شوند که فواید بسیار زیادی برای بدن دارند و می توان از آن ها برای تقویت عملکرد مغز و کاهش مشکل افسردگی کمک گرفت.

به میزان فولات در بدن توجه کنید

اگر سطح اسید فولیک در بدن پایین باشد امکان ابتلا به افسردگی بسیار بیشتر می شود، مصرف ۵۰۰ میکروگرم اسید فولیک با بهبود اثربخشی داروهای ضد افسردگی مرتبط است و اهمیت دارد، از جمله گیاهانی که می توانید برای افزایش اسید فولیک در بدن از آن ها کمک بگیرید گیاهانی مانند لوبیا، عدس، غلات غنی شده، سبزیجات برگ سبز و تیره، آووکادو و دانه های آفتابگردان را می تون نام برد.

اهمیت روی در بدن

روی ماده ای مغذی است که می تواند به تقویت عملکردهای ذهنی کمک کند و تاثیر زیادی در افزایش قدرت یادگیری و عملکردهای مغزی دارد، اگر سطح این ماده در خون کم شود امکان ابتلا به افسردگی افزایش پیدا می کند و به همین جهت مصرف روزانه ۲۵ میلی گرم از آن به مدت دوازده هفته توصیه می شود‌.

به پروبیوتیک ها توجه کنید

میکروب های موجود در روده و غذاهای مصرفی ما همراه با مواد شیمیایی مختلف دیگر تاثیر زیادی در خلق و خوی ما دارند و می توانند حس و حال ما مانند اضطراب، ترس و خشم یا غمگین بودن را کنترل کنند که ارتباط مستقیمی با افسردگی دارد.

روش های دیگر که ساده اما موثرند:

علاوه بر روش های گیاهی می توانید از روش های خانگی و ساده تر نیز کمک بگیرید، استفاده از چند روش به طور همزمان می تواند به تسریع بهبودی کمک کند.

مدیتیشن کنید

می توان به شکل های بسیار متنوعی مدیتیشن کرد، حتی اعمال عبادی نیز به نوعی مدیتیشن هستند، یوگا نیز از روش های معروف آن است که در آن وقتی بدنتان کش پیدا می کند به مغز از طریق نخاع پیامی ارسال می شود که باعث ایجاد حس خوب می شود از جمله تمرین های تاثیر گذار آسانا و پرانایاما هستند‌.

بخندید!

سعی کنید از خنده لذت ببرید و زیاد بخندید، خنده به بهبود ترشح هورمون ها کمک می کند و می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد، این اتفاق خلق و خو را بهتر می کند و می تواند روابط اجتماعی را بهتر کند.

حمام آفتاب بگیرید!

یک روش دیگر که ساده و در اختیار است کمک گرفتن از طلای آسمان است، شاید برایتان جالب باشد که سطح مواد ضد افسردگی در بدن با دریافت نور آفتاب بیشتر می شود و افسردگی از شما دور می شود، طبق تحقیقات صورت گرفته میزان دریافت سروتونین با کمک آفتاب در بدن بیشتر می شود.

موسیقی گوش کنید

موسیقی غم و اندوه و اضطراب را از شما دور می کند و روح را به طور طبیعی آرام می کند، همه انسان ها به سادگی می توانند از آن استفاده کنند و متناسب با سلیقه خود آن را انتخاب کنند.

موسیقی گوش بدید

تاثیر ماساژ در بهبود خلق و خو

ماساژ تاثیر زیادی در احیای اعصاب دارد و حس بهتری به افراد می دهد، ساده ترین روش برای کمک گرفتن از ماساژ این است که قبل از خواب پاهایتان را با روغن نارگیل یا حتی روغن آفتاب گردان ساده ماساژ دهید و بعد بخوابید.

اهمیت ورزش را جدی بگیرید

ورزش تاثیر بسیار زیادی بر سلامت جسم و ذهن دارد، اعتماد به نفس را بالا می برد و می تواند با ترشح هورمون ها باعث حس خوب شود، اگر امکان ورزش های دشوار را ندارید انجام ورزش ملایم نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی داشته باشد حتی یک پیاده روی و قدم زدن ساده حالتان را بهتر می کند.

به چیزهای خوب فکر کنید

فکر کردن و کمک گرفتن از خود مغز برای رفع مشکلش تاثیر زیادی در درمان افسردگی خواهد داشت، اینکه به چیزهای خوب فکر کنید و آن ها را تجسم کنید می تواند حس لامسه، چشایی، بویایی و بینایی را فعال کند و آن ها را با یکدیگر ارتباط دهد، مثلا تصور آبشار و بوی گل می تواند تاثیر زیادی داشته باشد، البته این روش زمان بر است و نمی توان آن را یک شبه انجام داد.

آب به بهبود اوضاع روانی شما کمک می کند

علاوه بر شنا کردن و در وان بودن می توانید حتی از یک دوش ساده برای بهبود حالتان کمک بگیرید، حمام تاثیر زیادی در کاهش احساسات منفی دارد و طبق نظر محققان می تواند خلق و خو را بهتر کند، اگر امکان رفتن به حمام را نداشتید می توانید پاهایتان را در آب داغ بگذارید، به آب صابون و رزماری اضافه کنید تا تاثیرش بیشتر شود.

معجزه نور

نور درمانی یکی از روش های کمک به افراد دچار مشکل است که چراغ یا نور خاصی را در کنار آن ها قرار می دهند و آن ها می توانند با کمک این نور حال بهتری داشته باشند این روش مز تواند از یک ربع شروع شود و تا دو ساعت طول بکشد اما یک روش در کنار روش های دیگر است و به شما کمک می کند، به تنهایی نمی‌تواند افسردگی را رفع کند.

طب سوزنی

راهکار طبیعی دیگری که می توان سراغش رفت طب سوزنی است، البته حتما باید متخصص آن را پیدا کرد و خود را دست هر کسی نسپرد، طب سوزنی اگر درست انجام شود افسردگی را کاهش می دهد و می تواند خلق و خوی فرد را بهتر کند و مغزش را آرام کند، این روش هورمون های ساخته شده توسط بافت عصبی و انتقال دهنده های عصبی را به طور مطلوبی تغییر می دهد و باعث ایجاد حس خوب در فرد می شود.

طب سوزنی

بنویسید، زیاد بنویسید

یکی از بهترین روش ها برای کمک به افراد، حتی افرادی که افسردگی ندارند اما از مشکلات دیگر رنج می برند نوشتن است، این کار معجزه می کند و حتی می توان آن را نوعی مدیتیشن دانست، منظور از نوشتن خلق اثر ادبی و هنری نیست کافیست هر چه به ذهنتان می آید بنویسید می توانید در مورد خودتان احساسات اخلاق ها و موارد بسیار مختلف دیگری بنویسید.

مکمل غذایی دارای اس آدنوزین متیونین

این مکمل به طور مصنوعی از مواد شیمیایی تقویت کننده حالت طبیعی بدن است که البته مصرف آن همزمان با داروی ضد افسردگی جایز نیست، علاوه بر این مصرف بیش از حد آن می تواند باعث مشکلاتی مانند ناراحتی معده و یبوست شود.

کارهایی که در دوران افسردگی بهتر است انجام ندهید:

بهتر است از مصرف بیش از حد داروهای ضد افسردگی و روان تنی اجتناب کنید و سراغ مواد روان گردان و خطرناک نروید.
در این دوران از افزودنی های شیمیایی مانند شکر، کوکاکولا، الکل، ادویه، چاشنی های قوی و رنگ های خوراکی دوری کنید.
مراقب افکار و اهداف خود باشید که مبادا چیز محالی بخواهید.
وعده های غذایی و مصرف آن ها اهمیت زیادی در سلامتی بدن دارد و نباید آن ها را حذف کنید، این کار باعث از تنظیم خارج شدن قند خون می شود.
برای خود هدف های کوچک که رسیدن به آن ها ساده تر است انتخاب کنید و سعی کنید تا روی آن ها تمرکز کنید.
بهتر است به علائم افسردگی دقت و توجه داشته باشید زیرا در صورت عدم توجه به آن ممکن است دچار بیماری های قلبی شوید.

سوالات رایج:

آیا پیشگیری از افسردگی امکان پذیر است؟

هیچ راه مطمئنی وجود ندارد با این حال نسبت به افراد مختلف می توان روش های مختلف را امتحان کرد مانند ورزش کردن یا با افراد ایمن حرف زدن، یوگا و امثال آن.

آیا می توان چند گیاه را به طور همزمان برای بهبود افسردگی استفاده کرد؟

برای این منظور اگر بتوان گیاهان را ترکیب کرد باید از قبل درمورد عدم تداخل آن ها مطمئن شوید و مراقب ضررهای آن باشید، می توان با چند ساعت فاصله نیز از گیاهان کمک گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *