درمان عفونت پوستی با روش های گیاهی

فهرست مطلب


عفونت در پوست به دلایل مختلف می تواند ایجاد شود. قارچ ها، باکتری ها و سایر عوامل بیرونی بیماری زا می توانند در پوست عفونت ایجاد کنند. در بیشتر مواقع عفونت پوست جای نگرانی ندارد و به آسانی درمان می شود. در برخی موارد نیز نیاز به مداخله پزشکی و انجام مراحل درمان دارویی ضروری است. عفونت پوست سطحی را می توان با روش های طبیعی در خانه درمان کرد. در ادامه به شرح روش های خانگی برای درمان عفونت پوستی می پردازیم.

درمان عفونت پوستی با روش های گیاهی


درمان عفونت پوستی با روش های خانگی و گیاهی


اگر به دنبال روش های خانگی برای درمان عفونت پوستی هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا به شرح روش های گیاهی درمان عفونت پوستی در خانه بپردازیم.


سیر برای درمان عفونت های پوستی


سیر به دلیل خواص ضد قارچی خود شناخته شده است، که آن را به یک درمان طبیعی محبوب برای عفونت های قارچی پوست تبدیل می کند، همچنین به حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک می کند، اما باید مراقب باشید که سیر را مستقیماً روی پوست قرار ندهید، زیرا ممکن است برای ساعت ها باعث تحریک شود. توصیه می شود آن را با روغن زیتون مخلوط کنید .


بابونه


بابونه گیاهی ضد التهاب و تسکین دهنده است. می توانید از بابونه برای درمان گیاهای عفونت های پوستی استفاده کنید. خاصیت ضد التهابی این گیاه، التهاب ناشی از عفونت را درمان کرده و مانع از گسترش آن می شود. می تواند از عصاره یا جوشانده بابونه بر روی نواحی آسیب مالید.

بابونه

روغن آویشن


روغن آویشن به عنوان گزینه ای بسیار موثر در بین راهکار های خانگی برای درمان عفونت پوست قرار دارد. این روغن رشد و گسترش عفونت را متوقف کرده و به مرور زمان آن را از بین می برد. اگر دچار عفونت پوستی هستید، روزانه سه بار روغن آویشن را به محل درگیر عفونت بمالید.

برگ درخت چریش


برگ درخت چریش یک میکروب زدای قوی است که می تواند در از بین بردن قارچ های پوستی بسیار موثر باشید. برای استفاده از برگ درخت چریش برای درمان خانگی عفونت پوستی، کافی تعدادی از این برگ ها را جوشانده و عصاره آن را روی محل درگیر عفونت بمالید.

زردچوبه


زردچوبه حاوی ترکیب کورکومین و سیرکومین است که دارای خواص ضد ویروسی و ضد قارچی است. می توانید زردچوبه را با روغن نارگیل ترکیب کرده و روی پوست عفونی شده بمالید. زردچوبه یک روش درمانی موثر در درمان عفونت های دست و پا است. می توانید مقداری زردچوبه را با آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند، سپس آن را به محل مورد نظر بمالید و پس از خشک شدن بشویید. زردچوبه یکی از قوی ترین درمان های گیاهی برای عفونت پوستی است.

روغن درخت چای


روغن درخت چای یک داروی طبیعی ضدعفونی کننده و ضد قارچ است، اما توصیه می شود آن را با روغن حامل مانند روغن نارگیل رقیق نمایید ، زیرا استفاده از این روغن به طور مستقیم روی پوست توصیه نمی شود زیرا ممکن است باعث تحریک شدید پوست شود.


سرکه سیب


وقتی پوست دچار عفونت می شود، التهاب ناشی از این عفونت موجب ایجاد خارش می شود که اغلب آزاردهنده است. می توانید از سرکه سیب برای ازبین بردن خارش ناشی از عفونت پوستی استفاده کنید. برای کار کافیست یک تکه پنبه را به سرکه آغشته کرده و به محل مورد بمالید، این کار را سه بار در روز تکرار کنید.


خردل


استفاده از خردل نیز از جمله روش های گیاهی درمان عفونت قارچی پوست است. روغن خردل را می توانید روی پوست درگیر عفونت بمالید و پس از گذشت نیم ساعت محل را به خوبی با آب و صابون ملایم بشویید. همچنین می توان از مخلوط آرد خردل با آب، خمیری تهیه کرده و آن را روی پوست بمالید. خردل از جمله مواد موثر در ازبین بردن عفونت به ویژه عفونت های قارچی پوست است.

روغن نارگیل


روغن نارگیل یمی از روغن های گیاهی بسیار مفید برای پوست است. این روغن نقش موثری در درمان عفونت پوست به روش طبیعی دارد. می توانید روزانه محل درگیر عفونت های قارچی را با روغن نارگيل ماساژ دهید. این روغن علاوه بر از بین بردن عفونت، از گسترش قارچ ها جلوگیری کرده و خشکی و خارش ناشی از عفونت پوست را از بین می برد. استفاده از روغن نارگیل روی پوست سالم نیز مانع از ایجاد عفونت می شود.

روغن نارگیل

تخم کتان و چیا


اگر به دنبال خوراکی های موثر برای درمان عفونت پوستی هستید. ما تخم کتان و دانه چیا را پیشنهاد می کنیم. ابن دانه های خوراکی باعث افزایش مقاومت بدن در برابر انواع قارچ ها و عفونت ها می شود. می توان تخم کتان را به همراه دانه های چیا به انواع سالاد یا ماست اضافه و مصرف کرد.

لبنیات تخمیر شده


محصولات لبنی تخمیر شده با باکتری های لاکتیک اسید، منبع خوبی از انواع پروبیوتیک ها هستند. استفاده از فرآورده های لبنی همچون دوغ، ماست، کفیر و پنیر با افزایش، باکتری های مفید در روده باعث محافظت از بدن در برابر عفونت های قارچی می شوند.


سبزیجات


اگر دچار عفونت های قارچی هستید، نباید از سبزیجات حاوی نشاسته بالا همچون سیب زمینی، هویج، چغندر و تربچه استفاده کنید. چون مصرف نشاسته و قند زیاد می توان موجب افزایش سرعت گسترش عفونت های قارچی شود. بهتر از برای جلوگیری از این اتفاق از سبزیجات تازه و آب پز شده که نشاسته کمی دارند، مانند مارچوبه، کلم بروکلی و گل کلم استفاده کنید.

چند نکته مهم برای درمان عفونت پوستی


دستورالعمل های مهمی وجود دارد که باید برای کمک به درمان عفونت های پوستی رعایت شود، از جمله:

-بهداشت فردی را رعایت کنید و هر روز ناحیه آسیب دیده را بشویید.
-پس از شستن ناحیه و پس از حمام، پوست را به خوبی خشک کنید، زیرا محیط مرطوب به رشد قارچ ها کمک می کند.
-لباس های نخی گشاد بپوشید تا پوست به خوبی نفس بکشد.
-جوراب نخی و کفش راحت بپوشید که به پا اجازه تنفس بدهد.
-حتماً لباس ها و حوله ها را مرتب بشویید.

راه های پیشگیری از عفونت پوست


برخی نکات و دستورالعمل ها نقش عمده ای در کاهش احتمال ابتلا به انواع عفونت های پوستی دارند، مانند:

-بهداشت فردی را رعایت کنید، مطمئن شوید که بدن خشک است و بعد از دوش گرفتن آن را به خوبی خشک کنید.
-از استفاده از لباس، حوله یا وسایل شخصی دیگران خودداری کنید.
-لباس ها را مرتب عوض کنید و لباس های نخی انتخاب کنید.
-از راه رفتن با پای برهنه در مکان های مرطوب مانند رختکن، سونا و محل های شنا خودداری کنید.
-کفش های راحت بپوشید که به پا اجازه تنفس بدهد.
-قبل از استفاده از وسایل بدنسازی آن را تمیز کنید.
-به حیوانات خانگی آلوده به قارچ دست نزنید و بلافاصله آنها را درمان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *