بلاگ

پیشگیری از پوکی استخوان با داروهای گیاهی

فهرست مطلب

استخوان بافت زنده ای است که از ساختار مهندسی عجیب و پیچیده ای برخوردار است، به طوری که در جای خود یکی از شاهکارهای خلقت است، پوکی استخوان نام بیماری خاموش، پیش رونده و خطرناکی است که باعث تهدید سلامتی استخوان ها می شود، این عارضه شایع که بیماری متابولیک استخوانی است با کاهش کلسیم و سایر مواد معدنی و ماده زمینه استخوان و در واقع نازک و ضعیف شدن استخوان ها مشخص می شود، در این بیماری توده استخوانی کم شده و استخوان شکننده می شود، برای اینکه این اتفاق نیفتد می توان با روش های مختلف از آن پیشگیری کرد، در ادامه راهکارهای عملی مراقبت از استخوان ها را به شما معرفی می کنیم.

پیشگیری از پوکی استخوان با داروهای گیاهی

علائم پوکی استخوان چیست؟

از جمله علائم این بیماری می توان به درد پشت و کمر، ناشی از یک مهره شکسته یا کج شده، کاهش دائمی و مداوم قد، کمر خم شده، شکستگی استخوان که خیلی راحت تر از حد انتظار رخ می دهد و از همه مهم تر دردهای مفصلی اشاره کرد، کسانی که به عارضه پوکی استخوان مبتلا می شوند نمی توانند مدت طولانی بایستند، نمی توانند راست بنشینند، با گذشت زمان کوتاه تر می شوند و با کوچک ترین فشار استخوان هایشان خرد می شود.

استخوان برای افزایش استقامت خود به چه چیزی نیاز دارد؟

استخوان به املاحی مثل کلسیم، منیزیم، زینک، فسفر، سلنیوم، مس، ویتامین کا، د3 و ویتامین ث بسیار زیاد نیاز دارد، بدین ترتیب افراد برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان باید سعی کنند این مواد را در رژیم غذایی گنجانده و نیاز بدن خود را تامین کنند.

اهمیت مراقبت از استخوان ها

پوکی استخوان بیماری خاموشی است و توجه به آن به همین دلیل بسیار اهمیت دارد، ممکن است فرد تا وقتی که دچار شکستگی یا ترک استخوان نشده از وجود آن آگاه نشود، از طرفی اهمیت این بیماری به قدری است که سازمان جهانی بهداشت یک روز را به آن اختصاص داده است، هدف از این کار ارتقای سطح آگاهی و دانش مردم و همچنین جلب توجه آن ها به این موضوع است، پوکی استخوان علاوه بر ایجاد دردهای دائمی، باعث کوتاه شدن قد و خمیده شدن بدن می شود، این بیماری انقدر مهره های کمر و ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد که بعد از مدتی کمر فرد حالت خمیده یا قوزدار به خود می گیرد، در نهایت این بیماری تحرک را محدود کرده و توانایی انجام فعالیت های روزانه مانند راه رفتن را از شخص می گیرد.

درمورد پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان چه می دانید؟

پوکی استخوان در بسیاری از افراد خانه کرده و آن ها را تحت تاثیر خود قرار داده است، این بیماری بر اساس مجله مراقبت های پزشکی piedmont باعث ایجاد بیش از 700 هزار شکستگی مهره و 300 هزار شکستگی مفصل ران در سال می شود، هرچند این بیماری درمان سختی دارد اما پیشگیری از آن قطعا ساده تر است، در ادامه به روش های عملی پیشگیری از این مشکل می پردازیم.

روش تشخیص پزشکی:

برای تشخیص این بیماری در حال حاضر مطمئن ترین راه اندازه گیری تراکم استخوان با استفاده از اسکن تراکم استخوان یا جذب کننده انرژی دو گانه اشعه ایکس (DXA) است، این اسکن یک اسکن کوتاه و بدون درد است که تراکم استخوان های شما را از ناحیه ران و ستون فقرات و در مواقعی بازو اندازه گیری می کند.

عواملی که باعث می شوند دچار پوکی استخوان شویم:

عوامل متعددی در پوکی استخوان تاثیر دارند که بسیاری از آن ها اجتناب ناپذیرند، بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا این است که بدن خود را آماده کنید و مواد ضروری مورد نیاز خود را تامین کنید.

بالا رفتن سن تاثیر مستقیمی روی استخوان دارد

یکی از مهم ترین عوامل ضعف استخوان بالاتر رفتن سن است، استخوان یک بافت زنده است و در درون آن سلول های مختلفی فعالیت دارند، گروهی از این سلول ها به نام استئوبلاست، مرتبا در حال استخوان سازی هستند و گروهی دیگر به نام استئوکلاست وظیفه جذب استخوان را دارند، پس استخوان های بدن ما دائما در حال جذب شدن و جایگزین شدن با مواد نو هستند، در سنین جوانی استخوان بیشتر ساخته می شود تا اینکه جذب شود، ولی حدودا بعد از 35 سالگی به ازای موادی که از استخوان برداشته می شود، مواد کمتری جایگزین می شود و این فرایند موجب می شود که به تدریج مقدار ماده تشکیل دهنده استخوان و در نتیجه تراکم و استحکام آن کاهش پیدا کند، بعد از سنین جوانی و با افزایش سن، کل توده استخوانی بدن کاهش یافته و خطر شکستگی افزایش می یابد، در سنین یائسگی شدت پیشرفت، روند از دست دادن تراکم استخوان، به ناگهان زیاد می شود، به طوری که خانم ها در ده سال اول یائسگی ممکن است نیمی از تراکم استخوان های بدنشان را از دست بدهند.

بالا رفتن سن تاثیر مستقیمی روی استخوان دارد

تاثیر تغذیه در استخوان سازی

استخوان به املاحی همچون کلسیم، منیزیم، زینک، فسفر، سلنیوم، مس و ویتامین هایی همچون ویتامین ث، کا و د3 نیاز دارد و برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان باید مصرف آن ها را جدی گرفت، کاهش دریافت این مواد باعث پوکی استخوان می شود، همچنین افرادی که رژیم های لاغری سخت و خودسرانه می گیرند که املاح و ویتامین های بدن آن ها مانند فسفر، زینک و ویتامین د3 کاهش پیدا می کند در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.

برخی داروها روی استخوان تاثیر منفی دارند

مصرف داروهای دارای کورتیکوستروئید، مصرف هپارین و فنی توئین می تواند باعث پوکی استخوان شود، در کسانی که به دلیل ابتلا به سرطان تحت شیمی درمانی قرار دارند پوکی استخوان بیشتر دیده می شود.

تاثیر ژنتیک

اگر در خانواده شما شکستگی استخوان و ضعف آن سابقه دارد احتمال اینکه از طریق ژنتیک به شما هم منتقل شده باشد بسیار زیاد است، افراد لاغر اندام و افراد با پوست های خیلی روشن احتمال استئوپروز یا پوکی استخوان بیشتری دارند، نژاد آفریقایی استخوان های سفت تری نسبت به نژاد سفید دارند.

برخی از عادت های بد

کسانی که کار پشت میزنشینی دارند و ورزش و فعالیت بدنی کمی دارند، کسانی که دخانیات مصرف می کنند، الکل می نوشند و به طور کلی سرکه صنعتی، ترشی و چای پررنگ زیاد میل می کنند احتمال اینکه به پوکی استخوان و استئوپروز مبتلا شوند را در خود تقویت می کنند.

ابتلا به بیماری های خاص

در بیماری هایی خاص امکان ابتلا به استئوپروز افزایش پیدا می کند، از جمله این بیماری ها می توان به بی حرکتی طولانی مدت افرادی که سکته مغزی کرده اند، بیماری گوارشی که باعث سوء جذب شود، آمنوره که باعث قطع عادت ماهانه در زنان می شود، سطح پایین استروژن در زنان، سطح پایین تستوسترون در مردان اشاره کرد، علاوه بر این وجود بیماری مزمنی مانند روماتیسم مفصلی یا نارسایی مزمن کبد نیز تاثیر دارد و کم کاری یا پر کاری تیروئید نیز باعث ابتلا به بیماری پوکی استخوان می شود.

اندازه و فرم بدن

اگر فردی کوتاه قد، لاغر و بطور کلی با جثه کوچک و استخوان ظریف هستید شانس ابتلا به این بیماری در شما بیشتر از افراد چاق یا استخوان بندی های درشت است، چرا که ممکن است ساخت استخوان در شما کمتر باشد.

گیاهان موثر در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان

تمام گیاهان و مواد غذایی دارای کلسیم قطعا برای استخوان اهمیت دارند، با این حال مواد دیگری نیز در برخی گیاهان وجود دارد که به ساخته شدن بهتر استخوان ها کمک می کند، در ادامه به بررسی دقیق تر این گیاهان و نحوه عملکرد آن ها در مراقبت از استخوان ها می پردازیم.

شیر بادام را بدوشید!

برای گرفتن شیر بادام باید یک فنجان بادام را شب تا صبح خیس کنید، روز بعد آن ها را پوست کنده و در آسیاب بریزید، بعد دو تا دو و نیم فنجان آب به آن اضافه کنید، و دوباره مخلوط کنید، این معجون را از صافی عبور داده و هر روز بنوشید، می توانید ده عدد بادام را در آب به مدت یک شب خیس کنید، سپس پوست آن ها را بکنید و یک فنجان شیر گرم به آن اضافه کرده کمی زعفران، هل و پودر زنجبیل نیز بیفزایید و روزانه دو بار قبل از صبحانه و خواب میل کنید.

فواید سنجد برای استخوان ها

هر روز صبح نیم ساعت قبل از صبحانه، دو قاشق مرباخوری پودر سنجد (پوست ، گوشت و هسته سنجد) را به همراه یک قاشق مرباخوری پودر سویای بوداده و یک قاشق مرباخوری عسل در یک لیوان شیر کم چرب مخلوط کنید و میل کنید، سنجد برای ترمیم شکستگی و ترک استخوان بی نظیر است، این گیاه کمبود ویتامین ث و کا را جبران می کند و خواص آنتی اکسیدانی بسیار موثری دارد، علاوه بر این به رفع التهاب های حاد و مزمن کمک کرده در درمان آرتروز نیز نقش دارد.

فواید سنجد برای استخوان ها

کنجد می تواند اسکلت شما را نجات دهد

دانه کنجد سرشار از کلسیم، منیزیم، منگنز، مس، روی، فسفر و ویتامین کا و دی است که همگی در مراقبت از استخوان ها نقش دارند، یک قاشق چای خوری کنجد بو داده را با یک فنجان شیر گرم روزانه دو بار میل کنید تا تاثیر آن را در زندگی خود مشاهده کنید.

زغال اخته برای استخوان ها!

یک قاشق چای خوری هسته زغال اخته را به مدت یک دقیقه در آب خیس کنید، صبح روز بعد دانه های خیس شده را بخورید و آب را دور بریزید، این کار را روزانه انجام دهید، همچنین می توانید یک قاشق چای خوری پودر هسته زغال اخته را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و دو تا سه بار در روز میل کنید.
می توانید یک خمیر از ترکیب یک قاشق چای خوری دانه زغال اخته با آب کافی تهیه کنید و روی محل آسیب دیده بمالید، اجازه دهید تا خشک شود، سپس آنرا با اب گرم بشویید، از این درمان دو بار در روز استفاده کنید، از هر یک از این درمان ها به طور روزانه استفاده کنید تا زمانی که از نتیجه راضی شوید.

تاثیر شبدر قرمز

شبدر قرمز از گیاهانی است که دارای ترکیباتی مانند استروژن است و استروژن طبیعی می تواند به محافظت از استخوان کمک کند، مصرف این گیاه برای درمان و جلوگیری از پوکی استخوان توصیه می شود، این گیاه تراکم معدنی استخوان را قبل و بعد از زایمان افزایش می دهد و دارای یک ایزوفلاون است که نوعی فیتواستروژن است و می تواند استروژن را در بدن تقلید کند.

سرکه سیب

سرکه سیب درمانی برای پوکی استخوان است، این ماده که سرشار از خواص ضد التهابی و قلیایی است باعث کاهش درد و سفتی مفاصل می شود، کمک می کند تا مفاصل از شر سموم ذخیره شده رها شوند و می تواند باعث بهبود عمومی آن شود، برای مصرف آن یک قاشق چای خوری از سرکه سیب را با عسل در لیوان آب گرم ترکیب کرده روزی دو بار میل کنید، این کار را بهتر است قبل از میل کردن غذا انجام دهید، کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که یک قاشق غذا خوری سرکه سیب ارگانیک را با همان نسبت روغن زیتون ترکیب کنید و از آن برای ماساژ مفاصل آسیب دیده چند بار در روز استفاده کنید، این درمان ها را روزانه تا زمانی که درد و التهاب از بین برود تکرار کنید.

سرکه سیب

فواید چغندر برای استخوان ها

چغندر منبع عالی از آهن است و میزان انرژی بدن را افزایش می دهد، علاوه بر این از سیستم ایمنی بدن دفاع کرده و می تواند سلول های سرطانی را دفع کند، چغندر سرشار از منیزیم است که برای پوکی استخوان اهمیت بالایی دارد و می تواند از ابتلا به آن پیشگیری کند، علاوه بر این اسید فولیک موجود در آن برای رشد سلول های جدید موثر است.

داروی مومنایی یا مومیجو

مومنایی از جمله مواد طبیعی است که استفاده از آن برای ترمیم شکستگی و جوش خوردن استخوان ها بسیار به کار می رود، این ماده طبیعی در جوش خوردن هر چه سریع تر استخوان ها نقش دارد و می توانید برای این منظور به اندازه یک گندم از آن را هر صبح ناشتا با یک لیوان شیر میل کنید، علاوه بر این روغن مومنایی درد مفاصل را کاهش می دهد و می توانید از آن برای ماساژ استفاده کنید.

شاید خوشتان نیاید اما آب کرفس سرشار از فواید است

کرفس دارای آنتی اکسیدان های مختلفی است و می تواند التهاب بدن را کاهش داده و در نتیجه درد را از بین ببرد، این گیاه دارای فلاونوئید بوده که برای جلوگیری از التهاب بسیار موثر است، ماده لوتئولین موجود در آن از بروز التهاب در سلول های ریه، پروستات، لثه و مغز پیشگیری کرده و از رشد باکتری التهاب معده پیشگیری می کند، کرفس به کاهش امکان ابتلا به بیماری هایی همچون آرتریت و پوکی استخوان کمک می کند.

مویز

سعی کنید روزانه 21 عدد مویز را ناشتا میل کنید، این گیاه سرشار از کلسیم و پتاسیم است که از این طریق می تواند به استحکام بیشتر استخوان ها کمک کند و از پوکی استخوان پیشگیری کند، مویز در کنترل بسیاری از مشکلات دیگر نیز موثر است، اما شاید برایتان سوال شده باشد که چرا 21 عدد مویز؟ بر اساس مطالعات صورت گرفته در صورتی که افراد هر روز صبح ناشتا 21 عدد مویز میل کنند خواص بسیاری برایشان خواهد داشت و باعث تقویت هوش و قدرت بدن خواهد شد، سردی را هم از بین برده و سیستم ایمنی را تقویت خواهد کرد.

نمک اپسوم یا سولفات

یکی دیگر از درمان های معروف برای پوکی استخوان نمک اپسوم است، این نمک که به منیزیم فراونی که دارد مشهور است باعث کاهش درد، تورم و التهاب می شود، برای پوکی استخوان کافیست دو فنجان نمک اپسوم را در وان حمام ریخته و از آن استفاده کنید، بیست تا سی دقیقه زمان لازم است که در آن آب بمانید، بعد از این مدت تاثیر فوق العاده نمک اپسوم را خواهید دید، این کار را دو تا سه بار در هفته می توانید تکرار کنید.

دمنوش های موثر برای استخوان های شما

اگر اهل چای و نوشیدنی هستید شاید بهترین روش درمانی برای شما مصرف چای های گیاهی موثر باشد، این چای ها قطعا در بهبود ایمنی بدن و افزایش سلامتی استخوان ها نقش خواهند داشت، در ادامه به بررسی دمنوش های گیاهی موثر و فوایدشان می پردازیم.

دمنوش گزنه را امتحان کنید

سه قاشق غذا خوری برگ خشک گزنه را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت ده دقیقه آن را دم کنید، می توانید روزانه چهار تا پنج فنجان از این دمنوش را میل کنید، دمنوش گزنه سیستم ایمنی را تقویت می کند و سرشار از خواص ضد التهابی است.

دمنوش گزنه را امتحان کنید

دمنوش تخم گشنیز می تواند ایمنی اسکلت بدن شما را بالاتر ببرد

مصرف گشنیز باعث افزایش سلامتی خواهد شد و استخوان ها را محکم تر خواهد کرد، برگ و تخم گشنیز سرشار از کلسیم، پتاسیم، منگنز و آهن و منیزیم است که برای استخوان ها اهمیت زیادی دارد، برای درست کردن دمنوش این گیاه به دو قاشق چای خوری تخم گشنیز نیاز دارید، آن را در یک فنجان آب گرم بریزید و بگذارید به مدت پنج تا ده دقیقه بماند، بعد مقداری عسل به آن اضافه کرده و روزانه دو بار میل کنید.

چای سبز

چای سبز از نوشیدنی های مفیدی است که برای درمان انواع بیماری ها و پیشگیری از امراض گوناگون موثر است، یک قاشق چای خوری برگ چای سبز را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید، روی فنجان درپوش بگذارید و تا چند دقیقه آن را نگه دارید، چای را فشار دهید تا صاف شود، سپس کمی عسل به آن اضافه کنید و روزانه دو تا سه فنجان چای سبز بنوشید.

جوشانده ریشه زرشک

می توانید یک استکان جوشانده ریشه زرشک را در روز میل کنید، این نوشیدنی ضد التهاب و ضد درد است و می تواند به کاهش تب های عفونی، تنظیم فشارخون و رفع مشکلات گوارشی کمک کند.

ادویه های موثر در استحکام استخوان ها

ادویه ها از اشکال رایج گیاهی هستند که در انواع غذاها به کار می روند و به خوش عطر و طعم شدن غذا کمک می کنند، علاوه بر این ادویه ها تاثیر زیادی در افزایش سلامتی بدن نیز ایفا می کنند، بسته به نوع مشکلی که دارید می توانید سراغ این دنیای رنگارنگ بروید، در ادامه دو ادویه مهم و پر کاربرد را بررسی می کنیم که می توانید از آن ها برای درمان بسیاری از مسائل خود استفاده کنید.

دارچین می تواند به تقویت استخوان کمک کند

یک قاشق چای خوری پودر دارچین و یک قاشق غذاخوری عسل را در لیوان آب گرم بریزید و مخلوط کنید، هر روز صبح با معده خالی آن را میل کنید، یک روش دیگر این است که از پودر دارچین خمیر درست کنید، برای این منظور می توانید پودر را با کمی آب ترکیب کرده و به آن عسل اضافه کنید، این خمیر را روی قسمت آسیب دیده چند دقیقه ماساژ دهید، می توانید دو تا سه بار در روز این کار را تکرار کنید.

درمورد فواید زنجبیل چه می دانید؟

زنجبیل ادویه ای بسیار موثر در سلامتی بدن است، طبق تحقیقاتی که در سال 2001 صورت گرفته و در مجله آرتروز و روماتولوژی چاپ شده ثابت شده است که عصاره خالص زنجبیل اثر مثبتی در کاهش درد بیماران مبتلا به پوکی استخوان زانو دارد، این گیاه سرشار خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به کاهش علائم درد، تورم و التهاب کمک می کند، علاوه بر این می تواند به انسداد Cox-2 کمک کند، این ماده شیمیایی در بدن باعث ایجاد درد می شود.
دو تا سه فنجان چای زنجبیل در روز می تواند بسیار موثر باشد، برای این منظور ریشه زنجبیل را رنده کرده و در فنجان آب برای ده دقیقه جوشانده و محلول را از صافی با فشار دادن رد کنید، می توانید آن را با کمی عسل میل کنید، می توانید تکه های تازه زنجبیل را روزانه بجوید یا از زنجبیل خشک و ادویه ای در غذاهای خود استفاده کنید، استفاده از روغن زنجبیل برای ماساژ دادن قسمت آسیب دیده هم رایج است.

درمورد فواید زنجبیل چه می دانید

روغن هایی که می توانید با آن ها درد مفاصل و مشکلات استخوان را کاهش دهید

یکی از بهترین روش ها برای کاهش مشکلات استخوان روش موضعی است، به این صورت که می توانید از روغن های گیاهی به منظور ماساژ روی قسمت مورد نظر استفاده کرده و از فواید آن بهره ببرید.

روغن بادام تلخ

از جمله روغن های بسیار موثر که کاربرد موضعی بسیار بالایی دارد روغن بادام تلخ است، این روغن را می توانید در قسمت هایی از بدن که درد دارند اعمال کنید، روغن بادام تلخ درد مفاصل و آرتروز را درمان می کند و ماساژ دادن آن به افزایش گردش خون کمک می کند که البته برای این منظور میتوانید از ترکیب آن با روغن بادام شیرین نیز استفاده کنید.

روغنی موثر در پیشگیری از درد، روغن خردل

دو قاشق مرباخوری روغن خردل را با پنج حبه سیر رنده شده ترکیب کرده و کمی گرم کنید و به زانو ها بمالید، این کار به کاهش درد شما کمک خواهد کرد، ماساژ مرتب روغن خردل روی پوست در درمان دردهای مفصلی و آرتروز با افزایش جریان و گردش خون در کل بدن شگفتی می آفریند، روغن خردل همچنین دارای مقدار زیادی اسید چرب امگا3 است که به عنوان ضد التهاب عمل می کند و سفتی مفصلی و درد ناشی از آرتروز را کاهش می دهد.

فواید روغن نارگیل برای استخوان های بدن

ماساژ با روغن ولرم نارگیل می تواند به کاهش درد و بهبود گردش خون در بدن کمک کند، این روغن که ماساژ آن روی پوست بسیار رایج است علاوه بر رفع مشکلات مربوط به استخوان ها به زیبایی و لطافت پوست هم کمک می کند.

روغن زیتون، روغنی معجزه آسا

اگر می خواهید مفاصل خود را نرم تر کنید می توانید از روغن زیتون کمک بگیرید، این روغن درد را هم کاهش می دهد و به طور کلی در رفع مشکلات مختلف بدن تاثیر زیادی دراد، این روغن دارای ماده ای به نام الیوکانتل است که درد را از بین می برد.

روش های ترکیبی

علاوه بر روش های گیاهی معرفی شده می توانید از چند روش ترکیبی نیز برای استفاده بهره ببرید که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

ترکیب زردچوبه، گزنه، رازیانه و پوست تخم مرغ

یک قاشق مرباخوری زردچوبه را با دو قاشق غذاخوری از گزنه، دو قاشق غذاخوری رازیانه و یک قاشق مرباخوری پوست تخم مرغ در سه فنجان آب جوش بریزید و به مدت ده دقیقه آن را دم کنید، همچنین می توانید هنگام مصرف یک قاشق مرباخوری عسل نیز به آن اضافه کنید، توجه کنید که مقدار این معجون برای سه بار در روز (صبح و عصر و شب) است، این ترکیب را باید به مدت یک هفته استفاده کنید.

ترکیب زردچوبه، گزنه، رازیانه و پوست تخم مرغ

ترکیب سنجد، تخم شربتی، زنجبیل، دارچین و میخک

برای درست کردن این ترکیب شما به صد گرم پودر سنجد، سی گرم تخم شربتی، پنج گرم زنجبیل، پنج گرم دارچین و پنج گرم میخک نیاز دارید، این مواد را با یک دیگر ترکیب کنید و بعد یک قاشق مرباخوری از این مخلوط را در یک لیوان شیر بریزید، شیر را همراه با دو عدد خرما میل کنید.

ترکیب پودر سنجد با پودر سویای بوداده و عسل

یکی دیگر از ترکیب های موثر در کاهش مشکلات پوکی استخوان و آرتروز ترکیب سنجد، سویا و عسل است، برای این منظور باید هر روز صبح نیم ساعت قبل از ناشتا دو قاشق مرباخوری پودر سنجد که پوست، گوشت و هسته را در خود دارد را همراه با یک قاشق مرباخوری عسل و یک قاشق مرباخوری پودر سویای بوداده در یک لیوان شیر کم چرب مخلوط کرده و میل کنید، این روش درمانی تاثیر زیادی در رفع مشکل پوکی استخوان و درد آرتروز خواهد داشت.

ترکیب موثری برای کاهش درد زانو

یک قاشق چای خوری دارچین، یک قاشق چای خوری زنجبیل، یک قاشق مربا خوری عسل و یک لیوان شیر گرم برای درست کردن این ترکیب فوق العاده نیاز دارید، برای این منظور ابتدا باید شیر، زنجبیل و دارچین را دو دقیقه با هم بجوشانید و بعد که کمی سرد شد آن را با عسل ترکیب کرده نیم ساعت قبل از ناشتا به مدت یک ماه روزانه یک بار در روز میل کنید، از ماه بعد هفته ای سه بار آن را استفاده کنید، کسانی که نمی توانند شیر بخورند می توانند با آب جوش و یا چای سبز آن را درست کنند.

ترکیبی برای کاهش درد مفاصل

اگر از درد مفاصل رنج می برید می توانید حدود 50 گرم سنجد درسته آسیاب شده و 50 گرم هسته تمبر هندی آسیاب شده را بعد از الک کردن با صد گرم عسل ترکیب کنید و بعد دو هفته روزی یک قاشق مرباخوری آن را میل کنید.

ترکیب کاهش دهنده درد ورم مفاصل

ترکیب دیگری که به عنوان ضماد ضد درد می توانید از آن استفاده کنید ترکیب یک قاشق غذاخوری پودر دارچین با یک قاشق مرباخوری زردچوبه و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون بودار یا روغن حیوانی است، برای درست کردن این ترکیب آن ها را با هم مخلوط کنید و یک قاشق عسل به آن اضافه کنید، جوری که یک حالت ضماد مانند به وجود بیاید، این ضماد را روی قسمت مورد نظر بمالید و رویش باند بپیچید، این روش می تواند تا نیم ساعت به از بین رفتن درد کمک کند، سه بار تکرار کنید تا تاثیر آن بیشتر شود، ضماد را باید دست کم شش ساعت در هفته و دو بار در ناحیه درد با روکش گرم نگه دارید تا این دردها هم در مدت زمان یک ماه کاملا درمان شوند.

موارد مهم دیگر:

علاوه بر آنچه که گفته شد چند مسئله دیگر نیز در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان اهمیت دارند:

ویتامین د3 را جدی بگیرید

افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند بهتر است توجه کنند که برای رفع مشکل خود می توانند بین ساعت های 11 تا 15 به مدت بیست تا سی دقیقه پاهایشان را در برابر نور خورشید بگذارند، این کار به جذب ویتامین د3 در بدن کمک می کند، افراد بیمار باید در بالا و پایین رفتن از پلکان هم احتیاط کنند، انجام ورزش و نرمش های آرام برای افراد مبتلا به پوکی استخوان اضطراری است، زنان باردار باید از نظر رژیم غذایی زیر نظر پزشک باشند.

اهمیت مصرف کلسیم

یک گام مهم برای اینکه استخوان هایتان سالم بمانند این است که در رژیم غذایی خود به مصرف کلسیم توجه داشته باشید، اگر کلسیم کافی در خون وجود نداشته باشد، بدن کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان های شما دریافت می کند، بنابراین اطمینان از وجود کلسیم کافی در رژیم غذایی راهی مهم برای حفظ تراکم استخوان هاست، بر اساس توصیه های مجله پزشکی Betterhealth یک فرد بزرگسال باید روزانه به طور متوسط 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کند، زنان برای جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی و مردان بالای 70 سال به 1300 میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
بهترین گزینه برای دریافت کلسیم، مصرف لبنیات است، چرا که غذاهای لبنی بالاترین میزان کلسیم را دارند، اما در منابع دیگری نیز می توانید این ماده مهم را پیدا کنید، مانند اسفناج و بادام، اگر قادر به تامین کلسیم بدن خود نیستید حتما با پزشک درمورد مصرف مکمل کلسیم هم صحبت کنید.

کمپرس گرم و سرد

می توانید از هر دو کمپرس گرم و سرد برای مدیریت درد مفاصل ناشی از پوکی استخوان استفاده کنید، در حالی که کمپرس داغ باعث کاهش درد و سفتی عضله می شود، کمپرس سرد باعث کاهش تورم و التهاب می شود، آب داغ در یک بطری بریزید و آن را در یک حوله نازک بپیچید، با این روش یک کمپرس آب داغ دارید، چند تکه یخ را در یک حوله نازک بپیچید تا کمپرس سرد بسازید، کمپرس گرم را روی مفاصل آسیب دیده به مدت دو تا سه دقیقه قرار دهید، سپس آن را با کمپرس سرد جایگزین کنید، اجازه دهید یک دقیقه بماند، این فرایند را بیست دقیقه و چند بار در روز تکرار کنید.

کمپرس گرم و سرد

درمان با ماساژ

به طور منظم ماساژ دادن مناطق آسیب دیده، به کاهش شدت تورم، درد و التهاب ناشی از پوکی استخوان کمک می کند، علاوه بر این ماساژ گردش خون را بهتر می کند و آرامش بخش است، با استفاده از ضربات ملایم، مناطق آسیب دیده را با روغن زیتون گرم یا روغن نارگیل چند بار در روز ماساژ دهید، اگر ماساژ شرایط و دردتان را بدتر کرد انجام ماساژ را متوقف کنید، همچنین می توانید یک روغن ماساژ با کافور و روغن خردل درست کنید، به این روش که ده گرم کافور را با یک فنجان روغن خردل ترکیب کرده و آن را پنج دقیقه روی حرارت بگذارید، اجازه دهید تا خنک شود و بعد روی قسمت مورد نظر ماساژ دهید.
گزینه دیگر این است که مقادیر مساوی از روغن وینترگرین و اکالیپتوس را با هم ترکیب کرده و از آن برای ماساژ مفاصل ملتهب استفاده کنید از آنجایی که مفاصل به دلیل پوکی استخوان حساس می شوند حتما با آرامش ماساژ دهید یا نزد یک ماساژور حرفه ای بروید.

اهمیت سبک زندگی در مراقبت از استخوان ها

اگر می خواهید از ابتلا به پوکی استخوان یا هر بیماری دیگری پیشگیری کنید بهترین کار این است که روتین زندگی خود را درست بچینید، برای این منظور شما به ورزش روزانه، آفتاب گرفتن، غذای سالم، کاهش نوشیدنی های کافئین دار، ترک سیگار و عدم مصرف الکل باید توجه کنید.

منظم ورزش کنید

نکته مهم دیگری که در افزایش سلامتی بدن بخصوص اسکلت موثر است ورزش منظم است که باعث تقویت عضلات و بهبود تراکم استخوان می شود، تمریناتی مانند رقص، پیاده روی، راه رفتن روی تردمیل و ایروبیک از جمله ورزش هایی هستند که به استخوان سازی و استحکام آن ها کمک می کنند، این تمرینات نمی توانند پوکی استخوان را درمان کنند اما برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید هستند.
ورزش های تقویت کننده عضلات مانند وزنه برداری، یوگا و پیلاتس باعث بهبود قدرت استخوان، تعادل و انعطاف پذیری می شوند، ایده آل ترین حالت ممکن این است که تمرینات تحمل وزن را با تمرینات قدرتی ترکیب کنید، با داشتن یک برنامه ورزشی منظم در 4 تا 6 روز هفته هر کدام به مدت نیم ساعت تا 40 دقیقه می توانید رشد استخوان هایتان را تضمین کنید.
البته اگر تا الان عادت به ورزش کردن نداشته اید، بیشتر از 75 سال سن دارید یا دارای شرایط خاص پزشکی هستید قبل از ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

سیگار را ترک کنید

تراکم استخوان در افراد سیگاری کمتر از افراد غیرسیگاری است، با ترک سیگار می توانید از بروز پوکی استخوان جلوگیری کنید، علاوه بر این سلامتی قسمت های دیگر بدن خود را نیز افزایش دهید.

به آفتاب بیشتر توجه کنید

قرار گرفتن مقابل آفتاب می تواند به تولید ویتامین د در بدن کمک کند و امکان ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان پوست را کاهش دهد، به طور کلی آفتاب برای استخوان ها نیز تاثیر مثبتی دارد.

به آفتاب بیشتر توجه کنید

الکل مصرف نکنید

مصرف زیاد الکل می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد، برای پیشگیری از این اتفاق بهتر است در مصرف آن اعتدال را در نظر بگیرید.

نوشیدنی های کافئین دار را کمتر میل کنید

کافئین بیش از حد می تواند بر میزان جذب کلسیم در بدن تاثیر بگذارد، بنابراین توصیه می شود روزانه بیش از دو تا سه فنجان نوشیدنی کافئین دار ننوشید.

غذاهای مفید برای کسانی که پوکی استخوان دارند:

اگر می خواهید استخوان های قوی تری داشته باشید از غذاهایی که در ادامه معرفی می کنیم غافل نشوید.

ماهی میل کنید

مبتلایان به پوکی استخوان می توانند انواع ماهی ها مثل ماهی ساردین را به همراه ادویه هایی مثل زردچوبه، زیره، فلفل سیاه، زنجبیل، دارچین و میخک استفاده کنند. استفاده از ماهی می توان بسیاری از نیازهای بدن را تامین کند.

سبزیجات

علاوه بر مصرف گوشت، به خصوص گوشت گوسفند جوان، سبزی های برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی، انواع کلم ها مثل کلم بنفش، چهار مغز (پسته، بادام، فندق و گردو) لوبیای سویا و خرما برای افراد دچار این عارضه موثر است.

غذاهای دیگر:

کال جوش یا کله جوش
پاچه گوسفند
به دلیل داشتن کوآنزیم Q10
ارده با شیره انگور
کشک، نعناع و خرما

لبنیات:

لبنیات طبع سرد و خشکی دارند، استخوان هم طبعش سرد و خشک است، از طرف دیگر افراد بالای 45 سال هم طبع سرد دارند، بدین ترتیب افراد باید لبنیات را به خصوص در فصل سرد به همراه مصلحات آن ها استفاده کنند به عنوان نمونه افراد باید پنیر را به همراه پونه، سیاه دانه و گردو استفاده کنند، خوردن ماست یا دوغ همراه با کاکوتی، زیره، شوید و گل سرخ و کشک هم به همراه نعناع و گردو پیشنهاد می شود، استفاده مصلحات همراه لبنیات علاوه بر این که به متعادل کردن طبع سرد لبنیات کمک می کند در جذب و هضم بهتر این مواد غذایی هم موثر است.

برخی از مواد غذایی که بهتر است مصرف نکنید:

لوبیا،حبوبات، سبوس گندم، ویتامین آ بیش از حد وکافئین از جمله مواد غذایی هستند که روی جذب کلسیم در بدن تاثیر می گذارند.

درمورد قرص های پیشگیری از پوکی استخوان چه می دانید؟

داروها و آمپول هایی وجود دارند که می توانند از بروز پوکی استخوان جلوگیری کرده یا حتی آن ها را درمان کنند، مصرف این داروها تنها با توصیه پزشک مجاز است، بیس فوسفونات ها معمولا اولین انتخاب برای درمان پوکی استخوان هستند، آلندرونات و ریزودرنات از جمله این قرص ها هستند که باید هفتگی یا ماهانه مصرف شوند، دنوسوماب هم یک آمپول ضد پوکی استخوان است که به صورت تزریقی هر شش ماه یک بار تجویز می شود، اگر خانمی نتواند بیس فوسفونات را مصرف کند این آمپول می تواند یک گزینه خوب برای او باشد.

درمورد قرص های پیشگیری از پوکی استخوان چه می دانید

افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند و نمی توانند لبنیات مصرف کنند چه کنند؟

افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند یا به هر دلیلی باید از مصرف لبنیات اجتناب کنند می توانند از گزینه های دیگری برای تامین مواد مورد نیاز بدن خود استفاده کنند، از جمله این مواد غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد: آب پرتقال غنی شده با کلسیم، شیرهای گیاهی مانند شیر سویا و شیر بادام، غلات، سبزیجات سبز و برگ ها مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، اسفناج، غذاهای دریایی مانند کنسرو ماهی قزل آلا، میگو و…

توجه به پوکی استخوان از همان سنین کم و نوجوانی اهمیت دارد:

زمینه های ابتلا به پوکی استخوان می تواند از دوران کودکی و نوجوانی فراهم شود، بیش از 40 درصد از توده استخوانی در نوجوانی تشکیل می شود، بنابراین احتمال ابتلا به پوکی استخوان به این بستگی دارد که در دوران نوجوانی تراکم استخوان شما به چه حدی می رسد، هر چه تراکم بیشتر باشد ذخیره استخوان بیشتر است و با افزایش سن امکان ابتلا به پوکی استخوان کم تر می شود، دوران کودکی و نوجوانی فرصتی برای ساختن استخوان های قوی و محکم است، توده استخوان معمولا در سنین بیست تا سی سالگی به حداکثر رشد خود می رسد، پس پیشگیری از این بیماری باید از دوران نوجوانی شروع شود.

نکته مهم پایانی:

از آن جایی که مزاج افراد متفاوت است در استفاده از دستورالعمل های گفته شده برای این که مطمئن شوید بهترین راه درمان را انتخاب کرده اید و مشکلی برایتان پیش نمی آید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

سوالات رایج:

آیا پوکی استخوان درمان قطعی دارد؟

خیر پوکی استخوان درمان قطعی ندارد، تنها می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

آیا زنان باردار یا شیرده می توانند از گیاهان دارویی برای پیشگیری از پوکی استخوان کمک بگیرند؟

برای این منظور باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کرد.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من