بلاگ

پر مصرف ترین روغن های گیاهی

فهرست مطلب

روغن ها نقش مهمی در زندگی انسان ها دارند. روغن ها منشا مختلف دارند. روغن های گیاهی امروزه بخش مهمی از روغن های مصرفی خانوار را تشکیل می دهند. روغن های گیاهی معمولا به صورت خوراکی یا موضعی استفاده می شوند. روغن های گیاهی خوراکی اغلب در پخت و پز و روغن های گیاهی عطاری معمولا برای درمان مشکلات مختلف انسان به مصرف می رسند. در این مقاله شماره با پر مصرف ترین روغن های گیاهی آشنا خواهیم کرد.

پر مصرف ترین روغن های گیاهی

روغن های گیاهی پر مصرف

روغن های گیاهی امروزه جایگاه ویژه ای در بین مصرف کنندگان بار کرده اند و استفاده از آن ها نیز گسترش یافته است. روغن های گیاهی اغلب سالم تر از برخی روغن های حیوانی هستند و آن هم به دلیل چربی های سالم و غیر اشباع است که در برخی از روغن های گیاهی وجود دارد. اما این موضوع که همه روغن های گیاهی سالم هستند و می توان با خیال راحت از آنها استفاده کرد، صحت ندارد. روغن های گیاهی با اینکه منشا گیاهی دارند و طبیعی هستند، اگر به درستی و با رعایت اصول خاص استفاده نشوند می توانند مضر باشند، به عنوان مثال روغن زیتون که یکی از سالم ترین روغن هاست اگر در حرارت بالا برای پخت و پز استفاده شود، اکسید شده و مواد مضر تولید می کند که برای سلامت انسان خطرناک است. بنابراین برای حفظ سلامت بدن باید روغن های گیاهی سالم را شناسایی کرده و از آنها به درستی و با رعایت اصول خاص استفاده کنید. برخی از روغن های گیاهی نسبت به برخی دیگر پرمصرف تر و شناخته شده تر هستند، اما صرفا پرمصرف بودن یک روغن گیاهی دلیل بر سالم بودن آن نیست. روغن پالم یکی از پرمصرف ترین روغن های گیاهی در سراسر جهان است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می شود، این روغن حاوی بتاکاروتن بوده و قرمز رنگ است. اغلب برای استفاده از روغن پالم، افزودنی هایی خاص به آن علاوه می شود که مورد تایید نیست و سلامت انسان را به خطر می اندازد. پس روغن پالم با اینکه بسیار پر مصرف این و در کشور ما نیز بیشترین استفاده را در بین روغن های گیاهی دارد اما برای سلامت انسان بسیار مضر بوده و اغلب خطر سرطان را افزایش می دهد. روغن های سالم گیاهی اگر ارگانیک باشند برای سلامت بدن بسیار مفیدند و خطر التهاب و بیماری های مزمن را به طور چشمگیری کاهش میدهند. توجه داشته باشید که روغن های ارگانیک اغلب گران تر هستند اما این هزینه بالا ارزش حفظ سلامت و دوری از بیماری های مختلف را دارد. سعی کنید از روغن های سالم و پرمصرف گیاهی که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد، استفاده کنید تا سلامت خود را هر چه بیشتر تضمین نمایید.

روغن های پر مصرف گیاهی خوراکی

برخی از روغن های گیاهی وجود دارند که بیشتر به صورت خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد اصلی آن در آشپزخانه و تهیه غذاهای مختلف است. این قبیل روغن های خوراکی گیاهی انواع مختلفی دارند، مانند روغن پالم، روغن زیتون، روغن کلزا، روغن آفتابگردان، روغن کانولا و…. برخی از این روغن های نسبت به بقیه از محبوبیت بیشتری برخوردارند و بیشتر استفاده می شوند. چند مورد از پرمصرف ترین روغن های گیاهی عبارتند از :

روغن آفتابگردان

یکی از پر مصرف ترین روغن های گیاهی در سراسر جهان روغن آفتابگردان است. روغن آفتابگردان از دانه های روغنی گل آفتابگردان تهیه می شود، یکی از روغن های خوراکی محبوب است که چون حاوی اسید های چرب غیر اشباع می باشد، اسید های چرب غیر اشباع جز سالم ترین نوع چربی های مصرفی انسان هستند و آسیب زیادی به قلب و عروق نمی رسانند. روغن آفتابگردان اگر ارگانیک بوده و به روش پرس سرد تهیه شده باشد، تمام آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در ترکیب خود را به طور کامل حفظ می کند و برای سلامتی انسان بسیار مفید خواهد بود. لازم به ذکر است که روغن آفتابگردان اصل منبع خوبی از انواع آنتی اکسیدان ها، ویتامین E، اسید های چرب غیر اشباع همچون امگا 3 و امگا 6، اسید لینولئیک و اسید اولئیک است.
مصرف روغن آفتابگردان به عنوان روغن اصلی در پخت و پز باعث کاهش قابل توجه کلسترول مضر در خون می شود و این برای سلامت قلب و سلامت عمومی بدن بسبار مهم است.

روغن زیتون

یکی از بهترین روغن های خوراکی روغن زیتون است. روغن زیتون فرابکر یک انتخاب بسیار عالی جایگزین سایر روغن های صنعتی و بازاری است. روغن زیتون برای پخت و پز در دمای بالا مناسب نیست چون اکسید شده و مواد مضر تولید می کند، بهتر است از این روغن برای تفت دادن های جزئی و نیز برای سالاد استفاده شود. روغن زیتون روغنی ضد التهاب است و جون فواید بسیاری برای سلامت انسان دارد، جز پر مصرف ترین روغن های گیاهی می باشد. روغن زیتون بکر معمولا به روش پرس سرد تولید می شود که از بهترین کیفیت برخوردار است. در فرآیند پرس روغن در دمای زیر 38 درجه سانتیگراد و بدون افزودن مواد شیمیایی استخراج می شود.از جمله فواید روغن زیتون می توان به موارد زیر اشاره کرد :
-ارتقا سلامت قلب و عروق
-از بین بردن کلسترول مضر خون
-ضد پیری
-ضد سرطان
-ضد التهاب
-افزایش سلامت پوست و مو
-جلوگیری از یبوست و…

روغن کنجد

روغن کنجد نیز یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین روغن های گیاهی شناخته شده است. این روغن از پرس دانه های کنجد به صورت خام یا بو داده تهیه می شود. روغن تهیه شده از دانه های خام کنجد، عطر و طعم ملایم تر و رنگ روشن دارد، درحالی‌که روغن تهیه شده از دانه های بو داده، طعم و عطری شدید تر و رنگی تیره تر دارد.
روغن کنجد حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مهم از جمله اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و فیتواسترول ها است.
این روغن گیاهی فواید خوراکی و درمانی بسیاری برای سلامت انسان دارد. از جمله فواید روغن کنجد می توان به سلامت قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شرایین، کنترل قند خون، سلامت دهان و دندان، کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب، درمان آرتروز، بهبود سرفه، سلامت موها، کاهش التهاب، سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس و… را نام برد.

روغن کنجد

روغن های گیاهی غیر خوراکی

برخی دیگر از روغن ها وجود دارند که معمولا استفاده خوراکی از آنها رایج نیست و حتی بعضی از آنها اگر به صورت خوراکی مصرف شوند، می توان خطرناک و مضر باشد. این روغن ها را به اصطلاح روغن های عطاری یا استعمالی می نامند که بیشتر برای ماساژ پوست و قسمت های مختلف بدن از آن استفاده می شود. در واقع این روغن ها از طریق پوست سریع جذب بدن شده و اثر مثبت خود را بر بخش های مختلف بدن اعمال می‌کنند. روغن های گیاهی عطاری بسیار زیادند و هر کدام خواص و فواید خاص خود را دارند. برخی از این روغن نسبت به بقیه از مصرف بالایی برخوردارند و بیشتر شناخته شده اند. روغن های سیاهدانه، شی باتر، نارگیل، آرگان، بادام و… از جمله شناخته شده ترین روغن های گیاهی هستند که بیشتر مصرف موضعی دارند.

روغن آرگان

روغن آرگان که به طلای مایع نیز معروف است یکی از پرمصرف ترین و البته گران قیمت ترین روغن های عطاری است که مورد استفاده عموم قرار می گیرد. روغن آرگان از میوه درخت ارگان که درختی کمیاب و بومی مراکش است، استخراج می شود. این روغن خواص بسیاری از جمله در زمینه های آرایشی و بهداشتی دارد و باعث سلامت پوست و مو می شود. روغن آرگان یکی از بهترین روغن های گیاهی برای بهبود وضعیت موهایت و با هیدراته کردن تار های مو از آسیب هایی همچون موخوره و خشکی موها جلوگیری می کند. همچنین این این روغن در از بین بردن لک های پوستی و ایجاد پوستی جوان و شاداب بسیار موثر است. روغن آرگان یک روغن کمیاب است که حاوی درصد بالایی از اسیدهای چرب مانند اسید لینولئیک است که به پوست مستعد آکنه کمک می کند، التهاب را کاهش می دهد و سطح هیدراتاسیون پوست را افزایش می دهد. همچنین اسید اولئیک موجود در این روغن می تواند نفوذ پذیری پوست را بهبود بخشد و به سایر مواد مغذی کمک کند تا راحت تر به پوست نفوذ کنند.علاوه بر این، روغن آرگان حاوی اسیدهای چرب امگا 6 و سرشار از ویتامین A و ویتامین E و آنتی اکسیدان ها است. در برخی موارد می توان از روغن آرگان برای پخت و پز نیز استفاده کرد ولی این موضوع چندان رایج نیست.

روغن نارگیل

روغن نارگیل ارگانیک روغنی است که از میوه‌های نارگیل استخراج می‌شود و در معرض هیچ گونه مواد شیمیایی یا فرآیندهای تولیدی که ممکن است بر ترکیب طبیعی آن تأثیر بگذارد، قرار نگرفته است.اگر این روغن در دمای معمولی قرار گیرد ، شفاف و بی رنگ است، اما زمانی که دما از حد معینی پایین می‌آید، روغن به توده‌ای سفید و جامد با قوام خامه‌ای تبدیل می‌شود. روغن نارگیل نقش زیبایی شناختی وسیع دارد که به رایج ترین کاربردهای آن اشاره می کنیم:
-حفظ سلامت مو در برابر آسیب و محافظت از آن در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید.
-ارتقا سلامت پوست، مرطوب کردن آن و محافظت از آن در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید.
-می توان از آن به عنوان پاک کننده آرایش استفاده کرد.
-ایجاد مقاومت در برابر چین و چروک و علائم پیری.
-پیشگیری از کشش و ترک های حاملگی.
-هنگام شستشوی دهان با آن از شر بوی بد دهان خلاص شوید .
-یک لایه بردار طبیعی پوست در صورت استفاده با شکر.
-در صورت مداومت در استفاده باعث درمان سلولیت می شود.
-تسکین علائم پسوریازیس ، اگزما و آرتریت.
-کاهش ظاهر رگهای واریسی .
-کاهش ترشحات واژن .
-به بهبود رشد ناخن کمک کنید.
-مناسب برای ماساژ.
علاوه بر این ها روغن نارگیل می توان به سلامت مغز، قلب و عروق، کبد، پانکراس و سایر ارگان های حساس بدن کمک کند. این روغن ضد التهاب است و نقش موثری در جلوگیری از انواع سرطان دارد. استفاده خوراکی از روغن نارگیل ممکن است اما رایج نیست.

روغن نارگیل

روغن بادام

روغن بادام نیز پرمصرف و شناخته شده است و به دو نوع روغن بادام شیرین و تلخ تقسیم بندی می شود که از نظر کاربرد و خواص تقریبا با هم همپوشانی دارند، اما روغن بادام شیرین کاربرد بیشتری دارد. روغن بادام شیرین معمولا تحت گرس سرد و از بادام هایی کشیده با شکوفه های سفید تهیه می شود. این نوع روغن غلیظ و معطر است و برای انجام ماساژ و آروماتراپی مناسب تر می باشد. روغن بادام تلخ این ویژگی ها را ندارد.
روغن بادام شیرین سرشار از ویتامین E می باشد، همچنین منبع بسیار خوبی از منیزیم ، فسفر و مس است و فواید زیادی برای سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری ها دارد. روغن بادام شیرین برای پوست و مو بسیار مناسب است و باعث بهبود وضعیت ظاهری و سلامت آنها می شود.
از جمله خواص رایج روغن بادام شیرین می توان به موارد زیر اشاره کرد :
-به بهبود ظاهر، رنگ و آبرسانی پوست بخصوص پوست های خشک کمک می کند .
-برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما را درمان می کند.
-به دلیل غنی بودن روغن از ویتامین A، آکنه را درمان می کند.
-این روغن به جلوگیری از اثرات خورشید بر روی پوست و کاهش اثرات پیری کمک می کند.
-برای کاهش ظاهر اسکارها موثر عمل می کند.
-به خلاص شدن از شر باکتری ها و درمان قارچ پای ورزشکاران کمک می کند .
-هنگامی که به صورت موضعی در شب قبل از رفتن به رختخواب استفاده شود، با سیاهی دور چشم مبارزه می کند.
– به پیشگیری و تسکین جوش های پوستی کمک می کند.
-به عنوان یک پاک کننده طبیعی آرایش عمل می کند.
-موها را نرم کرده و رطوبت مورد نیاز آن را تامین کنید.
-تقویت مو و ناخن به دلیل غنی بودن از بیوتین که برای هر دو مهم است.
-محافظت از مو در برابر اثرات مضر آفتاب.
-بهبود سلامت پوست سر و تقویت فولیکول های مو به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آن.
–خلاص شدن از شر شوره.
با استفاده از یک قاشق روغن گرم و ماساژ دادن پوست سر با آن هر شب با ریزش مو مبارزه کنید .

سخن پایانی

روغن های گیاهی بسیار متنوع اند، برخی از آنها خوراکی و برخی دیگر غیر خوراکی هستند. روغن های خوراکی گیاهی اغلب برای پخت و پز در دمای پایین مناسب اند و چون حاوی چربی های غیر اشباع هستند، باعث کاهش کلسترول مضر بدن و افزایش سلامت قلب و عروق می شوند. از جمله بهترین روغن های ارگانیک و پرمصرف گیاهی روغن زیتون، روغن کنجد و روغن آفتابگردان را می توان نام برد. برخی دیگر از روغن های گیاهی بیشتر استفاده موضعی و درمانی دارند و استفاده از آنها بر سطح پوست می تواند به سلامت پوست و همچنین سایر اندام های بدن کمک کند، چون بسیار سریع از طریق پوست جذب بدن شده و اثر درمانی خود را اعمال می کنند. بسیاری از روغن های گیاهی معطر هستند و در آروماتراپی یا رایحه درمانی استفاده می شوند. بنابراین روغن های گیاهی علاوه بر تضمین سلامت جسمانی می توانند بر سلامت روح و روان نیز تاثیر بگذارند و بیماری های و اختلالات روحی همچون افسردگی، اختلالات خلقی و مشکلات مربوط به خواب را درمان کنند. از جمله پر مصرف ترین روغن های گیاهی درمانی می توان به روغن نارگیل، روغن آرگان و روغن بادام اشاره کرد.
توجه کنید که برای استفاده از روغن های ارگانیک و سالم لازم از این روغن را از محل های معتبر تهیه کنید تا از سلامت آنها مطمئن باشید. سحرانا مجموعه ای فعال در زمینه تهیه انواع محصولات گیاهی اعم از روغن های گیاهی است که می توانید با خیال راحت و اطمینان از کیفیت محصولات، روغن های پر مصرف گیاهی را از این مجموعه تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من