بلاگ

درمان گیاهی سنگینی گوش

فهرست مطلب

طبق چیزی که انجمن گفتار زبان و شنوایی آمریکا مطرح می کند کم شنوایی و سنگینی گوش سومین بیماری مزمن و شایع در بزرگسالان است، در صورتی که کم شنوایی درمان نشود می تواند مشکلاتی همچون مشکلات شناختی، فراموشی، آلزایمر، اضطراب و افسردگی را در پی داشته باشد و یا باعث بیشتر شدن احتمال زمین خوردن و افتادن شود، سنگینی گوش را می توان با روش های گیاهی مختلف تحت کنترل قرار داد، کافیست آن را جدی بگیرید و متناسب با نیاز خود سراغ روش های تقویت شنوایی بروید.

درمان گیاهی سنگینی گوش

علل سنگینی گوش و کم شنوایی:


علت های مختلفی وجود دارند که می توانند شنوایی شما را تحت تاثیر قرار دهند و باعث کاهش قدرت شنوایی شوند، قبل از هر درمانی اول باید علت بیماری یا مشکل و عارضه را دریافت، اگر بدون دانستن علت مشکل اقدام به درمان کنید نه تنها نتیجه بخش نخواهد بود که ممکن است باعث تشدید بیماری یا ابتلا به مشکلات دیگر نیز بشود، بهترین راهکار برای تشخیص دقیق نیز مراجعه به پزشک است.

مصرف زیادی قند


گاهی علت اصلی کم شنوایی مصرف زیاد قند و نوسانات مربوط به قند خون است، این اتفاق باعث می شود که گوش نتواند خود را با این نواسانات انطباق دهد و شنوایی کاهش پیدا می کند، این افراد اگر مشکلی ریشه ای دارند باید به پزشک مراجعه کنند و توسط پزشک درمان شوند.

مزاج دستگاه گوارشی خود را پاکسازی کنید

رژیم غذایی نقش زیادی در سلامتی بدن دارد، مسهل و منضج های مربوط به دستگاه گوارش، به تعدیل اخلاط اضافی در بدن کمک می کنند و می توانند حالت طبیعی را در خون ایجاد کننده، تاثیر خون درمانی قبل از پاکسازی مزاج بسیار کمتر خواهد بود، باید کسی که گوشش بیمار شده است از لحاظ مزاج دستگاه گوارش و کبد پاکسازی شود، این کار در بسیاری از افراد درد گوش را از بین می برد.

خون درمانی چیست؟


در بخش قبل درمورد خون درمانی صحبت کردیم، خون درمانی معمولا توسط زالو از پشت گوش انجام می شود، روش حجامت نیز روش دیگری است، حجامت عام و بعد حجامت سر (روی ملاج) در صورت نیاز و تشخیص پزشک حجامت های تیروئید، زیر زبان، صورت و غیره نیز ممکن است تجویز شود.

خون درمانی چیست

بخارات معده و غلبه و ازدیاد صفرا


یکی دیگر از دلایلی که باعث کاهش قدرت شنوایی می شود بخارات معده و غلبه و ازدیاد صفراست، برای کاهش این مشکل غذاهایی مانند آش آبغوره، لعاب به دانه، رب غوره، رب به ترش، آب زرشک، شربت سنکنجبین با یخ، بابونه شیرازی، شیرین بیان، زغال اخته، زالزالک و… مفید خواهند بود.

عفونت

عفونت های مختلف از شایع ترین دلایل کم شنوایی هستند که به علل مختلفی ایجاد می شوند، در رفع این عفونت ها باید حتما جدیت به خرج دهید، هر چه بیشتر گوش شما درگیر عفونت بماند آسیب بیشتری خواهد دید.

سرمازدگی و آب و باد سرد

گاهی افراد دچار سرمازدگی و آب و باد سرد می شوند، این سرما باعث ایجاد حالت استفراغ می شود و دهان را پر از آب می کند، سردرد کمی هم احساس می شود و با ریختن آب گرم بر سر میزان درد کمتر می شود، برای کاهش دردهای گوش مربوط به سرمازدگی بهترین کار پاک کردن مزاج و مصرف گرمیجات و عسل جوشانده و غرغره آب است.

بیماری مادرزادی یا ضعف مادرزادی

برخی از افراد دچار بیماری هایی مرتبط با شنوایی هستند و یا از دوران نوزادی ضعف شنوایی دارند، این افراد بهتر است حتما تحت نظر پزشک قرار بگیرند، هر چند روش های طب سنتی در درمان این افراد نیز می تواند کمک کننده باشد اما قطعا اهمیت پزشک بسیار بیشتر خواهد بود.

علت بیماری های شنوایی در دوران نوزادی:


در این دوران به دو دلیل عمده گوش دچار مشکل می شود، اول آن که از مشارکت اندام های دیگر ممکن است ایجاد شود و دوم بیماری در خود گوش ایجاد شده باشد، برای تشخیص باید سراغ متخصص رفت.

علت بیماری های شنوایی در دوران نوزادی

نفوذ عوامل خارجی

وارد شدن چیزهایی مثل آب، هزارپا یا موجودات دیگر، خاک و موارد دیگر از جمله دلایلی هستند که به گوش و شنوایی آسیب می رسانند و مهم ترین نکته درمورد آن ها خارج کردن سریع عامل خارجی از گوش و بعد کمک به ترمیم آن است، در برخی مواقع بهتر است فورا به اورژانس مراجعه کنید و خودتان اقدامی در خارج کردن انجام ندهید، این کار ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به شنوایی شما وارد کند.

بیماری ها یا مشکلات دیگر


ممکن است بیماری خاصی باعث کاهش قدرت شنوایی شود و یا حالت خاصی رخ دهد که موجب سنگینی گوش شود، این موارد خاص که نادرتر از دیگر موارد هستند در افراد مختلف به دلایل مختلف ایجاد می شوند و باید برای رفع آن از پزشک کمک بگیرند.

انواع کم شنوایی ها:

علت های مختلف مربوط به سنگینی گوش را مطالعه کردید، حال سوال این است که کم شنوایی تنها یک نوع دارد؟ با توجه به اینکه علت های زیادی می تواند باعث کم شنوایی شود می توان گفت انواع مختلفی نیز از آن وجود دارند، در ادامه انواع این کم شنوایی ها را بررسی می کنیم.

انواع کم شنوایی ها

کم شنوایی انتقالی

کم شنوایی انتقالی نوعی از کم شنوایی است که در آن اختلالی در گوش خارجی یا گوش میانی ایجاد می شود و معمولا موقتی است، این نوع از سنگینی گوش در اثر تجمع جرم گوش، وجود مایع در گوش میانی، آسیب به استخوانچه های گوش میانی یا پارگی پرده صماخ به وجود می آید.

برای درمان کم شنوایی انتقالی باید چه کار کرد؟

بهترین کار مراجعه به پزشک است، اگر می خواهید از روش گیاهی استفاده کنید هم باید با متخصص مشورت کنید، توجه کنید که مهم تر از همه کشف دلیل این نوع کم شنوایی است، بعد از کشف گاهی با دارو یا با جراحی ممکن است فرد را درمان کنند، اگر این درمان های مختلف که در پزشکی به کار می روند باعث بهبود شنوایی نشود شنوایی شناس گزینه های دیگری مانند سمعک را پیشنهاد می دهد.

کم شنوایی حسی عصبی

نوع دیگری از کم شنوایی عنوان حسی عصبی دارد و پیچیده تر است، این نوع از سنگینی گوش در اثر اختلال در گوش داخلی یا عصب شنوایی فرد را درگیر می کند و ناشی از آسیب به سلول های مویی گوش داخلی است، توجه کنید که این نوع کم شنوایی دائمی است چون سلول های از بین رفته دوباره رشد نمی کنند و خود را ترمیم نمی کنند، نمی توان با دارو یا جراحی نیز آن ها را رفع کرد، کم شنوایی حسی عصبی بسیار شایع است.

برای درمان کم شنوایی حسی عصبی چه کار کنیم؟

همانطور که گفتیم این نوع از سنگینی گوش دائمی است اما به هر حال تحقیقات صورت گرفته به جای سلول های مویی انسان در حیوانات کوچک مثل موش و پرنده ها صورت گرفته است و تغیرات مربوط به سن و سال نیز از چالش های محققین است تا اینکه تغییرات را درک کنند، از سازمان های پیگیر در کم شنوایی قسمتی از دانشکده پزشکی استنفورد است که هدفش کشف روشی برای ترمیم سلول های مویی آسیب دیده گوش داخلی و بهبود شنوایی، وزوز گوش و اختلالات تعادل است، آن ها چهار روش مهم در درمان دارند:

برای درمان کم شنوایی حسی عصبی چه کار کنیم

روش اول: استفاده از سلول های بنیادی

در این روش احتمال ترمیم سلول های آسیب دیده یا رشد قسمت جدیدی از سلول ها مرئی فرد مورد مطالعه قرار می گیرد، در بعضی از افراد سنگینی گوش فقط در صداهای زیر یا همان فرکانس های بالا صورت می گیرد و تشخیص گفتار افرادی که صدای کمی دارند مانند صدای کودکان برایشان سخت است، در روش استفاده از سلول های بنیادی سعی می شود تا سلول های موئی دوباره بازسازی شوند.

روش دوم: ژن درمانی

تحقیقاتی که درمورد کم شنوایی ژنتیکی صورت گرفته نشان می دهد که حدود 70 درصد از کم شنوایی ها به دلیل جهش ژنتیکی اتفاق می افتند، که البته فقط سه ژن درگیر این مشکل هستند و در ژن درمانی سعی می شود این مشکل رفع شود، اختلالات ژنتیکی معمولا با نوزاد به دنیا می آیند و مسائل مربوط به شنوایی در دوران جنینی زیاد مشخص نمی شوند، وقتی فردی با کم شنوایی مادرزادی متولد می شود معمولا درمان سخت تری نیز دارد و قابلیت پیشگیری در آن محدود است، در روش ژن درمانی ژن های معیوب که علت ژنتیکی کم شنوایی هستند تحت کنترل قرار می گیرند و با دستکاری تغییر پیدا می کنند.

روش سوم: سلول درمانی

در این روش از داروهای کم شنوایی استفاده می کنند که معمولا روش های بدون سمعک هستند و علاوه بر اینکه گوش را به حالت عادی بر می گردانند از سنگینی گوش نیز پیشگیری می کنند، در این روش رشد عصب شنوایی تحریک می شود و قرص هایش همچون قرص سرماخوردگی عمل می کنند.

روش چهارم: تحریک هدفمند عصب

در روش آخر سعی می شود تا سلول های مویی به طور کلی نادیده گرفته شود و مستقیم سراغ تحریک خود عصب شنوایی تمرکز شود، در این روش با استفاده از عصب های شنوایی به بهبود شنوایی کمک می کنند، در این روش سخت افزاری تولید می کنند که عصب شنوایی را با لیزر تحریک می کند و در آن نیازی به گوش برای انتقال صدا به عصب نیست، مکانیسمی که اغلب علت اصلی مشکل افراد کم شنواست.

گیاهان موثر در تقویت شنوایی

طب سنتی سعی دارد با طبیعی ترین روش ها و به سادگی مشکلات بدن انسان را رفع کند، برای تقویت شنوایی نیز پیشنهادهایی دارد که البته افراد حساس یا دارای بیماری های خاص حتما باید زیر نظر پزشک سراغ آن ها بروند، به هر حال طب سنتی نیز قواعدی دارد و مصرف بی رویه هر گیاهی می تواند مضر باشد.

برای بهبود شنوایی خود سراغ برگ های نعناع بروید

نعناع از جمله گیاهان بسیار موثر در درمان بسیاری از بیماری هاست و در تولید محصولات بهداشتی نیز کاربرد گسترده ای دارد، این گیاه معمولا برای رفع کم شنوایی عصبی به کار می رود و می تواند فرایند هضم را بهتر کند و استفراغ و حالت تهوع را برطرف کند، علاوه بر این نعناع سرشار از خواص ضد ویروسی و ضد التهابی است و می تواند با ویتامین ث فراوانی که دارد سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، علاوه بر این در افزایش سوخت و ساز بدن نیز موثر است، نعناع در کنار تمام فواید خود برای بدن می تواند سلامت گوش را نیز افزایش دهد و با افزایش تولید سلول های خونی به شادابی کمک کند، اسید فولیک موجود در نعناع برای سلامت شنوایی مفید است و می تواند مشکلات فرد را از نظر شنوایی کاهش دهد، کافیست از برگ های خشک نعناع چای خوش عطری آماده کنید.

مصرف شوید برای درمان سنگینی گوش

از جمله گیاهان مفید و دارویی که مصرف خوراکی بالایی نیز دارد شوید است، این گیاه دارای مواد مغذی مهمی برای افزایش سلامت شنوایی است و می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، علاوه بر این به از بین بردن عفونت های گوش کمک می کند و می تواند به رشد سلول های سالم در کل بدن کمک کند، برای جذب بهتر روی در بدن خود می توانید شوید را به رژیم غذایی خود استفاده کنید، این گیاه در هر یک قاشق غذاخوری دارای 0.1 میلی گرم روی است.

مصرف شوید برای درمان سنگینی گوش

تاثیر گیاه مرزه تازه در درمان مشکلات شنوایی

اگر دچار مشکلات شنوایی هستید می توانید آب مرزه تازه را بگیرید و داخل گوش بچکانید، این گیاه سرشار از ویتامین و مواد معدنی مختلف است و می تواند کری گوش را درمان کند، طبق تحقیقاتی که در سال 2017 صورت گرفته این گیاه به درمان صدا در گوش نیز کمک می کند و می تواند عفونت را نیز برطرف کند.

تاثیر سیر در درمان سنگینی گوش

سیر گیاهی همه فن حریف است که می تواند بیماری های مختلف را درمان کند، این گیاه معجزه گر تاثیر زیادی در بهبود شنوایی دارد و می توان از فولیک اسید، ویتامین ث، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، روی، ویتامین ب1، ب2 و ب3 آن برای درمان بسیاری از بیماری ها بهره برد، علاوه بر این برای تنظیم قلب و فشارخون نیز سیر مفید است و می تواند کلسترول بالا را کاهش داده حملات قلبی را کنترل کند، اگر می خواهید عفونت های گوش را به طور طبیعی از بین ببرید می توانید ناشتا سیر میل کنید، طبق تحقیقات انجام شده این کار باعث می شود سیر مانند آنتی بیوتیک طبیعی به رفع باکتری ها کمک کند و با از بین بردن عفونت ها شنوایی را تقویت کند.

روش مصرف سیر برای گوش:

بهترین روش مصرف استفاده از روغن سیر است، می توانید این روغن را در گوشی که عفونت دارد بچکانید و منتظر نتیجه باشید، می توان از میل کردن سیر به طور خام نیز بهره برد، مصرف روزانه نیم تا یک حبه سیر در متون علمی بسیار توصیه شده است.
روش دیگری که می توانید امتحان کنید این است که یک تکه پنبه را به آب سیر آغشته کنید و بعد از مرطوب شدن در گوش بگذارید، ده دقیقه زمان برای نگه داشتن آن کافیست و می توانید هر چند روز یک بار آن را تکرار کنید.

درست کردن قطره ای برای گوش با سیر و روغن زیتون

برای این منظور شما به سه عدد سیر، روغن زیتون، قطره چکان و پنبه نیاز دارید، برای درست کردن این ترکیب کافیست سیرها را بشویید و بعد از له کردن آن را با روغن زیتون ترکیب کنید و بعد آن را با صافی جدا کنید و در قطره چکان بریزید، یک روز اجازه دهید که تا روغن آماده شود و در ظرف بماند، بعد از آماده شدن آن را با قطره چکان در گوش بریزید، دو تا سه قطره از آن را در گوش بریزید تا به بهبود شنوایی شما کمک کند.

درست کردن قطره ای برای گوش با سیر و روغن زیتون

مصرف آب پیاز و درمان سنگینی گوش

آب پیاز تاثیر زیادی در کاهش عفونت ها و رفع مشکلات گوش را دارد، اگر هر صبح، ظهر و شب یک قاشق سوپ خوری آب پیاز را بنوشید و یک قطره از آن را در گوش بچکانید می تواند به تقویت شنوایی کمک کند، روش دیگر این است که پیاز کوچکی را خرد کنید و در کاسه ای بریزید، چند ثانیه در مایکرویو قرار دهید تا خنک شود و بعد آب پیاز را بگیرید و با کمی آب رقیق کرده دو تا سه قطره از آن را در گوش بریزید، 5 دقیقه زمان برای نگه داری آن کافیست و بعد با برگرداندن سر باید آب پیاز را از گوش خود خارج کنید.

استفاده از شلغم برای کاهش سنگینی گوش

شلغم از جمله گیاهان بسیار مفید برای بدن است، برای استفاده از آن در بهبود شنوایی می توانید آن را بپزید و بخار حاصل از آن را به گوش بگیرید تا با بخور آن گوش های شما ضد عفونی شوند.

درست کردن قطره ای برای گوش با انار

انار را با پوستش فشار دهید و آبش را جدا کنید، آن را با سرکه، کندر و روغن گل سرخ ترکیب کرده در شعله ای ملایم بپزید، این کار را انقدر ادامه دهید تا مایعی غلیظ به دست آید، این مایع قطره ای مناسب برای کاهش مشکلات مربوط به گوش است.

برگ زیتون

اگر دلیل کاهش شنوایی شما عفونت زیاد گوش است می توانید با روش های گیاهی مختلف چرک گوش های خود را از بین ببرید، برای این منظور برگ زیتون را بسایید و بعد با عسل ترکیب کرده در گوش بگذارید تا چرک را کاهش دهد.

تخم کاهو و گشنیز

اگر می خواهید از گوش درد رها شوید می توانید موقع خواب مقداری پنبه در سوراخ گوش خود بگذارید، اگر درد گوش از گرمی و حرارت و آفتاب باشد علامتش این است که درد در گوش بکوبد و گوش و چشم سرخ شود و شخص احساس کند که گویی آتش از گوش به سرش می رود، برای درمان می توانید تخم کاهو و گشنیز خشک را بجوشانید و ساعتی یک قاشق بنوشید.

مصرف عسل برای رفع عفونت گوش

این روش بخصوص برای زنان باردار بسیار توصیه می شود، در این روش قاشق را باید در ظرف عسل فرو کرده و خارج کنید، هنگامی که نوار نازکی از عسل در حال ریختن در ظرف بود به مقدار دو یا سه قطره در گوش خود بریزید و بعد از سه یا چهار روز تکرار عفونت های گوش خود را به کلی از بین ببرید.

مصرف عسل برای رفع عفونت گوش

سیبی که در زیر کوره خاکستر پخته شده


این سیب می تواند درد گوش را کاهش دهد و مالیدن آن به گوش با رفع فوری درد در شنوایی نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت، البته مصرف آن تنها در زمان درد و کاهش شنوایی به دلیل درد توصیه می شود نه در زمان عادی.

جینکو بالیوبا گیاهی مفید برای تقویت شنوایی

جینکو بالیوبا (Gingko Biloba) نام گیاهی قدیمی است که بیش از 150 میلیون سال قدمت دارد، درخت جینکو می تواند بیش از 2500 سال عمر کند و ارتفاع آن به 200 متر و قطرش به یک متر برسد، این درخت غول پیکر بومی آسیاست و برگ هایی پنکه ای و ظریف دارد که برای قرن های پی در پی خوراک انسان ها را تشکیل می داده، این گیاه که از پر فروش ترین مکمل های گیاهی در آمریکاست سرشار از خواص مختلف است و می تواند حافظه را تقویت کند، علاوه بر این از فراموشی پیشگیری می کند و تاثیر زیادی در کنترل بیماری های روانی مختلف همچون جنون، شیزوفرنی، افسردگی و اضطراب دارد، علاوه بر این به افزایش گردش خون در مغز کمک می کند و نارسایی های مختلف مربوط به خون را رفع می کند، اهمیت افزایش گردش خون در کمک به شنوایی بسیار پررنگ است.
جینکو با افزایش گردش خون می تواند عملکرد گوش را تسهیل کند و باعث بهبود دمای مناسب برای گوش شود، علاوه بر این در درمان وز وز گوش نیز تاثیر دارد و مغز را تقویت می کند.

دم برگ گل سوسن سفید

اگر دچار درد گوش هستید زیاد فرقی نمی کند علت اصلی آن چه باشد می توانید از ترکیب دم برگ گل سوسن سفید و روغن فندق استفاده کنید و با آن درد گوش های خود را کاهش دهید، درد گوش تاثیر زیادی در کیفیت شنوایی نیز دارد و اگر به آن توجه نشود می تواند آسیب های جبران ناپذیری برای گوش داشته باشد.

تاثیر جعفری در کاهش گوش درد


اگر گوش درد شدیدی دارید می توانید یک گلوله کوچک جعفری نمک زده را با روغن زیتون ترکیب کنید و در سوراخ گوش خود بگذارید، این گیاه سرشار از خواص ضد باکتریایی است و می تواند سلامت گوش را افزایش دهد، از جعفری برای تمیز کردن مایع درون گوش خود استفاده کنید، می تواند مخاط را به طور طبیعی در بدن حرکت دهد و به جریان سیال گوش کمک کند، نوشیدن عصاره جعفری خام می تواند اثرات مفیدی داشته باشد، البته مراقب باشید که به معده خود آسیب نزنید.

تاثیر جعفری در کاهش گوش درد

ترکیب گشنیز و بنفشه و گلسرخ


ترکیبی از گشنیز، بنفشه و گلسرخ را به طور مساوی با هم بیامیزید و بکوبید، اندازه وزن آن ها قند ساییده شده به آن ها اضافه کنید و میل کنید، این کار به کاهش درد گوش کمک می کند.

آب برگ بید برای خارج کردن چرک از گوش


می توانید از آب برگ بید برای خارج کردن چرک از گوش خود استفاده کنید و گوش های خود را در موقعیت بهتری قرار دهید، البته این گیاه می تواند باعث عوارضی مانند خارش، بثورات و آلرژی شود که بهتر است قبل از مصرف از عدم آلرژی خود مطمئن شوید.

آب برگ چغندر


آب برگ چغندر را به شکل نیم گرم آماده کنید و چند قطره از آن را در گوش بچکانید، این کار در کاهش درد و بهبود وضعیت گوش موثر خواهد بود، البته سعی کنید در مصرف آن زیاده روی نکنید.

گل قند بخورید


درمان سنگینی گوش که به دلیل رطوبت و سردی ایجاد شده باشد با گل قند امکان پذیر است، ده تا دوازده مثقال از گل قند کمک کننده است تا گوش های شما بهتر بشنوند، این گیاه در آرام کردن اعصاب و درمان افسردگی نیز نقش دارد و مزاج سرد را کاهش می دهد.

زهره گاو


برای کاهش سنگینی گوش و تقویت شنوایی می توانید هر صبح، ظهر و شب دو قطره زهره گاو در گوش بریزید و سنگینی و کم شنوایی گوش را درمان کنید.

ادویه های مفید


به طور کلی ادویه ها داروهای مفیدی برای درمان مشکلات مختلف بدن هستند که در آشپزی های ایرانی نیز جایگاه ویژه ای دارند، از جمله مهم ترین ادویه ها که برای درمان بسیاری از بیماری ها به کار می رود زردچوبه است.

مصرف زردچوبه برای درمان سنگینی گوش


می توانید از زردچوبه برای کاهش التهاب های بدن خود استفاده کنید، این ادویه پر کاربرد سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است و می تواند عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا را برطرف کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در درمان دیابت، آرتروز، افسردگی، کلسترول بالا، سندرم پیش از قاعدگی و مشکلات دیگر دارد، کافیست این ادویه سرشار از پتاسیم را به غذاهای خود اضافه کنید یا همراه با شیر داغ میل کنید، زردچوبه سیستم شنوایی را حمایت می کند و از کاهش پتاسیم در بدن جلوگیری می کند، کاهش پتاسیم که معمولا با افزایش سن رخ می دهد عامل مهمی در پیرگوشی به حساب می آید.

مصرف زردچوبه برای درمان سنگینی گوش

ترکیب ادویه های مختلف برای تقویت شنوایی


ادویه هایی همچون دارچین، هل، میخک و زنجبیل را بجوشانید و بعد پنبه ای در آن ها خیس کرده آبش را بگیرید و داخل گوش خود بگذارید، روش دیگر این است که سعی کنید زنجبیل را بکوبید و بعد از جوشاندن از صافی رد کرده همراه با روغن کنجد به طور ملایم بجوشانید و بعد از گرفته شدن کامل آب و ماندن روغن آن را در گوش بچکانید.

روغن های موثر در تقویت شنوایی


روغن های گیاهی مختلف تاثیر زیادی در بهبود شنوایی خواهند داشت و می توان از آن ها برای کاهش مشکلات شنوایی بهره برد، در ادامه به بررسی روغن های مفید برای گوش می پردازیم.

روغن سداب یا فیجن برای گوش


این روغن که تاثیر زیادی در رفع التهاب و عفونت دارد می تواند به درمان کم شنوایی کمک کند و به همین جهت از جمله روغن های گیاهی مفید برای گوش به حساب می آید و می توانید آن را همراه با روغنی حامل به جهت چکاندن در گوش استفاده کنید، البته در مصرف آن باید احتیاط را رعایت کرد.

روغن بادام تلخ


روغن بادام تلخ می تواند به رفع مشکلات سنگینی گوش کمک کند، اگر گوش شما چرک کرده می توانید پنبه را به روغن بادام تلخ آغشته کنید و آن را داخل گوش خود بگذارید، این کار را دو تا سه شب تکرار کنید تا به رفع چرک های گوش شما کمک کند.

روغن بادام تلخ

مصرف روغن گل سرخ برای تقویت شنوایی


روغن گل سرخ را با سه برابر میزان خود سرکه بجوشانید و در گوش بچکانید، این کار به تقویت شنوایی کمک می کند و باعث بهبود مشکلات گوش می شود، مصرف این روش برای رفع سنگینی گوش حتما باید به صورت محدود صورت گیرد، مصرف مداوم آن توصیه نمی شود.

اهمیت روغن زیتون در تقویت گوش های سنگین


می توانید از روغن زیتون در درمان اکثر مشکلات خود استفاده کنید، برای گوش نیز مصرف روغن زیتون ضرری نخواهد داشت، 6 شب در هر یک از گوش های خود 5 قطره روغن زیتون اصل و مرغوب بریزید و ده دقیقه روی دست خود بخوابید تا در گوش نفوذ کند، روز ششم متوجه خواهید شد که از گوش هایتان چیزهایی خارج می شود، کافیست آن را یک دوره استفاده کنید.
برای کاهش دردهای شبانه نیز روغن زیتون را حرارت دهید (البته بسیار کم تنها به منظور ملایم شدن) و بعد چند قطره از آن را در گوش بریزید، پنج دقیقه بعد دردهای گوش تسکین پیدا خواهند کرد.

روغن تره کوهی در کاهش عفونت


برای رفع عفونت های گوش خود می توانید 100 گرم روغن تره کوهی را همراه با 100 گرم سرکه ترکیب کرده و سه بار در روز میل کنید.

روغن کنجد و رفع دمل


ممکن است گوش شما دچار دمل شود و همین دمل باعث کاهش قدرت شنوایی شود، برای رفع این مشکل می توانید روزی سه بار از روغن کنجد استفاده کنید و هر بار 4 قطره از آن را در گوش خود بچکانید، اگر هزارپا در گوش شما رفته می توانید از روغن کنجد برای خارج کردن آن استفاده کنید، تنها کافیست چند قطره از آن را در گوش بچکانید.

مصرف سرکه


هر روز صبح، ظهر و شب هر بار دو قطره سرکه داخل گوش بچکانید، می توانید مقداری سرکه در یک قوری چینی یا پیرکس هم بریزید و بعد از جوشاندن از لوله آن به گوش خود بخور دهید، این کار را صبح و ظهر و شب تکرار کنید.

تاثیر نمک


برای کاهش مشکلات مربوط به گوش می توان از حمام گرم و نمک گرم شده استفاده کرد، به طوری که نمک را باید گرم کرد و در پنبه ای گذاشت و آن را روی گوش قرار داد، البته مراقب باشید که نمک داخل گوشتان نریزد.

ترکیب های موثر در رفع سنگینی گوش


می توانید از ترکیب های مختلف برای رفع سنگینی گوش خود استفاده کنید، البته در مصرف این ترکیب ها احتیاط اهمیت دارد و نباید در مصرف زیاده روی کرد.

ترکیب های موثر در رفع سنگینی گوش

ترکیب خربق سفید، زعفران و سرکه


برای درست کردن معجونی ضد سنگینی گوش می توانید 20 گرم خربق سفید را با یک گرم زعفران و یک لیوان سرکه ترکیب کرده روزانه سه بار یک قاشق غذاخوری از آن را میل کنید.

ترکیب شاه زیره، انجیر سفید و عسل


برای درست کردن معجونی گیاهی برای درمان عفونت گوش و افزایش کیفیت شنوایی می توانید 50 گرم شاه زیره و 10 عدد انجیر سفید را همراه با 300 میلی لیتر عسل ترکیب کنید و این مخلوط را سه بار در روز به مقداری یک قاشق غذاخوری میل کنید، این کار به رفع عفونت کمک خواهد کرد.

ترکیب بادام پوست کنده، شاهدانه، کندر، زعفران، بارزد و مرمکی با سرکه


ترکیب دیگری که می توانید از آن به عنوان ترکیبی ضد گوش درد استفاده کنید و مشکلات مربوط به درد را کاهش دهید ترکیبی مفصل از گیاهان دارویی است، البته سعی کنید مقدارهایی که درمورد هر یک بیان می کنیم رعایت کنید و ترکیب دقیقی آماده کنید، شما به 20 عدد بادام پوست کنده، 20 گرم شاهدانه، 10 گرم کندر، یک گرم زعفران، یک گرم بارزد و 5 گرم مرمکی نیاز دارید، برای این ترکیب یک لیوان سرکه تند اضافه کنید و هر روز سه بار مصرف کنید، در هر بار مصرف تنها یک قاشق غذاخوری از آن را میل کنید، مصرف منظم نقش زیادی در کاهش مشکلات شنوایی خواهد داشت.

ترکیب سوسن زرد، خربق سیاه و عسل و فلفل


می توانید برای کاهش آسیب های عمومی مربوط به گوش خود از یک گرم سوسن زرد در ترکیب با 20 گرم خربق سیاه و کمی فلفل و عسل استفاده کنید، این ترکیب را سه بار در روز میل کنید تا تاثیر آن را ببینید.

ترکیب کندس، زعفران، سوسن زرد، خربق سیاه و آب انگور


ترکیب عجیب و غریب دیگری که می توانید از آن برای کاهش مشکلات شنوایی خود استفاده کنید این است که 10 گرم کندس را با یک گرم زعفران، یک گرم سوسن زرد، 10 گرم خربق سیاه و 400 میلی لیتر آب انگور ترکیب کرده و کمی عسل به آن اضافه کنید و روزانه سه بار و هر بار یک لیوان از آن را میل کنید.

ترکیب روغن سوسن، خرگوشک و سداب


100 میلی لیتر روغن سوسن را با 50 گرم خرگوشک و 10 گرم سداب ترکیب کنید و سه بار در روز آن را میل کنید، در هر بار مصرف یک قاشق مرباخوری استفاده از آن کافیست، می توانید برای کاهش مشکلات شنوایی از آن استفاده کنید.

ترکیب زنبق، پیه حنظل، مرم فربیون و عسل


20 گرم زنبق را با 10 گرم پیه حنظل، 20 گرم مرم فربیون و مقدار کمی عسل مخلوط کنید و سه بار در روز آن را میل کنید، در هر بار مصرف یک قاشق مرباخوری از آن برای میل کردن کافیست.

ترکیبی موثر در کاهش التهاب گوش


التهاب نقش زیادی در کاهش شنوایی دارد و علاوه بر آن مشکلات زیادی برای فرد ایجاد می کند و حتما باید درمان آن را جدی گرفت، یکی از ترکیب های موثر ترکیب 20 گرم سقز درخت بنه، 20 گرم میوه غار، 20 گرم مویزک، 20 گرم صمغ عربی، 20 گرم زیره، 5 گرم فلفل، 30 گرم ریشه یا ریزوم (ساقه زمینی) فیل گوش، 10 گرم بارزد، 20 گرم شاه زیره، 10 گرم خاکستر ریش کبر، 5 گرم عاقرقرحا، 20 گرم پیه خوک و 100 گرم روغن کوهان شتر است، این ترکیب عجیب و غریب را درست کنید و بعد از مخلوط شدن دقیق آن را روی قسمت مورد نظر بگذارید، این ضماد به کاهش التهاب کمک می کند.

درمان سنگینی گوش که به دلیل ازدیاد صفرا ایجاد شده باشد:


برای درمان این مشکل کافیست وسط ترب بزرگی را خالی کنید، آب انار را بجوشانید و بعد از غلیظ و مربا مانند شدن داخل ترب خالی شده بریزید، یک قاشق چای خوری سرکه و یک قاشق شربت خوری روغن کنجد به آن اضافه کنید و ترکیب کنید، آب ترب را در وسط ظرف آب قرار دهید به طوری که کج نشود و واژگون نگردد، بعد از این کار ظرف را حرارت دهید تا بجوشد و بعد مایع داخل ترب که پخته شد ترب را از آب خارج کرده و داخل فر یا میان آتش بگذارید تا بپزد، بعد از پختن گل ها را دور بریزید و مایع را نگه دارید، می توانید هر صبح، ظهر و شب دو قطره از آن را در گوش خود بریزید و سنگینی یا کم شنوایی را برطرف کنید.

درمان سنگینی گوش که به دلیل ازدیاد صفرا ایجاد شده باشد

درمان گیاهی خارش گوش


برای کاهش خارش گوش می توانید هسته زردآلو را بکوبید و همراه با روغن بادام تلخ شیره کشیده در گوش بچکانید، می توانید برای رفع وز وز گوش نیز از روغن هسته زردآلو استفاده کنید و هر صبح چند قطره از آن را در گوش بریزید

درمان گیاهی از بین بردن صداهای داخل گوش


اگر صداهای داخل گوش شما را اذیت می کند می توانید از گیاه مرزنجوش استفاده کنید، برای این منظور مرزنجوش را بجوشانید و بعد آب آن را فشار داده با روغن زیتون ترکیب کنید و در گوش خود بچکانید.
برای رفع صداهای داخل گوش می توانید از روغن هسته هلو نیز استفاده کنید و آن را در گوش بچکانید، ترکیب روغن بادام با آب بابونه نیز در رفع صدای گوش موثر خواهد بود

روشی ساده برای خارج کردن آب از گوش


اگر آب داخل گوش شما رفته و آزارتان می دهد حتما باید هر چه سریع تر آن را خارج کنید تا شنوایی شما آسیب نبیند، برای این منظور می توانید دست را روی گوش بگذارید و چند قدم لی لی کنید تا آب خارج شود.

آیا حجامت کمک کننده است؟


سنگینی گوش از حرارت و گرمی نیز اتفاق می افتد که برای رفع آن از حجامت استفاده می کنند، بعد از حجامت بهتر است تا چند روز ظهرها آش آبغوره مصرف شود.

اهمیت سبک زندگی


سبک زندگی اهمیت زیادی در درمان مشکلات بدن دارد و می تواند سنگینی گوش را برطرف کند، بهتر است نکاتی را رعایت کنید تا شنوایی بهتری داشته باشید.

رژیم غذایی مناسب


اهمیت غذاهایی که مصرف می کنید و نیازهایی که بدنتان دارد در سلامت تمام اعضا مهم است، مصرف هر چیزی باید فلسفه خاص خودش را داشته باشد، طبع افراد و طبع غذاها اهمیت زیادی در رعایت اعتدال برای بدن دارد و اگر این اتفاق نیفتد امکان ابتلا به مشکلات مختلف بیشتر می شود.

معده را سبک نگه دارید


گوش درد شما به هر دلیلی که ایجاد شده باشد باز هم باید از خوردن گوشت، تخم مرغ و پیاز خودداری کنید، سبک بودن معده اهمیت زیادی در افزایش میزان سلامتی شما دارد.

اهمیت تمیز نگه داشتن گوش


توجه کنید که حفره گوش باید از چرک و عفونت پاک شود و مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد، غددی که داخل گوش وجود دارند برای مراقبت از گوش از ماده ای سمی استفاده می کنند تا هوا، پشه، موجودات دیگر و… به گوش وارد نشوند، این ترشحات با گرد و خاک ترکیب می شوند و باعث ایجاد انسداد می شوند، برای افزایش بهداشت و سلامت گوش بهتر است هر از گاهی مواد زائد را از بخش های داخلی گوش پاک کنید، البته مصرف شست و شو دهنده شیمیایی اصلا توصیه نمی شود، ترکیبات طبیعی که در طب سنتی نیز جایگاه ویژه ای دارند بسیار کمک کننده خواهند بود.

اهمیت تمیز نگه داشتن گوش

داروی322 FX-


در فاز اولیه مطالعه داروی 322 FX- تفاوت زیادی از نظر آماری و بالینی دیده شده است، این داروی تاثیر زیادی در کاهش مشکلات شنوایی دارد و می تواند شفافیت صدا را برای فرد بالا ببرد و درک کلمات را بدون عارضه جانبی جدی است

کیپ شدن گوش چه حالتی است؟


حالت رایج دیگری که از مشکلات شنوایی به حساب می آید کیپ شدن گوش است، این اتفاق باعث سنگینی شنوایی می شود و ممکن است فرد برای رفع آن به گوش خود ضربه بزند، در این حالت ممکن است از چند ثانیه تا چند دقیقه درگیر باشید، اگر عارضه برطرف نشود و همچنان آزار دهنده باشد باید حتما سراغ روش های خانگی و گیاهی برای درمان آن رفت.

روش های خانگی رفع گرفتگی گوش


این عارضه بی خطر را می توان به سادگی با چند روش مختلف برطرف کرد، اگر بیماری خاصی نداشته باشید حتی در عرض چند ثانیه نیز رفع می شود، البته روش های مختلف با توجه به علت کیپ شدن گوش به کار می روند.

روش خشک کردن


داخل مجرای گوش خارجی به طور طبیعی ماده ای به نام جرم گوش وجود دارد که به آن سرومن نیز می گویند، این ماده از گوش در برابر عفونت ها و اجسام ریز و درشت یا حشرات محافظت می کند، اگر این ماده در گوش جمع شود و شست و شوی نامناسبی در گوش صورت گیرد باعث کیپ شدن گوش خواهد شد، افرادی نیز هستند که بعد از حمام کردن یا شستن گوش هایشان دچار کیپی گوش می شوند، علت این اتفاق ترکیب جرم های داخل گوش با مواد شوینده و کف است که مسیر گوش میانی را مسدود می کند و ممکن است گوش سوت بکشد.
اما راهکار چیست؟ بهترین کار این است که گوش را بعد از شست و شو و حمام به سرعت تمیز کنید و با یک دستمال فضای گوش را خشک کنید.

روش خشک کردن

تکنیک والسالوا برای رفع گرفتگی گوش


روش دیگر این است که دماغ خود را بگیرید و لپ و بینی خود را باد کنید، برای این کار باید با دهان بسته نفس عمیق بکشید تا لپ ها باد شوند، این حرکت کمبود فشار در گوش را رفع می کند و می تواند گرفتگی گوش را برطرف کند، در این تکنیک نباید هوا را با شدت از دماغ بیرون راند، این کار می تواند به پرده گوش آسیب بزند، بعد از انجام دادن آن مکیدن یک آبنبات به باز نگه داشتن شیپور استاش کمک می کند.

تاثیر جویدن آدامس در رفع کیپ شدن گوش


جویدن آدامس روش بسیار مناسبی برای تنظیم فشار در داخل گوش است و می تواند با متعادل کردن فشار جلوی گرفتگی گوش را بگیرد و شنوایی را بهبود بخشد.

کمپرس گرم می تواند گرفتگی گوش را رفع کند


برای درمان کیپ بودن گوش که به خصوص به دلیل سرماخوردگی ایجاد شده باشد می توانید از کمپرس گرم استفاده کنید، برای این منظور اگر حوله گرم یا کیسه آب داغ را روی گوش خود بگذارید باعث افزایش جریان خون در آن ناحیه شده و به رفع عارضه کمک می کنید، اگر به خاطر عفونت دچار گرفتگی گوش شدید و گوش درد نیز دارید این کار بسیار موثر خواهد بود.

کمپرس گرم می تواند گرفتگی گوش را رفع کند

خمیازه بکشید!


روش آسان دیگری که به سادگی در هر مکانی می توان سراغش رفت خمیازه کشیدن است، خمیازه باعث می شود فشار هوا از گوش خارج شود و احساس کیپ بودن گوش و وزوز کردن یا صدای داخل گوش از بین برود.

گوش های خود را بگیرید


از رایج ترین گرفتگی های گوش گرفتگی آن در هواپیماست، اگر می خواهید دچار این گرفتگی نشوید قبل از این که فشار هوا تغییر کند گوش هایتان را با دست هایتان بگیرید و نگذارید هوا وارد گوش شود، می توانید کار دیگری نیز انجام دهید: انگشت اشاره تان را چند بار داخل گوش فرو کنید.

درمان های گیاهی گرفتگی گوش


علاوه بر درمان های سریع و ساده می توانید از گیاهان دارویی نیز برای رفع مشکل خود استفاده کنید، برای این منظور توجه کنید که اول دلیل گرفتگی گوش خود را باید بدانید.

جوش شیرین گرفتگی گوش را رفع می کند


اگر دلیل گرفته شدن گوش شما التهاب آلرژیک و عفونت سینوسی است می توانید سراغ جوش شیرین بروید، این ماده خاصیتی قلیایی دارد و می تواند احتقان را برطرف کند، مصرف جوش شیرین با یک اسپری می تواند کمک کننده باشد، برای این منظور یک فنجان آب را باید بجوشانید و یک قاشق مرباخوری جوش شیرین به آن اضافه کرده و نمک بدون ید نیز بریزید، بعد از سرد شدن ترکیب می توانید با قطره چکان آن را در بینی خود بچکانید، این کار فشار هوا را در بینی و گوش تنظیم می کند و می تواند کیپی گوش را برطرف کند.

مصرف اکالیپتوس


اکالیپتوس می تواند به باز شدن مجاری تنفسی و احتقان کمک کند، این گیاه را بخور کنید تا گرفتگی گوش هایتان برطرف شود، برای این کار شما به مقدار کمی اکالییپتوس و آب جوش نیاز دارید، بخاری که از این جوشانده به دست می آید را وارد مجاری تنفسی خود کنید تا به باز شدن رگ ها و شل شدن مخاط کمک کند.

روغن زیتون می تواند گرفتگی گوش را باز کند


روغن زیتون از جمله روغن های مفیدی است که مانند آچار فرانسه می تواند در تمام شرایط به کار شما بیاید، استفاده از آن برای نرم کردن و خارج کردن ترشحات از گوش بسیار مفید است و می تواند بدون عوارض سلامتی را افزایش دهد، کافیست چند قطره از آن را با قطره چکان در گوش بریزید و نیم ساعت آن را نگه داشته بعد پاک کنید، حتما بعد از نیم ساعت آن را پاک کنید زیرا گوش اگر چرب بماند می تواند باعث جذب گرد و خاک و ایجاد جرم در داخل گوش شود.

تاثیر سیر در رفع کیپ بودن گوش


سیر از جمله گیاهان بسیار موثر در رفع عارضه های مختلف بدن است، می توانید از آن برای درمان گرفتگی گوش نیز استفاده کنید، ما دو روش به شما پیشنهاد می کنیم که سریع ترین نتیجه را در بر داشته باشد: روش استفاده از روغن سیر و روش استفاده از کمپرس سیر.

روش اول: روغن سیر


در این روش می توانید خودتان به صورت کاملا خانگی روغن سیر را درست کنید، برای این منظور چند حبه سیر خرد شده را همراه با روغن زیتون و آب مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید، بعد از هم زدن و سفت شدن می توانید از دو قطره از این روغن برای چکاندن در گوش خود بهره ببرید، بعد از پنج دقیقه گوش خود را تخلیه کنید و با گوش پاک کن مجرای گوش خود را تمیز کنید.

روش دوم: کمپرس سیر


برای درمان کیپ بودن گوش آب و نمک را با یک دیگر ترکیب کرده و روی حرارت بگذارید، مقداری سیر به آن اضافه کنید و ترکیب به دست آمده را با تکه پارچه تمیزی روی گوش خود بگذارید تا کیپ بودن گوش خود را برطرف کنید.

برگ ریحان و تاثیر آن در رفع کیپ شدن گوش


یکی از روش های موثر در طب سنتی برای برطرف کردن کیپ بودن گوش برگ ریحان است، این گیاه احساس گرفتگی و سوت کشیدن را از بین می برد و می توان چند برگ خرد شده از آن را فشار داد و آبش را در گوش چکاند، آب ریحان نباید زیاد باشد، این کار به پرده گوش آسیب می زند، بهتر است در مصرف آن بسیار دقت کنید چون می تواند باعث کم کردن شنوایی نیز بشود.

برگ ریحان و تاثیر آن در رفع کیپ شدن گوش

آیا سرکه سیب می تواند گرفتگی گوش را برطرف کند؟


سرکه سیب خاصیتی آنتی اکسیدانی دارد و می تواند باکتری ها و عفونت های گوش را رفع کند، برای مصرف آن باید چند قطره با قطره چکان در گوش خود بریزید، ده دقیقه صبر کنید و بعد با تکه ای پنبه گوش خود را پاک کنید، این کار می تواند به سرعت به باز شدن گوش شما و رفع سنگینی آن کمک کند.

درمان دارویی:


همه چیز امروزه درمان دارویی نیز پیدا کرده است، برای برطرف کردن کیپی گوش با روش دارویی نیز می توان با نسخه یا بدون نسخه داروهایی را تهیه کرد، اما توصیه می شود بدون تجویز پزشک سراغ آن ها نروید.

اسپری مخصوص برای رفع کیپی گوش


اگر همزمان هم دچار گرفتگی گوش می شوید هم گرفتگی بینی می توانید از اسپری ضد احتقان استفاده کنید، این کار معمولا یک ساعت قبل از برخواستن و فرود هواپیما کمک کننده است، افرادی که مبتلا به سینوزیت هستند این حالت را بیشتر تجربه می کنند، یعنی همزمان دچار گرفتگی بینی و گوش می شوند که بهتر است از ضد احتقان های بینی استفاده کنند یا بینی را با محلول های نمکی شست و شو دهند.

قطره کمک کننده برای باز کردن گرفتگی گوش


اگر به دلیل عفونت های ویروسی مختلف دچار کیپی گوش شده اید می توانید قطره های برطرف کننده عفونت را استفاده کنید، افرادی که به عفونت تنفسی مبتلا هستند معمولا علائمی همچون سرگیجه، گرفتگی بینی و گوش دارند که می تواند بسیار آزار دهند باشد، برای مصرف قطره باید به یک سمت دراز کشیده و لاله گوش را با دست بکشید تا قطره کاملا وارد مجرای گوش شود، در خرید به وجود الکل در قطره دقت کنید، الکل خاصیتی خشک کننده داشته و به افزایش سرعت درمان شما کمک می کند.

قطره کمک کننده برای باز کردن گرفتگی گوش

آیا آنتی هیستامین تاثیری در برطرف کردن گرفتگی گوش دارد؟


اگر علت کیپ شدن گوش شما آلرژی است می توانید از آنتی هیستامین استفاده کنید، این آلرژی می تواند به دلایل مختلفی مانند گرده گل ایجاد شود، آبریزش بینی و چشم و گرفتگی گوش و بینی از علائمی هستند که با این دارو قابل رفع هستند، البته در مصرف آن باید حتما تجویز پزشک متخصص گوش و حلق و بینی را در نظر بگیرید.

چه زمانی باید سراغ پزشک رفت؟


گرفتگی و کیپ شدن گوش معمولا به سرعت قابل برطرف شدن است اما اگر با علائمی همچون سرگیجه، گیجی و عدم تعادل، بی حسی یا فلج شدن صورت، خروج چرک و عفونت از گوش، صدای زنگ و وز وز گوش همراه باشد و بسیار طولانی تر از حد معمول طول بکشد باید سراغ پزشک رفت.

سوالات رایج

آیا همه میتوانند از روش های گیاهی برای درمان سنگینی گوش خود استفاده کنند؟

خیر، هر کس متناسب با بدن و مشکلات خود باید سراغ درمان مناسب برود.

آیا کودکان نیز می توانند از این روش ها استفاده کنند؟

در برخی از موارد کودکان نیز می توانند از روش های دارویی استفاده کنند اما همه این روش ها برای کودکان توصیه نمی شود.

2 دیدگاه در “درمان گیاهی سنگینی گوش

  1. قاسم گفت:

    سلام برای درست کردن قطره ای برای گوش سه عدد سیر و چه مقدار روغن زیتون لازم است

  2. صلاح گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید یه سوال داشتم من گوش چپم ضعیف شده تشخیص دکتر صفت شدن پرده گوشم بود گفتم ببینم این مشکل باداروی گیاهی حل میشه ممنون از لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من