روش های سنتی تقویت ناخن

فهرست مطلب

استحکام ناخن ها و ظاهر سالم آنها نشان دهنده این است که فرد به طور کلی از سلامت خوبی برخوردار است. ناخن‌های ضعیف، شکننده یا ترک‌خورده گاهی اوقات می‌توانند نشانه‌های یک بیماری زمینه‌ای باشد که نیاز به مراقبت دارد، مانند بیماری کبد، بیماری کلیوی یا پسوریازیس. بنابراین افراد برای حفظ سلامت ناخن های خود از محصولات مراقبتی زیادی استفاده می شود. با این حال، استفاده بیش از حد از برخی محصولات حاوی مواد شیمیایی مضر، عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد می کند و وقتی با سوء تغذیه و بسیاری از عادات غلط زندگی همراه است،ممکن است مستقیماً بر سلامت، استحکام و ظاهر ناخن تأثیر بگذارد.
بنابراین در این مطلب با دستور العمل های طبیعی برای تقویت ناخن ها آشنا می شویم که به تقویت آنها، بهبود ظاهر و حفظ سلامت آنها بدون ایجاد عوارض جانبی کمک می کند.

روش های سنتی تقویت ناخن

اهمیت روش های طبیعی برای تقویت ناخن چیست؟


دستورالعمل های طبیعی روشی موثر برای تقویت ناخن ها هستند، زیرا در آنها از مواد طبیعی مانند روغن های گیاهی، ویتامین E،شی باتر، زرده تخم مرغ و ژلاتین استفاده می شود که منابع غنی از مواد مغذی لازم برای داشتن ناخن های سالم هستند. این مواد به تغذیه و مرطوب شدن ناخن کمک کرده و از خشکی و ترک خوردن آن محافظت می کند. در مقایسه با برخی از محصولات تجاری مراقبت از ناخن، که حاوی مواد شیمیایی قوی هستند، این دستورالعمل ها راه های طبیعی برای تقویت ناخن ها هستند که اثر آنها ایمن تر و ملایم تر است. بنابراین احتمال ضعیف شدن ناخن ها در طول زمان کاهش می یابد. برخی مواد طبیعی مانند ویتامین E و روغن های گیاهی به ترمیم ناخن های آسیب دیده و محافظت از آنها در برابر عوامل خارجی کمک می کنند. این بدان معنی است که هر دستور العمل طبیعی برای تقویت ناخن ها به سلامت کلی آنها مربوط می شود، نه فقط ظاهر خارجی آنها. با این حال، ترکیب دستورالعمل های طبیعی، یک رژیم غذایی متعادل، و روش های مراقبت از ناخن های سالم مانند تمیز کردن و کوتاه کردن مرتب ناخن ها بسیار مهم است، زیرا این کار باعث بهبود قدرت و سلامت آنها می شود.


روش های سنتی و طبیعی برای تقویت ناخن


اگر از ضعیف شدن ناخن‌ها رنج می‌برید یا می‌خواهید آن‌ها را تقویت کنید تا بلندتر شوند. برخی از دستورالعمل های طبیعی وجود دارد که می توانید در خانه خود امتحان کنید، که از ناخن ها در برابر عوامل خارجی که ممکن است به آنها آسیب برسانند مانند باکتری ها، قارچ ها و مواد شیمیایی محافظت می کند. در اینجا چند راه کار طبیعی برای تقویت ناخن ها آورده شده است :

روغن نارگیل


روغن نارگیل یک روغن گیاهی است که حاوی چربی های سالم، ویتامین E و آنتی اکسیدان است. بنابراین روغن نارگیل به تغذیه و مرطوب شدن ناخن ها کمک می کند، از ترک خوردن و شکستن آن ها جلوگیری می کند و با باکتری ها و قارچ هایی که ممکن است باعث عفونت و التهاب شوند نیز مبارزه می کند. برای استفاده از روغن نارگیل برای تقویت ناخن، مراحل زیر را دنبال کنید:
-مقداری روغن نارگیل را گرم کنید.
-روغن را با استفاده از پنبه یا برس روی ناخن ها و پوست اطراف بمالید.
-ناخن های خود را به آرامی به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید تا گردش خون تحریک شود.
-بگذارید روغن به مدت 15 دقیقه یا بیشتر روی ناخن ها بماند یا دستکش بپوشید.
-ناخن های خود را با آب ولرم بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید.
-این دستور را روزانه یا چند بار در هفته تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.


روغن درخت چای


روغن درخت چای یک روغن ضروری است که از برگ درخت چای استرالیا استخراج می شود. این روغن حاوی مواد ضد باکتری، ضد قارچ و ضد التهاب است که برای درمان عفونت ها و تحریکاتی که ممکن است روی ناخن ها تاثیر بگذارد مفید است. همچنین به تمیز کردن ناخن ها و حذف رسوبات و مواد مضر کمک می کند. برای استفاده از روغن درخت چای برای تقویت ناخن، مراحل زیر را دنبال کنید:

-یک قاشق چایخوری روغن درخت چای را با دو قاشق چایخوری روغن بادام یا جوجوبا در یک ظرف کوچک مخلوط کنید.
-مخلوط را با استفاده از پنبه یا برس روی ناخن ها و پوست اطراف خود بمالید.
-ناخن های خود را به آرامی به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید.
-روغن را به مدت 15 دقیقه یا بیشتر روی ناخن ها نگه دارید.
-ناخن های خود را با آب ولرم بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید.


روغن زیتون


روغن زیتون یک روغن گیاهی است که از میوه های زیتون، درختی که در حوضه مدیترانه رشد می کند، استخراج می شود. روغن زیتون حاوی چربی های سالم، ویتامین E و آنتی اکسیدان است و به تغذیه و مرطوب شدن ناخن ها، جلوگیری از ترک خوردن و شکستن آن ها و بهبود انعطاف پذیری ناخن ها و افزایش درخشندگی آنها کمک می کند. برای استفاده از روغن زیتون برای تقویت ناخن، مراحل زیر را دنبال کنید:

-مقداری روغن زیتون را گرم کنید .
-روغن را با استفاده از پنبه یا برس روی ناخن ها و پوست اطراف بمالید.
-ناخن های خود را به آرامی به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید.
-بگذارید روغن به مدت 15 دقیقه یا بیشتر روی ناخن هایتان بماند.
-ناخن های خود را با آب ولرم بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید.

روغن بذر کتان


روغن بذر کتان حاوی درصد بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 و مواد مغذی مفیدی مانند پتاسیم، ویتامین B، منیزیم، روی و پروتئین است که باعث تقویت سلامت ناخن ها و جلوگیری از شکستگی آنها می شود. روغن بذر کتان را روی ناخن ها بمالید و چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید. ناخن ها را با دستکش بپوشانید. بگذارید ناخن ها چند ساعتی با روغن پوشانده شوند تا رطوبت آن ها افزایش یابد.


گزنه


گزنه به تقویت ناخن ها و افزایش سلامت آنها کمک می کند، زیرا حاوی درصد بالایی از مواد معدنی و سیلیس است. استفاده از دمنوش گزنه می تواند به تقویت ناخن ها کمک کند.

گزنه

گیاه دم اسب

دم اسب حاوی درصد بالایی از کلسیم، سیلیس و بسیاری از مواد معدنی است که برای تقویت سلامت و استحکام ناخن ها عمل می کند. برای بهره مندی از فواید گیاه دم اسب می توانید ناخن ها را به مدت 20 دقیقه در جوشانده ولرم گیاه دم اسب قرار دهید.


کتیرا


کتیرا نیز از جمله تقویت کننده های طبیعی ناخن به حساب می آید. می توانید مقداری کتیرا را در آب گرم حل کنید و سپس از آن به عنوان لاک ناخن استفاده نمایید. این محلول روی ناخن خشک شده و با شیت و شو از بین نمی رود. اگر این کار را به صورت یک روز در میان به مدت دو ماه تکرار کنید، شاهد افزایش چشمگیر استحکام ناخن ها و بهبود سلامت آنها خواهید بود.


حنا


با استفاده از حنا می توان به استحکام و افزایش رشد ناخن ها کمک کرد. برای این منظور می توانید حنا را خیس کرده و برای مدت 30 دقیقه روی ناخن ها قرار دهید. البته برخی افراد از حنا برای رنگ آمیزی ناخن ها نیز استفاده می کنند که علاوه بر خواص آن برای تقویت ناخن، باعث زیبایی نیز می شود.

روغن بادام


روغن بادام تلخ یا شیرین، منبع بسیار خوبی از ویتامین E است که باعث افزایش استحکام، حفظ رطوبت و آبرسانی به ناخن می شود. می توانید ناخن هایتان را با روغن بادام چرب کنید، این کار نقش موثری در سلامت ناخن دارد و مانع از شکستن ناخن ها می شود.

روغن بادام


سایر مواد طبیعی موثر در تقویت ناخن


علاوه بر گیاهان دارویی می توان از برخی مواد غذایی و خوراکی نیز برای تقویت ناخن ها استفاده کرد. برخی از این تقویت کننده های طبیعی به شرح زیر هستند:


پرتقال


پرتقال سرشار از اسید فولیک است که یک ماده مغذی مهم برای ناخن ها است.
برای استفاده از پرتقال برای تقویت ناخن ها، ناخن ها را به مدت 10 دقیقه در آب پرتقال تازه فرو کنید، سپس ناخن ها را با آب گرم بشویید.


نمک


نمک، به خصوص نمک دریا، ممکن است به تامین مواد معدنی مهم ناخن برای تقویت آنها کمک کند، بنابراین استفاده از نمک می تواند علاوه بر نرم شدن پوست اطراف ناخن، درخشندگی زیبایی به ناخن ها بدهد.

لیمو


لیمو به خلاص شدن از شر مشکلات ناخن کمک می کند و درخشندگی و زیبایی آن ها را افزایش می دهد. آب لیمو حاوی ویتامین C است که به رشد ناخن ها کمک می کند، اما آب لیمو باید از مناطقی که در اطراف ناخن ها زخم وجود دارد، استفاده نشود.

پوسته تخم مرغ


پوسته تخم مرغ یک درمان خانگی موثر برای تقویت رشد ناخن است. زیرا حاوی درصد بالایی از عناصری مانند آهن (اسید فولیک)، کلسیم، پتاسیم، منیزیم ، پروتئین و مواد معدنی است که باعث افزایش استحکام ناخن ها و محافظت از آنها می شود. پوسته تخم مرغ را در مخلوط کن برقی آسیاب کرده و سپس با بادام و بذر کتان و گردو آسیاب شده مخلوط کرده و روزانه یک قاشق چای خوری از مخلوط را با شیر ولرم به مدت یک ماه برای به دست آوردن نتایج رضایت بخش میل کنید.


سیر


سیر به طور گسترده برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده می شود. به دلیل خواص ضد انگلی، ضد میکروبی و ضد توموری که دارد برای افزایش رشد ناخن‌ها و محافظت از آن‌ها در برابر آلودگی استفاده می‌شود. چند حبه سیر را با هم آسیاب کنید تا خمیر به دست آید، خمیر را به مدت 5 دقیقه روی آن ها بمالید و سپس به خوبی بشویید. این روش را به مدت یک هفته تکرار کنید تا نتیجه رضایت بخشی حاصل شود.

روغن زیتون، تخم مرغ و عسل


می توانید چهار قاشق غذاخوری روغن زیتون گرم و نه خیلی داغ را با دو قاشق غذاخوری عسل و یک تخم مرغ مخلوط کنید. مخلوط را خوب هم بزنید، سپس ناخن ها را برای مدتی از ده دقیقه تا یک ربع در این مخلوط قرار دهید. سپس ناخن ها را فقط با آب گرم بدون استفاده از صابون بشویید و دستور العمل را دو بار در هفته به مدت دو یا سه هفته تکرار کنید تا نتایج رضایت بخش را به دست آورید.

روغن زیتون، تخم مرغ و عسل


آووکادو


آووکادو حاوی ویتامین های A، E، B، C و K و همچنین دارای مواد معدنی مانند پتاسیم و کلسیم است که برای زیبایی و سلامت ناخن ها بسیار مهم است. آووکادو بخورید یا از روغن آووکادو برای ماساژ دادن ناخن ها و تقویت آنها استفاده کنید.

زرده تخم مرغ


زرده تخم مرغ برای تقویت ناخن ها بسیار مفید است . این کار با مخلوط کردن یک زرده تخم مرغ با یک قاشق غذاخوری عسل، سپس قرار دادن ناخن ها به مدت بیست دقیقه در آن ، شستن دست ها و استفاده از روغن برای مرطوب کردن ناخن ها انجام می شود.

سرکه سیب


سرکه سیب تاثیر فوق العاده ای روی پوست و مو دارد و برای درمان ناخن های ضعیف و همچنین برای دست هایی که دائماً در معرض باکتری هستند می تواند، بسیار مفید باشد. مقداری سیب سرکه را در ظرفی مناسب بریزید و ناخن را به مدت 20 دقیقه درون آن قرار دهید، توجه کنید که ناخن را پس از خارج کردن از سرکه سیب نشویید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شوند. در نهایت با استفاده از روغنی مناسب همچون روغن درخت چای ناخن را مرطوب کنید.

علت ضعیف شدن ناخن ها چیست؟


ناخن‌های ضعیف ممکن است نتیجه عوامل متعددی از جمله کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، قرار گرفتن مداوم در معرض آب یا مواد شیمیایی خشن باشد و گاهی اوقات ممکن است نتیجه شرایط سلامتی مانند بیماری‌های مزمن یا تغذیه نامناسب باشد.

ناخن ها دارد، زیرا منبع خوبی از سلنیوم، روی و ویتامین هایی است که برای ناخن ها مفید هستند، علاوه بر این حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به رشد ناخن کمک می کند.

سایر روش ها برای تقویت ناخن


پس از بررسی گروهی از دستورالعمل های تقویت ناخن، در اینجا چند نکته اضافی برای داشتن ناخن های قوی وجود دارد:

-اقدامات سالمی مانند: مرطوب کردن روزانه ناخن ها، پوشیدن دستکش هنگام شستن ظروف، شستن دست ها با آب و صابون به جای ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل و کوتاه کردن و تمیز کردن ناخن ها به طور منظم را انجام دهید.
-از برخی اعمال ناسالم از جمله موارد زیر اجتناب کنید: لاک ناخن و نصب ناخن مصنوعی.
-رژیم غذایی غنی از مواد مغذی همچون پروتئین، آهن، کلسیم، ویتامین A و بیوتین را دنبال کنید.
-درمان هر گونه مشکل سلامتی که منجر به ضعیف شدن ناخن ها شود و نوشیدن آب.
-از جویدن ناخن یا برداشتن پوست اضافی اطراف آن با دندان خودداری کنید. این عادات می تواند باعث آسیب به ناخن شود، زیرا زخم های کوچک در کنار ناخن می تواند به دلیل ورود باکتری ها و قارچ ها باعث عفونت شود. پوست اضافی اطراف ناخن را باید با قیچی با دقت برش داد.
– در صورت وجود هرگونه مشکل مکرر در ناخن ها، باید با متخصصان مشورت شود تا معاینات انجام شود.
– استفاده از پاک کننده ناخن را محدود کنید یا از نوع بدون استون استفاده کنید.

دلایل ضعیف شدن ناخن ها


اینها برخی از عواملی هستند که ممکن است ناخن ها را ضعیف کنند:

-کمبود برخی مواد مغذی مانند کلسیم .
-قرار گرفتن بیش از حد ناخن ها در معرض آب، به ویژه در رابطه با استفاده از محصولات تمیز کننده.
-ابتلا به مشکلات سلامتی مانند: کم خونی، کم کاری تیروئید، سندرم رینود، پسوریازیس و آلوپسی.
-عوامل دیگر مانند: سن بالا، تحت درمان های سرطان، و استفاده بیش از حد از ضد عفونی کننده دست مبتنی بر الکل.

چه زمانی در مورد ناخن های ضعیف باید با پزشک مشورت کرد؟


در صورت بروز علائمی که ممکن است نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد، بهتر است در مورد ناخن های ضعیف با پزشک مشورت کنید، مانند:

-تغییر در رنگ طبیعی ناخن ، مانند قرمز یا زرد شدن.
-خطوط تیره زیر ناخن ظاهر می شود.
-تغییر در بافت یا شکل ناخن مانند: چروک شدن ناخن، زبری ناخن و افزایش ضخامت.
-خونریزی در ناحیه ناخن.
-جدا شدن ناخن از پوست.
-خروج چرک از ناخن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *