درمان گیاهی تپش قلب

فهرست مطلب

ضربان قلب طبیعی بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه متغیر است ، اما گاهی اوقات ضربان قلب ممکن است افزایش یابد. تپش قلب عبارت است از احساس ناگهانی ضربان قلب سریع ، یا به شکل تپش قلب شدید که اغلب در اثر فعالیت های شدید جسمی مانند ورزش های سنگین و یا برخی از استرس های جسمی و بیماری های زمینه ای رخ می دهد.
تپش قلب یعنی اینکه قلب شما به سرعت و نامنظم می تپد، احساس ناخوشایندی است که ممکن است ریتم سریع آن را در گردن، گلو یا قفسه سینه خود احساس کنید.
انواع تپش قلب وجود دارد که برخی از آنها مقطعی هستند و خود به خود از بین می روند اما برخی دیگر در طولانی مدت ادامه دارند و نشان دهنده مشکل خاصی در سلامتی بدن هستند. مشکلاتی مانند فشار عصبی، کمبود خواب، تغییرات هورمونی، سطح قند خون پایین، کم خونی و پرکاری تیروئید می توانند از جمله عوامل ایجاد آریتمی قلبی یا تپش قلب شود.
دکتر متخصص اولین راهنما شما برای تشخیص علت و سبب افزایش ضربان قلب است، پس از تشخیص علت این موضوع می توان با درمان عامل ایجاد کننده تپش قلب، ضربان را تا حدود زیادی کنترل کرد.
در برخی موارد نیز با اعمال درمان های دارویی در در موارد پیشرفته با انجام عمل های جراحی می توان مشکل تپش قلب را از بین برد. توجه داشته باشید که برای اطمینان از سلامت جسمی خود و به ویژه سلامت قلب سعی کنید در طی دوره های منظم چکاپ های لازم را انجام دهید.

درمان گیاهی تپش قلب

آیا تپش قلب می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد؟ اگرچه تپش قلب اغلب گاه به گاه است و هشدار دهنده نیست ، اما گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی سلامتی یا یک بیماری زمینه ای باشد که می تواند شامل موارد زیر باشد:
مشکلات تیروئید، به ویژه پرکاری تیروئید
بیماری قلبی که می تواند شامل موارد زیر باشد:
مشکلات ماهیچه های قلبی مانند نارسایی قلبی
آریتمی
فیبریلاسیون دهلیزی
حمله قلبی
بیماری عروق کرونر قلب
ایست قلبی
مشکلات دریچه قلب

داروهایی که ضربان قلب را افزایش می دهند


دارو های زیادی برای افزایش ضربان قلب وجود دارد که باید با مشورت پزشک از آنها به عنوان یکی از راههای آرام کردن ضربان قلب اجتناب کرد یا دز آن ها را تغییر داد. این داروها شامل موارد زیر است:

داروهای آسم: اینها شامل کورتیکواستروئیدهای استنشاقی ، اصلاح کننده های لکوترین و موارد دیگر است.

آنتی بیوتیک ها: برخی آنتی بیوتیک ها هستند که ضربان قلب را افزایش می دهند ، مانند سیپروفلوکساسین ، آزیترومایسین و… .

داروهای تیروئید: داروهایی که کم کاری تیروئید را درمان می کنند ، مانند تیروکسین ، ضربان قلب را افزایش می دهند.

داروهای ضدافسردگی: اینها شامل مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین هستند.

مکمل های غذایی: مکمل هایی مانند جینسینگ ، پرتقال تلخ و… ممکن است به افزایش ضربان قلب کمک کنند.

چه زمانی توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید؟


افزایش ضربان قلب اغلب خطرناک تلقی نمی شود ، اما توصیه می شود صورت بروز علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:
درد قفسه سینه
بیهوشی
سرگیجه
تنگی نفس
حالت تهوع
تعریق بی دلیل

چه زمانی توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید

معرفی روشهای گیاهی ساده، خانگی و ارزان برای درمان تپش قلب


استفاده از گیاهان دارویی برای درمان انواع بیماری های انسان از گذشته تا کنون مرسوم بوده است،بسیاری از گیاهان و گیاهان طبیعی وجود دارد که اعتقاد بر این است که به تسکین علائم تپش قلب و درمان کمک می کند و علیرغم اثربخشی این گیاهان در موارد تپش قلب ، توصیه می شود قبل از مصرف هر یک از آنها با پزشک مشورت کنید. برخی از گیاهان دارویی به دلیل دارا بودن خاصیت آرام بخشی و یا وجود ترکیبات خاص دارویی می توانند در کاهش تپش قلب نیز بسیار موثر باشند. در ادامه به چند مورد از این گیاهان اشاره می کنیم:

زالزالک و پیشگیری از تپش قلب


زالزالک ( monogyna)گیاهی از خانواده گل رز است. این گیاه در اروپا، آسیا و شمال آمریکا به فراوانی یافت می شود. ساقه، پوست، میوه، گل و برگ این گیاه خاصیت درمان دارند و حاوی ترکیبات شیمیایی موثر همچون آنتی اکسیدان ها که حاوی پلی فنل ها هستند و نیز فلاونوئیدها می باشند.
طبق آزمایش های انجام گرفته مشاهده شده است که زالزالک دارای خواص ضد التهابی است و این خواص باعث کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول ونیز بهبود سطح تجمع قند می شود. بنابراین فشار خون و وزن بیمار بهبود می یابد و در نتیجه بروز تپش قلب کاهش می یابد.
همچنین استفاده از عصاره زالزالک در بیمارانی که دچار نارسایی قلبی و مسیر های انتقال خون در قلب آنها دچار عدم تعادل است، ایمن می با‌د و می تواند تپش قلب آنها را نیز تا حدود زیادی کنترل کند.
نکته قابل توجه در مصرف این گیاه، استفاده از دستور پزشک واجد شرایط است که شناخت کافی از وضعیت بیمار و تاثیر گیاه زالزالک بر او داشته باشد.
استفاده خودسرانه و مداوم از این گیاه می تواند باعث بروز عوارض جانبی، همچون موارد زیر شود :
تعریق
بیخوابی.
حالت تهوع
خون دماغ
خستگی عمومی بدن و…

زالزالک و پیشگیری از تپش قلب

گل گاو زبان


گل گاو زبان ( Passiflora incarnata) گیاهی کوهی است که بومی آمریکای جنوبی و جنوب شرقی است.
برگ، ساقه و گل این گیاه مصرف دارویی دارد. ترکیبات شیمیایی خاصی از فلاونوئیدها در گل گاو زبان وجود دارد به نام های ترکیب آپی ژنین و کوئرستین.
یکی از دلایل اصلی در افراد که دچار آریتمی یا تپش قلب می شوند، اختلالات مربوط به خواب یا کم خوابی است. طبق مطالعات افرادی که دچار کمبود خواب هستند، بیشتر از ضربان نامنظم قلب شکایت می کنند.
نحوه مصرف گل گاو زبان معمولا به صورت دمنوش است، به این صورت که قسمت های هوایی گیاه را خشک می کنند و سپس از آن در تهیه دمنوش استفاده می‌کنند. این دمنوش ضد استرس است و باعث بهبود کیفیت خواب می شود. از این جهت می تواند باعث کاهش تپش قلب شود.
گل گاو زبان اگر به صورت دمنوش یا طعم دهنده در برخی غذا استفاده شود و در مصرف آن افراط نشود می تواند به صورت قابل توجهی زمان خواب را به صورت موثر افزایش دهد. اما در صورت مصرف بیش از اندازه و بسته به سن و شرایط سلامتی افراد‌ می تواند باعث بروز عوارض جانبی شود. از جمله سرگیجه، حساسیت های پوستی و نیز پریشانی و سردرگمی. این موارد بسیار نادر است و اگر مصرف گل گاوزبان به اندازه باشد و در افراد دارای شرایط خاص با مشورت پزشک استفاده شود نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند، بلکه برای بدن نیز بسیار مفید است.
افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، خانم های باردار، بیماران قلبی و عروقی و مادران شیرده از مصرف گل گاو زبان خودداری کنند.

فرنجمشک


فرنجمشک ( Melissa officinalis) گیاهی از تیره نعناعیان است که شاخه های متعدد دارد و نباید با بادرنجبویه اشتباه گرفته شود. این گیاه آرامبخش اعصاب است. طبق مطالعات انجام گرفته اگر دمنوش و عصاره گیاه فرنجمشک توسط افراد سالم و بدون هیچ مشکل یا بیماری مزمن استفاده شود به تسکین علائم تپش قلب کمک بسیاری می کند. این ماده باعث آرامش قلب و تنظیم ضربان قلب می شود. همچنین این گیاه باعث رفع استرس و اضطراب می شود و از این طریق از بروز بسیاری از بیماری های ناشی از استرس مانند اختلالات خواب، سکته مغزی و قلبی، کاهش تنش و تپش قلب و… جلوگیری می کند.
توجه کنید که این گیاه باید با مشورت پزشک و دوز تعیین شده از سوی پزشک مصرف شود. افرادی که دچار بیماری های غدد درون ریز، اختلالات روانی و بیماری های قلبی هستند، همچنین خانم های باردار و شیرده از مصرف فرنجمشک خودداری کنند.

فرنجمشک

کُنار


کنار یا سدر ( Ziziphus spina-christi) درختی همیشه سبز به ارتفاع 3 تا 8 متر است که طبع سردی دارد.
یک ماده ضد اضطراب است و به تسکین تپش قلب ناشی از استرس و اضطراب کمک می کند. خاصیت آرام بخشی دارد و می تواند به افرادی که دچار بی خوابی و کمبود خواب هستند و هنگام تلاش برای خوابیدن دچار تپش قلب می شوند، در داشتن خوابی آرام و راحت کمک می کند. می توانید از دانه های درخت کنار برای این منظور استفاده کنید.

سنبل الطیب


سنبل الطیب ( Valeriana officinalis) گیاهی بوته ای و چند ساله است که بیشتر در کشور های آسیایی می روید. ریشه سنبل الطیب در طب سنتی ایران کاربرد های ویژه ای دارد و معمولا برای اختلال خواب، آرامش اعصاب، رفع استرس و درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد.
سنبل الطیب گیاهی است که ممکن است در کاهش ضربان قلب موثر باشد. خاصیت آرام بخشی این گیاه یک عامل موثر در برطرف کردن استرس و افسردگی است. همانطور که میدانید اضطراب می تواند یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده تپش قلب افسردگی و تنش های روانی است.
مصرف سنبل اطیل در افراد تحت درمان دارویی و دارای شرایط خاص مجاز نیست مگر با تجویز پزشک متخصص.

سنبل الطیب

قاصدک


قاصدک ( Taraxacum) که به آن خبررسان یا خبرچین نیز می گویند، گیاهی علفی و دائمی است که ارتفاع آن تا 40 سانتی متر می رسد. از این گیاه در طب سنتی استفاده می‌کنند و خواص درمانی بسیاری دارد، دمنوش تهیه شده از آن نیز برای رفع بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی مفید است.
مصرف این دمنوش باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود و از این طریق از بروز تصلب شرایین جلوگیری می کند. گرفتگی رگها یکی از عوامل اصلی افزایش فشار روی قلب و گاهی افزایش ضربان قلب است. قاصدک به طورکلی باعث افزایش سلامت قلب و رگهای خونی می شود.

شنبلیله


شنبلیله (Trigonella foenum-graecum) گیاهی از تیره باقلاییان است. این گیاه علفی دارای خواص آنتی اکسیدانی است. این امر آن را به یک گیاه مفید برای ارتقاء سلامت قلب تبدیل می کند ، زیرا شنبلیله حاوی ترکیبات زیادی است که به کاهش کلسترول و درمان گرفتگی رگ ها کمک می کند که هر دو عامل اصلی ضربان نامنظم قلب هستند. می توانید یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را می توان در طول شب در آب خیس کرده و روز بعد با معده خالی میل نمایید ، یا می توان روزانه 1 تا 2 فنجان چای شنبلیله میل کرد. افراد دارای بیماری های زمینه ای و مزمن که تحت درمان دارویی هستند، حتما با مشورت پزشک اقدام به استفاده از شنبلیله نمایند.

سیر


سیر ( Allium sativum) گیاهی دائمی و علفی است، ارتفاع آن گاه تا 40 سانتی متر هم میرسد، قسمت مورد استفاده این گیاه بیشتر قسمت زیر زمینی آن است.
سیر یک آنتی اکسیدان طبیعی است که نقش موثری در سلامت بدن و به ویژه قلب دارد، مصرف منظم آن می توان در کاهش فشار خون و کلسترول مضر بسیار مفید باشد، همچنین از بروز تصلب شرایین جلوگیری می کند. این ماده می تواند از بروز لخته خون در رگها و کاهش اکسیژن رسانی به بافت های بدن جلوگیری کند. می توانید برای بهره مندی از مزایای سلامتی سیر هر روز یک حبه سیر را به صورت خام مصرف نمایید.

به لیمو


به لیمو ( Aloysia citrodora) گیاهی بسیار معطر و دارویی است که رایحه ای همچون لیمو دارد، بومی آمریکای جنوبی است. درختچه ای پایا و همیشه سبز به ارتفاع 1.5 تا 2 متر است و بیشتر در مناطق گرمسیری رشد می کند. این گیاه خاصیت آرام بخشی دارد و معمولا به صورت دمتو می توان از آن استفاده کرد. مصرف دمنوش به لیمو تاثیر مثبتی بر رفع تپش قلب ناشی از استرس و هیجان دارد و می تواند باعث آرامش و تنظیم ضربان قلب شود.

به لیمو

چای سبز


چای سبز، نوعی چای است که فرآیند اکسیداسیون و پژمردگی چای سبز را نگذارنده است. چای سبز به جلوگیری از مشکلات قلبی کمک می کند چون آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها دارد. چای سبز همچنین سلامت سلول هایی را که پوشش عمقی قلب و عروق خونی را تشکیل می دهند ، بهبود میبخشد و این نقش کلیدی در کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید دارد نوشیدن منظم چای سبز مشکلات قلبی و عروقی را بهبود میبخشد، عملکرد رگ های خونی و ضربان قلب را بهبود می بخشد و نقش موثری در کاهش تپش قلب دارد. عصاره چای سبز به عنوان یک مکمل غذایی به شکل کپسول نیز در دسترس است.

اسطوخودوس


اسطوخودوس ( Lavandula) گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است. این گیاه به طور وسیعی در مناطقی از آسیا، اروپا و آفریقا رشد می کند.
ضربان قلب سریع گاهی اوقات در اثر استرس و اختلالات روانی و عصبی ایجاد می شود.اسطوخودوس می تواند برای آرامش اعصاب و رفع استرس استفاده شود چون خاصیت آرامش‌بخشی دارد و با استرس ها و تنش های روانی مبارزه می کند، به خصوص اگر شب ها قبل از خواب مصرف شود.
ابرای بهره مندی از خواص این گیاه می توانید آن را به صورت دمنوش تهیه کنید و با قرار دادن دو قاشق غذاخوری اسطوخودوس در آب جوش و تهیه دم کرده مورد استفاده قرار داد، همچنین استنشاق روغنهای فرار حاصل از اسطوخودوس نیز بسیار مفید است.

بهار نارنج


درخت نارنج (Citrus aurantium) شکوفه های سفد رنگ و معطری دارد که بهار نارنج نامید می شوند و از آنها در تهیه انواع اسانس و عطرها می توان استفاده کرد. بهار نارنج در آروماتراپی نیز استفاده می شود چون رایحه ی دلپذیری دارد و باعث آرامش کلی بدن و اعصاب می شود. از دمنوش تهیه شده از این شکوفه ها می توان برای کاهش است شو اضطراب و تسکین. تپش قلب ناشی از آن بهره برد.

بادرنجبویه


بادرنجبویه ( Dracocephalum) گیاهی از تیره نعناعیان است که در مناطق مدیترانه ای به خوبی رشد می کند. این گیاه یک داروی طبیعی برای کنترل ضربان قلب است. همچنین گردش خون را تحریک می کند ، سلامت قلب را حفظ می کند و به درمان پرکاری تیروئید که باعث ضربان سریع قلب می شود ، کمک می کند.
می توانید بادرنجبویه را روزانه به وعده های غذایی اضافه کنید ، یا برگ های خشک شده آن را به آب جوش اضافه کنید ، 10 دقیقه اجازه دهید دم بکشد و سپس بنوشید.

بادرنجبویه

زردچوبه برای درمان تپش قلب


زردچوبه(Curcuma longa) گیاهی از تیره زنجبیل واران است که از آن ادویه تهیه می کنند و در سراسر دنیا کاربردهای فراوانی در آشپزی دارد.
زردچوبه حاوی ترکیبات کورکومین است که یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان است.کورکومین همچنین به تنظیم ضربان قلب و تسکین تپش قلب کمک می کند.
توصیه می شود روزانه نصف قاشق زردچوبه به وعده های غذایی و سالاد اضافه کنید یا زردچوبه را به شیر یا آب میوه اضافه کرده و میل نمایید.

کندر


کندر (Olibanum) گیاهی از راسته افراسانان است که شیره یا صمغ آن مصرف دارویی دارد که طعم آن تلخ و گس است و در عطاری ها موجود است.
از این ماده به صورت خوراکی، موضعی و بخورم توان استفاده کرد. طب مطالعات صورت گرفته کندر برای رفع تپش قلب مفید است و از طرفی باعث تنظیم ضربان قلب می شود.

کندر

دارچین


دارچین ( Cinnamomum verum) ادویه ای خوش عطر و معطر است که کاربرد های فراوان دارد.
دارچین یکی از گیاهانی است که به رفع ضربان سریع قلب کمک می کند ، زیرا حاوی پتاسیم و منگنز است.
دارچین همچنین به بهبود جریان خون در قلب کمک می کند و از تجمع کلسترول بد جلوگیری می کند.
توصیه می شود برای این منظور روزانه دو فنجان دمنوش دارچین را صبح و عصر میل نمایید، یک قاشق چایخوری پودر دارچین آسیاب شده را به مدت 10 دقیقه با آب جوش دم کرده و سپس با عسل ‌شیرین نموده و میل نمایید.

مهمترین نکات و اقدامات خانگی که به تسکین علائم تپش قلب کمک می کند چیست؟


اقدامات و روشهای خانگی زیادی وجود دارد که می تواند به تسکین علائم تپش قلب کمک کند ، که شامل موارد زیر است:

  • استرس به طور کلی بر زندگی و سلامتی فرد تأثیر منفی میگذارد ، زیرا مشخص شده است که استرس می تواند باعث تپش قلب شود یا در صورت ابتلا، آن را تشدید کند. بنابراین توصیه می شود تکنیک های آرام سازی را برای کاهش استرس و مقابله سالم با آن تمرین کنید. :
    تمرینات مدیتیشن
    تنفس عمیق
    کتاب بخوانید
    زمان گذراندن در خارج از خانه و تفریح
    تمرینات یوگا
    انجام ورزش
    داشتن استراحت کافی بعد از فشار روانی و تنش های روزانه

-هیدراته نگه داشتن بدن: نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات ، هنگامی که بدن کم آب است ، قلب باید برای گردش خون بیشتر کار کند ، که ممکن است منجر به تپش قلب شود.
بنابراین ، آب یکی از مهمترین نوشیدنی هایی است که به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند و بنابراین از تسریع ضربان قلب و سایر علائم کم آبی جلوگیری می کند ، مانند:
سرگیجه
دهان خشک
احساس تشنگی شدید
خشکی پوست

-اجتناب یا کاهش مواد محرک: اینها شامل محصولات دخانیات ، برخی از انواع داروهای پزشکی مانند داروهای تنظیم کننده فشار خون ، داروهای اختلالات روانی ، داروهای سرماخوردگی و سرفه ، داروهای ضد اشتها ، نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه ، چای و نوشیدنی بدون الکل.

  • انجام ورزش: به ویژه تمرینات مناسب مانند پیاده روی ، دویدن و سایر تمریناتی که به تقویت ماهیچه های قلب ، ارتقاء سلامت قلب و عروق و کاهش احتمال تپش قلب کمک می کند.

-حفظ تعادل الکترولیت ها در بدن: الکترولیت ها مولکول هایی هستند که در سراسر بدن یافت می شوند و به انتقال سیگنال های الکتریکی کمک می کنند و این سیگنال ها نقش مهمی در تنظیم ضربان قلب دارند و با خوردن غذاهای غنی از پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم می توان تعداد الکترولیت ها را در بدن افزایش داد یا با مصرف مکمل های غذایی. البته قبل از مصرف هر نوع مکمل باید با پزشک خود مشورت کنید.

-غذای سالم و سرشار از سبزیجات و میوه ها بخورید.

-وزن سالم داشته باشید و از چاقی مراقب باشید .

-تا حد امکان سطح طبیعی کلسترول و فشار خون را حفظ کنید.

-مصرف داروهایی که اختلالات ریتم قلب را افزایش می دهند، تحت نظر پزشک متوقف کنید ، مانند: برخی از داروهای سرفه و سرماخوردگی.

توجه داشته باشید باشید که اگر مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستید و یا به دلیل وجود هر بیماری زمینه ای دیگر دارو مصرف می کنید، باید قبل از استفاده از هرگونه دمنوش و داروی گیاهی با پزشک متخصص خود مشورت کنید. گیاهان ذکر شده در این مطلب هر کدام به طور جداگانه تاثیر قابل توجهی در کاهش تپش های قلب و آرامش کلی اعصاب و بدن دارند، اما ممکن است با داروی خاصی تداخل داشته باشند و نه تنها نتیجه مورد نظر در اثر مصرف آنها حاصل نشود، بلکه باعث بروز عوارض ناخواسته و جدی شوند. بنابراین خواص ذکر شده برای هر یک از این گیاهان برای افرادی که از سلامت کامل برخوردارند و وزن مناسبی دارند و داروی خاصی مصرف نمی کنند، ذکر شده است. در صورت وجود هر گونه مشکل زمینه ای از مصرف خودسرانه هرگونه گیاه دارویی یا دمنوش گیاهی جدا خودداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *