خارش پوست علل و راههای تسکین گیاهی

فهرست مطلب

یکی از مشکلاتی که می تواند افراد مختلف را درگیر کند خارش پوست است، این اتفاق می تواند به شکل های مختلف و با دلایل بسیار متنوعی رخ دهد که به همین جهت قبل از هر کاری باید دلیل آن را بدانید، راه های تسکین این مشکل در اکثر مواقع با روش های گیاهی و خانگی امکان پذیر است و در سریع ترین زمان ممکن اثر خود را نشان می دهد، در ادامه به بررسی دقیق تر دلایل احتمالی خارش پوست و البته راهکارهای گیاهی درمان آن می پردازیم.

خارش پوست علل و راههای تسکین گیاهی

علائم خارش پوست

این اتفاق می تواند در بخش کوچکی از پوست اتفاق بیفتد یا تمام بدن را درگیر کند، در واقع در این مشکل ممکن است علائم ظاهری وجود نداشته باشد و فقط خارش اتفاق بیفتد و از طرفی هم ممکن است علائمی مانند قرمزی پوست، برآمدگی، لک یا تاول، خشکی یا ترک پوست، پوسته پوسته شدن و چربی پوست اتفاق بیفتد، این مشکل می تواند با خارش تشدید شود و باعث ایجاد مشکل در پوست شود.

به خشکی پوست توجه کنید

یکی از دلایل مهم خارش پوست این است که پوست دچار خشکی می شود، این مشکل را می توانید حین خاراندن پوست نیز بفهمید، خشکی پوست در زمستان و در مکان هایی که هوا خشک است بیشتر اتفاق می افتد و می تواند مدام بدتر شود، هر چه سن افراد نیز بیشتر می شود این اتفاق تشدید می شود‌.

افرادی که پوست خشک دارند باید چه کار کنند؟

استفاده از آبرسان های گیاهی و غیر گیاهی اهمیت زیادی در مرطوب کردن پوست دارد، می توانید بعد از حمام و در حالی که هنوز پوستتان نم است از کرم مرطوب کننده مناسب با بدن خود استفاده کنید، نوشیدن آب زیاد اهمیت دارد و بهتر است از دستگاه بخور و رطوبت ساز نیز استفاده کنید، حمام کوتاه بگیرید و از آب خیلی گرم هم اجتناب کنید، می توانید از پاک کننده های پوست ملایم هم بهره ببرید.

بثورات پوستی را جدی بگیرید

ممکن است در بخش هایی از پوست خود دچار مشکل بثورات پوستی شده باشید، معمولا عفونت های قارچی و باکتریایی مانند زرد زخم و التهاب یا عفونت پیاز موی سر (فولیکولیت) باعث خارش می شوند.

امکان خارش پوست به دلیل حشرات

گزش حشرات می تواند باعث خارش پوست شود، اگر این اتفاق توسط پشه و عنکبوت باشد می توانید آن را بفهمید اما تشخیص نیش ساس و کنه سخت است زیرا جای آن ها مانند بثورات پوستی به نظر می رسد، اگر در پوست سر یا پوست ناحیه تناسلی احساس خارش و خزیدن دارید ممکن است علت آن شپش باشد.

امکان خارش پوست به دلیل حشرات

بیماری های مربوط به کبد

خارش پوست ممکن است به دلیل بیماری های مربوط به کبد اتفاق بیفتد، کبد که نقش موثری در تصفیه سموم بدن دارد و می تواند مواد زائد بدن را دفع کند در صورتی که دچار مشکل شود می تواند در عمل دفع سموم نا کارآمد باشد و یکی از عوارض آن خارش پوست است، با توجه به میزان آسیب کبد ممکن است خارش کم یا زیاد باشد، این علامت در دوران پیشا قاعدگی و شب ها شدیدتر می شود.

ابتلا به اگزما

اگزما یا درماتیت آتوپیک نام بیماری پوستی خاصی است که در طی آن لکه های خشک پوسته پوسته شده یا بثورات برآمده در پوست ایجاد می شود و علت اصلی آن هنوز مشخص نیست، در طول این اتفاق خارش پوستی شدیدی رخ می دهد که ممکن است در کودکانی که در خانواده خود سابقه آسم یا حساسیت دارند بیشتر دیده شود، حساسیت های خاص به غذاهای خاص می توانند اگزما را بدتر کنند.

کهیر می تواند باعث خارش شود

کهیر به دلیل حساسیت رخ می دهد و در آن نوارهای متورم که گاهی به تنهایی و گاهی به شکل خوشه ای هستند روی پوست ایجاد می شوند، استرس، گرما، ورزش یا قرار گرفتن در معرض آفتاب می توانند باعث کهیر شوند.

بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس

پسوریازیس باعث می شود که بدن سلول های پوستی را بیش از اندازه تولید کند و این سلول ها در لکه های التهابی خارش دار روی سطح پوست جمع شوند، علت این اتفاق معمولا فعالیت بیش از حد سیستم ایمن بدن است.

درماتیت تماسی

ممکن است بثورات خارش دار به دلیل واکنش به چیزی که در تماس با پوست شما هستند ایجاد شوند، تشخیص علت این بثورات گاهی نیاز به بررسی دارد، فلزات موجود در جواهرات، لوازم آرایشی بهداشتی و محصولات پاک کننده می تواند علت درماتیت تماسی شما باشند، پیچک سمی هم باعث این اتفاق می شود، معمولا در درمان این مشکل از علت آن اجتناب می کنند که باید با توجه به زندگی خود و چیزهایی که اطرافتان هستند علت را کشف کنید.

درماتیت تماسی

در دوران بارداری پوست حساس می شود

از هر ده زن باردار بیش از یک نفر مشکل خارش پوست را در دوران بارداری تجربه می کنند، دلایل این اتفاق بثورات بی ضرر یا حتی شرایط جدی تر می توانند باشند.

تاثیر مشکلات روحی روانی

ممکن است علت خارش پوست در ذهن شما باشد، برخی از بیماری های روانی باعث می شوند که تمایل فرد به خاراندن یا کندن پوست ایجاد شود و فرد مدام حس کند چیزی زیر پوستش در حال حرکت است، معمولا در ابتدا بثورات ایجاد نمی شوند اما بعد از خارش پوست آسیب می بیند، علت این اتفاق معمولا افسردگی، اضطراب، اختلال وسواس فکری عملی، روان پریشی و تریکوتیلومانیا یا اختلال کندن مو می تواند باشد.

خارش پوست بعد از لیزر

از عوارضی که هنگام لیزر در بسیاری از افراد رخ می دهد خارش پوست است، البته این اتفاق طبیعی است و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، برای رفع این نوع خارش می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.

عوارض برخی از داروها

ممکن است برخی از داروها باعث خارش پوستی شوند، حتی بدون نشانه ای از بثورات و تحریک، در پوست خارش ایجاد می کنند و اگر خارش زیاد شود باعث ایجاد مشکل می شوند که باید حتما در این رابطه با پزشک مشورت کرد، از جمله داروهای که می توانند باعث شروع خارش شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
آلوپورینول برای نقرس
اوپیوئیدها که داروهای ضد درد هستند
بعضی از داروهای ضد فشار خون بالا به نام مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسسن
استروژن
سیمواستاتین برای درمان کلسترول بالا
آمیودارون برای مشکلات ریتم قلب
هیدروکسی اتیل سلولز که در جراحی ها استفاده می شود
قرص هایی با نام دیورتیک که نفخ را کاهش می دهند

بیماری هایی که با تحریک عصب ها باعث خارش می شوند:

وقتی سیستم عصبی شما بیمار و سردرگم می شود روی پوست نیز می تواند تاثیرات منفی داشته باشد، بیماری هایی مانند زونا، ام اس، آسیب مغزی، سکته مغزی و تومور مغزی می توانند باعث این اتفاق شوند.

بیماری های جدی تر

ممکن است علت خارش بیماری خاصی باشد که البته این بیماری در صورت عدم توجه می تواند عوارضی جبران ناپذیری در پی داشته باشد، مانند بیماری کلیوی، بیماری کبدی، مشکلات مربوط به تیروئید، برخی از سرطان ها بخصوص بیماری هوچکین، دیابت، کمبود آهن و ویروس اچ آی وی.
البته گاهی خارش به دلیل عوارض درمان خاصی اتفاق می افتد مانند دیالیز، شیمی درمانی و پرتو درمانی.

آیا کمبود ویتامین باعث خارش پوست می شود؟

کمبود ویتامین به طور مستقیم روی خارش پوست اثر ندارد اما بهتر است بدانید که کمبود ویتامین ب۱۲ اگر چه به طور مستقیم اثر ندارد اما باعث آسیب دیدن سلامتی پوست می شود، اکثر افرادی که دچار خشکی پوست شدید می شوند یا روی پوست آن ها بثورات و قرمزی مشاهده می شود از ویتامین ب۱۲ استفاده می کنند.

درمان خارش پوست

همانطور که متوجه شدید این مشکل می تواند به دلایل بسیار مختلفی ایجاد شود و به همین جهت دانستن علت بیماری اهمیت بسیار زیادی دارد، در اولین مرحله باید علت را بفهمید و بعد متناسب با علت آن را درمان کنید، البته ممکن است عوامل بسیاری ساده ای مانند پوشیدن لباس سنگین و خشن،گرمای زیاد اتاق، حمام مکرر با آب گرم یا استفاده از یک محصول پاک کننده باعث خارش شود.

روش های گیاهی برای رفع مشکل خارش پوست

برای رفع مشکل خود می توانید ضمادها یا ترکیب های دیگر خانگی را بسازید و روی قسمت مورد نظر اعمال کنید، قبل از این کار از عدم حساسیت خود نسبت به آن ها مطمئن شوید.

ریحان مقدس در رفع مشکل خارش

ریحان مقدس گیاهی با خواص ضد میکروبی است که می تواند التهابات پوستی را از بین ببرد و تاثیر زیادی در کاهش خارش دارد، این گیاه حساسیت های پوستی را رفع می کند و می تواند به عنوان دارویی طبیعی به کار رود، برای استفاده از آن ۶ تا ۸ عدد از برگ های گیاه را آسیاب کنید و روی قسمت مورد نظر بگذارید، می توانید برگ های این گیاه را به طور مستقیم روی پوست خود ماساژ دهید.

استفاده از جوش شیرین

با اینکه استفاده از جوش شیرین زیاد توصیه نمی شود اما برای رفع خارش می توانید از آن کمک بگیرید، البته در تکرار استفاده از آن نباید زیاده روی کنید، جوش شیرین خواصی ضد التهابی دارد و می تواند خارش پوست را رفع کند، علاوه بر این طبیعتی قلیایی دارد که باعث خنثی کردن طبیعی اسید می شود و پوست را تسکین می دهد.

استفاده از جوش شیرین

روش استفاده از جوش شیرین برای رفع خارش

برای این منظور شما به یک لیوان متوسط جوش شیرین و وان حمام نیاز دارید، بعد از اضافه کردن جوش شیرین به وان و ترکیب آن یک ربع تا بیست دقیقه در آن دراز بکشید و بعد بدنتان را با حوله به شکل ضربه ای خشک کنید، در صورت عدم دسترسی به وان می توانید در حمام یک کاسه جوش شیرین و آب ترکیبی را درست کنید و روی بدنتان بریزید و آن را یک ربع تا بیست دقیقه نشویید، بعد از گذشتن این مدت زمان می توانید پوست خود را به همان شکل که گفته شد به طور ضربه ای خشک کنید‌، یعنی با حوله روی پوست خود آرام ضربه بزنید.

سراغ چریش بروید

چریش نام گیاهی با خواص درمانی فراوان است که ضد خارش پوست شناسایی شده و می تواند التهاب ها و میکروب های بدن را از بین ببرد، این گیاه را می توانید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید و بعد از ولرم شدن به آب وان خود اضافه کرده در آن دراز بکشید، یا اگر وان ندارید می توانید آن را در حمام روی بدن خود بریزید.

از سرکه سیب استفاده کنید

یکی از راه کارهای مفید دیگر در رفع مشکل پوست این است که سراغ سرکه سیب بروید، این ماده آنزیم هایی دارد که ph پوست را به حالت طبیعی بر می گرداند و می تواند با خواص ضد التهابی خود علائم خارش را از بین ببرد، خواص ضد میکروبی این ماده باعث جلوگیری از ابتلا با عفونت های پوست می شود و می تواند خارش را رفع کند، روش استفاده از سرکه سیب مانند جوش شیرین است، فقط به دو لیوان سرکه سیب نیاز دارید.

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله خواص ضد التهابی دارد و باعث رفع خارش و التهاب می شود، این گیاه تسکین دهنده خاصیتی ضد میکروبی دارد و می تواند بثورات پوستی را از بین ببرد، در رفع عفونت ها موثر است و می توان سه بار در هفته از آن کمک گرفت، برای این منظور یک تا دو فنجان از بذر را در آب خیس کنید و بعد از یک ساعت همراه با آب آن را آسیاب کنید تا خمیر به دست آید، این خمیر را در قسمت های مورد نظر خود بمالید و اجازه دهید تا خشک شود.

آلوئه ورا معجزه گر پوست

آلوئه ورا گیاهی شگفت انگیز برای پوست به حساب می آید که استفاده از آن برای رفع مشکلات پوستی و بخصوص آبرسانی به آن بسیار رایج است، این گیاه می تواند با رطوبت رسانی به پوست باعث کاهش علائم خارش شود و تاثیر زیادی در تسکین مشکلات دارد، این گیاه تسکین دهنده و آرامش بخش است و می تواند التهاب و میکروب را هم از بین ببرد، ویتامین ای موجود در آن نیز تاثیر زیادی در بهبودی پوست دارد.

آلوئه ورا معجزه گر پوست

مصرف نعناع برای پوست

نعناع که گیاهی خنک کننده است سرشار از منتول است و همین باعث خاصیت ضد عفونی کننده و ضد التهاب آن می شود، این گیاه برای درمان خشکی و التهاب پوست به کار می رود و می توان برای تسکین پوست روزانه تا دو بار سراغ آن رفت، برای این منظور یک مشت نعنا را در ۵۰۰ میلی لیتر آب بجوشانید و بعد حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید ماده شما خنک شود، بعد از این اتفاق آن را از صافی رد کنید و با پنبه رو پوست خود بمالید.

استفاده از جو دو سر

جو دو سر خاصیتی آرامش دهنده دارد و می تواند خارش پوست را تسکین دهد، این گیاه خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد و ضد التهاب است، علاوه بر این مصرف آن به بهبود اوضاع عمومی بدن هم کمک می کند، برای استفاده از آن دو فنجان از جو دو سر را به آب وان اضافه کنید و یک ربع تا بیست دقیقه قسمت های دچار خارش را ماساژ دهید.

از سیر استفاده کنید

سیر سرشار از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می توانید از آن برای درمان بیماری های پوستی کمک بگیرید، این گیاه به هیدراته کردن پوست کمک می کند و تاثیر زیادی در تقویت پوست و پیشگیری از ابتلا به بیماری های پوستی دارد، برای مصرف آن دو تا سه حبه سیر را رنده کنید و بعد از حرارت دادن روی ماهیتابه نصف فنجان روغن زیتون به آن اضافه کنید، این مواد نباید بیش از حد داغ شوند، بعد از این کار می توانید آن را خاموش کنید و یک شب تا صبح به حال خود بگذارید تا خنک شود، البته روی آن پوشش قرار ندهید تا عرق ن

از لیمو ترش کمک بگیرید

لیمو ترش دارای اسید استیک است و خواصی ضد التهابی دارد، این گیاه که قابض هم هس می تواند خارش و التهاب پوست را کاهش دهد و تاثیر زیادی دارد، یک تا دو عدد لیمو ترش تازه را آب گیری کنید و با پنبه روی قسمت های حساس بزنید، اگر پوستتان حساس است قبل از این کار آن را با آب رقیق کنید.

از لیمو ترش کمک بگیرید

تاثیر مصرف عسل در سلامتی بدن

عسل جاذب رطوبت است و می تواند از خشک شدن پوست جلوگیری کند، این ماده طبیعی خارش را رفع می کند و می تواند التهاب و میکروب را نابود کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در از بین بردن عفونت های پوستی دارد، برای استفاده از آن بهتر است عسل را کمی گرم کنید و بعد روی قسمت های مورد نظر بمالید و ماساژ دهید، بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می توانید پوست خود را بشویید.

روغن های موثر

روغن های گیاهی از بهترین راهکارها برای تسکین خارش پوست هستند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم، در مصرف این روغن ها نیز از عدم حساسیت خود نسبت به آن ها مطمئن شوید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای خاصیتی ضد باکتری و ضد قارچ دارد که می تواند جای زخم را درمان کند و تحریکات پوستی را از بین ببرد، علاوه بر این خواصی درمان گر دارد و می تواند به افزایش آرامش در بدن کمک کند، برای استفاده از آن می توانید دو تا سه قطره از آن را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن نارگیل یا زیتون ترکیب کنید و بعد روی قسمت مورد نظر اعمال کنید، تمام روغن های ضروری دیگر نیز باید با روغن حامل ترکیب شده و مصرف شوند.

روغن پونه کوهی

طبق مطالعات انجام شده روغن پونه کوهی تاثیر زیادی در از بین بردن باکتری ها دارد و می تواند از بدن در برابر عفونت های پوستی مراقبت کند و التهابات را از بین ببرد، این روغن حساسیت پوستی را کاهش می دهد و می تواند از بدن در برابر آلرژی مراقبت کند.

تاثیر روغن بادام بر پوست

روغنی که از بادام به دست می آید می تواند به هیدراته کردن پوست کمک کند و تاثیر زیادی در رفع خارش دارد، این روغن التهاب را رفع می کند و می توان آن را هرروز استفاده کرد.

از روغن بادرنجبویه استفاده کنید

اگر به دنبال عطر و بویز خوشایند هستید سراغ روغن بادرنجبویه بروید، این روغن می تواند رشد میکروب ها را کاهش دهد و عفونت ها را از بین ببرد، علاوه بر این تاثیر زیادی در از بین بردن میکروب ها و قارچ ها دارد و می تواند به رفع خارش پوست کمک کند، این گیاه اثرات آرامش بخش هم دارد و می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

تاثیر مصرف روغن بابونه بر پوست

روغن بابونه خاصیتی ضد التهابی دارد و می تواند با آنتی اکسیدان های موجود در خود به کاهش خشکی و حساسیت پوست کمک کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در مراقبت از پوست دارد و باعث افزایش رطوبت و سلامت آن می شود.

تاثیر مصرف روغن بابونه بر پوست

استفاده از نعناع فلفلی برای کاهش خارش پوست

روغن نعناع فلفلی تاثیر زیادی در سلامتی پوست دارد و می تواند خارش آن را کم کند، این روغن ضد خارش است و اثری خنک کننده دارد، علاوه بر این به التیام پوست کمک می کند و تاثیر زیادی در رفع حساسیت های پوستی دارد، می توانید برای رفع مشکلات آلرژیک خود و بهبود خارش از این روغن استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس استفاده کنید

روغن اسطوخودوس روغنی گیاهی است که عطر زیادی دارد و می تواند به ایجاد حس بهتر در افراد کمک کند، این روغن در درمان آکنه نیز به کار می رود و می تواند با خواص ضد باکتری و ضد التهاب خود به بهبود التهاب های پوستی کمک کند.

از روغن کندر استفاده کنید

روغن کندر روغنی ضد سرطان است که خاصیتی ضد التهابی دارد و می تواند به رفع خارش پوست کمک کند، این روغن در لایه برداری هم استفاده می شود و می تواند سلول های ناسالم و قدیمی و مرده را از بین ببرد.

روغن آرگان استفاده کنید

روغن آرگان می تواند به سلامتی پوست کمک کند و تاثیر زیادی در تقویت مو دارد، این روغن که محبوبیت زیادی بین افراد پیدا کرده است سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است و ویتامین های آ و ای در آن به فراوانی یافت می شوند، علاوه بر این امگا۳ و امگا۶ نیز در آن وجود دارند که می توانند به تقویت پوست کمک کنند، روغن آرگان در از بین بردن خارش پوست نیز موثر است.

روغن آرگان استفاده کنید

از روغن مر استفاده کنید

روغن مر روغنی سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند از پوست در برابر بیماری های مختلف مراقبت کند،این روغن عوامل اکسید کننده خطرناک پوست را از بین می برد و می تواند التهاب را رفع کند.

تاثیر روغن دارچین

روغن دارچین فوایدی ضد باکتری، ضد سرطان و ضد التهاب دارد که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و با بیماری های انگلی مبارزه کند، خواص ضد التهابی آن به مقابله با انواع بیماری های پوستی کمک می کند و می تواند خارش پوست را کاهش دهد.

از روغن نارگیل استفاده کنید

روغن نارگیل سرشار از خواص مختلف برای بدن و پوست و مو است که می توانید از آن برای رفع مشکلات جسمی خود کمک بگیرید، این روغن اسیدهای چرب با زنجیره متوسط دارد که آنتی هیستامین و خواص ضد التهابی دارند، این می تواند به کاهش خارش پوست کمک کند و تاثیر زیادی در رفع خشکی پوست دارد، مصرف این روغن ضرری هم ندارد و می توانید از آن هرروز استفاده کنید.

روغن زیتون روغنی همه فن حریف

از جمله روغن های بسیار مفید برای پوست روغن زیتون است، این روغن فواید زیادی برای بدن دارد و می تواند به رفع مشکلات مختلف بدن کمک کند، آنتی اکسیدان های فراوان آن برای بهبود ایمنی بدن ضرورت دارند و ترکیبات پلی فنول موجود در آن می تواند التهاب ها را از بین ببرد و خارش را رفع کند، این روغن رطوبت پوست را حفظ می کند و می تواند از خشکی آن جلوگیری کند.

روغن آلوئه ورا و استفاده از آن برای پوست

همانطور که می دانید از جمله گیاهان آبرسان و مرطوب کننده برای پوست که فواید زیادی برای تقویت آن دارد روغن آلوئه وراست، این روغن سرشار از ویتامین ث و ای است و مواد معدنی، اسید آمینه و آنتی اکسیدان های فعالی دارد، این روغن می تواند التهاب ها را از بین ببرد و خارش پوست را از بین می برد.

مصرف روغن اوکالیپتوس برای پوست

روغن اوکالیپتوس می تواند التهاب را از بین ببرد و تاثیر زیادی در از بین بردن قارچ و باکتری دارد، این روغن درد بعد از خراشیده شدن پوست را رفع کند و تاثیر زیادی در بهبود پوست و افزایش سلامتی آن دارد.

مصرف روغن اوکالیپتوس برای پوست

روغن های ترکیبی برای کاهش خارش پوست

برای افزایش تاثیر روغن های گیاهی می توانید از ترکیب موثر آن ها استفاده کنید، البته این ترکیب ها را بیش از حد استفاده نکنید و در درست کردن آن ها طبق دستورالعمل پیش بروید.

روش اول:

برای درست کردن این ترکیب شما به ۱۰۰ میلی لیتر شامپو، ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس، ۹ قطره روغن درخت چای و ۱۰ قطره روغن رزماری نیاز دارید، این مواد را با هم مخلوط کنید و بعد روی قسمت مورد نظر اعمال کنید، قبل از هر بار مصرف بهتر است آن را خوب تکان دهید.

روش دوم:

این رو که برای درمان پسوریازیس بیشتر توصیه می شود، روشی است که در آن از ۶ قطره روغن بهار نارنج، ۷ قطره روغن اسطوخودوس، ۴ قطره روغن بابونه و نصف لیوان نمک دریایی استفاده می شود، این ترکیب باعث کاهش التهابات پوستی می شود و می تواند مشکلات پوست و التهابات آن را رفع کند.

روش سوم:

30 گرم روغن بادام شیرین را با ۵ قطره روغن مر، ۳ قطره روغن بابونه، ۱ قطره روغن نعناع فلفلی و ۳ قطره روغن هویج ترکیب کنید و بعد از مخلوط کردن استفاده کنید، بهتر است روغن ها در دمای اتاق باشند.

راه کارهای خانگی دیگر:

علاوه بر مصرف گیاهان و روغن های مختلف توجه کنید که رعایت برخی نکات و انجام دادن بعضی کارها می تواند تاثیر زیادی در کاهش خارش داشته باشد.

سعی کنید پوستتان را مرطوب نگه دارید

یکی از مواردی که در اغلب علل ایجاد خارش دیده می شود خشک شدن پوست است،توجه کنید که مرطوب بودن پوست اهمیت زیادی در افزایش سلامتی آن دارد،از کرم مرطوب کننده ضد حساسیت و بدون عطر برای این منظور استفاده کنید، به طور کلی مصرف کرم، لوسیون و ژلی که باعث خنک و آرام شدن پوست شوند اهمیت دارد، برای این منظور مصرف کوتاه مدت کرم کورتیکو استروئید بدون نسخه می تواند به کاهش خارش و قرمزی و التهاب کمک کند، می توانید از لوسیون کالامین یا کرم های دارای منتول یا کاپسایسین یا بی حس کننده های موضعی مانند پراموکسین استفاده کنید.

سعی کنید پوستتان را مرطوب نگه دارید

از حمام کمک بگیرید

حمام کردن یا در آب وان ولرم و نمک حمام (اپسوم) نشستن تاثیر زیادی در کاهش خارش دارد، برای این منظور می توانید جوش شیرین، جو دو سر نپخته یا کلوئیدی که یک بلغور جو دو سر ریز است و برای حمام کردن ساخته شده است استفاده کنید، دوش آب گرم می تواند تا چند ساعت علائم شما را کاهش دهد و خارش را بهتر کند.
توجه کنید که در دوش گرفتن از پاک کننده ملایم استفاده کنید و پوستتان را محکم نمالید، بعد از این کار آن را به طور کامل آبکشی کنید و بعد پوست را به آرامی خشک کنید و از مرطوب کننده استفاده کنید.

استرس خود را کم کنید

استرس می تواند باعث تشدید خارش پوست شود، برای افزایش آرامش و بهبود خود می توانید از مشاوره، رفتار درمانی، طب سوزنی، مراقبه و یوگا استفاده کنید.

پوست را تا حد امکان نخارانید

برای کاهش عوارض و علائم بهتر است تا حد ممکن سعی کنید که پوستتان را نخارانید، برای این منظور می توانید ناحیه مورد نظر را بپوشانید تا به آن دسترسی نداشته باشید، علاوه بر این پوشیدن دستکش و کوتاه کردن ناخن نیز اثر دارد.

دستگاه بخور

به طور کلی رطوبت و بخور در خانه تاثیر زیادی در سلامتی بدن دارد، استفاده از وسایل گرمایشی در فصل های سرد هم تاثیر زیادی در خشک شدن هوای خانه دارد، برای جلوگیری از این اتفاق می توانید از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید تا خارش شما کمتر شود.

کمپرس سرد

کمپرس سرد خارش را برطرف می کند، می توانید هر روز از این روش به منظور کاهش مشکل خود کمک بگیرید، برای این کار کافیست آن را چند دقیقه رو پوست نگه دارید و بعد بردارید، می توانید چند بار آن را تکرار کنید.

داروهای ضد آلرژی بدون نسخه

استفاده از این داروها برای همه پیشنهاد نمی شود و کسانی که بیماری خاصی دارند یا دچار مشکل خاصی هستند بهتر است تحت نظر پزشک سراغ آن ها بروند، بعضی از این داروها مانند دیفن هیدرامین ممکن است باعث خواب آلودگی شوند، اگر به دلیل خارش خوابتان نمی برد می توانید از این داروها استفاده کنید.

لباس های سبک تری بپوشید

برای خنک نگه داشتن پوست و کاهش حس خارش استفاده از لباس های سبک نیز پیشنهاد می شود، لباس های سبک باعث ایجاد حس بهتری در شما می شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر خارش پوست بیش از دو هفته طول بکشد و با اقدامات مختلف خانگی بهبود پیدا نکند بهتر است سراغ پزشک بروید، اگر این اتفاق به طور ناگهانی و بی دلیل رخ می دهد یا خواب شما و کارهای دیگر روزمره را به هم می ریزد، اگر تمام بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث کاهش وزن، خستگی شدید و تغییرات در عادات دفع یا دفعات دفع ادرار، تب یا قرمزی پوست می شود بهتر است سراغ پزشک بروید.

سوالات رایج:

آیا می توان از روش های گیاهی به طور همزمان استفاده کرد؟

بسیاری از این روش ها قابل استفاده به طور همزمان هستند اما بهتر است این کار را انجام ندهید تا فشار اضافی به پوست وارد نکرده و آن را حساس تر نکنید.

آیا زنان باردار یا شیرده می توانند از روش های گیاهی برای تسکین خارش کمک بگیرند؟

این روش ها ضرر خاصی برای این زنان در پی ندارد اما با این حال بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *