تنظیم قاعدگی با روش های خانگی

فهرست مطلب

نامنظم بودن قاعدگی از جمله مهم ترین مشکلاتی است که زنان در دوره های مختلف زندگی خود به دلایل مختلف دچار آن می شوند، این مشکل را می توان با روش های خانگی و به سرعت درمان کرد، البته اگر مشکل رفع نشد یا علت به هم خوردن تنظیم قاعدگی مشکلی اساسی بود حتما باید به پزشک مراجعه کرد، به هر حال سرسری نگرفتن این مشکل اهمیت زیادی دارد.

تنظیم قاعدگی با روش های خانگی

نظم در قاعدگی باید چگونه باشد؟

در قاعدگی چرخه به فاصله ای می گویند که بین اولین روز دو قاعدگی پشت سر هم وجود دارد، این فاصله به طور متوسط بیست و هشت روز است که در افراد مختلف می تواند کمی متفاوت باشد اما به هر حال منظم است، برخی از افراد چرخه ای طولانی تر و برخی چرخه ای کوتاه تر دارند، این بازه باید بین 21 تا 35 روز باشد.

قاعدگی نامنظم چرا ایجاد می شود؟

قاعدگی نامنظم زمانی ایجاد می شود که فرد قبل یا بعد از بازه زمانی مشخص یعنی 21 تا 35 روز پریود شود، این اتفاق که باعث غیرقابل پیش بینی بودن عادت ماهانه می شود به دلیل عملکرد تخمک گذاری اتفاق می افتد و حتما باید علت آن را کشف کرد.

دلایل نامنظم شدن عادت ماهانه:

عادت ماهانه به دلایل مختلفی می تواند از نظم خارج شود که بهترین کار برای تشخیص علت مراجعه به پزشک است، می توانید قبل از مراجعه به پزشک با روش های خانگی و گیاهی به درمان این مشکل کمک کنید اما توجه داشته باشید که اگر مشکل رفع نشد خطرات جدی تری ممکن است در پی باشد و نباید آن را سرسری گرفت.

بارداری

همان طور که می دانید بارداری باعث توقف عادت ماهانه می شود و علت آن هورمون هایی است که در این دوره ترشح می شود، البته این در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است فرد کم شدن خون ریزی یا عقب افتادن آن را تجربه کند.

سبک زندگی نامناسب

سبک زندگی مناسب شامل تغذیه نامناسب و کم تحرکی و خواب نامنظم است، البته مسائل مختلف دیگری نیز در لایف استایل موثر هستند اما این سه مورد تاثیر بسیار بیشتری دارند، توجه کنید که تغذیه تاثیرش در قائدگی کاملا مستقیم است و رژیمی که در آن کربوهیدرات زیاد باشد و دارای ادویه های مختلف و تند باشد باعث از بین رفتن تعادلی هورمونی می شود و اختلال را در دوران قاعدگی ایجاد می کند، علاوه بر این خواب نامناسب و کم تحرکی و خوردن غذاهای فست فودی و ناسالم نیز همگی در سلامت رحم تاثیر می گذارند.

استرس و فشار

از جمله دلایل اصلی و شایع خارج شدن عادت ماهانه از نظم استرس است که این استرس اگر به صورت مزمن و طولانی مدت باشد باعث افزایش هورمون کورتیزول در خون می شود و میزان و زمان قاعدگی را تحت تاثیر قرار می دهد.

استرس و فشار

تیروئید

از جمله مشکلات دیگری که می تواند باعث عدم تعادل عادت ماهانه شود تیروئید است، این بیماری در پانزده درصد زنانی که مشکلات پریودی دارند دلیل اصلی بی نظمی است و کم کاری یا پر کاری تیروئید باعث آن می شود، این مشکل علاوه بر خارج کردن عادت ماهانه از نظم روی متابولیسم بدن نیز تاثیر می گذارد و هورمون های جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد، زمانی که تیروئید پرکار است هورمون استروژن کم می شود و در نتیجه هورمون کورتیزول بیشتر تولید می شود که این اتفاق در زمانی طولانی باعث مقاوم شدن بدن در برابر هورمون های دیگر مانند هورمون استروژن و پروژسترون می شود، این مقاوم شدن عملکرد درست هورمون ها را از بین می برد و زنان نظم عادت ماهانه خود را از دست می دهند.

یائسگی

از دیگر دلایل نامنظم شدن عادت ماهانه شروع دوران یائسگی است، در این دوران سطح هورمون های بدن مانند دوران بارداری عوض می شود و این اتفاق حتی می تواند ده سال قبل از خود یائسگی آغاز شود و فرد را دچار مشکل کند.

مشکل حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک

مشکل دیگری که تاثیر زیادی در بر هم زدن نظم قاعدگی دارد حساسیت به گلوتن و یا مبتلا شدن به بیماری سلیاک است، این بیماری هورمون های بدن زن را تحت تاثیر قرار می دهند و علاوه بر ایجاد مشکل در سلامتی روده و کاهش مواد مغذی بدن باعث افزایش تولید هورمون آدرنالین و کورتیزول شده و سطح هورمون استروژن را تحت تاثیر قرار می دهند.

بیماری خاص مانند پی سی او

گاهی دلیل نامنظم بودن قاعدگی بیماری های مختلف است که در این شرایط بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کنید و به طور کامل معاینه شوید، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا پی سی او از جمله رایج ترین این بیماری هاست که تخمک گذاری عادی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث افزایش رشد موی زائد، افزایش وزن، شوره سر و ناباروری می شود، علاوه بر این در ابتلا به سرطان رحم، بیماری قلبی و اندومتریوز نیز موثر است.

تاثیر الکل در عادت ماهانه

الکل تاثیر بسیار بدی در سلامتی زنان دارد و برای کبد بسیار مضر است، علت توجه به این مسئله این است که کبد باعث متابولیزه شدن هورمون های استروژن و پروژسترون می شود و تخریب کبد سطح طبیعی هورمون ها را از حالت عادی خارج کرده باعث از بین رفتن نظم قاعدگی می شود.

از دیگر دلایل به هم خوردن نظم قاعدگی:
بلوغ
شیر دادن
کنترل تولد
اختلال اشتها
فیبروم

گیاهان موثر در درمان قاعدگی نامنظم

گیاهان بسیار زیادی وجود دارند که می توانند مشکلات مربوط به قاعدگی را کاهش داده و به طور کلی رفع کنند، توجه داشته باشید که این گیاهان نباید بیش از حد مصرف شوند و اگر فرد بیماری خاصی دارد یا داروی خاصی مصرف می کند قبل از اینکه سراغ هر کدام از این روش های خانگی و گیاهی برود حتما باید با پزشک مشورت کند.

آلوئه ورا برای تنظیم قاعدگی

آلوئه ورا می تواند عقب افتادگی عادت ماهانه را درمان کند، برای این منظور کافیست یک قاشق از ژل آلوورا را با یک لیوان آب ولرم ترکیب کرده و با نصف قاشق عسل آن را میل کنید، توجه کنید که آلوئه ورا به ترشح هورمون های مورد نیاز شما کمک می کند و از این جهت اهمیت زیادی در روند درمانی دارد.

مصرف کرفس برای دوران قاعدگی

کرفس اگرچه گیاه محبوبی نیست اما در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و سرشار از بوتیلیدن فتالاید است که به خونریزی قاعدگی کمک می کند، دانه های کرفس تاثیر زیادی در تنظیم قاعدگی دارند و علاوه بر خود این گیاه مصرف تخم های آن نیز توصیه می شود.

مصرف کرفس برای دوران قاعدگی

کیسه کشیش و تاثیر آن در درمان بی نظمی قاعدگی


کیسه کشیش درمانی خانگی برای درمان نامنظمی عادت ماهانه است که در طب سنتی چینی جایگاه ویژه ای دارد، این گیاه که بیشتر بعد از وضع حمل و ازدواج استفاده می شود خاصیتی قابض دارد و می تواند جلوی خون ریزی های شدید را هم بگیرد، بهتر است این گیاه را به شکل عصاره مصرف کنید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.

تاثیر گوجه فرنگی در تنظیم عادت ماهانه


گوجه فرنگی از جمله صیفیجاتی است که مصرف آن در تنظیم عادت ماهانه کمک کننده است، برای این منظور دو تا سه لیوان از آب گوجه را باید در روز بنوشید، گوجه فرنگی تاثیر زیادی در تنظیم جریان خون ددارد و در نتیجه عادت ماهانه ای که بیش از حد طول می کشد را متوقف کرده و تنظیم می کند.

آب جعفری

آب جعفری برای درمان مشکلات پریوداگر از نامنظم بودن عادت ماهانه رنج می برید یکی از بهترین راه ها نوشیدن آب جعفری است، این گیاه آنتی اکسیدان های فراوانی در خود دارد و عقب افتادگی قاعدگی را نیز رفع می کند، علاوه بر این آب جعفری در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز موثر است و می توانید به آن اعتماد کنید.

گیاه پای شیر برای درمان مشکلات قاعدگی نامنظم

پای شیر گیاهی سرشار از تانن و اسید سالیسیلیک است که می تواند دردهای عضلانی را کم کرده و به منظم شدن قاعدگی کمک کند، این گیاه در طب سنتی و خانگی جایگاه ویژه ای دارد و می توانید از آن به سادگی برای رفع مشکلات عادت ماهانه خود استفاده کنید.

گیاه پای شیر برای درمان مشکلات قاعدگی نامنظم

چغندر میل کنید

چغندر گیاهی دارویی برای درمان مشکلات قاعدگی به حساب می آید که می تواند به تنظیم زمان قاعدگی کمک کند، در مصرف چغندر می توانید آن را به صورت خام استفاده کنید و یا آب چغندر تازه را گرفته و بنوشید، البته مصرف بیش از حد چغندر نیز جایز نیست.

تاثیر جنسینگ آبی بر سلامت رحم

جنسینگ آبی گیاهی است که می تواند باعث افزایش جریان خون به خصوص در ناحیه لگن شود و رحم را تحریک کند، این گیاه در تنظیم عادت ماهانه موثر است و باعث بهبود مشکلات پریود می شود، البته مصرف آن نباید به صورت خودسر انجام شود.

آنغوزه و تاثیر آن در کنترل عادت ماهانه

آنغوزه از جمله گیاهانی است که می تواند اختلالات هورمونی را تحت کنترل خود درآورد، این گیاه ترکیبات شیمیایی موثری دارد که ارزش هایی دارویی دارند و می توان از آن ها برای نظم دادن به قاعدگی استفاده کرد، یک لیوان شیر بز را با مقداری پودر آنقوزه ترکیب کرده و با عسل شیرین کنید و میل کنید، این ترکیب تا حداکثر 400 میلی گرم آنقوزه نیاز دارد و نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

آنغوزه و تاثیر آن در کنترل عادت ماهانه

کوهوش سیاه

کوهوش سیاه نام گیاهی از آمریکای شمالی است که از نوع گیاهان گلدار به حساب می آید و می تواند علائم یائسگی را کاهش داده و مواردی همچون گر گرفتگی، تعریق شبانه، خشکی واژن و از همه مهم تر به هم خوردن زمان عادت ماهانه را کنترل کند، این گیاه هورمون های استروژن را افزایش می دهد و هورمون لوتئینه کننده و محرک فولیکولی را تحت تاثیر قرار می دهد، کوهوش را بیست تا چهل میلی گرم در روز مصرف می کنند که بهتر است میزان آن را پزشک برای شما مشخص کند.

تنظیم قاعدگی با برگ ریحان مقدس

یکی دیگر از گیاهان موثر در درمان بی نظمی عادت ماهانه برگ ریحان مقدس است، این گیاه را برای کاهش دردهای قاعدگی و ناراحتی های عادت ماهانه می توان استفاده کرد، برای این منظور کافیست یک قاشق غذاخوری از عصاره برگهای این گیاه را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و مقداری پودر فلفل به آن اضافه کرده و میل کنید، مصرف این ترکیب دو بار در روز باید صورت گیرد.

آب هویج تاخیر عادت ماهانه را از بین می برد

از جمله روش های خوشمزه‌ی دیگری که برای درمان نامنظمی عادت ماهانه پیشنهاد می شود نوشیدن آب هویج است، آب هویج سرشار از آهن است و یک لیوان از آن تاثیر شگفت انگیزی در درمان نامنظمی خواهد داشت، البته باید سه ماه مرتب آن را بنوشید و علاوه بر عادت ماهانه به سلامتی بخش های مختلف بدن خود کمک کنید.

آب هویج تاخیر عادت ماهانه را از بین می برد

برنجاسف برای دوران قاعدگی

برنجاسف از گیاهان موثر در طب سنتی است که از مدت های طولانی توسط انسان پرورش می یابد و مصرف می شود، این گیاه دوره های به تاخیر افتاده پریود را تحت کنترل خود در می آورد و به تحریک عادت ماهانه کمک می کند، برنجاسف برای افراد باردار بدون تجویز پزشک جایز نیست و مصرف آن به شکل های گوناگونی صورت می گیرد، برای مثال استفاده از کپسول یا چای این گیاه رایج است.

مصرف نعناع برای درمان مشکلات قاعدگی

ترکیبی از پودر نعنای خشک شده و عسل می تواند داروی گیاهی خانگی شما را برای تنظیم عادت ماهانه بسازد، این گیاه که سرشار از فواید مختلف است باید به طورر منظم و روزانه سه بار مصرف شود، این کار را تا سه هفته ادامه دهید تا به بهبود دوره های قاعدگی شما کمک کند.

تاثیر بیتر ملون یا خربزه تلخ در درمان مشکلات نامنظمی قاعدگی

از جمله روش های موثر در درمان مشکلات قاعدگی خربزه تلخ است، این گیاه باعث کنترل عضلات شکم شده و درد و گرفتگی را کاهش می دهد، علاوه بر این در تنظیم دوره های عادت ماهانه موثر است و می توانید آب به دست آمده از آن را یک تا دو بار در روز بنوشید، این کار را چند هفته تکرار کنید تا تاثیرش را ببینید، توجه کنید که این گیاه در درمان دیابت نیز موثر است و به همین جهت افرادی که دیابت دارند باید حتما زیر نظر پزشک آن را مصرف کنند تا دچار افت بیش از حد قند خون نشوند.

تاثیر بیتر ملون یا خربزه تلخ در درمان مشکلات نامنظمی قاعدگی

ریشه تک شاخ برای نظم دادن به پریود

اگر پریود نامنظمی دارید می توانید از ریشه تک شاخ برای نظم دادن به آن استفاده کنید، این گیاه خاصیتی قاعده آور دارد و در درمان ناباروری نیز از آن بهره می گیرند، البته توجه داشته باشید که این گیاه باید زیر نظر پزشک مصرف شود و اگر در مصرف آن زیاده روی شود ممکن است خطراتی جدی در پی داشته باشد.

تاثیر بادام در درمان نامنظمی قاعدگی

از جمله آجیل های موثر در درمان گیاهی نامنظمی عادت ماهانه بادام است، این آجیل سرشار از مواد مفید است که می تواند به تنظیم هورمون های بدن کمک کند، برای این منظور چند عدد بادام را یک شب تا صبح خیس کنید و روز بعد آن ها را میل کنید.

میوه های موثر در کنترل نظم قاعدگی

میوه های مختلف که قطعا راه خوشمزه تری هم هستند می توانند به تنظیم عادت ماهانه شما کمک کنند، البته این به این معنی نیست که می توانید هر قدر که خواستید از آن ها میل کنید، زیاده روی در مصرف میوه ها نیز می تواند مضر باشد.

راهی خوشمزه برای درمان مشکل نظم قاعدگی: آناناس

اگر از نامنظم بودن عادت ماهانه خود رنج می برید یکی از دلایل آن می تواند عفونت و التهاب باشد، این مشکلات توسط آنزیم بروملین آناناس قابل رفع هستند، این آنزیم ضد التهاب است و خورد آن در برخی از افراد تاثیر درمانی داشته، البته تحقیقات علمی صورت نگرفته و این نتایج همگی از جهت تجربه های مختلف افراد به دست آمده است، البته آب آناناس قند زیادی دارد و افرادی که دیابت دارند باید در مصرف آن دقت داشته باشند.

راهی خوشمزه برای درمان مشکل نظم قاعدگی: آناناس

پاپایا بخورید

پاپایا دارای مقدار قابل توجهی کاروتن است که سطح استروژن بدن را تقویت کرده و به منقبض شدن رحم شما کمک می کند، این میوه که از مناطق گرمسیری به دست می آید میوه ای موثر برای تنظیم عادت ماهانه به حساب می آید و ارزش غذایی بالایی دارد.

تاثیر انگور و آب انگور در سلامتی رحم

برای تنظیم دوره های عادت ماهانه می توانید سراغ انگور و بخصوص آب انگور بروید، آب انگور دردها و علائم مختلف مربوط به دوران قاعدگی مانند درد شدید و افسردگی و… را کاهش می دهد و باعث کمک به شروع عادت ماهانه می شود، بهتر است مصرف آن را ده روز قبل از قاعدگی شروع کنید و هر روز یک لیوان بنوشید، زمانی که قاعدگی آغاز شد باید نوشیدن آب انگور را متوقف کنید.

انجیر برای درمان بی نظمی قاعدگی

از جمله میوه های مفید برای عادت ماهانه و تنظیم پریود انجیر است، این میوه سرشار از فیبر، کلسیم و منیزیم است که می تواند مشکلات زیادی را در زنان رفع کند، کافیست هر شب قبل از خواب مقداری انجیر خشک شده را خیس کنید و روز بعد هم آب و هم انجیرها را میل کنید.

انجیر برای درمان بی نظمی قاعدگی

دانه های موثر در درمان قاعدگی نامنظم

علاوه بر میوه ها، دانه ها و بذرهای مختلفی در طبعیت وجود دارند که جایگاه ویژه ای در طب سنتی دارند و می توانید از آن ها برای درمان مشکلات قاعدگی استفاده کنید، این بذرها معمولا به شکل دمنوش مصرف می شوند اما مصرف آن ها به صورت پودر و ترکیب شده با غذا نیز رایج است.

دانه رازیانه برای کنترل قاعدگی در زنان

رازیانه از جمله گیاهان بسیار مفید برای خانم ها به حساب می آید که به تنظیم عادت ماهانه نیز کمک می کند، اگر مدت زیادی از زمان پریود شما رد شده پانزده گرم از تخم های این گیاه را با یک لیتر آب داغ دم کرده و هر روز یک لیوان از آن را بنوشید تا تاثیر کند.

تخم گشنیز و تاثیر آن در درمان نامنظمی عادت ماهانه

تخم گشنیز از جمله گیاهان موثر در درمان مشکلات قاعدگی است که برای رحم و مشکلات زنانه تاثیر مثبت زیادی به همراه دارد، تخم گشنیز را می توانید چند روز قبل از قاعدگی میل کنید تا به بهبود نظم آن کمک کند، برای این منظور دانه های این گیاه را به اندازه یک قاشق چایخوری جدا کرده و در دو لیوان آب داغ بجوشانید، بعد از آن که نصف آب تبخیر شد می توانید محلول به دست آمده را بنوشید، این نوشیدنی با اینکه بسیار کارساز است اما نباید آن را بیش از دو هفته میل کرد، مصرف آن برای زنان باردار یا شیرده نیز جایز نیست.

مصرف دانه های کنجد برای درمان اختلال های قاعدگی

دانه های کنجد را برای تقویت جریان خون خود می توانید استفاده کنید، این دانه های روغنی به تولید هورمون ها کمک می کنند و همین در ایجاد تعادل هورمونی موثر است، علاوه بر این کنجد در رفع عقب افتادگی های عادت ماهانه موثر است و برای این منظور می توانید دانه ها را با مقداری آب جوشانده و بعد خشک کرده، یک قاشق نیشکر به آن ها اضافه کرده و هر روز صبح ناشتا آن را میل کنید.

مصرف دانه های کنجد برای درمان اختلال های قاعدگی

تاثیر بذر تربچه در درمان مشکلات زنانه

بذر تربچه از جمله دانه های موثری است که می تواند سیکل عادت ماهانه را تحت کنترل خود درآورد، این گیاه جریان خون را منظم می کند و می تواند باعث بهبود مشکلات دیگر شود، برای مصرف تخم تربچه کافیست مقداری کمی از دانه ها را به شکل پودر درآورده و با یک لیوان آب ترکیب کرده بنوشید.

ادویه های موثر در تنظیم چرخه قاعدگی

ادویه ها نقش های مختلفی در غذاهای ایرانی دارند که همه با آن ها آشناییم، ادویه هایی مانند دارچین، زردچوبه، زنجبیل و فلفل از جمله گیاهان دارویی به حساب می آیند که می توان از آن ها علاوه بر بهبود طعم غذا استفاده دارویی نیز کرد، این ادویه ها علاوه بر تاثیری که در تنظیم عادت ماهانه دارند در تنظیم تمام قسمت های بدن نیز تاثیر مثبتی دارند، البته اگر بیماری خاصی دارید درمورد دز مصرفی آن باید با پزشک مشورت کنید.

زنجبیل را از غذاهای خود حذف نکنید

زنجبیل از جمله مهم ترین ادویه ها برای تنظیم قاعدگی است که می توانید آن را در اکثر غذاها و نوشیدنی های خود استفاده کنید، این داروی گیاهی و خوش عطر به کاهش میزان خون ریزی های شدید هم کمک می کند و این مسئله با مطالعه بر روی 92 زن که خون ریزی های شدیدی داشتند ثابت شده است، مصرف روزانه 750 تا 2000 میلی گرم از پودر این ادویه در سه یا چهار روز اول عادت ماهانه می تواند دردهای مختلف پریود را نیز کاهش دهد و باعث بهبود روند عادت ماهانه شود، علاوه بر این زنجبیل در بهتر شدن علائم خلقی، جسمی و رفتاری نیز تاثیر دارد.

تاثیر دارچین در تنظیم قاعدگی

طبق تحقیقاتی که در سال 2014 صورت گرفته دارچین جزو ادویه های موثر در تنظیم سیکل عادت ماهانه به حساب می آید که در درمان تخمدان پلی کیستیک نیز موثر است، علاوه بر این دارچین در کاهش درد و خون ریزی دوران قاعدگی نیز موثر است و تهوع و استفراغ ناشی از این دوران را درمان می کند.

تاثیر دارچین در تنظیم قاعدگی

مصرف زردچوبه برای درمان نامنظمی عادت ماهانه

زردچوبه ادویه ای بسیار مفید و موثر است که در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و برای درمان انواع بیماری ها به کار می رود، این ادویه در درمان قاعدگی نامنظم نیز می تواند کمک کننده باشد زیرا خاصیتی ضد التهاب دارد و کورکومین موجود در آن از جمله مهم ترین مواد ضد التهاب به حساب می آید، در واقع زردچوبه اگر همراه با شیر گرم میل شود می تواند تاثیر زیادی در درمان داشته باشد، هرچند درمورد زردچوبه نیز تحقیقات علمی صورت نگرفته و تنها اهمیت آن در طب سنتی جایگاهش را تثبیت می کند.

روغن های موثر در درمان نامنظمی عادت ماهانه

روغن های گیاهی مخصوصا اگر به صورت ماساژ برای شکم استفاده شوند می توانند تاثیر بسیار مثبتی هم در کاهش درد و هم در تنظیم سیکل عادت ماهانه داشته باشند، برای این منظور کافیست این روغن ها را بشناسید و مقدار مورد نیاز خود را بدانید.

روغن گل مغربی برای تنظیم قاعدگی

از جمله روغن های مفید در درمان مشکلات عادت ماهانه می توان به روغن گل مغربی اشاره کرد، این روغن سرشار از اسید گاما لینولنیک و اسید چرب امگا 6 است که خاصیتی ضد التهابی دارند و گر گرفتگی، علائم سندرم پیش از قائدگی و درد پستان و امثال این ها را کاهش می دهند، بهتر است 3 تا 6 گرم از این روغن در روز مصرف شود و مصرف بیش از حد آن مضر است.

تاثیر روغن کرچک در درمان قاعدگی نامنظم

روغن کرچک روغنی قاعده آور است و به همین جهت در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد، این روغن که خاصیتی ضد التهاب نیز دارد دردهای دوران قاعدگی را کاهش می دهد و اسپاسم های شکمی را رفع می کند، برای استفاده از این روغن بهترین روش این است که پارچه ای فلانلی را در روغن آغشته کرده و روی شکم قرار دهید، بعد از این کار روی آن را با نایلون پوشانده و از کمپرس گرم یا چیزی مانند بطری آب داغ که گرم باشد روی آن بگذارید و استراحت کنید، این کار تا یک ساعت می تواند ادامه پیدا کند و باعث کاهش مشکلات قاعدگی شود، می توانید روزانه دو یا سه بار آن را تکرار کنید و البته اگر فلانل نداشتید از پارچه های دیگری که پنبه ای و با جذب بالا هستند استفاده کنید.

تاثیر روغن کرچک در درمان قاعدگی نامنظم

روغن زیتون، روغنی همه فن حریف

از جمله روغن های بسیار مهم در طب سنتی روغن زیتون است، تقریبا بیماری ای را نمی توانید پیدا کنید که روغن زیتون برای درمان آن چاره ای نداشته باشد، این روغن خاصیتی تسکین دهنده دارد، جریان خون را بهبود می بخشد، درد و اسپاسم و گرفتگی را کاهش می دهد و دوره های پریود را منظم تر می کند، برای استفاده از آن فقط کافیست آن را روی شکم خود ماساژ دهید.

دمنوش های مفید برای تنظیم قاعدگی

دمنوش ها و چای های مختلفی وجود دارند که بخصوص برای افرادی که اهل چای هستند راه نجاتی موثر شناخته می شوند، این دمنوش ها که در طب سنتی نیز جایگاه ویژه ای دارند

چای زعفران قاعده آور است

اگر عادت ماهانه شما عقب افتاده یا منظم نیست می توانید از چای زعفران استفاده کنید، البته توجه کنید که این چای برای خانم های باردار مضر است و ممکن است باعث سقط جنین شود، مصرف آن به صورت یکجا و زیاد نیز توصیه نمی شود، برای مصرف بهتر است یک قاشق چای خوری از زعفران را با نصف لیوان آب داغ بجوشانید و وقتی یک قاشق غذاخوری از ترکیب ته ظرف ماند آن را سه قسمت کرده و در طول روز میل کنید، می توانید از زعفران به صورت دمنوش و ترکیب شده با چای نیز استفاده کنید، این گیاه آنتی اکسیدانی قوی است که خاصیتی ضد استرس دارد و بخصوص برای افرادی که علت بی نظمی قاعدگی آن ها استرس است بسیار موثر خواهد بود.

چای زعفران قاعده آور است

مصرف چای کالندولا برای تنظیم عادت ماهانه

کالندولا نام گیاهی است که به تنظیم گردش جریان خون در بدن کمک می کند، این گیاه دارای کوئرستین وفلاونوئید است که اهمیت زیادی برای بدن دارند، این ماده می تواند دردها را کاهش دهد و علائم سندرم پیش از قاعدگی را کنترل کند، برای این منظور می توانید کالندولا را به صورت دمنوش آماده کرده و میل کنید، دو گرم گل خشک شده آن و 200 میلی گرم آب جوش را با هم ترکیب کرده و چند دقیقه دم کنید، سعی کنید بیش از دو بار در روز آن را ننوشید.

مصرف دمنوش برگ تمشک برای درمان مشکلات عادت ماهانه

برگ تمشک سرشار از تانن و فریتارین است که نقش موثری در درمان نامنظمی قاعدگی دارد، این گیاه را معمولا به صورت چای مصرف می کنند اما باید توجه داشته باشید که بیش از دو تا سه لیوان از آن را در روز ننوشید و استفاده مداوم از آن را تنها تحت نظر پزشک ادامه دهید.

مصرف دمنوش چریش برای تنظیم پریود

گیاه دیگری که می تواند عادت ماهانه را تنظیم کند و باعث بهبود علائمی مانند گرفته شدن عضلات و اسپاسم یا دردهای مختلف شود چریش است، این گیاه که چرخه عادت ماهانه را تنظیم می کند معمولا به صورت دمنوش استفاده می شود، برای درست کردن دمنوش چریش سه فنجان پوست درخت چریش را همراه با دو فنجان آب داغ به مدت بیست دقیقه بجوشانید و بعد صاف کرده میل کنید، این ترکیب معجزه خواهد کرد.

فواید دمنوش پونه برای تنظیم پریود

دمنوش پونه خاصیتی قاعده آور دارد و می تواند دستگاه تناسلی و جنسی را تحت تاثیر قرار دهد، این نوشیدنی که در طب سنتی به منظور درمان بیماری های مختلف استفاده می شود نباید بیش از حد استفاده شود اما به هر حال نوشیدن آن در تسکین دردهای مزمن قاعدگی نیز کمک کننده خواهد بود.

فواید دمنوش پونه برای تنظیم پریود

تاثیر دمنوش گیاه پنج انگشت در روند عادت ماهانه

دمنوش پنج انگشت را به سادگی می توانید در خانه آماده کنید و با مصرف آن به بهبود روند عادت ماهانه خود کمک کنید، برای این منظور توجه کنید که پنج انگشت در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی موثر است و می توان از آن برای افزایش سطح پروژسترون بدن استفاده کرد، پنج انگشت که با نام های فلفل کوهی و درخت پاکدامن نیز شناخته می شود می تواند سطح پرولاکتین را پایین آورد و به بهبود چرخه عادت ماهانه کمک کند.

چای سنبل ختایی برای درمان مشکلات دوران قاعدگی

برای نظم دادن به قاعدگی های خود می توانید از چای سنبل ختایی استفاده کنید، این گیاه که به صورت عصاره نیز مصرف می شود در کاهش مشکلات مختلف موثر است اما با توجه به این که مصرف خودسر آن توصیه نمی شود بهتر است برای مصرف آن حتما با پزشک مشورت کنید.

تاثیر چای بابونه در بهبود نظم عادت ماهانه

چای بابونه سرشار از فلاونوئیدها و کورستین هاست که نقش مهمی در تنظیم قاعدگی دارند و مصرف آن ها می تواند به منظم کردن عادت ماهانه کمک کند، این چای به طور کلی چای مفیدی برای زنان به حساب می آید که در کاهش دردهای مختلف دوران قاعدگی نیز مفید است و حال عمومی خانم ها را بهتر می کند.

مصرف دمنوش نعناع

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم نعناع گیاهی بسیار مفید برای قاعدگی به حساب می آید، علاوه بر روش های مختلف دیگر مصرف این گیاه می تواند از نوشیدن چای و دمنوش آن نیز بهره برد، چای این گیاه انقباضات و اسپاسم های رحم را کنترل کرده و درد را کاهش می دهد، این دمنوش که به تحریک عادت ماهانه کمک می کند و باعث نظم شدن پریود می شود به سادگی آماده می شود، کافیست یک قاشق چای خوری از پودر خشک شده برگ های نعناع را بجوشانید و با عسل ترکیب کرده روزانه یک بار بنوشید، می توانید به جای جوشاندن آن را به مدت یک ربع دم کنید.

مصرف دمنوش نعناع

برای تنظیم قاعدگی چای بامبو بنوشید

یک مشت از برگ های درخت بامبو را با مقداری آب جوش ترکیب کرده و بعد از دم کشیدن صاف کنید و بنوشید، مصرف منظم این چای علاوه بر خواص زیادی که برای سلامتی دارد باعث بهبود گرفتگی های عضلانی شده و قاعدگی را نظم می بخشد.

تاثیر دمنوش گزنه در درمان نامنظمی قاعدگی

از جمله گیاهان دارویی مفید که تاثیر مثبتی در بهبود روند عادت ماهانه دارد می توان به گزنه اشاره کرد، این گیاه را به صورت دمنوش استفاده کنید و به نظم دادن عادت ماهانه خود کمک کنید، البته توجه کنید که اگر از بیماری خاصی رنج می برید و یا داروی خاصی مصرف می کنید قبل از نوشیدن چای گزنه باید با پزشک مشورت کنید.

عرقیجات موثر در درمان بی نظمی پریود

یکی دیگر از انواع روش های گیاهی برای درمان مشکلات قاعدگی عرقیات هستند، عرق های مختلف که عصاره گیاهان هستند می توانند مانند دارویی شفابخش عمل کنند، البته مصرف این عرقیات باید حتما با اعتدال صورت گیرد و اگر فرد مصرف کننده بیماری خاصی دارد یا از داروی خاصی استفاده می کند قبل از مصرف هر نوع عرقی با پزشک خود مشورت کند.

فواید عرق بهارنارنج برای عادت ماهانه

عرق بهار نارنج سرشار از فواید آرام بخش است و از آن برای کاهش دردهای مختلف دستگاه گوارشی می توان استفاده کرد، خاصیت آنتی اکسیدان این عرق نقش بسیاری در کاهش مشکلات عادت ماهانه دارد و می توانید مقدار کمی از آن را در روز به چای خود اضافه کرده و بنوشید.

فواید عرق بهارنارنج برای عادت ماهانه

عرق بومادران برای مشکلات قاعدگی

به طور کلی عرق بومادران از زمان های قدیم به عنوان دارویی مهم در تنظیم قاعدگی و کاهش مشکلات مربوط به عادت ماهانه و حتی دوران یائسگی به حساب می آمده است، این عرق خاصیتی قاعده آور دارد و دردهای پریود را از بین برده باعث ضد عفونی شدن بدن و دستگاه تناسلی نیز می شود.

عرق بادرنجبویه و تاثیر آن در درمان بی نظمی پریود

عرق بادرنجبویه که از جمله عرقیجات پر خاصیت در طب سنتی به حساب می آید و می تواند بیماری های مختلف را درمان کند برای بهبود وضعیت خواب و به طور کلی وضعیت اعصاب و روحیه بسیار مفید است و دارویی طبیعی برای قلب نیز به حساب می آید، عرق این گیاه برای تنظیم قاعدگی نیز توصیه می شود اما تحقیقات علمی در این باره صورت نگرفته و بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

مصرف عرق ختمی برای تنظیم قاعدگی

عرق گل ختمی به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و می تواند عادت ماهانه را تنظیم کند، این عرق در افزایش نشاط و کاهش عفونت های بدن موثر است و البته به دلیل خاصیت قاعده آور خود می تواند موجب سقط جنین در زنان باردار نیز بشود، به طور کلی توجه کنید که این عرق نباید بیش از حد مصرف شود.

عرق بابونه و کاهش مشکلات زنانه

عرق بابونه که از جمله عرق های بسیار مفید در افزایش سطح سیستم ایمنی بدن به حساب می آید عرقی است که دردهای قاعدگی را کاهش داده و انقباضات مختلف رحم را کنترل می کند، این عرق در کاهش تولید پروستاگلاندین موثر است و به همین جهت می تواند التهاب و درد را که توسط پروستاگلاندین منتقل می شود کاهش دهد.

دیگر سراغ چه چیزی برای منظم کردن دوره پریود برویم؟

روش های گیاهی درمان بی نظمی قاعدگی تمامی ندارند، اگر گیاهان معرفی شده باب میل شما یا در دسترس نبودند می توانید از موارد گیاهی دیگری نیز استفاده کنید که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم، علاوه بر این توجه به رژیم غذایی نیز در درمان مشکل اهمیت دارد که این رژیم های غذایی را نیز بررسی می کنیم.

دیگر سراغ چه چیزی برای منظم کردن دوره پریود برویم

سرکه سیب به تنظیم سیکل عادت ماهانه کمک می کند

از جمله نوشیدنی های بسیار موثر در بهبود روند عادت ماهانه سرکه سیب است، این سرکه باعث تخمک گذاری در افرادی که تنبلی تخمدان دارند می شود و می تواند روند عادت ماهانه را در این افراد بهبود بخشد، اما به هر حال تحقیقات بیشتری برای اثبات این تاثیر نیاز است.

کربوهیدرات به مقدار کافی مصرف کنید

اگر میزان مصرف کربوهیدرات برای فرد کافی نباشد موجب نامنظم شدن چرخه عادت ماهانه شده و آمنوره را از بین می برد، هر چه کربوهیدرات کمتر باشد عملکرد تیروئید و سطح لپتین بدن نیز مختل می شود و باعث مشکلات مختلف می شود، لپتین ماده ای است که در سلول های چربی تولید می شود و هورمون های تولید مثل را تنظیم می کند، بهترین میزان برای مصرف کربوهیدرات در طول روز 225 تا 325 گرم است که البته این مقدار در رژیم غذایی 2000 کالری توصیه می شود، یعنی 45 تا 65 درصد از کل کالری دریافتی در طول روز را باید از کربوهیدرات ها تامین کنید.

اهمیت فیبر در رژیم غذایی

توجه کنید که فیبر در کاهش غلظت های پروژسترون، استروژن، هورمون لوتئین کننده و هورمون تحریک کننده فولیکول موثر است و به همین دلیل تاثیر زیادی در تولید مثل داشته و بیش از حد مصرف کردن آن ها دوره قاعدگی را به تاخیر می اندازد زیرا بر تخمک گذاری تاثیری مستقیم دارد، البته هر چه میزان مصرف فیبر بیشتر باشد امکان ابتلا به سرطان پستان نیز کمتر می شود اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد.

نقش چربی در رژیم غذایی

مصرف چربی در کنترل سطح هورمون های بدن و تخمک گذاری اهمیت دارد و بهترین مواد غذایی برای مصرف چربی شامل روغن های گیاهی، دانه های کتان، ماهی سالمون و گردو می شود، 20 تا 35 درصد کالری روزانه طبق پیشنهاد کلینیک کلیولند بهتر است از چربی ها تامین شود، توجه کنید که بهتر است پنج تا ده درصد از این کالری ها مستقیما از اسیدهای چرب اشباع نشده تهیه شوند.

مصرف فولات برای بدن ضروری است

فولات در تقویت باروری موثر است و روزانه 400 میکروگرم از آن برای مصرف کافیست، ممکن است پزشک برای شما تا 800 میکروگرم از آن را تجویز کند اما حتما باید زیر نظر پزشک دز آن مشخص شود، فولات تخمک گذاری منظم را افزایش داده و سطح پروژسترون را در نیمه دوم قاعدگی افزایش می دهد.

ویتامین D مصرف کنید برای تنظیم قاعدگی

از جمله ویتامین های موثر در تنظیم چرخه عادت ماهانه ویتامین D است که باعث جذب کلسیم در روده می شود و سلامتی استخوان ها را هم افزایش می دهد، این ویتامین که تاثیر زیادی در بهبود روند تخمک گذاری در خانم ها دارد هرچه در بدن کمتر شود چرخه پریود را بیشتر از نظم خارج می کند و مضر است، افرادی که دچار تنبلی تخمدان هستند باید توجه کنند که مصرف این ویتامین برای آن ها بسیار ضروری است زیرا باعث کاهش علائم شایع تنبلی تخمدان می شود و همراه با داروی متفورمین می تواند سیکل قاعدگی را منظم کند، اگر نمی خواهید از مکمل این ویتامین استفاده کنید می توانید به جای آن از طریق نور خورشید، ماهی های چرب مانند سالمون و تن، محصولات غذایی که ویتامین D را به شیر یا غلات صبحانه اضافه می کنند استفاده کنید.

اینوزیتول چیست؟

اینوزیتول نام ماده ای است که کارکردی همچون ویتامین ب دارد و به طور طبیعی در بدن وجود دارد، این ماده در گوشت، مرکبات و لوبیا پیدا می شود و نقش اصلی آن در نحوه استفاده بدن از هورمون انسولین است، این ماده بر هورمون های مختلف تاثیر دارد، برای مثال هورمون محرک فولیکولی را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد و همین در بهبود عملکرد تخمدان ها موثر است، این ماده در بهبود بی نظمی پریود موثر است.

روش های خانگی موثر در کنترل نظم عادت ماهانه یا پریود:


علاوه بر روش های گیاهی که می توانید از طریق آن ها مشکل خود را حل کنید می توانید از راهکارهای عملی دیگری نیز در خانه بهره بگیرید، این کارها علاوه بر تاثیری که در تنظیم عادت ماهانه دارند به سلامت عمومی بدن نیز کمک می کنند و باعث سرحال تر شدن شما می شوند.

آرامش و مدیتیشن

توجه داشته باشید که استرس بیش از حد و نبود آرامش از جمله دلایل مهم به هم خوردن نظم قائدگی هستند که با روش های مختلف باید آن ها را تحت کنترل خود درآورد، مدیتیشن می تواند چرخه پریود را منظم کند و طبق تحقیقات انجام شده هرچه میزان آرامش فرد کمتر باشد امکان قاعدگی منظم نیز کمتر می شود.
سعی کنید از عوامل استرس زا و تنش زا دوری کنید، در خانواده و محل کار کنترل امور را به دست بگیرید، اگر محیطی غیرقابل تحمل است و نمی توانید حس بد خود را در آن کنترل کنید آن جا را ترک کنید و به سلامت روان خود اهمیت بدهید.

آرامش و مدیتیشن

روش مراقبه کردن:

مراقبه کردن از جمله بهترین راه کار ها برای بهبود اوضاع روانی افراد است، برای این منظور کافیست مکانی آرام پیدا کنید و بنشینید، بعد از نشستن حالتی صاف به خود بگیرید و بازوها را شل کرده روی زانو بگذارید، نفس عمیق بکشید و به چیزی فکر نکنید، تمرکز خود را بر نفس کشیدن بگذارید و صداهای اطراف را گوش دهید، برای رهایی از افکار اول به آن ها توجه کنید و بعد رها کنید، می توانید هر روز یک دقیقه به زمان مراقبه خود اضافه کنید.

برای تنظیم قاعدگی یوگا را امتحان کنید

از جمله تاثیرگذارترین روش ها برای افزایش آرامش و بهبود اوضاع جسمی یوگاست، یوگا که به نوعی مراقبه است به تنظیم کردن قاعدگی کمک می کند و هورمون های بدن را در حالت متعادل تری نگه می دارد، برای این منظور کافیست روزانه تمرینات یوگا را در برنامه زندگی خود قرار دهید و باعث منظم شدن عادت ماهانه خود شوید.

برای تنظیم قاعدگی یوگا را امتحان کنید

تغییرات وزنی در تنظیم قاعدگی موثرند

وقتی وزن دچار تغییر می شود تاثیر مستقیمی روی نظم عادت ماهانه فرد دارد و می تواند آن را دچار اختلال کند، کمبود وزن یا افزایش وزن هر دو در این اتفاق موثرند، کمبود وزن باعث اختلال در تولید هورمون می شود زیرا هورمون برای تولید به چربی نیاز دارد، زیاد بودن وزن نیز باعث تنبلی تخمدان شده عادت ماهانه را از نظم خارج می کند، این افراد چه با وزن زیاد و چه با کمبود وزن باید سعی کنند تا به وزن ایده آل خود برسند.

تاثیر ورزش برای تنظیم قاعدگی

توجه کنید که ورزش اهمیت زیادی در سلامتی افراد دارد اما زیاده روی در آن نیز مضر است و باعث نامنظم شدن چرخه عادت ماهانه می شود، ورزش های هوازی منظم خود تاثیر زیادی در بهبود دردهای قاعدگی دارند و به همین دلیل سراغ این ورزش ها رفتن بسیار توصیه می شود، این ورزش ها حتی در دوران عادت ماهانه نیز مفید هستند و به تناسب اندام نیز کمک می کنند، بهتر است حداقل دو نیم تا پنج ساعت در هفته ورزش کنید، البته ورزش متوسط و نه زیاد سخت.

خود را از سموم مختلف دور کنید

از جمله سمومی که به شکل رایجی در آمده اند و دیگر اهمیت ضرر آن ها را متوجه نمی شویم محصولات آرایشی و بهداشتی هستند، این محصولات دارای سمومی هستند که تاثیر مستقیمی بر تغییرات هورمونی بدن زنان می گذارند، از جمله این سموم و مواد می توان به پارابن ها، پروپیلن گلیکول، سدیم لوریل سولفات و… اشاره کرد، این مواد همگی تاثیری منفی در تولید هورمون استروژن دارند و باعث بی نظمی قاعدگی می شوند.

تاثیر طب سوزنی در درمان مشکلات قاعدگی

طب سنتی چینی از سوزن های مختلف برای درمان مشکلات انسان ها استفاده می کند که در توازن جریان انرژی در بدن نقش موثری دارد، طب سوزنی حتما باید توسط متخصص انجام شود و توجه به این نکته اهمیت دارد، بعد از انجام آن سطح هورمون محرک فولیکولی در بدن کاهش پیدا کرده و قاعدگی در افرادی که متوقف شده بود دوباره جریان پیدا می کند، علاوه بر این طب سوزنی به کاهش دردهای شدید عادت ماهانه نیز کمک می کند.

تاثیر طب سوزنی در درمان مشکلات قاعدگی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بی نظمی های قاعدگی در دوران های مختلف زندگی به دلایل مختلف می تواند رخ دهد که در دوره ای کوتاه رفع می شود، به همین جهت با هر تغییر کوچکی نیاز به پزشک نیست اما به هر حال باید به این مسئله اهمیت داد، در صورتی که مواردی از قبیل نامنظم شدن ناگهانی عادت ماهانه، پریودهای بیش از یک هفته، پریود غیر معمول با درد خیلی زیاد، فاصله عادت ماهانه تا 35 روز دیرکرد، فاصله عادت ماهانه کمتر از 21 روز، عادت ماهانه نشدن تا سه ماه و بسیاری از موارد دیگر از جمله مشکل در خود خونی که از بدن خارج می شود در خود مشاهده کردید باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

مصرف قرص های ضد بارداری

توجه کنید که قرص ضد بارداری نباید به صورت خودسر مصرف شود، این مصرف باعث به هم خوردن تعادل عادت ماهانه خواهد شد و ممکن است مشکلاتی را در پی داشته باشد، برای این منظور بهتر است روش های مختلف دیگر را برای پیشگیری از بارداری امتحان کنید و اگر به دلیل بیماری یا مشکلی مانند پی سی او قرص ضد بارداری مصرف می کنید حتما باید زیر نظر پزشک آن را کنترل کنید.

اگر پریود نامنظم باشد باعث نازایی می شود؟

نظم عادت ماهانه اهمیت بسیاری دارد به طوری که اگر شما نظم مشخصی نداشته باشید امکان بارداری شما صفر است، علت این اتفاق تخمک گذاری است که در باروری نقش دارد و نظم عادت ماهانه نییز با نظم تخمک گذاری ارتباط دارد، اگر شما تخمک گذاری نداشته باشید باردار نمی شوید.

یک پاسخ

  1. من 12 سالمه و چند ماه پیس برای بار اول پریود شدم الان چند ماه نشدم مثلا بعد ۳ ماه میشم بعد نمیشم ۲ ماه دیکه میشم
    براچی این طور شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *