بلاگ

روش کاشتن بذر خشخاش

فهرست مطلب

خشخاش با نام علمی Papaver somniferum و نام انگلیسی Opium poppy گیاهی علفی است که در ایران با نام های بومی کوکنار، خشخاش بری (برای خشخاش دانه سیاه)، توتوری، خشخاش بستانی (برای خشخاش دانه سفید) به کار می رود، این گیاه که در پزشکی کاربرد ویژه ای دارد به سادگی قابل کشت است و از بخش های مختلف آن مانند برگ، گل، کپسول و دانه آن استفاده می شود.

روش کاشتن بذر خشخاش

خشخاش چیست؟

خشخاش نام گیاهی از تیره شقایقیان است که انواع مختلفی هم دارد، بعضی از انواع آن می تواند تا 4 فوت (122 سانتی متر) هم رشد کنند که بیشتر در نوع خشخاش اورینتال اتفاق می افتد، در خشخاش آلپ نهایتا تا 25 سانتی متر شاهد رشد هستیم، این گیاه به طور کلی بسیار سرسخت است و در خاکی که زهکشی خوبی دارد رشد می کند، این گیاه که عمری یک ساله دارد و علفی است ساقه ای مستقیم و استوانه ای دارد، با سطحی صاف و رنگی سبز و روشن.

برگ های خشخاش که بیضی شکل و بدون دمبرگ هستند، به طور متناوب در اطراف ساقه قرار دارند، برگ های نزدیک به سطح زمین بزرگ ترهستند و هر چه برگ به سمت بالای ساقه می رود کوچک تر و تخم مرغی شکل خواهد شد.


گل های این گیاه معمولا در بالاترین قسمت ساقه های اصلی و فرعی ظاهر می شوند و گلبرگ های سفید، بنفش و قرمز دارند، هر چه به سمت داخل گل می رویم رنگ هم تیره تر می شود، فصل گلدهی آن تیر تا مرداد است و میوه اش شکلی توپی یا تخم مرغی دارد که داخلش شیره خشخاش به وجود می آید.

هدف از کاشتن خشخاش چیست؟

این گیاه با اهداف گوناگونی ممکن است کاشته شود، از جمله اهداف آن می توان به تولید دانه های روغنی، تولید تریاک و استفاده دارویی در پزشکی اشاره کرد که این اتفاق در کشورهایی مانند استرالیا، هند و ترکیه زیاد می افتد، به خصوص برای تولید مرفین و کدئین.
از دانه های خشخاش برای درست کردن نان های قندی نیز استفاده می کنند، این دانه ها اسید فسفریک مناسبی دارند که می توانند باعث فربهی و پیدایش حالت خاصی شبیه خواب آلود بودن شوند، علاوه بر این سستی خاصی را به بدن منتقل می کند.
تفاله های این بذرها را بعد از آن که روغن گیری شدند برای تقویت و چاق کردن حیوانات به خصوص چهار پایان به آن ها می دهند، علاوه بر این در فرآورده های دارویی نیز استفاده می شود.

چطور بذر خشخاش را بکاریم؟

اگر می خواهید خشخاش بکارید باید توجه کنید که تخم این گیاه در دمای پایین و یا سرما باید بمانند که بتوانند جوانه بزنند، بهتر است قبل از کاهش شدید دما آن ها را بکارید، یعنی قبل از اینکه دما به زیر صفر درجه فارنهایت یا منفی 18 درجه سانتی گراد برسد، دقت کنید که بسته به محیط زندگی خود می توانید در فصول مختلفی آن را بکارید، در شهرهای سردسیر در فصل بهار کاشته می شود.
برای کاشتن دانه ها ابتدا باید دانه ها را گروه گروه کنید و هر گروه را با یک یا دو هفته فاصله کشت کنید، این کار باعث می شود بازی قشنگی با باغچه خود بکنید و نتیجه زیبایی به دست آورید.

نور خورشید چطور باید باشد؟

بهترین مکان برای کاشتن خشخاش مکانی است که در آن شش ساعت نور خورشید در روز وجود داشته باشد، البته اگر منطقه ای که در آن هستید گرمسیر است می توانید آن ها را در جایی بکارید که در طول گرمای شدید بعد از ظهر گیاه از بین نرود.

درمورد زهکشی خاک

توجه کنید که خاک هرچه زهکشی بهتری داشته باشد برای کاشت خشخاش بهتر است، این اتفاق امکان غرق آب شدن ریشه را کاهش می دهد، این مسئله در زمستان و خیس یا یخ زده بودن زمین بیشتر به چشم می آید، برای اینکه درمورد خاک مطمئن شوید حفره ای به عمق ده سانتی متر بکنید و بعد در آن آب بریزید.

چطور می توانیم زهکشی خاک را بهتر کنیم؟

برای افزایش کیفیت خاک و پیشگیری از خفه شدن ریشه گیاه می توانید از راه حلی مناسب جهت بهبود زهکشی خاک استفاده کنید، برای این منظور پنج سانتی متر از خاک را با کمپوست و کمی ماسه ترکیب کنید، خشخاش ها را که البته سن چند ساله دارند در آن بریزید، به طور کلی خشخاشی که بیش از یک سال داشته باشد در این روش زودتر به نتیجه می رسد.

فواید زهکشی مناسب خاک چیست؟

هرچه فضای خالی بین گیاه بیشتر باشد می تواند از حمله قارچ ها و آفت های مختلف هم پیشگیری کند و فضای بیشتری به رشد گیاه بدهد، علاوه بر این اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به گیاه می رسد، این درمورد بذرهای خشخاش اهمیت دارد زیرا بذرها به هم می چسبند و امکان رشد را از هم می گیرند.

چه عمقی مناسب کاشتن خشخاش است؟

برای کاشتن بذرهای این گیاه شما به عمقی بیست سانتی متری نیاز دارید، برای این منظور خاک را با بیل یا چیزی بیل مانند حفر کنید و بعد دانه ها را در آن قرار دهید، در برخی موارد ممکن است که دانه ها برای جمع آوری آب رشد بیشتری داشته باشند و لازم است که خاک فشرده شود.

آیا در خاک خشخاش می توان از ماسه استفاده کرد؟

بهترین کار استفاده از ماسه است، البته ماسه را به تنهایی استفاده نمی کنند، برای این منظور فقط کافیست برای هر یک مشت ماسه دو مشت بذر داشته باشید، نسبت ماسه و بذر یک به دو است که می توانید متناسب با بذرهای خود آن را تنظیم کنید، شن و ماسه می تواند از چسبیدن بذرها به یک دیگر پیشگیری کند و در پخش شدن مساوی بذرها کمک کننده است.
روش دوم: روش دیگر این است که مخلوط بذر و ماسه ای که دارید به جای کاشتن روی خاک بپاشید، این کار که در اصل باعث می شود نور آفتاب بهتر به بذر ها برسد در رشد و بازدهی بیشتر بذرها نیز موثر است، سعی کنید بذرها را به هیچ وجه زیر کلوخه ها نکارید.
نکته: اگر حجم زیادی از محیط را به کشت خشخاش اختصاص داده اید می توانید مخلوط ماسه و دانه را در نقاط دورتر از زمین هم بکارید.

ترکیب بذرهای خشخاش

ترکیب این بذرها یا بذرهای بو داده (پته) شده خشخاش و یا ترکیب با سایر مواد دیگر مانند شن ریزه و چیزهای دیگر روش دیرگی خواهد بود که برای کاشت خشخاش به کار گرفته شده است، هرچند این روش را در بعضی از کشورها به کار می برند اما مناسب نیست و کمتر استفاده شده، زیرا همانطور که گفته شد در زمان جوانه زدن به هم کمک می کنند و باعث رویش می شوند، در حالی که در روش مخلوط (بر اثر عدم رویش بذرها پخته شده و یا فواصل زیاد بین بذور سالم بر اثر وجود سنگریزه این امتیاز نخواهد بود، فقط درصدی از آن ها رشد می کنند، بذور مورد نیاز برای هر هکتار 1/5 تا 2 کیلوگرم است.

نحوه آبیاری خشخاش

در آبیاری دانه های این گیاه باید مراقب باشید که از شلنگ یا آب پر زور و قوی استفاده نکنید، بهترین روش استفاده از اسپری یا بطری آبیاری است، این روش به جای غرقاب کردن خاک تنها آن را مرطوب می کند، با توجه به رقم خشخاش می توانید ده تا سی روز بعد از کشت منتظر جوانه زدن آن باشید.

نحوه آبیاری خشخاش

خاک را زیاد خیس نکنید

توجه داشته باشید که این گیاه نیاز به رطوبت بیش از حد ندارد و اگر خاکش مدام خیس باشد ممکن است بپوسد و از بین برود، وقتی خاک تا عمق یک انگشتی کاملا خشک بود می توانید آن را آبیاری کنید، این کار بسته به فصل و دمای هوا می تواند هر چند روز یک بار متغیر باشد، بهتر است در آبیاری زیاد هم مکانیکی زمان را مشخص نکنید چون ممکن است آب و هوا دچار تغییرات شود.

بهترین زمان آب دادن به دانه ها

برای آب دادن به دانه ها سعی کنید که در زمان های گرم روز مراقب باشید، هم آب زودتر تبخیر می شود و هم امکان سوختن برگ ها وجود دارد، بهتر است صبح یا عصر را به عنوان تایم آب دادن گل های خود انتخاب کنید.

اهمیت کود در رشد گیاه

برای افزایش رشد و تقویت دانه ها و گیاه می توانید از کود استفاده کنید، اگر خاک ضعیف باشد می توانید کود را بعد از آن که گیاه به ارتفاع حداقل 13 سانتی متری رسید به خاک بپاشید، توجه کنید که این برای گونه های پا بلند تا ارتفاع 26 متری رخ می دهد و در آن ارتفاع باید کود را اضافه کرد.

کود مناسب برای خشخاش چیست؟

کود مناسب برای این گیاه باید نیتروژن کمی داشته باشد و ph آن خنثی باشد که برای این منظور می توانید از دستورالعمل موجود روی بسته بندی کمک بگیرید، معمولا کودها نیتروژن، گوگرد و پتاسیم متعادلی دارند، در کودهای دارای نیتروژن کم عدد اول کمتر است.

درمورد علف های هرزه خشخاش چه می دانید؟

علف هرز در همه جا پیدا می شود و همه گیاهان را می تواند نابود کند، برای همین توجه به حذف آن ها اهمیت زیادی دارد، این علف ها می توانند با بذرها و گیاهان اصلی ترکیب شده و همراه با آن ها از بین بروند به همین دلیل در زمان آفت زدایی هم باید دقت داشته باشید که بذرها را از بین نبرید.

راه حل از بین بردن علف هرز بدون صدمه دیدن بذر

برای این منظور می توانید 6 تا 8 سانتی متر مالچ آلی را در اطراف گیاه بپاشید، مالچ هایی مانند مالچ پوستی می توانند به مرطوب نگه داشتن خاک کمک کنند.

درمورد هرس کردن گیاه

از عوامل دیگری که در حفظ گیاه اهمیت دارد از بین بردن قسمت های مرده گیاه است، برای این منظور زمانی که گیاه به ارتفاع دو و نیم تا پنج سانتی متری می رسد باید گیاهان ضعیف تر و کوچک تر را که در پایه مانده اند جدا کنید تا هم قدرت گیاه بیشتر شود و رشد کند و هم محصول مرغوب تری ارائه دهد.
نکته اول: اگر گیاه بعد از هرس کردن حداقل 15 سانتی متر ارتفاع پیدا کند رشد و گلدهی مناسبی خواهد داشت.
نکته دوم: هنگام هرس کردن به هیچ وجه گیاه را همراه با ریشه از خاک خارج نکنید این کار ریشه را دچار آسیبی جدی می کند.

از بین بردن شکوفه های مرده

علاوه بر از بین بردن شاخه ها باید شکوفه ها را هم حذف کنید، این کار می تواند گلدهی را تقویت کند و گیاه تقویت شود، البته برای سالم ماندن گیاه توجه کنید که بریدن برگ های خشک چند ساله کار اشتباهی است، باید برگ ها به طور طبیعی بمیرند و به رنگ قهوه ای در بیایند.

اهمیت مرغوب بودن دانه ها

حتما از مرغوب بودن دانه های خود مطمئن شوید، برای این منظور باید از مرغوب بودن محصولی که دانه از آن به دست آمده مطمئن شوید، غلاف ها را جدا کنید و آن ها را به صورت عمودی نگه دارید، بعد در آفتاب خشک کرده و باز کنید، دانه ها را در ظرفی بریزید و در نهایت دانه های سالم تر را جدا کنید.

دمای مناسب برای رشد خشخاش

دمای این گیاه هر چه پایین تر باشد شرایط رشد بهتری هم خواهد داشت، البته اینکه اختلاف دمای شب و روز کم باشد هم اهمیت دارد، بهترین دما برای نگه داری و کاشتن خشخاش در گلدان از زمان روییدن تا ساقه دهی دمای 12 تا 15 درجه سانتی گراد است، توجه کنید که درجه حرارت بالا (20 تا 25 درجه سانتی گراد) برای جوانه زدن گیاه مناسب نیست و باعث اختلاف در سبز شدن بذر می شود.

استفاده از اشعه برای رشد گیاه

بذرهایی که زیر اشعه قرار می گیرند معمولا رشد بهتری دارند، این بذرها همگی جوانه می زنند و سرعت جوانه زنی در آن ها بیشتر می شود، این بذرها بعد از رویش خشک می شوند و رشد و نمو آن ها پرتو نگاری نشده همچنان ادامه خواهد یافت، در این حالت بدون اینکه احتیاجی به تنک کردن باشد، گیاهان خود از تراکم مناسب و مطلوبی به وجود خواهند آمد.

شرایط نشاء زدن در خشخاش

برای نشاء زدن در گیاه خشخاش باید مراقب گیاه باشید و توجه کنید که آخر ریشه آسیب دیده در طول نشاء گیاهان بزرگ و بالغ از بین می رود، خشخاش نشاء زده شده باید کمتر از 7.5 سانتی متر طول داشته باشد، حتما از سالم بودن گیاه مطمئن شوید و سعی کنید که در اواخر تابستان و قبل از شروع تولید بذر این کار را انجام دهید.
برای نشاء زدن خاک با زهکشی مناسب و حداقل شش ساعت نور آفتاب نیاز دارید، می توانید خاک را با مخلوط کمپوست ترکیب کنید، بعد از پیوند خشخاش این نکته نیز قابل توجه است که گیاه شکننده است و احتمال اینکه در جلوی نور خورشید زیاد کم بیاورد وجود دارد، سعی کنید تا حد امکان نشاء زدن را در طول تاریکی شب انجام دهید.
گیاه را در همان عمقی که قبلا کاشته بودید بکارید و توجه کنید که برای جلوگیری از آسیب دیدن ریشه آن باید آن را آرام حرکت دهید، نکته مهم دیگر درمورد نشاء زدن این است که بهتر است یک ساعت قبل از انجام دادنش به گیاهان آب بدهید، سازگاری این گیاه با محیط می تواند طولانی شود و برای این منظور به آب بیشتری نیز نیاز دارد، از ظرف بزرگی برای ریشه دار کردن گیاه استفاده کنید و سعی کنید از فضای مناسب با ظرفی که سوراخ دارد استفاده کنید، اگر در یک ظرف چندین گیاهچه را نشاء زده اید حتما دقت کنید که خاک را در نزدیکی و کناره های گیاه مرکزی جمع آوری کنید و سایر گیاهچه ها را در لبه گلدان قرار دهید.

چطور خشخاش را در گلدان بکاریم؟

برای کاشتن خشخاش در گلدان می توانید دانه های آن را با شرایط مشخصی در گلدان بکارید تا رشد کنند، تقریبا تمام آنچه تا کنون درمورد کاشت گیاه گفته ایم برای کاشت در گلدان نیز صدق می کند، خاک مناسب برای گلدان خاکی با بافت متوسط (شنی، رسی) با مقدار مناسبی از مواد و ترکیبات هوموسی است، خاک های شنی زهکشی شده و غنی از مواد و عناصر غذایی هم برای کاشت این گیاه مناسب هستند.

چطور خشخاش را در گلدان بکاریم

روش کاشتن در گلدان:

اول: گلدان بزرگی باید داشته باشید، آن را با خاک مناسب که قبلا برای گیاه تعریف کردیم پر کنید و بعد از مطمئن شدن از زهکشی مناسب خاک کمی به آن کود اضافه کنید.
دوم: از اواسط زمستان تا اوایل بهار کاشت خود را شروع کنید، بهترین دما برای جوانه زدن گیاه 15 درجه سانتی گراد است.
سوم: بذرهای ریز را حتما با ماده ای ترکیب کنید تا از هم جدا شوند.
چهارم: بذرها را یک تا یک و نیم سانتی متری خاک بکارید و مراقب باشید که عمق بذرها زیاد نباشد.
پنجم: بعد از کاشتن بذرها قشر نازکی از خاک را روی آن ها بریزید و گلدان را کاملا آبیاری کنید، آبیاری کامل یعنی آب اضافی از زیر گلدان خارج شود البته توجه کنید که ماندن آب در زیر گلدانی به هیچ وجه مناسب نیست.

دوره های رشد خشخاش


این گیاه 6 مرحله در رشد خود دارد، خواب بذر، سبز شدن، تشکیل برگ های طوقه ای، طویل شدن ساقه، گلدهی و مرحله رسیدن میوه و بذر مراحل اصلی رشد گیاه هستند.

مرحله اول:
اولین مرحله در رشد خشخاش مرحله جنینی یا خواب بذر است که هر چه عمر دانه بیشتر باشد اهمیت آن را بیشتر می کند، در واقع بذری که چهار تا پنج سال از رویش آن گذشته باشد امکان رشد سریع تری بعد از کاشت دارد.

مرحله دوم:
مرحله بعدی مرحله ای است که در آن شاهد جوانه زدن گیاه هستیم، در این مرحله گیاه رشد می کند تا به تشکیل طوقه برسد، بذرها معمولا 15 تا20 روز بعد از کشت کم کم سبز می شوند.

مرحله سوم:
در این مرحله برگ های طوقه ای تشکیل می شوند، این مرحله که طولانی ترین مرحله رشد گیاه است بین 50 تا 60 روز طول می کشد، میانگین درجه حرارت مطلوب در این مرحله رشد گیاه، 12 تا 14 درجه سانتی گراد است.

مرحله چهارم:
در این مرحله ساقه های گیاه رشد کاملی پیدا می کنند و طویل تر می شوند، رویش انشعاب های ساقه ای هم شروع می شود، این مرحله تا زمانی ادامه پیدا می کند که غنچه ها به وجود می آیند، آب و مواد غذایی مورد نیاز گیاه در این دوره بیشتر است و میانگین درجه حرارت مطلوب در این مرحله 16 تا 18 درجه سانتی گراد است.

مرحله پنجم:
در این مرحله گل ها رشد کامل تری پیدا می کنند و بعد از 4 تا 6 روز کاملا باز می شوند، رسیدن میوه ها و کامل شدن بذرها در این دوران اتفاق می افتد و میوه ها نیز دارای شیرابه ای هستند که اگر به آن ها تیغ بزنیم شیرابه خارج می شود.

مرحله ششم:
در این مرحله میوه ها و بذر گیاه خشخاش، رنگ های ثابت و واقعی خود را پیدا می کنند و بذرها بعد از رسیدن از دیواره های میوه جدا می شوند و به درون کپسول می ریزند.

درمورد زمان مناسب کاشتن خشخاش در ایران

دو دوره مهم در کاشتن این گیاه وجود دارد که به آن ها دوره های بهاره و پاییزه می گویند:
دوره بهاره: وقتی امکان کار روی زمین وجود داشته باشد، یعنی خاک از حالت زمستانی و سفت خارج شده باشد معمولا کشت بهاره آغاز می شود، البته هر چه زودتر گیاهان کاشته شوند بهتر است، خشخاش زیاد به دما حساس نیست و می توان آن را در دمای سرد نیز کشت کرد، البته اگر هوا زیاد هم سرد باشد بذر رشد نخواهد کرد.
دوره پاییزه: این دوره نیز زمان مناسبی برای کشت گیاه به حساب می آید که از اوایل مهر تا اوایل آبان است، در این صورت گیاهان تا مرحله 4 تا 6 برگ ها به رشد خود ادامه می دهند، بعد از پشت سر گذاشتن سرمای زمستان از اوایل بهار رشد آن ها شروع می شود، طبق تحقیقات صورت گرفته آلکالویید که ماده موثری است در گیاهانی که فصل پاییز کشت شده اند هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی بهتر و بیشتر است.

انواع خشخاش

ما به طور کلی چهار نژاد خشخاش داریم که آلبوم (سفید) دارای گل های سفید است و از آن برای به دست آوردن مورفین یا تریاک استفاده می کنند، این نوع بیشتر در افغانستان و هند دیده می شود، نوع دیگر نیگروم (سیاه) است که گل هایی با رنگ بنفش دارد و در اروپا برای تولید روغن از دانه ها کاشته می شود، ستیگروم که این نراد از خشاش هم برای درست کردن روغن به کار می رود و مورفین آن کمتر است.

انواع خشخاش

درمورد تریاک چه می دانید؟

تریاک می تواند سرفه را از بین ببرد و تاثیر زیادی در کاهش مشکلات مربوط به ترشحات برونش دارد، این ماده دردهای سرطانی را تسکین می دهد و می تواند استفراغ بر اثر تحریک منتها الیه اعصاب سطحی مخاط معده را کاهش دهد، علاوه بر این تاثیر زیادی در کاهش بیماری های حاد مزمن دستگاه تنفسی مانند سل ریوی و برونشیت ها دارد.
تریاک خواب آور است، دردهای عصبی را از بین می برد و می تواند قولنج هایی که به دلیل مسمویت سربی ایجاد می شوند را از بین ببرد، این ماده مننژیت و بی خوابی های با منشا عصبی را رفع می کند و می تواند هیجانات عصبی را کاهش دهد، در درمان حالات اضطرابی و صرع، هذیان، تحریکات عصبی و از بین بردن حالات اسهالی ساده، درد قاعدگی، دیسانتری های سبک و مسائل دیگر نیز موثر است.

پوست میوه و ساقه

مصرف پوست میوه و ساقه خشخاش اگر به صورت ناشتا صورت گیرد می تواند به درمان التهاب معده و روده، سوزش مثانه، اسهال خونی و اسهال صفراوی کمک کند، البته بیش از دو گرم از آن را مصرف نکنید، شب قبل از خواب و همراه با آب سرد سراغ آن بروید.

درمورد فواید بذر خشخاش

تخم های این گیاه می توانند به درمان سرفه گرم و خشک کمک کنند، این گیاه طبع سرد و مرطوبی دارد، مصرف مداوم 40 گرم از آن با شکر در از بین بردن خشونت سینه موثر است و می تواند به کاهش مشکلاتی مانند سوزش مثانه، قصبه ریه، تقویت حواس، درمان ضعف کبد، چاقی، از بین بردن مشکلات مربوط به کلیه و خونروی از سینه کمک کند.
مصرف بذر خشخاش همراه با شکر و مغز بادام برای خونسازی موثر است و می تواند خون صالح را افزایش دهد، علاوه بر این می تواند نیروی جنسی را تقویت کند، البته این زمانی موثر است که مصرف آن مداوم نباشد زیرا در این صورت نتیجه عکس خواهد داد.

خشخاش می تواند سلامتی پوست را تقویت کند

از جمله فواید مهم این گیاه و دانه های آن تاثیری است که در افزایش سلامتی و زیبایی پوست دارد، خشخاش سرشار از آنتی اکسیدان است، می تواند التهاب های پوستی را درمان کند، پوست را نرم تر کند و باعث پاک سازی آن شود، این گیاه دارای اسید لینولینیک است که درمان مناسبی برای اگزما به حساب می آید، برای درمان سوختگی و خارش های موضعی یا چیزهایی از این قبیل می توانید از خشخاش استفاده کنید، کافیست آن ها را با آب، شیر یا آبلیمو خیس کنید و خمیری بسازید که برای اعمال روی پوست مناسب باشد، دانه های خشخاش را با شیر در مخلوط کن ریخته و خمیر به دست آمده را با عسل بعنوان ماسک مو استفاده کنید، استفاده از آن به مدت ده دقیقه روی پوست کافیست.

خشخاش می تواند سلامتی پوست را تقویت کند

تقویت سیستم ایمنی بدن

برای تقویت سیستم ایمنی بدن از خشخاش کمک بگیرید، زینک موجود در آن ماده ای فوق العاده برای مراقبت از سلامتی بدن شماست، این گیاه تولید سلول های ایمنی بدن را افزایش می دهد و ماده بسیار موثری است.

موهایی پرپشت تر

دانه های خشخاش سرشار از اسید چرب غیر اشباع هستند که می توانید از آن ها برای تقویت و نشاط موهای خود استفاده کنید، از جمله مواد معدنی مهم موجود در خشخاش می توان به منیزیم، کلسیم و روی اشاره کرد، خشخاش می تواند شوره سر را هم کاهش دهد، باعث می شود رشد مو تحریک شود و تاثیر زیادی در بهبود کیفیت مو دارد.

مراقبت از قلب با خشخاش

خشخاش سرشار از فیبر است و به همین جهت می تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند، این اتفاق باعث بهبود کارکرد قلب می شود و تاثیر زیادی در افزایش سلامت بدن دارد، علاوه بر این امگا3 و امگا6 موجود در آن نیز برای قلب مفید است، خشخاش با اسید اولئیکی که دارد در تنظیم فشارخون نیز کمک کننده است که تاثیر مستقیمی در مراقبت از قلب دارد.

آیا افراد دیابتی می توانند سراغ خشخاش بروند؟

خشخاش قندخون را کاهش می دهد، این اتفاق ممکن است با تداخل دارویی مشکل ایجاد کند و یا باعث افت بیش از حد قند خون شود، به همین جهت افرادی که دیابت دارند بهتر است تحت نظر پزشک سراغ این گیاه بروند، مقادیر بالای فیبر که در این گیاه وجود دارد برای افراد دچار دیابت مفید است و می تواند با وجود منگنز در خود به درمان دیابت کمک کند.

افزایش شانس باروری با خشخاش

البته قبل از هر چیز به این نکته توجه داشته باشید که تمام خواصی که درمورد خشخاش گفته می شوند تا زمانی معتبر هستند که زیر نظر پزشک آن ها را مصرف کنید، مصرف خود سر این گیاه به هیچ وجه توصیه نمی شود.

کمک به کاهش وزن

با توجه به این که خشخاش فیبر بسیار بالایی دارد می تواند به هضم بهتر غذا کمک کند، علاوه بر این در دفع مدفوع نیز کمک کننده است و آن را افزایش می دهد، با پیشگیری از یبوست می تواند دستگاه گوارشی را تقویت کند ولی به این نکته هم توجه کنید که نمی توان با مصرف آن به تنهایی به نتیجه رسید، در کنار مصرف باید از رژیم غذایی مناسب و ورزش نیز کمک گرفت.

تاثیر خشخاش در سلامتی مغز

برای افزایش سلامتی مغز می توانید از خشخاش کمک بگیرید، این گیاه دارای کلسیم، آهن و منیزیم است، انتقال دهنده های عصبی را منتقل می کند و می کند کارایی مغز را افزایش دهد، البته این به معنای این نیست که می توانید در مصرف آن زیاده روی کنید، بهتر است در مصرف محتاط باشید.

بهبود خواب و آرامش

اگر می خواهید ذهنی آرام تر داشته باشید خشخاش این کمک را می کند و می تواند کیفیت خواب را بالاتر ببرد، علاوه بر این سطح کورتیزول بدن را کاهش می دهد و می تواند به درمان بی خوابی کمک کند، خشخاش باعث کاهش استرس می شود، خستگی را از بین می برد و می توان آن را با شیر ترکیب کرده و نوشید.

تقویت استخوان ها

کلسیم و مس موجود در خشخاش سلامتی استخوان ها را هم افزایش می دهد، علاوه بر این تاثیر زیادی در پیشگیری از آسیب دیدن استخوان ها دارد، در این گیاه فسفر و منگنز هم داریم که تولید کلاژن را افزایش می دهد و از آسیب استخوان پیشگیری می کند.

درمان کم خونی

برای درمان کم خونی می توانید خشخاش را در رژیم غذایی خود قرار دهید، این گیاه آهن و منیزیم دارد و تولید خون را افزایش می دهد، علاوه بر این می تواند از ابتلا به مشکلات خونی نیز پیشگیری کند.

ترکیبات شیمیایی موجود در تریاک:

این گیاه دارای آلکالوئیدهای موثری مانند مورفین، بتائین، کودئین، نارسئین، پاپاورین و نارکوتین است، علاوه بر این موادی مانند موسیلاژ، موم، رزین، پکتین و کائوچوک دارد، علاوه بر این دارای املاح معدنی مانند منیزیم، کلسیم و پتاسیم است که به شکل سولفات ها، فسفات ها، استات ها، مواد قندی، به علاوه دارای اسیدهای مکنونیک و لاکتیک، مواد خنثی مانند مکونین Meconine، پرفیروزین و چیزهای دیگر است.

درمورد میزان مرفین در بخش های مختلف گیاه خشخاش:

35 درصد در کپسول، 15 درصد در ساقه، 2 درصد در دیگر اندام ها و 0.045 درصد در برگ ها، 0.03 درصد در ریشه و 11 درصد در گرز و تخم گیاه مرفین وجود دارد.
روغن خشخاش دارای 65 درصد لینولئین، 30 درصد اولئین و 5 درصد لینولنین است، در کپسول های خشک شده خشخاش، 388 درصد مورفین، 355 درصد پاپاورین، 001 درصد کدئین و 247 درصد نارکوتین وجود دارد، همچنین در تریاک خشک شده 10.5 تا 9.5 درصد مورفین و 1.5 تا 2.5 درصد کدئین وجود دارد.

عوارضی که ممکن است خشخاش و بذرهای آن داشته باشند:

این گیاه و بخصوص تریاک می تواند عوارض زیادی در پی داشته باشد، علاوه بر امکان حساسیت که در کودکان بیشتر دیده می شود، استفاده از کپسول خشخاش و فرآورده های آن می تواند حتی باعث مرگ شود، به همین منظور باید در میزان مشخص و ترجیحا زیر نظر پزشک مصرف شود، این عوارض حتی با تنقیه محلولاتی که از کپسول خشخاش به دست می آید نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
استفاده از کپسول خشخاش با اینکه آرام کننده است برای افرادی که دچار بیماری های التهابی داخلی، تب های شدید، تب های مداوم، بیماری های معده، یبوست و مشکلات دیگر هستند نباید مصرف شوند، به طور کلی اگر بیماری خاصی دارید یا از داروی خاصی استفاده می کنید بهتر است زیر نظر پزشک باشید.

تداخل های دارویی

مصرف تریاک همراه با موادی همچون سرب، نقره، آهن، تانن، موادی که به طور کلی تانن دارند، کلروید، کربنات های قلیایی و قلیائیات، املاح جیوه و انواع فلزهای دیگر نباید صورت گیرد.

چطور چای خشخاش درست کنیم؟

برای درست کردن چای این گیاه باید 5 تا 10 گرم از گیاه خشک شده را با 15 گرم از گیاه تازه خشخاش به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و ده دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد، بعد از این مدت چای شما آماده است.


سوالات رایج:

چقدر طول می کشد تا خشخاش رشد کند؟

این گیاه در طول دوره 120 تا 160 روزه رشد می کند.

آیا کشت خشخاش در ایران ممنوع است؟

کشت خشخاش ممنوع نیست اما با این حال باید هدف از کار مشخص باشد و زیر نظر وزارت کشاورزی صورت گیرد، البته برای کاشتن در باغچه خانه یا گلدان نیازی به مجوز نیست.


86 دیدگاه در “روش کاشتن بذر خشخاش

  1. Renger گفت:

    سلام دانه خشخاشی که در سایت است برای کاشت وبرداشت مناسب است؟

    1. حجت حصاری گفت:

      سلام حتما با واحد فروش تماس بگیرید قبل از اقدام به خرید

    2. محسن گفت:

      با سلام دولت باید کشت خشخاش در ایران را آزاد کند اولا از خروج میلیارد ها دلار ارز جلو گیری می شود ولی برای جوان ممنوع شود افراد بالای 65 سال با مجوز از مراکز بهزیستی دریافت کنند هم کلی. جوان کشته نمی شود هم. دلار از کشور خارج نمی شود کشت با مجوز و زیر نظر بهزیستی باشد و برداشت آن هم. زیر نظر بهزیستی باشد بخدا اگر دولت رئسی این مجوز را بدهد سال بعدی با رای بالا ریس جمهور می شود در غیر این صورت رای ندارد

      1. کیان تیام گفت:

        چشم دکتر به جناب رییسی میگیم فقط به شما اجازه بده اخه کاشت و زراعت چه ربطی به سن و سال داره??

        1. Sani گفت:

          منظورشون برای مصرف هستش که دچار اعتیاد نشن

          1. مجتبی گفت:

            یادش بخیر… قدیما اونقدر زیاد و فراوون بود ک یکی از تنقلات مطبوع ما نوجوون ها و بچه ها بود بخصوص با شکر ک مخلوط میکردی کولاک میشد … اما آقا امون از یبوست بعدش ( در صورت دلگی و زیاد خوردن ) ینی سنگ توالت رو چنگ میزدی…

        2. مدیکه گفت:

          دوست عزیز اون بنده خدا نگفت کشت وکار برای سن خاصی درنظر گرفته بشه گفت مصرف تریاک برای جوانان ممنوع وبرای افراد مسن ومریض توزیع ازطریق بهزیستی صورت بگیرد کاری که قبلاً در ایران انجام میشد.

      2. یزدانی گفت:

        اخه ادم خوب فکرکنم خودتون ۸۰سالی داشته باشیدمن
        رزمنده ومحروح جنگم و۵۸سالمه ‌ازبس دارو دکترقرص
        اعصاب روبه این کاراوردیم۳۰ساله ودوستانی دارم۵۰ساله
        امااگردولت فکری برااینکارنکنه کشورنابودداره میشه
        ازخداوندوازدولت کمک میخواهیم یاالله

      3. Sani گفت:

        دقیقا درسته.چون تا به دست کسانی که بهش احتیاج دارن مثل بیمارهای سرطانی هزار و یک آشغال توش میریزن و این بدتر میکنه حال بیمار رو

      4. گلادیاتور گفت:

        داداش ما الان دو سه سال میشه کشت میکنیم خرم اباد

        1. محمد گفت:

          سلام داش چه کودی برای خشخاش هاتون استفاده می‌کنید کود حیوانی یا کود پتاس یا منیزیم وقتی نزدیک گلدهی شونه داش اگه بگی یک دنیا معرفت داری سلطان

    3. حسین دولابی گفت:

      خیر فقط باید ا ز عطاری مطمعن تهیه شود .

    4. ابوالفضل گفت:

      سلام از رشت لطفاً کمک کنین

    5. سروش گفت:

      اگه میخای تماس بگیر

    6. شاهرخ موسوی گفت:

      با سلام.من در اریزونای امریکا زندگی میکنم ودنبال بذر خشخاش میگردم ایا شما میتوانید به انجا بفرستید یا در امریکا کسی را میشناسید.با تشکر

  2. سیاوش رضازاده گفت:

    ضمن عرض خسته نباشید من همواره به عزیزانی که در امر درمان گیاهی وسنتی فعالیت دارند زود می‌فرستم وبا افتخار به وجود آنان از اینکه میخواهند هموطن از شر موارد شیمیایی که اگر 50درصد بهبود داشته باشند 99درصد صدمه وارد میکنند اما گیاهی اگر سودی هم نداشته باشد ضرری ندارد ومن همواره بهترین نتیجه را گرفتم وله همگان سفارش اکید میکنم

    1. احمد گفت:

      سلام من نزدیک بر هیجد ساله دچار سرطانم و پزشک اون موقع منو جواب کرد از اون موقع مصرف شروع کردم و توتستم سرطانم کنترل کنم ولی متاسفانه دو ساله دیگه مواد اشغال شده و خودم دلرم احساس میکنم که اگه اینجوری پیش بره بعید میدونم با این مواد اشغال دوسال دیگه بیشار بتونم دوام بیارم کاش راهی باشه قانونی اقدام کرد مطمانم خیلی دیگم هستن جونشون بسته به این گیاه هست و خیلی متاسفم که گیاهی که داروی بعضیها هست و چیز خاصیم نیست قاچاق شده و امثال من باید جونشون بزارن پاش اینم عدالت دنیای ماست

  3. سیاوش رضازاده گفت:

    اینجانب 24ساعت قبل این سایت را مطالعه چون برای تغذیه قناری هایم نه 2نه20عدد 265عددقناری که برای انها شاهدانه وخشخاش حتی برگ خشخاش تجویز شده است طی تماس با فروشگاه شما شخصی پاسخ داد و گفت اگر برای گشت میخواهی باید 150هزارتومان حواله کنی 100کرم دریافت کنی پاسخ دادم چشم اما بگذار این صد گرم را بررسی کنم بعداً ممکن است 25نفر مشتری تازه از همکاران پرورش دهنده قناری که جملگی به آلمان و اتریش و فرانسه و هلند قناری ارسال میکنیم و خودم مشتری همیشگی خواهم بود گفتند پیامی ارسال کن تا شماره کارت را برای شما ارسال کنیم از طریق واتساپ وحتی پیامک های عادی در دونوبت ارسال انتظار وچشم براه دریافت شماره کارت بودم اما با گذشت 48ساعت نتیجه ای نشد آقای محترم برادر اگر نمیتوانی سفارشی را انجام دهید اولا در سایت درج نکن دوم اینکه فردی که با شما تماس گرفته سفارش میدهد شما را باسواد متعهد وخداجوی میداند خودت قضاوت کن حتی ارزش اینکه با شما مکاتبه کنم را دارید از فردا سایت شما را در فضای مجازی برای همه دوستان بعنوان دروغگو وگلاهبردار معرفی میکنم تا دیگر کسی را تحقیر یا مسخره نکنید وقتی گفتی شماره کارت ارسال میکنم مشکوک شدم ام گفتم حتما روال آنهاست خدایا اگر من بد بودم مجازات واگر به من بدی شد بخشش خواستازم

    1. کیوان گفت:

      درود
      بذر خشخاش سفید به میزان کم موجود می‌باشد صرفا برای دوستانی که برای درمان بیماری نیاز دارند یا برای کشت داخل گلدان نیاز دارند میتونم درخدمتشان باشم .شمارمو میزارم هرکس خواست تماس بگیره.یا حق

      1. محمودی گفت:

        سلام بذر میخوام چطور تماس بگیرم ممنون میشم شماره ارسال کنی

        1. حجت حصاری گفت:

          با سلام
          شماره شرکت در قسمت تماس با ما هست

        2. mh گفت:

          عطاری ها دارن،فقط باید تفت نداده باشن و سبزبشه.

      2. محمد گفت:

        سلام آقا
        من خشخاش سفید را برای کاشت در گلدان و مصرف کاملا شخصی میخواهم لطفا لطف فرموده و شماره تماستان را برایم ارسال نمایید

        1. Yousef گفت:

          شما کجا هستید

        2. داری گفت:

          بهترین بذر برای کاشت داداش امتحان پس داده الان هم کشت بهاره میتوانی بکاری ۱۱اسفند میتوانی بکاری

        3. Hj گفت:

          خشخاش سفید حالت دارویی داره .مروفینش خیلی کم هست به دردکاشتن نمیخوره

      3. نیما گفت:

        سلام من امریکا شمالی هست کانادا که زمستان تا منفی بیست هم میرسد و در از منفی هشت به تدریج کاهش و در خردا مثب شانزده تا بییت دو و نهایتا تا اوخر شهریور سی درجه هست ایا امکان کاشت خشخشاش گل سفید هست

        1. ماجد گفت:

          در مناطق سرد و مرطوب و بارانی بهتره در گلخانه بکارید و ترجیحا از لامپهای خورشیدی استفاده کنید. حتی در تورنتو هم میشود ولی نه در معرض باد و بارانهای زیاد

      4. صادقی گفت:

        این بذر هم مثل بذر شاهدانه نر و ماده اش محصولات مختلف ثمره میدهد یا نه بذر اشته شود رشد میکند ومحصول میدهد؟
        ودیگراینکه در یک گلدان متوسط که بچشم نیاید کاشتن چند بذر کافی است ولزوما از هر بذر یک گل بدست می آید یاچند گل ؟

    2. arashveisyi گفت:

      چرا انقده خودتو اذیت میکنی مگه انقده سخته تخم خشخاش گیر بیاری.. من کرمانشاه هستم و توی بازار ما فراوان به فروش میره تاریکه بازار زیاد داره خاستی بگو برات بخرم بفرستم کاری نداره..

      1. پویا گفت:

        سلام داداش میتونی برام تهیه کنی بفرستی

    3. mh گفت:

      خود سایت داره

    4. سروش گفت:

      دوست عزیزهرچقدرخاستی برات میفرستن براکشت هم مناسبن

    5. مجید گفت:

      داداش اگه میخوای تا من مفتی بهت بدم

  4. مهدی گفت:

    سلام من ۵۰گرم برای کاشت میخاستم میخام روش تحقیق کنم تخم خشخاشی که تریاک میده میخام در گلخانه بکارم

  5. حسین دولابی گفت:

    سلام دوبار تا حالا تخم خشخاش را کاشتم تا ۱ سانت که میشود خشک میشونه لطفا راهنمایی کنید طریقه کاشت تو گلدان و آبیاری و تهیه تخم خوب برای کاشت .۱۳ بدر همگی مبارک

    1. Hg گفت:

      مشکل از خاکت هست خاکت قرمز هست یارس زیاد داره .خاکت راعوض کن یاباماسه وکود مخلوط کن وزهکشی یادت نره .چون گیاهت دچار خفگی میشهhj

  6. سلطانی گفت:

    باسلام و عرض ادب
    بنده سلطانی هستم از سنندج بذر خوب خشخاش میخواستم چگونه باید تهیه کنم

  7. یاشا گفت:

    سلام وخسته نباشید به دوستان عزیز درجواب دوستی که گفت 1سانت رشدمیکنه وخشک میشه باید بگم بله مشکل ازکاشت شمانیست از بذرهای است که توبازارموجودهستند اشعه زدندند بخاطر رشدنکردن خیلی مواظب باشید افرادشیاد خیلی خیلی زیادهستند وبعنوان بذرخام میفروشند من خودم تاالان بیش از20نفربذرخریدم وامتهان کردم توچندین سالکه وقت من هدر رفت باید از شخص مطمعن خرید کنید اگر خوزستان کسی زمین یاباغچه بزرگ داشت بامن هماهنگ کنه و راهنماییش کنم

    1. جواد گفت:

      من دزفول هستم میشه راهنمایی کنید

      1. سیاوش گفت:

        سلام دوست عزیز با من تماس بگیر

  8. ساسان گفت:

    سلام من چجوری میتونم بذر تریاک تهیه کنم

    1. Us67 گفت:

      یه ایمیل بده تا بهت بگم کجا‌

      1. حضرت آریا گفت:

        سلام داداش واسه مشهد بذر خوب میخوام واسع باغچه 50 متری

        1. کشاورز گفت:

          سلام. هر کی لازم داره برای کشت از سایت بخره رشد می کنه. بذرسفید

          1. فرزین گفت:

            عزیز جان من ۶۵ساله ازشهریار بذر لازم دارم اگر لطف کنید ممنون میشم. فرزین

  9. مژی گفت:

    ببخشید دلیل زرد شدن جوانه های خشاش میتونه چی باشه و چطور برطرف میشه؟

  10. arashveisyi گفت:

    اقا بدرد نخور ترین تخم خشخاش رو شما بیست روز مانده به عید توی عمغ یک سانتی زمین بکار اگر در نیومد هرچی خاستی به من بگو.. بعدشم خاک رو قبل کاشت تخم باید با کمپست مخلوت کرده باشی که خاک نرمی باشه نه مسل سنگ سفت بشه و نزدیک یک سانت هم کود حیوانی روی خاک بپوشانید با این حال بزر دوسانت با روی زمین فاصله داره… اما در بارو کود… کود گاو باید باشه و اون کود نباید تازه باشه و یک سال از تولیدش باید گذشته باشه ی۳ول مردم روستا پوک شده باشه… تمام شما صاحب گیاه میشوید..

    1. Sani گفت:

      هر دونه خشخاش باید چقدر فاصله داشته باشه از هم

  11. صداقت در عدالت گفت:

    باسلام این همه درمورد خواص خشخاش نوشتند،اما چرا دولت مجوزی به بعضی کشاورزان نمی دهد تا بکارند هم برای امرار معاش خانواده باشد،هم تحویل دولت بدهند برای دارو .هم باوجود تحریم های ظالمانه ارز از کشور بیرون نرود.مورد اصلی کشور افغانستان وهند می کارند به اروپا ترانزیت می کنند جوانان ایرانی باید شهید شوند درصورتی که چهل سال است ما شدیم سنگر دفاع برای اروپا وآمریکا جلو قاچاق چیان اما اونا دائم توی سازمان ملل ما رامحکوم می کنند شاید اگر بزاریم از محدوده آبها تریاک به اروپا وامریکا برسد به نفع ما باشد چون باید به خاطر کسی کشته شوی که ارزش کارت رابفهمد نه محکومت کند

    1. رضا قلاسی گفت:

      سلام منم چندین باره دارم‌میکارم…
      جالب اینجاس هر دفعه ی مدل برگ میده مث سبزی ریحان..و بزرگ هم‌میشه..ایندفعه ی مدل دیگ هم برگ داد ک سرش کپسول کوچیک زد و گل سفید داد و گل خشک شد..و بعدش برگهاش خشک شد و ریتت.تقریبا یک وجب رشد کرد و تو این قد گل و کپسول داد..کپسولش اندازه نخود بود…ایا بذر من بذر سالمی هست و درست کاشتم؟ ؟
      برام جالب بود تو قد ۳۰ سانتی متری گل داد و کپسول کوچیک زد.ولی سافه اش خیلی ضعیف بود و در نهایت خشک شد..داخل کپسول کوچیک رو شکستم و تخم داشت ..لطفا راهنمایی کنید

      1. محمد گفت:

        درود…این نوع خشخاشی که شما کاشتیدمعروف به خشخاش وحشی بوده که معمولا درحدیک فتدق بیشترنمیشه

      2. مهدی گفت:

        س دیر کاشتی عزیزم

  12. ارش گفت:

    سلام.. بعضی از چیزای که گفتی کاملا اشتباه هست بابا یکم تحقیق کن توکه مئخای مطلب بزاری. اول اینکه تخم خشخاش در عمق یک یا دوسانتی زمین کشت میشه نه بیست سانت.. دوم اینکه گل دهی در ماه دوم بهار شروع میشه و به ماه سوم نکشیده تموم میشه حالا با بقیه مطالب میشه یه جورای کنار اومد.. یه چیز دیگه برگ خشخاش رو دم میکنن کسی با اب سرد نمیخوره.. موفق باشید

    1. خادم گفت:

      من میخوام بکارم آیا مجوز بهم میدن باتشکر

  13. مسعود گفت:

    سلام ممنون میشم شماره تماستون را محبت کنید .

    1. مصیب گفت:

      تریاک به هيچ وجه حرام‌ نیست تورابه همه مقدسات بگذارید مثل زمان حضرت امام خمینی تریاک بکارندطرف69سال شه خداروخوش میاد می 40تومن بده اشغال بخره اگه تریاک حرام بودحضرت لقمان آن را کشف نمیکرد قول میدم آزاد بشه اعتیاد به صفر می‌رسد هرچیزی سخت گیری کنید مردم بیشتر دنبال آن میروند نگذارید طالبان این جماعت یاغی خونخوار جوانان مارانابودکنندممنون

  14. کیا365 گفت:

    با سلام

    اگرداخل گلدان ب قطر چهل پنجاه سانت تعداد زیادی رشد کرده باشه ب فاصله چند سانت از هم آیا باید تنک بشوند طول بعضی برگها نزدیک بیست سانت شده وهنوز هیچ ساقه عمودی رشد نکرده
    ضمنا ساقه اصلی از خاک بیرون زده قطرش نصف قطر ساقه برگهاست. باریکه و البته نیم سانت کمتره اندازه ش ک از خاک بیرون زده .

    1. Sani گفت:

      فاصله های کاشتتون زیاد بوده باید فاصله ها کم باشه جوری که شنیدم

  15. محمود گفت:

    ترياک با هم دستی طالبان از کیلو سه ملیون رساندن هشتاد ملیون. کشفیات مواد تحویل دارو سازی خودی شده شربت متادون وترياک میشه شیشه تریاک شده یک ملیون وپانصد آی ما شهر مرزی مثل زابل است وای به حال داخل کشور. خدا. به داد افراد مسن و مریض برسه که محتاج این لعنتی هستند

  16. محمد گفت:

    سلام
    با توجه به فواید زیاد خشخاش دولت محترم میتواند زیر نظر جهاد کشاورزی هم برای تهیه دارو و هم برای درمان بیماران نیازمند اجازه کشت را بفرمایند ،به نظر شما چرا این کار را انجام نمی دهن،و ایا اینکه در گلدان یا باغچه بکاری برای گرفتن تریاک از نظر قانونی مشکلی نداره

  17. امیر گلفرانی گفت:

    سلام جناب ممکنه خودتون بذر خوب به مشتریان ارائه کنی بخدا خیلی ثواب داره و درآمد خوبی هم به ازای این خدمت خالصانه نصیبتون میشه.

  18. محمد گفت:

    آیا دانه خشخاش تازه کشت شده را میتوان آبیاری کرد یا باید باران ببارد

  19. یه ایرانی گفت:

    باید دولت به فکر افراد مسن باشد.از طریق دفترچه سهمیه بدهد این افراد مصرف کنند تا دچار عارضه وبیماری های نا علاج نشوند ،به جای داروهای شیمیایی از این دارو گیاهی استفاده کنند ،آیا دولت برای این افراد فکری می‌کند یا می‌خواهد همه افراد سن بالا را با بیماری ها ی مختلف به بهشت بفرستد ؟وبهشت را آلوده کنند ؟ یا آنقدر جنس قاطی بکشند ،که چهارصد تا بیماری هم اضافه بشه ؟وقتی همه سن بالاها میکشند ،یه فکری براشون بکنید ،خودتون هم یه روزی سن تون بالا میره ،البته شما پولدار هستید جنس بد مصرف نمیکنید !

  20. سینا گفت:

    سلام
    اگر برای کاشت مناسب میباشد من دویست گرم تخم و دو تا قاووت میخوام ، لطفا جواب بدین ممنون

    1. حجت حصاری گفت:

      با سلام لطفا از طریق سایت سفارشتون رو ثبت کنید

  21. آراکس گفت:

    سلام خدمت دوستان خواستم بگم اون عزیزانی که مایل به خرید بذر خشخاش هستن با خیال راحت از این سایت خرید کنند. من گرفتم نتیجه بخش بود

  22. سلام بذر خشخاش میخوام

    1. حجت حصاری گفت:

      با سلام از طریق سایت می تونید اقدام به خرید کنید

  23. Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام دوستان بذر سفید خشخاش بهتره یا بذر سیاه
    کجا میَشه بذر خشخاش،تهیه کرد؟

  24. Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام مخلوط خاک گلدان برا بذر خشخاش
    متشکر

  25. Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام آقای کیوان گفتی بذر سفید داری چطور میتونم با شما در تماس باشم
    با نهایت سپاس و قدردانی

    1. حجت حصاری گفت:

      با سلام از طریق سایت اقدام کنید

  26. Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام بذر سفید خشخاش بهتره یا بذر سیاه
    با سپاس فراوان

    1. حجت حصاری گفت:

      بذر سفید

  27. Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام و درود از برنامه خوب شما داخل ۷۰۰متر زمین چه نوع داروی گیاهی کشت کنم را سود زیاد
    ممنون از پاسخگویی شما.

  28. Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام و درود .
    بذر شقایق موجود هست.

  29. Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام اولین باره پیام میذارم
    بررسی چقد طول میکشه تا سئوال در معرض دید قرار بگیره
    با نهایت ادب و احترام

  30. Mohammad Reza Rahmani گفت:

    سلام و درود
    ۷۰۰متر زمین دارم کدام داروی گیاهی کشت کنم
    تا درآمد خوبی داشته باشم من تا حالا ۱میلیون نداشتم.
    تقدیر و سپاس از برنامه خوب شما

  31. سلام و درود چه مدت طول میکشه پیام ار انتظار بررسی
    در معرض دید دوستان قرار بگیرد
    با نهایت سپاس و قدردانی

  32. سلام و درود
    میخوام از برنامه علمی مورد علاقه م استفاده کنم
    چند روزه پیام میذارم همه ش میگه در حال بررسی است ؟
    ممنون میشم پیام من دیده بشه
    با نهایت ادب و احترام.

  33. Mohammad Reza Rahmani گفت:

    سلام و درود بیشتر بذرهای داروئی گیاهی موجود هست
    چگونه بذرهای مورد علاقه م تهیه کنم
    با ادب و احترام

  34. Mohammad Reza Rahmani گفت:

    سلام و درود
    از دوستان عزیز و علاقمند به گل گیاه
    دوستی که کشت خشخاش گلدانی را بطور موفق تجربه کرده
    یع توضیح مختصر راجع به اندازه گلدون خاک مناسب کَشت بذر
    خشخاش توضیح بفرمایی
    با نهایت ادب و احترام

  35. Mohammad Reza Rahmani گفت:

    سلام و درود بع همه دوستان خوب و خونگرم
    مخلوط خاک گلدان مناسب چطوری تهیه میشه؟
    بل سپاس و قدردانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
8 محصول سبد خرید
حساب کاربری من