بلاگ

درمان گیاهی پینه پا

فهرست مطلب

پینه پا مشکلی پوستی است که بخاطر فشار یا مالش مکرر و بیش از حد در بخش های مختلف پوست ایجاد می شود و در واقع در آن لایه هایی اضافه و مرده مربوط به پوست در قسمت آسیب دیده رشد می کنند و تبدیل به برآمدگی سختی می شوند که عکس العملی کاملا طبیعی برای مراقبت از بدن است، هر چه زودتر پوست خود را نرم کنید و از سخت شدن آن جلوگیری کنید درمان سریع تر اتفاق خواهد افتاد.

درمان گیاهی پینه پا

پینه پا چیست؟

پینه پا عملکردی است که در آن پوست خود را ضخیم و سخت می کند، این اتفاق به دلیل اصطکاک زیاد پیش می آید و مکانیسم دفاعی است که می خواهد فشار را کم کند دلایل زیادی باعث این اتفاق در پوست می شود که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم، پینه پا در صورت درمان نشدن سخت تر و دردناک تر خواهد شد.

عواملی که باعث ایجاد پینه می شوند:

کفش نامناسب پاشنه بلند یا پاشنه تخت
پا برهنه راه رفتن
استفاده از جوراب ضخیم
ایستادن طولانی مدت
فعالیت های تکراری مثل دویدن کشتی رقص یا ژیمناستیک
کارهای یدی مثل تکرار حرکات برخی سازهای موسیقی
راه رفتن غیر طبیعی
مکانیک ضعیف پا
متاتارس
بونیون
انواع ناهنجاری پا مانند پاهایی با قوس زیاد
انگشت یا پنجه چکشی
صاف بودن کف پا
ناهماهنگی در پاها

راه های پیشگیری از ابتلا به پینه پا

همان طور که بارها خوانده و شنیده اید پیشگیری بهتر از درمان است، با رعایت چند نکته بسیار ساده می توانید سلامتی پوست خود را افزایش دهید.

کفش مناسب بپوشید

انتخاب کفش استاندارد تاثیر زیادی در سلامتی پا دارد، بهتر است متناسب با سایز پای خود کفش بگیرید، باید در داخل کفش بدون محدودیت و به راحتی بتوانید انگشت هایتان را تکان دهید.

کفش نوک تیز و پاشنه بلند را کنار بگذارید

این کفش ها علاوه بر پا بر ستون فقرات و بسیاری دیگر از اندام های بدن نیز خسارت های زیادی وارد می کنند، کفش هایی که انگشتان پا را به یک نقطه فشار می دهند باعث پینه می شوند، کفش های پاشنه بلند نیز همین مشکل را در پی خواهند داشت.

کفش کهنه نپوشید

پوشیدن کفشی که عمرش را کرده نیز برای پا مضر است، کفش فرسوده حتی بدون درد هم باشد باعث پینه می شود، سعی کنید کفش ها را به موقع عوض کنید.

با پای برهنه راه نروید

از مهم ترین مواردی که توصیه می شود تا رعایت کنید این است که در خانه حتما جوراب یا دمپایی بپوشید، جوراب نازک یا دمپایی از کف پا مراقبت می کند و از ترک خوردن و پینه نیز پیشگیری خواهد کرد.

شاید وسایل طبی مربوط به پا کمک کننده باشند

کفی های مربوط به کفش ها می توانند برای رفع مشکل کمک کنند، اگر از کفی استفاده می کنید آت را حتما از فروشگاه معتبر و متناسب با نیاز خود بخرید، کفی های طبی فشار وارده بر کف پا را کاهش می دهند، علاوه بر این جدا کننده های انگشت هم برای اینکه از پینه جلوگیری کنند مفید هستند و می توانید استفاده کنید.

انتخاب کفی با کمک متخصص

اگر خودتان نمی توانید با روش های گفته شده پینه را رفع کنید و یا با وجود استفاده از کفی همچنان دچار پینه می شوید بهتر است با متخصص مشورت کنید تا با ارزیابی شخصی وضعیت شما توصیه های مربوط به خودتان را بدهد و از پینه جلوگیری کنید.

روغن های گیاهی برای درمان پینه

استفاده از روغن های گیاهی برای پوست از دیرباز مورد استفاده بوده و در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد، روغن های گیاهی می توانند پوست را لطیف و نرم کنند و در رفع پینه موثرند.

روغن کرچک برای پینه

این روغن سرشار از فواید مختلف است و نرم کننده ای طبیعی به حساب می آید، برای استفاده از آن چند قطره از آن را روی پد پنبه ای بریزید و روی پینه گذاشته با چسب ببندید تا بماند، روغن زیادی نریزید تا از پنبه نشت نکند، می توانید از جوراب کهنه برای جلوگیری از نشت روغن کمک بگیرید.

از روغن نارگیل کمک بگیرید

روغن نارگیل دارای خواص مرطوب کننده است که استفاده از آن در کاربردهای آرایشی بهداشتی به همین سبب بالاست، این روغن می تواند خشکی پوست را کم کند و تاثیر زیادی در حفظ رطوبت از دست رفته و چربی پوست دارد، علاوه بر این اگر آن را مرتب استفاده کنید باعث نرمی و درخشندگی پوست خواهد شد، ۲ تا ۳ قاشق از آن را گرم کرده و روی قسمت مورد نظر ماساژ دهید.

رفع پینه با روغن درخت چای

روغن درخت چای روغنی موثر در درمان پینه است، خواص ضد باکتری، ضد قارچ و ضد عفونی کننده دارد و برای استفاده از آن توصیه می شود که چند قطره از روغن را در ظرفی پر از آب گرم بریزید و بعد پینه پا را در آن خیس کنید، کم کم پینه نرم خواهد شد و این نباید بیش از ۱۵ دقیقه طول بکشد، بعد از این مدت حتما پا را از ترکیب بردارید زیرا روغن درخت چای قوی است و ممکن است آسیب بزند.

روغن زیتون

روغن زیتون از جمله روغن های همه فن حریف است که از آن برای رفع بسیاری از مشکلات استفاده می کنند، این روغن سرشار از آنتی اکسیدان است و اسیدهای چرب مفیدی دارد، با استفاده از آن خارش و خشکی پوست رفع شده و پوست نرم و مرطوب می شود، علاوه بر این استفاده از آن برای درمان پینه معجزه می کند، سعی کنید آن را روی پینه ها خوب ماساژ دهید تا پوست را نرم کند.

از کره صاف شده استفاده کنید

کره صاف شده نه تنها یکی از داروهای خانگی برای ترک دست است، بلکه درمانی شگفت انگیز برای زخم و بریدگی های جزئی نیز به حساب می آید، برای استفاده از این روش یک قاشق سوپ خوری از روغن را کف دست ها یا پاها بریزید و آن را ماساژ دهید، می توانید یک یا دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

روش های گیاهی دیگر

علاوه بر بهره بردن از روغن های گیاهی که تاثیر زیادی در سلامتی پوست دارند می توانید از روش های گیاهی دیگر نیز کمک بگیرید، در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین این عوامل می پردازیم.

کمک گرفتن از سرکه سیب

سرکه سیب سرشار از اسیدهای کمک کننده است که می تواند به نرم کردن پوست کمک کند، این ماده را با نمک و آب ترکیب کنید و روی محل مورد نظر بگذارید تا ۲۰ دقیقه خیس بخورد، بعد از ۲۰ دقیقه پینه ها نرم می شوند و سلول های مرده پوست راحت جدا می شوند، در لایه برداری نباید سوهان یا سنگ را خیلی محکم روی پینه کشید.

ترکیب جو دو سر و عسل

این ترکیب خواص زیادی برای پوست دارد، عسل به عنوان مرطوب کننده ای طبیعی عمل می کند و جو دو سر سرشار از پروتئین است که به کاهش آب و حفظ رطوبت دست ها کمک می کند، جو دو سر ماده پاک کننده طبیعی و لایه بردار است که روی انواع پوست موثر است.
برای استفاده از این ترکیب یک قاشق غذاخوری عسل و دو تا سه قاشق سوپ خوری پودر جو دو سر خشک نیاز دارید، این دو را ترکیب کنید و خمیر به دست آمده را با کمی آب ترکیب کنید تا یک دست تر شود، بعد آن را روی دستان خود بمالید، ده دقیقه صبر کنید و بعد آن را بشویید، برای نتیجه بهتر می توانید کمی آب لیمو به آن اضافه کنید، هفته ای دو بار می توان از این روش بهره برد.

ترکیب جو دو سر و عسل

خیار ماست برای رفع پینه

خیار به طور کلی گیاهی بسیار مفید برای پوست به حساب می آید که آبرسانی قوی است و باعث بهبود عملکرد پوست می شود، علاوه بر این خیار تسکین دهنده است و ترکیب آن با ماست خاصیت آنتی اکسیدانی اش را چند برابر می کند، این ترکیب در رفع التهاب و درمان خشکی پوست موثر است، برای استفاده در نصف فنجان ماست یک عدد خیار را له کرده و بریزید، بیست یا سی دقیقه برای گذاشتن این ترکیب روی پوست کافی است، دو تا سه بار در هفته این کار را تکرار کنید و بعد از استفاده پوست را با آب ولرم بشویید.

استفاده از شیر

شیر خاصیتی مسکن و ضد التهاب دارد، داروی طبیعی برای رفع ترک به حساب می آید و می تواند سوزش و خارش را رفع کند، این ماده لبنی دارای لاکتیک اسید است که برای حفظ رطوبت پوست و رها شدن از شر سلول های مرده مفید است، شیر نه تنها پوست ترک خورده را آبرسانی می کند بلکه باعث تقویت و روشن شدن پوست هم خواهد شد.
برای استفاده از شیر توصیه می شود که قسمتی از حوله ای تمیز را در شیر سرد خیس کرده و روی ترک های پوست بمالید، ده دقیقه آن را روی پوست نگه دارید و بعد بخش دیگر حوله را در آب گرم خیس کرده و شیر را پاک کنید، می توانید هرروز از این روش استفاده کنید.

گلاب و گلیسیرین

برای رفع پینه های شدید می توانید از ترکیب گلاب و گلیسیرین استفاده کنید، برای این منظور آن را روی پوست خشک استفاده کنيد، خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی بالایی دارد و می تواند پوست را تغذیه کند، علاوه بر این به خلاص شدن از مشکلات مختلف پوستی کمک می کند.
برای درست کردن این ترکیب یک چهارم فنجان گلیسیرین را با یک و نیم فنجان گلاب مخلوط کنید و در بطری اسپری بریزید، بعد چند بار در روز روی دستان خود اسپری کنید تا پوست نرم شود، برای به دست آوردن فایده بیشتر، قبل از اسپری بطری را خوب تکان دهید.

روش های دیگر

علاوه بر روش های اشاره شده می توانید از مواد دیگر نیز برای درمان استفاده کنید، در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

درمان پینه با آسپرین

آسپرین ترکیبی اسیدی و قوی است که برای پینه بسیار مفید است، البته به هیچ عنوان نباید آن را روی پوست سالم گذاشت، این ماده را کافیست له کنید و با مقدار مساوی از سرکه سیب ترکیب کرده و همان میزان آب اضافه کنید، بعد از ده دقیقه ماندن این ترکیب روی پینه به سادگی می توانید پینه را با سنگ پا جدا کنید.

نمک اپسوم استفاده کنید

نمک اپسوم می تواند مانند لایه بردار عمل کند، این ماده پینه را نرم می کند و در آماده سازی پوست برای لایه برداری با مواد دیگر بسیار کمک کننده است، برای استفاده از آن دو تا سه قاشق غذاخوری از نمک را در یک تشت آب یا کاسه آب گرم ترکیب کرده و پینه را در آن خیس کنید، ده دقیقه بعد خواهید دید که چقدر پوستتان نرم شده و می توانید با سوهان پینه یا سنگ پا آن را جدا کنید، این کار را دو تا سه بار در هفته انجام دهید.

از آب گرم استفاده کنید

برای این منظور می توانید ناحیه ای را که پینه دارد بیست دقیقه در آب گرم قرار دهید، بعد از خشک کردن پوست با حوله ببینید که می توانید لایه ای از پینه را با انگشت به آرامی جدا کنید یا نه، چند بار این کار را تکرار کنید، با تکرار ممکن است بتوان کل پینه را جدا کرد، معمولا این روش از اولین روش های درمان پینه بخصوص در مراحل ابتدایی آن به حساب می آید.

از سنگ پا کمک کنید

از روش های ساده ای که برای درمان پینه پا به کار می رود استفاده از سنگ پا است، سنگ پا معمولا برای لایه برداری از پوست مرده به کار می رود، برای استفاده از آن می توانید پاها را به مدت ده دقیقه در آب گرم خیس کنید و بعد با سنگ پا بع شکل دایره ای یا پهلو به پهلو روی آن بکشید، ممکن است نیاز به چند روز تکرار این کار داشته باشید.

از سنگ پا کمک کنید

استفاده از کرم های لایه بردار

این کرم ها و یا لوسیون ها می توانند سلول های مرده را حذف کنند، ترکیباتی مانند اسید سالیسیلیک اوره یا لاکتات آمونیوم می توانند به از بین بردن پینه کمک کنند، ممکن است فرد نیاز استفاده روزانه داشته باشد، البته قبل از مصرف مواد موجود در لوسیون را چک کنید تا حساسیت زا نباشند و یا برای شما مشکل ایجاد نکنند.

استفاده از ارتز

ارتز، مکانیک پا را با اصلاح مشکلات عملکردی بهبود می بخشد، باعث می شود که توزیع مجدد وزن بدن تغییر کند و هدف از به کار گرفتن آن کم کردن فشار و اصطکاک و استراحت پوست است.

دبریدمان

دبریدمان یا تراشیدن پینه پا باعث می شود که پوست صاف شود و ضخامت آن از بین برود، از توزیع فشار غیر طبیعی بر ناحیه مورد نظر جلوگیری می کند.

داروهای کراتینولیتیک

این داروها مانند آلفا هیدروکسی اسیدها یا بتا هیدروکسی اسیدها یا اوره باعث می شوند که پوست نرم شود و بعد پینه پوسته پوسته شده و از بین برود، برای اینکه راحت تر پوست را بتراشید می توانید آن ها را روی پوست اعمال کنید.

موارد مشابه با پینه

ممکن است مشکل شما پینه نباشد و آن را با پینه اشتباه بگیرید،مسائلی مانند زگیل، میخچه، تومورهای پوستی و یا واکنش به یک جسم خارجی که در پوست فرو رفته است مثلا یک تکه چوب یا یک تکه شیشه، اختلالات ژنتیکی و متابولیک پوست نیز می توانند باعث ضخیم شدن پوست شوند و با پینه اشتباه گرفته شوند.

سوالات رایج

کدام قسمت های بدن بیشتر دچار پینه می شوند؟

پاها، نوک انگشتان و کف دست ها

آیا پینه مشکلی جدی است؟

در اغلب مواقع پینه مشکل جدی نیست و نیاز به مراقبت اورژانسی ندارد


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من