بلاگ

درمان گیاهی لکه های پوستی

فهرست مطلب

لکه های پوستی مختلف به دلایل گوناگونی می توانند روی پوست ایجاد شوند و فرد را کلافه کنند، اولین کار در این زمان پیشگیری از ایجاد لکه هاست که با روش های مختلف مراقبت از پوست صورت می گیرد اما اگر مبتلا شدید باید در ابتدا علت اصلی وجود لکه ها را کشف کنید و بعد سراغ درمان های مختلف بروید، درمان های گیاهی لکه های پوستی معمولا اثربخش هستند، در صورت نتیجه نگرفتن روش های مختلف توسط پزشک تجویز می شوند و در مرحله آخر ممکن است فرد نیاز به لیزر داشته باشد.

درمان گیاهی لکه های پوستی

دلایل و روش های پیشگیری از ایجاد لکه

همان طور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است و بهتر است قبل از هر کاری سراغ روش های پیشگیری بروید تا بتوانید از پوست خود در برابر عوامل خارجی و داخلی بدن محافظت کنید، در ادامه به بررسی چند مورد از دلایلی که می توانند باعث ایجاد لکه شوند می پردازیم.

اشعه نور خورشید

از دلایل ایجاد لکه های پوستی مختلف در معرض آفتاب بودن است که باید به آن توجه کنید، اگر نگران کمبود ویتامین دی در بدن خود هستید می توانید آن را از طریق منابع دیگر دریافت کنید، توجه کنید که اشعه های نور خورشید اگر بیش از حد و مدام بر شما بتابند عوارض مختلفی در پی خواهند داشت، سعی کنید از کرم ضد آفتاب نیز غافل نشوید و کلاه های آفتاب گیر بزرگ و عینک آفتابی استفاده کنید و لباس های پوشیده تری تن کنید.

زخم آکنه و بیماری پوستی


از جمله دلایلی که باعث بیماری پوستی می شود می توان به مسدود شدن منافذ پوستی اشاره کرد، اگر این منافذ که معمولا با چربی زیاد یا سلول های مرده مسدود می شوند همینگونه بمانند باعث بیماری های خاصی مانند آکنه و ایجاد لکه می شوند، اگر این اتفاق در لایه های بالایی اپیدرم ایجاد شود جوش های سرسیاه به وجود می آیند که می توانند پوست را دچار مشکل کنند، اما اگر در لایه های داخلی تر این تجمع سلول های مرده و چربی ایجاد شوند باعث ایجاد آکنه خواهند شد، عوامل مختلف ممکن است باعث بیماری شوند، بهترین راه در ابتدا سراغ پزشک رفتن و مشورت با اوست.

ابتلا به بیماری ماکولار لکه های سیاهی در پوست ایجاد می کند


ماکولار آمیلوئیدوز نام بیماری خاصی است که در افرادی که استعداد ژنتیکی خشکی پوست دارند ایجاد می شود و در آن ماده سیاه رنگی به نام آمیلوئید در پوست رسوب می کند، در این بیماری که گفته می شود درمان قطعی ندارد معمولا سعی می شود پوست مرطوب نگهداری شود و از پمادهای ضد التهاب استفاده شود، استفاده از محلول های آمیلوئید هم در این بیماری رایج است مثل متیل سولفوکساید، البته نباید در استفاده از این محلول ها کل پوست را زیر نظر داشت، تنها باید لکه های تیره و مقابل چشم را باید پوشاند، درمان های لیزری که گاهی باعث بدتر شدن ماکولار می شوند، درمان های خوراکی مانند رتینوئیدها و لایه بردار های خوراکی پوست با دوز کم هم از روش های دیگر درمان این بیماری هستند، به طور کلی برای درمان آن باید سراغ پزشک بروید تا روش مناسب شما را به شما پیشنهاد بدهد.

بیماری پوستی در کودکان


یکی از رایج ترین اتفاقات که ممکن است برای کودکان اتفاق بیفتد ایجاد لک سفید روی پیشانی آن هاست، این لک می تواند نشانی از بیماری ویتیلیگو یا برص باشد، این عارضه معمولا با بیماری های تیروئیدی همراه می شود و کودک باید غربالگری بیماری های تیروئیدی را انجام دهد، این بیماری خود به خود درمان نمی شود و درمان گیاهی نیز نباید خودسر انجام شود، حتما باید به پزشک مراجعه کنید و کودک را تحت نظر پزشک درمان کنید.

روش درمان ویتیلیگو یا برص


برای درمان این بیماری خود ایمنی معمولا از روش های مختلفی استفاده می کنند، از جمله این روش ها می توان به داروهای موضعی و تاپیکال، داروهای سیستمیک و خوراکی اشاره کرد، علاوه بر این ممکن است تزریق سلول صورت گیرد که در آن رنگدانه های سلول را به پوست تزریق می کنند تا رنگ را بهبود بخشند، در مواردی که بیماری خیلی پیشرفت کرده باشد ممکن است پزشک تصمیم بگیرد تا کل بدن بیمار را سفید کند که در این صورت رنگدانه های سالم را هم از بین می برند تا کل بدن یک دست شود.

برای مزونیدلینگ سراغ متخصص بروید


مزونیدلینگ از جمله روش های جوان سازی، از بین بردن اسکار، بستن منافذ و… برای پوست به حساب می آید که اگر به درستی انجام نگیرد به دلیل خطای اپراتور می تواند باعث ایجاد لکه در پوست شود، پس حتما دقت کنید که از پزشک متخصص برای درمان کمک بگیرید و در صورت لک شدن حتما از پزشک کمک بگیرید.

خال های ریز قهوه ای زیر گوش و در گردن یا روی لب


این خال ها معمولا به دلایل مختلفی ایجاد می شوند که می تواند به خاطر نور آفتاب یا حتی ژنتیک فرد باشد، معمولا با روش های گوناگونی آنها را رفع می کنند که عمل جراحی و لیزر نیز جزو روش هاست، البته لیزر معمولا برای خال هایی که ممکن است بدخیم شوند به کار می رود، اگر این خال ها مادرزادی باشند معمولا از زمان تولد وجود ندارند و بعد از بلوغ پررنگ می شوند و ممکن است به آن ها مو نیز اضافه شود، البته همیشه این خال ها را جراحی نمی کنند و در مواردی که فرد مشکلی از جهت زیبایی ندارد به آن ها دست نمی زند.

خال های ریز قهوه ای زیر گوش و در گردن یا روی لب

کک و مک


برخی از افراد که دچار کک و مک هستند عوامل زیادی در ابتلا به بیماری خود دارند اما توجه کنید که مهم ترین دلیل و حتی تشدید کننده کک و مک نور آفتاب است، حتی اگر این بیماری درمان شود حتما باید مراقبت از پوست به طوری جدی صورت گیرد، کک و مک حتی اگر ارثی باشد باز هم قابل رفع است، اما باید توسط پزشک متخصص برای درمان اقدام کرد.

لکه کبدی چیست؟


لکه کبدی خال های قهوه ای صافی هستند که روی پوست ایجاد می شوند و در اصطلاح به آن ها خال های پیری می گویند، این مشکل که در گردن و صورت ایجاد می شود معمولا در ابتدا از دست ها شروع می شود و علت اصلی آن پیری نیست بلکه آسیب های مختلفی است که در سال های دراز زندگی به پوست وارد شده و حالا با لکه خود را نمایان می سازد، این مشکل در افرادی که پوست سفیدتری دارند بیشتر دیده می شود و همچنین افرادی که از دستگاه های برنزه و آفتاب زیاد استفاده می کنند نیز در معرض این مشکل پوستی هستند، البته لکه کبدی خطرناک نیست و تنها باعث بیشتر نشان دادن سن شما می شود، این لکه ها را نیز با روش های گیاهی می توان از بین برد.

از دیگر دلایل ایجاد لکه در پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:


ژنتیک
بارداری
اشعه UV
تغییرات هورمونی مانند بارداری
استرس و فشار روانی بالا
تغذیه
عفونت

گیاهان موثر در نابودی لکه های پوست:


برای نابودی لکه های پوستی بعد از شناختن علت ایجاد این لکه ها می توانید از بین هزاران روش گیاهی که وجود دارد روش مورد اقبال خود را استفاده کنید، توجه کنید که بهتر است همزمان از چندین روش استفاده نکنید این کار ممکن است پوست شما را حساس کند و به آن آسیب بزند، اگر بیماری خاصی دارید یا پوست شما دچار مشکل خاصی است قبل از اینکه سراغ این روش ها بروید حتما با پزشک مشورت کنید.

با آلوئه ورا پوست روشن تری داشته باشید


آلوئه ورا گیاهی سرشار از خواص ضد میکروب و ضد لکه است که به همین دلیل استفاده از آن در لوازم آرایشی بهداشتی نیز کاربرد فراوانی دارد، این گیاه تاثیر زیادی در کاهش آفتاب سوختگی و درمان آکنه و لکه های سیاه و قهوه ای دارد، علاوه بر این ها در رفع اغلب اختلالات پوستی نیز کارآمد است.

با آلوئه ورا پوست روشن تری داشته باشید

روش استفاده از آلوئه ورا برای نابود کردن لکه های پوست


برای استفاده از این گیاه یک برگ از آلوئه ورا را برش دهید تا ژل آن خارج شود، بعد از به دست آمدن ژل آن را مستقیما روی پوست خود بگذارید و بیست دقیقه نگه داشته بعد بشویید، بهترین روش استفاده از آلوئه ورا گیاه تازه آن است، البته لوازم آرایشی مختلف نیز وجود دارند که در مواد خود از آلوورا استفاده می کنند.

بلغور جوی دو سر برای درخشان کردن پوست


از جمله گیاهانی که خواصی ضد التهابی دارد و می تواند مشکلات پوستی مختلف را کاهش دهد بلغور جوی دو سر یا Oatmeal است، این گیاه از پرک شدن گیاه جوی دو سر به دست می آید و ارزش غذایی بالایی دارد، از جمله ویتامین های این گیاه می توان به ویتامین ب1 تیامین، ب دو ریبوفلاوین، ب 3 نیاسین، ب 5 پانتوتنیک اسید، ب6، ب6 اسید فولیک، ویتامین ای و کا اشاره کرد، علاوه بر این بلغور جوی دو سر دارای آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم و کلسیم نیز هست.

روش درست کردن ماسک با بلغور جوی دو سر


برای درست کردن این ماسک سه قاشق غذاخوری جوی دو سر را با یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری شیر مخلوط کرده خمیر به دست آمده را روی صورت خود اعمال کنید، این ماسک را تا زمان خشک شدن می توانید نگه دارید و بعد صورت خود را بشویید.

روش دیگر درست کردن ماسک با بلغور جوی دوسر:

روش دوم این است که دو قاشق چای خوری از جوی دو سر را همراه با نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه ترکیب کرده و یک قاشق غذاخوری پودر نخود به آن اضافه کنید، ترکیب به دست آمده را همراه با یک قاشق چایخوری پودر برگ چای سبز و آب مخلوط کنید تا ماسک آماده شود، آن را تا زمان خشک شدن روی پوست خود نگه دارید و بعد صورتتان را بشویید.

فواید خیار برای روشن کردن پوست


از جمله گیاهان بسیار موثر برای پوست و سلامتی آن خیار است، ویتامین ها و مواد موجود در خیار به سادگی باعث از بین رفتن لکه های تیره می شوند، علاوه بر این می توانید آن را به منظور آبرسانی پوست نیز به کار ببرید و استفاده از آن روی چشم ها موردی نخواهد داشت، به همین سبب روشی غیر مضر برای چشم ها به حساب می آید که به سادگی می توان به آن دسترسی داشت.

روش استفاده از خیار برای کاهش لکه های پوستی


برای کاهش لکه های پوستی خود یک عدد خیار، یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق غذا خوری آب لیمو نیاز دارید، این مواد را در مخلوط کن بریزید و بعد از مخلوط شدن روی صورت خود اعمال کنید، نیم ساعت زمان برای ماندن این ماسک گیاهی روی پوست کافیست و بعد از آن می توانید صورت خود را بشویید.

روش دوم:
روش دیگر برای استفاده از خیار در درست کردن ماسک این است که یک عدد خیار و دو قاشق غذاخوری ماست را با هم ترکیب کنید و در مخلوط کن به خوبی همزده و بعد روی صورت خود اعمال کنید.

جعفری و از بین بردن لکه ها


مصرف جعفری می تواند برای پوست معجزه کند، این گیاه سرشار از ویتامین ث و آ است که برای پوست اهمیت بالایی دارند و می توانند باعث تولید بیشتر کلاژن در پوست نیز بشوند، علاوه بر این جعفری در نابودی رادیکال های آزاد و درخشان کردن پوست نقش دارد و می توان آن را به شکل های مختلف برای پوست مصرف کرد.

جعفری و از بین بردن لکه ها

ماسک ضد لکه جعفری


برای درست کردن این ماسک کافیست برگ های جعفری ها را در مخلوط کن ریخته و با یک قاشق چای خوری آب لیمو و دو قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید، خمیر به دست آمده را می توانید مانند ماسک روی پوست بگذارید و بیست دقیقه نگه دارید، بعد از بیست دقیقه آن را بشویید و هر روز تکرار کنید.

درست کردن چای با جعفری

چای جعفری نیز نقش زیادی در درخشان کردن پوست خواهد داشت، برای درست کردن این چای برگ های جعفری را با دو فنجان آب داغ بجوشانید و ده دقیقه آن را دم کنید، بعد از آن یک قاشق آب لیمو به دمنوش اضافه کرده و بعد از رد کردن از صافی بگذارید تا خنک شود، بعد از مدتی که خنک شد می توانید با پنبه یا پارچه ای نرم چای را روی صورت خود بمالید و بعد از نیم ساعت آن را بشویید، این روش نیز هر روز می تواند تکرار شود.

مصرف چوب صندل برای رفع لکه های پوستی

پودر چوب صندل از جمله موادی است که می تواند به شما در داشتن پوستی زیبا کمک کند، این گیاه که معمولا برای انواع مختلف پوست کاربرد دارد و می تواند به انواع پوست در بهبود و زیبایی کمک کند معمولا به شکل های مختلف و با مواد مختلفی استفاده می شود که به رفع لکه های پوستی هم کمک می کند.

روش درست کردن ماسک با چوب صندل


برای درست کردن ماسک یک قاشق غذاخوری پودر چوب صندل را با یک قاشق غذاخوری گلیسیرین، سه قاشق غذاخوری شیر یا عسل و گلاب ترکیب کنید و خمیر را روی صورت خود بمالید، بعد از نیم ساعت می توانید ماسک را بشویید و از فواید آن بهره ببرید.

روش دوم:
روش دیگری که برای درست کردن ماسک به کار می رود ترکیب دو قاشق غذاخوری پودر چوب صندل با سه قاشق غذا خوری آب پرتقال و چهار یا پنج قطره روغن ویتامین ای است، این خمیر را سه بار در هفته روی پوست استفاده کنید تا تاثیر فوق العاده آن را در رفع لکه های پوستی ببینید.

تاثیر ترب کوهی در درخشان کردن پوست

از جمله گیاهان موثر دیگری که می توانید از آن برای کاهش لکه های تیره در پوست خود استفاده کنید ترب کوهی است، این گیاه که نقش موثری در درمان آکنه و لکه های تیره دارد معمولا به شکل ماسک به کار می رود اما مصرف خوراکی آن نیز تاثیر و فواید زیادی برای بدن خواهد داشت.

روش مصرف ترب کوهی برای پوست

شاید به دلیل خاصیت تند بودن این گیاه فکر کنید که نمی توان آن را روی پوست استفاده کرد اما در اشتباهید، درست کردن خمیری مناسب می تواند ترب را به ماسکی مفید برای پوست شما بدل کند، برای این منظور کافیست ترب کوهی را رنده کنید و کمی آب به آن اضافه کنید و همراه با یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق غذا خوری سرکه سیب مخلوط کرده روی پوست بگذارید، بیست دقیقه زمان برای این ماسک کافیست و می توانید سه بار در هفته سراغ آن بروید، البته توجه کنید که ماسک را بدون عسل و سرکه سیب نیز می توانید به کار ببرید، یعنی تنها از ترب رنده شده و آب استفاده کنید.

تاثیر سیب زمینی در درخشان کردن پوست


سیب زمینی از جمله گیاهان سرشار از نشاسته ای است که خواصی سفید کننده دارد و به این منظور می تواند رنگدانه های پوستی را کاهش دهد، این گیاه از راه های مناسبی است که برای نابود کردن لکه های سیاه پوستی می توان از آن ها بهره گرفت، در ادامه روش استفاده از این گیاه برای سفید کردن پوست و از بین بردن لکه ها را بررسی می کنیم.

تاثیر سیب زمینی در درخشان کردن پوست

چگونه از سیب زمینی برای نابود کردن لکه های پوستی استفاده کنیم؟


برای این منظور کافیست سیب زمینی را پوست بکنید، رنده کنید و همراه با یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کرده روی پوست بگذارید، سعی کنید قسمت های لکه دار را کاملا پوشش دهید و بعد از یک ربع آن را بشویید، قبل از شستن از خشک شدن ماسک روی پوست مطمئن شوید، اگر هنوز خشک نشده بود می توانید مقدار بیشتری آن را روی پوست خود نگه دارید.

تاثیر پیاز در کاهش لکه های سیاه پوست


برای اینکه از این گیاه استفاده کنید باید حتما آب آن را بگیرید، آبمیوه گیری یا مخلوط کن می تواند به شما کمک کند، در این روش اگر از بوی بد پیاز رنج می برید می توانید آن را با مقداری عسل ترکیب کنید تا بو را کاهش دهد اما به هر حال بوی آن از بین نخواهد رفت، البته بعد از شستن صورت با آب و صابون بوی آن به کلی خواهد رفت و نگرانی ندارد.

روش استفاده از پیاز برای کاهش لکه ها


آب پیازی که آماده کرده اید را با تکه ای پنبه یا پارچه نرم روی پوست صورت خود بمالید و بعد از خشک شدن آن را بشویید، راه دیگر ترکیب همین آب پیاز با عسل است، برای هر یک قاشق غذاخوری آب پیاز شما به یک قاشق غذا خوری عسل نیاز دارید، بعد از آماده کردن ترکیب خود آن را روی لکه ها اعمال کنید و بیست دقیقه بعد بشویید.

تاثیر سیر در از بین بردن لکه های پوستی


سیر از جمله گیاهان بسیار مهم در طب سنتی به حساب می آید که می تواند عفونت های مختلف بدن را درمان کند، این گیاه سرشار از ترکیبات ارگانوسولفور است که خاصیتی ضد باکتری و ضد التهابی دارد و می تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند.

روش مصرف سیر برای پوست


یکی از بهترین راه ها مصرف بیشتر سیر در غذاست، حبه های سیر را می توان با نان تست یا نوشیدنی های مختلف مصرف کرد، علاوه بر این پودر یا کپسول سیر نیز در بازار وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد، اما توجه کنید که نباید از سیر مستقیما روی پوست خود استفاده کنید، ممکن است برخی منابع آنلاین این کار را توصیه کنند اما توجه کنید که سیر می تواند باعث سوزاندن پوست شود و باید در مصرف آن احتیاط داشت.

کشمش قرمز برای پوست


گیاه دیگری که می توانید از آن برای از بین بردن لکه ها بخصوص لکه های کبدی استفاده کنید کشمش بی دانه قرمز است، باید از کشمش پخته شده برای این منظور استفاده کنید.

روش استفاده از کشمش قرمز برای درست کردن ماسک


برای درست کردن ماسک یک فنجان کشمش بی دانه قرمز را بپزید و بعد در مخلوط کن با یک چهارم فنجان ارده و مقدار کمی آب ترکیب کنید، بعد از به دست آمدن خمیر می توانید آن را روی لکه ها بگذارید و بیست دقیقه نگه داشته بعد صورت خود را بشویید.

کمک گرفتن از گوجه فرنگی برای سفیدی پوست


گوجه فرنگی گیاهی سرشار از ویتامین ث است و همان طور که می دانید ویتامین ث نقش بسیار مهمی در درخشان کردن پوست دارد، می توانید با استفاده از آن لکه های سیاه و قهوه ای پوست را هم از بین ببرید، بهترین روش برای درست کردن ماسک گوجه فرنگی ترکیب آن با عسل است.

کمک گرفتن از گوجه فرنگی برای سفیدی پوست

درست کردن ماسک گوجه فرنگی و عسل


یک قاشق غذا خوری از عسل را با دو قاشق غذا خوری آب گوجه فرنگی مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را روی قسمت های تیره بگذارید، البته سعی کنید کل صورت بجز چشم ها را با خمیر بپوشانید اما در قسمت های تیره بیشتر ماسک را اعمال کنید، بعد از خشک شدن می توانید صورت خود را بشویید.

روش دیگری برای درست کردن ماسک گوجه فرنگی:

راه دیگری که می توانید امتحان کنید درست کردن ماسک با ترکیب گوجه فرنگی و شکر است، این ترکیب را به مدت ده دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید و بعد آن را بشویید، می توانید از ترکیب دو قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی و یک قاشق غذا خوری آبلیمو نیز استفاده کنید و ماسک بسازید، این ماسک بعد از خشک شدن روی پوست باید شسته شود.

استفاده از قاصدک برای از بین بردن لکه های پوستی


می توانید شیره ساقه قاصدک را بعد از کندن (و فوت کردن) مشاهده کنید، این شیره می تواند لکه های مربوط به پیری را از پوست حذف کند، برای این منظور کافیست شیره را مستقیما روی خال ها بگذارید، توجه کنید که این کار دو بار در روز باید انجام شود و بعد از پنج دقیقه ماندن شیره حتما باید پوست خود را بشویید.

تاثیر عصاره رزماری در رفع لکه های پوستی


عصاره رزماری دارای مواد شیمیایی و ترکیبات مختلفی است که خاصیتی آنتی اکسیدانی دارند و می توانند باکتری های مختلف را از بین ببرند، این گیاه می تواند برای آکنه بسیار مفید باشد، علاوه بر این طبق تحقیقاتی که در سال 2013 بر روی مدل های موش و سلول های انسانی صورت گرفته این عصاره می تواند التهاب ناشی از باکتری مولد آکنه را نیز کاهش دهد.

میوه های مفید برای درخشانی پوست


مصرف میوه های گوناگون نقش بسیار زیادی در سلامت بدن دارد، برای مراقبت از پوست خود نیز می توانید سراغ میوه ها بروید و از آن ها بهره ببرید، در ادامه به معرفی میوه های مفید برای رفع لکه های پوستی می پردازیم که می توانید با آن ها پوست درخشان تری داشته باشید.

آناناس روشن کننده و کلاژن ساز است


از جمله میوه های بسیار مفید برای پوست که می توانید سراغ آن بروید آناناس است، این میوه سرشار از ویتامین هایی مانند ویتامین آ و ث است که می تواند لکه های تیره را نابود کند و باعث بهبود کلاژن سازی در پوست شود، در ادامه روش استفاده از این میوه برای پوست را بیان می کنیم.

آناناس روشن کننده و کلاژن ساز است

چطور ماسک آناناس بسازیم؟


برای درست کردن این ماسک، یک چهارم آناناس را با مخلوط کن مخلوط کنید تا آب آن به دست آید، این آب را با پنبه یا پارچه ای نرم روی پوست بمالید و بعد از خشک شدن بشویید، می توانید از ترکیب این آب با مقدار برابری از ماست معمولی نیز استفاده کنید، برای نگه داری ترکیب دوم روی پوست بیست تا بیست و پنج دقیقه زمان نیاز دارید، این ماسک را سه بار در هفته روی پوست اعمال کنید.

تاثیر توت فرنگی در کاهش لکه ها


توت فرنگی به عنوان میوه ای ضد لک برای پوست شناخته می شود که سرشار از ویتامین ث، کا و کلسیم و منیزیم است، این میوه که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند معمولا برای مقابله با التهاب های مختلف و کاهش پف چشم نیز کاربرد دارد و آلفا هیدروکسی اسید موجود در آن می تواند به پاکسازی پوست کمک کند، علاوه بر این توت فرنگی دارای ماده مهمی به نام اسید سالیسیلیک و اسید الگیگ است که لکه های تیره پوست را از بین می برد و در سفت کردن حفره های پوستی و کاهش ابتلا به آکنه موثر است، ویتامین ث موجود در این میوه برای محافظت از پوست در برابر عوامل مختلف نقش دارد.

روش درست کردن ماسک ضد لک توت فرنگی


برای درست کردن ماسک توت فرنگی پنج عدد توت فرنگی را همراه با یک قاشق غذاخوری عسل در مخلوط کن بریزید و بعد از به دست آمدن خمیر آن را روی پوست بگذارید، چهل دقیقه زمان برای این کار کافیست و بعد از آن می توانید صورت خود را با آب گرم بشویید، می توانید از ترکیب توت فرنگی با سرکه سیب هم استفاده کنید، بیست دقیقه زمان برای نگه داشتن این ماسک روی پوست کافیست و بهتر است دو بار در هفته سراغ آن بروید، اگر بخواهید می توانید از ترکیب توت فرنگی با شیر نیز برای درست کردن ماسک بهره ببرید.

روش درست کردن ماسک ضد لک توت فرنگی

استفاده از لیمو برای نابود کردن لکه های قهوه ای


برای از بین بردن لکه های قهوه ای پوست خود می توانید سراغ آبلیمو بروید، برای استفاده از آن کافیست یک تکه پنبه یا پارچه ای نرم را به آبلیمو آغشته کنید و روی پوست بکشید، بعد از خشک شدن هم می توانید با آب ساده آن را بشویید، علاوه بر این می توانید از آب برای رقیق کردن آبلیمو استفاده کنید و بعد آن را روی پوست بکشید، در این هنگام توجه داشته باشید که نباید زیر نور خورشید بروید زیرا ممکن است باعث افزایش حساسیت پوستی شود، علاوه بر این در صورت داشتن زخم باز نیز نباید سراغ این روش رفت.

روش استفاده از آبلیمو برای نابود کردن لکه های پوستی


روش های مختلفی برای استفاده از آبلیمو وجود دارد که ما در اینجا از سه روش یاد می کنیم، توجه کنید که به جای لیموی تازه می توانید از آبلیموی صنعتی هم استفاده کنید اما بهتر است این کار را زیاد تکرار نکنید.

روش استفاده از آبلیمو برای نابود کردن لکه های پوستی

آب لیمو را با شکر ترکیب کنید


علاوه بر روش مستقیم استفاده از آبلیمو در نابود کردن لکه ها که به آن اشاره کردیم می توانید از ترکیب این آب میوه با شکر نیز استفاده کنید، برای این منظور کافی است آب یک عدد لیمو را در کاسه ای ریخته و دو تا چهار قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید، بعد از این کار شکر را به خوبی ترکیب کنید تا ماده شما شکل خمیری به خود بگیر و بعد آن را روی لکه های خود بمالید، بعد از نیم ساعت ماندن می توانید آن را با آب سرد بشویید، توجه کنید که برای جلوگیری از خشکی پوست باید هر بار قبل از مصرف از مرطوب کننده استفاده کنید.

به آبلیمو و شکر عسل نیز اضافه کنید


روش دیگر این است که به ترکیبی که در بالا اشاره کردیم دو قاشق غذاخوری عسل هم اضافه کنید و آن را روی پوست بمالید، این کار علاوه بر از بین بردن لکه های قهوه ای پوست می تواند باعث درخشان شدن کلی پوست هم بشود و رطوبت پوست را هم حفظ کند، عسل از پوست شما در برابر خشکی محافظت خواهد کرد.

میوه ای مفید برای پوست: پاپایا


از جمله میوه هایی که می توانید از خواص آن برای پوست بهره ببرید پاپایاست، این میوه دارای آنزیم پاپائین است که می تواند لایه های اضافی پوست را بردارد و باعث درمان لکه ها شود، البته برخی از افراد که به لاتکس حساسیت دارند به این میوه حساسیت دارند و نمی توانند از آن استفاده کنند، اما اگر فرد حساسیت نداشت می تواند به سادگی از این میوه کمک بگیرد.

روش درست کردن ماسک پاپایا برای پوست


برای درست کردن ماسک پاپایا نصف آن را در مخلوط کن بریزید و بعد از خمیر شدن به مدت بیست دقیقه روی صورت نگه داشته بعد صورت خود را بشویید، راه دیگری که برای استفاده از این میوه می توان امتحان کرد ترکیب آن با روغن نارگیل است که در این صورت برای هر یک قاشق غذاخوری از خمیر پاپایا به یک قاشق چای خوری روغن نارگیل نیاز دارید، بعد از میکس کردن ماسک را روی پوست بگذارید و بعد از نیم ساعت آن را بشویید، این روش سه بار در هفته می تواند تکرار شود.

تاثیر پرتقال در سفید کردن پوست


پرتقال از جمله میوه های سرشار از ویتامین ث است که تاثیر زیادی در درخشان کردن پوست دارد، می توانید علاوه بر فواید خوراکی این میوه از طریق آب میوه یا پوست آن نیز ماسک های گیاهی سالمی برای خود بسازید که بتوانند به ترمیم پوست شما کمک کنند.

روش درست کردن ماسک پرتقال


یکی از ساده ترین راه ها برای درست کردن ماسک این است که یک قاشق غذاخوری از آب این میوه را با یک قاشق چای خوری سرکه سیب مخلوط کنید و روی پوست اعمال کنید، بعد از خشک شدن می توانید صورت خود را بشویید و از نرم کننده برای نرم کردن پوست استفاده کنید.

استفاده از پوست پرتقال برای سفید کردن پوست


علاوه بر تاثیر خود پرتقال در از بین بردن لکه های پوستی می توانید از تاثیر پوست آن نیز بهره ببرید، برای استفاده از پوست این میوه حتما باید آن را به طور خشک شده داشته باشید و بعد آن را رنده کرده و پودر کنید.

روش درست کردن ماسک با پوست پرتقال


برای درست کردن ماسک یک قاشق چای خوری پودر پوست پرتقال نیاز دارید که باید آن را با دو قاشق غذاخوری ماست ترکیب کنید تا خمیرتان آماده شود، بعد از آماده شدن آن را روی پوست اعمال کنید تا به از بین بردن لکه ها کمک کند، روش دیگری که می توانید امتحان کنید ترکیب کردن دو قاشق غذا خوری پودر پوست پرتقال با دو قاشق غذاخوری شیر و یک قاشق عسل است که می تواند تاثیر زیادی در سفید کردن لکه ها داشته باشد.

روش درست کردن ماسک با پوست پرتقال

ادویه های موثر در از بین بردن لکه های پوست


ادویه ها از جمله موثرترین مواد مورد استفاده در آشپزی های ایرانی هستند که استفاده از آن ها می تواند به کاهش مشکلات پوستی نیز کمک کند، برای این منظور می توانید با آن ها ماسک های خانگی ساده ای درست کنید که لکه های پوست را از بین ببرند.

تاثیر زردچوبه در درخشان کردن پوست


زردچوبه از جمله ادویه های پرکاربرد در آشپزی های ایرانی است که به راحتی می توانید آن را پیدا کنید، کورکومین مشهور ترین ماده موجود در آن است که خواصی ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و نوعی آنتی اکسیدان قوی است، برای استفاده از آن می توانید مطمئن باشید که پوست شما زرد نخواهد شد و می توانید آن را برای نابودی لکه ها به کار ببرید.

روش استفاده از زردچوبه برای نابود کردن لکه های رنگی پوست


نصف قاشق چای خوری از پودر زردچوبه را با یک قاشق چای خوری آب لیمو و دو قاشق غذا خوری شیر مخلوط کنید و آن را روی پوست خود بگذارید، بعد از یک ربع باید آن را بشویید، حتما دقت کنید که اگر بیش از این مقدار آن را نگه دارید ممکن است تاثیر معکوسی داشته باشد.

روش دوم:
روش دیگری که برای درست کردن ماسک می توانید سراغ آن بروید ترکیب نصف قاشق چای خوری زردچوبه با یک و نیم قاشق غذا خوری ماست و یک قاشق چای خوری روغن زیتون است، این ترکیب را بیست دقیقه روی پوست نگه دارید و بعد بشویید.

فواید دارچین برای پوست

از جمله ادویه های موثری که می توانید از آن برای درخشان کردن پوست خود استفاده کنید دارچین است، مصرف این ادویه در غذاها و دمنوش های مختلف می تواند به نابود کردن قارچ ها و باکتری ها کمک کند و سلول های مرده پوست را دفع کند، علاوه بر این دارچین در افزایش لطافت پوست نیز نقش دارد.

فواید دارچین برای پوست

از بین بردن لکه های پوست با زنجبیل


زنجبیل خاصیتی آنتی اکسیدانی دارد که ضد عفونی کننده و نرم کننده پوست به شمار آمده و باعث پاکسازی پوست می شود، این ادویه می تواند لکه های پوستی را از صورت شما پاک کند و باعث بهبود فعالیت سلول های پوست شود، برای این منظور می توانید مقدار بسیار کمی از آن را روی لکه های پوست بگذارید، البته توجه کنید که از عدم حساسیت خود نسبت به آن باید مطمئن شوید.

استفاده از لبنیات برای پوست


به طور کلی لبنیات مختلف در درست کردن ماسک های خانگی نقش بسزایی دارد و استفاده از آن ها می تواند به افزایش کیفیت و تاثیر ماسک کمک کند، در ادامه به بررسی چند مورد از مهم ترین لبنیات برای پوست و رفع لکه ها می پردازیم.

تاثیر شیر در نابود کردن لکه های پوست


از دیگر موادی که می توانید از آن برای سفید کردن طبیعی پوست خود استفاده کنید شیر است، برای این منظور می توانید ماسک های مختلفی با شیر بسازید که در ادامه یک نمونه از آن را معرفی می کنیم، توجه کنید که شیر از جمله غذاهای مغذی برای تمام قسمت های بدن است که باید آن را در رژیم غذایی خود حفظ کنید.

درست کردن ماسک ضد لکه با شیر


برای درست کردن این ماسک چهار قاشق غذاخوری از شیر را همراه با دو قاشق عسل ترکیب کرده و با پنبه روی پوست و لکه های خود بمالید، بعد از ده دقیقه ماساژ دادن به شکل دایره ای می توانید آن را بشویید، اگر بخواهید می توانید بعد از ده دقیقه ماساژ آن را ده دقیقه دیگر نیز روی پوست نگه دارید.

درست کردن ماسک ضد لکه با شیر

استفاده از ماست در درخشان کردن پوست


از جمله مواد موثر دیگری که برای نابودی لکه های پوستی پیشنهاد می شود ماست است، ماست اسید لاکتیکی دارد که در لایه برداری پوست های مرده نقش دارد و می تواند باعث بهبود پوست شود، البته سعی کنید بیش از سه بار در هفته سراغ ماست نروید.

روش استفاده از ماست برای نابودی لکه ها


برای استفاده از ماست در درست کردن ماسک می توانید دو قاشق غذا خوری از ماست معمولی را با یک قاشق غذا خوری بلغور جو دو سر پخته شده ترکیب کرده و یک قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید، بعد از این کار خمیر را روی پوست صورت اعمال کنید و بعد از بیست دقیقه نگه داشتن آن را بشویید.

روش دوم استفاده از ماست برای نابودی لکه های پوست


در روش دیگر می توانید ماست را همراه با نعناع و گلاب مخلوط کنید تا ماسک نرمی به دست بیاید، آن را روی پوست خود بمالید و نیم ساعت تا چهل دقیقه صبر کنید تا ماسک کمی خشک شود، بعد از آن می توانید صورت خود را با آب ملایم بشویید.

با دوغ می توانید پوست را از لکه ها خلاص کنید


دوغ، البته نه هر دوغی، می تواند به سفیدتر شدن پوست کمک کند، اما چه دوغی مناسب است؟ دوغی که به آن باتر میلک می گویند و در واقع دوغی است که بعد از کره گرفتن به دست می آید، این دوغ تنها با نوشیدن می تواند کمک کننده باشد اما روش هایی برای درست کردن ماسک آن نیز وجود دارد که در ادامه بیان می کنیم.

درست کردن ماسک ضد لکه با باترمیلک


برای استفاده از این نوع دوغ می توانید از روش مستقیم استفاده کنید و دوغ را روی لکه ها مالیده بعد از بیست دقیقه آن ها را بشویید، اما روش دیگر ترکیب این دوغ با آب گوجه فرنگی است، دو قاشق چای خوری از آب گوجه فرنگی با چهار قاشق چای خوری باترمیلک می تواند برای نابودی لکه ها مناسب باشد.

روغن های گیاهی موثر در درخشان کردن پوست


برای استفاده از روغن های گیاهی مختلف باید توجه داشته باشید که اگر روغن مورد استفاده شما جزو روغن های ضروری است حتما باید آن را با روغنی حامل ترکیب کرده و سپس روی پوست اعمال کنید، در ادامه این روغن ها را معرفی کرده ایم و روش مصرف هر یک از آن ها بررسی شده است.

استفاده از روغن کرچک


برای پاکسازی پوست خود از لکه های تیره و کمک به سفیدتر کردن آن یکی از بهترین راه ها استفاده از روغن گیاهی کرچک استف این روغن را می توانید در ترکیب با روغن دیگر استفاده کنید تا تاثیر آن را بیشتر کند، به هر حال پنج قطره از آن برای اعمال روی پوست کافیست و بعد از یک ساعت باید شسته شود، در صورت استفاده از روغن دیگر بهتر است از روغن نارگیل استفاده کنید و به مقدار برابر آن ها را ترکیب کرده بمالید و بعد از یک ربع صورت خود را بشویید.

تاثیر روغن درخت چای در رفع لکه های پوستی


روغن درخت چای روغنی سرشار از خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می توانید از آن برای درمان لکه های پوست استفاده کنید، این روغن حتی قابلیت جایگزینی آنتی بیوتیک را دارد و می توان از آن به صورت موضعی و خوراکی بهره برد.

روش مصرف روغن درخت چای برای پوست


در استفاده از این روغن بر پوست خود حتما باید توجه داشته باشید که به آن حساسیت نداشته باشید، این روغن بسیار قوی است و بهتر است آن را قبل از مصرف رقیق کنید، برای این منظور به هر یک قطره از روغن باعث 9 قطره آب اضافه کنید، بعد از ترکیب با پنبه یا پارچه ای نرم آن را روی لکه های پوستی خود اعمال کنید، می توانید یک یا دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

استفاده از روغن جوجوبا برای رفع لکه های پوستی


روغن جوجوبا ماده ای طبیعی و مومی شکل است که از دانه های درختچه جوجوبا استخراج می شود، این روغن به ترمیم پوست کمک می کند و در درمان آکنه موثر است، علاوه بر این خاصیتی ضد التهابی دارد و در رفع قرمزی، تورم جوش ها و ضایعات مختلف ملتهب موثر است، طبق تحقیقاتی که در سال 2012 صورت گرفته و در آن محققان به 133 نفر ماسک های خاک رس دارای روغن جوجوبا دادند بعد از 6 هفته این افراد که دو تا سه بار از این ماسک ها در هفته استفاده کرده بودند بهبودی 54 درصدی را مشاهده کردند.

استفاده از روغن جوجوبا برای رفع لکه های پوستی

روش استفاده از روغن جوجوبا:


برای مصرف این روغن باید اسانس جوجوبا را با ماسک صورت، ژل، کرم یا خاک رس ترکیب کرده و بعد روی آکنه اعمال کنید، می توانید این روغن را به تنهایی نیز با تکه ای پنبه روی پوست خود استفاده کنید اما قبل از این کار حتما باید از عدم حساسیت خود نسبت به روغن و از قوی نبودن آن برای پوست خود مطمئن شوید.

تاثیر مصرف روغن بادام شیرین در درخشان کردن پوست


از جمله روغن هایی که می توانید با استفاده از آن لکه های پوستی را از بین ببرید و باعث درخشان شدن پوست خود شوید روغن بادام شیرین است، این روغن که درمانی گیاهی برای انواع بیماری های پوستی به حساب می آید می تواند باعث نابودی لکه ها شده و با اسیدهای سالم و ویتامین های خود از پوست شما مراقبت کند، برای این منظور می توانید از ترکیب این روغن با مواد مختلف ماسک مورد نظر خود را بسازید، در ادامه ماسک پیشنهادی سحرانا را می خوانید.

روش درست کردن ماسک روغن بادام شیرین


اگر می خواهید لکه های پوستی را نابود کنید چهار تا پنج قطره از روغن بادام شیرین را همراه با دو قاشق چای خوری آبلیمو مخلوط کنید و به آن یک قاشق غذاخوری پودر شیر و یک قاشق غذا خوری عسل اضافه کنید، ماسک به دست آمده را خوب ترکیب کنید تا یکدست شود و بعد آن را روی صورت اعمال کنید، بعد از نیم ساعت می توانید صورتتان را بشویید و این کار را سه بار در هفته تکرار کنید.

مصرف روغن نارگیل برای کاهش لکه های پوستی


از جمله درمان های گیاهی دیگری که در نابود کردن لکه های پوستی می توان سراغ آن رفت استفاده از روغن نارگیل است، این روغن که خاصیتی ضد التهابی دارد و ضد باکتری است می تواند باکتری های مولد آکنه را هم از بین ببرد و به کاهش علائم بیماری های پوستی مانند قرمزی و تورم جوش ها کمک کند، روغن نارگیل در درمان سریع تر زخم های آکنه باز نیز موثر است و می توان از آن بهره برد.

روش استفاده از روغن نارگیل


برای استفاده از این روغن به ماده خاصی نیاز ندارید و بهتر است آن را به تنهایی روی پوست و لکه های خود بمالید، قبل از مصرف از خالص بودن روغن مطمئن شوید.

روش استفاده از روغن نارگیل

تاثیر مکمل های روغن ماهی در نابود کردن لکه های پوست


روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا سه است که می تواند التهابات پوستی را رفع کرده و از ابتلا به آکنه و لکه های مختلف جلوگیری کند، برای این منظور روزانه حدود 250 میلی گرم از این روغن برای افراد عادی کافیست، از جمله ماهی هایی که این روغن را به خوبی در خود دارند و مناسب مصرف هستند می توان به ماهی ساردین و قزل آلا اشاره کرد، علاوه بر این در گردو و دانه های کتان نیز می توان این روغن را یافت.

ویتامین های موثر در درخشان کردن پوست:


همان طور که در گیاهان مختلف مشاهده کردید دو ویتامین ث و ای از جمله مهم ترین ویتامین ها برای رفع لکه های پوستی هستند که باید به مصرف آن ها توجه نشان دهید.

ویتامین ث


ویتامین ث که تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد به عنوان ویتامینی ضد پیری، ضد لک و سفید کننده پوست شناخته می شود که کرم های مختلفی از آن نیز در بازار وجود دارند و به همین منظور استفاده می شوند، بهترین راه مصرف این ویتامین از طریق گیاهان و ماسک های گیاهی است اما می توان از کرم های ویتامین ث نیز بهره برد، این کرم ها بخصوص برای برطرف کردن سیاهی دور چشم کاربرد دارند.

ویتامین ای


از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز برای بدن ویتامین ای است، این ویتامین که می تواند به ترمیم پوست کمک در کاهش لکه های مختلف پوستی نیز نقش دارد، روش ها و گیاهان مختلفی وجود دارند که از طریق آن ها می توانید ویتامین ای مورد نیاز بدن خود را تامین کنید، یکی از بهترین راه ها مصرف روغن ویتامین ای است که به شکل کپسول نیز در بازار وجود دارد و می توانید با سوزنی تمیز روغن را از داخل کپسول خارج کرده و روی پوست خود اعمال کنید.

ویتامین ای

موارد طبیعی دیگری که برای پوست اهمیت دارند:


علاوه بر گیاهان اشاره شده روش های طبیعی دیگری نیز وجود دارد که می توانید از طریق آن ها پوست خود را از لکه ها پاک کنید، از مهم ترین روش های خانگی برای مثال می توان به عسل اشاره کرد که تاثیر زیادی در بهبود پوست دارد و از آن در انواع ماسک ها می توان استفاده کرد.

اهمیت عسل برای پوست:


همان طور که مشاهده کردید استفاده از عسل در انواع ماسک های گیاهی و همراه با انواع مختلف داروها کاربرد دارد، عسل خواصی لایه بردار، مرطوب کننده، نرم کننده و روشن کننده برای پوست دارد که می تواند تاثیر گیاهان همراه با خود را چند برابر کند، علاوه بر روش هایی که اشاره کردیم و می توانید با آن ها پوست خود را بهبود بخشید می توانید از استفاده مستقیم عسل نیز بهره ببرید و آن را مستقیما و به تنهایی روی پوست بمالید.

نقش سرکه سیب در نابود کردن لکه های پوست


سرکه سیب نیز از جمله مواد اولیه مناسب در درست کردن انواع ماسک های گیاهی است که می تواند به سفید کردن پوست کمک کند، البته سرکه سیب با هر گیاهی ترکیب نمی شود و گیاهانی که همراه با آن ها می توانید از سرکه استفاده کنید در توضیحات قبل ذکر شده اند، اما اگر می خواهید تنها سراغ سرکه سیب بروید و از گیاهان دیگر استفاده نکنید بهتر است نسبت هایی برابر از سرکه سیب، عسل و آب را با هم مخلوط کنید و روی پوست اعمال کنید، بعد از 15 دقیقه گذشت زمان می توانید صورت خود را بشویید.

لایه برداری از پوست با شکر


از جمله مهم ترین لایه بردارهای پوست شکر است، این ماده به دلیل خاصیت بلوری خود می تواند به راحتی پوست را پاکسازی کند و لایه های مرده و تغییر رنگ داده پوست را از بین ببرد، می توانید شکر را روی پوست خود به شکل دایره ای ماساژ دهید تا تاثیر خود را بگذارد.

تاثیر سفیده تخم مرغ در رفع تیرگی پوست


از جمله روش هایی که برای رفع تیرگی های پوست استفاده می شود استفاده از سفیده تخم مرغ است، این سفیده باعث یکدست شدن رنگ پوست، کاهش لکه ها و نابودی آن ها و روشن شدن پوست می شوند، برای این منظور کافیست سفیده تخم مرغ را مستقیما روی پوست خود اعمال کنید و بعد از خشک شدن آن را با آب سرد بشویید، دو بار در هفته و به مدت یک ماه می توانید این کار را تکرار کنید تا شاهد بهبود کیفیت پوست خود شوید.

زهر زنبور عسل تصفیه شده


از جمله روش های طبیعی دیگری که برای کاهش لکه های پوستی می توان سراغ آن رفت زهر خالص زنبور عسل است که خاصیتی ضد باکتریایی دارد و در مطالعاتی که در سال 2013 صورت گرفته مشخص شده است که این زهر می تواند باکتری P.acnes را از بین ببرد، می توانید به مدت دو هفته از لوازم آرایشی و بهداشتی دارای این زهر استفاده کنید و شاهد کاهش میزان آکنه در پوست شوید.
طبق مطالعات دیگری که در سال 2016 صورت گرفته است ژل دارای زهر زنبور عسل خالص می تواند تا شش هفته روی صورت بماند و به کاهش ضایعات خفیف تا متوسط آکنه کمک کند، البته برای استفاده از این زهر به طور مستقیم نباید اقدام کنید و تنها باید سمت لوازم بهداشتی دارای زهر بروید، البته حتی برای همین لوازم بهداشتی نیز تحقیقات بیشتری لازم است تا فواید را ثابت کند و نتایج بیشتر تجربی بوده اند.

زهر زنبور عسل تصفیه شده

آیا بخور کردن در رفع لکه ها موثر است؟


همان طور که در دلایل ایجاد لکه ها اشاره کردیم یکی از دلایل اصلی ایجاد لکه ها بسته شدن منافذ پوست با چربی یا سلول های مرده است، بخور صورت روشی بسیار مناسب در باز کردن این منافذ است که می تواند منافذ را از موادی مانند چربی، سلول های مرده، باکتری ها و مایعات چرکی پاک کند، با بخور می توانید روشی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به آکنه و جوش را تجربه کنید.

نقش کمپرس در کاهش لکه های پوستی


برای پیشگیری از ابتلا به لکه های مختلف روی پوست خود می توانید از کمپرس نیز بهره ببرید، این روش که به دو صورت گرم و سرد وجود دارد نقشی درمانی در اکثر مشکلات بدن ایفا می کند و می توان از آن برای رفع مشکلات پوستی نیز کمک گرفت.

کمپرس سرد چیست؟


در کمپرس سرد یک قطعه یخ را داخل دستمال یا پارچه ای تمیز می پیچیند و آن را بیست تا سی ثانیه روی پوست نگه داشته بر می دارند، بعد از چند لحظه دوباره این کار را تکرار می کنند، دقت کنید که در کمپرس به هیچ وجه نباید یخ را مستقیما روی پوست گذاشت، این روش که به آن سرما درمانی می گویند می تواند به کاهش تورم و قرمزی پوست و آکنه های ملتهب آن کمک کند.

کمپرس گرم چیست؟


در کمپرس گرم عملی برعکس کمپرس سرد از جهت دما انجام می دهند، یک دستمال گرم را می توانید در آب گرم فرو برده و آبش را با فشار خارج کرده روی وست خود بگذارید، این کار می تواند حفره های چرکی پوست را خالی کند و باعث سرباز کردن جوش ها شده آن ها را خالی کند، علاوه بر این در رفع لکه های پوست نیز نقش دارد و می تواند آرامش نسبی به ارمغان آورد، البته در آن نباید دما در حد باشد که خود را بسوزانید.

روش های غیر گیاهی:


بهترین روش برای از بین بردن لکه های پوستی است، این روش ها عوارض ندارند و مطمئن تر هستند، با این حال لکه ها در برخی از افراد از بین نمی روند و به داروهای قوی تر و لیزر نیاز دارند که در این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا درمان پیشنهادی را از پزشک دریافت کنند.

روش های دارویی درمان لک چیست؟


معمولا برای مراقبت از پوست در برابر لکه ها از کرم های ضد لک دارای هیدروکینون، ویتامین ث، آربوتین و کوجیک اسید استفاده می کنند، این مصرف باید به دفعات زیاد و چند ماه ادامه پیدا کند تا اثر بگذارد، البته در کنار این کرم ها استفاده از کرم ضد آفتاب نیز ضروری است، علاوه بر این روش می توان از قرص های ضد لک نیز بهره برد که شامل ترانگزامیک اسید یا ترنسید هستند و داروهای موثری به حساب می آیند اما به هر حال عوارض دارند و می توانند باعث ایجاد لخته خون در پا یا آمبولی ریه شوند.

روش لیزر چگونه است؟


در روش لیزر که در واقع آخرین مرحله برای نابود لکه هاست با استفاده از تحریک پوست با لیزر باعث بیشتر شدن تاثیر دارو می شوند و لکه ها را از بین می برند، لیزرهای IPL، ND YAG، الکساندرایت با طول موج های مخصوص استفاده می شوند، علاوه بر لیزر برخی اوقات همزمان از CO2 فرکشنال یا اربیوم نیز استفاده می شود، بهتر است برای اطمینان از روش مورد نیاز پوست خود با پزشک مشورت کنید.

روش لیزر چگونه است

چه زمانی باید سراغ لیزر رفت؟


معمولا حداقل باید شش ماه تحت درمان دارویی با کرم ها و قرص ها قرار بگیرید و بعد در صورت مقاومت نشان دادن به این داروها پزشک تشخیص نیاز به لیزر بدهد، پس توجه کنید که در همان ابتدا نباید سراغ لیزر رفت، البته در برخی موارد استثناهایی وجود دارند که تنها با تشخیص پزشک قابل شناسایی هستند.

نکته ای بسیار مهم درمورد لکه های پوستی: تغییر سبک زندگی!
با همه درمان های مختلف که به آن ها اشاره کردیم لازم است به این نکته توجه داشته باشید که اگر سبک زندگی شما اشتباه باشد هر چه درمان کنید تاثیر نخواهد داشت و اگر هم لکه ها از بین رفتند دوباره بازخواهند گشت، برای این منظور چند مورد از نکاتی که در سبک زندگی شما برای پوست اهمیت دارند ذکر می کنیم.

هرگز به جوش ها و زخم های صورت خود دست نزنید


با اینکه جوش و آکنه آدم را وسوسه می کند تا با آن ها ور برود اما این کار زخم ها را تحریک می کند و باعث بدتر شدن پوست می شود، هر گونه لمس، مالش، فشردن و ترکیدن زخم آکنه در افزایش باکتری های پوست نقش دارد و عفونت را بیشتر می کند، وقتی جوش را فشار می دهید مواد زائد و باکتری ها بیشتر داخل پوست وارد می شوند و ممکن است جوش بدتر از قبل بشود، اگر زخم هایی جدی و بزرگ دارید باید درمورد برطرف کردن آن ها با پزشک مشورت کنید.

پوست و بدن خود را هیدراته نگه دارید


هیدراته بودن اهمیت زیادی برای پوست دارد، برای کاهش لکه های پوستی مختلف و بیماری های پوستی نباید بگذارید که پوست خشک شود و بهترین راه برای جلوگیری از خشکی پوست آب فراوان است، هیدراته بودن باعث می شود که سلول های جدید پوست به درستی همزمان با بهبود زخم ها رشد کنند، میزان مصرف آب برای افراد مختلف متفاوت است و نمی توان برای همه حکم یکسانی دارد اما حداقل بین شش تا هشت لیوان آب در روز باید مصرف شود.

پوست و بدن خود را هیدراته نگه دارید

لوازم بهداشتی مناسبی استفاده کنید


انتخاب لوازم آرایشی بهداشتی اهمیت زیادی برای پوست دارد، بیشتر صابون های عادی اسیدیته یا PH بالایی دارند که باعث تحریک پوست شده و آکنه را بدتر می کند، برای کاهش خطر تشدید آکنه و رفع زخم ها بهتر است از پاک کننده ها، شستشو دهنده ها و شوینده هایی که PH آن ها نزدیک به PH پوست شماست استفاده کنید، این عدد در حالت نرمال باید 5.5 باشد.

از محصولات مراقبتی بدون چربی استفاده کنید


اگر از محصولات روغنی استفاده می کنید توجه کنید که میزان بالای چربی می تواند زخم های آکنه را تشدید کند زیرا چربی نقش زیادی در مسدود شدن منافذ پوستی دارد، بهتر است متناسب با مشکل پوستی خود از لوازم آرایشی که برچسب بدون روغن یا غیر کومدون زا دارند استفاده کنید تا منافذ پوستتان تنفس کنند.

استرس را از خود دور کنید


استرس قطعا یکی از عوامل ایجاد بیماری های مختلف در بدن است که می تواند کارکرد طبیعی بدن را مختل کند، آکادمی پوست آمریکا هم استرس را یکی از دلایل احتمالی شعله ور شدن آکنه می داند، علت این اتفاق این است که هنگام استرس هورمون آندروژن در بدن افزایش پیدا می کند و همین باعث می شود فولیکول های مو و غدد چربی در منافذ تحریک شده و آکنه تشدید یابد.

چطور می توان استرس را کنترل کرد؟


یکی از سوالات رایج افراد این است که اگر استرس بد است چطور می توانیم آن را نابود کنیم؟ در حالیکه در اکثر مواقع کنترلی روی آن نداریم، توجه کنید که ارتباط با نزدیکان و پزشک می تواند تاثیر زیادی در آرامش شما داشته باشد و علاوه بر این رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم، خواب کافی و به موقع، کاهش مصرف الکل و کافئین و همچنین تمرین هایی مثل تنفس عمیق، یوگان و تمرکز حواس یا مدیتیشن همگی می توانند کمک کننده باشند.

سوالات رایج:

آیا ممکن است کک و مک بعد از درمان دوباره باز گردد؟

کک مک یک مشکل ارثی است و امکان درمان آن وجود دارد اما بعد از رفتن لکه ها ممکن است در اثر مسائل مختلف و مراقبت نکردن دوباره در پوست شما ایجاد شود.

آیا در حین بارداری می توان از روش های گیاهی رفع لکه های پوستی استفاده کرد؟

بسیاری از این روش ها بی خطر هستند و به سادگی می توان از آن ها استفاده کرد با این حال بهتر است قبل از امتحان کردن هر روشی با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من