بلاگ

آشنایی با گیاهان دارویی ضد انگل

فهرست مطلب

انگل ها به اشکال مختلف یافت می شوند و تقریباً در تمام سیستم های بدن به ویژه در روده انسان رشد می کنند. انگل ها اغلب با مصرف مواد غذایی آلوده همچون انواع میوه، سالاد و گوشت ممکن وارد بدن میزبان شوند. برخی از آنها از گلبول های قرمز تغذیه می کنند و می توانند باعث کم خونی در بدن شوند، در حالی که برخی دیگر غذای بدن را می خورند و می توانند شما را گرسنه سازند.
آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که عفونت انگلی یک مشکل رایج است که بیش از 3.5 میلیارد نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند، انگل موجود زنده ای است که زندگی می کند و از سایر موجودات تغذیه می کند و از مواد مغذی بدن استفاده می کند و باعث آسیب به کل ارگانیسم می شود.

گیاهان دارویی ضد انگل

علائم وجود انگل در بدن

وجود انگل در بدن انسان و به خصوص سیستم گوارشی و روده ها معمولا با علائمی خاص همراه است. از جمله علائمی که نشانگر وجود انگل در بدن هستند، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

-مشکلات پوستی مانند جوش، زخم، اگزما، کهیر و خشکی پوست.
– مشکلات روحی و روانی شامل اضطراب، افسردگی، فراموشی، عصبی بودن، بی خوابی، تغییرات خلقی، خستگی، بی علاقگی و… .
– مشکلات قاعدگی، احتباس آب، مشکلات تولید مثل، مشکلات پروستات، کیست، فیبروم و عفونت ادراری.
– اسهال زیرا انگل ها تمایل به حمله به دیواره روده دارند و باعث مشکلات شکمی از جمله اسهال می شوند.
– کم خونی.
– مشکلات عضلانی شامل درد عضلانی و مفاصل، اسپاسم عضلانی و درد در ناف، دست و پا.
– اختلالات خواب.
– مشکلات وزن و اشتها مانند بی اشتهایی یا افزایش اشتها، چاقی طولانی مدت و ناتوانی در کاهش یا افزایش وزن.
– سندرم روده تحریک پذیر شایع ترین شاخص انگل در بدن است که به پوشش روده می چسبد و باعث التهاب و درد می شود.

گیاهان دارویی ضد انگل

انگل‌ها معمولاً روی بدن میزبان زندگی می‌کنند، تغذیه و نیازهای مختلف خود را از آن تامین می‌کنند و ممکن است باعث بیماری‌ها و مشکلات سلامتی زیادی شوند.
برخی از انواع انگل هایی که ممکن است وارد بدن شوند عبارتند از کرم نواری و کرم سوزنی .
در برخی موارد می توان از انواع گیاهان دارویی و دستور العمل های طبیعی برای کمک به خلاص شدن از شر انگل ها و کرم های روده استفاده کرد، بنابراین در ادامه با برجسته ترین روش های درمان انگل ها با گیاهان دارویی و دستور العمل های طبیعی آشنا می شویم:

سیر

سیر حاوی گروهی از ترکیبات است که ممکن است به خلاص شدن از شر کرم‌های روده کمک کند، مانند: آلیسین، بنابراین خوردن حبه‌های سیر ممکن است راه خوبی برای درمان برخی از انواع انگل‌ها باشد. از تنقیه سیر نیز می توان برای درمان یبوست، دفع انواع انگل ها و پاکسازی سیستم گوارشی استفاده کرد.
برای به دست آوردن فواید بالقوه سیر در درمان انگل ها، یکی از روش های زیر را دنبال کنید:
-روزانه ۲ تا ۳ حبه سیر را بجوید و با معده خالی قورت دهید.
6- حبه سیر را که در فر برشته کنید و با نوعی روغن سالم مانند روغن نارگیل بخورید.
برای به دست آوردن نتایج مطلوب، خوردن سیر را هنگام صبح برای چند روز متوالی تکرار کنید.

زردچوبه

زردچوبه آنتی بیوتیک، آنتی باکتریال، ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدان طبیعی است.
زردچوبه حاوی کورکومین است که ممکن است فواید زیادی در درمان انگل های روده ای داشته باشد. برای به دست آوردن فواید بالقوه زردچوبه در زمینه درمان انگل ها با گیاهان، به ترتیب زیر عمل کنید :
-یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با یک فنجان شیر گرم مخلوط کنید ،مخلوط حاصل را یک یا دو بار در روز برای چند روز متوالی بنوشید.

زردچوبه

آویشن

آویشن یکی از گیاهانی است که علاوه بر داشتن آنتی اکسیدان، آنتی بیوتیک و ضد اسپاسم، برای مبارزه با انگل های مضر مفید است و به مهار انگل های روده کمک می کند.
برای بهره مندی از فواید آویشن در این زمینه 2 یا 3 قطره روغن آویشن را با آب لیمو در یک لیوان آب مخلوط کنید و 3 بار در روز بنوشید تا احساس بهتری پیدا کنید. همچنین می توانید آویشن تازه را به غذای روزانه خود اضافه کنید. البته استفاده از گیاه آویشن برای زنان باردار و کودکان ممنوع است.

میخک

میخک به دلیل خواص متمایز خود، انگل ها و تخم آنها را از بین می برد. میخک طعم معطر قوی می دهد و همچنین یک ترکیب فعال با خواص ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد انگلی محسوب می شود. برای این منظور یک قاشق چایخوری پودر میخک را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و اجازه دهید دم بکشد و سپس 3 بار در روز به مدت یک هفته بنوشید.همچنین می توانید میخک را بجوید.

زنجبیل

زنجبیل کاربرد هایی فراتر از یک نوع ادویه دارد، زیرا زنجبیل به هضم غذا کمک می کند، سموم را دفع می کند، گردش خون را بهبود می بخشد، قند خون را تنظیم می کند و ضد التهاب، ضد سرطان و ضد انگل است. زنجبیل مستقیماً انگل‌ها و تخم‌های آنها را می‌کشد و کبد و روده‌ها را از آسیب‌های انگلی التیام می‌بخشد.

پاپایا

شاید موثرترین ماده غذایی در پاکسازی بدن از انگل ها میوه پاپایا و دانه های آن باشد، مطالعات انجام شده نشان می دهد که دانه های پاپایا 71.4 تا 100 درصد در از بین بردن انگل ها پس از درمان به مدت 7 روز موثر هستند. برای این منظور 3 تا 4 عدد از تخم های پاپایا را پودر کرده و با یک لیوان شیر ولرم مخلوط کنید، این ترکیب را شب ها هنگام خواب بنوشید و این کار را دوز پشت سر هم تکرار کنید. کاریزین موجود در پاپایا به از بین بردن انگل ها و کرم های روده کمک می کند. مصرف میوه پاپایا راهی مناسب برای پاکسازی سیستم گوارشی و روده از انواع انگل هاست.

روغن پونه کوهی

این روغن حاوی آنتی اکسیدان هایی است که تخریب ناشی از رادیکال های آزاد را متوقف می کند، همچنین با توانایی آن در کشتن ویروس ها، باکتری ها، انگل ها و قارچ ها شناخته می شود ، بنابراین یکی از بهترین محصولات گیاهی است که به خلاص شدن از شر انگل ها کمک می کند.

برگ چریش

برگ چریش نیز از جمله گیاهان دارویی موثر در درمان و دفع انگل هاست. برای این منظور مقداری برگ چریش خشک و خرد شده را در دو لیوان آب به حدی بجوشانید تا حجم آن نصف شود. سپس جوشانده حاصل را صاف کرده و روزانه دوبار به اندازه 1 قاشق غذاخوری از آن مصرف کنید. این کار را به مدت دو روز تکرار نمایید. اگر از مزه آن خوشتان نیامد می توانید با مقداری عسل جوشانده خود را شیرین کنید.

برگ چریش

انبه

هسته، پوست و میوه انبه را خشک و پودر کنید، نصف قاشق غذاخوری از پودر حاصل را با شیر یا آب مخلوط کرده و دو روز متوالی بنوشید. انبه نیز می تواند به از بین بردن انگل ها کمک نماید.

ریشه درخت انار

جوشانده ریشه انار نیز می تواند به درمان انواع انگل ها کمک کند، برای این کار باید ریشه انار را به همراه میخک در مقداری آب بجوشانید تا حجم آن نصف شود، جوشانده حاصل را صاف کرده و به مدت یک روز صبح و شب از آن بنوشید. البته توجه داشته باشید که این جوشانده احتمال بروز یبوست را افزایش، می دهد، بنابراین باید روز پی از استفاده از جوشانده ریشه درخت انار، از ملین مناسب استفاده کنید تا دستگاه گوارش را پاکسازی نماید.

درمنه

درمنه گیاهی با فواید فراوان است. جالب است بدانید که این گیاه در درمان انگل ها نیز بسیار مفید است. برای این منظور پودر درمنه ترکی را به نسبت یک به دو با عسل مخلوط کنید و روزانه از آن بخورید.

آب کلم

کلم پیچ به دفع انگل ها کمک می کند. می توانید مصرف روزانه نصف فنجان از آب یا عصاره کلم پیچ درمانی موثر برای انواع انگل هاست. این کار را به مدت 3 تا 5 روز تکرار نمایید.

پوست نارنج

پوست نارنج خشک شده نیز ماده ای گیاهی و ضد انگل است. پوست نارنج را پس از خشک کردن، پودر کنید و روزانه 3 بار از این پودر را به مقدار یک قاشق چایخوری در مقداری آب حل نموده و میل نمایید.

تخم کدو

برای از بین بردن کرم و انگل های روده می توانید از تخم کدو کمک بگیرید. کافی است مقداری مغز تخم کدو را کمی ریز کنید و در مقداری شیر ولرم مخلوط نمایید، سپس یک قاشق عسل به مخلوط افزوده و هنگام خواب آن را میل کنید. تکرار این کار به مدت 3 تا 5 روز می تواند در درمان انواع انگل ها موثر باشد.

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله بو داده را پودر کنید، سپس مقدار نصف قاشق چایخوری از آن را به آب افزوده روزانه 3 باز از آن بنوشید. این کار را به مدت دو روز تکرار نمایید تا از شر انواع انگل ها و کرم های گوارشی خلاص شوید.

برگ زیتون

برگ زیتون تلخ نیز جز گیاهان دارویی ضد انگل دسته بندی می شود. یک قاشق چایخوری از برگ زیتون تلخ خشک‌شده را که پودر شده است با مقداری آب یا شیر مخلوط کرده و روزانه 2 بار به مدت 7 روز از این مخلوط بنوشید.

تانبول

تانبول نوعی میوه با خواص دارویی و ضد انگل است. گودر میوه خشک شده تانبول را به مقدار یک قاشق چایخوری به لیوانی پر از شیر گرم افزوده و خوب هم بزنید تا مخلوط شود. این نوشیدنی را به صورت ناشتا و با معده خالی بنوشید.

تانبول

پوست درخت زيتون

پودر پوست درخت زیتون را به همراه دو لیوان آب به حدی بجوشانید که حجم آن نصف شود. این جوشانده درمانی موثر برای انگل هاست. آن را صاف کرده و به مدت 7 روز، روزانه دوبار به مقدار دو یا سه قاشق غذاخوری از آن را بنوشید. اگر از مزه این جوشانده خوشتان نیامد می توان آن را با شیر ولرم یا آب رقیق کنید.

گر روغنی

برگ های گز روغنی خاصیت ضد انگل دارند. این برگ ها را خرد کرده و از آن ها جوشانده تهیه کنید، به این ترتیب که مقداری از برگ های خرد شده وز روغنی را در دو لیوان آب به اندازه ای بجوشانید که حجم آن نصف شود، سپس صاف مرده و یک قاشق غذاخوری از این جوشانده را با یک قاشق چایخوری عسل شیرین نموده و به مدت دو روز، دوبار در روز مصرف کنید.

توجه داشته باشید که برخی از گیاهان دارویی همچون صبر زرد، عصاره ترب، پودر زنیان، فلفل سیاه، رازیانه و… نیز در درمان انواع انگل ها موثر هستند. نسخه های دارویی متفاوتی برای درمان انگل و دفع کرم های روده وجود دارد، اما شرایط جسمی و بدنی هر کس با فرد دیگر متفاوت است. بنابراین توصیه می کنیم قبل از هر گونه اقدام به خود درمانی و ترکیب گیاهان دارویی مختلف با یکدیگر با افراد متخصص در زمینه طب سنتی مشورت نمایید تا بهترین نسخه را با توجه به وضعیت سلامت بدنتان به شما ارائه کنند. در مورد کودکان نیز بهترین را مراجعه به پزشک و استفاده از دستورات دارویی و گیاهی او است.
گیاهان دارویی را به دلیل طبیعی بودن یا بی ضرر بودن به صورت خودسرانه مصرف نکنید، چون می توانند باعث ایجاد عوارض جانبی جدی شوند.

سایر دستورالعمل های طبیعی برای درمان انگل

بسیاری از مواد طبیعی دیگر وجود دارند که ممکن است به درمان برخی از انواع انگل‌های روده کمک کنند، مانند:

-برخی از انواع غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی که ممکن است به از بین بردن انگل های روده کمک کنند، مانند: هویج ، دانه کدو تنبل و انار.
-برگ برخی از انواع گیاهان و درختان مانند: برگ انار، برگ بامبو، برگ زیتون و برگ چریش.
-برخی از انواع روغن ها مانند: روغن نارگیل ، روغن درخت چای و روغن کرچک.
-سایر مواد طبیعی مانند: زوفا، زنجبیل، دارچین و ژل آلوئه ورا.

چند نکته مهم در مورد درمان انگل های روده ای

برای جلوگیری از ابتلا به انگل ها و کرم های روده و به دست آوردن نتایج بهتر از روش های درمان انگل ها با گیاهان دارویی و روش های طبیعی، توصیه می شود این دستورالعمل های مهم را رعایت کنید:

-از خوردن یا نوشیدن برخی مواد غذایی همچون شکر، غذای فرآوری شده، الکل، گندم و گوشت خوک خودداری کنید.
-هنگام پختن غذا به نکات بهداشتی زیر توجه کنید:
انواع گوشت را خوب بپزید و قبل از اطمینان از پخته شدن کامل آن را نخورید.
برای برش گوشت از تخته های مخصوص برش که متفاوت با تخته های مخصوص برش سبزیجات و میوه ها هستند، استفاده کنید.
-حتما قبل از مصرف میوه ها و سبزیجات را خوب بشویید و پوست بگیرید .
-حتما آب تمیز بنوشید.

سوالات متداول

چگونه می توان وجود انگل در بدن را تشخیص داد؟
ساده ترین راه برای تشخیص وجود انگل در بدنتان بررسی آزمایش مدفوع توسط پزشک متخصص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من