روش های گیاهی برای کاهش وزن

فهرست مطلب

اضافه وزن و چاقی از جمله بیماری های مزمن قرن 21 است که بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده است. کاهش وزن و لاغری با روش های مختلف از دغدغه های اساسی افراد دچار اضافه وزن است. انواع ورزش ها، رژیم های لاغری، قرص ها و دارو های مختلف از جمله روش های لاغری هستند که ممکن است موفقیت آمیز باشند. استفاده از روش های گیاهی نیز یکی از روش های لاغری است که در ادامه به آن می پردازیم.

روش های گیاهی برای کاهش وزن

کاهش وزن با روش های گیاهی

گیاهان دارویی و استفاده از آنها برای درمان بیماری های مختلف، از زمان های دور مرسوم بوده است. یکی از موارد استفاده از این گیاهان لاغری است. پیروی از یک سبک زندگی سالم و کاهش وزن تدریجی از طریق ورزش و رژیم غذایی مناسب و مهمتر از همه، صبر می تواند برای کاهش وزن بسیار مفید باشد.
با این حال، متاسفانه بسیاری از افراد با اینکه از مضرات روش های سریع لاغری بر سلامت خود آگاه هستند، اما صبر اندک و نیاز به دیدن نتایج سریع باعث می شود در کارها عجله کنند و روش های جدید و دیگری را امتحان کنند، مانند:
رژیم سخت و سریع.
توسل به قرص ها و دارو های کاهش وزن .
انجام اعمال جراحی
البته باید توجه داشت که روش های نوین که تبلیغات گسترده ای هم روی آنها انجام می گیرد، گاه نتایج گذرا دارند و کاهش وزن ناشی از آنها برگشت پذیر است، عوارض ناشی از برخی از این روش ها به شرح زیر است :افسردگی
رنگ پریدگی
خستگی
ضعف
افت فشار
بعداً به دو برابر وزن برمی گردد.
یکی از راه هایی که رایج شده و مورد استفاده قرار می گیرد و به رژیم غذایی خاصی متصل می شود، گیاهان لاغری هستند که علم مثبت بودن آنها را در کاهش وزن ثابت و تایید کرده است و عوارض استفاده از آنها نیز در مقایسه با سایر روش ها بسیار اندک است.

گیاهان موثر در کاهش وزن


در ادامه به چند مورد از گیاهان موثر در کاهش وزن اشاره می کنیم :

دارچین

دارچین ادویه ای با طبع گرم و رایحه ای دلپذیر بومی کشور هندوستان است و کاربرد های فراوانی در صنعت آشپزی در سراسر دنیا دارد.
یکی از نکات مثبتی که دارچین را به یکی از گیاهان لاغری تبدیل کرد این است که:
از عفونت جلوگیری می کند و ضد قارچ و انگل است.
این منبع عالی از فیبر رژیمی ، آهن و کلسیم است.
با موفقیت در کاهش سطح قند خون، مشخص شده است که یکی از فواید دارچین این است که سرعت هضم و جذب غذا در روده ها را کاهش می دهد که ممکن است سطح قند خون بالا را کاهش دهد.
طعم شیرینی به غذاها اضافه می کند که می تواند به کاهش هوس خوردن غذاها، به ویژه غذاهای با طعم شیرین کمک کند.
این ماده به انتقال چربی ها از کبد کمک می کند، به طوری که بدن می تواند از آن برای انرژی استفاده کند، سرعت متابولیسم چربی را افزایش می دهد و راحت تر می سوزاند.
باعث کاهش کلسترول بد (LDL) می شود .
از این رو، ممکن است نقش مهمی در کاهش اشتها و مقاومت در برابر چربی بدن داشته باشد، بنابراین به کاهش وزن کمک می کند، بنابراین دارچین را می توان یکی از گیاهان موثر لاغری دانست.
اگرچه استفاده از دارچین ممکن است بی خطر باشد، اما در برخی موارد باید توجه داشته باشیم و از مصرف منظم و زیاد آن خودداری کنیم.
استفاده بیش از حد ممکن است منجر به کاهش فشار خون شود و همچنین ممکن است برای زنان باردار یا شیرده و افرادی که به دارچین حساسیت دارند، خطراتی را به همراه داشته باشد.

دارچین

زنجبیل

یکی از گیاهان مورد استفاده برای لاغری زنجبیل است که یکی از مواد غذایی مفید در کاهش وزن است.برخی از سلامت مزایای زنجبیل عبارتند از:
فیبر بالایی دارد و بنابراین حرکت روده را تسهیل می کند و به کاهش سطح کلسترول کمک می کند.
با افزایش ترشحات مخاطی به پیشگیری از زخم معده کمک می کند.
باعث بهبود و کمک به هضم می شود چون حاوی آنزیم هایی است که به عنوان کاتالیزور پروتئین ها برای ترشح آنزیم های گوارشی و افزایش PH معده عمل می کنند.
زنجبیل برای جلوگیری از تهوع، به ویژه بیماری صبحگاهی، در هنگام بارداری مورد استفاده قرار می گیرد.
این ماده گیاهی به رگ های خونی کمک می کند تا منبسط شوند، بنابراین به بهبود گردش خون کمک می کند و این می تواند سوخت و ساز بدن را تا حد زیادی افزایش دهد.
اگرچه زنجبیل یکی از گیاهان موثر برای کاهش وزن است، اما خوردن مقدار زیادی از آن عوارض جانبی دارد، زیرا ممکن است باعث ایجاد موارد زیر شود:
حالت تهوع
آلرژی
اختلالات دستگاه گوارش.

دانه های کتان


دانه کتان حاوی مقدار زیادی فیبر و مقدار کمی کربوهیدرات است، از این رو در میان گیاهان لاغری و کاهش وزن قرار گرفته و در برنامه های کاهش وزن گنجانده شده است.
در حالی که محتوای چربی دانه‌های کتان در نهایت بالاست، اما اینها چربی‌های خوبی برای بدن هستند که آن‌ها را به گزینه‌ای عالی برای سلامتی و کاهش وزن تبدیل می‌کند.دانه کتان یکی از گیاهان لاغری است که در تمام موارد زیر مفید است:
حاوی یک ماده صمغی است و وقتی در آب خیسانده شود و خورده شود به پر شدن معده کمک می کند و در نتیجه فرد احساس سیری می کند و میزان غذای خورده شده در طول روز را کاهش می دهد.
به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کند ، زیرا منبع غنی امگا 3، اسیدهای چرب و فیبرهای مفید برای ارتقای سلامت قلب، کاهش فشار خون و کاهش کلسترول بد در بدن است.
پوست آن به مقاومت و پیشگیری از سرطان کمک می کند.
اگر چه دانه کتان برای لاغری مفید است، اما اگر به مقدار زیاد خورده شود، ممکن است باعث افزایش وزن شود، زیرا این یک شمشیر دو لبه است و دانه کتان نیز ممکن است باعث آسیب های زیر شود:
آلرژی.
اختلالات دستگاه گوارش.

دانه های کتان

جینسینگ

جینسینگ یکی از گیاهان دارویی مناسب برای لاغری است که به افزایش تولید انرژی در بدن و استقامت و در نتیجه مبارزه با خستگی کمک می کند و در موارد زیر نیز مفید است:
افزایش میزان فعالیت بدنی لازم و ضروری برای کاهش وزن.
کاهش سطح قند خون، در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند.
به انتقال چربی از کبد کمک می کند تا بدن بتواند از آن برای انرژی استفاده کند، سرعت متابولیسم را در بدن افزایش می دهد و سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد.
مصرف جینسینگ در مقادیر زیاد ممکن است باعث ایجاد اختلالات خواب و بی خوابی و یا آلرژی شود.

شنبلیله

دانه های شنبلیله یکی از راه های مورد استفاده برای کاهش وزن هستند، زیرا منبع فیبرهای موسیلاژ هستند که با عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان و مقوی در بدن از سیستم گوارش محافظت می کنند.
علاوه بر این، به بهبود هضم و متابولیسم کمک می کند و ممکن است به کنترل اشتها و کاهش مصرف غذا کمک کند، که در نهایت به کاهش وزن کمک می کند.دانه های شنبلیله سرشار از فیبر هستند که شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد و در نتیجه از پرخوری جلوگیری می کند.شنبلیله می تواند به کاهش چربی و کالری رژیم غذایی کمک کند. این باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و میل به غذا را کاهش می دهد.
شایان ذکر است که بهترین راه استفاده از دانه های شنبلیله برای کاهش وزن خیس کردن آن ها با آب و خوردن آن در صبح ناشتا است.

قهوه سبز

این نوع قهوه برای لاغری بسیار معروف است و از آن در تهیه انواع قرص های لاغری نیز استفاده می شود. قهوه سبز به دلیل داشتن ترکیبات اسید کلروژنیک می تواند نقش بسیار مهمی در لاغری و کاهش وزن داشته باشد. طبق مطالعات مصرف مواد حاوی کافئین همچون قهوه سبز می تواند با افزایش متابولیسم و کاهش جذب قند ها در روده باعث کاهش وزن شود. قهوه سبز به سرکوب اشتها و کاهش احساس گرسنگی کمک می کند ، که به سوزاندن کالری بیشتر در بدن و کاهش وزن منجر می‌ شود.
البته نکته مشهود این است که تنها مصرف قهوه سبز برای کاهش وزن زیاد کارساز نخواهد بود و در کنار آن باید رژیم غذایی سالم داشته باشید و ورزش کنید.

قهوه سبز

زردچوبه

زردچوبه به دلیل وجود ماده شیمیایی به نام کورکومین که به درمان بسیاری از مشکلات سلامتی مانند عفونت ها و چاقی کمک می کند، فواید زیادی برای سلامتی دارد.
زردچوبه همچنین چربی سوزی به خصوص چربی شکم را تحریک می کند و سطح کلسترول بد را کاهش می دهد که باعث کاهش وزن سریع می شود.
اما مصرف بیش از حد زردچوبه می تواند منجر به حالت تهوع، افزایش جریان قاعدگی و کاهش فشار خون می شود.

چای سبز

استفاده از عصاره چای سبز یکی از روش‌های کاهش وزن است، زیرا باعث افزایش کالری مصرفی و بهبود فرآیند متابولیسم می‌شود و علاوه بر آن در کاهش اشتها نیز نقش دارد. چای سبز حاوی ترکیباتی به نام کاتچین است، دسته ای از آنتی اکسیدان ها که با افزایش متابولیسم و توانایی تحریک چربی سوزی مرتبط است. عواملی که باعث افزایش متابولیسم در چای سبز می شوند احتمالاً کافئین و پلی فنول های موجود در برگ چای و همچنین وجود موادی به نام کاتچین هستند که بر روند متابولیسم تاثیر می گذارند.
برای تهیه یک فنجان چای بهتر است از برگ های چای سبز استفاده کنید و می توانید روزانه تا 4 فنجان چای سبز مصرف کنید.
اما لازم به ذکر است که برای جلوگیری از عوارض جانبی ناشی از آن که شامل موارد زیر است، نباید به مقدار زیاد مصرف شود:
نفخ و گاز
بیخوابی
استفراغ و استفراغ
سرگیجه
اسهال

دانه رازیانه

دانه های رازیانه معمولاً بعد از غذا به عنوان خوشبو کننده دهان و برای کمک به هضم غذا مصرف می شود، همچنین از گرسنگی زیاد و در نتیجه از پرخوری جلوگیری می کند. می توانید آن را به چای اضافه کنید و اول صبح میل کنید.
رازیانه همچنین سرشار از ویتامین A ، C و D به همراه آنتی اکسیدان است که راه را برای کاهش وزن سالم هموار می کند.

دانه رازیانه

هل

مصرف هل با آب گرم در شب می تواند به افزایش سرعت متابولیسم کمک کند. هل حاوی ملاتونین است که برای افزایش سرعت متابولیسم ضروری است. سرعت متابولیسم بالا به دفع سریعتر چربی ها و آزادسازی انرژی بیشتر بدن کمک می کند. بنابراین هل یک ادویه سالم است که برای مبارزه با چاقی مرضی بسیار مفید است.

گزنه

گیاه گزنه در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و از آن برای افزایش سطح سلامت و زیبایی استفاده می شود. از گیاه گزنه خشک شده دمنوشی تهیه می شود که فواید بسیاری برای بدن دارد و یکی از آنها کمک به کاهش وزن است. دمنوش گزنه می تواند با کاهش میل به خوردن شیرینی ها و تنظیم میزان قند خون، اشتها را کنترل کند و اشتهای کاذب جلوگیری نماید، همچنین با کاهش سطح کلسترول اضافه در بدن از افزایش وزن جلوگیری می کند. به عبارتی این گیاه با افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها باعث لاغری می شود.

چای سفید

طبق تحقیقات و مطالعات انجام ‌شده، مصرف چای سفید باعث تحریک سوخت و ساز بدن و افزایش متابولیسم چربی ها می شود که نقش موثری در کاهش وزن دارد، چای سفید از تجمع چربی ها جلوگیری می کند و این می تواند نقش موثری در پیشگیری از چاقی ایفا کند.
این دمنوش طعم خوبی دارد و می توان آن را بدون شکر مصرف کرد، باعث جذب فیبر غذاها می شود، احساس گرسنگی را کاهش می دهد و حاوی کافئین است. مصرف منظم این دمنوش در کنار یک رژیم غذایی سالم باعث کاهش وزن می شود.

چای سفید

فلفل سیاه

از تسکین احتقان گرفته تا کمک به کاهش وزن کارکرد های فلفل سیاه در بدن هستند، فلفل سیاه فواید سلامتی زیادی برای کاهش وزن اضافی دارد. شما می توانید کمی فلفل سیاه را به چای سبز خود اضافه کنید و آن را دو تا سه بار در روز مصرف کنید. مواد مغذی گیاهی موجود در فلفل سیاه نیز به شما کمک می کند. فلفل سیاه حاوی ترکیب قدرتمندی به نام پیپرین است که نشان داده شده است که به کاهش وزن بدن و جلوگیری از تشکیل سلول های چربی کمک می کند.

رزماری

رزماری به رفع گرسنگی کمک می کند و ممکن است به کاهش وزن نیزکمک کند. رزماری به طور طبیعی غنی از اسید کارنوزیک است، ماده ای که با مهار تشکیل سلول های چربی وزن را حفظ می کند و به عضلات کمک می کند گلوکز را جذب کنند، که به کاهش سطح قند خون و احتمالاً کاهش گرسنگی کمک می کند.

چریش

برگ چریش دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. گردش خون را بهبود می بخشد و سموم را از بدن دفع می کند. همچنین به حفظ سلامت روده کمک می کند. برگ چریش با کاهش التهاب و افزایش متابولیسم به کاهش وزن کمک می کند.
مراقب باشید که مصرف زیاد چریش می تواند باعث ناراحتی معده، سوزش سر دل، استفراغ و سردرد شود.
می توانید روزانه 4 تا 5 برگ چریش بجوید یا روزانه 1 قاشق چایخوری چریش میل کنید فقط کافی است برگ چریش را با یک فنجان آب مخلوط کنید و قبل از نوشیدن خوب هم بزنید.

دانه خردل

خردل حاوی کربوهیدرات هایی است که کالری کمی دارند و سرشار از ویتامین هایی مانند ویتامین B12، فولات، تیامین و نیاسین هستند. همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و به کاهش سطح کلسترول بد کمک می کند.
می توانید دانه خردل را در غذا یا به عنوان سس سالاد کم کالری مصرف کنید.دانه خردل را به مدت 30 دقیقه در آب خیس کنید.روغن زیتون و آب لیمو را با دانه های خردل آسیاب شده مخلوط کرده و خوب هم بزنید و از آن به عنوان چاشنی استفاده کنید. از خوردن زیاد دانه خردل خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ناراحتی معده و دل درد شود.

دانه خردل

قاصدک

هر قسمت از گیاه قاصدک خوراکی، مغذی و مفید است و حاوی مقادیر زیادی فیبر غذایی، بتاکاروتن، ویتامین K1 و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر است. همه این عناصر، قاصدک را به یک مدر، ملین، سرکوب کننده اشتها و یک غذای عالی برای بهبود تولید صفرا تبدیل می کند.
همچنین ثابت شده است که چای قاصدک قند خون را تنظیم می کند، کلسترول خون را کاهش می دهد و به شما کمک می کند بعد از غذا احساس سیری کنید.

سیر

افزودن سیر تازه به غذا نه تنها طعم و مزه را افزایش می دهد، بلکه به سوخت و ساز بهتر کربوهیدرات ها و چربی ها نیز کمک می کند و برخی مطالعات نشان داده اند که سیر از تشکیل چربی بیشتر در بدن جلوگیری می کند.
می توانید سیر را چه تازه (خرد شده) و چه به صورت پودر (سیر خشک) به غذا اضافه کنید.

نعناع فلفلی

نعناع می تواند طعم غذاهای معمولی را افزایش دهد. نعناع فلفلی خاصیت سرکوب کننده اشتها را دارد که باعث می شود با مصرف آن کمتر احساس گرسنگی کنید. هوس کمتر به این معنی است که غذا کمتری مصرف می کند و به نوبه خود به کاهش وزن کمک می کند.
نعناع فلفلی هضم غذا همچنین اسیدیته دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و همانطور که می دانید هضم صحیح اولین قدم برای کاهش وزن است. نعناع همچنین ثابت کرده است که یک درمان برای سندرم روده تحریک پذیر است. میتوان نعنا را به صورت یم لیموناد تازه یا یک فنجان دمنوش داغ مورد استفاده قرارداد.

نعناع فلفلی

میخک

میخک نوعی ادویه سالم است که به سرعت متابولیسم در بدن کمک می کند و به بدن کمک می کند کالری بیشتری بسوزاند.میخک حاوی خواص ضد التهابی قوی و مقدار زیادی مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی است. می توانید از میخک برای طعم دار کردن غذا ها یا در تهیه چای استفاده کنید.

جعفری

جعفری اثرات مثبت متعددی دارد که به کاهش وزن کمک می کند.به کنترل اشتها و سرکوب هوس غذایی کمک می کند.میزان قند خون را کاهش می دهد.
به چربی سوزی بهتر بدن و انجام متابولیسم مناسب کمک می کند.
به جذب مناسب مواد مغذی سالم کمک می کند.
می توانید جعفری را به سالاد اضافه کنید و یا می توانید آن را به گوشت های بدون چربی مانند مرغ اضافه کنید.

زیره

زیره به بهبود سیستم گوارشی کمک می کند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و به بدن کمک می کند تا مواد مغذی را به طور موثرتر پردازش کند، در نتیجه به افراد انرژی بیشتری می دهد و باعث می شود کمتر احساس گرسنگی کنند.
می توانید زیره را به سوپ سبزیجات، برنج و انواع سس اضافه کنید.

زیره

نوشیدنی و دمنوش های گیاهی برای کاهش وزن

یک قاشق کوچک زیره ، یک چهارم قاشق کوچک پونه کوهی، یک چهارم قاشق کوچک دارچین، یک چهارم قاشق کوچک زنجبیل، یک چهارم قاشق غذاخوری زنجبیل، آبلیمو، یک فنجان آب داغ، یک قاشق نعناع آسیاب شده. در مورد روش تهیه:
-پنج گیاه فوق را مخلوط کرده و به یک فنجان آب داغ اضافه کنید.

  • آب لیمو را به فنجان اضافه کنید، هم بزنید و بگذارید یک ربع بماند.
  • نوشیدنی را صاف کنید و نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی بنوشید، سپس بعد از نوشیدن یک لیوان آب بنوشید.
    -این نوشیدنی با کاهش اشتها و محدود کردن میل به غذا خوردن می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

زنجبیل، دارچین و آبلیمو:

یک قاشق چایخوری زنجبیل و یک قاشق چایخوری دارچین را با آب نصف لیمو یا یک لیمو کامل به دلخواه مخلوط کنید و روی فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید ده دقیقه بماند، سپس نوشیدنی حاصل را فیلتر کنید و بنوشید، در صورت تمایل می توانید آن را با عسل شیرین کنید. این نوشیدنی علاوه بر مفید بودن در کاهش وزن، در برابر سرماخوردگی نیز مقاومت ایجاد می کند. توجه کنید که آن را با معده خالی ننوشید تا باعث سوزش معده نشود.

یک قاشق چایخوری چای سبز، یک قاشق چایخوری مریم گلی، یک قاشق چای خوری بابونه و یک فنجان آب جوش مواد لازم برای تهیه یک دمنوش چربی سوز هستند.
مواد را خوب مخلوط کرده و به لیوان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه دم بکشد، سپس دمنوش را صاف کرده و میل نمایید. نوشیدن این دمنوش شب ها قبل از خواب توصیه می شود و برای لاغری شکم دستور فوق العاده ای است.

یک قاشق چای‌خوری چای سبز، یک قاشق چای‌خوری زنجبیل، یک قاشق چای‌خوری پوست انار له شده، یک
قاشق چای‌خوری نعناع سبز، مواد را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و حداقل نیم ساعت می‌گذاریم تا دم بکشد. نوشیدن آن در شب قبل از خواب توصیه می شود.

زنجبیل، دارچین و آبلیمو

استفاده ایمن از گیاهان برای لاغری

هنگام استفاده از گیاهان و گیاهان دارویی برای کاهش وزن، نباید در مصرف آن زیاده روی کرد تا عوارض آن کاهش یابد.
وجود سایر مشکلات سلامتی یا مصرف داروها نیز باید در نظر گرفته شود، بنابراین قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید تا از آسیب ناشی از تداخلات نامطلوب جلوگیری کنید.گیاهان برای لاغری می توانند به کاهش وزن کمک کنند، اما با سرعتی که ممکن است ساده، سریع و واضح نباشد، به خصوص برای افرادی که از چاقی مفرط رنج می برند، بنابراین هنگام استفاده از آنها باید نکات زیر را رعایت کنید:

-از گیاهان برای لاغری به نسبت صحیح استفاده کنید و از حد آنها تجاوز نکنید، زیرا شمشیر دولبه است.
-هنگام شروع مصرف هر نوع گیاه دارویی با پزشک خود مشورت کنید.
-سبک زندگی سالمی داشته باشید و همیشه باید توجه داشته باشید که کاهش وزن واقعی و پایدار در یک تغییر کامل سبک زندگی است.
-اگر در دسته‌های زیر قرار می‌گیرید از مصرف خودسرانه گیاهان برای کاهش وزن خودداری کنید:
افرادی که از فشار خون و کلسترول بالا رنج می برند .
دیابتی ها
بیماران کلیوی و کبدی.

سوالات متداول

بهترین یا سریعترین گیاه برای کاهش وزن چیست؟

کاهش وزن به زمان و تلاش زیاد و همچنین تعهد طولانی مدت نیاز دارد و هیچ مطالعه علمی در مورد بهترین یا سریعترین گیاه کاهش وزن وجود ندارد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *