درمان میخچه پا با روش های گیاهی

فهرست مطلب


میخچه یا پوست ضخیم روی پا در واقع تجمع پوست سخت در کف پا، بین انگشتان پا یا نوک پا است. میخچه خطرناک تلقی نمی شود، اما ممکن است باعث ناراحتی شود.
انباشته شدن پوست ضخیم در انگشتان پا زنان بیشتر از مردان است و بیشتر کسانی که از آن رنج می برند کسانی هستند که کفش های نامناسب می پوشند، کسانی که پاهایشان انحنا دارد و افرادی که برای مدت طولانی در طول روز می ایستند.
میخچه ها در پا می توانند به دلیل تفاوت در دلایل تشکیل آنها و مکان هایی که ممکن است ایجاد شوند، شکل های مختلف دارند.

درمان میخچه پا با روش های گیاهی

میخچه چیست؟


میخچه ها نواحی سخت و دردناکی هستند که زمانی که پوست سعی می کند از ناحیه در برابر فشار یا اصطکاک محافظت کند روی پا ظاهر می شوند. اگرچه موضوع جدی نیستند اما ممکن است باعث تحریک در ناحیه شوند. علل و علائم میخچه بسیار و متنوع است. .


دلایل ایجاد میخچه پا


میخچه در اثر تجمع پوست سخت روی انگشت پا، در نتیجه کراتینه شدن پوست یا افزایش ضخامت پوست ایجاد می شود که به عنوان یک مکانیسم دفاعی طبیعی برای تقویت پوست در مناطقی که در معرض فشار یا اصطکاک بیش از حد هستند رخ می دهد. میخچه پا به دلیل موارد زیر رخ می دهد:

-اصطکاک مداوم پا به دلیل پوشیدن کفش های تنگ یا نامناسب.
-پیاده روی یا آهسته دویدن به طور مداوم و یا انجام ورزش هایی که باعث فشار روی پا می شود .
-مسدود شدن مجاری عرق در پوست به دلیل فشار و اصطکاک.
-بدشکلی های پا .
-نپوشیدن جوراب مناسب.
-پوشیدن کفش های پاشنه بلند .
-آسترهای کفش بد ساخته شده.
-راه رفتن با پای برهنه و بدون پوشیدن کفش مناسب.
-پیری و نازک شدن بافت چربی در پا.
با افزایش سن ، درصد بافت چربی در پوست کاهش می‌یابد، که خطر ایجاد میخچه، به ویژه در قسمت جلوی پا را افزایش می‌دهد.

علائم میخچه روی پا


فردی که از پینه در انگشتان پا رنج می برد احساس درد و احساسی شبیه راه رفتن روی زمینی پر از سنگ می کند . علائم زیر هنگام ابتلا به میخچه پا قابل مشاهده است:
-برآمدگی قابل مشاهده در پوست.
-زبری در محل تجمع پوست و افزایش ضخامت آن .
-لایه برداری و خشکی پوست یا بافت موم مانند.
-درد زیر پوست.
-التهاب شدید و دردناک در برخی موارد پیشرفته.

میخچه یا پینه پا معمولا خیلی دردناک نیست، اما اگر عفونت در ناحیه آسیب دیده رخ دهد، ممکن است فرد در ناحیه ای که پوست ضخیم ظاهر می شود احساس درد کند. علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است نشان دهنده وجود عفونت باشد، قرمزی پوست و تورم در اطراف میخچه نیز می تواند رخ دهد.
اگر میخچه بسیار دردناک شد ، بیمار باید به دنبال مشاوره پزشکی باشد و بیمارانی که از گردش خون ضعیف یا مشکلاتی در اعصاب پا رنج می‌برند، باید قبل از بررسی درمان خانگی برای درمان میخچه کف پا با پزشک خود صحبت کنند.


درمان میخچه روی پا


با از بین بردن عامل فشار و اصطکاک می توان پوست مرده انگشتان پا را از بین برد . آنها اغلب با چاقوی جراحی برداشته نمی شوند، به خصوص در موارد زیر:
-دیابتی ها .
– بیمارانی که از جریان خون ضعیف در پا رنج می برند .
-بیمارانی که احساس بی حسی مداوم در پاها دارند.

دلیل عدم برداشتن میخچه به روش جراحی ترس از عفونت در محل برداشتن پوست، تاخیر در بهبود پوست در آن ناحیه و نیز ترس از پیشرفت بیماری است، به عبارتی در صورتی دستکاری میخچه می تواند تا حدی عفونت کرده و گسترش یابد که منجر به قطع عضو انگشتان پا شود.
درمان میخچه پا اغلب با اعمال مراقبت هایی همچون استفاده از انواع مرطوب کننده ها و سوهان ها یا تجویز کفش یا کفی طبی کفش انجام می شود.


درمان گیاهی میخچه پا


میخچه پا را می توان با گیاهان دارویی نیز درمان کرد. اغلب از روغن های گیاهی برای لایه برداری و نرم کردن پوست های مرده تجمع یافته در محل میخچه استفاده می کنند. از جمله راههای درمان میخچه پا با استفاده از روش های گیاهیی و طبیعی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

روغن کرچک


روغن کرچک به تسکین میخچه روی پا کمک می کند زیرا حاوی خواصی است که روند بهبودی را تسریع می کند. می توان از آن با خشک کردن پاها، سپس مالیدن روغن کرچک روی آن ها و پوشیدن جوراب های غیر تنگ استفاده کرد.

شیرین بیان


یک قاشق غذاخوری شیرین بیان آسیاب شده و روغن خردل را در ظرفی مخلوط کنید تا مخلوطی یک دست به دست آید، سپس آن را روی پا بمالید و روی آن را با پارچه بپوشانید و بگذارید شش ساعت بماند و صبح روز بعد با آب بشویید.

زردچوبه


یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و زردچوبه آسیاب شده را در ظرفی بریزید تا خمیر سفت به دست آید، سپس آن را روی پا بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند و سپس با آب بشویید.

لیمو


یک قاشق چای خوری لیمو ترش را در ظرفی بریزید، روی پینه بمالید و پنبه را روی میخچه بگذارید تا خشک شود، سپس با آب بشویید، یا می توان از آن به روش دیگری استفاده کرد. به این صورت است که یک قاشق چایخوری لیمو ترش و خمیر مایه فوری را در ظرفی بریزید و مخلوط کنید و سپس مخلوط را به پا بمالید و روی آن را با پارچه بپوشانید و بگذارید هشت ساعت بماند و سپس با آب بشویید.


سیر


یک قاشق چای خوری سرکه و سیر له شده را در یک کاسه مخلوط کنید تا مخلوطی یک دست به دست آید، سپس آن را روی پا بمالید، بگذارید دو ساعت بماند و سپس با آب بشویید.


پاپایا


مقدار کافی آب پاپایا را به پا بمالید، سپس آن را با پارچه بپوشانید، بگذارید شش ساعت بماند و صبح روز بعد آن را با سنگ پا بمالید.

آناناس


پوست آناناس را روی پا گذاشته سپس با پارچه ای بپوشانید و بگذارید هشت ساعت بماند و صبح روز بعد با آب بشویید.

پاها را در نمک اپسوم خیس کنید


پاها را می‌توان چند دقیقه در نمک اپسوم خیس کرد، سپس با کره کاکائو خشک و مرطوب کرد، زیرا ممکن است به مرور زمان پینه‌ها نرم شود، اما باید مراحل فوق را چند هفته تکرار کرد تا پینه‌ها از بین بروند.

پاها را در نمک اپسوم خیس کنید

سرکه سفید


نصف فنجان سرکه سفید و سه فنجان آب را در یک کاسه بریزید و مخلوط کنید، سپس مخلوط را روی پا بمالید، روی آن را با پارچه بپوشانید، بگذارید هشت ساعت بماند و صبح روز بعد با پوکه بمالید. سرکه یکی از طبیعی ترین روش هایی است که به از بین بردن میخچه پا کمک می کند، زیرا حاوی درصد بالایی از اسیدیته است.


جوش شیرین


یک قاشق چای خوری آب لیمو و جوش شیرین را در ظرفی بریزید، مخلوط کنید تا مخلوط یکدستی به دست آید، سپس آن را در محل هایی که پینه است بمالید، بگذارید حداقل هشت ساعت بماند و صبح روز بعد پا را با سنگ پا برای از بین بردن سلول های مرده آن بمالید.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید؟


در صورت بروز علائم زیر باید با پزشک مشورت کنید:
-خونریزی از ناخن.
-چرک یا مایع شفاف.
-افزایش خطر عفونت .

درمان های خانگی میخچه پا


گزینه هایی برای درمان میخچه که فرد می تواند پس از مشورت با پزشک به آنها متوسل شود، عبارتند از:

-از کرم های مرطوب کننده برای نرم شدن پوست و رفع ترک های پوست استفاده کنید .
-بعد از حمام، پوست را با سنگ پا مالش دهید تا از شر پوست مرده خلاص شوید.
-پس از مشورت با پزشک از کرم های حاوی اوره استفاده کنید.
-از چسب ها و قطره های پوست که حاوی اسید شیمیایی هستند که پوست انباشته شده را حل می کند، استفاده کنید و آنها را روی ناحیه پوست ضخیم قرار دهید.
-پوست اضافی را با یک تیغه تیز کوتاه کنید.
-در موارد نادری که بیماری تا حدی پیش می‌رود که میخچه بسیار دردناک و مضر می‌شود، می‌توان به جراحی متوسل شد.
-استراحت کافی داشته باشید.
-از کمپرس سرد استفاده کنید.
-کفش هایی بپوشيد که از قوس کف پا حمایت می کنند و از فاسیای کف پا محافظت می کنند.

چگونه می توان از ایجاد میخچه در پا جلوگیری کرد؟

با انجام مراحل ساده می توان از ضخیم شدن پوست روی انگشتان پا جلوگیری کرد:
-کفش های راحت بپوشید که به انگشتان پا فضای زیادی می دهد این را می توان با تکان دادن پاها مشخص کرد اگر فردی نتواند پاهای خود را در داخل کفش تکان دهد به این معنی است که آن کفش تنگ است.
-از کفش های پاشنه بلند یا کفش های باریک و نوک تیز دوری کنید، همچنین بهتر است در مسافت های طولانی راه نروید یا بایستید، زیرا اینها عواملی هستند که خطر ایجاد میخچه را افزایش می دهند.
-از پدهای نمدی یا بانداژهای غیردارویی در مناطقی که کفش‌ها پا را می سایند، استفاده کنید، همچنین می‌توانید از جداکننده‌های انگشتان پا استفاده کنید تا از ایجاد پینه جلوگیری کنید.
-مشورت با پزشک ضروری است، به خصوص اگر فردی به دلیل برخی شرایط پزشکی، مانند دیابت ، بیماری قلبی یا مشکلات گردش خون، مستعد ابتلا به میخچه باشد .
-روزانه با استفاده از برس پاهای خود را با آب و صابون بشویید .
-بعد از شستن و خشک کردن خوب پاها از کرم مرطوب کننده استفاده کنید و از مرطوب کننده بدن (لوسیون) استفاده نکنید.
-از پارچه جورابی که باعث اصطکاک روی پا می شود خودداری کنید.
-هر گونه تحریک پوستی در پا را به محض بروز درمان کنید .
-بعد از دوش گرفتن به طور مداوم از سنگ پا استفاده کنید .
-به طور منظم از پاهای خود مراقبت کنید و ناخن های خود را به درستی کوتاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *