بلاگ

روش های پایین آوردن تب

فهرست مطلب

تب از شایع ترین مشکلاتی است که همه انسان ها به دلایل مختلف آن را تجربه می کنند، وقتی دمای بدن به طور غیر عادی بیشتر از حد معمول خود می شود باید با روش های مختلف آن را پایین آورد،در این متن شما با روش های پایین آوردن تب آشنا می شوید.

روش های پایین آوردن تب

تب چیست؟


تب یعنی بالا رفتن غیرعادی دمای عادی بدن، اغلب تب از عوارض بیماری های مختلف است و معمولا به دلیل افزایش عفونت در بدن ایجاد می شود، تب می تواند بدن را تضعیف و سیستم ایمنی را دچار اختلال کند و اگر این مشکل درمان نشود یا مدام بیشتر شود برای بدن بسیار خطرناک است و می تواند باعث تشنج شود، تب در کودکان و نوزادان خطرناک تر است و باید هر چه زودتر درمان شود، از علائم دیگری که در کودکان دچار تب مشخص می شود می توان به گلودرد، استفراغ، اسهال، گوش درد و سرفه اشاره کرد.
تب در بسیاری از بیماری ها نشان دهنده عملکرد دفاعی سیستم ایمنی بدن است و بدن با این روش از خود مراقبت می کند.

دمای طبیعی بدن چقدر است؟


دمای طبیعی بدن باید حدود 37 درجه سانتی گراد باشد، البته اگر بین 37.5 . 36.4 هم باشد حالتی طبیعی دارد و نگران کننده نیست، دمایی که بیش از 38 درجه باشد تب است و باید کاهش پیدا کند.

دلایل تب چیست؟


از دلایل تب می توان به ویروس ها و عفونت های مختلف اشاره کرد، البته در دوران عادت ماهانه نیز زنان دمای بیشتری احساس می کنند که عادی است و ورزش، حس جنسی، لباس کلفت، غذاخوردن، دمای بالای اتاق و رطوبت زیاد هم می توانند باعث حس تب در فرد شوند که اهمیت ندارند و کافیست فرد وضعیت خود را تغییر دهد تا دمای بدنش متعادل شود، اما تب های شدید معمولا به دلیل بیماری ایجاد می شوند و می توانند خطرناک باشند، از جمله این بیماری ها می توان به سل، ذات الریه، سرماخوردگی و آنفولانزا، عفونت دستگاه تنفسی، عفونت سینوس ها، عفونت گوش، مونونوکلئوز عفونی، عفونت مجاری ادراری، التهاب معده روده ای ویروسی و التهاب معده روده ای باکتریایی اشاره کرد.
بیماری های دیگری مانند اختلالات التهابی، خود ایمنی، آرتروز، رماتیسم مفاصل، لوپوس اریتماتوس سیستمیک، کولیت زخمی، بیماری کرون، پلی آرتریت ندوزا یا التهاب رگ، سرطان، لنفوم هاجکین، لنفوم غیرهاجکین، سرطان خون، لخته های خونی یا ترمبوفلبیت و…. همه از دلایل ایجاد تب هستند.
علاوه بر بیماری ها مصرف برخی مواد دارویی هم می تواند دمای بدن را افزایش دهد، از جمله این داروها می توان به آنتی هیستامین ها، داروهای ضد تشنج، آنتی بیوتیک ها و… اشاره کرد.

کودکان چرا دچار تب می شوند؟


علاوه بر بیماری هایی که برای بزرگسالان اشاره شد و ممکن است کودکان را هم درگیر کنند از دلایل عمده تب در کودکان می توان به دندان در آوردن و یا تاثیر واکسن های مختلف اشاره کرد که بیش از 38 درجه بالا نمی رود، از دلایل اصلی دیگری که باعث افزایش دمای بدن کودک و نوزاد می شود می توان به بیماری هایی مانند آبله مرغان، زونا، سرماخوردگی، عفونت بخش بالایی سیستم دستگاه تنفسی و … اشاره کرد.

کودکان چرا دچار تب می شوند

روش درست اندازه گیری دمای بدن چیست؟


برای اندازه گیری دمای بدن و کنترل تب باید سعی کنید در ساعت های مشخصی از روز تب را چک کنید، از آن جایی که دمای مختلف در ساعات مختلف روز متفاوت است بهتر است هرروز در همان ساعت که روز اول تب را کنترل کردید آن را اندازه گیری کنید، توجه کنید که چیزهای مختلفی در دمای بدن موثرند و قبل از اندازه گیری تب سعی کنید در شرایط نرمالی باشید و برای مثال تحت تاثیر دمای محیط یا فعالیت خاصی نباشید.

انواع تب سنجی


برای فهمیدن دمای بدن معمولا از تب سنج دهانی، گوشی یا حرارتی استفاده می کنند، تب سنج دهانی همان طور که از نامش پیداست توسط دهان دمای بدن را مشخص می کند، هنگام استفاده از آن نباید چیز گرمی میل کرده باشید و بهتر است قبل و بعد از استفاده از آن حتما آن را ضدعفونی کرده و شسته باشید، یک دقیقه زمان برای نگه داشتن تب سنج دهانی کافیست.
تب سنج گوشی نوع دیگری از تب سنج است که از گوش برای فهمیدن دمای بدن استفاده می کند، این تب سنج حتما راهنمایی در کنار خود دارد که به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید، سعی کنید در گوش جرم و آلودگی نباشد.
تب سنج حرارتی هم نوع دیگری از تب سنج هاست که روی پیشانی استفاده می شود و امکان اشتباه در آن هم وجود دارد، حرکت دستگاه باید از پیشانی به سمت بالای گوش و خط مو ادامه پیدا کند که در صورت درست انجام ندادن این کار احتمالا نتیجه اشتباه خواهد شد.

روش های گیاهی کاهش دمای بدن


روش های گیاهی مختلفی در طب سنتی وجود دارند که با مراجعه به آن ها می توان تب را درمان کرد، این روش ها بدون ضرر هستند اما در صورت خوب نشدن علائم و ادامه دار بودن تب حتما باید سراغ پزشک بروید.

تاثیر سیر در کاهش دمای بدن


آنتی اکسیدان های موجود در سیر فواید بسیاری برای سیستم ایمنی بدن دارند، به طوری که در طب سنتی اغلب مشکلات و بیماری ها را با مراجعه به سیر رفع می کنند، برای کاهش تب هم می توانید از سیر استفاده کنید، کافیست یک حبه از سیر را خرد کنید و با یک لیوان اب داغ دم کنید، بعد از ده دقیقه دمنوش شما آماده است و می توانید آن را بنوشید، آلیسینی که در سیر وجود دارد ضد ویروس است و با تب مبارزه می کند.

تاثیر سیر در کاهش دمای بدن

برای کنترل تب از سیب زمینی کمک بگیرید


سیب زمینی را برش داده و همراه با سرکه خیس کنید، بعد از خیس شدن تکه های سیب زمینی را روی پیشانی بگذارید و روی آن ها پارچه بگذارید، این کار را به مدت 20 دقیقه ادامه دهید تا شاهد کاهش دمای بدن باشید، می توانید دو بار در روز این کار را تکرار کنید، سیب زمینی در کاهش تب های دوران بارداری هم بسیار موثر است.

استفاده از تخم شنبلیله برای کاهش دمای بدن


برای درست کردن شربت شنبلیله می توانید یک قاشق غذاخوری از بذرهای گیاه را با یک لیوان آب خیس کنید، مدت زمان لازم برای خیس خوردن تخم ها یک شب تا صبح است، صبح روز بعد آب را صاف کنید و بنوشید، می توانید از لیمو و عسل برای قابل تحمل کردن نوشیدنی خود استفاده کنید، شنبلیله سرشار از ساپونین ها، آلکالوئیدها و دیوسگنین است که می توانند علاوه بر کاهش تب به کاهش عفونت های ویروسی هم کمک کنند.

استفاده از نشاسته برنج در کاهش دمای بدن


یک فنجان کوچک از برنج را با یک و نیم فنجان آب بپزید، وقتی که برنج نیم پز شد آن را صاف کرده و با مقدار کمی نمک مایع را بنوشید، این کار به کاهش تب و دردهای مختلف مربوط به ویروس ها کمک می کند، می توانید چند بار در روز این نوشیدنی را میل کنید تا از دیورتیک طبیعی آن بهره ببرید، آب برنج باعث بیشتر شدن ادرار شده و افزایش ادرار به کاهش تب کمک می کند، علاوه بر این نشاسته برنج باعث تقویت سیستم ایمنی بدن هم می شود.

چوب صندل را برای کاهش دمای بدن به کار ببرید


برای کاهش تب و کاهش التهاب می توانید از چوب صندل استفاده کنید، یک و نیم قاشق چای خوری از پودر چوب صندل را با مقداری آب ترکیب کنید تا خمیری یک دست ایجاد شود و آن را روی پیشانی خود بگذارید، بعد از خشک شدن می توانید خمیر را بشویید، این کار علاوه بر کاهش تب باعث از بین رفتن سردرد هم می شود، می توانید چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

چوب صندل را برای کاهش دمای بدن به کار ببرید

دمنوش ها و چای های موثر در درمان گیاهی تب


مصرف نوشیدنی های گرم در دوران بیماری از عادت های خوب طب سنتی است، اگر شما هم اهل چای هستید می توانید از چای های مختلف برای کنترل دمای بدن خود استفاده کنید و همزمان میزان آب بدن خود را افزایش دهید.

خاصیت تب بر دمنوش ریحان


ریحان گیاهی ضد التهاب و ضد باکتری است که به عنوان آنتی بیوتیکی موثر شناخته می شود و می تواند دمای بدن را کنترل کند، این گیاه را همراه با نیم لیتر آب داغ می توانید بجوشانید و بعد از صاف کردن میل کنید، سعی کنید نیمی از حجم اولیه آن بعد از جوشیدن کاهش پیدا کرده باشد، می توانید ترکیب را همراه شیر و شکر میل کنید، روش دیگر برای مصرف چای ریحان ترکیب یک قاشق چای خوری از پودر این گیاه با یک چهارم قاشق چای خوری فلفل سیاه است، به این ترکیب یک لیوان آب جوش اضافه کنید و بعد از چند دقیقه دم کشیدن همراه با عسل میل کنید، می توانید این چای را دو تا سه بار در روز بنوشید.

خاصیت تب بر دمنوش ریحان

دمنوش گل همیشه بهار برای کاهش دمای بدن


گل همیشه بهار را می توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سم زدایی از آن مصرف کنید، این گیاه که خاصیتی ادرار آور دارد در دوران تب می تواند به کاهش تب کمک کند، علاوه بر این دمنوش گل همیشه بهار می تواند عفونت گوش و درد و قرمزی چشم را هم کاهش دهد.

نوشیدن چای مریم گلی در زمان تب


چای مریم گلی را به سادگی و با چند برگ از این گیاه و یک لیوان آب داغ می توانید تهیه کنید، این چای که معمولا همراه با عسل و آب لیمو میل می شود خاصیتی عرق آور دارد و به کاهش دمای بدن کمک می کند.

دمنوش کشمش می تواند تب را کاهش دهد


برای درست کردن دمنوش کشمش برای هر یک لیوان کشمش هفت لیوان آب داغ نیاز دارید تا آن ها را خیس کنید، بعد از چند ساعت خیس خوردن کشمش ها نرم می شوند و می توانید آن ها را له کنید، بعد از له کردن کشمش ها را از صافی رد کنید تا مایعی یکدست و صاف به دست آید و آن را در طول روز میل کنید، این کار به کاهش تب کمک خواهد کرد.

چای بومادران برای درمان تب


می توانید روزانه یک لیوان از چای بومادران را میل کنید تا به کاهش تب کمک کند، این دمنوش می تواند مانند زنجبیل عمل کند و علاوه بر کاهش تب به افزایش سلامت عمومی بدن هم کمک کند، البته در مصرف این چای نباید زیاده روی کنید.

چای بومادران برای درمان تب

مصرف چای تخم گشنیز برای کاهش دمای بدن


برای درست کردن چای گشنیز یک قاشق چای خوری از تخم گشنیز را با یک لیوان آب داغ ترکیب کنید و بعد از چند دقیقه جوشیدن آن را صاف کرده همراه با شیر و شکر میل کنید، اگر دو تا سه بار در روز این چای را بنوشید تاثیر زیادی در کاهش تب خواهد داشت، چای گشنیز سرشار از آنتی بیوتیک های موثر است که می تواند تب های ویروسی را کاهش دهد و علاوه بر این دارای ویتامین های مختلف و فیتونوترینت های مفید است که برای بدن اهمیت دارند.

تاثیر چای کاهو در درمان تب


یک لیتر آب جوش را با یک بوته برگ کاهو به مدت ده دقیقه صبر کنید و همراه با عسل یا نبات میل کنید، این چای سرشار از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، سدیم و فسفراست که برای بدن بسیار مفید هستند، مصرف دمنوش کاهو می تواند به کنترل دمای بدن کمک کنند.

دمنوش آقطی برای کاهش تب


دو قاشق چای خوری از این گیاه را با یک لیوان آب داغ به مدت یک ربع دم کنید، دمنوش حاصل می تواند تب را از بین برده و حتی سرماخوردگی را درمان کند، می توانید تا سه بار در روز این دمنوش را استفاده کنید و از خواص ضد سرفه و آنفولانزای آن بهره ببرید.

دمنوش آقطی برای کاهش تب

دمنوش ریشه سنبل ختایی برای رفع تب


قطعه های خرد شده این گیاه را همراه با یک لیوان آب داغ چند دقیقه دم کنید و بعد از صاف کردن میل کنید، می توانید از عسل هم همراه با این دمنوش استفاده کنید، ریشه سنبل ختایی تعریق آور است و با افزایش عرق میزان تب را کاهش می دهد، علاوه بر این در درمان سرفه و درد بدن هم موثر است.

دمنوش پونه کوهی


پونه کوهی از گیاهانی است که مصرف آن در دوران ابتلا به بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی بسیار موثر است، این گیاه را می توانید با مقدار برابری از مرزنگوش دم کنید و میل کنید، این چای تاثیر بسیاری در کنترل دمای بدن دارد.

تاثیر برگ درخت شاه توت در کاهش تب


میل کردن این دمنوش تاثیر زیادی در کنترل دمای بدن دارد، برای درست کردن این چای می توانید چهل تا هشتاد گرم از برگ های درخت شاه توت را همراه با یک لیتر آب داغ دم کنید و بنوشید، دو بار در روز سراغ این چای بروید و شاهد کاهش دمای بدن خود باشید.

تاثیر برگ درخت شاه توت در کاهش تب

خاصیت تب بر دمنوش آویشن


برای تامین آب مورد نیاز بدن در دوران تب سراغ دمنوش آویشن بروید، این دمنوش علاوه بر کاهش تب خاصیتی ضد میکروب هم دارد که می تواند بیماری های مختلف را دفع کند، چای آویشن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و دارویی ضد تشنج با خاصیتی آنتی اسپاسمودیک به حساب می آید.

دمنوش زوفا برای دوران تب


زوفا گیاهی موثر در طب سنتی است که استفاده از آن برای درمان تب سابقه ای طولانی دارد، این گیاه را دم کنید و بنوشید تا تعریق افزایش پیدا کند و بیماری دفع شود، تعریق به کاهش دمای بدن هم کمک می کند.

عرقیات موثر در خنک کردن بدن


علاوه بر چای ها، عرق های موثری هم وجود دارند که استفاده از آن ها برای خنک کردن بدن و کاهش دمای زیاد بدن موثر است، می توانید با نوشیدن این عرقیات به بهبود و تنظیم دمای بدن کمک کنید.

عرق اسطوخودوس برای کاهش دمای بدن


این عرق که خاصیتی تب بر دارد می تواند نیروی بدن را هم افزایش دهد و از زکام و برونشیت جلوگیری کند، این عرق خاصیتی تقویت کننده برای اعصاب هم دارد و استفاده از آن در کاهش دمای بدن رایج است، البته در مصرف عرقیات مختلف نباید زیاده روی کرد.

عرق اسطوخودوس برای کاهش دمای بدن

تاثیر عرق بید در درمان تب


عرق پوست درخت بید سفید خاصیتی جادویی در کاهش تب دارد و استفاده از آن در طب سنتی بسیار رایج است، این عرق حساسیت بینی و عطسه را درمان می کند و استفاده از آن در دوران سرماخوردگی موثر است، علاوه بر این عرق بید خون را هم تصفیه می کند و می تواند مشکلات رماتیسمی را کاهش دهد.

میوه های موثر در کاهش دمای بدن


میوه های مختلف با ویتامین ها و مواد معدنی موثری که در خود دارند می توانند به کنترل دمای بدن کمک کنند، البته نباید تمام میوه ها را در دوران تب مصرف کرد، در ادامه به میوه های مفید در این دوران می پردازیم.

سیب و کاهش تب


از جمله میوه های مفید در کنترل دمای بدن سیب است، اگر سه عدد سیب را پوست کنده و خرد کنید می توانید آن را با مقدار کمی آب بجوشانید و بعد از نرم شدن از صافی رد کنید، دمنوش سیب شما آماده می شود و می توانید آن را با عسل میل کنید، تکرر نوشیدن این دمنوش به از بین بردن تب کمک خواهد کرد.

لیمو می تواند دمای بدن را تنظیم کند


لیمو خاصیتی تب بر و سم زدا دارد، می توانید با لیمو آنتی هیستامین های طبیعی را دریافت کنید و آلرژی را کاهش داده تب را بدون نیاز به داروی شیمیایی از بین ببرید، برای استفاده از این میوه می توانید یک و نیم قاشق چای خوری از آب لیموی تازه را با یک و نیم قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید و یک لیوان آب گرم را به آن اضافه کنید، شربت آبلیموی شما آماده است و می توانید دو یا سه بار در روز آن را میل کنید، این شربت برای جلوگیری از گرمازدگی هم توصیه می شود و مصرف آن در تابستان بسیار رایج است.

لیمو می تواند دمای بدن را تنظیم کند

تاثیر تمشک در درمان تب


تمشک میوه ای بسیار مفید برای کاهش تب است که می توانید آن را در رژیم غذایی بیماران قرار دهید، 450 گرم تمشک را با یک فنجان سرکه سیب به مدت سه روز در محلی تاریک نگه دارید، و بعد از گذشت سه روز این ترکیب را صاف کرده آب تمشک ها را بگیرید، مایعی که به دست می آید را همراه با شکر روی حرارت قرار دهید و بجوشانید، یک فنجان شکر برای این کار کافیست، بعد از این می توانید شعله را خاموش کنید و ترکیب به دست آمده را بعد از خنک شدن در یخچال بگذارید، در هر بار میل کرد می توانید یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را مصرف کنید، تمشک موادی مغذی در خود دارد که در طول سه چهار روز می تواند تب را به خوبی کنترل کند.

تاثیر پرتقال در کاهش تب


پرتقال میوه ای سرشار از ویتامین ث است که می توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، این میوه خوش طعم در مبارزه با عفونت های مختلف نقش فعالی دارد و به کاهش تب کمک می کند، علاوه بر این پرتقال بدن را هم هیدراته می کند و کمبود آب را جبران کرده حال عمومی بدن را بهبود می بخشد.

ادویه های موثر در درمان تب


علاوه بر موارد مختلفی که در درمان گیاهی تب به آن ها اشاره کردیم می توانید از ادویه های مختلف هم کمک بگیرید، ادویه ها چه در غذا و سوپ استفاده شوند و چه به صورت دمنوش یا شربت و ترکیب شده با مواد مختلف می توانند موثر باشند.

مصرف زردچوبه در زمان تب


زردچوبه از ادویه های موثری است که سرشار از کورکومین است و می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، یک و نیم قاشق چای خوری از زردچوبه را با یک چهارم قاشق چای خوری فلفل سیاه ترکیب کرده و همراه با یک لیوان شیر بنوشید، این کار به کاهش دما و از بین بردن ویروس ها و میکروب های بدن کمک خواهد کرد، زردچوبه خاصیتی آنتی اکسیدانی هم دارد و از بدن محافظت می کند.

مصرف زردچوبه در زمان تب

نوشیدن چای زنجبیل همراه با عسل برای کاهش تب


استفاده از زنجبیل تازه همراه با یک قاشق غذاخوری عسل در درست کردن چای می تواند کمک کننده باشد، چای زنجبیل گلو را گرم می کند و در دوران سرماخوردگی و سرفه هم بسیار موثر است، البته سعی کنید در مصرف آن زیاده روی نکنید.

دارچین تب را درمان می کند


این ادویه که سرشار از آهن، فیبر و کلسیم است تاثیر بسیاری در پایین آوردن دمای بدن و کنترل جریان خون دارد، علاوه بر این می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و اسهال را از بین ببرد، در دوران تب می توانید دمنوش این ادویه را همراه با زنجبیل و هل میل کنید.

تاثیر فلفل در دوران تب


شاید تعجب کنید اما فلفل سیاه و حتی قرمز می تواند به کاهش تب کمک کند، این ادویه ها را در غذا، دمنوش ها و سوپ خود استفاده کنید تا تاثیر آن را ببینید، کپسایسین موجود در این گیاه گردش خون را افزایش می دهد و باعث بیشتر شدن تعریق می شود، تعریق زیاد به معنای دفع بیشتر بیماری است، البته نباید در مصرف فلفل زیاده روی کنید، فلفل آنتی اکسیدانی بسیار قوی برای بدن به حساب می آید.

جوشانده ای از ترکیب ادویه ها برای کاهش تب


برای درست کردن این جوشانده پیازی متوسط را همراه با مقدار بسیار کمی زنجبیل بجوشانید، مقدار آبی که لازم دارید یک و نیم لیوان است، بعد از جوشیدن می توانید یک قاشق چای خوری زردچوبه را همراه با چند شاخه علف لیمو، پنج یا شش برگ ریحان، نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه و تکه های زنجبیل و پیاز را با هم ترکیب کرده و دوباره بجوشانید تا آب نصف شود، بعد از نصف شدن ترکیبی به دست می آید که باید آن را صاف کنید و با کمی عسل میل کنید، می توانید هر روز دو بار این دمنوش را میل کنید.

روش های گیاهی دیگر برای کاهش دمای بدن:


روش های دیگری هم برای کنترل تب وجود دارند که با هزینه ای بسیار کم و به صورت خانگی می توانند به شما کمک کنند، در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

مصرف سرکه سیب در هنگام تب


از جمله نوشیدنی های موثر در تنظیم PH بدن و از بین بردن تب سرکه سیب است، این ماده مواد معدنی مختلفی دارد و هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان می تواند مورد استفاده قرار گیرد، سرکه سیب باعث هیدراته شدن بدن می شود و به همین جهت قابل توجه است.

مصرف سرکه سیب در هنگام تب

روش مصرف سرکه سیب برای کاهش تب


برای کاهش تب می توانید میزان برابری از آب و سرکه را با هم ترکیب کرده جوراب های خود را در آن خیس کنید، جوراب را فشار دهید که به طور کامل چلانده شده و نمناک شود، بعد از این کار می توانید جوراب را بپوشید، این جوراب ها باید تا زمان خشک شدن در پا بمانند و بعد دوباره می توانید آن ها را در ترکیب خیس کرده و بپوشید، تکرار چندین باره این کار نقش زیادی در کاهش دمای بدن خواهد داشت، علاوه بر این می توانید یک لیوان از سرکه را در آب وان بریزید و به مدت پانزده دقیقه در آن بمانید.

استفاده از سفیده تخم مرغ برای درمان تب


سفیده تخم مرغ از جمله مواد خنک کننده بدن است که می توان از آن برای درمان تب استفاده کرد، کافیست دو تا سه عدد سفیده تخم مرغ را هم بزنید و بعد دستمالی نمناک را به تخم مرغ ها آغشته کرده روی پا بگذارید، بعد از خشک شدن می توانید دوباره آن کار را تکرار کنید، یکی از بهترین روش ها آغشته کردن جوراب به سفیده تخم مرغ است تا پوشیدن آن هم راحت تر باشد، سفیده تخم مرغ حالتی ژل مانند دارد که تا نیم ساعت می تواند دمای بدن را کاهش دهد.

کرم تارتار برای کنترل دمای بدن


یکی و نصفی قاشق چای خوری از کرم تارتار را همراه با نصف قاشق چای خوری آب لیمو و نصف قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید و نصف لیوان آب داغ به آن اضافه کنید، بعد از ترکیب این مواد مایعی کف دار ایجاد می شود و میتوانید آن را بنوشید، 120 تا 170 میلی لیتر از این نوشیدنی برای مصرف کافیست و می توانید آن را هرروز میل کنید تا زمانی که تب کاهش پیدا کند، کرم تارتار نقش موثری در قلیایی کردن بدن دارد و رشد باکتری ها و ویروس ها را متوقف می کند.

کرم تارتار برای کنترل دمای بدن

پوست بید سفید برای درمان تب


استفاده از پوست بید سفید بخصوص برای درمان تب هایی که سه روز یک بار سراغ بیمار می آیند بسیار مفید است، معمولا از ترکیب پوست بید سفید با پوست گنه گنه و ریشه کاسنی برای درمان این تب استفاده می کنند، علاوه بر این پوست بید سفید به کاهش سردرد و مشکلات مختلف دیگر هم کمک می کند و از آن ضمادهای مخصوصی برای درمان سردرد می سازند که قابل توجه است.

تاثیر پروبیوتیک ها در کنترل تب


پروبیوتیک ها در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارند، این مواد می توانند مسمومیت های مختلف را که در دوران تب پیش می آیند کاهش دهند و سیستم ایمنی تضعیف شده را تقویت کنند، علاوه بر این پروبیوتیک ها خطر ابتلا به عفونت های مختلف را هم کاهش می دهند و از لوله گوارشی مواظبت می کنند، هشتاد درصد کل سیستم ایمنی بدن در لوله گوارش وجود دارد که پروبیوتیک ها می توانند از آن ها محافظت کنند، از جمله مواد پروبیوتیک دار می توان به ماست های پروبیوتیک اشاره کرد.

کارهای دیگری که برای کاهش دمای بدن باید انجام بدهید:


علاوه بر روش های گیاهی موثر موارد دیگری مانند پاشویه کردن یا نوشیدن آب زیاد و حمام کردن و… هم وجود دارند که برای کنترل دمای بدن بهتر است به آن ها هم توجه شود، در ادامه به طور مفصلی این موارد را بررسی می کنیم.

پاشویه کردن


تاثیر پاشویه در کاهش تب مسئله ای اثبات شده است، می توانید زیر دوش آب حمام دو دقیقه بایستید و کم کم دمای آن را پایین بیاورید تا تغییر دمای ناگهانی به شما آسیب نزند، بعد از این کار با آب ولرم پاشویه را انجام دهید و از پاشویه با آب سرد جدا پرهیز کنید.

کاهش دما در سر و گردن


با روش های مختلفی می توانید سر و گردن را سرد کنید، پارچه های مختلف که مرطوب شده باشند از بهترین روش ها هستند، این پارچه ها را تا زمانی که خشک شوند می توانید روی قسمت مورد نظر نگه داری کنید.

پوشیدن جوراب مرطوب


می توانید جوراب های خود یا کودکان را کمی خیس کنید، این کار البته باید در حد نمناک شدن جوراب باشد و آبش چکه نکند، این روش در کاهش تب نقش موثری دارد و می تواند دمای بدن را بخصوص در کودکان تنظیم نماید.

نوشیدن آب زیاد


هرچه آب بیشتری بنوشید میزان بهبود تب شما هم بیشتر خواهد شد، آب نوشیدن به جبران کم آبی بدن کمک می کند و می تواند در دوران بیماری های مختلفی که همراه با اسهال و استفراغ هستند بسیار کمک کننده باشند، می توانید از چای های گیاهی مختلف یا آبمیوه ها و سوپ ها هم برای تامین آب مورد نیاز بدن خود و تنظیم دمای بدن استفاده کنید.

نوشیدن آب زیاد

از کجا بفهمیم که آب بدنمان کم شده؟


به طور کلی در دوران تب آب بدن کم می شود و این کم شدن عوارض زیادی برای سلامتی دارد، البته نشانه های آن هم قابل تشخیص هستند، معمولا تکرر ادرار به طور غیر طبیعی افزایش پیدا می کند، دهان و لب خشک هستند، چشم ها هم خشک می شوند و از همه مهم تر ادرار غلیظ و زرد تیره می شود که بوی شدیدی هم دارد و نشان دهنده کمبود آب در بدن است.

حمام کردن


حمام با آب ولرم و نه سرد می تواند به کاهش دمای بدن کمک کند، این کار در افزایش تاثیر داروها هم موثر است و مسکنی طبیعی برای بیماری شناخته می شود، می توان از استامینوفن هم در هنگام حمام استفاده کرد، توجه کنید که آب ولرم تاثیر بیشتری در تنظیم دمای بدن فرد خواهد داشت تا آب سرد، به هیچ عنوان با آب سرد حمام نکنید.

کم غذا خوردن


بهتر است در دورانی که دچار تب هستید کم و پیوسته غذا بخورید و حجم زیادی از غذا را یک جا میل نکنید، این کار باعث می شود به دستگاه هاضمه و به طور کلی بدن فشار زیادی وارد شود و انرژی زیادی از بدن گرفته شود.

لباس مناسب بپوشید


چه فرد بزرگسال باشد و چه خردسال در دوران تب بهتر است یک لایه لباس نازک داشته باشد و نه بیشتر، این لباس به گردش هوا در بدن هم کمک خواهد کرد، می توان برای افرادی که سردشان می شود از پتو استفاده کرد؛ استفاده از فن، پنکه و تهویه مناسب در این دوران موثر است.

استراحت کافی


استراحت از مهم ترین و تاثیرگذارترین کارهاست که در دوران بیماری باید انجام داد، تب می تواند بدن شما را ضعیف کند و استراحت کافی آن را جبران خواهد کرد، برای ترمیم بدن خواب بسیار کمک کننده است و به ترشح هورمون های کمک کننده رشد بافت ها کمک می کند، گلبول های سفید را تقویت می کند و به بدن امکان مبارزه بهتر با ویروس ها و باکتری ها را می دهد.

آیا زمان تب می توان بستنی خورد؟


معمولا مصرف بستنی برای کودکان در دوران تب مفید است و به کاهش دمای بدن کمک کرده با قند موجود در خود انرژی را تامین می کند، در هیدراته کردن بدن هم موثر است و کودکان آن را دوست دارند، اما این به شرطی قابل مصرف است که پزشک هم آن را جایز بداند و منع نکند، در واقع تب به دلایل مختلفی در افراد مختلف ایجاد می شود و ممکن است بستنی برای بیماری فرد مضر باشد.

آیا زمان تب می توان بستنی خورد

در هنگام ابتلا به تب چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟


اگر تب پایین نیاید و یا بعد ای پایین آمدن همچنان حس بی قراری فرد از بین نرود باید حتما به پزشک مراجعه کرد، علاوه بر این در کودکان اشک هنگام گریه نمی آید، بیش از هشت ساعت از آخرین ادرار فرد می گذرد، دمای مقعدی کودک بالای 38 درجه است و دمای عادی فرد بالای 40.5 است که حتی با دارو هم کم نمی شود، بخصوص کودکان زیر دو سال نباید بیش از 48 ساعت تب داشته باشند و در صورت ادامه پیدا کردن تب باید حتما به پزشک مراجعه کرد، افرادی که تبشان زیاد بالا پایین می شود هم باید به پزشک مراجعه کنند.
توجه کنید که افرادی که بیماری های خاصی مثل دیابت، مشکلات قلبی، کم خونی داسی شکل یا لیف آماس کیسه ای دارند از بیمارانی هستند که نباید تب را سرسری بگیرند.
افرادی که در هنگام تب خواب سنگینی دارند و بیدار نمی شوند و یا حتی نمی توانند راه بروند و دست و پای خود را تکان دهند، گردن آن ها خشک شده یا سردرد شدید دارند، لب ها زبان یا ناخنشان کبود شده و حتی لکه های کبودی روی پوستشان دیده می شود و گیج به نظر می رسند حتما باید توسط اورژانس به مراکز درمانی منتقل شوند.

انواع بیماری هایی که باعث تب می شوند


تب به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود و همه دلایلی که برای تب وجود دارند یکی نیستند، علاوه بر بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و بیماری های باکتریایی، التهابی و عفونی یا حتی بیماری های قارچی، موارد دیگری هم وجود دارند که بهتر است با آن ها آشنا باشید

تب یونجه


از شایع ترین تب هایی که می توان به آن اشاره کرد تب یونجه است، این تب به دلیل آلرژی به وجود می آید و سن و سال خاصی هم ندارد، دلیل این نام گذاری این است که در زمان های قدیم گمان می کردند یونجه دلیل آلرژی یا بیماری است که یکی از علائم آن تب است.

تب روماتیسمی


تب روماتیسمی معمولا بین کودکان پنج تا پانزده ساله به وجود می آید و نوعی عفونت در گلو است که توسط باکتری ایجاد می شود و می تواند باعث التهاب قلب شود.

تب دنگی


گزیدن پشه ای به نام پشه آندس ممکن است باعث ایجاد تب دنگی شود که بیشتر در مناطق گرم اتفاق می افتد، این بیماری که تلفات انسانی زیادی هم داشته علائمی مانند سردرد، کمردرد و تب شدید دارد که باعث ایجاد جوش و خارش در پوست هم می شود.

تومورهای بدخیم


یکی دیگر از دلایل تب سرطان است، تومورهای موجود در بدن باعث عفونت شده و دمای بدن را افزایش می دهند، علاوه بر این داروهایی که این بیماران استفاده می کنند هم باعث تب و تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

ایجاد شدن لخته خون


گاهی لخته های خونی در ساق پا ایجاد می شوند که ورم و درد پا را افزایش می دهند، این لخته ها می توانند به ریه بروند و قفسه سینه را به درد آورده یا نفس کشیدن را سخت کنند، التهاب رگ های خونی می تواند باعث ایجاد تب شود و این قبیل مسائل باید حتما توسط پزشک درمان شوند.

سوالات متداول

چه داروهایی باعث تب می شوند؟

داروهایی مانند داروهای فشارخون بالا، داروهای تشنج، آنتی بیوتیک ها و واکسن هایی مانند واکسن دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و واکسن پنوموکوک می توانند باعث افزایش دمای بدن شوند.

1 دیدگاه در “روش های پایین آوردن تب

  1. محمد عسکری گفت:

    کاملترین مطلبی بود که در باره تب بود مفید وجامع ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من