بلاگ

داروی گیاهی برای تخلیه کامل ادرار

فهرست مطلب

انسداد مجاری ادراری یک وضعیت پاتولوژیک ناشی از جریان آهسته ادرار است که به دلیل تعدادی از عوامل مانند سنگ یا بزرگ شدن بافت های خوش خیم یا بدخیم است که ممکن است در هر قسمت از دستگاه ادراری مانند کلیه ها، حالب ها، مثانه، مجاری ادرار (لوله ای که مثانه و قسمت بیرونی بدن را به هم متصل می کند) و غده پروستات ممکن است رخ دهد.
دلایل مختلفی وجود دارند که باعث عدم کنترل مناسب ادرار و تخلیه نشدن آن می شوند. ما در ادامه مطلب به بررسی تک تک این دلایل و روش های گیاهی و دارویی درمان آنها خواهیم پرداخت.

داروی گیاهی برای تخلیه کامل ادرار

چرا ادرار به طور کامل تخلیه نمی شود؟

عدم تخلیه کامل ادرار یا احتباس ادرار می تواند به دلایل مختلف رخ دهد. اگر در تخلیه ادرار دچار مشکل هستید، به احتمال زیاد یکی از مشکلات زیر را دارید:
-احتباس ادراری.
-تنگ شدن مجرای ادراری.
-بی اختیاری ادراری و تکرر ادرار.
-مثانه بیش فعال.
-عفونت ادراری.
-بزرگ شدن خوش خیم یا بدخیم غده پروستات
-سنگ کلیه، مثانه یا حالب.
-تومورهای داخل یا خارج دستگاه ادراری که بر یکی از ساختارهای آن فشار می آورند.
-لخته شدن خون.
-عفونت.
-بزرگ شدن رحم در زنان باردار.
-ضعف عضلات مثانه و از دست دادن توانایی آنها در فشار دادن ادرار به دلیل اختلالات عصبی یا عوامل دارویی.
-نقایص مادرزادی در ساختارهای تشریحی دستگاه ادراری.

تشخيص انسداد مجاری ادرار

تشخیص انسداد مجاری ادراری به تعدادی از روش ها بستگی دارد، از جمله:
-بررسی آزمایشگاهی ادرار برای تشخیص غلظت سدیم، کراتینین و اسمولاریته.
-بررسی الکترولیت های خون (سدیم، پتاسیم، کلرید، اسید اوریک، بی کربنات، کراتینین و نیتروژن اوره خون)، به عنوان افزایش کراتینین و نیتروژن اوره خون با نارسایی کلیه ثانویه به انسداد مجاری ادراری مرتبط است.
-آزمایش شمارش سلول های خونی (CBC) که پلی سیتمی مرتبط با انسداد ادرار را تشخیص می دهد.
-توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI).
-پیلوگرافی داخل وریدی برای تشخیص شکل انسداد.

احتباس ادرار چیست؟

یکی از مشکلاتی که باعث تخلیه نشدن کامل ادرار در بدن می شود، احتباس ادرار است که معمولا در مردان مسن اتفاق می افتد. این مشکل معمولا به دو شکل حاد و مزمن وجود دارد که هر یک از آنها علائم مخصوص خود را دارند. در صورت ابتلا به این مشکل حتما باید به پزشک مراجعه شود.

احتباس ادرار حاد

اگر احتباس ادرار به شکل حاد صورت بگیرد مدت زمان کوتاهی بدن را درگیر کرده و تمام خواهد شد. در این مشکل ممکن است خطر زیادی فرد را تهدید کند و به همین جهت بهتر است آن را جدی بگیرید. درد شدیدی در این بیماری وجود دارد و باعث نفخ، احساس زیاد نیاز به ادرار، عدم توانایی ادرار و درد پایین شکم می شود.

احتباس ادرار مزمن

اگر احتباس به صورت مزمن فرد را درگیر کند ، زمان بیشتری با او می ماند و تخلیه ادرار را سخت می کند. البته در این بیماری ادرار تخلیه می شود اما نه به طور کامل و با سختی فراوان. اگر این بیماری مورد توجه و درمان قرار نگیرد، می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری های دیگر شده و مشکل ساز شود.

علائم احتباس ادرار مزمن

احتباس ادرار مزمن با ظهور علامت هایی خاص همراه است. از جمله علائم بروز این مشکل می توان به موارد زیر اشاره کرد :
– احساس فشار در زیر شکم
– احساس درد شدید
-کم بودن جریان ادرار
-تخلیه نشدن کامل مثانه
-مشکل در شروع ادرار کردن
-تکرر ادرار تا بیش از هشت بار در روز

علت بروز احتباس ادرار

حتما برای شما هم سوال پیش می آید که چرا دچار احتباس ادراری می شویم؟
علت این بیماری معمولا تحت تاثیر عواملی مختلفی قرار دارد. از جمله مواردی که احتمال ابتلا به احتباس ادرار را افزایش می دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد :
– تاثیر داروهای مختلف
– مشکلات عصبی
– انسداد مجاری ادرار
-ضعیف شدن عضلات مثانه
– یبوست بیش از حد و تکرر یبوست در روزهای متوالی
– تومور و سرطان
-سیستوسل
-رکتوسل
-سنگ های دستگاه ادراری
-هیپرپلازی خوش خیم پروستات
– تنگی مجاری ادراری
در ادامه مطلب به شرحی مختصر درباره هریک از علت های بروز مشکل احتباس ادرار اشاره خواهیم کرد :

هیپرپلازی خوش خیم پروستات چیست؟

پروستات از غده های مهم بدن مردان است که شکلی گردو مانند دارد. این غده بخشی از دستگاه تولید مثل مردان است که کنار مجاری ادراری قرار دارد و در گردن مثانه جا خوش کرده که همین باعث می شود که هرگونه مشکل در این غده به دستگاه ادراری هم آسیب بزند. بیماری هیپرپلازی خوش خیم که به طور مختصر BPH نامیده می شود، از بیماری هایی است که بخاطر بزرگ شدن پروستات ایجاد می شود. این مشکل معمولا در مردان پنجاه تا شصت ساله اتفاق می افتد. این بیماری از تخلیه کامل ادرار پیشگیری می کند و توسط پزشک تشخیص داده می شود. البته در این بیماری غده پروستاتی که بزرگ شده سرطانی نیست و خطری از این جهت ندارد.

چرا مجاری ادرار تنگ می شوند؟

یکی از دلایلی که باعث احتباس ادرار شده و مشکلاتی را از جهت تخلیه ایجاد می کند، تنگ شدن مجاری ادراری است. این اتفاق به دلایل مختلفی روی می دهد، از جمله این دلایل می توان به این موارد اشاره کرد:
پروستاتیت که نوعی بیماری التهاب آورنده برای پروستات و اطراف آن است، عمل جراحی و عوارض آن مانند التهاب و بافت اسکار، جراحی هیپرپلازی خوش خیم پروستات، پرینئوم منطقه بین مقعد و اندام های جنسی، بیماری های مختلف مانند سرطان، UTI ها و آسیب های مختلف دیگر. البته این مسائل باید توسط پزشک تشخیص داده شوند.
گاهی عمل جراحی نیز می تواند موجب تنگ شدن مجاری ادرار در آقایان شود. از جراحی های تنگ کننده مجاری ادرار در مردان می توان به جراحی اصلاح پرولاپس لگن اشاره کرد. سیستوسل و رکتوسل از جمله دلایلی بی اختیاری ادرار و تنگی مجرای ادراری به حساب می آیند که البته یک هفته بعد از عمل جراحی بهبود می یابند.

چرا مردها بیشتر از زنان دچار تنگی مجرای ادراری می شوند؟

علت این اتفاق بلندتر بودن مجرای ادراری در مردان است. این بلندی احتمال ابتلا به تنگی مجرا را افزایش می دهد که به دنبال آن احتباس حاد و مزمن در سنین بالاتر اتفاق می افتد. البته توجه کنید که تنگی مجرای ادراری در خانم ها نیز اتفاق می افتد که در اغلب مواقع دلیل اصلی آن سیستوسل و رکتوسل است.

چرا مردها بیشتر از زنان دچار تنگی مجرای ادراری می شوند

سیستوسل چیست؟

سیستوسل از مشکلاتی است که برای خانم ها پیش می آید. در این بیماری مثانه به سمت واژن برآمده می شود و باعث ضعیف شدن عضله ها و بافت های حمایتی بین مثانه و واژن شده، کشش را افزایش می دهد. این کشش باعث آویخته شدن مثانه شده و شکل آن را خمیده می کند. همین اتفاق در تنگ شدن مجاری ادراری موثر است و باعث احتباس ادرار می شود.

رکتوسل چیست؟

در رکتوسل اتفاقی که می افتد برآمده شدن رکتوم به واژن است که در این اتفاق هم عضلات و بافت های حمایتی بین رکتوم و واژن ضعیف می شود و باعث افزایش کشش و آویخته شدن رکتوم می گردد. رکتوم با شکل خمیده خود به سمت واژن و ایجاد فشار زیاد مجرای ادراری را تنگ می کند و ادرار به طور کامل تخلیه نمی شود.

تاثیر یبوست در تنگی مجرای ادراری و ابتلا به احتباس ادراری چیست؟

یبوست از جمله مشکلاتی است که افراد زیادی به آن دچار می شوند. این مشکل در افراد معمولی بیشتر به دلیل رژیم غذایی نادرست اتفاق می افتد. در یبوست مدفوع سخت و خشک است که درد زیادی در هنگام دفع به شخص وارد می کند و به سختی و با فشار زیاد خارج می شود. همین فشار علت اصلی تنگ شدن مجرای ادراری است. در واقع مدفوع سخت که در رکتوم وجود دارد با فشار زیادی که به قسمت مورد نظر وارد می کند مجرای ادراری را تنگ کرده، به خصوص برای افرادی که دچار رکتوسل هستند، بسیار مضر است.

سنگ مجاری ادراری، علت احتباس ادرار

از دیگر دلایل مهمی که باعث ایجاد مشکلات مختلف در ادرار می شوند، سنگ های بلوری و کریستال هایی هستند که در ادرار ایجاد می شوند و در قسمت های مختلف دستگاه ادراری مانند کلیه، حالب و مثانه قرار می گیرند. این سنگ ها زمانی که در مثانه افزایش پیدا کنند و یا بزرگتر شوند، می توانند مجرای ادراری را مسدود کنند و باعث اشکال در دفع ادرار شوند.

تاثیر سرطان در احتباس ادراری

سرطان از جمله بیماری های بسیار خطرناک است که با ایجاد تومورهای بدخیم افراد را از پا می اندازد. در این بیماری اگر تومور در مثانه یا مجاری ادراری باشد، با بزرگ شدن باعث انسداد مجرا می شود و فشار را افزایش داده تنگی مجرای ادراری را بیشتر می کند. این اتفاق خروج ادرار را دشوار کرده و فرد مبتلا حتما باید تحت نظر پزشک باشد.

درمان های گیاهی برای تخلیه کامل ادرار

برخی گیاهان موثر برای تخلیه کامل ادرار در افرادی که دچار احتباس شده اند، وجود دارند.
اگر از احتباس ادرار رنج می برید بهترین کار مصرف گیاهانی است که ادرار را افزایش می دهند. با افزایش ادرار علاوه بر رفع عفونت و مشکلات مختلف دیگر مثانه و کلیه هم منظم تر کار می کنند و مشکل کم کم رفع می شود. البته اگر دلیل احتباس ادرار مشکلی اساسی باشد باید حتما با پزشک مشورت کرد. در ادامه به معرفی برخی از گیاهان دارویی موثر برای درمان احتباس ادرار می پردازیم :

تاثیر خیار در درمان مشکل احتباس ادراری

خیار سرشار از آب است و همین برای رفع مشکلات مثانه کافیست. ویتامین آ، ویتامین ث، بتاکاروتن، لوتئین، کلسیم، منگنز، فسفر و پروتئین از دیگر ترکیبات موجود در خیار هستند. خیار به دلیل دارا بودن 97 درصد آب در ترکیب خود، برای آبرسانی بدن بخصوص پوست و دستگاه گوارش اهمیت دارد. خیار ادرار آور و ملین است و مشکلات ادراری را درمان می کند.

جوی وحشی

جوی وحشی که به آن Couch Grass می گویند، از جمله گیاهان موثر در افزایش میزان ادرار و رفع عفونت است. این گیاه که برای دفع سنگ کلیه هم به کار می رود ضد باکتری است و ترکیب عصاره آن با سیترات پتاسیم می تواند به کوچک کردن سنگ کلیه کمک کند. مصرف این گیاه در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و می تواند به درمان احتباس ادرار کمک کند.

جوی وحشی

قاصدک

قاصدک که از گیاهان وحشی و آزاد است، سرشار از فواید مختلف است. استفاده از ریشه قاصدک برای درمان مشکلات مربوط به دستگاه گوارش مانند سوزش و ناراحتی معده یا بیماری های مختلف مربوط به کلیه کاربرد دارد. همچنین از آن برای کاهش التهاب استفاده می شود. ریشه قاصدک خاصیتی ادرار آور دارد که می تواند به درمان احتباس کمک کند و التهاب مثانه را هم کاهش دهد.

شیرین بیان هندی

برای تنظیم ادرار و کاهش مشکلات مختلف مربوط به دستگاه ادراری سراغ شیرین بیان هندی بروید. این گیاه خاصیتی آنتی بیوتیکی دارد و می تواند التهاب را درمان کند. التهاب مجرای ادراری و مثانه از جمله مشکلات رایج است که عصاره شیرین بیان هندی به کاهش آن ها کمک می کند. کافیست 50 میلی گرم از ریشه این گیاه را کوبیده و با یک لیوان آب نیم ساعت بجوشانید. بعد از این مدت می توانید دمنوش را از صافی رد کرده و میل نمایید. مصرف این دمنوش سه بار در هفته کافیست و نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. توجه کنید که این دمنوش می تواند عفونت هایی را که باعث تخلیه نشدن کامل ادرار می شوند، از بین ببرد.

گیاه رهمانیا برای مشکلات ادرار

از دیگر گیاهان مفید و کمتر شناخته شده گیاهی به نام رهمانیا است که در چین معروف است و طب سنتی چینی قرن هاست که از آن برای بهبود بیماری ها بهره می برد. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2009 این گیاه برای درمان مشکلات کلیه و مثانه مفید است.

نخل اره ای (ساپالممتو)

نخل اره ای از گیاهان مهم در طب سنتی آمریکاست که در اروپا هم مصرف آن برای درمان بزرگ شدن پروستات رایج است. خاصیت ضد التهابی نخل اره ای می تواند به کاهش مشکلات مختلف بدن کمک کند و باعث بهبود مشکل حبس شدن ادرار و تخلیه نشدن آن شود. البته قبل از مصرف نخل اره ای برای کوچک کردن پروستات باید با پزشک مشورت کرد. توجه کنید که یکی از خاصیت های مهم این گیاه جلوگیری از تبدیل شدن تستوسترون به دی هیدروتستوسترون است.

گیاه کرنبری برای رفع عفونت های ادراری

سابقه طولانی این گیاه در رفع عفونت های مجاری ادراری باعث اهمیت آن در مطالعات امروزی هم شده است. کرنبری امکان ابتلا به سنگ مثانه و کلیه را کاهش داده و میزان ادرار را افزایش می دهد. با مصرف این گیاه ادرار اسیدی می شود که تاثیر آن در مقابله با یون های فسفات و کلسیم باعث پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه می شود.

دم اسب

این گیاه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی است که ممکن است آن را برای سلامت مثانه و بازگرداندن آن به حالت عادی مفید کند. در برخی منابع گیاه دم اسب را برای درمان عدم تخلیه کامل مثانه مفید دانسته اند.

زنجبیل برای احتباس ادرار

زنجبیل سرشار از فولیک اسید، ویتامین ث، ویتامین ب3، آهن، کلسیم و پروتئین است. برای رفع مشکل ادراری می توانید سراغ زنجبیل بروید. این گیاه سال های طولانی به عنوانی گیاهی کمک کننده در بهبود مشکلات ادراری شناخته شده است. زنجبیل سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است و مجاری ادرار را تقویت می کند.

جعفری

جعفری به دلیل خاصیت مدر و ضد التهابی که دارد با تولید بیشتر دیورتیک ها و سرکوب باکتری می تواند به افزایش حجم ادرار و درمان احتباس ادرار کمک کند.

دمنوش های مفید برای تخلیه کامل ادرار

اگر اهل چای و دمنوش هستید می توانید با دم کردن گیاهان مختلف به رفع مشکلات ادراری خود کمک کنید. علاوه بر مشکلات ادراری این دمنوش ها برای اعضای دیگر بدن هم مفید هستند و می توانند وضعیت عمومی بدن را بهبود بخشند. البته نباید در مصرف دمنوش های گیاهی زیاده روی کرد. توصیه می شود برای جلوگیری از هر گونه اختلال دارویی، در مورد مصرف دمنوش های گیاهی با پزشک خود مشورت نمایید.

دمنوش گزنه

گزنه را دم کنید و روزانه دو تا سه لیوان از آن را بنوشید. این دمنوش به کاهش التهاب مجاری و دستگاه ادراری کمک کرده و وضعیت مثانه را بهبود می بخشد. علاوه بر این خاصیتی ترمیمی دارد و از کلیه مراقبت می کند. می توانید با مصرف این دمنوش میزان ادرار را افزایش دهید تا امکان درمان احتباس را بیشتر کنید. البته توجه کنید که این گیاه ممکن است با داروهای مختلفی تداخل داشته باشد و مصرف آن باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.

دمنوش گزنه

دمنوش جاوه برای افزایش میزان ادرار

از جمله گیاهان مفید برای دستگاه ادراری دمنوش جاوه است که در طب سنتی ارزش ویژه ای دارد. این دمنوش به راحت تر شدن کار کلیه ها کمک کرده و سنگ کلیه و مثانه را از بین می برد. علاوه بر این در درمان دیابت، نقرس و رماتیسم هم موثر است که علت آن وجود کافئیک در این چای است.

تاثیر چای سبز بر دستگاه ادراری

چای سبز از نوشیدنی های گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان و ضد التهابی است که مصرف آن برای بیماری های مختلف توصیه می شود. چای سبز می تواند به افزایش ادرار کمک کند. این چای ترکیبات پلی فنولی قابل توجهی در خود دارد و می تواند از ایجاد سنگ کلیه و مثانه که می توانند از عوامل احتباس ادراری باشند، پیشگیری کند. علاوه بر این چای سبز از سرطان هم پیشگیری کرده باعث سم زدایی بدن می شود. توجه کنید که این چای برعکس چای سیاه تخمیر نمی شود و ارزش غذایی بالاتری دارد.

دمنوش بابانا

اسید کروسولیک موجود در گیاه بابانا که در درمان دیابت نوع دو موثر است، به کاهش میزان ادرار در این افراد کمک می کند، اما باید زیر نظر پزشک مصرف شود. برگهای این گیاه سرشار از خواص ضدعفونی کننده هستند که می توانند مقدار ادرار را کنترل کرده و درد سنگ کلیه را کاهش دهند. این گیاه که بومی مناطق استوایی جنوب شرقی آسیا، هند و استرالیاست از زمان های دور دقیقا به منظور افزایش ادرار در بین مردم مصرف می شده است.

درمان انسداد مجاری ادراری

درمان انسداد مجاری ادراری ممکن است شامل تعدادی روش باشد که جریان ادرار را بازیابی می‌کند. برخی از درمان های رایج احتباس ادرار به شرح زیر است :
-عبور کاتتر به مثانه از طریق مجرای ادرار.
درمان های دارویی در موارد انسداد ناشی از التهاب یا بزرگ شدن غده پروستات.
-نصب استنت بین حالب و کلیه در صورت انسداد کلیه یا حالب.
-مداخله جراحی برای حذف عامل ایجاد کننده انسداد مانند سنگ یا تومور.
-استفاده از امواج برای شکستن سنگ های کوچک که باعث انسداد می شود.
-درناژ مثانه.

عوارض انسداد مجاری ادراری

انسداد مجاری ادرار و به دنبال آن احتباس ادرار اگر درمان نشود، می تواند مشکلات زیادی ایجلد کند. از جمله عوارض جانبی احتباس ادرار عبارتند از :
-عفونت (سیستیت، پیلونفریت)، تشکیل آبسه و سپتی سمی.
-نشت ادرار.
-نارسایی کلیه.
-اختلال عملکرد مثانه.
-تشکیل فیستول (ارتباط غیر طبیعی بین دو اندام احاطه شده توسط سلول های اپیتلیال).

12 دیدگاه در “داروی گیاهی برای تخلیه کامل ادرار

  1. مهدی گفت:

    سلام ، مشکل من اینه که بعد از بیرون آمدن از دستشویی ، احساس می کنم که مثانه به طور کامل از ادرارخارج نشده وبعد از هر دستشویی بیست دیقه ، نیم ساعت دیگه دوباره باید به دستشویی بروم واین روند بارها در طول روز تکرار می‌شود لطفا یه راهکار ی برای رهایی ار این مشکل بدید ممنون

    1. حجت حصاری گفت:

      با سلام لطفا متن رو به دقت بخونید اشاره شده در متن به مشکلات شما

  2. مینا گفت:

    خلید شما بابا ….مرده میگه گوشت اسب بخورید….دیوانه خدا شفات بده ?

  3. سقف کاذب GST گفت:

    سلام تشکر از وبسایت مفید و خوبتون تشکر که وقت گذاشتین این اطلاعات مهم رو انتشار کردید.ممنون

  4. مهتاب گفت:

    سلام بسیار عالی بود تشکر

  5. Amir گفت:

    مگر گوشت اسب حرومه یا مشکلی داره که اینطور میگید بعد این سایت احتمالا از سایت غربی ترجمه شده بعضی مطالبش که تو اون سایت ها به بد غذا بودن ملت ایران فکر نکرده بودند هر چیزی رو نمیخورند کلی ناز دارند

  6. پاینده محمد گفت:

    سلام عرصه ادب احترام من بعضی اوقات نمیتانم حتی باید سریع برم دست شویی ولی بازم کامل ادرار تخلیه نمیشه نمیدانم چه کار کنم

    1. حجت حصاری گفت:

      لطفا متن رو کامل مطالعه کنید

      1. سید محمد زعفرانچی گفت:

        سلام طبق عکس رادیولوژی دچار انسداد و گرفتگی مجاری ادرار هستم چندین سال هست یک سال رفتم هیموپاتی بیشتر شده و قطره قطره ادرار میکنم خیلی شدید هست آیا درمان بغیر عمل جراحی دارد؟ ممنون

  7. معین گفت:

    سلام ،وقتی ادرار دارم به شدت درد در ناحیه مثانه دارم ، با پرش و ورزش چند قطره ادرار خارج میشود همراه با کمی سوزش ،حتی برای مجرا به پزشک مراجعه کردم و بعد از انجام سیستوسکپی‌ هیچ مشکلی نداشتم ،اما درد در ناحیه مثانه عذاب آور است ،چیکار کنم دکتر؟؟

    1. حجت حصاری گفت:

      سلام لطفا مطالب رو با دقت بخونید و درمان های گیاهی توصیه شده رو انجام بدین.

  8. fehghon گفت:

    داروهای گیاهی سلامت در ذهن من بگویید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من