بلاگ

ترمیم جای زخم با روش های گیاهی

فهرست مطلب

زخم ها به دلایل بسیار زیادی ممکن است روی پوست شما ایجاد شوند و ماندگاری بالایی هم داشته باشند و یا حتی تا آخر عمر با شما بمانند، این زخم ها که ممکن است عمق های مختلفی داشته باشند معمولا در نتیجه اتفاقی خارجی روی پوست یا بیماری های خاص اتفاق می افتند و بسته به دلیل ایجادشان می توان از روش های مختلفی برای درمان بهره برد، در ادامه ما به انواع زخم ها و روش های گیاهی ترمیم جای زخم می پردازیم.

ترمیم جای زخم با روش های گیاهی

جای زخم چطور ایجاد می شود؟

وقتی پوست آسیب می بیند، بافت فیبری روی زخم برای ترمیم و محافظت از آن تشکیل می شود و این باعث ایجاد جای زخم می شود، بدن انسان توانایی مراقبت از زخم ها را دارد و جای زخم ها با گذشت زمان بهتر می شوند، اما برای سرعت بخشیدن به فرایند بهبود زخم می توان از درمان های مختلف استفاده کرد.
با اینکه برای رفع جای زخم انواع لوسیون و کرم یا محصولات شیمیایی دیگر در بازار ارائه می شوند اما استفاده از گیاهان و روش های طبیعی تر قطعا ضرر کمتری خواهد داشت و به همین جهت بسیاری از افراد ترجیح می دهند از مواد طبیعی استفاده کنند.

ماندگاری جای زخم روی پوست به چه چیزهایی بستگی دارد؟

ماندگاری جای زخم روی پوست به عوامل زیادی از جمله نوع آسیب پوستی، نوع پوست طبیعی فرد، محل آسیب، انواع جای زخم و غیره بستگی دارد.

نوع آسیب پوستی

جای زخم روی پوست ممکن است به خاطر تصادف، گزش حشرات، خراش، آکنه، سوختگی، آبله مرغان، واکسن، پرسینگ و غیره به وجود آید، که این اتفاق در شکل ها و اندازه های مختلف ایجاد می شود و روی ظاهر تاثیر دارد.

نوع پوست طبیعی فرد

پوست افراد مختلف ضخامت، رنگ و بافت های مختلفی می تواند داشته باشد که همگی بر چگونگی اثر زخم روی پوست تاثیر دارد.

محل آسیب

پوست ممکن است در برخی مناطق بدن ضخیم تر یا سخت تر باشد، که می تواند بر ظاهر جای زخم تاثیر بگذارد.

درمورد انواع جای زخم:

زخم ها می توانند به انواع مختلف تقسیم شوند که در انتخاب نوع درمانشان تاثیر دارد، بسیاری از این زخم ها حتما باید زیر نظر پزشک قرار گیرند.

جای زخم هیپروتروفیک

این زخم ها مانند کلوئیدها معمولا بالا می آیند و قرمز می شوند اما فقط در محل آسیب هستند و گاهی باعث خارش و یا درد می شوند، جای زخم های هیپروتروفیک اغلب با گذشت زمان کمرنگ می شوند، اگر چه این فرایند می تواند سال ها طول بکشد، زخم های هیپرتروفیک درست مانند زخم های گوشتی برآمده هستند، ولی از منطقه آسیب دیده آن طرف تر نمی روند، اکثر اوقات زخم های هیپروتروفیک را با زخم های گوشتی اشتباه می گیریم، ولی تفاوت قائل شدن بین این دو زخم برای انتخاب درمان مناسب بسیار اهمیت دارد.
زخم های هیپروتروفیک معمولا تا چهار میلی متر بالاتر از سطح پوست قرار می گیرند، بر خلاف زخم های گوشتی که معمولا بالاتر می روند، این زخم ها معمولا قرمز یا صورتی، سفت و دچار خارش هستند، زخم های هیپروتروفیک معمولا حاوی کلاژن نوع سه هستند، این زخم ها موازی با سطح پوست قرار می گیرند و دارای برآمدگی های زیاد و الیاف بزرگ دارای کلاژن خارج سلولی هستند.
درمان زخم های هیپروتروفیک معمولا از زخم های گوشتی آسان تر است، این درمان ها شامل تزریق استروئید برای کاهش تورم، پوشش سیلیکونی برای صاف تر شدن زخم، ژل عصاره پیاز و سایر درمان هایی می شود که باعث تولید کلاژن می شوند.

جای زخم هیپروتروفیک

کلوئید

جای زخم کلوئید معمولا بیشتر از خود زخم رشد می کند و بیشتر در میان افرادی با پوست تیره دیده می شود، این مشکل با گذشت زمان از بین نمی رود، این علائم بزرگ و تیره هستند و بعد از التیام زخم می توانند به رشد خود ادامه دهند و حتی اثرات جانبی مانند دخالت در حرکت، درد و خارش داشته باشند.

جای زخم آتروفیک

جای زخم آتروفیک به شکل حفره یا فرورفتگی در پوست ظاهر می شود، این بیماری در نتیجه آسیب به کلاژن پوست شکل می گیرد و عموما با شرایطی مانند آبله مرغان و آکنه روی می دهد، اسکار آتروفیک باعث می شود که پوست نتواند بافت خود را بازسازی کند و زخم هایی فرورفته در زیرلایه طبیعی بافت پوست ایجاد می شود که علاوه بر بیماری هایی که به آن ها اشاره کردیم ممکن است پس از برداشتن خال نیز ایجاد شود، تورفتگی ها ممکن است به سه نوع زخم تبدیل شود: زخم آیس پیک، که زخم های باریک و کوچکی هستند و شبیه منافذ عمیق هستند، زخم باکس کار فرورفتگی های Boxcar مانند زخم های آبله مرغان است، آن ها دارای ته صاف و مرز مشخص هستند، زخم رولینگ که در آن جای زخم لبه های مشخصی ندارد و معمولا روی گونه دیده می شود.

جای زخم انقباضی

این زخم ها باعث می شود که پوست منقبض و یا منبسط شود، آن ها اغلب در نتیجه سوختگی ایجاد می شوند و می توانند دردآور باشند، این زخم ها می توانند بر ماهیچه ها و اعصاب زیر پوست تاثیر بگذارند و حرکات بدن آسیب دیده را کاهش دهند، معمولا این زخم های کششی پوست را سفت تر می کنند و از حرکت کردن بخش درگیر جلوگیری می کنند، این نوع از زخم ها ممکن است که عمیق تر باشند و روی ماهیچه ها و اعصاب نیز تاثیر بگذارند، می توانند برای بیماران سوختگی بسیار وحشتناک باشند، مخصوصا اگر در بخش های قابل دید بدن قرار گرفته باشند.

زخم های گسترده

این زخم ها به عنوان زخم باز شناخته می شوند، بعد از عمل جراحی دیده می شوند و معمولا صاف و بی رنگ هستند، البته این زخم ها عموما کمتر جلب توجه می کنند.

زخم گوشتی یا زخم فزون گوشت

معمولا به عنوان ضایعه ای سفت و لاستیک مانند یا یک برآمدگی درخشان و بافت دار توصیف می شود، زخم گوشتی نتیجه فرایند بهبود آسیب دیدگی است، این آسیب دیدگی معمولا به خاطر نیروهای مکانیکی وارد شده به زخم اصلی یا عفونت در آن به وجود می آید، زخم های گوشتی معمولا به خاطر ترشح زیاد کلاژن به وجود می آیند، ولی باید برای درک بهتر این فرایند تحقیقات بیشتری انجام داد، با گذشت زمان، ممکن است که زخم گوشتی محدودیت حرکتی ایجاد کند، زخم های گوشتی خوش خیم هستند و اصلا مسری نیستند، زخم گوشتی گاهی اوقات خارش شدید، درد و تغییراتی در بافت را به همراه دارد، این نوع از زخم ها معمولا بیشتر در گروه های نژادی رنگین پوست اتفاق می افتد تا در سفید پوستان.

علت ایجاد زخم های گوشتی:

این زخم ها به دلایل مختلفی مانند سوختگی، جوش، آبله مرغان؛ سوراخ کردن گوش، خراش، جراحی یا واکسن به وجود می آیند.

درمان زخم های گوشتی

درمان این زخم ها با توجه به این که زخم تکی و کوچک هستند یا چندتایی و بزرگ متفاوت است، ولی به هر حال این نوع از زخم ها در چند مرحله و با گذشت زمان التیام می یابند، معمولا توصیه می شود که اول به سراغ درمان های طبیعی بروید و اگر آن ها موفق نبودند به جراحی فکر کنید، مخصوصا در مواردی که جراحی خود زخم های بیشتری به جای می گذارد، مخصوصا اگر به خاطر مسائل ژنتیکی جای زخم روی پوستتان می ماند.

زخم جوش

جوش زدن شدید می تواند زخم هایی به جای بگذارد که چاله مانند، زاویه دار یا موجی هستند، زخم جوش تقریبا می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد، هنگامی که جوش ها به اعماق پوست نفوذ می کنند، به پوست و بافت های زیر آن آسیب می زنند، وقتی که پوست متورم باشد این آسیب بدتر هم می شود، در این حالت لکه های متورم و قرمزی به شکل کیست یا برآمدگی روی پوست دیده می شوند، اگر جوش را درمان نکنیم این شرایط بدتر خواهد شد و در نهایت جای زخم را روی پوست به جای می گذارد.
ور رفتن، فشار دادن یا ترکاندن جوش باعث تورم بیشتر می شود، پس بهتر است با جوش های خود کاری نداشته باشید البته مسائل ژنتیکی می توانند نقش زیادی در جوش زدن و باقی ماندن جای جوش ایفا کنند.
وقتی که جوش ها از بین می روند بدن تلاش می کند تا آسیب ایجاد شده توسط تورم را التیام بخشد، در طول فرایند درمان، بدن کلاژن تولید می کند تا به پوست کمک کند، اگر مقدار کلاژن زیاد یا کمتر از حد لازم باشد، جای زخم ها روی پوست باقی می ماند، نوع زخمی که بعد از جوش باقی می ماند به مقدار کلاژن بدن شما بستگی دارد.
هیچ تضمینی برای باقی نماندن جای جوش وجود ندارد، ولی به هر حال چند روش برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد، این روش ها می توانند تاثیر زیادی داشته باشند، با این وجود بهتر است که فورا جوش را درمان کنید تا زخم جوش را به حداقل برسانید یا از ایجاد آن جلوگیری کنید.

روش های مناسب برای درمان طبیعی جای زخم

برای رفع مشکلاتی که به آن ها اشاره کردیم روش های مختلفی وجود دارد که بسته به نوع مشکل و جنس پوست و عدم حساسیت خود می توانید روش مناسب را انتخاب کنید، البته بهتر است برای تشخیص صحیح این انتخاب از پزشکی متخصص کمک بگیرید.

اهمیت عسل

عسل از جمله مواد طبیعی موثر در رفع مشکلات مربوط به زخم و درد است که استفاده از آن بسیار توصیه می شود، عسل با کاهش رطوبت لازم برای رشد باکتری ها، باعث بسته شدن روی زخم های تازه می شود، برای از بین بردن جای زخم کافیست عسل را به طور موضعی روی محل مورد نظر بمالید، در صورت نبود جای زخم نیز عسل یک ماده موثر برای ترمیم، پاکسازی پوست و درخشش آن محسوب می شود، با مخلوط کردن مقداری عسل، آبلیمو و گلاب یک ماسک صورت خانگی ساده و کارساز برای بهبود پوست خود تهیه کنید.

اهمیت عسل

پیاز را امتحان کنید

پیاز ماده ای ضد باکتری است، خواص درمانی پیاز برای هیچکس پوشیده نیست، بهترین ماده برای درمان هر نوع عفونتی که در بدن وجود دارد پیاز است، ماده ای به نام آلیسین در پیاز وجود دارد که فرمانده ارتشی محسوب می شود که با جای زخم می جنگد، برای استفاده از آن بهتر است پیاز را رنده کنید و یا به دو قسمت تقسیم کرده روی محل مورد نظر قرار دهید، این عمل را هفته ای دو یا سه بار به مدت سی دقیقه تکرار کنید، با ترکیب آب پیاز، عسل، آبلیمو، گلاب با روغن زیتون می توانید ماسک بسیار موثری بسازید.

نظرتان درمورد آلوئه ورا چیست؟

از جمله گیاهان بسیار موثر برای پوست که کاربردهای وسیعی هم دارد آلوئه ورا است، داخل برگ های آن نوعی ماده ژله ای وجود دارد که درواقع قسمت مورد نیاز شماست، برای استفاده از آلوئه ورا کافیست با توجه به اندازه ناحیه جراحت یک یا چند برگ آلوئه ورا تهیه کنید، برگ این گیاه قابل دسترس است و می توانید با ژل ضد عفونی کننده و ضد التهاب و ضد لک آن پوست خود را به سرعت بازیابی کنید، برای استفاده از آن ابتدا برگ را از وسط برش دهید و ژل داخل آن را داخل ظرفی خالی کنید، استفاده از ژل آلوئه ورا به تنهایی نیز کارساز است، اما ترکیب این ژل با موادی مانند آبلیمو یا گلاب باعث تسریع روند درمان می شود.

ماسکی خانگی با چوب صندل

از ماسک های دیگری که می توانید در خانه درست کنید و با استفاده از آن به رفع مشکلات پوستی خود کمک کنید ماسک چوب صندل است، برای درست کردن این ماسک شما به دو قاشق غذا خوری پودر چوب صندل با یک قاشق مرباخوری گلاب، گلیسیرین و آبلیمو نیاز دارید، آن ها را با هم مخلوط کنید و روی پوست خود بمالید، بعد از آن که ماسک روی پوستتان خشک شد می توانید آن را با آب ولرم بشویید، این ماسک را یک تا دو بار در هفته استفاده کنید.

کره کاکائو برای درمان جای زخم

کره کاکائو از عوامل موثر در درمان جای زخم است که می توانید هر شب قبل از خواب آن را روی پوست خود اعمال کنید، بعد از این کار اجازه دهید تا کره تا صبح روی پوست بماند، به طور کلی بهترین دوره برای مصرف آن دوره بیست روزه است که باعث می شود از شر لکه های پوستی خود خلاص شوید، این ماده طبیعی پوستی صاف، شفاف و روشن به شما می دهد.

خیار شفا بخشی طبیعی برای پوست

استفاده از خیار به منظور رفع بسیاری از مشکلات پوستی رایج است، دانه های ریز داخل خیار از عوامل اصلی التیام بخشی و بهبود جای زخم به حساب می آیند، در فصل تابستان هم استفاده از خیار و حتی پوست آن در درمان عرق سوزی بسیار موثر است، خیار در درمان زخم، ترمیم پوست، روشن شدن پوست و غیره بسیار موثر است، امروزه خواص درمانی آن در بهبود وضعیت پوستی برای همه آشکار شده است، استفاده از آن در انواع مختلف ماسک های خانگی نیز مشاهده می شود.

روش درست کردن ماسک خیار با ماست

اگر می خواهید هر چه سریع تر سلامتی پوست خود را باز یابید می توانید از ترکیب ماست و خیار استفاده کنید، برای این منظور مقداری ماست را با خیاری رنده شده مخلوط کنید و بعد مقداری سفیدآب پودر شده به آن اضافه کرده با آبلیمو، گلاب و گلیسیرین ماسک را بسازید، آبلیمو خاصیت سفید کنندگی دارد و گلیسیرین از خشکی پوست جلوگیری می کند، گلاب هم که باعث شادابی و طراوت پوست خواهد شد.

می توانید از سیب زمینی کمک بگیرید

استفاده از ماسک سیب زمینی که با ماست ترکیب شده می تواند ماسکی غافلگیر کننده به شما هدیه دهد، این ماسک در حالت عادی هم باعث تقویت پوست می شود، برای درست کردن آن کافیست ابتدا یک سیب زمینی را رنده کنید، بعد مقداری ماست به آن اضافه کنید، به دلیل خاصیت سفید کنندگی آبلیمو می توانید چند قطره آبلیمو هم در آن بچکانید، این ماسک را نیم ساعت روی پوست نگه دارید و بعد صورتتان را با آب سرد بشویید.

استفاده از گوجه فرنگی برای رفع مشکلات پوستی

آب گوجه فرنگی مانند آبلیمو دارای اسید است و می تواند به طور طبیعی پوست را لایه برداری کند که نتیجه آن بهبود ظاهر جای زخم است، همچنین آب گوجه دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند روی رنگدانه های پوست تاثیر بگذارد و پوست را روشن تر کند، برای استفاده از آن یک عدد گوجه را برش داده و فشار دهید تا آب آن خارج شود، آب گوجه را روی جای زخم زده و ده دقیقه صبر کنید، محل را با آب شستشو داده سپس خشک کنید، هر روز این کار را انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید، علاوه بر آن می توانید گوجه را نصف کرده و آن را مستقیما روی جای زخم قرار دهید، سپس با آب گرم آبکشی کنید.

گردوی سبز

گردوی سبزی که در آب و نمک سابیده شده باشد و روی زخم گذاشته شده باشد می تواند به ترمیم آن کمک کند، البته در مصرف این ماده حتما از عدم حساسیت خود مطمئن شوید و برای همه انواع زخم ها از آن استفاده نکنید.

برگ گیاهان

می توانید از برگ های گیاه ترشک، یا سلق یا کاهو استفاده کنید، آن را در سرکه بپزید و روی زخم بگذارید، البته این کار را بعد از قطع شدن خون ریزی انجام دهید.

برگ گیاهان

امرود کوهی (گلابی وحشی)

از میوه های طبیعی جنگلی که می تواند به پوست شما کمک کند امرود کوهی است، این گیاه تاثیر بازداشتن مواد سر زیر شده و به سوی زخم را در بردارد، این میوه طبیعت سرد و خشک داشته و ملین مزاج و مقوی قلب، معده و کبد است، سرشار از ویتامین ث است که از این جهت برای پوست اهمیت بالایی دارد، تانن و پتاسیم آن نیز پایین آورنده اسید اوریک و فشارخون بالا بوده و برای نقرسی ها مفید است.

از کندر کمک بگیرید

از موثرترین روش ها برای رفع جای زخم و بخیه محصولاتی است که از کندر به دست می آید، این موضوع ثابت شده است که کندر خاصیتی ضد پیری دارد و می تواند در بهبود و بازسازی پوست کمک کننده باشد و التهاب ناشی از زخم و بخیه را کاهش دهد، استفاده از روغن این گیاه در رفع زخم رایج تر است.

ماست بسیار ترش

ماست از بهترین روش های طبیعی برای رفع مشکلات پوستی ایت، می توانید از آن بدون ترس از عوارض استفاده کنید، البته این بستگی به جنس پوست شما نیز دارد، در هر حال توجه کنید که ماست ترش می تواند به بر هم چسباندن و جوش دادن زخم های بزرگ کمک کند.

درمورد لیمو سنگی چه می دانید؟

از جمله مواد طبیعی مناسبی که می توانید از آن بهره ببرید لیمو سنگی است، استفاده از آن یک روش دائمی برای از بین بردن جای زخم به حساب می آید، برای رهایی از شر لکه های تیره ناشی از جای زخم کافیست ابتدا آب لیمو سنگی را بگیرید، سپس مقداری از آبلیموی به دست آمده را با روغن زیتون، روغن درخت چای یا روغن ویتامین ای ترکیب کنید، این کار مانع ایجاد حساسیت پوستی می شود، ترکیب به دست آمده را ده دقیقه روی پوستتان ماساژ دهید، بعد آن را با آب ولرم بشویید.

تاثیر چای سبز در کاهش مشکلات پوستی مانند زخم

یکی از روش های دیگر برای از بین بردن جای زخم استفاده از چای سبز است، برای این منظور می توانید ابتدا مقداری از این چای را دم کنید و بعد از خنک شدن با پنبه یا پارچه ای نرم و تمیز آن را روی پوست خود اعمال کنید، تفاله این چای را هم می توانید بیست تا سی دقیقه روی پوست خود بگذارید و از فواید آن بهره ببرید.

گیاهان موثر دیگر در کمک به بهبود پوست:

میوه درخت سرو
سیر سوخته
گرد سنگ آسیا
موم
گل و شکوفه زالزالک
گیاه شلنگ دراز برگ یا شنگ دم اسبی

روغن های گیاهی کمک کننده به شما

همانطور که می دانید از بهترین روش های گیاهی برای رفع مشکلات پوستی استفاده از روغن های طبیعی به شکل موضعی است، استعمال این مواد به طور مستقیم بر روی پوست می تواند علاوه بر تاثیری که در ترمیم سریع بیماری و جلوگیری از عفونت داشته باشد باعث از بین رفتن جای زخم نیز بشود.

روغن نارگیل روغنی ضد التهاب

روغن نارگیل از جمله روغن های موثری است که خاصیتی ضد التهابی و ضد لک دارد، با استفاده روزانه از آن می توان لکه های تیره که به دلیل زخم روی پوست می مانند را از بین برد، این روغن را با مقداری گلیسیرین و روغن زیتون ترکیب کنید تا درخشش پوست شما را بیشتر کند.

این هم یک روغن همه کاره!

اگر می خواهید دچار هر مشکلی که شدید سریع ترین روش درمان را در خانه داشته باشید از روغن زیتون غافل نشوید، این روغن را حتما همیشه در خانه نگه دارید تا در مواقع ضروری استفاده کنید، روغن زیتون که تاثیر زیادی در رفع مشکلات پوستی از جمله جای زخم دارد، برای استفاده از آن می توانید روغن زیتون را گرم کنید و بعد روی قسمت مورد نظر اعمال کنید، ماساژ این روغن باعث جذب بهتر آن در پوست خواهد شد، اگر روغن زیتون را در روز استفاده می کنید بعد از سی دقیقه آن را با آب ولرم بشویید، استفاده شبانه از این روغن البته موثرتر است، چرا که کل شب روی پوست شما می ماند و وظیفه اش را زودتر انجام می دهد.

روغن ترکیبی

روغن ترکیبی از گور گیاه، روغن زیتون و گل محمدی که به آن موم عسل نیز اضافه می کنند و به عنوان ترمیم کننده موثر روی زخم ها اعمال می شود، این ماده برای ترمیم زخم در بدن سالمندان بسیار به کار می رود.

روغن درخت چای

دو تا سه قطره از روغن درخت چای می تواند جای زخم را از بین ببرد و به بهبود پوست کمک کند، این روغن خاصیتی ضد التهابی و ضد اکسیدانی دارد، می تواند مشکلات را رفع کند و نقش زیادی در صاف و روشن شدن مو دارد، البته برای استفاده از آن بهتر است از ماسکی ترکیبی کمک بگیرید.

روغن درخت چای

مصرف روغن رزماری برای آسیب پوستی

روغن رزماری خاصیتی ضد باکتری و ضد عفونت دارد که می تواند طیف وسیعی از بیماری های پوستی مانند اگزما، درماتیت، آکنه و زخم ها را درمان کند، همچنین می تواند پوستی خشک را کاهش دهد و پوست را درخشان تر کند، البته بسته به نوع و دلیل جای زخمی که دارید باید قبل از مصرف روغن با پزشک مشورت کنید.

تاثیر استفاده از روغن اسطوخودوس

از روغن های موثر دیگر برای رفع مشکلات مربوط به پوست روغن اسطوخودوس است، این روغن می تواند جای زخم را از بین ببرد، برای رفع چین و چروک های پوستی هم موثر است و با افزایش سن و سال چروک های آزاردهنده اطراف چشم افراد را که ایجاد می شوند کاهش می دهد، استفاده روزانه از این روغن به مدت یک تا دو ماه می تواند تاثیر زیادی در رفع مشکلات پوستی داشته باشد.

روغن شترمرغ برای رفع جای زخم

روغن شترمرغ از چربی پشت شترمرغ استرالیایی یعنی ایمو گرفته می شود، ممکن است که اسم ایمو را شنیده باشید، این پرنده از استرالیا می آید و شباهت زیادی به شترمرغ دارد، روغن آن نیز ضد باکتری و ضد تورم است، این روغن که پر از اسیدهای چرب امگاست (امگا3، امگا6، امگا9) به پوست کمک می کند تا سلامتی و درخشش خود را باز یابد، این روغن تا اعماق پوست نفوذ می کند و باعث افزایش رطوبت آن می شود، می توانید برای درمان تورم و کاهش اثر زخم از آن استفاده کنید.

تاثیر روغن کندر در بازسازی سلول ها

اگر دچار زخم شده اید و می خواهید به درمان سریع تر آن کمک کنید، می توانید از روغن کندر استفاده کنید، این روغن در بهبود علائم کشش موثر است و یکی از بهترین اسانس ها برای درمان اگزماست.

روغن تخم هویج

اگر به دنبال روغن ضروری مناسب برای مبارزه با چین و چروک پوست هستید استفاده از اسانس دانه هویج را به شما پیشنهاد می کنیم، این اسانس به عنوان آنتی اکسیدان در درمان آفتاب سوختگی موثر است و یک تقویت کننده پوست است که به طور کلی تونر پوست به حساب می آید.

روغن لیمو چه فوایدی دارد؟

این روغن به دلیل خواص ضد باکتریایی و ویتامین ث که دارد برای پیشگیری از آکنه بسیار موثر است و می تواند علائم آن را کاهش دهد، این روغن خاصیتی جوان کننده دارد، چین و چروک را رفع می کند و می تواند با وجود آنتی اکسیدان های فعالی که دارد به کاهش رادیکال های آزاد کمک کرده در بهبود پوست موثر باشد، علاوه بر این روغن لیمو ترش دارای خاصیتی ضد میکروبی هم هست و از ابتلا به آکنه و جوش پیشگیری می کند.

روغن بابونه و تاثیر آن برای پوست

روغن بابونه به خاطر داشتن قدرت درمان جای زخم روی پوست و بهبود بریدگی و کبودی و کمک به این گونه زخم ها جهت جلوگیری از آلوده شدن آن ها در مواد اولیه لوازم آرایشی و بهداشتی به کار می رود، روغن بابونه در رفع التهاب و قرمزی جوش ها موثر است و می تواند لکه و سیاهی دور چشم را برطرف کند، علاوه بر این سوزش پوست را کاهش می دهد، زخم را ترمیم می کند و می تواند علاوه بر پوست خواص فوق العاده ای برای مو نیز داشته باشد.

روغن بابونه و تاثیر آن برای پوست

روغن مریم گلی جهت افزایش سلامتی پوست

روغن مریم گلی اثر زخم و علائم کشش پوست را کاهش می دهد و به عنوان ماده ای قوی در لوازم آرایشی استفاده می شود، ضد قارچی داخلی و خارجی برای بدن است، التهاب را رفع می کند و می تواند عفونت های مختلف را از بدن دور کند، علاوه بر این در تسکین دردهای عضلانی نیز موثر است، سم زدایی قوی است و تبخال را درمان کرده باعث افزایش حس خوب در شما می شود، علاوه بر این برای درمان آکنه، اگزما، پسوریازیس، واریس و بیماری های مختلف دیگر نیز کمک کننده است، چین و چروک را کاهش می دهد و می تواند باعث سفت تر و روشن تر شدن پوست شود.

روغن دانه نسترن برای روشن کردن زخم ها

روغن دانه نسترن به روشن کردن زخم، کاهش چین و چروک و بازسازی پوست کمک می کند، این روغن پوست را به رنگ طبیعی خود باز می گرداند و می تواند روی افرادی که دارای زخم گسترده بودند مورد آزمایش قرار گیرد، این روغن تاثیر زیادی در کلاژن سازی پوست دارد و از پیری جلوگیری می کند، علاوه بر این آبرسانی طبیعی است و بیشتر برای پوست های چرب استفاده از آن توصیه می شود، این روغن لایه بردار و روشن کننده طبیعی برای پوست است.

روغن نارنج

روغن نارنج به ساخت سلول های جدید پوست کمک می کند و حالت الاستیک آن را حفظ می کند، علائم زخم و کشش را بهبود می بخشد این نیز یکی از بهترین روغن های ضروری برای آکنه و زخم ها می باشد، خاصیتی ضد باکتری و ضد عفونت دارد و اسپاسم عضلانی را کاهش می دهد، علاوه بر این باعث افزایش رطوبت پوست می شود، نیروی بدن را افزایش می دهد و تاثیر زیادی در کاهش التهاب و درد دارد.

روغن ماندارین یا همان روغن نارنگی

این روغن که اسید اسکوربیک است گاهی روغن نارنگی نیز نامیده می شود، به دلیل ویتامین ث فراوانی که دارد به عنوان آنتی اکسیدانی قوی شناخته می شود، باعث ساخته شدن سلول های جدید پوستی شده و از پوست مراقبت می کند، این روغن بافت اسکار را تحت کنترل دارد.

تاثیر روغن بنفشه در رفع جای زخم

یکی از موثرترین روغن ها برای از بین بردن جای زخم، سوختگی و بخیه روغن بنفشه است، این روغن را دو تا سه بار در روز می توان روی پوست ماساژ داد، روغن بنفشه ضد دردی طبیعی است و میتواند به درمان جوش و جای جوش کمک کند، دو قطره از آن برای ماساژ روی پوست کافیست و معجزه خواهد کرد.

روغن گل همیشه بهار یا کالندولا

روغن یا پماد گیاه همیشه بهار را می توانید با روغن ویتامین ای ترکیب کنید و هر روز روی زخم های خود بمالید، این کار باعث می شود که پوست خیلی سریع تر التیام پیدا کند و باعث نرم شدن پوست می شود، علاوه بر این خاصیتی ضد التهابی دارد که برای پوست بسیار موثر است.

روغن ویتامین ای روغنی که برای پوست معجزه می کند

یکی دیگر از روش های درمان خانگی جای زخم استفاده از روغن ویتامین ای است، توجه داشته باشید که این روغن با وجود خواص بسیاری که برای پوست شما خواهد داشت ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک نیز شود، بهتر است قبل از مصرف آن را روی قسمتی از پوست خود امتحان کنید تا از عدم حساسیت خود مطمئن شوید، اگر حساسیتی به استفاده از این روغن نداشتید، درمان خود را شروع کنید، برای این منظور اول از همه روغن ویتامین ای را ده دقیقه روی قسمت مورد نظرتان بمالید و ماساژ دهید، بعد از 20 تا 30 دقیقه پوستتان را با آب گرم بشویید، این کار را می توانید روزی دو بار تکرار کنید بعد از یک دوره 20 تا 30 روزه شاهد نتایج چشمگیری از بهبود جای زخم خود خواهید بود.

ادویه های موثر در رفع جای زخم

علاوه بر گیاهان مختلفی که درموردشان صحبت کردیم بخش دیگر از اشکال به دست آمده از گیاهان نیز وجود دارند که به شکل پودر به دست می آیند و بیشتر در طعم دهی برای آشپزی کاربرد دارند، ادویه ها با اینکه لذت غذا را صد چندان می کنند اما با این حال فواید زیادی هم دارند که باعث اهمیت دارویی آن ها در طب سنتی می شود، در ادامه به بررسی ادویه های موثر در درمان جای زخم می پردازیم.

از زردچوبه کمک بگیرید

زردچوبه از جمله ادویه های ضد التهاب و ضد دردی است که سابقه ای طولانی در استفاده دارویی دارد، این گیاه که به درمان سریع زخم کمک می کند باعث انعقاد سریع خون در محل جراحت می شود، با بسته شدن روی زخم خطر عفونت به شدت کاهش می یابد، ماده ای به نام کورکومین در زردچوبه وجود دارد که به رفع محل زخم کمک می کند، اگر بد مزاج نیستید می توانید هر شب با نوشیدن یک لیوان شیر با زردچوبه به از بین بردن جای زخم و لکه ناشی از آن کمک کنید.

از زردچوبه کمک بگیرید

درمورد فواید دارچین برای پوست چه می دانید؟

یکی دیگر از ادویه های پر کاربرد در غذاهای ایرانی و همچنین در طب سنتی دارچین است، دارچین نیز از جمله ادویه های ضد التهاب است که می توان از آن خمیری موثر برای از بین بردن مشکل درست کرد، انجام این عمل ساده خواص ناشی از پودر دارچین را در بهبود جای زخم دو چندان می کند، ترکیبات زیادی از پودر دارچین به دست می آید که می توانید از آن به عنوان ماسک استفاده کنید، مانند ترکیب آن با گلاب، روغن زیتون، روغن نارگیل، عسل یا روغن درخت چای.

مواد موثر دیگر:

پودر سنگ آهک

استفاده از پودر سنگ آهک که البته می توانید آن را با زردچوبه ترکیب کنید تاثیر بسیار زیادی در درمان جای زخم خواهد داشت، این ماده ترکیبی برای درمان جای زخم بهتر است با کمی آبلیمو یا گلاب ترکیب شود تا حالتی خمیری به خود بگیرد، آبلیمو خاصیتی سفید کننده دارد که باعث از بین رفتن تیرگی ناشی از جای زخم می شود.

خاک مرداب چگونه به رفع جای زخم کمک می کند

نام دیگر خاک مرداب سنگ نقره است، این ماده حالت پودری دارد و همانطور که از اسم آن مشخص است به شکل خاک است، می توانید برای درمان جای زخم خود از آن کمک بگیرید، برای این منظور مقدار کمی از خاک را روی محل مورد نظر بمالید، بدون شک طی مدت زمان کوتاهی معجزه آن را مشاهده خواهید کرد، سنگ نقره را می توانید در عطاری های آنلاین و یا غیر آنلاین به سادگی پیدا کنید، سعی کنید آن را با ماده دیگری ترکیب نکنید، به طور کلی شکل پودری آن بیشتر از شکل خمیری کاربرد دارد.

سرکه سیب برای پوست!

می توانید با استفاده از سرکه سیب و عسل ماسکی طبیعی برای از بین بردن جای زخم پوست خود درست کنید، برای درست کردن این ماسک مقداری مساوی از عسل و سرکه سیب را با هم ترکیب کنید، با این کار غلظت و رقیق بودن سرکه سیب با هم به حالت تعادل می رسد، این ماسک را به مدت 30 دقیقه روی پوست نگه داری کنید و بعد آن را با آب ولرم بشویید، بعد از این کار صورتتان را خشک کنید و با فاصله از کرم مرطوب کننده استفاده کنید، می توانید هفته ای یک تا دو بار از آن استفاده کنید.

ژل سیلیکونی

استفاده از ژل سیلیکونی در درمان جای زخم موثر است، این ژل را می توان از داروخانه تهیه کرد، محدودیتی برای فروش بدون نسخه پزشک از این دارو وجود ندارد، ژل سیلیکونی در لایه های مختلفی عرضه می شود، اگر جای زخم شما عمیق و پررنگ است، بهتر است از ژل های سیلیکونی با لایه های بیشتر استفاده کنید، استفاده از این ژل عوارض جانبی ندارد و در درمان زخم های هایپرتروفیک و کلوئیدی نیز موثر واقع شده است، ژل سیلیکونی در بازه زمانی کوتاهی شما را از شر جای زخم و لکه های تیره روی پوست نجات خواهد داد.

ژل سیلیکونی

قرص آسپرین

از جمله راه هایی که می توانید از آن ها برای محو کردن و از بین بردن جای زخم خود استفاده کنید آسپرین است، برای این منظور چند عدد از این قرص را خرد کرده و بعد با کمی آب حالتی خمیری به آن بدهید، خمیر به دست آمده را حدود نیم ساعت روی پوستتان بمالید و بعد آن را با آب سرد بشویید.

درمورد ژل رویال چه می دانید؟

ژل رویال را می توان جادوی جوانی نامید، این ژل از محصولات کندوست و توسط زنبور تولید می شود، ماسک این ژل بر روی پوست قادر به از بین بردن رد بخیه های طولانی و رد زخم های گسترده است، ژل رویال را هم به صورت خام و هم به صورت مخلوط شده با عسل می توان استفاده کرد.

کرم کلاژن

کرم کلاژن از جمله کرم هایی است که می تواند به بازسازی پوست کمک کند، این کرم شادابی، جوانی و رطوبت پوست را بهبود می بخشد و می توان آن را روزانه دو تا سه بار روی پوست و قسمت هایی که جای زخم و بخیه وجود دارد اعمال کرد، در خرید این کرم دقت کنید و از کرم معتبر استفاده کنید.

کرم حلزون در رفع زخم های پوست صورت

ترمیم جای سوختگی و زخم از ویژگی های کرم حلزون است، می توانید روزانه دو تا سه بار از آن روی قسمت های بخیه خورده، زخم شده و سوخته استفاده کنید، کلاژن، پروتئین اساسی نگهدارنده ساختما پوست است که به فراوانی در این کرم یافت می شود، علاوه بر آن الاستین نیز از انواع پروتئین موجود در کرم حلزون است که می تواند توانایی بافت ها در برگشتن به حالت اولیه خودشان بعد از کشیدگی را افزایش دهد.

می توانید از خمیر دندان هم کمک بگیرید

برای اینکه زخم ها را کاهش دهید می توانید از خمیر دندان هم کمک بگیرید، البته این روش زیاد هم توصیه نمی شود و ممکن است برای پوستتان مشکل آفرین شود، اما برخی از افراد از آن نتیجه مناسب گرفته اند.

می توانید از خمیر دندان هم کمک بگیرید

چند روش ترکیبی

روش اول:

ترکیب 100 گرم روغن زیتون، یک لیوان آب مرزه، 50 گرم روغن گیاه آس و 50 گرم روغن بارزد می تواند ضمادی موثر در درمان جای زخم باشد.

روش دوم:

از ترکیب بیست گرم سفیدآب، بیست گرم مردار سنگ، ده گرم مرمکی و بیست گرم مازو با صد گرم روغن زیتون می توانید ترکیب موثری در جهت ترمیم زخم بسازید، این ماده را یک بار در روز استعمال کنید.

روش سوم:

ده گرم صدف، بیست گرم دانه انار، ده گرم زاج سفید، ده گرم صمغ انجدان، بیست گرم ریشه سوسن، ده گرم کندر، بیست گرم پوست درخت صنوبر، بیست گرم پوست انار، بیست گرم سفیدآب، ده گرم زاج بلوری، ده گرم مازو و صد گرم روغن زیتون را ترکیب کنید و روی محل زخم بگذارید.

روش چهارم:

بیست گرم گل محمدی، ده گرم سفیدآب، ده گرم گلنار، بیست گرم غنچه ناشکفته گل سرخ، ده گرم زاج بلوری، صد گرم روغن زیتون و روغن کوهان شتر را باهم ترکیب کنید و برای ترمیم زخم روی آن بگذارید.

روش پنجم:

بیست گرم سوسن، بیست گرم جواشیر، بیست گرم زرآوند، صد گرم روغن کوهان شتر و صد گرم روغن زیتون را ترکیب کرده و روی محل زخم خود اعمال کنید.

روش ششم:

بیست گرم روناس، بیست گرم مردار سنگ، ده گرم کندر، بیست گرم الوا، ده گرم انزورت، سی گرم شقایق، صد گرم روغن کوهان شتر و صد گرم روغن زیتون را ترکیب کنید و بعد ضماد به دست آمده را روی زخم بگذارید.

روش هفتم:

بیست گرم جو و بیست گرم سفیدآب را در صد گرم روغن گل سرخ ترکیب کرده برای ترمیم زخم روی آن بمالید

توجه:

به طور کلی اگر زخم هایتان خونریزی و عفونت دارند نباید روی آن ها از این روش های مختلف که بیان کردیم استفاده کنید، اول از همه باید عفونت و خونریزی درمان شود.

نکات مهمی که در رفع زخم ها باید بدانید

سعی کنید در هنگام مداوای پوست خود در معرض نور خورشید قرار نگیرید، زیرا این کار می تواند روند التیام را آهسته تر کند و باعث تیره شدن زخم شود.
مناطق آسیب دیده را باید به طور مرتب ماساژ دهید، این کار به شکسته شدن بافت فیبری جای زخم کمک می کند.
لایه برداری به طور مرتب باعث افزایش رشد پوست جدید و کاهش ظاهر زخم ها خواهد شد.
از کرم کانسیلر برای پنهان کردن زخم ها استفاده کنید، این کرم البته باید متناسب با پوست شما استفاده شود.
برای تسریع روند بهبودی رژیم غذایی غنی از ویتامین ث و ای را دنبال کنید.
جذب منظم مکمل های روغن ماهی هم می تواند به التیام زخم ها کمک کند، البته قبل از شروع مصرف مکمل با یک پزشک مشورت کنید.

نکات مهمی که در رفع زخم ها باید بدانید

عوارض عمومی جای زخم:

جای زخم می تواند باعث آسیب فیزیکی، اضطراب احساسی و روحی شود و از جمله عوارض آن می توان به خارش، Tenderness، درد، سختی در خوابیدن، افسردگی، اضطراب، از دست دادن عزت نفس و استرس اشاره کرد.

چطور جای زخم سزارین را از بین ببریم؟

اگر زخم جدید بود، مثلا یک ماه، بسیار مهم است که از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کنید، اشعه های مضر فرابنفش می تواند باعث رنگدانه شدن جوش شود و وضعیت را بدتر کند، بنابراین قبل از این که در روز آفتابی بیرون بروید، اطمینان حاصل کنید که جای زخم را با ضد آفتاب مرغوب پوشانده باشید.
جای زخم و جوش را روزانه ماساژ دهید تا بهبود سریع تر و موثر تر به دست آید، علاوه بر این ماساژ جای زخم و جوش از ایجاد و تولید بافت زخم جدید جلوگیری می کند و اغلب به کم کردن جای زخم قدیمی تر کمک می کند، این روش به عنوان یکی از سریع ترین، راحت ترین و موثرترین روش های خلاصی از جای زخم به خصوص ناشی از جراحی و تصادف در نظر گرفته می شود، برای نتیجه بهتر ماساژ به همراه مرطوب کننده به افزایش گردش خون در ناحیه مورد نظر کمک کرده و باعث افزایش کلاژن شده که به وسیله آن فرآیند ترمیم سریع تر می شود، کرم کلاژن و کرم حلزون بهترین محصولاتی هستند که می توانند در از بین بردن جای زخم کمک کننده باشند.

سوالات رایج:

آیا گیاهان با طبع گرم برای رفع جای زخم موثر هستند؟

اینکه گیاه با چه نوع طبعی برای رفع مشکل پوستی لازم است معیار مناسبی برای انتخاب روش درمان نیست.

آیا کودکان نیز می توانند از روش های گیاهی ترمیمی استفاده کنند؟

کودکان معمولا پوست فعال تر و جوان تری دارند و امکان بهبود طبیعی در آن ها بیشتر است، می توانند بدون نیاز به کمک و به مرور زمان ترمیم شوند، اما اگر زخم عمیق تر بود و ردش ماند باید با پزشک مشورت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
19 محصول سبد خرید
حساب کاربری من