بلاگ

بهترین جنس لباس کودک

فهرست مطلب

لباس های بچه گانه انواع مختلفی دارند و در اشکال و طرح های مختلفی تولید می شوند، بنابراین اطلاع از الزامات اولیه برای خرید لباس بچه گانه بسیار مهم است. برای این منظور لازم است ویژگی های هر یک از پارچه های مختلف و معایب هر یک از آنها را بشناسید ، پارچه های مناسبی که لباس های کودک از آن تهیه می شود، علاوه بر آگاهی کارخانه از خطرات و بیماری های ناشی از برخی پارچه های بد ساخت، نیازمند رعایت استانداردهای کنترل کیفیت است. بنابراین بافت پارچه یکی از اصلی ترین عواملی است که برای اطمینان از ایمنی کودک در هنگام تکمیل فرآیند خرید باید به آن توجه کرد و سپس انتخاب طرح و الگو مطرح می شود. همچنین هدف از خرید لباس نیز مهم است، مثلا لباس مهمانی با لباس خواب تفاوت دارد که در عین سادگی نیاز به راحتی دارد. به طور کلی می توان گفت که پارچه اصلی ترین ملاک برای تهیه یک لباس است. جنس پارچه می تواند باعث راحتی و آسایش کودک شود یا برعکس. بنابراین باید با انواع پارچه های مناسب برای تهیه لباس کودک آشنا شد و پس از شناخت ویژگی های هر کدام، بهترین تصمیم را در مورد انتخاب لباس کودک گرفت.

بهترین جنس لباس کودک

پارچه های مناسب برای لباس کودکان

 پوست کودکان لطیف است و به راحتی می تواند تحت تاثیر آلرژی قرار گیرد، بنابراین لباس های کودکان باید با دقت فراوان انتخاب شود، علاوه بر این، کودکان به بازی ها و فعالیت های مختلف می پردازند که به این معنی است که علاوه بر راحتی، لباس های آنها باید بادوام و انعطاف پذیر باشد. همچنین قابلیت شستشو آسان یکی دیگر از ویژگی های مهم لباس کودکان است. زیرا به احتمال زیاد به عملیات تمیز کردن مکرر نیاز خواهند داشت.
پنبه به طور سنتی یکی از دوست‌دار محیط‌زیست‌ترین پارچه‌ها محسوب می‌شود، شلوار جین، پیراهن، لباس‌ها و شلوارهای کودکانه از این پارچه برای هر زمان از سال ایده‌آل هستند، زیرا باعث ایجاد حساسیت نمی‌شوند، به اندازه کافی بادوام هستند و در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم می باشد. پارچه‌های پنبه‌ای منشأ طبیعی دارند و جزء اصلی آن‌ها سلولز است. همچنین ویژگی پنبه این است که الیاف آن برای جذب رطوبت از هوا و مقاومت در برابر دماهای بالا مناسب است که به پوشنده راحتی بیشتری می دهد، اما این پارچه با تمام مزایایی که دارد به راحتی  چروک می شود. به عبارتی پنبه اجازه می دهد هوا از خود عبور کند و می تواند رطوبت را جذب و حفظ کند، اما معایبی نیز دارد، مانند مشکل در اتو کردن و تغییر شکل پارچه در هنگام شستشو، به همین دلیل است که مقدار کمی الاستین یا پلی استر در لباس های نخی مجاز است.

کتان

کتان مانند پنبه یکی از محبوب ترین پارچه های طبیعی است،  پارچه های کتانی برای هوای گرم تابستان ایده آل هستند، زیرا به خوبی تنفس می کنند و رطوبت را جذب می کنند.

نخی

پارچه های نخی نیز یکی از بهترین پارچه ها برای تهیه لباس کودک هستند. این نوع پارچه وزن سبک و تار و پود زیادی دارد. پارچه های نخی معمولا آبرفت زیادی دارند که برای حل این مشکل بهتر است پارچه را قبل از دوخت لباس شست یا لباس تهیه شده از پارچه نخی را کمی بزرگتر از سایز کودک انتخاب کرد. لباس های نخی عرق و رطوبت بدن را میگیرد و حس راحتی برای کودکان دارد. این لباس ها در صورت شسته شدن زود خشک می شوند. لباس های از جنس نخی بهترین گزینه برای فصل های گرم سال است.

پشم

پشم پارچه ای گرم و راحت است که برای لباس های زمستانی مناسب است.

این پارچه به طور طبیعی عایق است و می تواند به گرم نگه داشتن کودک در هوای سرد کمک کند. پشم همچنین به طور طبیعی در برابر شعله مقاوم است و می تواند به محافظت از کودک شما در برابر آتش کمک کند.

همچنین ضد حساسیت است و برای نوزادانی که پوست حساسی دارند، گزینه ای عالی است.

کشمیر

پارچه های کشمیر که اغلب با طرح های چهارخانه دیده می شود. در تهیه انواع لباس ها و پیراهن های اغلب دخترانه استفاده می شود. این پارچه کسشان نیست و معمولا وزن بالایی دارد. از کشمیر برای لباس های مهمانی و بیرون که مدت زیادی استفاده نشود،می توان بهره بود. این جنس  لباس باید کمی گشاد باشد که کودک احساس راحتی کند. استفاده از پارچه کشمیر برای مدت طولانی و ه عنوان لباس خانگی مناسب نیست چون باعث عرق کردن و ایجاد ناراحتی می شود.

دورس

دورس نوعی خاص از بافت ضخیم پارچه است که جز پارچه های تریکو و پاییزی دسته بندی می شود. اغلب پارچه های لباس های ضخیم از دورس است. پارچه دورس بافت خاصی از انواع نخ های مختلف است که به صورت ضخیم و با استفاده از ماشین های گردباف بافته می شود. دورس جز گرچه های گرم است که برای دوخت انواع لباس های زمستانی و پاییزی و لباس های ورزش استفاده می شود. دورس یکی از باکیفیت ترین پارچه هاست که دوام بالایی دارد. پارچه دورس انواع مختلفی دارد مثل دورس لاکرا، دورس ملانژ، دورس سه نخ ملانژ لاکرا و…. توجه کنید که پارچه دورس نوعی پارچه منحصر به فرد است که اگر به درستی شسته و استفاده شود می تواند برای مدت طولانی حالت و شکل اولیه خود را حفظ کند. هنگام شستن پارچه دروس برای اولین بار بهتر است آن را با دست و جدا از سایر لباس ها بشویید. همچنین دورس پس از خیس شدن سنگین می شود بنابراین از آویزان کردن آن بپرهیزید تا شکل اولیه خود را از دست ندهد.

دورس

ملانژ

پارچه های از جنس ملانژ که اغلب به رنگ طوسی دیده می شود ترکیبی از الیاف نخی و مواد پلی استر هستند. این پارچه قیمت مناسبی دارد و گزینه خوبی برای لباس های راحتی به شمار می رود. ملانژ برای دوخت انواع لباس های خانگی همچون شلوار های راحتی کاربرد دارد. این نوع پارچه پس از مدتی استفاده حالت دون دون پیدا می کند.

چیت

چیت نوعی پارچه کاملا نخی است که معمولا از انواع مختلف نخ با ضخامت های مختلف بافته می شود.از چیت های نازک و ضخیم برای تهیه انواع ملزومات نوزاد همچون آروغ گیر، پوشک، قنداق، انواع لباس کودک، آستر لباس و حتی تهیه برخی پتو های کودک استفاده می شود.

پارچه های مصنوعی مانند پلی استر

 مانند پلی استر و نایلون نیز انتخاب های محبوبی برای لباس های کودکان هستند.آنها بادوام هستند، مراقبت از آنها آسان و مقرون به صرفه هستند.

آنها همچنین به سرعت خشک می شوند و می توانند انتخاب خوبی برای بچه های فعالی باشند که احتمالا لباسشان را خیس یا کثیف می کنند .

 پارچه پلی استر از ابتدا وجود نداشته است، زمانی که الیاف مصنوعی به محصولات پارچه وارد شد و تغییر تدریجی از پنبه آغاز شد،  پلی استر شروع به تسلط بر صنعت پوشاک کرد،  بخشی از الیاف آن از نفت گرفته می شود، بنابراین مواد پلی استر ارزان قیمت، سازگار با محیط زیست نیست. همچنین مقاوم در برابر لکه است، زیرا برای رنگ آمیزی موفقیت آمیز پلی استر به نوع خاصی از رنگ پراکنده نیاز دارد. پلی استر از یک ساختار مولکولی پیچیده تشکیل شده است که به راحتی تجزیه نمی شود و در آب نامحلول است.

وقتی صحبت از لباس بچه‌ها می‌شود، توجه به ایمنی پارچه‌ها نیز مهم است.برخی از پارچه های مصنوعی ممکن است حاوی مواد شیمیایی یا رنگ های مضری باشند که می تواند برای کودکان خطرناک باشد.

حوله ای

لباس های حوله ای که نرمی و لطافت خاصی دارند از پارچه ای به همین نام تهیه می شوند. الیاف مورد استفاده برای بافت پارچه های حوله ای اغلب طبیعی هستند و لطافت خاص این پارچه به همین دلیل است. پارچه های حوله ای جز پارچه های گرم هستند و برای لباس های زمستانی مناسب اند.

ساتن

از ویژگی های پارچه ساتن ساختار براق و زیبا می باشد همچنین خاصیت منحصر به فرد و عجیبی دارد که آن اثر چسبندگی است یعنی به عنوان ماده چسباننده پارچه های دیگر عمل می کند و برای پوشیدن لباس در مهمانی ها و مجالس رسمی استفاده می شود. چون پارچه ای بسیار شیک و جذاب است،  ماده تشکیل دهنده پارچه ساتن الیاف نخ نازک مانند ابریشم، نایلون و یا حتی پلی استر است که در صورت پلی استر بودن  به آن پارچه معادل ساتن می گویند.

پارچه ساتن سطحی براق دارد و ظاهری شبیه ابریشم دارد همچنین تهویه مناسبی دارد و به راحتی اتو می شود، ساتن به دلیل رسانایی حرارتی کم برای لباس کودکان مناسب است، زیرا ساتن دمای بدن کودک را حفظ می کند و یکی از مناسب ترین گزینه ها برای هوای گرم تابستان است.

تدی

پارچه های تدی به ظاهر پشمالو و نرم خود معروف هستند. بافت اصلی این پارچه ها از الیاف پلی استر می باشد. البته در برخی موارد از جنس ابریشم یا کنف نیز بافته می شوند.

پارچه های تدی گرم هستند و برای دوخت انواع لباس های گرم همچون هودی و شلوار، سوئیشرت و… استفاده می شود. پارچه های تدی بسیار مقاوم هستند، لکه پذیر نیستند، رنگ ثابت و شست و شوی آسان دارند. پارچه تدی را می توان به راحتی و ماشین لباسشویی و در کنار سایر لباس ها شست.

کتان

کتان یکی از معروف ترین پارچه ها می باشد. کتان برای تهیه لباس های کودک نیز میتوان استفاده کرد. کتان ها از جنس پنبه اند و تمام ویژگی های پارچه های پنبه ای را دارند. کتان ها رطوبت را به خوبی جذب کرده و خنک هستند. پارچه های کتانی هنگام شست و شو سریع خشک می شوند.

ایمنی پارچه

درمورد لباس کودک بهتر ایمن بودن پارچه را نیز در نظر بگیرید، برخی از پارچه ایمنی کافی برای استفاده کودک را ندارد. رعایت نکاتی در مورد انتخاب پارچه کودک طی فرآیند خرید لباس بچه گانه باعث ایجاد لذت و نشاط برای مادر می شود، به ویژه زمانی که بتواند در هنگام پوشیدن این لباس ها راحتی و امنیت را به کودک خود هدیه دهد، بنابراین لازم است مجموعه ای از حقایق مربوط به انتخاب پارچه مناسب و ایمن را بدانیم. در ادامه به مهمترین این نکات  اشاره خواهد شد:

– پارچه های مقاوم در برابر آتش و غیر قابل اشتعال را انتخاب کنید.

-پارچه های بادوام را انتخاب کنید که به سرعت خراب نمی شوند.

لباس های کودک باید سبک وزن و غیر تحریک کننده باشد که به پارچه اجازه تنفس می دهد.

– لباس زیر باید از الیاف ارگانیک ساخته شود که به عرق اجازه می دهد به سرعت از پوست به بیرون حرکت کند.

-برخی از پارچه ها مانند پلی استر و نایلون با مواد شیمیایی تهیه می شوند که به عنوان بازدارنده شعله عمل می کنند. این مواد شیمیایی می تواند برای کودکان مضر باشد و باید از آنها اجتناب کرد.

– به دنبال پارچه‌هایی باشید که فاقد

مواد شیمیایی مضر هستند.پنبه ارگانیک، بامبو و کنف همه گزینه های عالی هستند.

-از پارچه هایی که مستعد کهنه شدن هستند، بپرهیزید. برخی از پارچه ها مانند پنبه خالص با رنگ روشن می توانند به سرعت رنگ بگیرند و کهنه شوند.این می تواند لباس ها را پس از چند بار شستشو کهنه و فرسوده نشان دهد.

به دنبال پارچه های مقاوم در برابر محو شدن باشید یا رنگ های خنثی را انتخاب کنید که به راحتی رنگ آنها محو نشود.

– از پارچه های خیلی سفت اجتناب کنید.

به دنبال پارچه های نرم و قابل تنفس باشید تا حداکثر راحتی را برای کودک خود تضمین کنید.

ایمنی پارچه

پارچه هایی که برای نوزاد مضر هستند

درماتیت تماسی نساجی به دلیل واکنش‌های روی پوست کودک مانند قرمزی و خارش شناخته می‌شود . این علائم ممکن است بلافاصله یا در عرض چند ساعت پس از تماس با ماده ظاهر شوند، بیشترین آسیب‌دیدگی در بدن مناطقی هستند که در تماس با لباس هستند، مثل بازو، زیر بغل، ناحیه کشاله ران و باسن، التهاب پوست ممکن است با تماس مداوم با پارچه بدتر شود، از جمله این پارچه های مضر که هنگام خرید باید به آن توجه کنید، موارد زیر است:

-حساسیت به مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآوری نساجی مانند رنگ های نساجی و مواد تکمیل کننده. این می تواند از مخلوط کردن الیاف نساجی طبیعی با الیاف مصنوعی ایجاد شود و منجر به واکنشی شود که باعث درماتیت تماسی آلرژیک می شود.

– وجود رنگ ها و عوامل برنزه کننده مورد استفاده در فرآیند تولید پارچه با کیفیت پایین.

– وجود بست های فلزی در لباس کودکان عامل مهمی در ایجاد درماتیت تماسی است، زیرا بست های فلزی روی شلوار جین یکی از علل شایع درماتیت نیکلی است.

-تزیینات و اکسسوری های دیگر مانند وجود توری و دکمه های تیز خطرناک  نیز در لباس های کودک توصیه نمی شود .

– برخی از مواد شیمیایی خطرناکی که در ساخت لباس استفاده می شود، بر روی پوست نرم کودکان تاثیر می گذارد و منجر به راش می شود.

بیماری های مرتبط با پارچه

 پوست حساس کودک به الیاف پارچه یا رنگ ها و مواد شیمیایی اضافه شده به لباس واکنش نشان می دهد.  بیشتر افراد ممکن است فکر کنند که منشأ راش به دلیل وجود مواد غذایی یا حساسیت دارویی است، اما لباس هم می تواند عامل اصلی گروهی  از بیماری های پوستی شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

آلرژی به نیکل

 آلرژی به نیکل شایع‌ترین علت جوش‌های خارش دار است. همچنین احتمال قرمز شدن آن در اطراف ناف نزدیک ناف یا زمانی که یک دکمه شلوار جین آبی پوست حساس کودک را لمس می‌کند، بیشتر است. علاوه بر این، استفاده از جواهرات ساخته شده از نیکل می‌تواند علت این حساسیت باشد .

حساسیت به لاستیک

 آلرژی به لاستیک در نقاطی که لباس پلاستیکی قرار دارد در اطراف کمر و مچ دست شایع است.این حساسیت همچنین می تواند ناشی از وجود راش پوستی آلرژیک ناشی از درماتیت تماسی باشد که به صورت برآمدگی یا تاول ظاهر می شود. دلیل این امر خاصیت ارتجاعی مواد لاستیکی است که باعث تحریک پوست می شود .

در پایان، وقتی صحبت از بهترین پارچه‌ها برای لباس‌های کودک می‌شود، دوام، راحتی، ایمنی و مراقبت از پارچه مهم است.

پنبه، کتان، پشم، پارچه‌های ارگانیک و پارچه‌های مصنوعی همگی گزینه‌های عالی هستند.

همچنین مهم است که نیازهای خاص کودک خود را در نظر بگیرید و از پارچه هایی که با مواد شیمیایی یا رنگ های مضر ساخته میشوند اجتناب کنید.با در نظر گرفتن همه این عوامل می توانید اطمینان حاصل کنید که فرزندتان در لباس جدید راحت و ایمن است.

پنبه، کتان، پشم، پارچه های ارگانیک و پارچه های مصنوعی از بهترین پارچه ها برای لباس نوزاد هستند. هر پارچه ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد که آن را برای انواع لباس ها و فصول مختلف ایده آل می کند. پنبه برای پوشیدن روزمره عالی است، کتان برای تابستان عالی است، پشم برای زمستان عالی است، پارچه های ارگانیک برای پوست های حساس و پارچه های مصنوعی برای بچه های فعال عالی هستند.

مهم است که همه گزینه های لباس را در نظر بگیرید و یکی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازها و ترجیحات کودک شما مطابقت داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من