بلاگ

انواع مدل های جوراب

فهرست مطلب

جوراب ها جز متنوع ترین پوشش هایی هستند که می توان استفاده کرد. انواع مختلفی از جوراب از نوع مدل، رنگ، طرح، نوع بافت، مارک و… وجود دارد. تنوع جوراب ها جوابگوی هر نوع سلیقه و پوششی است و هر فرد با توجه به نوع استایل و طرز فکر خود می تواند جورابی هماهنگ را انتخاب کند. در این مطلب به شرح انواع مدل های جوراب می پردازیم. قطعا در کمد خود انواع جوراب های مچی، ساق بلند و… را دارید که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

انواع مدل های جوراب

جوراب

هدف اصلی از پوشیدن جوراب گرم نگه داشتن پاها و راحت نگه داشتن آن است. جوراب عمر کفش شما را با تمیز نگه داشتن و دور از تماس مستقیم با عرق پا افزایش می دهد و همچنین پاها را در داخل کفش تمیز نگه می دارد.
جوراب‌ها در طول قرن‌ها از اولین مدل های جوراب که از پوست حیوانات بسته‌بندی شده و به دور مچ پا بسته می‌شدند، تکامل یافته‌اند. از آنجایی که ساخت جوراب در دوران پیش از صنعتی شدن نسبتاً زمان بر بود، تنها ثروتمندان از آن استفاده می کردند. فقرا برای پوشش پا معمولا پارچه ای ساده دور پا می پیچیدند. این نوع جوراب های تا پایان قرن بیستم در ارتش های اروپای شرقی مورد استفاده قرار گرفتند.
در قرون وسطی، قد شلوار درازتر شد و جوراب به صورت پارچه ای تنگ و خوش رنگ در آمد که قسمت پایین ساق پا را می پوشاند. از آنجایی که جوراب‌ها دارای نوار کشسان در قسمت بالایی خود نبودند ، جوراب‌ها در بالای شلوار قرار دادند تا از افتادن آن‌ها جلوگیری شود.
اختراع ماشین بافندگی در سال 1589 اتفاق افتاد ، بافتن جوراب با ماشین شش برابر سریعتر از دست بود. با این حال، ماشین های بافندگی و بافندگی دستی تا سال 1800 در کنار هم به تولید جوراب می پرداختند. انقلاب بعدی در تولید جوراب، معرفی نایلون در سال 1938 بود. تا آن زمان جوراب‌ها معمولاً از ابریشم، پنبه و پشم ساخته می‌شدند. نایلون آغازی برای ترکیب دو یا چند نخ در تولید جوراب بود که تا به امروز ادامه دارد.
امروزه انواع مختلفی از جوراب ها در طرح ها و رنگ های مختلف تولید می شود و تنوع در این زمینه بسیار زیاد است.

انواع مدل های جوراب بر حسب اندازه

جوراب ها بر حسب اندازه و نوع استفاده مدل های مختلفی دارند. جوراب ها را معمولا با توجه به نوع پوشش انتخاب می کنند و حتی می توان گفت هر نوع استایل و کفشی جوراب متناسب با خود را دارد. در ادامه به معرفی انواع مختلف جوراب ها می پردازیم.

نیم جوراب( جوراب پنجه)

کوتاه ترین نوع جوراب همان نیم جوراب است. این جوراب ها فقط انگشتان پا را می پوشانند و معمولاً تا نیمه پا بالا می آیند و مچ پا را آزاد می گذارند. این جوراب‌ها که به آن جوراب‌های پنجه نیز می‌گویند، برای کفش‌هایی که پشت آن باز است، مناسب هستند. کفش‌های صندل یا پاپوش یا کفش هایی که در آنها نوک پا بسته است، اما مچ پا کاملاً باز است یا فقط یک بند دارد، باید با نیم جوراب پوشیده شوند تا زیبا تر به نظر برسند. همچنین هنگام پوشیدن این نوع کفش ها زمانی که می‌خواهید از انگشتان پا در برابر تاول یا مالش محافظت کنید، این نوع جوراب ها گزینه‌های عالی هستند که در عین محافظت از پا به طور کل جوراب از دید پنهان می ماند.

جوراب های نامرئی

این نوع جوراب ها که جوراب بدون دید نیز نامید می شوند. قسمت جلو پا و زیر پا را به طور کامل می پوشانند اما تا مچ بالا نمی آیند و هنگامی که پا در کفش قرار می گیرد، جوراب دیده نمی شود.این نوع جوراب ها مخصوص کفش هایی مثل انواع کتانی های کوتاه و سایر کفش های غیر رسمی می باشد که در عین پوشاندن پا و جلوگیری از آسیب به پا به هیچ وجه زمانی که پا داخل کفش است، دیده نمی شود.

جوراب های مچی

مدل بعدی جوراب مچی است. این نوع جوراب ها برای پوشیدن با کفش های کوتاه تر مانند کفش های کتانی یا نیم بوت طراحی شده اند. آنها معمولا بلند تر از جوراب های نامرئی هستند و معمولا دیده می شوند. این نوع جوراب ها برای مواقعی مناسب هستند که از دیده شدن جوراب ها بدتان نمی آید، اما نمی خواهید جورابی بلند و حجیم بپوشید. این نوع جوراب ها معمولاً فقط پا ومچ پا را می پوشانند.

جوراب مچی

جوراب ساق کوتاه

جوراب های ساق کوتاه یا یک چهارم قد معمولاً کمی بالاتر از جوراب های مچی می آیند. آنها پوشش خوبی برای محافظت از پاشنه در برابر تاول و مالش ایجاد می کنند و اغلب برای مواردی مانند دویدن یا ورزش استفاده می شوند . طول اضافی این جوراب ها نسبت به جوراب های مچی به آنها کمک می کند در جای خود ثابت بمانند. جوراب های ساق کوتاه نیز جز جوراب‌هایی هستند که غیررسمی در نظر گرفته می‌شوند و بسته به جنس، می‌توانند یک جوراب حرفه‌ای خوب برای ورزشکاران باشند.

جوراب های خدمه تا وسط ساق پا، تقریباً در نیمه راه بین مچ پا و زانو بالا می آیند. اینها برای کفش‌هایی مانند چکمه‌های پیاده‌روی یا کفش‌های کتانی بلند انتخابی عالی هستند، جایی که خود کفش روی پا بالاتر می‌آید، بنابراین محافظ نیز باید بالاتر بنشیند. اینها همچنین یک نوع جوراب عالی برای کسانی است که دوست دارند در ماه های سرد سال پوششی روی پا داشته باشند، زیرا تعادل خوبی بین پوشش و انعطاف پذیری ایجاد می کنند.

جوراب ساق بلند

جوراب های کامل یا ساق بلند تا بالای ساق پا تا زیر زانو می آیند. این جوراب‌ها در بین ورزشکاران محبوب هستند، زیرا از قسمت اعظم ساق پا محافظت می‌کنند، در حالی که همچنان زانو را برای حرکت و خم شدن آزادانه باقی می‌گذارند. هرکسی که از دویدن، ورزش یا هر فعالیتی با شدت بالا لذت می‌برد، این نوع جوراب ها را انتخاب خوبی برای محافظت می‌داند.

جوراب های بلند تا زانو

این نوع جوراب بالا می آید تا ساق پا و زانو را کاملاً بپوشاند. در صنایعی که جوراب جزئی از لباس است مانند مهمانداران در کشور های غیر اسلامی اغلب جوراب های بلند تا زانو انتخاب می شوند. آنها همچنین یک انتخاب محبوب برای کسانی هستند که به دنبال اضافه کردن لایه ای از گرما به لباس های خود در ماه های سرد هستند، زیرا نه تنها از پا و مچ پا در برابر ساییدگی یا تاول محافظت می کنند، بلکه طول کشیده به معنای عایق شدن بیشتر ساق پا در برابر سرما است. نوع گشمی این جوراب ها برای افرادی که از درد های مفصل زانو رنج می‌کشند، انتخاب مناسبی است.

جوراب بلند بالای زانو تا ران

این جوراب‌ها تقریباً تا وسط ران کشیده می‌شوند و اغلب دارای یک کمربند بند یا یک نوار الاستیک ضخیم هستند که به نگه داشتن آن‌ها در جای خود و جلوگیری از غلتیدن یا لغزش کمک می‌کند. این جوراب ها اغلب با دامن پوشیده می شوند بسیاری از خانم‌ها از جوراب‌های بلند استفاده می‌کنند. طیف گسترده‌ای از الگوها و رنگ‌ها ر این نوع جوراب ها وجود دارد، که باعث ایجاد ظاهری بهتر در پوشش‌ می شود. جوراب های بالای ران اغلب با هر نوع کفش یا چکمه پوشیده شده و کاملا ست می شوند.

انواع جوراب برحسب جنس

جنس های مختلفی از جوراب ها وجود دارد که کاربردهای مختلفی دارند. انواع جوراب بر حسب جنس و نوع مواد به کار رفته در بافت آنها، عبارتند از:

جوراب های نخی

پنبه نوعی الیاف طبیعی است که اغلب به عنوان ماده خام برای لباس استفاده می شود. جوراب نخی نوعی جوراب است که از نخ پنبه ای تهیه می شود. این جوراب ها به دلیل توانایی آنها در جذب بسیار خوب رنگدانه ها، اغلب در رنگ های مختلف رنگ می شوند. آنها اغلب ساده و خسته کننده به نظر میرسند، اما در واقع می توانند بسیار شیک و رنگارنگ باشند و جوراب های زیادی وجود دارد که با استفاده از مواد پنبه ای بافته می شوند. جوراب های نخی به دلیل راحتی و تنفس بسیار معروف هستند. آنها همچنین جاذب هستند، به این معنی که می توانند به خشک نگه داشتن پای شما کمک کنند. جوراب‌های نخی برای افرادی که از تعریق پا رنج می‌برند یا می‌خواهند از عرق کردن پاها جلوگیری کنند، گزینه‌ای عالی است.

جوراب نایلونی یا پلی استر

جوراب نایلونی نوعی جوراب است که از پارچه نایلونی تهیه می شود. نایلون یک نخ مصنوعی است که محکم و بادوام است و آن را به یک ماده ایده‌آل برای جوراب تبدیل می‌کند، جوراب‌های ورزشی حرفه‌ای و جوراب‌های مسابقه اغلب از جوراب‌های نایلونی برای دوام بیشتر استفاده می‌کنند و برخی جوراب‌های نازک نیز از نایلون ساخته می‌شوند. مثل جوراب ساق بلند جوراب های پلی استر دارای
ویژگی های مشابه جوراب های نایلونی هستند، اما نایلون از پلی استر قوی تر است و جوراب های پلی استری ارزان تر هستند. این نوع جوراب ها معمولاً نسبت به سایر انواع جوراب ارزان‌تر هستند و اغلب در رنگ‌ها و سبک‌های مختلف موجود می باشند. در حالی که جوراب‌های نایلونی معمولاً به اندازه انواع دیگر جوراب‌ها قابل تنفس نیستند، اما می‌توانند انتخاب خوبی برای افرادی باشند که به جوراب‌هایی بادوام و ماندگاری طولانی نیاز دارند. جوراب‌های نایلونی نیز اغلب با مواد شیمیایی بهینه سازی می‌شوند تا از رشد باکتری‌ها جلوگیری کنند، و برای افرادی که مشکلات پا یا پوست حساس دارند، انتخاب خوبی هستند.

جوراب نایلونی یا پلی استر

جوراب پشمی

پشم از مواد طبیعی، معمولاً از پشم گوسفند، بز، خرگوش، شتر و سایر حیوانات ساخته می شود.
پشم یک پارچه ایده آل برای جوراب است زیرا گرم، بادوام و مقاوم در برابر رطوبت است. جوراب های پشمی پای شما را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می دارند و دوام آنها بیشتر از هر نوع جوراب دیگری است، بنابراین می توانید در دراز مدت در هزینه خود صرفه جویی کنید. بنابراین اگر به دنبال مواد عالی برای جوراب هستید، پشم انتخاب بسیار خوبی است.

جوراب بامبو

جوراب های بامبو جدیدترین ترند در مد سازگار با محیط زیست هستند. این جوراب‌ها که از الیاف بامبو ساخته شده‌اند، نرم، قابل تنفس و به‌طور طبیعی ضد باکتری هستند. بامبو همچنین یکی از پایدارترین منابع روی این سیاره است و جوراب های بامبو را به انتخابی عالی برای کسانی که می خواهند ردپای کربن خود را کاهش دهند تبدیل می کند. جوراب های بامبو علاوه بر سازگاری با محیط زیست، بسیار راحت هستند. الیاف بامبو سه برابر نرم تر از پنبه است و برای افرادی که پوست حساسی دارند ایده آل است. از آنجایی که بامبو ماده ای بسیار جاذب است، جوراب های بامبو برای خشک، راحت نگه داشتن پاها و حفظ سلامت و عاری از بو بسیار عالی هستند.

جوراب های ابریشمی

جوراب های ابریشمی لوکس ترین و راحت ترین جوراب هایی هستند که تا به حال تولید شده‌اند . آنها عمدتا از ابریشم ساخته شده اند و در لمس فوق العاده نرم و صاف هستند. ابریشم یک فیبر پروتئینی طبیعی است که قوی و بادوام است و در عین حال برای پوست بسیار مناسب است. جوراب های ابریشمی نیز بسیار سبک وزن هستند و برای پوشیدن در تمام طول سال مناسب هستند. از آنجایی که ابریشم به طور طبیعی ضد حساسیت است، این جوراب ها برای افرادی با پوست حساس ایده آل هستند. بنابراین اگر به دنبال نهایت راحتی و تجمل هستید، جوراب های ابریشمی بهترین گزینه هستند.

چند نوع جوراب رایج دیگر

علاوه بر مدل های فوق برخی دیگر از مدل جوراب ها وجود دارند که بسیار رایج شده اند و عبارتند از :

جوراب دیابت

جوراب دیابتی به معنای جوراب محافظ است. یک بیمار دیابتی به حمایت و محافظت از پا در برابر زخم ها و کبودی ها نیاز دارد. آنها همچنین می خواهند از تاول های کوچکی که هنگام ساییدن الیاف جوراب معمولی روی پوستشان ایجاد می شود جلوگیری کنند. جوراب های دیابتی از پنبه بسیار نرم اما ضخیم ساخته شده است به طوری که بدون هیچ گونه تحریکی روی پوست قرار گرفته و دارای پنل های تهویه مشبک برای بهبود گردش هوا و راحتی انگشتان پا می باشد. برای جلوگیری از تحریک پوست برخی از این جورابها، دارای ژل در پوشش کفی برای جذب ضربه هستند.

جوراب بوت

جوراب های بوت، جورابهای بلند ساق پا هستند که به خوبی بالای لبه بالایی چکمه دیده می شوند. اینها معمولاً از پارچه ضخیم و به اندازه کافی محکم برای محافظت از ساق داخل چکمه ساخته می شوند.

بوت

جوراب فشاری

جوراب های فشاری به عنوان جوراب های حمایتی برای افراد مبتلا به پا درد استفاده می شود. آنها از اثر فشرده سازی برای افزایش جریان خون پاها و در نتیجه تسکین درد و خستگی پاها استفاده می کنند.

جوراب انگشتی

این جوراب ها برای هر انگشت پا جداسازی جداگانه دارند. نام‌های دیگر این جوراب پا عبارتند از جوراب انگشتی، جوراب دستکشی، جوراب ۵ انگشتی یا جوراب دیجیتال.

جوراب تابی یا شستی

این جوراب ها (که به آن جوراب های شست هم می گویند) فضای مجزا برای انگشت اصلی پا دارند. آنها را می توان با دمپایی های لاانگشتی پوشید. جوراب های ژاپنی که به نام جوراب تابی نیز شناخته می شود، از این نوع جوراب ها هستند که همراه با کیمونو پوشیده می شوند.

جوراب های ضد لغزش

برخی از جوراب ها دارای زیره لاستیکی برای خاصیت ضد لغزش هستند. زیره ضد لغزش ویژگی برجسته این جوراب ها است. اینها معمولا در چکمه های بچه گانه دیده می شوند. نوع دیگری از جوراب های ضد لغزش جوراب های یوگا است که نقاط کوچک روی ناحیه پاشنه که از لاستیک یا پلاستیک ساخته شده اند از لیز خوردن جلوگیری می کنند. این جوراب ها به نام جوراب پیلاتس نیز شناخته می شوند.

توجه داشته باشید که :

نوع جوراب را با نوع کفشی که می‌خواهید بپوشید مطابقت دهید. جورابی که با یک کفش مجلسی فانتزی پوشیده می شود با جورابی که با کفش کتانی می‌پوشید متفاوت است. انتخاب سبک مناسب جوراب برای نوع کفش شما کمک زیادی به تضمین راحتی پا در طول روز می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من