گیاه پنبه دانه

فهرست مطلب

پنبه دانه (Gossypium) درختچه هایی است که در مناطق گرم میروید که از آن پنبه استخراج می شود که در صنعت پوشاک پنبه ای معروف استفاده می شود. به این گیاه پنبوق یا حب القطن نیز می گویند. بهترین نوع پنبه، پنبه مصری است. پنبه گیاهی است چند ساله یا یک ساله که دانه های پنبه از آن استخراج می شود. همچنین از آن روغن پنبه استخراج می شود که کاربردهای فراوانی دارد، پنبه دانه ها، دانه های کوچکی شبیه دانه کتان دارند که قهوه ای رنگ اند و فواید فراوانی دارند.

گیاه پنبه دانه

فواید و موارد استفاده از پنبه دانه


پنبه دانه گیاهی با طبع گرم و خشک است که کاربرد های متعددی در طب سنتی و رفع برخی از مشکلات مربوط به سلامت بدن دارد. این گیاه منبع غنی از ویتامین E است و خاصیت ترمیم کنندگی بی نظیری دارد. از تمام قسمت های این گیاه مانند برگ ها، گل، ریشه و دانه های آن استفاده دارویی می شود.
دانه های پنبه منبع عالی تانن ها، گلیکوزیدها، پروتئین ها، ساپونین ها، استروئیدها، ترکیبات فنولی، بور و نیکل است. دانه پنبه همچنین منبع غنی از ویتامین هایی مانند اینوزیتول، اسید نیکوتینیک، تیامین، بیوتین، ریبوفلاوین، اسید فولیک، پیریدوکسین، اسید پانتوتنیک، ویتامین A، ویتامین D و ویتامین E هستند.
در ادامه برخی از کاربرد های درمانی این گیاه را ذکر می کنیم:

گیاه پنبه دانه برای پوست


این گیاه حاوی مقادیر بالای ویتامین E است و از این جهت برای سلامت پوست بسیار مفید است. اگر از برگ های این گیاه ضماد تهیه کرده و آن را روی پوست خود قرار دهید، تا حدود زیادی علائم آلرژیک روی پوست را تسکین می دهد. همچنین برای درمان زگیل نیز از آن استفاده می شود. استفاده از پنبه دانه برای از بین بردن زگیل باید توسط افراد متخصص انجام شود.
گاهی در اثر برخی زخم های عمیق و چرکی، سطح پوست ناهموار می شود و حالت فرو رفتگی به خود میگیرد که از نظر زیبایی زیاد مناسب نیست، برای رفع این مشکل می توان پنبه دانه را سوزاند و خاکستر آن را در محل زخم قرار داد، این ماده چرک و عفونت زخم را به خود می گیرد و به ترمیم هرچه سریعتر بافت کمک می کند.

تقویت حافظه


از شکوفه های گیاه پنبه دانه شربتی تهیه می کنند که برای بهبود عملکرد های شناختی از جمله افزایش قدرت حافظه بسیار مفید است. همچنین بوییدن این شکوفه ها اثر شادی آور دارد و باعث بهبود روحیه می شود.
شربت شکوفه این گیاه برای درمان اختلالات وسواس و اضطراب نیز می تواند مفید باشد.

تقویت حافظه

درمان زود انزالی


زود انزالی مشکلی است امروزه اکثر مردان به دلیل فشار های کاری و شرایط نامناسب زندگی دچار آن هستند، این اختلال کیفیت زندگی زناشویی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و نارضایتی جنسی را به دنبال دارد. دانه های بو داده گیاه پنبه دانه یک راه حل طبیعی برای درمان این مشکل است. افراد دچار اختلال زود انزالی می توانند با مصرف روزانه 30 گرم از این دانه ها تا حدود زیادی بر مشکل خود غلبه کنند.
برای مشکلاتی همچون ورم بیضه ها نیز می توان از این گیاه بهره برد، در طب سنتی گذشته پنبه دانه را گرم می کردند و آن را به همراه برگ انجیر روی محل بیضه ها ضماد می کردند.

تسکین درد مفاصل


برگ های پنبه خرد شده را در روغن کرچک یا با روغن گاوی بجوشانید. این را روی مفاصل بمالید و آن را بانداژ کنید. این کار به تدریج دردهای مفصلی را از بین می برد.

رفع مشکلات گوارشی


طب سنتی بر این باور است که دم کرده ریشه گیاه پنبه دانه قابض است و می تواند برای درمان اسهال خونی بسیار مفید باشد. آب دم کرده برگ های پنبه دانه نیز برای درمان اسهال به ویژه در کودکان و نوجوانان مفید است. اگر کودکان رغبتی به نوشیدن این ماده ندارند، می توانید آن را با آب سیب مخلوط کنید.

رفع مشکلات گوارشی

عقرب گزیدگی

برگ های درخت پنبه و دانه های خرد شده را با هم ریز خرد کنید. این مخلوط را بلافاصله روی ناحیه عقرب گزیده بمالید. این ماده درمان آن کمک می کند.

رفع مشکلات قاعدگی


جوشانده ریشه گنبه دانه را صاف کرده و میل نمایید، این ماده قاعده آور است که برای تحریک جریان خون در رحم و ناحیه لگن بسیار موثر است. همچنین برای مقابله با دیسمنوره، که یک بیماری زنانه است که با قاعدگی دردناک همراه با گرفتگی شکم مشخص می شود، موثر است. پوست ریشه پنبه را می‌توان برای زنانی که از مشکلات قاعدگی رنج می‌برند تهیه و استفاده کرد، زیرا به تقویت قاعدگی کمک کرده و می تواند باعث پاکسازی رحم شود. همچنین احتقان رحم و درد ناشی از آن را از بین می برد.
ایم گیاه چون قاعده آور در دوران بارداری ممکن است باعث سقط جنین شود. البته از عصاره آن برای تسهیل زایمان در هنگام وضع حمل استفاده می کنند.

درمان نقرس


درمان نقرس برگ های پنبه را می توان فشرده و برای درمان نقرس استفاده کرد. نقرس بیماری ناشی از متابولیسم نامناسب اسید اوریک است که باعث آرتریت به ویژه در استخوان پا می شود و در نتیجه باعث ایجاد درد حاد می شود.

دیگر فواید پنبه دانه


-درمان بواسیر
-ادرار آور
-نرم کننده سینه
-از بین بردن ورم و التهاب
-تسکین سردرد
-افزایش ترشح شیر مادر
-درمان آبسه
-افزایش قدرت جنسی
-مقوی گوارش و رفع سوءهاضمه

دیگر فواید پنبه دانه

عوارض جانبی پنبه دانه

پنبه دانه علیرغم فوایدی که دارد اگر به درستی استفاده نشود، عوارض جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. هنگام استفاده از این گیاه به نکات زیر توجه کنید :

-اگر باردار هستید، به هیچ عنوان از پنبه دانه استفاده نکنید، چون باعث تحریک انقباضات رحمی شده و احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.
-هنوز اطلاعات کافی در مورد ایمنی این گیاه در دوران شیردهی وجود ندارد. در قسمت ایمن بمانید و از استفاده خودداری کنید.

-مشکلات کلیوی : اگر مشکل کلیوی دارید از پنبه استفاده نکنید.

-وضعیت دستگاه تناسلی : اگر مشکلی در دستگاه تناسلی خود دارید از پنبه استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *