نمک سیاه چیست

فهرست مطلب

نمک سیاه یکی از انواع سنگ های نمک است که ارزش غذایی بالایی دارد. این نمک در بسیاری از غذاهای هندی و آسیایی استفاده می شود تا طعمی متمایز به آنها بدهد. از نمک سیاه در رژیم های غذایی گیاه خواری به صورت گسترده استفاده می شود.

نمک سیاه


نمک سیاه یا نمک کالا، که با نام هایی همچون نمک هیمالیا یا نمک هندی نیز شناخته می شود، نوع خاصی از سنگ نمک است و معمولاً به روش خاصی از معادن نمک برخی از کشورهای آسیایی مانند هند، نپال، پاکستان و بنگلادش استخراج می شود. از این نوع نمک در دستور های غذایی آسیایی و به خصوص غذا های هندی و پاکستانی استفاده می شود. نمک سیاه، طعم متمایزی به انواع غذاها می دهد. از این نوع نمک می توان برای تهیه انواع سالاد، پفیلا، کلم بروکلی و چیپس سیب زمینی استفاده کرد. نمک هندی به دلیل وجود گوگرد در ترکیب آن، طعم متمایزی به انواع غذا ها می دهد و می توان از آن در کنار سایر ادویه ها همچون فلفل سیاه و زردچوبه استفاده کرد.
نمک سیاه با ارزش غذایی بالای خود، فواید بالقوه متعددی برای سلامت انسان دارد. از نمک کالا به عنوان یک ملین طبیعی یاد می شود که طبع سرد دارد.

نمک سیاه چیست

ترکیبات نمک سیاه


نمک سیاه منبع خوبی از انواع مواد معدنی است که بدن انسان به آنها نیاز دارد. از جمله مهمترین ترکیبات نمک سیاه می توان به سدیم کلرید، سدیم سولفات، اکسید آهن، سولفات آهن، کلسیم، منیزیم و پتاسیم اشاره کرد.

طعم نمک سیاه


همانطور که اشاره کردیم برخی ترکیبات گوگردی در نمک سیاه وجود دارند، وجود گوگرد در ترکیب این نمک باعث شده است تا بویی همچون بوی زرده تخم مرغ پخته شده داشته باشد. درکل نمک سیاه طعم بسیار متمایز و خاصی دارد و متفاوت با نمک سفره است. در اوایل مصرف این نمک ممکن است طعم آن کمی برايتان عجیب باشد، اما به مرور زمان عادی و لذت بخش خواهد شد.

کاربرد های نمک سیاه


از نمک سیاه در موارد مختلف می توان استفاده کرد. از این نمک در طب آیورودا استفاده می شود، برای دفع انرژی های منفی، بهبود وضعیت سلامتی، بهبود وضعیت پوست و مو و تهیه انواع غذا و خوراکی ها همچون انواع سالاد، ترشی ها و بسیاری از غذاهای هندی می توان از نمک سیاه استفاده کرد. علاوه بر این ها از نمک سیاه در تهیه برخی از ادویه های پرکاربرد همچون تندوری و ماسالا استفاده می شود.
نمک سیاه یکی از طعم های عالی برای رژیم های گیاهخواری است.

آیا می توان نمک سیاه را جایگزین نمک سفره کرد؟


نمک سیاه نسبت به نمک سفره سدیم کمتری دارد و چون کمتر فرآوری می شود، املاح و مواد معدنی موجود در آن بسیار بیشتر از نمک سفره است. از این رو برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیماران قلبی، می تواند مفید باشد. علاوه بر این عوارض ناشی از نمک سفره همچون بیماری های مربوط به تیروئید و فشار خون را به دنبال ندارد.


فواید نمک سیاه


مطالعات بر روی فواید استفاده از نمک سیاه در رژیم های غذایی مختلف، همچنان ادامه دارد. با این وجود در ادامه به برجسته ترین فواید نمک سیاه می پردازیم :

تقویت پوست با نمک سیاه


اگر مقداری نمک سیاه را به اسکراب خود بیفزایید، باعث لایه برداری و حذف سلول های مرده سطح پوست شده و ظاهری صاف و درخشان به آن می بخشد. همچنین نمک سیاه در درمان جوش و آکنه صورت بسیار مفید است.

تقویت پوست با نمک سیاه

تقویت گردش خون با نمک سیاه


نمک سیاه، یک رقیق کننده طبیعی خون است، بنابراین ممکن است به بهبود و تقویت گردش خون در سراسر بدن کمک کند. افزایش گردش خون، فواید زیادی برای بدن به همراه دارد و احتمال ابتلا به بیماری های مختلف مربوط به سیستم گردش خون را کاهش می دهد.

درمان نفخ و اسید معده با نمک سیاه


برخی بر این باورند که خوردن این نمک ممکن است به درمان نفخ کمک کند که ممکن است در نتیجه پرخوری یا بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر باشد . علاوه بر این نمک سیاه ممکن است نقش موثری در کاهش سوزش سر دل و علائم آزاردهنده همراه با آن که ناشی از بالا بودن سطح اسید معده است، داشته باشد، چون دارای خاصیت قلیایی است.

درمان یبوست با نمک سیاه


نمک سیاه به عنوان یک ملین طبیعی شناخته شده است و از این رو می تواند در درمان یبوست و تنظیم حرکات روده موثر باشد. برای این منظور می توان از ترکیب آب با زنجبیل، آب لیمو ترش تازه و نمک سیاه استفاده کرد.

درمان درد مفاصل با نمک سیاه


نمک سیاه حاوی مواد معدنی است، این مواد معدنی جذب عضلات و مفاصل می شوند و از این طریق می تواند از گرفتگی و اسپاسم عضلانی جلوگیری کند علاوه بر این حاوی پتاسیم است. یون پتاسیم در بدن به بهبود وضعیت عضلات و مفاصل کمک می کند. می توانید مقداری نمک سیاه را درون کیسه ای پارچه ای ریخته و گرم کنید و آن را روی مفصل ها و عضلات بگذارید،این کار به تسکین درد کمک می کند.

جلوگیری از پوکی استخوان با نمک سیاه


همانطور که اشاره کردیم نمک سیاه حاوی سدیم است. این مقدار سدیم می تواند در تامین سدیم مورد نیاز برای استخوان ها مفید باشد و با تامین مواد معدنی برای سلول های استخوانی باعث تقویت آنها گردد. علاوه بر این استفاده از نمک سیاه از دفع سدیم توسط استخوان ها جلوگیری کرده و می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان مفید باشد.

کاهش وزن با نمک سیاه


نمک سیاه می تواند با بهبود هضم و گوارش غذا به کاهش وزن کمک کند. از طرفی چون سدیم کمتری دارد از بروز مشکلات تشدید کننده چاقی، همچون نفخ و احتباس مایعات در بدن جلوگیری می کند.

درمان شوره و تقویت مو با نمک سیاه


اگر نمک سیاه را با آب گوجه فرنگی تازه ترکیب کرده و آن را به کف سر بمالید، می تواند به صورت موثر، شوره سر را درمان کند. همچنین منبع غنی از املاح است که باعث تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد موها می شود.

درمان شوره و تقویت مو با نمک سیاه

جلوگیری از احتباس مایعات با نمک سیاه


احتباس مایعات ناشی از تجمع مایعات در بافت های مختلف بدن به دلیل عوامل مختلفی است که مهمترین آنها مصرف مقادیر زیاد سدیم است.
از آنجایی که نمک سیاه حاوی سدیم کمتری نسبت به نمک خوراکی است، خوردن آن به جای نمک خوراکی ممکن است احتمال احتباس مایعات آزار دهنده را کاهش دهد.

درمان افسردگی با نمک سیاه


نمک سیاه خاصیت مسکن دارد و می تواند در درمان بی خوابی شبانه مفید باشد. علاوه بر این با تحریک ترشح هورمون های شادی آور مانند سروتونین و ملاتونین به درمان افسردگی کمک می کند.

سایر فواید نمک سیاه


علاوه بر موارد فوق، نمک سیاه فواید دیگری نیز دارد که برخی از آنها عبارتند از :

-درمان بیماری های دستگاه تنفس همچون آسم، آلرژی و سینوزیت.
-درمان سوء هاضمه و ناراحتی های گوارشی در کودکان و نوزادان که بهتر است با مشورت پزشک استفاده شود.
-درمان کلسترول خون.
-تنظیم فشار خون و قند خون.
-مانع از لخته شدن خون می شود.
-خون را قلیایی می کند.
-پاکسازی بدن و سم زدایی روده و کلیه ها (یک قاشق چایخوری نمک سیاه را در یک لیوان آب گرم ریخته و به صورت ناشتا بنوشید.)


عوارض جانبی نمک سیاه


نمک سیاه ممکن است جایگزین ایده آلی برای نمک خوراکی باشد، اما ابتدا باید مطمئن شوید که آن را از یک تولید کننده معتبر و باکیفیت خریداری کرده اید تا بتوانید از مزایای آن بهره مند شوید و از آن به صورت سالم و بدون ضرر استفاده کنید.
علیرغم مزایای متعدد نمک سیاه، نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. مصرف آن در دوزهای زیاد می تواند عواقب جدی داشته باشد، از جمله :

-سنگ کلیه: خوردن منظم نمک سیاه می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه در بدن شود.
-تیروئید ضعیف:نمک سیاه معمولا حین فرآوری با ید غنی نمی شود.
-مشکلات دهان: نمک سیاه حاوی فلوراید است و مصرف زیاد آن ممکن است منجر به فلوروزیس دندانی شود.
-مشکلات دوران بارداری: به دلیل داشتن سولفات زیاد، ممکن است باعث افزایش فشار خون در زنان باردار شود.
-کاهش رطوبت پوست:اگر برای مدت زیادی در وان حاوی نمک سیاه دراز بکشید، باعث کاهش رطوبت پوست می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *