معرفی گیاه انزروت

فهرست مطلب

انزروت یا انزرتین که به آن کحل، گنجه، کنجده، کدرو، گالبانوم، گنجیده یاعنزروت، هم می گویند نام گونه ای از گیاه است که با نام علمی Astraglus sarcocolla شناخته می شود، این ماده که در واقع صمغ گون است می تواند به رفع بسیاری از مشکلات سلامتی کمک کند و به همین منظور مصرف آن در طب سنتی بسیار دیده می شود، در ادامه به معرفی دقیق تر آن و خواصش می پردازیم.

معرفی گیاه انزروت

درمورد کحل چه می دانید؟

این گیاه از سرده گون هاست که تا ارتفاع یک تا دو متری رشد می کند و خارهایی دارد، انزرتین یک سال عمر می کند، در جنوب ایران و فارس بیشتر رشد می کند و صمغ دارد، صمغ سفید رنگ آن تازه و ترد است که طعم تلخی با کمی ته مایه های مزه شیرین در خود دارد و در اواخر زمستان و فصل بهار معمولا گل می دهد، گل های این گیاه رنگ های صورتی و سفید دارد.
بوته های این گیاه در فصل تابستان معمولا به خواب می روند و برگ هایشان می ریزد، با سرد شدن هوا پر از برگ می شوند و در زمان فصل بهار گل می دهند.

اطلاعاتی بیشتر درمورد خاستگاه کدرو

این گیاه همانطور که اشاره شد در ایران بیشتر در قسمت های جنوبی یافت می شود، مناطق کوهستانی و دشت های بین کوهی رشته کوه زاگرس برای رشد آن بسیار موثر است، علاوه بر فارس در شهرهای بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان از شهرهای مهم رشد این گیاه هستند، در کشورهای دیگر نیز می توان گفت که گیاه در جنوب غرب و غرب آسیا تا جنوب اروپا بیشترین رشد را دارد.

مسیری که انزرتین پیموده تا به ما برسد:

در زمان های قدیم فکر می کردند صمغ انزرتین از مازریونیانی خاص به نام Penaea mucronata به دست آمده، در سال 1879 فردی به نام ویلیام دایموک متوجه شد که این ماده صمغ گیاه انزروت است، مایرهوف با تحقیقات خود متوجه شد که صمغ انزرتین در دوران قدیم زیاد استفاده می شد اما کم کم در طب سنتی اروپا کمرنگ و بعد حذف شد، البته این ماده در شرق و به خصوص در قاهره هنوز طرفداران زیادی دارد.

صمغ انزروت

درواقع بخش مهم این گیاه در استفاده های طب سنتی ضمغ آن است، این صمغ معمولا در فصل بهار به دست می آید، ممکن است رنگ های متنوعی مانند قرمز، صورتی و زرد داشته باشد و تکه های آن شکننده هستند، ممکن است به راحتی با فشار کمی شکسته و پودر شوند، مزه این ماده تلخ و تند است اما عطر شیرینی دارد.

ارزش غذایی:

انزرتین سرشار از آنتی اکسیدان های مختلفی مانند فنلی، فلاونوئیدها و آنتوسیانین، تانین ها، استروئیدها، فنیک اسید و ساپونین است، این گیاه سرشار از آهن، فیبر، پتاسیم، منیزیم، فسفر، کلسیم، ویتامین آ، ب و ث است که همگی تاثیر زیادی در افزایش سطح سلامتی بدن دارند.

فواید انزرتین:

از جمله فواید این ماده این است که می تواند به رفع یبوست کمک کند و ادرار آور است، علاوه بر این سطح ایمنی را تقویت کرده و از بدن در برابر انواع باکتری ها و میکروب ها مراقبت می کند، خاصیتی ضد سرطانی دارد، در کاهش حساسیت های فصلی موثر است و می تواند التهاب را از بین ببرد و باعث کاهش درد در استخوان ها و مفاصل شود، برای این منظور بهتر است به این نکته هم توجه کنید که اگر بیماری خاصی دارید مصرف آن باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.

فواید انزرتین برای دستگاه گوارشی

این گیاه می تواند به درمان یبوست کمک کند و حالتی ملین دارد، پس توجه کنید که مصرف بیش از حد آن می تواند موجب اسهال شود، علاوه بر این کحل می تواند نفخ را برطرف کند و مسهل صفراست، برای کاهش بلغم نیز می تواند کمک کننده باشد.

روش مصرف کحل برای درمان یبوست:

اگر از یبوست رنج می برید می توانید از کنجده برای درمان مشکل خود کمک بگیرید، برای این منظور کافیست صمغ گیاه را با گیاه دارویی تربد، سکنجبین و هل سیاه ترکیب کرده و استفاده کنید.

تقویت سطح ایمنی بدن

به طور کلی می توان گفت که کحل می تواند به افزایش سطح ایمنی بدن کمک کند و باعث تقویت بدن شود، این گیاه ضد ویروس، ضد باکتری و ضد قارچ است، می تواند تعداد گلبول های سفید خون را افزایش دهد و باعث دفع بیماری های مختلف شود، علاوه بر این تاثیر زیادی در درمان بیماری ها دارد.

تقویت سطح ایمنی بدن

حساسیت های فصلی را با انزروت رفع کنید

اگر از حساسیت فصلی رنج می برید می توانید از کنجده کمک بگیرید، طبق تحقیقات صورت گرفته این گیاه می تواند علائمی مانند خارش پوست، آبریزش بینی، عطسه، سرفه و موارد دیگر را کاهش دهد و به بهبود حال عمومی شما کمک کند.

کاهش التهاب و کمک به درمان بیماری آرتریت روماتوئید

خاصیت ضد التهابی کحل می تواند به رفع علائم بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های مفصلی کمک کند و درد آن ها را کاهش دهد، این گیاه دارای موادی گیاهی فعالی مانند پلی ساکاریدهاست و به عنوان داروی ضد التهاب معروف است، برای درمان آرتریت روماتوئید می توان از آن کمک گرفت.

اگر شیمی درمانی می کنید از کنجده کمک بگیرید

علائمی که در زمان شیمی درمانی ایجاد می شوند می توانند بسیار آزار دهنده باشند، بر اساس مطالعات صورت گرفته گیاه کحل می تواند این علائم را کاهش دهد، این گیاه حتی به صورت تزریق وریدی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند سرگیجه و سرددر را تا 36 درصد کاهش دهد، علاوه بر این در کاهش استفراغ تا 50 درصد و اسهال تا 59 درصد موثر است، البته مصرف آن حتما باید تحت نظر پزشک صورت گیرد و نباید خودسرانه سراغ آن بروید.

از بین بردن مشکلات مربوط به درد گوش

اگر علت درد کردن گوشتان عفونت است می توانید با استفاده از کحل درد آن را کاهش دهید، برای این منظور صمغ را درون پیازی که وسطش کمی خالی شده بگذارید و بعد پیاز را روی آتش بگذارید، بعد از آن که جوشید می توانید چند قطره از آن را در گوشتان بچکانید، این کار به کاهش درد کمک می کند، علاوه بر این می توانید مقداری عسل و زیتون به انزروت اضافه کنید و آن را در گوش بمالید، استفاده از گوش پاک کن برای این منظور بهتر است.

تقویت نیروی جنسی با کحل

از جمله فواید دیگری که به کحل نسبت داده می شود تاثیر آن در افزایش میل و قوای جنسی است، این گیاه زود انزالی را درمان می کند و می تواند باعث بهبود کیفیت روابط جنسی شود، برای درمان زودانزالی توصیه می شود که آن را همراه با کندر میل کنید.

زگیل های پوستی را نابود کنید

برای نابود کردن زگیل یا گوشت زائدی که روی پوست ایجاد شده می توانید از کحل کمک بگیرید، برای این منظور باید صمغ گیاه را با سرکه جوشاند و زود به زود روی قسمت حساس شده قرار داد، این کار می تواند به سرعت زگیل های ویروسی را از بین ببرد.

روش درست کردن ماسک خانگی برای شفاف کردن صورت:

برای این منظور صمغ انزروت را با کتیرا ترکیب کنید و ماسک به دست آمده را روی پوست خود اعمال کنید، این کار به شفاف تر کردن پوستتان کمک می کند و می تواند شما را جوان تر کند.

انزروت باعث چاق شدن می شود!

از جمله کارایی های دیگری که به این گیاه نسبت داده شده تاثیر آن در افزایش وزن است، به طوری که حتی در مصر باستان از آن به منظور افزایش وزن استفاده می کردند، به این شکل که آن را در آب هندوانه ترکیب کرده و میل می کردند، این کار اگر هر روز تکرار شود وزن را بیشتر خواهد کرد.

از بین بردن سنگ مثانه و کلیه

مهم ترین دلیلی که برای تاثیر کحل در رفع مشکلات سنگ مثانه و کلیه می توان برشمرد تاثیر آن در افزایش میزان ادرار است، خاصیت ادرار آور این گیاه اهمیت بسیاری در کاربرد آن برای طب سنتی نیز دارد، البته بهتر است از مصرف بی رویه آن خودداری کنید.

کنجده به رفع زخم های سطحی کمک می کند

برای درمان زخم های سطحی می توان از صمغ کحل استفاده کرد، این ماده گیاهی اگر با روغن نارگیل یا زیتون ترکیب شود و روی زخم قرار داده شود معجزه خواهد کرد.

فواید دیگر صمغ کنجده برای بدن:

درمان گوش درد
رفع درد مفاصل
ضد سرطان
درمان تشنج
کاهش فشارخون بالا
رفع مشکلات قلبی و عروقی
ضد مسمومیت
از بین بردن انگل
درمان مشکلات مربوط به کبد
درمان سرفه
از بین بردن کرم روده و معده

فواید دیگر صمغ کنجده برای بدن

عوارض و موارد منع مصرف گیاه انزروت

به طور کلی این گیاه اگر زیاد مصرف شود سمی است و می تواند به بدن بخصوص به دستگاه گوارشی آسیب برساند، در واقع خوردن دو گرم آن باعث بسته شدن منافذ بدن می شود و احشا را آزار می دهد، مصرف بیش از حد آن باعث مسمومیت می شود و مصرف خودسرانه آن می تواند ریزش مو و طاسی را در پی داشته باشد، بهتر است اگر طبع گرمی دارید با مصلح آن را مصرف کنید.

کحل تازه چه شکلی دارد؟

این ماده طبیعی در حالت نرمال خود رنگی روشن و مایل به کرم رنگ دارد، عطر آن شیرین و طعم آن تلخ است، علاوه بر این توجه کنید که حتی خودتان هم می توانید آن را برداشت کنید، در این هنگام توجه کنید که تار عنکبوت یا خاک به آن نچسبیده باشد، بهترین زمان برای برداشت آن بهار است.

سوالات رایج:

طبع صمغ کحل چیست؟

این گیاه طبعی گرم و خشک دارد.

آیا زنان باردار یا شیرده می توانند از انزروت استفاده کنند؟

مصرف این گیاه برای زنان باردار یا شیرده ممنوع است، زیرا می تواند باعث سقط جنین شود و عوارض جبران ناپذیری برای نوزاد در پی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *