رفع حالت تهوع با داروهای گیاهی

فهرست مطلب

حالت تهوع از جمله مشکلاتی است که معمولا همه افراد حداقل یک بار در زندگی آن را تجربه کرده اند، این احساس بد که به هزاران دلیل ممکن است اتفاق بیفتد در اکثر مواقع علامتی برای بیماری خاصی یا مشکل خاصی در بدن است که باید به آن توجه داشت، اگر رفع حالت تهوع با داروهای گیاهی و خانگی نتیجه نداد حتما باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد، البته سعی کنید روش های گیاهی مختلف را با هم امتحان نکنید، این کار ممکن است باعث بدتر شدن حال شما شود.

رفع حالت تهوع با داروهای گیاهی

علل ابتلا به حالت تهوع

دلایل ابتلا به حالت تهوع از دلایل روانی تا جسمی متنوع هستند، این دلایل ممکن است در سنین مختلف برای همه پیش بیایند و از جمله دلایل رایج تر می توان به مسمومیت غذایی، پر خوری، آپاندیست، تومور مغزی، شیمی درمانی، گاستروپارزیس، هیدروسفالی (آب روی مغز)، مننژیت،گاستروپارزیس، استرس های مختلف و حالات روانی مانند اضطراب و افسردگی، عفونت های ویروسی، بارداری، قاعدگی، جراحت سر، زخم معده، عوارض جانبی داروها، سوءمصرف مواد مخدر، میگرن، حمله قلبی، اختلالات کبدی و کلیوی، عدم تعادل الکترولیت (سطح بالای پتاسیم خون)، ذات الریه، کمبود خواب، عفونت گوش، حساسیت به شیر در شیرخواران و کودکان، تنگی پیلوریک در کودکان، بینابینی در کودکان و گرمازدگی اشاره کرد.

روش های گیاهی موثر در کاهش حالت تهوع


روش های گیاهی بسیار متنوعی برای کاهش حالت تهوع وجود دارند که می توانید با توجه به ذائقه خود آن ها را امتحان کنید، برخی از آن ها مانند نعناع و آبلیمو شناخته شده تر هستند اما به هر حال گیاهان دیگری هم هستند که می توانند اثربخشی بسیار بالایی داشته باشند، می توانید برخی از این گیاهان را همزمان استفاده کنید اما سعی کنید این همزمانی منطقی باشد، ترکیب بیش از حد و استفاده بیش از حد و مختلف از گیاهان به طور همزمان می تواند حال شما را بدتر کند.

تاثیر نعناع در کاهش حالت استفراغ

نعناع از جمله گیاهانی است که به هر شکلی که آن را مصرف کنید به کاهش حالت تهوع کمک خواهد کرد، چه نوشیدن، چه خوردن، چه استنشاق همگی موثرند، می توانید دمنوش آن را به سادگی تهیه کنید و حتی عرق و روغن آن را میل کرده یا ببویید.

تاثیر نعناع در کاهش حالت استفراغ

روش مصرف نعناع

برای مصرف این گیاه خوش عطر و تند می توانید از روش های مختلف استفاده کنید، یکی از بهترین روش ها درست کردن چای نعناع است که می تواند با ده دقیقه دم کشیدن به سرعت آماده شود و به کاهش حالت استفراغ کمک کند، علاوه بر این عرق نعناع نیز کاربرد دارد و مصرف گیاه به طور تازه نیز می تواند کمک کننده باشد که در این صورت برگ های تازه نعناع را شسته و به سادگی می توانید میل کنید، مصرف این سبزی خوش عطر در شربت های مختلف مانند موهیتو نیز می تواند مفید باشد، ترکیب برگ نعناع، آب، آبلیمو و عسل اگر سه بار در روز میل شود حالت تهوع را بسیار کاهش خواهد داد.

روش رایحه درمانی

طبق تحقیقات انجام شده این گیاه به عنوان روشی برای درمان در خانم هایی که تازه فارغ شده اند تاثیر داشته و استشمام عطر نعناع باعث شده که حتی کمتر از زنانی که داروهای ضد تهوع یا پلاسبو مصرف می کنند دچار حالت تهوع شوند، درواقع رایحه درمانی با نعناع تاثیر بسیاری در کاهش حالت تهوع دارد و طبق مطالعه دیگری که صورت گرفته ثابت شده است که در 57 درصد از موارد حالت تهوع کاهش یافته است.

تاثیر میخک در رفع حالات تهوع

میخک از جمله گیاهان مشهور در زمینه رفع حالت تهوع است که از آن برای از بین بردن درد و کاهش بیماری های التهابی استفاده می شود، این گیاه سرشار از اوژنول، عصاره های آبی و اتانولی ایت و می تواند به افزایش اشتها و درمان ضعف اعصاب کمک کند، علاوه بر این سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به طور کلی در بهبود اوضاع عمومی بدن موثر است.

تاثیر میخک در رفع حالات تهوع

روش مصرف میخک

برای مصرف این گیاه می توانید مقداری از میخک تازه را همراه با آب جوش به مدت پنج تا ده دقیقه دم کنید و بعد میل کنید، اگر نمی خواهید سراغ چای بروید می توانید مقداری از پودر میخک یا میخک خرد شده را همراه با عسل ترکیب کرده و میل کنید، این کار به کاهش حالت تهوع شما کمک خواهد کرد.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از آهن، فسفر، پروتئین، کلسیم، مس، لیزین، منیزیم، پتاسیم، روی، کربوهیدرات، ویتامین ث، ویتامین ب 1، ویتامین آ، ریبوفلاوین، آنتوسیانین ها، فیبر و چربی است که کالری بالایی نیز دارد و به افزایش انرژی بدن کمک می کند، در هنگام حالت تهوع می توانید به سراغ این گیاه بروید.

روش مصرف سیب زمینی شیرین در زمان حالت تهوع

برای مصرف این گیاه خوش طعم کافیست آن را بشویید و در فر بپزید، بعد از نیم ساعت سیب زمینی پخته شما آماده است، می توانید با روش آب پز نیز سیب زمینی را بپزید و میل کنید، در هر صورتی میل کردن آن به کاهش حالت استفراغ شما کمک خواهد کرد.

روش مصرف سیب زمینی شیرین در زمان حالت تهوع

مصرف زرشک در زمان حالت تهوع


از گیاهانی که می توانید در زمان حالت تهوع از آن ها استفاده کنید زرشک است، این گیاه خاصیتی منقبض کننده برای طحال دارد و باعث کاهش حالت تهوع می شود، زیاده روی در مصرف آن درست نیست و حتما باید مقدار مشخصی آن را میل کرد، دو گرم از زرشک در روز و به اندازه سه بار می تواند موثر باشد.

سنجد برای حس استفراغ


سنجد از جمله گیاهانی است که می تواند به رفع تهوع و از بین بردن صفرا کمک کند، این گیاه که طبع سرد و خشکی دارد برای کاهش امکان ابتلا به پوکی استخوان بسیار مفید است و می تواند با خواص آنتی اکسیدانی خود به افزایش ایمنی بدن شما کمک کند.

سنجد برای حس استفراغ

تاثیر گوجه فرنگی در کاهش حالت تهوع زنان باردار

برای این منظور زنان باردار می توانند صبح که بیدار می شوند سراغ گوجه فرنگی بروند، به طور کلی این گیاه یکی از خوردنی های مفید در دوران بارداری به حساب می آید که سرشار از ویتامین ث است و می تواند به محافظت از استخوان ها، دندان ها و لثه ها کمک کند، علاوه بر این گوجه فرنگی در جذب آهن نقش موثری دارد و علاوه بر مادر برای محافظت از جنین نیز توصیه می شود.

میل کردن رب انار می تواند به کاهش حس بد استفراغ کمک کند

از دیگر روش های گیاهی موثر که می توانید برای بهبود کم اشتهایی، تصفیه خون، میگرن، تهوع و ضعف عمومی بدن از آن بهره ببرید رب انار است، این رب علاوه بر درمان کم اشتهایی و تصفیه خون می تواند میگرن و ضعف عمومی بدن را هم درمان کند و از همه مهم تر به درمان حالت تهوع کمک کند.

یک نوشیدنی موثر خانگی بسازید

برای این منظور می توانید از سبزیجات و مقداری نمک و فلفل استفاده کنید تا نوشیدنی ضد حالت تهوع خود را بسازید، برای این منظور هویج، قارچ، ذرت، گوجه فرنگی، کرفس و از این جمله گیاهان می توانند مفید باشند، همه آن ها را با هم بجوشانید و بعد از سی دقیقه از صافی رد کرده میل کنید.

میوه های موثر در کاهش حالت تهوع


یکی از راه های خوشمزه برای کاهش حالت تهوع میوه ها هستند، با توجه به این که مشکل شما چیست و علت حالت تهوع چیست می توان سراغ میوه های مختلف رفت، البته در مصرف این میوه ها نیز نباید زیاده روی کرد.

نقش لیمو در پیشگیری از استفراغ

لیمو یا آبلیمو می تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از حالت تهوع داشته باشد، آبلیمو که جزو اجزای جدا نشدنی خانه های ایرانی است به سادگی هنگام ابتلا به تهوع یا حتی اسهال و یبوست می توان آن را میل کرد و به کنترل دستگاه گوارشی کمک کرد، طبق تحقیقات انجام شده زمانی که به صد نفر از زنان باردار زمان دچار شدن به حالت استفراغ روغن اسانسی لیمو ترش یا روغن بادام را برای استنشاق می آوردند خانم های باردار در مقابل لیمو ترش نتیجه بهتری نشان داده و 9 درصد کمتر از کسانی که با روغن بادام آزمایش شده بودند دچار حالت تهوع شدند.

خاصیت ضد استفراغ هندوانه


برای مقابله با حالت تهوع می توانید از هندوانه نیز کمک بگیرید، این میوه بخصوص برای فصل تابستان و گرما زدگی که باعث حالت تهوع می شود بسیار مفید است، کافیست یک لیوان از آب هندوانه را با کمی گلاب میل کنند تا به طور کامل از شر حالت تهوع خلاص شوند.

تاثیر آلبالو در مقابله با حالت تهوع

از میوه های خوشمزه و پرطرفداری دیگری که می توانید با آن روده را ضد عفونی کرده و بسیاری از مشکلات خود مانند کم خونی، خستگی، دیابت، تصلب شرایین و… را درمان کنید آلبالو است، این میوه که نقش زیادی در درمان حالت تهوع دارد به دلیل فیبر بالایی که دارد می تواند به کاهش اسید معده نیز کمک کند و باعث کاهش امکان ابتلا به زخم معده یا ریفلاکس معده شود.

تاثیر آلبالو در مقابله با حالت تهوع

ادویه های موثر در رفع حالت تهوع

به طور کلی مصرف ادویه های زیاد و تند در زمان حالت تهوع توصیه نمی شود اما برخی از ادویه ها ذاتا نقش زیادی در کاهش حالت تهوع دارند و علاوه بر حالت تهوع معمولا می توانند اغلب مشکلات گوارشی را رفع کنند، اگر دچار حالت تهوع شدیدی هستید می توانید به این ادویه ها نیز اعتماد کنید.

رفع حالت تهوع با دارچین

یکی از ادویه هایی که کاربرد بسیاری در درمان های خانگی مختلف دارد دارچین است، به طور کلی دارچین یکی از بهترین روش های گیاهی برای کنترل چربی خون و قند خون است، از عفونت پیشگیری می کند و عملکرد قلب و بدن را بهبود می بخشد، زمانی که دچار مشکل در هضم غذا، اسهال، ناراحتی معده، نفخ، استفراغ و حالت تهوع شدید می توانید سراغ دارچین بروید، اکثر مشکلات مربوط به گوارش با این گیاه خوش عطر قابل درمان است.

روش استفاده از دارچین

برای اینکه حالت تهوع خود را درمان کنید یک عدد چوب دارچین را با یک لیوان آب داغ چند دقیقه بجوشانید و بعد دارچین را خارج کرده و آن را با عسل میل کنید، می توانید از روش دم کردن نیز بهره ببرید، البته توجه کنید که نباید در مصرف دارچین زیاده روی کرد، تنها برای برطرف کردن سریع حالت تهوع می توان یک یا دو بار در روز چای آن را نوشید، علاوه بر این افراد باردار یا مادران شیرده نباید از دارچین استفاده کنند.

روش استفاده از دارچین

تاثیر زنجبیل


از جمله ادویه های بسیار موثر در درمان مشکلات مربوط به حالت تهوع زنجبیل است، طبق مطالعات انجام شده مصرف یک و نیم تا نیم گرم از ریشه های این گیاه به طور خشک شده می تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند، این گیاه برای اکثر افراد خطری ندارد و حتی زنان باردار نیز در مقدار کم می توانند آن را میل کنند.

روش های بهره بردن از زنجبیل برای کاهش مشکلات حالت تهوع

شما به هر شکلی که از زنجبیل استفاده کنید می تواند به شما در کاهش حالت تهوع کند، این گیاه معمولا به صورت چای، تازه، همراه با آبلیمو یا آب پیاز مصرف می شود.

روش اول:
در این روش می توانید از یک ورق نازک دارچین تازه یا مقدار بسیار اندک و نوک قاشق از پودر زنجبیل استفاده کنید، این گیاه را همراه با آب جوش دم کرده و میل کنید، از روش جوشاندن نیز در درست کردن چای زنجبیل می توان استفاده کرد، سعی کنید تا حد امکان مقدار ادویه را کم استفاده کنید.

روش دوم:
روش دیگری که برای استفاده از زنجبیل در کاهش مشکلات تهوع می توانید استفاده کنید این است که زنجبیل تازه را به خوبی شسته و همراه با یک عدد لیموی نصف شده و مقداری عسل میل کنید، یعنی آب لیموی خود را بگیرید و با یک ورق کوچک از زنجبیل و مقداری عسل ترکیب کنید، در صورت تمایل می توانید زنجبیل را به طور خالص نیز میل کنید، اما اگر این کار برای شما سخت است ترکیب آن با آبلیموی تازه و عسل می تواند کمک کننده باشد.

روش سوم
در روش دیگر می توانید از آب پیاز نیز استفاده کنید، به این صورت که زنجبیل تازه را بشویید و خرد کنید، تکه ای پیاز را روی این قطعات فشار بدهید تا عصاره اش روی آن ها بریزد، بعد از این کار ترکیب به دست آمده را نوش جان کنید.

روش های بهره بردن از زنجبیل برای کاهش مشکلات حالت تهوع

پودر سماق برای درمان مشکلات استفراغ


برای کاهش حس تهوع می توانید سراغ سماق بروید، این گیاه علاوه بر نقش زیادی که در درمان اختلالات گوارشی دارد می تواند مشکلات مربوط به روده بزرگ را برطرف کند و باعث کاهش بی اشتهایی و حالت تهوع شود.

تاثیر تمبر هندی در کاهش مشکلات تهوع

از جمله گیاهان دیگری که در زمان حالت تهوع می توانید سراغ آن ها بروید تمبرهندی است، این گیاه که ملین موثری است می تواند اشتها را باز کند و علاوه بر کاهش حالت تهوع به بدن در هضم بهتر غذا نیز کمک کند، این گیاه آنتی اکسیدانی موثر است که می توان آن را به غذای افرادی که مشکلات گوارشی دارند نیز افزود.

تاثیر تمبر هندی در کاهش مشکلات تهوع

از بین بردن حس استفراغ با دانه های گیاهی


دانه های مختلف و بذرها معمولا به شکل دمنوش کاربردی درمانی دارند، این گیاهان نیز محدودیت میزان مصرف دارند و بهتر است به هیچ وجه آن ها را بیش از حد میل نکنید.

تاثیر رازیانه در درمان مشکلات تهوع

از جمله گیاهان موثر برای دستگاه گوارشی رازیانه است، این گیاه علاوه بر کاهش حالت استفراغ می تواند نفخ و گاز معده را از بین ببرد و باعث افزایش اشتها و تقویت دستگاه گوارش و بدن شود، علاوه بر این رازیانه برای کاهش مشکلات دیگر در مفاصل، استخوان ها، مغز، چشم، تنظیم عادت ماهانه و افزایش شیر مادران نیز موثر است.

روش استفاده از رازیانه برای رفع حالت تهوع:

برای این منظور می توانید یک قاشق از دانه های این گیاه را همراه با یک لیوان آب داغ ترکیب کرده و ده دقیقه دم کنید، بعد از این مدت آن را از صافی رد کرده و میل کنید، می توانید این دانه ها را به طور جداگانه نیز میل کنید.

روش استفاده از رازیانه برای رفع حالت تهوع

تاثیر دانه های زیره در کاهش مشکلات تهوعی

دانه های زیره سرشار از فیبر، آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم، روی، مس، سدیم، تیامین، نیاسین، ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین ای، ریبوفلاوین و منگنز هستند که می توانند بسیاری از کمبودهای بدن را جبران کنند و به خصوص برای خانم های بسیار مفید هستند، اما یکی از مهم ترین فواید این دانه ها که ارزش غذایی بالایی هم دارند کاهش حالت تهوع و کمک به هضم بهتر غذاست.

روش مصرف زیره


برای مصرف زیره می توانید چای این گیاه را به سادگی در خانه تهیه کنید و به کاهش حالت تهوع در بدن خود کمک کنید، برای این منظور یک قاشق غذاخوری از دانه های زیره را همراه با یک لیوان آب داغ دم کرده و بعد از پنج دقیقه دم کشیدن آن را میل کنید، می توانید روزانه دو بار این چای را بنوشید.

روش های دیگر مصرف زیره

اگر نمی توانید چای زیره را به تنهایی میل کنید می توانید این چای را همراه با جوز هندی یا عسل و چیزهای دیگر میل کنید، برای این منظور یک قاشق دانه های زیره را با مقداری جوز هندی و آب بجوشانید و بعد چای به دست آمده را میل کنید.

دانه آنیس

آنیس نام گیاهی است که از دانه های آن در تولید سوسیس نیز استفاده می شود و به نوعی به عنوان ادویه نیز کاربرد دارد، این گیاه در آشپزی نقش موثری دارد و می توان از آن برای طعم خاص غذای خود استفاده کرد، از مهم ترین فواید آن کاهش حالت تهوع و بهبود فرایند هضم غذاست.

دانه آنیس

روش مصرف دانه آنیس

برای مصرف این گیاه یک قاشق از دانه ها را با یک لیوان آب داغ دم کرده و بعد از رد کردن از صافی میل کنید، ده دقیقه زمان برای دم کردن این گیاه کافیست و بعد از آن می توانید آن را میل کنید، مصرف این دانه ها همراه با برخی از میوه ها نیز رایج است به طوری که آن ها را روی میوه ها مالیده و بعد میل می کنند.

روغن های گیاهی موثر در کاهش علائم حالت تهوع


می توان با استنشاق برخی از روغن ها میزان حالت تهوع بدن را کاهش داد، البته با اینکه روش خوردن نیز تجویز می شود اما بهتر است زیاد سمت خوردن این روغن ها نروید، بهترین کار استنشاق روغن برای درمان است.

روش مصرف روغن نعنا در زمانی که حس استفراغ دارید:

برای این که از این روغن بهره کافی را برده باشید می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید، یکی از بهترین روش ها این است که یک قطره روغن نعناع را در آب جوش بریزید و بعد از هم زدن میل کنید، روش دیگر ترکیب روغن با مقداری عسل و بلعیدن آن است، می توانید از روش رایحه درمانی نیز با روغن نعناع بهره ببرید، طبق تحقیقات انجام شده استنشاق این روغن در زمان شروع حس استفراغ در 44 درصد از افراد باعث کاهش علائم در عرض دو دقیقه شده است، در هر صورت بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

تاثیر روغن نعناع فلفلی در کاهش حس تهوع

نعناع فلفلی نیز همچون نعناع از گیاهان موثر در کاهش حالت تهوع است که می توانید از آن برای از بین بردن حس بد خود استفاده کنید، طبق تحقیقاتی که در فوریه سال 2014 صورت گرفته این روغن می تواند با عطر خود به کاهش حس استفراغ کمک کند، این گیاه به طور کپسول نیز مصرف می شود اما بهترین راه رایحه درمانی است که بهتر است با روغن دیگری آن را ترکیب کنید تا رقیق شود.

تاثیر روغن نعناع فلفلی در کاهش حس تهوع

دمنوش های موثر در کاهش حس تهوع


اگر اهل نوشیدنی و دمنوش هستید برای کاهش حالت تهوع نیز می توانید سراغ چای بروید، البته بسیاری از گیاهانی که معرفی کردیم به صورت دمنوش قابل استفاده هستند و در توضیح هر بخش نحوه درست کردن دمنوش آن ها را معرفی کردیم اما برخی از گیاهان اختصاصا به شکل دمنوش مفید هستند و تاثیر بیشتری دارند که در ادامه به معرفی این دمنوش ها می پردازیم.

نوشیدن دمنوش بابونه می تواند کمک کننده باشد


دمنوش بابونه از جمله دمنوش های موثر در کنترل هضم غذاست که می توان از آن به منظور کاهش ناراحتی های معده و شکم، رفع قولنج در کودکان، کاهش گاز معده و پیشگیری از زخم معده استفاده کرد، البته توجه کنید که اگر دچار مشکل یا بیماری خاصی هستید قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کنید.

روش درست کردن دمنوش بابونه

برای درست کردن دمنوش بابونه از دو تا سه قاشق پودر بابونه همراه با یک لیوان آب داغ استفاده کنید، سه دقیقه زمان برای دم کردن آن کافیست و می توانید با مقداری عسل آن را میل کنید، البته قبل از مصرف باید از عدم حساسیت خود به بابونه مطمئن شوید.

روش درست کردن دمنوش بابونه

تاثیر دمنوش پونه در کاهش مشکلات گوارشی

از جمله گیاهان موثر دیگری که علاوه بر درمان تهوع و استفراغ می تواند مشکلاتی مانند ترش کردن معده یا هضم غذا و برطرف کردن سکسکه را رفع کند پونه است، این گیاه را می توان به طور تازه یا دم کرده میل کرد.

تاثیر دمنوش پوست پرتقال

برای اینکه از دمنوش پوست این میوه بهره کافی را ببرید می توانید یک قاشق غذا خوری از پوست خرد شده را همراه با مقداری آب جوش دم کنید، بعد از یک ربع دمنوش شما آماده می شود و می توانید از آن به منظور تقویت سیستم هاضمه، افزایش اشتها، بهتر شدن گردش خون و بخصوص کاهش نفخ و حالت تهوع استفاده کنید.

روش های دیگر طب سنتی:


علاوه بر امتحان کردن روش های گیاهی می توانید از روش های دیگر نیز استفاده کنید، علاوه بر این کنترل غذا و آرامش داشتن نیز اهمیت دارد، ورزش یا کمپرس هم موثر است و به طور کلی بهتر است نکاتی را رعایت کنید تا سریع تر خوب شوید، در ادامه این نکات را متذکر خواهیم شد، بهتر است به آن ها توجه داشته باشید.

روش طب سوزنی


طب سوزنی از جمله طب های قدیمی و موثر در درمان انواع بیماری ها شناخته می شود که با آن می توان حالت استفراغ را نیز کاهش داد، برای این منظور معمولا از طب سوزنی بر روی مچ دست استفاده می کنند، دست را صاف کرده سه انگشت وسط را بالا آورده و قسمتی از مچ دست که بالا آمده را می توان با انگشت شست به مدت چند دقیقه فشار داد تا به سرعت به کاهش مشکل کمک کند، توجه کنید که در صورت استفاده از سوزن حتما باید طبیب متخصص باشد.
در این روش فیبرهای عصبی تحریک می شوند و انتقال سیگنال ها به مغز و نخاع دچار شوک می شوند، این سیگنال ها می توانند حالت تهوع را کاهش دهند، طبق تحقیقات انجام شده این روش حتی در کاهش خطر امکان ابتلا به حالت تهوع بعد از عمل جراحی را 28 تا 75 درصد کاهش می دهد، علاوه بر این گزارش و تحقیق دیگری نشان می دهد که طب سوزنی در کاهش حالت تهوع مربوط به شیمی درمان نیز موثر است و اگر به درستی صورت گیرد حالت تهوع دوران بارداری را هم کاهش می دهد، البته به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

روش طب سوزنی

سعی کنید آرام باشید


به طور کلی حفظ آرامش در هر شرایطی از جمله ضروریات کمک به حل مسائل است، وقتی حالت تهوع دارید فعالیت ها را کنار بگذارید و آرام نشسته نفس عمیق بکشید، دراز کشیدن می تواند گزینه بهتری باشد، غذاهای اسیدی و چرب میل نکنید و سعی کنید که حتما از کافئین دوری کنید و سیگار نکشید.

کنترل تنفس به بهبود اوضاع عمومی دستگاه گوارش کمک می کند

زمانی که نفس می کشید سعی کنید آرام و عمیق این کار را انجام دهید، همین نحوه تنفس تاثیر زیادی در کاهش حس بد شما خواهد داشت و به درمان سریع کمک می کند، حتی طبق آزمایش هایی که بر روی افراد صورت گرفته بخصوص کسانی که بعد از عمل جراحی دچار حالت تهوع بودند با نفس عمیق با بینی و بیرون دادن آن با دهان حال بهتری را تجربه کردند، کنترل تنفس در این آزمایش حالت تهوع را تا 62 درصد کاهش داد و باعث بهتر شدن حال افراد شد.

شل کردن عضلات اهمیت دارد

یکی دیگر از کارهای موثری که می توانید هنگام ابتلا به حالت تهوع انجام دهید شل کردن عضلات است، این کار در سیکلی مداوم صورت می گیرد و در آن فرد عضلاتش را شل و سفت می کند تا کم کم ذهن و جسمش آرام شود، این کار طبق تحقیقات انجام شده تاثیر زیادی در کاهش حالت تهوع مربوط به شیمی درمانی دارد و می تواند تنش های عضلانی را کاهش دهد، ماساژ دادن نیز می تواند به کاهش این حس کمک کند.

سعی کنید که ورزش کنید


به طور کلی ورزش و زندگی سالم تاثیر زیادی در بهبود مشکلات گوارشی دارد، بهتر است ایروبیک و یوگا را امتحان کنید تا به کاهش حالت تهوع کمک کنند و از ورزش های طولانی و شدید نیز خودداری کنید.

استفاده از کمپرس یخ روی گردن


اگر علت حالت تهوع داشتن شما ابتلا به تب و افزایش بیش از حد دمای بدن است می توانید با روش کمپرس یخ روی گردن دمای بدن را کنترل کنید، برای این منظور یک تکه پارچه تمیز را در یک کاسه آب یخ خیس کنید و بعد آب آن را گرفته روی گردن خود بگذارید، احتمالا این کار به سرعت جواب خواهد داد.

استفاده از کمپرس یخ روی گردن

هیدراته نگه داشتن بدن

با هیدراته نگه داشتن بدن و آبرسانی به آن می توانید از حالت تهوع پیشگیری کنید، کافیست به طور منظم آب بنوشید و زمانی که حالت تهوع دارید زیاد سراغ نوشیدنی قند دار یا غذای شور نروید و تا حد ممکن از نوشیدنی های گاز دار هم اجتناب کنید، غذای بی نمک و بی قند می تواند به نگه داشتن آب در بدن شما کمک کند.

زیاد غذا نخورید

اگر دچار حالت تهوع هستید به طور کلی بهتر است غذای کمتری میل کنید، هر چه غذای بیشتری وارد بدن کنید کار آن را سخت تر می کنید و علائم تهوع در شما افزایش پیدا می کند.

همزمان با غذا آب نخورید


آب خوردن همزمان با غذا و حتی مایعات مختلف دیگر نیز می تواند حس سیری فرد را بیشتر کند و همین باعث حالت تهوع شدید در فرد شود، بهتر است هنگام صرف غذا سراغ آب نروید.

بعد از غذا خوردن نخوابید

از جمله مشکلات دیگر دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذاست که می تواند باعث کند شدن سرعت هضم غذا شود و حالت تهوع را بدتر کند، علاوه بر این در دل درد نیز نقش دارد، بهتر است حداقل نیم تا یک ساعت بعد از غذا دراز نکشید تا معده بتواند کارش را به خوبی انجام دهد.

غذای تند نخورید


غذای تند می تواند به افزایش میزان حالت تهوع کمک کند، برای این منظور حتی بهتر است از غذاهایی با ادویه های مختلف و زیاد هم اجتناب کنید، همه این موارد معده را تحریک می کنند و باعث افزایش شدت تهوع یا مسمومیت غذایی می شوند، موز، برنج و نان تست می توانند در این دوران مفید باشند.

غذای تند نخورید

پروتئین نقش موثری در بهبود حالت تهوع دارد

به طور کلی مصرف پروتئین در زمان حالت تهوع مناسب است و می تواند علائم را کاهش دهد، طبق تحقیقاتی که صورت گرفته نیز مصرف پروتئین در مقایسه با کربوهیدرات تاثیر بیشتری در کاهش مشکل دارد.

از عطر و بوی شدید و تند دوری کنید

از آن جایی که حس بویایی تاثیر زیادی در سیستم گوارشی دارد و بوی تند و شدید می تواند حالت تهوع را بدتر کند، پس بهتر است به این نکته توجه کنید که اگر حالت تهوع دارید حتما از بوی رنگ، غذا، دود، عطر و ادکلن دور بمانید.

مکمل آهن می تواند امکان حالت تهوع را افزایش دهد


اگر باردار هستید و نیازی هم به مکمل آهن ندارید نباید آن را میل کنید، این کار باعث حالت تهوع می شود، قبل از تجویز هر دارویی باید آزمایش هایی صورت گیرد تا مشخص شود آیا فرد واقعا به داروی آهن نیاز دارد یا سطح آهن بدنش نرمال است.

ویتامین ب6 چه تاثیری در کاهش حالت تهوع دارد؟

از جمله ویتامین هایی که می تواند به شما در کاهش مشکلات مربوط به استفراغ کمک کند ویتامین ب6 است، این ویتامین محلول در آب است و می توانید آن را از طریق میوه هایی مانند انگور، آناناس، طالبی، سیب، پرتقال، گلابی و هلو جذب کنید، علاوه بر این میوه ها می توانید از طریق گردو، سبوس گندم، جگر، قلوه، گوشت گاو، بوقلمون، مرغ، میگو، ذرت، گندم، گوجه فرنگی، نخود فرنگی، بادام زمینی، لوبیا سفید، اسفناج، سویا و بسیاری دیگر از غذاهای روزمره دریافت کنید.

داروهای تجویزی برای حالت تهوع

در این دوران معمولا درامامین تجویز می شود که می تواند حالت استفراغ را رفع کند و تهوع را کاهش دهد، معمولا یک قاشق غذاخوری از آن را در زمان تهوع میل می کنند، البته نباید کودکان زیر دو سال سراغ آن بروند.

در زمان حالت تهوع چه زمانی باید سراغ پزشک رفت؟


اگر فرد بعد از دو روز همچنان بهبودی در فرایند درمان حالت تهوع خود ندید حتما باید به پزشک مراجعه کند، درمورد کودکان کم سال نیز حتما باید تا بیست و چهار ساعت بهتر شوند، البته ممکن است حالت تهوع همراه با علائم دیگری بیاید که در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کنید و آن را سرسری نگیرید.

علائم خطرناک همراه با حالت تهوع:

تب بالا
سردرد
سفتی گردن و جوش
داشتن علائم کمبود آب
درد شدید قفسه سینه و شکم
غش
بیدار شدن از خواب و استفراغ، ادامه پیدا کردن این وضعیت بیش از هشت ساعت
رنگ پریدگی
عدم توانایی خوردن مواد غذایی بیش از دوازده ساعت
اسهال
افزایش تعداد تنفس و نبض
درمان نشدن با درمان های خانگی

علائم خطرناک همراه با حالت تهوع

چطور می توان از حالت تهوع پیشگیری کرد؟


برای پیشگیری از حالت تهوع سعی کنید از بروز گرسنگی و صرف غذا در وعده های اندک خودداری کنید، غذاهای دیرهضم میل نکنید، استرس و افسردگی خود را کنترل کنید، وسایل شخصی خود را دور از دیگران نگه دارید، آب کافی بنوشید، ورزش منظمی داشته باشید و سعی کنید که لایف استایل خود را به بهترین شکل ممکن درآورید.

سوالات رایج

روش گیاهی چقدر زمان می برد تا اثر کند؟

این روش ها نهایتا تا دو روز در فرد بزرگسال باید اثر کنند، اگر درمان نشدید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا نوشابه حالت تهوع را کاهش می دهد؟

به طور کلی نوشابه در زمان حالت تهوع طبق شواهد و تجربیات در کاهش حالت تهوع نقش داشته اما این نوشیدنی ضرر زیادی دارد و بسیاری از افراد به دلیل بیماری های خاصی مثل دیابت بهتر است سراغ این روش نروند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *