درمان گیاهی لرزش دست

فهرست مطلب

لرزش دست از جمله مشکلاتی است که در بین افراد زیادی رواج دارد و می تواند زندگی عادی را مختل کند، به همین جهت توجه به درمان و رفع آن اهمیت دارد، برای این منظور می توان از روش های خانگی و گیاهان دارویی مختلف کمک گرفت، اگر با این روش ها مشکل شما برطرف نشد بهتر است حتما سراغ پزشک بروید و روش های درمانی دیگر را امتحان کنید، در بسیاری از مواقع علت لرزش دست عواملی روانی و ذهنی است که با افزایش آرامش و رفع استرس می توان آن را برطرف کرد.

درمان گیاهی لرزش دست

عللی که منجر به لرزش دست می شوند

لرزش دست ممکن است به دلایل بسیار مختلفی رخ دهد و زندگی فرد را مختل کند، بهتر است قبل از اینکه سراغ درمان بروید علت این اتفاق را پیدا کنید، اگر خودتان نتوانستید علت را بیابید قبل از هر کاری باید سراغ پزشک متخصص بروید، اگر لرزش دست به خاطر اتفاقات و مسائل بیرونی مثل تاثیر دارو یا استرس بود بهترین و اولین کار این است که خود را از شرایط آسیب پذیر خارج کنید.

لرزش دست می تواند ارثی باشد

می توان گفت تا حدود زیادی لرزش دست یک اتفاق ارثی محسوب می شود، عوامل زیادی بر آن اثر دارند که لرزش را تشدید می کنند یا آن را که بالقوه در ذات فرد وجود دارد بالفعل می کند، بهتر است فرد به این مسئله دقت کند و زندگی خود را تنظیم کند.

ممکن است لرزش دست نتیجه عوارض دارویی باشد

از جمله دلایل مهم لرزش دست می تواند عوارض برخی دارو ها باشد، بسیاری از داروهایی که استفاده می کنید باعث لرزش دست می شوند و کیفیت زندگی را دچار مشکل می کنند، از جمله داروهایی که این عوارض را دارند می توان به داروهای آسم، ضد افسردگی، لیتیوم و از این قبیل اشاره کرد، قطع کردن ناگهانی داروهای آرام بخش هم می تواند باعث لرزش دست شود.

تاثیر استرس

بسیاری از افراد عادی دچار لرزش دست می شوند و علت اصلی آن را در استرس های مختلفشان می توان پیدا کرد، بخصوص که در جامعه امروزه سرعت زندگی بالا رفته و استرس از جمله عوامل آسیب زای آن به حساب می آید، ممکن است با کاهش استرس این مشکل رفع شود پس بهترین کار در این مورد دوری از استرس و افزایش آرامش است.

اختلال خاصی در بدن

ممکن است علت لرزش نوعی اختلال در بدن باشد، یکی از مراکز مهم در کنترل حرکات بدن مخچه است و اختلال در آن می تواند باعث لرزش دست شود و زندگیتان را مختل کند، از جمله بیماری هایی که مشکل سازند می توان به بیماری هانتینگتون و یا پرکاری تیروئید اشاره کرد که در دست رعشه ایجاد می کند‌، البته دقت کنید که تشخیص این نوع اختلال ها و بیماری ها توسط پزشک متخصص صورت می گیرد و شما به تنهایی و با دیدن چند علامت نمی توانید آن را تشخیص دهید.

بهتر است مصرف کافئین را کنترل کنید

کافئین از جمله عواملی است که می تواند لرزش دست را تشدید کند، زیرا تاثیر زیادی بر عملکرد بدن دارد و روی عصب ها اثر می گذارد، این ماده باید کمتر مصرف شود تا لرزش دست بهبود یابد.

بهتر است مصرف کافئین را کنترل کنید

ضعف ماهیچه ها و عضلات

در بسیاری از مواقع دلیل لرزش ضعیف شدن عضلات است که این مسئله با افزایش سن شدیدتر می شود، معمولا ارث نیز در این اتفاق اثر دارد و بسیاری از افراد مبتلا به این موضوع در خانواده سابقه‌ مشکل لرزش دست داشته اند.

عوامل تاثیر گذار در درمان لرزش دست

لرزش و رعشه دست را می توانید به شکل های گوناگونی درمان کنید، برای این منظور کافیست به این نکته توجه داشته باشید که روش های عملی و یا خوردنی همگی اثر دارند، آن ها را متناسب با بدن خود انتخاب کرده و انجام دهید.

تمرین های مربوط به فیزیوتراپی را انجام دهید

صاز راه های موثر برای کاهش لرزش دست فیزیوتراپی است، بهتر است ابن تمرینات را از پزشک متخصص و به شیوه صحیح بیاموزید و در خانه با انجام دادن آن ها لرزش دست را از بین ببرید.

استفاده از توپ استرس

از کاربردی ترین روش ها برای کاهش لرزش دست استفاده از توپ استرس است، این توپ ها در کف دست قرار داده می شوند و فرد تا جایی که می تواند آن ها را فشار می دهد، لازم است که این کار را هر بار ۵ ثانیه انجام دهید و بعد به مدت ۱۰ ثانیه استراحت کنید، انجام دادن مکرر این تمرین در طول روز لرزش را برطرف می کند.

رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید

رژیم غذایی اهمیت زیادی در کاهش لرزش دست دارد، افرادی که رژیم غذایی کاملی دارند و از کمبود خاصی رنج نمی برند بدن سالم تری دارند و دچار اختلال نمی شوند، از جمله مهم ترین مواردی که تامین آن برای بدن ضرورت دارد امگا ۳، غذاهای منیزیم دار و ویتامین ب است.

اهمیت امگا ۳

این ماده می تواند بدن و اعصاب را تسکین دهد و تاثیر زیادی در کنترل شرایط بد بدنی مانند التهاب دارد و از لرزش دست جلوگیری می کند، ازجمله موادی که امگا ۳ فراوانی دارند می توان به روغن ماهی، ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی ساردین، روغن بذر کتان، گردو و دانه کدو تنبل اشاره کرد‌.

اهمیت مواد منیزیم دار

منیزیم به انتقال پیام های عصبی در بدن کمک می کند و می تواند به تسکین اعصاب کمک کند، این ماده اگر در بدن کم باشد باعث ضعیف شدن اعصاب می شود و در نتیجه دست ها دچار لرزش می شوند، از جمله مواد منیزیم دار می توان به دانه کنجد، لوبیا، آجیل و سبزیجات برگی اشاره کرد.

از مکمل های ویتامین ب استفاده کنید

مکمل های ویتامین ب می توانند لرزش دست را کاهش دهند، این مکمل ها زمانی به کار می روند که روش های گیاهی و خانگی جواب مطلوب نداشته باشند، ویتامین ب باعث سلامتی عضلات و ماهیچه ها می شود و تاثیر زیادی در تقویت بدن دارد، می تواند باعث کاهش لرزش دست ها شود.

از مکمل های ویتامین ب استفاده کنید

عوامل ذهنی و روانی را کاهش دهید

در بسیاری از موارد استرس و اضطراب باعث لرزش دست می شود، برای اینکه آسیب نبینید بهتر است خود را از شرایط استرس زا دور کنید، کارهای زیادی برای آرامش اعصاب خود می توانید انجام دهید، مثل مدیتیشن، یوگا، ورزش، دمنوش آرامش بخش و مواردی از این قبیل.

سیگار را کنار بگذارید

سیگار می تواند لرزش دست را به همراه داشته باشد، البته این اتفاق موقتی است و زمانی که بدن شما با شرایط جدید وفق پیدا کند این مشکل برطرف می شود، به هر حال توجه کنید که یکی از ملاک های داشتن سبک زندگی سالم دور بودن از دخانیات است.

دمنوش های گیاهی مفید در درمان لرزش دست

اغلب دمنوش های گیاهی که در طب سنتی کاربرد دارند خاصیتی آرامش بخش دارند و به همین جهت می توانید سراغ آن ها بروید، از جمله این دمنوش ها می توان به بابونه، گل گاو زبان، به لیمو و گل رز اشاره کرد، در ادامه به بررسی دمنوش های مفید برای کاهش لرزش دست می پردازیم.

چای بابونه میل کنید

چای بابونه لرزش دست را می کاهد و می تواند رعشه را از بین ببرد، این چای را می توانید هرروز مصرف کنید تا سیستم عصبی شما تسکین یابد، البته نباید در مصرف دمنوش گیاهی زیاده روی کرد زیرا ممکن است عوارضی در پی داشته باشد.

تاثیر دمنوش سنبل الطیب

سنبل الطیب گیاهی پر کاربرد است که می تواند لرزش دست را کاهش دهد، این گیاه که در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد اولین بار توسط یونانیان کشف و مورد استفاده قرار گرفته است و از آن به عنوان گیاهی آرامش بخش یاد می کنند، سنبل الطیب استرس را رفع می کند و مصرف آن در طول روز توصیه شده است.

تاثیر دمنوش سنبل الطیب در کاهش لرزش دست

تاثیر چای والرین

چای والرین می تواند به کاهش تنش و کنترل اعصاب کمک کند، این چای لرزش دست را کاهش می دهد و می تواند به درمان بی خوابی و استرس کمک کند، علاوه بر این مصرف آن در افزایش سلامتی بدن به طور عمومی نیز موثر است.

از دمنوش اسطوخودوس کمک بگیرید

دمنوش اسطوخودوس از جمله دمنوش های مفید برای بدن است که می توان از آن برای کاهش استرس کمک گرفت، این دمنوش می تواند سیستم عصبی را آرام کند و تاثیر زیادی در رفع لرزش دست دارد، علاوه بر این امکان چند بار استفاده کردن از آن وجود دارد و این کاربرد آن را تسهیل می کند، استفاده از اسانس این گیاه نیز موثر است و می توان آن را در حمام استفاده کرد یا چند قطره به بالش ریخت.

فواید مصرف دمنوش دارچین

دمنوش دارچین کاربرد زیادی در کنترل اعصاب دارد و می تواند به آرامش هر چه بیشتر شما کمک کند‌، این دمنوش در رفع کم خوابی موثر است و با خاصیت گرمی که دارد به تسکین درونی بدن کمک کرده و مشکل لرزش دست را رفع می کند.

گیاهان دیگر که برای درمان لرزش دست مفیدند

علاوه بر مصرف دمنوش می توانید از شکل های دیگر گیاهی نیز برای رفع مشکل خود کمک بگیرید، در ادامه چند مورد از گیاهان موثر در کاهش مشکل عرشه دست را معرفی می کنیم.

سراغ دانه چیا بروید

دانه چیا دانه ای بسیار کوچک و ریز است که می توانید از آن برای درمان بسیاری از مشکلات خود کمک بگیرید، این دانه آنتی اکسیدان بالایی دارد و ایمنی بدن را افزایش می دهد، علاوه بر این تاثیر زیادی در تقویت ماهیچه ها و عضلات دارد که همین باعث کاهش لرزش می شود، دانه های چیا سرشار از مواد معدنی، فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

سراغ دانه چیا بروید

بادرنجبویه به کاهش لرزش دست کمک می کند

برای رفع مشکل رعشه در دست می توان از فرآورده های مختلف این گیاه مانند روغن، اسانس، تنتور و عرق استفاده کرد، بادرنجبویه تاثیر زیادی در کاهش استرس و افسردگی دارد و می تواند سردرد را رفع کند، فعالیت سلول های مغزی را آرام می کند و می تواند سلول های متشنج را تسکین دهد.

مصرف شاهتره

شاه تره از جمله گیاهان پرکاربرد است که توسط چینی ها برای درمان مشکلات مختلف مربوط به سیستم عصبی مانند لرزش دست و عضلات استفاده می شده و دارای ترکیباتی به نام آلکالویید و بالبوکاپنیین است که به کاهش تشنج، صرع و لرزش دست کمک می کند، این گیاه سیستم عصبی را آرام می کند و می توان فرآورده های مختلف آن را برای کاهش رعشه استفاده کرد.

چند نکته در تغییر سبک زندگی

برای بهبود مشکل خود از وسایل سنگین تر مانند بشقاب و قاشق های سنگین تر استفاده کنید، این مشکل وسایل مخصوص در بازار دارد که می توانید آن ها را تهیه کنید، فیزیوتراپی اهمیت دارد و سبک زندگی سالم همراه با ورزش و خواب مناسب و کافی نیز اثر بخش است.

در چه سنی امکان ابتلا به لرزش دست بیشتر است؟

این مشکل سن و سال خاصی ندارد و ممکن است تمام افراد در طول زندگی آن را تجربه کنند، البته این نکته اهمیت دارد که به دلیل ضعف عضلات در کهنسالی احتمال این اتفاق با افزایش سن بیشتر می شود.

چه زمانی باید سراغ پزشک رفت؟

اگر روش های خانگی به درمان رعشه کمک نکردند و این اتفاق باعث ایجاد تداخل در کارهای روزانه شد بهتر است سراغ پزشک بروید، پزشک ممکن است راهکارهای مختلفی متناسب با مشکل شما ارائه دهد، قرص پریمیدون از جمله قرص های تجویزی پزشکان است، دامنه درمان پزشکی برای این مشکل می تواند تا عمل جراحی پیش برود.

سوالات رایج:

آیا زنان باردار یا شیرده می توانند از روش های گیاهی برای رفع لرزش دست استفاده کنند؟

این افراد و به طور کلی افرادی که از بیماری خاصی رنج می برند و یا در شرایط فیزیکی خاصی قرار دارند قبل از مصرف هر داروی گیاهی باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

آیا می توان روش های گیاهی را در ترکیب با هم استفاده کرد؟

این امکان وجود دارد اما امکان ترکیب هر گیاه با هر گیاهی وجود ندارد و قبل از این کار باید به نوع گیاهان و ترکیبات توجه کرد و توسط متخصص طب سنتی ترکیب را انجام داد.


یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *