درمان گیاهی سنگ صفرا

فهرست مطلب

سنگ های صفراوی سنگ های کوچکی هستند که از کلسترول تشکیل شده اند و معمولا در کیسه صفرا تشکیل می شوند.این سنگ ها هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و اغلب نیازی به درمان ندارند.اما اگر این سنگ ها مجاری کیسه صفرا را مسدود کنند، فرد دچار درد شدید شکمی می شود که بین یک تا پنج ساعت طول می کشد و نیاز به مداخله پزشکی دارد.

درمان گیاهی سنگ صفرا

نقش کیسه صفرا در بدن چیست؟

کیسه صفرا عضوی کوچک و توخالی است که در زیر کبد و در سمت راست بالای شکم قرار دارد. کیسه صفرا، صفرا را ذخیره و ترشح می کند. صفرا مایعی است که توسط کبد تولید می شود و حاوی چربی ها، کلسترول، بیلی روبین و نمک های صفراوی است که به هضم چربی های موجود در غذا کمک می کند. آب کیسه صفرا برای جذب ویتامین ها و مواد مغذی و انتقال آنها به جریان خون به روده کوچک منتقل می شود.

سنگ کیسه صفرا چیست؟

رسوبات و مایعاتی که در کیسه صفرا جمع می شوند در اثر سخت شدن به سنگ تبدیل می شوند.این مایع معمولاً از کلسترول، بیلی روبین و نمک های صفراوی تشکیل شده است. اندازه و شکل سنگ ها با توجه به نحوه تشکیل آنها متفاوت است و ممکن است فردی دارای یک سنگ باشد در حالی که فرد دیگری ممکن است سنگ های زیادی داشته باشد.
دو نوع سنگ کیسه صفرا وجود دارد:
-سنگ های کلسترولی: از کلسترول اضافی یا نامحلول تشکیل شده اند و شایع ترین نوع آن ها هستند.
-سنگ های صفراوی رنگدانه ای: از رنگدانه های بیلی روبین اضافی تشکیل شده اند که در هنگام تجزیه گلبول های قرمز تشکیل می شوند و معمولا قهوه ای یا سیاه هستند.

درمان گیاهی سنگ صفرا

آیا احتمال درمان سنگ کیسه صفرا با استفاده از گیاهان دارویی وجود دارد؟ باید بگوییم بله، می‌توان با استفاده از برخی درمان های گیاهی و خانگی از بروز سنگ کیسه صفرا جلوگیری کرد. همچنین برخی از گیاهان دارویی می توانند در درکنار اعمال درمان های پزشکی در تسکین درد ناشی از سنگ صفرا مفید باشند. در ادامه به معرفی برخی از این گیاهان می پردازیم :

خار مریم

قرن هاست که از خار مریم برای دفع سموم و درمان ناراحتی های کبد و کیسه صفرا استفاده می شود، اما اثرات آن در دفع سنگ کیسه صفرا از نظر علمی تایید نشده است و مصرف آن برای دیابتی ها توصیه نمی شود زیرا باعث کاهش سطح قند خون می شود یا در مواقع سرطان هایی که به هورمون ها حساس هستند نباید از خار مریم استفاده نمود. همچنین توصیه می شود قبل از مشورت با پزشک از آن برای درمان اختلال استفاده نکنید.

کنگر فرنگی

برگ های کنگر به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند ، درد کیسه صفرا را تسکین می دهند و سنگ ها را حل می کنند و یکی از داروهای گیاهی برای کیسه صفرا هستند.

قاصدک

یکی دیگر از روش های قدیمی برای درمان سنگ کیسه صفرا استفاده از دمنوش گیاه قاصدک است. از گذشته تاکنون از فواید قاصدک برای رفع مشکلات مربوط به مجاری صفراوی استفاده می شده است.

قاصدک

روغن زیتون

روغن زیتون یک درمان موثر برای بسیاری از ضایعات و اثرات منفی است که در بدن ما وجود دارد . روغن زیتون سنگ را از بین می برد و بدون احساس درد آن را دفع می کند. از این رو علاوه بر توانایی برتر در کاهش درصد سموم بدن، یکی از مهم ترین روش های درمان سنگ کیسه صفرا با گیاهان دارویی محسوب می شود. به طوری که احتمال ایجاد مشکل در آینده را کاهش می دهد.

روغن کرچک

از روغن کرچک برای تسکین درد سنگ کیسه صفرا استفاده می شود به این صورت که پس از خیساندن حوله یا پارچه در روغن کرچک گرم و قرار دادن آن حوله یا یک تکه پارچه روی شکم باعث کاهش درد می شوند ، از گذشته اعتقاد بر این است که حرارت روغن به تسکین درد کمک می کند.

چای سبز

چای سبز نوشیدنی ای است که درد کیسه صفرا را تسکین می دهد و سنگ های آن را حل می کند. زیرا حاوی کافئین است که به جریان طبیعی کیسه صفرا کمک می کند و میزان کلسترول موجود در این مایع را کاهش می دهد. البته میزان اثربخشی این گیاه هنوز در حال تحقیق است.

نعناع

نعناع علاوه بر این که دارای ترکیبی به نام ترپن است که علاوه بر خواص تسکین درد در تجزیه سنگ‌های صفراوی نیز موثر عمل می‌کند، به بهبود فرآیندهای هضم در بدن کمک می‌کند. برای استفاده از خواص نعناع برای این منظور یک فنجان آب را بجوشانید و یک قاشق غذاخوری نعناع خشک را به آن اضافه کنید.نوشیدنی حاصل را به مدت پنج دقیقه روی حرارت قرار دهید و سپس یک قاشق عسل به نوشیدنی اضافه کنید، بهتر است آن را در حالی که گرم است بنوشید.

درمان های خانگی سنگ کیسه صفرا

می توان با استفاده از برخی مواد در دسترس نیز اقدام به درمان سنگ کیسه صفرا نمود. بسیاری از مواد غذایی در دسترس در جلوگیری از تشکیل سنگ یا کاهش درد ناشی از آن بسیار موثر هستند مانند:

گلابی

خوردن گلابی به تسکین درد ناشی از سنگ کیسه صفرا کمک می کند، زیرا وجود پکتین در آن باعث شکستن کلسترول تشکیل دهنده سنگ ها می شود و به خروج راحت تر آنها از بدن کمک می کند.
آب گلابی برای درمان کیسه صفرا طبق مراحل زیر تهیه می شود:
نصف فنجان آب گلابی را به نصف فنجان آب داغ اضافه کنید و دو قاشق چایخوری عسل را با نوشیدنی مخلوط کرده و برای میل نمایید.

گلابی

سرکه سیب

ماهیت اسیدی سرکه سیب مانع از تولید کلسترول در کبد می شود که عامل تشکیل سنگ صفرا است و همچنین در صورت وجود سنگ در شکستن آنها و تسکین درد همراه آن نقش دارد. سرکه سیب برای این منظور به دو صورت استفاده می شود:
-یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب سیب تازه مخلوط کنید و میل نمایید.
-دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه مخلوط کنید، سپس با یک فنجان آب داغ مخلوط کرده و میل کنید.
برای کمک به تسکین درد و شکستن سنگ، بهتر است این نوشیدنی را صبح با معده خالی مصرف کنید.

آب لیمو

اثر آب لیمو شبیه سرکه سیب است، زیرا به طور موقت از تولید کلسترول توسط کبد جلوگیری می کند که به تسریع روند بهبودی کمک می کند و ویتامین C موجود در لیمو برای تجزیه کلسترول که سنگ را تشکیل می دهد، مفید است .
آب لیمو برای درمان کیسه صفرا به یکی از روش های زیر استفاده می شود:
-روزانه آب لیموترش تازه را با معده خالی بنوشید و سپس یک لیوان آب بنوشید.
-چهار قاشق چایخوری آب لیموی تازه را با یک لیوان آب داغ مخلوط کرده و با معده خالی بنوشید.

آب سبزیجات

آب تازه از سبزیجات مختلف مانند چغندر ، خیار و هویج تهیه کنید، زیرا چغندر به پاکسازی کبد و تقویت عملکرد کیسه صفرا کمک می کند.
در حالی که خیار سرشار از آب است که عملکرد کبد و کیسه صفرا را نیز بهبود می بخشد.
هویج سرشار از ویتامین C و سایر مواد معدنی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مهم هستند.
برای تهیه آب سبزیجات مراحل زیر را دنبال کنید:
-یک عدد چغندر را با یک عدد خیار و چهار عدد هویج متوسط آب‌ بگیرید .نوشیدنی حاصل را به خوبی هم زده و ترجیحاً دو بار در روز میل کنید .

مالت

ثابت شده است که این نوشیدنی در درمان سنگ کیسه صفرا با گیاهان بسیار موثر است، زیرا سنگ ها را به طور کامل حل می کند و بدن را از شر سمومی که در نواحی مختلف انباشته شده اند، خلاص می کند .

مالت

نکاتی برای از سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا در افراد مبتلا به دیابت، افراد چاق، زنان باردار و افرادی که در مصرف غذاهای غنی از چربی زیاده روی میکنند، بیشتر دیده می شود. برای پیشگیری از سنگ کیسه صفرا، توصیه می شود در رژیم غذایی و عادات سالم تغییراتی ایجاد کنید تا از تشکیل آنها جلوگیری کنید. این تغییرات عبارتند از:

-رژیم غذایی خود را متعادل کنید.

رژیم غذایی می تواند از تشکیل سنگ جلوگیری کند، به خصوص رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات، نتایج مطالعات علمی حاکی از آن است که افرادی که از رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات پیروی می کنند ، در مقایسه با دیگر افراد ، از احتمال خطر کمتری برای ابتلا به سنگ کیسه صفرا برخوردارند.
برخی از انواع غذاها می توانند باعث تشکیل سنگ کیسه صفرا شوند، از جمله:
قندها
تخم مرغ
غذاهای غنی از چربی های اشباع شده.

-کنترل وزن

چاقی احتمال تشکیل سنگ را افزایش می دهد، بنابراین معمولاً توصیه می شود برای کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا از رژیم غذایی سالم پیروی کنید. همچنین می توانید با مشورت پزشک متخصص خود اقدام به داشتن رژیم لاغری و کم کالری نمایید.

اگر می خواهید از روش های طبیعی و خانگی برای درمان سنگ کیسه صفرا استفاده کنید، توصیه می شود ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا خطر عوارض سلامتی را کاهش دهید، به خصوص اگر کیسه صفرا برای برداشتن سنگ آن نیاز به جراحی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *