اگر درد پاشنه پا دارید روش های گیاهی و خانگی موثر را از ما یاد بگیرید

فهرست مطلب

درد پاشنه پا به دلیل عوامل بسیار زیادی ممکن است ایجاد شود، برخی از این عوامل برای درمان نیاز به پزشک دارند و برخی به سادگی و در خانه قابل درمان هستند، قبل از استفاده از روش های خانگی و گیاهی دقت کنید که حتما دلیل اصلی درد را کشف کرده باشید، اگر نمی توانید دلیل آن را متوجه شوید و یا بعد از درمان گیاهی همچنان درد از بین نمی رود حتما باید به پزشک مراجعه کنید و آن را جدی بگیرید، در ادامه به بررسی عوامل ایجاد درد پاشنه و روش های گیاهی، خانگی و پزشکی درمان آن می پردازیم.

اگر درد پاشنه پا دارید روش های گیاهی و خانگی موثر را از ما یاد بگیرید

چرا پاشنه پا درد می گیرد؟


درد پاشنه پا اگر به دلیل ضربه و پیچ خوردن یا هر چیزی از این قبیل ایجاد نشده باشد دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، این درد معمولا در فشاری طولانی مدت ایجاد می شود که در ادامه به بررسی دلایل آن می پردازیم.

ورم سطح پا باعث درد پاشنه می شود


ورم استخوان پاشنه پا که تا بالای پا اتفاق می افتد به دلیل شکل راه رفتن فرد ایجاد می شود و اگر فرد به راه رفتن خود سرعت بدهد این بافت بیشتر دچار تورم می شود، درواقع محلی که استخوان پا متصل است اما به میانه پا هم اثر می گذارد درد پاشنه پا را آغاز می کند، بعد از استراحت طولانی و زمانی که تاندون آشیل پا ضخیم شده باشد معمولا این اتفاق می افتد، این درد شدید در داخل پاشنه پا ایجاد می شود و رفته رفته بدتر می شود.

گرفتگی پاشنه پا


عامل دیگری که به ایجاد درد در پاشنه منجر می شود گرفتگی پاشنه پاست، این گرفتگی که در دوران نوجوانی بیشتر اتفاق می افتد به دلیل عدم رشد کامل استخوان پاشنه صورت می گیرد و می تواند باعث ایجاد استخوان اضافه شود که معمولا در افرادی که پای صافی دارند اتفاق می افتد، اگر فرد قبل از شکل گرفتن استخوان در پاشنه سراغ پوشیدن کفش پاشنه بلند برود درد زیادی را تجربه خواهد کرد.

رباط فاشیای پلانتر


بافت ضخیمی که در کف پا وجود دارد رباط فاشیای پلانتر نام دارد که علاوه بر تاثیری که در ایجاد قوس دارد استخوان پاشنه پا را به انگشت های پا وصل می کند و از این جهت اهمیت زیادی برای سلامتی بدن دارد، این بافت در صورت ملتهاب شدن باعث فاستئیت پلانتر می شود.

رباط فاشیای پلانتر

فاستئیت پلانتار


از جمله دلایلی که باعث ایجاد درد در پاشنه پا می شود می توان به فاستئیت پلانتار اشاره کرد، این مشکل معمولا به دلیل فشار زیاد بر پا اتفاق می افتد و رباط کف پا یا رباط فاشیای پلانتر را دچار صدمه می کند، معمولا در ابتلا به این مشکل فرد دچار درد و حس سفتی در پاشنه پا می شود.

آرتریت واکنشی


آرتریت واکنشی نوعی بیماری است که به دلیل عفونت به وجود می آید و تاثیر زیادی بر مفاصل و ایجاد درد و التهاب دارد، در این بیماری عفونت حتی اگر دور از مفصل های مختلف باشد باز هم در آن مفصل ها باعث ایجاد درد می شود.

مشکل مربوط به بورسیت


بورس مایعی است که در کیسه های اطراف مفصل ها وجود دارد و تاندون ها، پوست و بافت عضلاتی را که به استخوان ها می رسند را احاطه می کند، این کیسه ها نقش مهمی در کاهش اصطکاک بین استخوان ها و بافت های دیگر دارند و زمانی که دچار التهاب شوند باعث درد در پا می شوند.

سندرم عصبی و گیر افتادن عصب


ممکن است عصب پشت پا بگیرد که این اتفاق در قوزک پا بیشتر اتفاق می افتد و باعث ایجاد درد می شود، علاوه بر این اگر یک عصب کوچک که شاخه ای از عصب پلانتار خارجی پا است دچار فشار شود می تواند باعث ایجاد درد شود که به آن گیر افتادن عصب می گویند و معمولا به دلیل پیچ خوردگی پا، شکستگی یا ورم کردن سیاه رگ نزدیک پاشنه پا ایجاد می شود و علاوه بر درد باعث بی حسی یا سوزش در پاشنه پا هم خواهد شد.

برجستگی پاشنه پا که باعث درد می شود


یکی از اتفاقات رایج در دوران نوجوانی برجسته شدن پاشنه پاست که علت آن عدم بلوغ کامل در استخوان پاشنه پاست که باعث ساییده شدن بیش از حد استخوان می شود و استخوان اضافه شکل می گیرد که در بین دختران جوان بیشتر اتفاق می افتد و یکی از عوامل اصلی آن پوشیدن کفش پاشنه بلند است.

تورم مزمن پاشنه پا


این مشکل از دیگر مشکلات رایجی است که برای افرادی که پاهای باریکی دارند اتفاق می افتد و در آن این افراد به دلیل برداشتن گام های سنگین دچار درد می شوند.

اختلال استئوکندروز در ایجاد درد پاشنه پا


استئوکندروز اختلالی در بین کودکان و نوجوانان است که رشد استخوانشان را تحت تاثیر قرار می دهد و در رفع آن می توان از پزشک کمک گرفت.

ساختار فشار و پیچ خوردگی


فشار مکرر به پا و انجام ورزش های سنگین یا به طور کلی کار سنگین می تواند باعث ایجاد درد شود، پیچ خوردگی نیز از جمله مشکلات رایج است که به دلیل فعالیت جسمی ممکن است اتفاق بیفتد و بسیار رایج است، این اتفاق ممکن است دردهای شدید و خفیف مختلفی ایجاد کند که در صورت شدید بودن بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات مربوط به تاندون آشیل پا


معمولا کودک، نوجوان و یا افراد ورزشکار از استخوان پاشنه زیاد استفاده می کنند و در سن 7 تا 15 سالگی دچار دردهای شدید و مزمن می شوند که با تاندون آشیل پا مرتبط است، گاهی تاندون آشیل پا درست کار نمی کند که این اتفاق بخاطر پاره شدن جزئی یا چندگانه تاندون پیش می آید، اگر تاندون بیش از حد توانش تحت فشار باشد ضخیم، ضعیف و دردناک می شود.

مشکلات مربوط به تاندون آشیل پا

پاره شدن تاندون پا


در صورت پاره شدن تاندون سیستم عصبی به درستی کار نمی کند و این اتفاق باعث نرم شدن و حالت پذیری بافت پا می شود که در زمان پیاده روی یا دویدن می تواند مشکل ایجاد کند، پاره شدن تاندون باعث افزایش سطح اسید اوریک خون هم می شود که همین اسید اوریک در کنار مفاصل جمع می شود و باعث ایجاد ورم و درد می شود.

شکستگی استخوان پا


از دیگر دلایل مهم در ایجاد درد در پا شکستگی پاشنه پا و یا قسمت های مربوط به استخوان های پاست که معمولا به سادگی قابل تشخیص است و سریعا باید آن را به پزشک متخصص نشان داد.

درد کنار پا


اگر قسمت بیرونی پا و پاشنه درد کند ولبه های درونی پا نیز تحت تاثیر قرار می گیرند که این اتفاق به دلایل مختلفی ایجاد می شود، از جمله دلایل این اتفاق می توان به ساختار فشار و جابجایی استخوان کوچک پا و رسیدن درد به تاندوم اشاره کرد که فشار ناشی از آن درد پا را افزایش می دهد و بیشتر به دلیل جراحت یا مشکلات ساختاری در پا و استخوانها ایجاد می شود.

خارپاشنه


از مشکلات دیگری که می تواند باعث درد پاشنه پا شود خارپاشنه پا است که معمولا با روش های گیاهی و دارویی مختلف درمان می شود، این مشکل که در استخوان پاشنه پا ایجاد می شود در واقع زائده ای است که افرادی که سنشان بالاتر از پنجاه سال است زیاد دیده می شود و از دلایل ابتلا به آن چاقی و افزایش سن را می توان نام برد.

خارپاشنه

التهاب تاندون آشیل پا


تاندون آشیل پا علاوه بر مشکلات مختلفی که می تواند داشته باشد ممکن است دچار التهاب نیز بشود، این تاندون در واقع ساق پا را به پاشنه وصل می کند و زمانی که بیش از حد توانش مورد استفاده و فشار قرار گیرد ملتهب می شود، در واقع کار زیاد، صدمه و ضربه، یا حتی بیماری می تواند باعث افزایش التهاب آن شده و درد ایجاد کند.

کبودی موضعی پا چرا ایجاد می شود؟


این کبودی ها که در نواحی پاشنه پا ایجاد می شوند و دردسر ساز هستند اغلب به خاطر ضربه ایجاد می شوند و به شکل کبودی سنگ پیدا می شود، اگر در هنگام راه رفتن روی یک شی تیز قرار بگیرید امکان کبودی موضعی بسیار بیشتر می شود، بخصوص اگر پابرهنه این کار را انجام دهید.

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا آنکیلوزانیا


مشکل دیگری که باعث درد در قسمت پاشنه پا می شود نوعی بیماری به نام اسپوندیلیت آنکیلوزان است که درواقع نوعی آرتریت است و مهره ها و ستون فقرات را ملتهب می کند، این اتفاق تاثیر زیادی در قسمت های مختلف بدن دارد و کم کم باعث به وجود آمدن دردهای مزمن و ناتوانی های مختلف فردی می شود.

پوشیدن کفش پاشنه بلند باعث ایجاد درد می شود


علت اینکه کفش پاشنه بلند برای شما دردسر آفرین خواهد بود این است که فشارهای ناشی از این کفش ها زائده ای استخوانی در پشت پاشنه درست می کند که رشدی غیرطبیعی دارد و این زائده با نام اگزوستوز پشت پاشنه شناخته می شود که در بین دخترهای کم سن و سال نیز بسیار رایج است و با تغییر نوع کفش مقدار قابل توجهی از مشکل رفع می شود.

پوشیدن کفش پاشنه بلند باعث ایجاد درد می شود

روش های گیاهی برای درمان درد پا


برای کاهش میزان درد در پاشنه پا و درمان آن می توانید از روش های غذایی و گیاهی مختلف استفاده کنید و رژیم غذایی مناسب را انتخاب کنید تا زندگی سالم تری هم داشته باشید.

استفاده از مریم گلی برای کاهش درد پاشنه


می توانید گیاه مریم گلی را برای رفع درد های مختلف پای خود استفاده کنید، این گیاه بیشتر برای دردهایی که به دلیل فشار و رگ به رگ شدن ایجاد شده اند موثر است و جراحت را درمان می کند، علاوه بر این مریم گلی در کاهش بوی بد پا نیز تاثیر بسزایی دارد، برای استفاده از مریم گلی برگ های گیاه را در قابلمه و با یک فنجان سرکه سیب پنج دقیقه بجوشانید، بعد از پنج دقیقه یک پارچه نرم و پنبه ای را در ترکیب خود فرو کنید و بعد آن را روی پاشنه پا یا قسمتی که درد می کند بگذارید، بعد از چند بار تکرار آن می توانید پایتان را بشویید.

استفاده از مریم گلی برای کاهش درد پاشنه

از رژیم غذایی قلیایی استفاده کنید


منظور از این رژیم این است که میوه ها و سبزیجات قلیایی را در غذاهای خود زیاد کنید، نصف قاشق غذاخوری آبلیمو را با یک لیوان آب مخلوط کرده و روزانه بنوشید و یا از غذاهایی که زیاد از حد کلسیم دارند دوری کنید، علاوه بر این باید غذاهای گوشتی را کمتر میل کرده و شکر یا نوشیدنی های کافئین دار را برای مدتی از زندگی خود حذف کنید.

تاثیر مارچوبه در درمان درد پاشنه


مارچوبه را به مدت چند دقیقه دم کرده و بنوشید، این کار علاوه بر خاصیت دیورتیک و ادرارآورش در دفع عفونت های بدن موثر است و التهاب را کاهش می دهد، کافیست مارچوبه را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا دردهای مربوط به التهاب و ورمتان را از بین ببرد و پاشنه پا را تسکین دهد.

سرکه سیب برای کاهش درد پاشنه


سرکه سیب از جمله نوشیدنی های بسیار موثر در طب سنتی است که برای درمان بسیاری از بیماری های مختلف کاربرد دارد، برای استفاده از این نوشیدنی برای هر میزان از سرکه اندازه دو برابر آب نیاز دارید، بعد از ترکیب کردن این دو ماده آن را در ماهیتابه ریخته و روی حرارت بگذارید و بعد پارچه ای تمیز روی آن بیندازید، بعد از جذب شدن تمام مایع پارچه را روی محل دردناک پا بگذارید و بعد روی آن حوله خشک و تمیزی قرار دهید تا باعث گرم شدن پا شود، بعد از یک ربع تا بیست دقیقه می توانید پایتان را بشویید، توجه کنید که این روش دو تا سه بار در روز باید تکرار شود.

مصرف روغن ماهی


می توانید برای کاهش علائم درد در پاشنه پا از روغن ماهی استفاده کنید، سه گرم از این روغن سی درصد از اسیدهای چرب را در خود دارد و سرشار از امگا سه است که برای کم کردن ضخامت ماهیچه بسیار موثر است، البته افرادی که دچار غلظت خون یا دیابت هستند نباید سراغ این مکمل بروند و افراد دیگر که بیماری های دیگری دارند نیز باید با پزشک مشورت کنند.

مصرف روغن ماهی

استفاده از دانه خردل برای درمان درد پاشنه


دانه های خردل را بکوبید و با نصف سطل آب گرم مخلوط کرده پاهای خود را تا یک ربع در آن نگه دارید، این کار علاوه بر گرفتن سموم بدن می تواند گردش خون را تنظیم کند و التهاب را کاهش دهد، پودر خردل خاصیتی تسکین دهنده نیز دارد که به طور طبیعی دردهای پا را از بین می برد، البته در صورت شدید بودن درد باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

از ویتامین ب5 استفاده کنید


ویتامین ب5 را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا به کاهش دردهای مختلف بدنتان کمک کند، این ویتامین در مواد مختلفی مانند آووکادو، تخم مرغ، ماهی سالمون و تخمه آفتاب گردان پیدا می شود که به سادگی می تواند نیاز بدن شما را تامین کند.

ادویه های موثر در کاهش علائم درد در پاشنه پا


ادویه ها از جمله مهم ترین داروهای گیاهی در طب سنتی به حساب می آیند که برای رفع بسیاری از مشکلات سلامتی می توان سراغ آن ها رفت، چه استفاده موضعی و چه استفاده خوراکی از ادویه ها موثر خواهد بود، در ادامه به بررسی چند مورد از ادویه های کمک کننده به کاهش درد پاشنه پا می پردازیم و روش استفاده از آن ها را بررسی می کنیم.

زردچوبه درد پاشنه پا را کم می کند


زرد چوبه از جمله ادویه هایی است که در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و از آن برای درمان اکثر مشکلات بخصوص مشکلات عفونی و التهابی می توان استفاده کرد، یک قاشق از این ماده زرد رنگ را با یک لیوان شیر ترکیب کرده و در ظرفی مناسب روی حرارت بگذارید، بعد از پنج دقیقه مقداری عسل به آن اضافه کنید و هم بزنید، معجون ضد درد شما آماده است و می توانید روزانه تا سه لیوان از آن را بنوشید، زردچوبه خاصیتی ضد درد و ضد التهاب دارد که می تواند مشکلات مختلف بدن را کاهش دهد، علاوه بر نوشیدن این ترکیب اگر از این روش خوشتان نمی آید می توانید از مکمل های زردچوبه هم استفاده کنید، مکمل 400 تا 600 میلی گرمی این ادویه در بازار وجود دارد و روزانه سه بار می توان آن را میل کرد، البته اگر بیماری خاصی دارید و یا داروی خاصی مصرف می کنید قبل از مصرف این مکمل حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

زردچوبه درد پاشنه پا را کم می کند

تاثیر فلفل قرمز در کاهش درد پاشنه پا


فلفل قرمز از جمله ادویه های موثری است که سرشار از کپسای سین است و به همین منظور ضد دردی قوی شناخته می شود، علاوه بر رفع دردهای عضلانی، ورم مفاصل، فشارهای عضلانی مختلف و کمر درد می توانید از آن برای کاهش درد پا و پاشنه پا هم استفاده کنید، برای این منظور کافیست نصف قاشق چای خوری از پودر فلفل را با نصف سطل آب گرم ترکیب کرده و پاهایتان را چند دقیقه در آن نگه دارید،می توانید برای پاهایی که زیاد سرد می شوند و درد می کنند از جورابی که مقدار کمی فلفل در آن ریخته شده استفاده کنید، این کار در گرم ماندن پا هم موثر است اما قبل از استفاده باید از عدم حساسیت خود نیز مطمئن شوید.

کاهش درد پاشنه پا با زنجبیل


زنجبیل از جمله ادویه های اثر بخش در کاهش درد است که می توانید چای آن را روزانه سه بار میل کنید و شاهد تاثیر فوق العاده آن باشید، برای این منظور یک تا یک دوم از لیوان آب را بجوشانید و پنج تا شش عدد از تکه های نازک زنجبیل را در آن بریزید، بعد از ده دقیقه جوشیدن می توانید آن را همراه با عسل و آبلیمو میل کنید، بهترین میزان برای مصرف زنجبیل پانصد میلی گرم در سه یا چهار بار است که به صورت روزانه مصرف می شود.

فلفل هندی برای کاهش درد پا


فلفل هندی از جمله ادویه های دیگری است که به کاهش درد پاشنه پا کمک می کند، برای این منظور می توانید یک قاشق از فلفل را با یک چهارم لیوان روغن زیتون مخلوط کنید و روی قسمتی که درد می کند قرار دهید، بعد از گذشتن یک ربع قسمت مورد نظر را با آب گرم بشویید و این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید، بعد از استفاده از این روش می توانید از کرم های مختلف هم استفاده کنید تا به حفظ رطوبت و سلامت پوست کمک کنید.

روغن های گیاهی درمان درد پاشنه پا


برای استفاده از روش های مختلف کاهش درد بهتر است به این نکته کلی توجه کنید که هر یک از روغن ها را باید مقداری گرم کرده و سپس روی قسمت دردناک بمالید، برای این کار دو انگشت خود را به آرامی روی پاشنه و پا فشار داده و چند دقیقه آن را ماساژ دهید، بعد از ده دقیقه احتمالا درد شما کمتر می شود، این کار را در طول روز مدام تکرار کنید تا تاثیر بگذارد.

استفاده از روغن زیتون برای ماساژ


روغن زیتون از جمله موثرترین روغن ها در طب سنتی است که می تواند دردهای مختلف بدن را از بین ببرد، این روغن سرشار از آنتی اکسیدان است و خاصیتی ضد درد دارد و با اولئوکانتال موجود در خود جلوی تحریک آنزیم های مسئول التهاب را گرفته و باعث کاهش درد می شود، به همین منظور برای کاهش درد پاشنه پا نیز می توانید این روغن را شب هنگام روی پاها ماساژ دهید و صبح روز بعد پایتان را بشویید.

استفاده از روغن زیتون برای ماساژ

روغن نعناع، رزماری و اکالیپتوس برای درمان درد پاشنه


چهار قطره از روغن رزماری را همراه با چهار قطره روغن اکالیپتوس ترکیب کرده و دو قطره از روغن نعناع را به آن اضافه کنید و در سطلی از آب داغ بریزید، پاهایتان را ده دقیقه در این آب نگه دارید تا تاثیر کند و درد پاشنه و کل پاها را رفع کند.

روغن نارگیل برای کاهش درد پاشنه پا


روغن نارگیل که از جمله روغن های بسیار مفید برای استخوان ها و مفاصل به حساب می آید می تواند اسپاسم های عضلانی را کاهش دهد و عفونت های مختلف را هم از بین ببرد، این روغن که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند معمولا به منظور کاهش درد در قسمت های مختلف بدن ماساژ داده می شود که می توانید از آن برای ماساژ دادن و تسکین پاشنه پا نیز استفاده کنید.

تاثیر روغن میخک در درمان درد پاشنه


روغن میخک از جمله روغن های موثر در کاهش درد است که می توانید از آن برای درمان درد پاشنه استفاده کنید، به این منظور روغن را به آرامی روی پاشنه ماساژ بدهید تا علاوه بر افزایش جریان خون به شل شدن عضلات هم کمک کند و باعث از بین رفتن درد مفاصل و قارچ ها و بیماری های مختلف پا شود، این روغن که در درمان سردرد نیز کاربرد دارد معمولا با روغنی حامل مانند روغن زیتون ترکیب شده و استفاده می شود اما اگر پوست حساسی ندارید می توانید از آن به تنهایی نیز استفاده کنید.

روش های خانگی درمان درد پاشنه


علاوه بر استفاده از گیاهان مختلف برای کاهش درد پاشنه پای خود می توانید از روش های خانگی که ارزان قیمت و بدون دردسر خاصی هستند نیز برای کاهش دردهای بدنی استفاده کنید، درد پاشنه پا نیز از دردهایی است که به سادگی می توانید آن را در خانه رفع کنید، توجه کنید که اگر مشکل شما جدی باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

استفاده از یخ برای کاهش درد در پاشنه


یخ از جمله سریع ترین و ساده ترین روش ها برای درمان دردهای مختلف است، این ماده علاوه بر تاثیری که در کنترل درد دارد ورم را هم کاهش می دهد و می تواند وضعیت کلی پا را بهبود بخشد، برای این منظور باید از کمپرس یخ استفاده کنید، کمپرس را با کیسه ای پلاستیکی و یا حوله ای نرم و پنبه ای و نازک می سازند، کافیست داخل این پارچه یا کیسه یخ بریزید و روی محلی که درد می کند قرار دهید، بعد از یک ربع شاهد کاهش درد خواهید بود، تکرار این کار چند بار در روز می تواند موثر باشد، می توانید از بطری آب یخ زده هم برای کمپرس استفاده کنید اما به هیچ عنوان یخ را به طور مستقیم روی پوست خود نگذارید.

آب گرم و آب سرد برای درمان درد پاشنه


آب گرم و آب سرد را آماده کنید و هر یک را در سطل جداگانه نگه دارید، البته دمای آن ها باید قابل تحمل باشد، بعد از آماده شدن پا را سه دقیقه در آب داغ و ده ثانیه در آب سرد بگذارید، این کار را سه بار تکرار کنید و بعد از اتمام پاهایتان را با آب سرد بشویید، آب گرم جریان خون رسانی را افزایش می دهد و آب سرد التهاب را کاهش می دهد که در درمان درد موثر است، می توانید از پدهای گرم و سرد نیز استفاده کنید و هر کدام را ده دقیقه روی پا نگه دارید.

آب گرم و آب سرد برای درمان درد پاشنه

از نمک خیس شده استفاده کنید


برای این منظور نمک را در آب گرم خیس کنید و پاهایتان را تا بیست دقیقه در آن نگه دارید، بعد از این مدت پاها را خشک کرده و از نرم کننده های پوست روی آن بمالید، توجه کنید که بعد از انجام این کار ماساژ دادن پا به مدت حداقل پنج دقیقه می تواند تاثیر را افزایش دهد، نمک کریستال های منیزیم سولفاتی در خود دارد که به کم شدن درد کمک می کند و تورم و التهاب را از بین می برد، با این کار می توانید به تسکین دردهای پا کمک کنید.
توجه: بیش از سه بار در هفته از نمک برای کاهش درد پای خود استفاده نکنید.

سعی کنید پا برهنه نباشید


بهتر است در دوران درمان خود تا حد امکان پاها را بپوشانید و بدون کفش یا هر چیز مشابهی در خانه راه نروید تا پاشنه پا به طور کامل بهبود بیابد، می توانید با استراحت مناسب مدت زمان لازم برای درمان را کوتاه تر کنید، سعی کنید از کفش های مناسب استفاده کنید که فشاری وارد نکنند و باعث آزار پاهایتان نشوند.

حرکات خود را برای مدتی کاهش دهید


اگر دچار مشکل پاشنه پا شده اید و از درد رنج می برید بهتر است حرکات خود را کم کنید و از ورزش های سنگین یا فعالیت های بیش از حد خودداری کنید تا علاوه بر امکان بیشتر استراحت برای پا امکان بیشتری برای بهبودی هم در اختیار آن قرار دهید.

پاشنه را ماساژ دهید


راه دیگری که به سادگی در اختیار دارید و در خانه می توانید انجام دهید ماساژ است، البته در بلند مدت این کار تاثیر ندارد اما در تسکین سریع درد موثر است، برای این منظور باید ماهیچه های پا را به آرامی ماساژ دهید، این کار نه تنها جریان خون را بهبود می بخشد بلکه در کاهش فشار نیز موثر است و می توان آن را به دلخواه در زمان های مختلف تکرار کرد، بهترین زمان برای ماساژ پاشنه پا قبل از خواب، قبل از ورزش و یا دویدن است، این کار را می توانید با روغن های مختلف که معرفی کردیم انجام دهید.

پاشنه را ماساژ دهید

وزن خود را کاهش دهید


چاقی تاثیر مستقیمی بر تمام اعضای بدن دارد و می تواند زندگی را مختل کند، برای کاهش عوارض چاقی تنها راه لاغر شدن است، سعی کنید با کاهش وزن و سبک زندگی صحیح سلامتی خود را افزایش دهید، در این صورت فشار وارد شده بر پاشنه پا هم کاهش پیدا می کند و پاها مجبور نیستند وزنی بیشتر از حد توان خود را این طرف و آن طرف ببرند، برای کاهش وزن بهتر است خواب خود را تنظیم کنید، به موقع به رخت خواب بروید و صبح زود بیدار شوید، سبزیجات، مایعات و غذاهای کم کالری را در رژیم غذایی خود قرار دهید و اشتهای کاذب را از بین ببرید، علاوه بر این ورزش های هوازی را در زندگی خود در اولویت قرار دهید.

ورزش های موثر در کاهش درد پاشنه


اگر از روش های فیزیکی و ورزش های مختلف استفاده کنید علاوه بر کشیدگی تاندون و تقویت شدن ماهیچه های پایین پا می توانید دردهای مختلف را هم کاهش دهید، این ورزش ها قوزک پا، پاشنه و به طور کلی تمام قسمت های پا را تحت تاثیر مثبت خود قرار می دهند.


ورزش کششی برای ماهیچه نرمه ساقه پا


یکی از ورزش های موثر برای کاهش درد پاشنه پا ورزش کششی برای ماهیچه نرمه ساقه پاست که می توانید آن را به شکل های مختلف انجام دهید، برای مثال روی صندلی بنشینید و پای خود را دراز کرده قوزک پا را صاف نگه دارید، بعد از ده بار تکرار این کار می توانید استراحت کنید و دوباره آن را تکرار کنید.
روش دوم: روش دیگر برای کشش دادن به ماهیچه این است که مقابل دیوار بایستید و پاشنه پایتان را پشت پای دیگر قرار بدهید، اگر پاشنه ای که درد می کند پشت پای دیگر قرار بگیرد بهتر است، بعد از این کار زانو را به جلو خم کرده و پشت پایتان را صاف نگه دارید، پا را مستقیم روی زمین قرار بدهید و پاشنه پا را مقابل دیوار بکشید تا احساس کشش در نرمه ساقه پایین پا بیشتر شود، این کار را چند بار در روز و هر بار حداقل ده دفعه تکرار کنید.

روش های دیگر درمان درد پاشنه پا که باید زیر نظر پزشک صورت گیرند:


روش های گیاهی و خانگی مختلف برای کاهش درد پا به سادگی قابل دسترس هستند، اگر مشکل شما جدی باشد و یا بیماری خاصی داشته باشید در استفاده از آن ها نیز باید با پزشک مشورت کنید، اما روش هایی که معمولا زیر نظر پزشک تجویز می شوند مانند داروها یا تزریق ها و… بدون نظارت پزشک نباید انجام شوند، در ادامه به بررسی چند مورد از این روش ها که پزشکان برای درمان درد پاشنه پا پیشنهاد می دهند می پردازیم.

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی


از جمله روش های موثر در کاهش درد پاشنه پا مصرف داروهای مسکن است که علاوه بر کاهش درد می توانند التهاب را هم از بین ببرند و باعث بهبود مشکلات شما شوند، در مصرف این داروها باید حتما دقت کنید که استروئید نداشته باشند و اگر دچار مشکلی جدی هستید حتما زیر نظر پزشک مصرف شوند، این دارو معمولا برای افرادی که به پلانتار فاسیتیس مبتلا هستند تجویز می شود و به کاهش درد کمک کرده باعث گیجی هم نمی شوند چون جزو داروهای غیر مخدر به حساب می آیند.

فیزیوتراپی


در فیزیوتراپی ورزش های مورد نیاز بیمار توسط فیزیوتراپیست حرفه ای معرفی می شود و این ورزش ها می توانند به کشیده شدن فاسیای کف پا و تاندون آشیل و همچنین تقویت عضلات پایین پا کمک کنند، استفاده از چسب های مختلف ورزشی نیز توسط فیزیوتراپیست باید تجویز شود، این چسب ها از قسمت های مختلف پشتیبانی می کنند و عمل بهبود را سرعت می بخشند.

فیزیوتراپی

تزریق کورتیزول و بوتاکس


تزریق باید به صورت هوشیارانه و حتما زیر نظر پزشک صورت گیرد، در انجام این عمل نیز نباید زیاده روی کرد چون عوارض جانبی زیادی خواهد داشت، مطالعات اخیر این را نشان می دهند که بوتاکس به کاهش درد پاشنه کمک می کند و کافیست دوز استانداردی از آن توسط دستگاه تراپی و پزشک همراه با اشعه ایکس وارد بدن شود.

استفاده از کورتیکو استروئید برای درمان درد پاشنه پا


برای کاهش درد روش دیگری که می توانید استفاده کنید کورتیکو استروئید است، این محلول را روی قسمت مورد نظر اعمال کنید و از جریان الکتریکی برای کمک به جذب آن استفاده کنید، این کار توسط پزشک انجام می شود و ممکن است پزشک تزریق را به این کار ترجیح بدهد، به هر حال تزریق زیاد مضر است و باعث پارگی یا بیشتر شدن کاهش بد چربی روی استخوان پاشنه می شود و پزشک ممکن است از اولتراسوند برای افزایش اطمینان خود در عمل تزریق استفاده کند.

ارتز چیست؟


ارتز یا کفی وسیله ای کمکی برای درست کردن مشکلات مربوط به پاست که ضربه گیری هم می کند و قوس کف پا را در شرایط ایده آل نگه داشته از آن مراقبت می کند، استفاده از ارتز حتما باید زیر نظر فیزیوتراپیست و یا پزشک متخصص صورت گیرد.

روش تمیز کردن ارتزها


توجه کنید که ارتز خود به طور ذاتی بهداشتی است و باکتری را از بین می برد اما در هنگام تعویض آن می توانید از شوینده های ملایم مختلف استفاده کنید، ارتز با دست به طور کامل شسته می شود.

چند وقت یک بار ارتز را تعویض می کنند؟


برای تعویض ارتز مدت زمان سه ماه فاصله کافیست، می توانید این سه ماه را افزایش داده و تا شش ماه تعویض را طول دهید که در این صورت استفاده از آن کمتر خواهد بود، البته این به فعالیت شما هم بستگی دارد، اگر فعالیت بالایی داشته باشید مجبورید که با فاصله کمتری ارتز را عوض کنید، علاوه بر این جنس ارتز نیز در کارایی آن موثر است، هرچه ارتز بادوام تر باشد دیرتر فرسوده می شود و کارایی بالاتری خواهد داشت.

استفاده از نگه دارنده ها


نگه دارنده های مختلف می توانند از پا در برابر مشکلات مختلف بخصوص هنگام خواب محافظت کنند، این نگه دارنده ها قسمت نرمه ساقه پا و مچ پا را در هنگام خواب در وضعیت کششی قرار می دهند و از آسیب رسیدن به آن مراقبت می کنند.

شاک ویو تراپی در درمان درد پاشنه پا


در این روش امواج صوتی را روی قسمت دردناک متمرکز می کنند و این کار باعث تحریک قسمت مورد نظر شده به بهبودی بیمار سرعت می بخشد، این درمان برای مواردی که درد مزمن است و از بین نمی رود بسیار مناسب است، افرادی که واکنشی به درمان محافظه کارانه نشان نمی دهند در این روش درمان معمولا جواب می گیرند.

آتل شبانه چیست؟


آتل شبانه نوعی از آتل است که آن را روی ساق و قدم پا می گذارند و بیمار در هنگام خواب از آن استفاده می کند، آتل باعث می شود که کف پا و تاندون آشیل پا به طور کشیده باقی بماند و درمان سرعت پیدا کند.

شوک درمانی برای درد پاشنه پا


شوک درمانی یا استفاده از امواج صدا معمولا برای ترغیب و تحریک پاشنه پا استفاده می شود و تاثیر زیادی در کاهش درد دارد، این روش در آخرین مراحل صورت می گیرد، یعنی فردی که با روش های خانگی و داروهای مختلف درمان نشود معمولا توسط پزشک با این روش معالجه می شود، اما در اوایل فرایند درمان بهتر است سراغ این روش نروید.

عمل جراحی پا برای کاهش درد پاشنه


اگر شوک درمانی هم کارگر نبود و نتواست درد را کاهش دهد مرحله بعد عمل جراحی است که در آن استخوان پاشنه پا را جوش می دهند، البته این کار خطرات مختلفی هم دارد و باعث ضعیف شدن استخوان پا می شود.

توصیه های لازم برای دچار نشدن به درد پاشنه پا:
قبل از شروع ورزش و هر فعالیت سنگینی حتما خود را گرم کنید و ماهیچه ها را بکشید.
از کفش مناسب و اندازه پایتان استفاده کنید.
کفش پاشنه بلند نپوشید و تا حد ممکن سعی کنید از کفش های تخت یا بدون پاشنه استفاده کنید.
اگر در دوران رشد هستید آن را جدی بگیرید و مواد مغذی مورد نیاز را مصرف کنید.
از پاهای خود در برابر آسیب های احتمالی مراقبت کنید.
می توانید هنگام خوابیدن از وسیله هایی استفاده کنید که باعث کشیده شدن پا شوند.
اگر دچار اضافه وزن هستید سعی کنید وزن خود را به حد نرمال برسانید.

علائم درد پاشنه پا چیست؟


این درد معمولا در زیر پا حس می شود تا در قسمت های دیگر و پشت پاشنه پا
صبح وقت بیدار شدن علائم درد آن بیشتر است و در هنگام فعالیت روزانه کاهش پیدا کرده در آخر روز دوباره بیشتر می شود.
معمولا بعد از استراحت های طولانی دردهای بیشتری به همراه دارد.
اگر علت آن پارگی باشد درد شدید با صدایی مخصوص از خود نشان می دهد.
در برخی موارد دچار کبودی و التهاب های شدید می شود.

علائم درد پاشنه پا چیست

چه هنگامی باید به پزشک مراجعه کرد؟


اگر درد شما شدید بود، همراه با تب بود، راه رفتن را دچار اختلال کرده بود و یا حتی امکان ایستادن روی پا را از شما گرفته بود حتما باید به پزشک مراجعه کنید، در صورت طولانی شدن روند درمان و پا درد مزمن نیز باید به پزشک مراجعه کرد، توجه کنید که این درد اگر بعد از راه رفتن و یا ایستادن نیز تمام نشود مسئله جدی است و باید سراغ پزشک بروید.

پزشک چگونه به درمان درد پاشنه کمک می کند؟


پزشک متخصص در ابتدا باید ماهیچه های مختلف را آزمایش کند که این کار را از زانو شروع می کند و بعد از بررسی تغییرات و شکل های غیرمعمول بدن ریشه درد را پیدا می کند، در برخی از مواقع پزشک سراغ آزمایش خون و اسکن عکس بردازی هم می رود تا تشخیص دقیق تری ارائه دهد و بعد متناسب با علت به وجود آمدن درد یکی از روش هایی که در طول مطالب خود معرفی کردیم پیشنهاد می دهد.

سوالات رایج



چقدر زمان می برد تا درد پاشنه پا به طور کامل رفع شود؟

معمولا شش هفته زمان برای درمان کامل درد پاشنه زمان ایده آلی است اما اگر بیش از حد ادامه پیدا کند حتما باید راه های دیگر درمان مانند عمل جراحی یا شوک درمانی را امتحان کرد، تشخیص هر کدام از روش های دیگر با پزشک خواهد بود.

اگر درد پاشنه پا درمان نشود خطرناک است؟

خطر جانی چندانی وجود ندارد اما موجب ناتوانی در حرکت و لنگیدن می شود، علاوه بر این اگر بیماری باعث درد باشد و تشخیص داده نشود ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

3 پاسخ

  1. سلام جناب دکتر
    من از ابتدایی امسال کف پام شرع کرد به درد کردن دو بار هم رفتم پیش پزشک گفتند یک دو هفته خوب میشه گفت اما نتیجه نگرفتم هر دو پاهام درد می‌کنه اگر راهی بدن جراحی میشه کمکم کنید ..

  2. اینجور که دیده میشه، طب گیاهی و طب شیمیایی، همش به فکر تسکین بیماری هستند، نه درمان آن!!
    تسکین یعنی روپوشی بیماری، که همیشه دارو مصرف بشه تا دوباره عود نکنه، و منظور فقط پر شدن جیب نقشه کش های این تسکین هاست، و درواقع این کسان نوعی جیب بری میکنند و از نظر جسمانی، مشابه انسانهای نخستین هستند!!
    درمان باید بصورت رفع علت ریشه ای باشه، ولی سایتهای موجود ثابت میکنه که اینها هیچی نمیدونن و بلد نیستند!!

    1. من موافق حرف شما نیستم. البته من امروز برا پاشنه‌درد دنبال مطلب بودم که با این سایت آشنا شدم. رشته من توانبخشی است و این مطالب را مفید میدانم. اینکه بخواهیم ریشه‌ای درمان شویم؛ درمان‌های جراحی را باید انتخاب کنیم که پزشکان محترم اولین گزینه‌شان است. اما این سایت داروهای گیاهی است و همانطور که از اسمش پیداست از طریق داروهای سنتی و به روش‌های خانگی در کاهش درد مخاطبین مطالب قرار داده است. این مطالب را شاید اکثر ما بدانیم؛ اما در مواجهه با درد، گاهاً گیج میشویم! این مطالب به ما در یادآوری و البته افزایش اطلاعات ما کمک میکند. ضمن احترام به ایجادکنندگان این سایت، از مطالب مفیدشان تشکر میکنم. امیدوارم با به روزرسانی اطلاعات، به مخاطبین کمک بیشتری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *