تقویت لثه و دندان با روش های گیاهی و طبیعی

فهرست مطلب

لثه و دندان عضوهای مهمی از بدن شما هستند که سلامتی آن ها اهمیت زیادی دارد، این عضوها که بخش مهمی از دهان را تشکیل می دهند در صورت آسیب دیدن امکان غذا خوردن را سخت می کنند و می توانند باعث ایجاد مشکلات دیگری مانند مشکلات گوارشی شوند، به همین جهت برای تقویت لثه و دندان روش های بسیاری پیشنهاد شده که اغلب آن ها گیاهی و طبیعی هستند و در طب سنتی مورد توجه قرار گرفته اند.

تقویت لثه و دندان با روش های گیاهی و طبیعی

چرا لثه ها دچار مشکل می شوند؟

ایجاد مشکل در لثه ها می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که البته این اتفاق می تواند روی دندان و سلامتی آن نیز تاثیر مستقیم بگذارد، لثه ها بخش های لطیف دهان هستند که سلامتی آن ها اهمیت زیادی دارد و برای این منظور باید با روش های مختلف به درمان آن ها پرداخت و یا از ابتلا به بیماری نجاتشان داد.

در بسیاری از مردم ژن نقش دارد

به طور کلی افرادی که دچار مشکل لثه هستند از طریق ژن های خود آن را دریافت کرده اند و طبق تحقیقات انجام شده ۳۰ درصد از مردم این مشکل را دارند.

شاید درست مسواک نمی زنید

مسواک زدن و درست مسواک زدن اهمیت زیادی برای سلامتی دهان و دندان دارد، اگر مسواک بیش از حد محکم زده شود ممکن است مینای دندان آسیب ببیند و لثه ها از بین بروند.

تغییرات مربوط به هورمون ها

اغلب آسیب های مربوط به لثه در زنان به دوران های حساس زندگیشان برمیگردد که دچار تغییر و تحول در هورمون های خود شده اند، مانند دوران بلوغ، دوران حاملگی و دوران یائسگی.

بیماری های پریودنتال

این بیماری ها نوعی بیماری عفونی باکتریایی صمغی هستند که می توانند لثه را از بین ببرند و بافت آن را دچار مشکل کنند.

مراقبت های اشتباه از دندان

علاوه بر اشتباه مسواک زدن کارهای دیگری هم هستند که می توانند باعث تشدید مشکل لثه و دندان شوند، استفاده از ضماد اشتباه، شستن دهان با دهانشویه ضد باکتری که می تواند باعث شود پلاک نتواند تارتار تولید کند، تارتار یک ماده سخت است که روی دندان ایجاد می شود و تمیز کردن حرفه ای دندان و یا جرمگیری دندان بر عهده آن است و می تواند باعث تحلیل لثه شود.

تاثیر پرسینگ

ممکن است دلیل آسیب دیدن لثه و یا دندان پرسینگ باشد، وقتی لب یا زبان خود را سوراخ می کنید و در آن ها جواهراتی وجود دارد، این اتفاق باعث تکان خوردن و لرزش لثه ها شده و علاوه بر این باعث تحریک و آسیب قسمتی که پرسینگ شده می شود.

تاثیر پرسینگ

تاثیر مصرف دخانیات بر دندان ها

دخانیات می توانند باعث چسبیدن مواد چسبناک روی دندان ها شوند و سلامتی آن ها را تحت تاثیر قرار دهند، این مواد باعث تحلیل لثه می شوند و عوارض زیادی بر سلامتی دهان دارند.

دلایل ذهنی

بسیاری از افراد وجود دارند که فکر و خیال در آن ها و مسائل درونی باعث به هم ساییدن دندان می شود و در نتیجه دندان های خود را از بین می برند، این کار باعث آسیب رسیدن به لثه ها هم می شود.

گیاهان تقویت کننده لثه و دندان:

مصرف گیاهان مختلف یکی از راه های طبیعی برای رفع مشکلات مختلف بدن است، به همین منظور بسیاری از افراد طب سنتی را ترجیح می دهند و از آن کمک می گیرند، برای رفع مشکلات مربوط به دهان و دندان نیز می توان از این گیاهان دارویی کمک گرفت، البته در استفاده از آن ها دقت کنید که روش های مختلف در برخی موارد نباید پشت سر هم یا در ترکیب با هم استفاده شوند زیرا ممکن است باعث ایجاد مشکل در لثه و دندان شوند.

تاثیر بابونه در سلامتی دهان و دندان

بابونه از جمله گیاهان بسیار مفیدی است که فواید ضدعفونی کننده موثری دارد و می تواند التهابات لثه را از بین ببرد، برای استفاده از فواید آن می توانید ۲ تا ۳ قاشق از آن را در یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و ده دقیقه دم کنید، بعد از این کار از صافی رد کرده و سه بار در روز آن را قرقره کنید.

مصرف میخک برای بهبود درد دندان و خوشبویی دهان

میخک از جمله گیاهان بسیار مفید برای دهان و دندان است که می توانید از آن برای رفع مشکلات دهانی خود کمک بگیرید، این گیاه دهان را خوشبو می کند، درد دندان را کاهش می دهد، التهاب را کاهش می دهد و می تواند باکتری ها را از بین ببرد، علاوه بر این تاثیر زیادی در رفع عفونت داشته می تواند پوسیدگی را رفع کند‌، میخک خاصیتی بی حس کننده دارد و درد را تسکین می دهد.

مصرف میخک برای بهبود درد دندان و خوشبویی دهان

نحوه مصرف میخک

برای اینکه از میخک برای رفع مشکلات دندان خود استفاده کنید می توانید آن را در چای خود بریزید، به طور خام میل کنید، روی دندان بگذارید تا دردش را بگیرد و یا آسیاب کنید و با چند قطره روغن زیتون ترکیب کنید تا خمیر به دست آید و آن را روی دندان بگذارید.

سراغ استویا بروید

استویا نام گیاهی است که از آن برای شیرین کردن استفاده می کنند و کالری ندارد اما ۳۰۰ برابر شیرین تر از ساکاروز است، این گیاه خواصی آنتی باکتریال دارد و می تواند باکتری های دهانی را از بین ببرد، همین اتفاق باعث از بین رفتن جرم دندان ها می شود و می تواند پوسیدگی های دندانی را از بین ببرد.

روش استفاده از استویا برای بهبود لثه و دندان

برای این منظور چند برگ تازه از گیاه را به نوشیدنی های خود مانند چای اضافه کرده و مصرف کنید، در واقع آن را جایگزین قند و شکر می کنید و می توانید با مصرف آن از خراب شدن دندان ها جلوگیری کنید، استفاده از این گیاه به طور پودر و خشک شده برای انواع دسر، سس و سوپ کاربرد دارد‌.

پوست بلوط سفید برای رفع مشکلات مربوط به لثه

اگر از مشکلات لثه رنج می برید سراغ پوست بلوط سفید بروید، این گیاه مشکلات لثه ای را برطرف می کند و می تواند قابلیت ارتجاعی لثه را بیشتر کند که علت آن تانن موجود در این گیاه است، علاوه بر این می تواند به سفت شدن لثه ها و رفع مشکل لقی دهان نیز کمک کند و با منیزیم، کلسیم، روی و مواد دیگری که در خود دارد دندان و لثه را تقویت کند‌.

پوست بلوط سفید برای رفع مشکلات مربوط به لثه

روش استفاده از پوست بلوط سفید

کپسول های این ماده در بازار وجود دارند و می توانید از کپسول استفاده کنید، راه های طبیعی تر استفاده از پودر گیاه است که به طور مستقیم روی لثه اعمال می کنند، می توانید پوست این گیاه را بجوشانید و از آن بعنوان دهانشویه نیز کمک بگیرید.

سراغ قره قات بروید

قره قات سرشار از ویتامین ث است که اهمیت زیادی در سلامتی دندان ها دارد، آنتی اکسیدان های آن می توانند مشکلات دهانی را رفع کنند و نوشیدن چهار اونس آب قره قات در روز می تواند از جمع شدن باکتری در دهان و سخت شدن آن ها جلوگیری وند، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

تاثیر مصرف سبزه گندم برای دهان

سبزه گندم تاثیر زیادی در بهبودی سلامتی کلی لثه ها دارد و می تواند از خونریزی آن جلوگیری کند، طبق مطالعاتی که دانشمندان ژاپنی داشته اند می توان از آب سبزه گندم برای خارج کردن میکروب ها از لثه و بهتر کردن سلامتی لثه استفاده کرد.

روش مصرف سبزه گندم

برای مصرف این گیاه هر زمان که خواستید دهان خود را بشویید آب سبزه تازه را با آب ترکیب کنید و دهانتان را با آن بشویید.

گزنه گیاهی موثر برای دندان و لثه

گزنه گیاهی دارویی است که می تواند به درمان مشکلات لثه کمک کند، این گیاه دارای منیزیم است و طبق تحقیقات صورت گرفته خواص ضد باکتری دارد، مصرف آن در دهانشویه ها و خمیر دندان ها می تواند به کاهش پلاک روی دندان کمک کند و تاثیر زیادی در سلامتی دندان ها دارد.

مصرف گیاه شاهی برای دهان و دندان

شاهی گیاهی موثر برای رفع زخم های مربوط به لثه هاست، این گیاه التهاب لثه را کاهش می دهد و می تواند به افزایش سلامتی بدن کمک کند، برای این منظور می توانید مصرف آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید و یا چای آن را قرقره کنید.

مریم گلی برای رفع مشکلات دندانی

مریم گلی از گیاهان مفید برای دهان و دندان است که در اروپا از برگ های آن برای ماساژ دهانی استفاده می کنند، این گیاه ترکیبات ضد عفونی کننده معطری دارد و از خونریزی جلوگیری می کند، علاوه بر این استفاده از چای ضد التهاب لثه که با ۲ یا ۳ قاشق چای خوری برگ مریم گلی در ۲۵۰ لیتر آب جوش آماده شده نیز موثر است.

مریم گلی برای رفع مشکلات دندانی

تاثیر گیاه ریحان بر دهان و دندان

ریحان از جمله گیاهان مفید برای بدن است که سرشار از خواص درمانی است، این گیاه باکتری ها را از بین می برد و می تواند از لثه مراقبت کند، جرم و بوی بد دهان را از بین می برد و می تواند باعث رفع مشکلات دهانی شود‌.

روش استفاده

برای استفاده از این گیاه باید آن را خشک کرده و پودر کنید، بعد آن را مسواک بزنید تا تاثیرش را ببینید.

اهمیت نعناع در سلامتی دهان و دندان

نعناع از جمله گیاهان بسیار مفید برای بدن است که می تواند التهاب لثه را از بین ببرد و تاثیر زیادی در کاهش باکتری ها دارد، پوسیدگی دندان را رفع می کند و می تواند از آن به عنوان خنک کننده ای طبیعی استفاده کرد، برای این منظور نعناع را در سبد غذایی خود قرار دهید و البته از قرقره کردن آن غافل نشوید، این گیاه در انواع خمیر دندان و مواد بهداشتی نیز کاربرد دارد، می توانید با اضافه کردن دو قاشق چای خوری نعناع خشک به ۲۵۰ میلی گرم آب جوش چای آن را درست کنید که هم برای نوشیدن و هم برای قرقره مناسب است.

چای سبز بنوشید

چای سبز می تواند سلامتی لثه را افزایش دهد‌، این نوشیدنی تاثیر زیادی در سلامتی دندان ها داردو نوشیدن یک فنجان از آن در روز توصیه می شود، برای جلوگیری از خونریزی لثه نیز می توانید به آن اعتماد کنید.

گیاه خرفه برای رفع مشکلات دندانی

خرقه سرشار از منیزیم و ویتامین ث است که می تواند به افزایش سلامتی لثه ها کمک کند، این گیاه را می توانید با برگ گزنه و اسفناج مخلوط کرده و بخارپز کنید، بعد از این کار آن را استفاده کنید تا از التهاب لثه جلوگیری کند.

گیاه خرفه برای رفع مشکلات دندانی

تاثیر آویشن در سلامتی لثه و دندان

آویشن می تواند باعث سفت شدن لثه ها شود و تاثیر زیادی در تقویت دندان ها دارد، این گیاه را می توانید با آب ترکیب کنید و هرروز دهانتان را با آن بشویید، آویشن تاثیر زیادی در افزایش ایمنی دهان و دندان دارد.

شیرین بیان گیاهی مفید برای دهان و دندان

شیرین بیان می تواند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها را از بین ببرد و تاثیر زیادی در جلوگیری از تولید باکتری های دهانی دارد، این گیاه بیماری های مربوط به لثه و حفره دهانی را کم می کند و می تواند آفت ها را از بین ببرد.

روش کمک گرفتن از شیرین بیان

برای این منظور دندان و لثه خود را به آرامی با پودر شیرین بیان که در آفتاب خشک شده باشد ماساژ دهید و یا از ریشه جوشانده آن برای دهانشویع استفاده کنید.

سرخار گل برای کاهش باکتری های دهان

سرخارگل گیاهی است که باکتری ها را از بین می برد و می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، برای مصرف آن می توانید حدود ۱۰ تا ۱۲ قطره تنتور اکیناسه را در دهانشویه مخلوط کنید و دهان خود را با آن بشویید.

سراغ آووکادو بروید

آووکادو می تواند به سفت شدن لثه ها کمک کند و تاثیر زیادی در تقویت دندان ها دارد، برگ های این میوه را می توانید بجوید تا باعث تقویت لثه شود و دندان هایتان را مقاوم تر کند، این گیاه می تواند از ابتلا به بیماری های دهان و دندان دیگر نیز پیشگیری کند.

سراغ آووکادو بروید

روغن های گیاهی مفید برای سلامتی دهان و دندان

روغن های گیاهی از گیاهان طبیعی به دست می آیند و فواید زیادی برای بدن دارند، استفاده از روغن می تواند به بهبود مشکل دندان کمک کند و باعث رفع التهاب لثه شود، بیشتر افراد ترجیح می دهند با قرقره کردن با روغن مشکلات دندانی خود را کاهش دهند.

نظرتان درمورد روغن اوکالیپتوس چیست؟

این روغن دارای سینئول است که می تواند باکتری های مختلف دهان بخصوص باکتری های بد بو کننده دهان را از بین ببرد و تاثیر زیادی در از بین بردن جرم ها دارد، این روغن لثه ها را تقویت می کند و می تواند از خونریزی لثه ها جلوگیری کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در بهبودی عمومی دهان و دندان نیز دارد.

روش استفاده از روغن اوکالیپتوس

این روغن را می توانید روی مسواک بریزید و مسواک بزنید، البته یک قطره روغن برای این منظور کافیست، می توانید چند قطره از آن را به دهانشویه خود نیز استفاده کنید.

روغن درخت چای و فواید آن برای دهان و دندان

روغن درخت چای از جمله روغن های ضد میکروبی است که می تواند عفونت های مربوط به دهان و دندان را از بین ببرد و تاثیر زیادی در بهبود لثه ها دارد، این روغن دهان را خوشبو می کند و مصرف آن برای بهبود اوضاع دندان و لثه ها بسیار توصیه شده است.

روش استفاده از روغن درخت چای

برای مصرف این روغن یک قطره از آن را روی خمیر دندان بریزید و صبح استفاده کنید، می توانید چند قطره از آن را به دهانشویه هم اضافه کرده و استفاده کنید.

مصرف روغن نارگیل

روغن نارگیل تاثیر زیادی در سلامتی لثه ها دارد و می توان از آن به این منظور استفاده کرد، ترکیب آن با جوش شیرین نیز معجزه گر است، برای این منظور دو قاشق سوپ خوری روغن نارگیل را با کمی جوش شیرین ترکیب کنید و مانند خمیر آن را روی دندان و لثه قرار دهید تا جواب دهد.

مصرف روغن نارگیل

تاثیر روغن کنجد در سلامتی لثه و دندان

روغن کنجد می تواند التهاب را از بین ببرد و باعث از بین رفتن باکتری ها شود، این روغن باعث بهبود اوضاع لثه می شود و می تواند سلامتی عمومی دهان را افزایش دهد، برای این منظور می توانید یک قاشق سوپ خوری از روغن را ۱۵ دقیقه در دهان قرقره کنید و بعد آن را بیرون بریزید و دهانتان را بشویید، این کار را هرروز و به مدت یک ماه انجام دهید تا به نتیجه برسید.

روش های دیگر برای استحکام بیشتر لثه ها

می توانید از روش های خانگی نیز برای رفع مشکل لثه های خود کمک بگیرید، روش های خانگی روش های کم خرجی هستند که لزوما گیاهی نیستند و با موادی انجام می شوند که در هر خانه ای قابل دسترسی هستند، در ادامه به چند مورد از روش های خانگی برای رفع مشکلات دهان و دندان می پردازیم.

از آب نمک استفاده کنید

برای رفع مشکل خونریزی لثه و به طور کلی افزایش سلامت لثه می توانید سراغ آب نمک بروید، برای این منظور بهتر است از آب گرم استفاده کنید، آب نمک اثرات ضد عفونی کننده دارد و می تواند گردش خون در لثه ها را افزایش دهد، می توانید روزی دو بار از آب نمک استفاده کنید.

مصرف جوش شیرین برای دهان

مصرف جوش شیرین برای دندان ها زیاد توصیه نمی شود زیرا می تواند عوارضی در پی داشته باشد اما می توانید از آن گاهی استفاده کنید و دندان های خود را سفت تر کنید، این ماده آسیب و شل شدن دندان ها را کاهش می دهد و می توانید برای مصرف آن کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و با انگشت روی لثه ها بزنید، بعد دندان ها را طبق معمول خود بشویید، جوش شیرین را نباید زیاد روی دندان نگه داشت.

آب و پراکسید

یکی دیگر از داروهای توصیه شده که به طور طبیعی می توانید برای خونریزی یا سفت شدن لثه استفاده کنید آب و پراکسید است که از لق شدن دندان جلوگیری می کند و می توانید برای استفاده از آن ۳۰ ثانیه آن را در دهان نگه دارید و بعد بشویید.

ویتامین ها و مواد معدنی مهم برای سلامتی لثه و دندان

برخی مواد ضروری وجود دارند که کمبود آن ها در بدن می تواند باعث ایجاد مشکل در اندام های مختلف شود، از جمله اندام های مهم که اگر دچار کمبود شوند آسیب شدیدی می بینند دندان ها و لثه ها هستند، در ادامه مواردی که درمورد این بخش ها مهم هستند را معرفی می کنیم.

ویتامین ها و مواد معدنی مهم برای سلامتی لثه و دندان

کلسیم را جدی بگیرید

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین مواد برای سلامتی دندان ها کلسیم است، کمبود کلسیم می تواند باعث کاهش مقاومت دندان ها شود و آن ها را آسیب پذیر کند، برای این منظور می توانید از مواد غذایی کلسیم دار مانند لبنیات استفاده کنید و یا تحت نظر پزشک سراغ کپسول های کلسیم بروید.

از ویتامین ث استفاده کنید

ویتامین ث دارای اهمیت زیادی در بدن است و می تواند رگ های خونی را تقویت کند که این کار تاثیر زیادی در بهبود کارکرد بدن و کاهش التهاب های مختلف دارد، ویتامین ث به تولید کلاژن کمک می کند و کلاژن نوعی پروتئین کلیدی است که به مبارزه با بیماری های پریودنتال کمک می کند،اگر ویتامین ث در بدن شما کم باشد لثه ها ممکن است به باکتری هایی که باعث بیماری های پریودنتال می شوند حساس تر شوند، برای این منظور می توانید از منابع دارای ویتامین ث بهره ببرید مانند فلفل، پرتقال، کیوی، توت فرنگی و کلم بروکلی.

اهمیت ویتامین دی

ویتامین دی از جمله ویتامین های مفید برای دندان ها و لثه است که مصرف آن اهمیت زیادی دارد و به روش های مختلف می توان آن را استفاده کرد، در صورت کمبود ویتامین دی می توانید از کپسول های آن نیز استفاده کنید.

پروبیوتیک

هنگامی که باکتری وارد بدن می شود معمولا یا از نوع خوب است و یا از نوع بد، پروبیوتیک ها می توانند به کاهش باکتری های بد کمک کنند و تاثیر زیادی در کاهش پلاک دارند، استحکام لثه را بیشتر می کنند و مصرف آن ها بسیار توصیه شده است، ماست، ماکارونی و مواد غذایی تخمیر شده دارای این ماده هستند.

مواد دیگر مهم برای دهان و دندان:

آنتی اکسیدان های مختلف: کمک به تقویت لثه و رفع التهاب و بیماری های پریودنتال
آرژنین: اسید آمینه مهمی که تشکیل پلاک را مختل می کند.
آنتوسیانین: از شل شدن لثه و ایجاد پلاک جلوگیری می کند.
پلی فنل ها: جلوگیری از رشد باکتری و بیماری های لثه

اهمیت مسواک و نخ دندان

از جمله مهم ترین کارهای روتین که برای افزایش بهداشت دهان و دندان خود باید انجام دهید مسواک و نخ دندان است، درست انجام دادن این دو کار تاثیر زیادی در سلامتی دندان و لثه دارد و به همین جهت بهتر است از دندان پزشک متخصص خود روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را متناسب با دندان های خود یاد بگیرید.

‏"وقتی می‌خنده" مثل‌ مولانا بهش بگید : من بهشتم همه در دیدن خندیدن توست، تا تو باشی نشوم خیره به لب های کسی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر روش های گیاهی به کاهش علائم شما کمک نکنند باید به پزشک مراجعه کنید، علاوه بر این در صورت داشتن بیماری های مختلف و یا خونریزی شدید بدون توقف، لق شدن بیش از حد دندان ها، دندان درد و درد لثه می توانید به پزشک مراجعه کنید.

سوالات رایج:

آیا روش های گیاهی مراقب از لثه و دندان می توانند جایگزین نخ دندان و مسواک شوند؟

خیر این امکان وجود ندارد، برای سلامتی دهان و دندان باید مسواک و نخ دندان را جدی گرفت.

آیا گیاهان دارویی مناسب برای دندان و لثه می توانند به آن ها آسیب بزنند؟

در صورت استفاده نامناسب، ترکیب شدن با مواد نامناسب و مسائل این چنینی ممکن است باعث آسیب شوند، اگر از بیماری خاصی رنج می برید و یا داروی خاصی استفاده می کنید بهتر است قبل از مصرف گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *