برگ درختانی که خاصیت دارویی دارند

فهرست مطلب


درختان مختلف چه آن هایی که میوه هایی قابل خوردن دارند و چه درختان بدون میوه سرشار از فواید مهمی هستند که در اولین نگاه این فواید مربوط به برگ این درختان است، برگ های درختانی که خاصیت دارویی دارند به سادگی قابل دسترسی هستند و می توانند مشکلات مختلف را درمان کنند، بهتر است با جایگاه این برگ ها در طب سنتی آشنا شویم.

برگ درختانی که خاصیت دارویی دارند

برگ درخت به


از مهم ترین درخت هایی که می توان گفت میوه، دانه و حتی برگ آن سرشار از خواص درمانی مختلف است می توان به درخت به اشاره کرد، برگ های این درخت حاوی انواع ویتامین ها از جمله ویتامین ب1، ب2، ب3، ب6 و ویتامین ث می باشد و مواد معدنی مختلفی مانند منیزیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، مس، منگنز و سدیم را نیز در خود دارد، وجود این مواد ضروری ارزش غذایی و درمانی این برگ را بسیار بالا برده است.

برگ درخت به

خواص درمانی برگ به


با وجود ویتامین ها و مواد معدنی متعددی که در برگ به وجود دارند نمی توان تمام خواص آن را برشمرد، اما از مهم ترین خواص آن می توان به خاصیت ضدعفونی کنندگی، افزایش سطح سیستم ایمنی بدن، درمان سرفه و مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی، جلوگیری از سکته قلبی و کاهش کلسترول خون، بهبود تورم چشم، تقویت مو و پوست، کمک به کاهش عوارض سرماخوردگی، درمان کم خونی و فشارخون بالا، از بین بردن استرس، برطرف کردن اسهال و درمان برونشیت اشاره کرد.

روش استفاده از برگ درخت به


برای اینکه بیشترین سود را از این برگ ها ببرید پیشنهاد ما دمنوش برگ به است، کافیست ده عدد برگ به را در یک لیتر آب به مدت بیست دقیقه دم کرده و نوش جان کنید.

عوارض برگ به


برگ به عارضه خاصی ندارد اما می تواند باعث تشدید یبوست شود، این گیاه نباید به صورت خام مصرف شود و بهتر است از دمنوش آن استفاده کنید، مصرف آن نباید بیش از حد صورت گیرد و افرادی که بیماری های خاصی دارند بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

برگ سنا


برگ سنا گیاهی سرشار از فواید مختلف است که به سم زدایی بدن کمک می کند، این گیاه که ملین و مدر است در هنگام درست کردن چای کاربرد دارد و طبعی گرم و خشک دارد، البته قبل از مصرف افرادی که بیماری یا مشکل خاصی دارند و یا از داروی خاصی استفاده می کنند باید با پزشک خود مشورت کنند، برگ سنا از گیاهانی است که مصرف بیش از حد و خودسر آن می تواند باعث عوارضی خطرناک باشد.

برگ سنا

خواص برگ سنا


این گیاه برای دستگاه گوارشی معجزه می کند، می تواند سندرم روده تحریک پذیر را کنترل کند و با خاصیت ضد انگل خود روده را نجات دهد، تاثیر بسیاری در خالی شدن روده بزرگ دارد و بواسیر را هم درمان می کند، برای پیشگیری از سرطان، کاهش وزن، تقویت پوست و مو، کاهش التهاب و کاهش عوارض بیماری های التهابی و تقویت سیستم ایمنی بدن می توان به برگ سنا اعتماد کرد.

روش استفاده از برگ سنا


برای مصرف برگ سنا بهترین روش درست کردن چای است، یک چهارم چایخوری از برگ های خشک شده این گیاه را با دو لیوان آب داغ می توانید دم کنید و بعد از حداکثر یک ساعت اثر آن را ببینید.

عوارض برگ سنا


برگ سنا می تواند عوارض بسیار خطرناکی داشته باشد و به همین جهت مصرف خودسر آن پیشنهاد نمی شود، از اسهال و استفراغ تا مسمومیت های مختلف گوارشی از عوارض این گیاه هستند، علاوه بر این برگ سنا میزان ادرار را افزایش داده و باعث ضعیف شدن عضلات می شود، توجه کنید که این گیاه خاصیتی اعتیاد آور هم دارد.

برگ زیتون


برگ زیتون حاوی مقدار قابل توجهی اولئوروپین است که می تواند عفونت های مختلف را از بین ببرد، این گیاه که ضد میکروبی قوی شناخته می شود در کاهش قندخون، فشارخون و کلسترول خون هم نقش بسیار مثبتی ایفا می کند و می توان آن را بدون دغدغه مصرف کرد.

برگ زیتون

خواص برگ زیتون


مصرف برگ زیتون سیستم ایمنی را تقویت کرده باعث محافظت از بدن در برابر سرطان می شود، این گیاه تاثیر بسیار مثبتی بر اعصاب دارد و باعث آرامش می شود، می تواند پوست را تقویت کند و در لاغری نقشی موثر داشته باشد، برای بهبود اوضاع قلب، استخوان و دستگاه گوارش می توانید از دمنوش این برگ ها استفاده کنید، علاوه بر این برگ زیتون خاصیتی آنتی اکسیدانی دارد و انرژی زیادی در بدن ایجاد می کند که می تواند به مقابله با بیماری ها کمک کند، اگر از ورم مفاصل یا حتی سرماخوردگی رنج می برید چای برگ زیتون را امتحان کنید.

روش استفاده از برگ زیتون


برگ زیتون را می توانید به صورت دمنوش آماده کنید، دو قاشق چایخوری از آن را با یک لیوان آب دم کرده و ده دقیقه بعد میل کنید، البته توجه کنید که برگ زیتون را می توان به شکل های دیگر هم مصرف کرد، برای مثال می توانید از پودر آن در سالاد استفاده کنید و یا همراه با غذا آن را میل کنید، عرق برگ زیتون هم در بازار به راحتی قابل دسترسی است.

عوارض برگ زیتون


مصرف برگ زیتون با داروهای مختلف ممکن است باعث تداخل دارویی شود این عامل بخصوص برای داروهای مربوط به قندخون و فشارخون بیشتر است، علاوه بر این به طور کلی برگ زیتون باعث کاهش فشارخون می شود و افرادی که از این بابت در معرض مشکلات هستند بهتر است به این نکته توجه داشته باشند.

برگ مورد


برگ مورد گیاهی سرشار از ویتامین ث است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و بیماری های مختلف را از شما دور کند، این گیاه که نیروبخشی موثر است به عنوان ضدعفونی کننده ای قوی هم شناخته می شود و بیشتر در مناطق شمالی ایران پیدا می شود، این گیاه مزاجی سرد و خشک دارد.

برگ مورد

فواید برگ مورد


برگ مورد می تواند با شوره سر، ریزش مو و قارچ های سر مقابله کند و گیاهی بسیار مفید برای مو شناخته می شود، این گیاه خاصیتی ضد عفونی کننده دارد از دستگاه تنفسی تا گوارشی را می تواند تمیز کند، به همین جهت برگ مورد گیاهی دارویی برای مشکلات مختلف گوارشی و تنفسی شناخته می شود، البته اگر بیماری حادی دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

روش استفاده از برگ مورد


برگ مورد را می توانید تا سه بار در روز مصرف کنید، بهترین روش مصرف چای است اما به شکل موضعی، بخور و… هم کاربرد دارد، در هر بار استفاده از این گیاه به شکل دمنوش می توانید یک قاشق مرباخوری از آن را با یک لیوان آب جور به مدت بیست دقیقه دم کنید.

عوارض برگ مورد


مصرف بیش از حد این گیاه می تواند کار دستگاه تنفسی را مختل کند و باعث آلرژی به شکل جوش یا خارش شود، بهتر است از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید زیرا موجب مسمومیت و اسهال و استفراغ خواهد شد.

برگ بو


برگ بو گیاهی همیشه سبز است که به شکل های مختلفی مصرف می شود و خواص درمانی بسیاری دارد، این گیاه قد بلند که طبعی گرم و خشک دارد با نام لاورل هم شناخته می شود و بیشتر در شرق مدیترانه و ساحل دریای سیاه رشد می کند، برای مصرف برگ بو می توانید از روغن، چای، ضماد یا حتی مصرف طبیعی یا خشک آن بهره ببرید.

برگ بو

فواید برگ بو


برگ بو برای پوست و مو معجزه می کند، این گیاه می تواند چین و چروک را کاهش دهد و به همین جهت استفاده از ماسک آن بسیار رایج است، علاوه بر این برگ بو در از بین بردن باکتری و شپش هم نقش موثری دارد و می تواند قندخون را کنترل کرده باعث کاهش استرس شود، از فواید این گیاه برای دستگاه گوارش می توان به کاهش تهوع و استفراغ، بهبود عملکرد هضم، کاهش علائم بیماری سندرم روده تحریک پذیر و درمان مشکلات کلیه مانند سنگ کلیه اشاره کرد.
برگ بو به کاهش وزن، کاهش علائم آرتروز و روماتیسم، کاهش علائم سرماخوردگی، سفید کردن دندان ها، کاهش سردرد و درمان میگرن کمک می کند و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.

روش استفاده از برگ بو


این گیاه به صورت بخور، روغن، ضماد، دمنوش و… استفاده می شود، برای درست کردن دمنوش می توانید سه عدد از برگ بوی تازه را با دو لیوان آب داغ به مدت سه دقیقه بجوشانید، اگر به برگ تازه دسترسی ندارید می توانید برگ های خشک گیاه را پودر کرده و به مدت ده دقیقه دم کنید.

عوارض برگ بو


عوارض این گیاه بیشتر زمانی که به صورت تازه مصرف می شود به چشم می خورد، از عوارض آن می توان به ایجاد مسمومیت و آلرژی اشاره کرد، البته به طور کلی به دلیل تداخل های دارویی که ممکن است پیش بیاید بهتر است این گیاه برای افرادی که داروی خاصی مصرف می کنند زیر نظر پزشک استفاده شود.

برگ کاج


شاید از دیدن این عنوان تعجب کنید اما کاج با برگ های عجیب و همیشه سبز خود گیاهی است که می تواند فواید بسیاری داشته باشد، برگ این درخت که ضدعفونی کننده ای موثر به حساب می آید به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می شود و سرشار از پروآنتوسیانین و ویتامین آ و ث می باشد.

برگ کاج

فواید برگ کاج

برگ کاج می تواند شما را در برابر بیماری های مختلف ایمن کند و سرماخوردگی یا آنفولانزا را از شما دور کند، این گیاه سینوس ها را درمان می کند و عفونتشان را از بین می برد، می تواند شوره سر، اگزما و آکنه را هم کاهش دهد و نقش موثری در درمان برونشیت دارد، برگ کاج در درمان بیماری های سنگ کلیه، فشار خون و حساسیت هم تاثیر گذار است و به کاهش وزن کمک می کند.

روش مصرف برگ درخت کاج


برای اینکه از فواید این گیاه بهره ببرید می توانید دمنوش آن را به صورت خانگی تهیه کنید، برای این کار مقداری از برگ های کاج را (که سبز و جوان هستند) خرد کنید و با آب داغ به مدت ده دقیقه دم کنید.

عوارض برگ درخت کاج


عوارض خاصی برای این برگ ثبت نشده است اما توجه کنید که می تواند برای افرادی که بیماری خاصی دارند یا باردار هستند مضر باشد، بهتر است در مصرف این چای زیاده روی نکنید.

برگ اکالیپتوس


اوکالیپتوس گیاهی با ساقه های بلند و برگ های گرد است که هضم دشواری هم دارند اما مصرف چای آن ها رایج است، این گیاه سرشار از فلانوئیدهای مختلف مانند کاتکین، ایزورامنتین، لوتئولین، کامفرول، فلورتین و کوئرستین است که نقش مهمی در خاصیت آنتی اکسیدانی این گیاه دارند.

برگ اکالیپتوس

خواص برگ اوکالیپتوس


همان طور که اشاره شد این گیاه خاصیتی آنتی اکسیدانی دارد اما تنها همین نیست، اکالیپتوس علائم سرماخوردگی را کاهش می دهد و در درمان خشکی پوست بسیار موثر است، دردهای مختلف را کاهش می دهد زیرا ضد التهابی قوی است و می تواند به کاهش استرس و افسردگی هم کمک کند، علاوه بر این اوکالیپتوس برای افزایش سلامت دندان ها و از بین بردن حشرات هم کاربرد دارد و می تواند مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی را رفع کند.

روش مصرف برگ اکالیپتوس


برای مصرف این گیاه از قرقره کردن، دمنوش یا چای، استنشاق و بخور و یا حتی حمام می توانید استفاده کنید، برای درست کردن دمنوش اکالیپتوس صد گرم برگ را با یک لیتر آب دم کنید.

عوارض برگ درخت اوکالیپتوس


از جمله عوارض این گیاه می توان به امکان مسمومیت یا حساسیت اشاره کرد، افرادی که بیماری های خاصی مانند بیماری های گوارشی دارند در مصرف آن باید احتیاط کنند و زنان باردار یا شیرده نیز باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

برگ درخت سدر


برگ های بیضی مانند درخت سدر در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارند، این گیاه که بیش از صد سال عمر دارد در هرمزگان، سیستان و بلوچستان و به طور کلی مناطق جنوب کشور پیدا می شود و میوه هایی زرد رنگ دارد که به عنوان خوراکی مصرف می شوند، سدر گیاهی است که در قرآن و کتب مقدس دیگر هم جایگاه ویژه ای دارد و قدمت آن به صدها سال پیش می رسد.
برگ سدر سرشار از ویتامین ب، آ، دی و ث می باشد که برای بدن اهمیت ویژه ای دارند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

برگ درخت سدر

خواص برگ درخت سدر یا کنار


برگ های این درخت برای دستگاه گوارشی فواید بسیاری دارند و باعث تقویت معده می شوند، خاصیت ضد میکروبی دارند و انگل های درون بدن را از بین می برند، علاوه بر این در کاهش مشکلات پوستی و مو هم موثر هستند و در هنگام سرماخوردگی هم از دمنوش آن ها استفاده می شود، این گیاه که امروزه شاهد استفاده از آن در شامپوها و مواد بهداشتی مختلف برای مو و پوست هستیم تقویت و پاکسازی پوست و موی شما را تضمین می کند و می تواند سرفه، سل، برونشیت و زخم های مختلف را درمان کند.

روش استفاده از برگ درخت سدر


مصرف این گیاه بیشتر به صورت ماسک برای پوست و مو رایج است هرچند همانطور که گفتیم نوشیدن چای آن برای کاهش مشکلات گوارشی و تنفسی هم موثر است، برای درست کردن ماسک های مختلف این گیاه می توان آن را با گیاهان گوناگون ترکیب کرد تا فواید آن چند برابر شود، قبل از استفاده از عدم حساسیت خود مطمئن شوید.

عوارض برگ سدر


مصرف این گیاه بیشتر برای افرادی که طبع گرم و خشک یا گرم و تر دارند مناسب است و ممکن است برای افرادی با طبع سرد مضر باشد، بهتر است اگر برای مو و پوست آن را استفاده می کنید پوست و موی نازکی نداشته باشید زیرا می تواند به شما آسیب برساند، به طور کلی سدر گیاهی با کمترین عوارض است اما با این حال افرادی که دچار بیماری خاصی هستند بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

برگ درخت انجیر


برگ درخت انجیر سرشار از ویتامین ها، فیبر و انواع مواد معدنی مختلف است که می تواند تاثیر دارویی فوق العاده ای داشته باشد، این گیاه که مانند مسکنی طبیعی رفتار می کند معمولا به صورت دمنوش مصرف می شود و مقدار انسولین تزریقی را برای افراد دیابتی کاهش می دهد.

برگ درخت انجیر

فواید برگ انجیر


این گیاه علاوه بر کاهش قندخون می تواند کرم ها و انگل های گوارشی را بخصوص در قسمت روده از بین ببرد و باعث استحکام بیشتر استخوان ها شود، برگ انجیر برای از بین بردن عفونت های دستگاه تناسلی بسیار موثر است و میزان اسید معده را کاهش می دهد که در دوران بارداری اهمیت دارد، این گیاه برای درمان زخم، کاهش کلسترول، درمان یبوست، درمان برونشیت، کاهش وزن و بسیاری از مشکلات دیگر موثر است.

روش مصرف برگ انجیر


برای مصرف این گیاه تنها به تهیه کردن دمنوشی متعادل نیاز دارید، مانند اکثر دمنوش ها برگ های خشک یا تازه گیاه را در قوری ریخته و با آب داغ دم کنید، می توانید به جای دم کردن از روش جوشاندن هم استفاده کنید، با اینکه این نوشیدنی فواید بسیاری دارد اما در مصرف آن نباید زیاده روی کنید.

عوارض برگ انجیر


مصرف بیش از حد این گیاه می تواند باعث اسهال، تشدید حساسیت و افت ناگهانی قند خون شود، البته برگ های خشک شده انجیر حاوی قند هستند که می توانند به پوسیدگی دندان کمک کنند، درضمن افرادی که می خواهند عمل جراحی انجام دهند قبل و بعد از عمل نباید سمت این گیاه بروند زیرا ممکن است باعث خون ریزی در دستگاه گوارش شود.

برگ درخت گردو


بی گمان دسترسی به درخت گردو در ایران به سادگی امکان پذیر است و شما با کمترین هزینه می توانید از خواص دارویی برگ های این درخت بهره ببرید، کافیست برگ های این درخت را به خوبی بشویید و دمنوش آن را تهیه کنید، می توان از آن به شکل موضعی هم استفاده کرد، علاوه بر این عرق برگ گردو نیز در بازار موجود است.

برگ درخت گردو

فواید برگ درخت گردو


برگ های این درخت به کاهش فشارخون کمک می کنند و فواید بسیاری در کنترل دیابت دارند، اگر از مشکلات پوستی مانند آکنه و جوش رنج می برید یا می خواهید مشکلات گوارشی مانند گوارش را درمان کنید می توانید برگ درخت گردو را امتحان کنید، این برگ که در دفع حشرات هم سابقه ای طولانی دارد علاوه بر پوست برای مو هم مفید است و می تواند کم خونی را هم درمان کند.

روش استفاده از برگ درخت گردو


برای مصرف خوراکی اگر به عرق دسترسی ندارید بهترین روش دمنوش یا جوشانده است، برگ ها را می توانید به اندازه مورد نیاز در قوری دم کنید، برای استفاده موضعی هم می توانید از همین دمنوش یا جوشانده ای که سرد شده استفاده کنید، از خوردن برگ های گردو به صورت خام اجتناب کنید.

عوارض برگ درخت گردو


این گیاه ممکن است باعث افت شدید فشارخون یا قندخون شود و به همین جهت افرادی که داروهای مربوط به فشارخون و قندخون مصرف می کنند باید حتما احتیاط کنند، مصرف بیش از حد این گیاه می تواند باعث ایجاد تهوع و درد شکم شود، این گیاه برای کبد زیاد مفید نیست و توجه کنید که اگر زخم بزرگی دارید نباید آن را به طور موضعی استفاده کنید.

برگ پرتقال


پرتقال که در ابتدا از چین به هند رفت بعدها در کل دنیا کشت شد و طرفداران زیادی پیدا کرد، این میوه علاوه بر خواص فراوانی که در خود دارد برگ های مفیدی نیز دارد که از آن ها برای تهیه دمنوش می توانید استفاده کنید.

برگ پرتقال

خواص برگ پرتقال


مصرف برگ پرتقال می تواند رسوب های مختلف رگ ها را از بین ببرد و از بیماری قلبی پیشگیری کند، این گیاه خواب آور است و در درمان اسکوربوت و راشیتیسم هم موثر است، علاوه بر این برگ پرتقال خاصیت ضدعفونی کننده نیز دارد.
برگ پرتقال کلسترول خون را کنترل کرده معده را تقویت می کند و می تواند به تمیز شدن خون کمک کند.


برای مصرف این برگ می توانید بیست گرم از گیاه را با یک لیتر آب داغ به مدت ده دقیقه دم کنید و قبل از خواب میل کنید.
درمورد عوارض می توان گفت هنوز تحقیقی جدی صورت نگرفته است اما به طور کلی مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود و افرادی که بیماری خاصی دارند قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کنند.

روش استفاده از برگ درخت پرتقال و عوارض آن

برای مصرف این برگ می توانید بیست گرم از گیاه را با یک لیتر آب داغ به مدت ده دقیقه دم کنید و قبل از خواب میل کنید.

درمورد عوارض می توان گفت هنوز تحقیقی جدی صورت نگرفته است اما به طور کلی مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود و افرادی که بیماری خاصی دارند قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کنند.

برگ هلو


درخت هلو با گل های سفید و صورتی یا قرمزش درختی پرطرفدار در قسمت های مختلف ایران است و معمولا میوه آن مصرف می شود، اما علاوه بر میوه می توان گفت برگ های این درخت هم سرشار از فواید مختلفی هستند که باعث اهمیت آن ها در طب سنتی شده است، این برگ ها سرشار از ویتامین کا، آ، ث، ای و ب هستند و مواد معدنی قابل توجهی در خود دارند.

برگ هلو

فواید برگ درخت هلو


این گیاه سیستم ایمنی را تقویت می کند و سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است، می تواند سلامت قلب را تضمین کند و باعث بهبود گردش خون در بدن شود، علاوه بر این مصرف چای برگ هلو باعث افزایش سلامت استخوان و دندان شده و امکان ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد، برای لاغری، کنترل فشارخون، درمان صرع، سم زدایی بدن، درمان برونشیت، کاهش علائم بیماری های پوستی، درمان سیاه سرفه، درمان سنگ کلیه، کاهش تب و از بین بردن انگل های دستگاه گوارشی می توانید از برگ های درخت هلو بهره ببرید.

روش استفاده از برگ هلو


چند عدد از برگ ها را در قوری ریخته و به مدت بیست دقیقه دم کنید تا دمنوش شما آماده شود، برای مصرف موضعی این گیاه آنها را به شکل تازه تهیه کنید و بعد از خرد کردن به شکل پماد درآورده روی پوست خود بگذارید، این کار باعث از بین رفتن جوش های چرکی، التهاب پوستی و ورم یا خارش پوست می شود.

عوارض برگ هلو


زنان باردار یا شیرده نباید از دمنوش برگ هلو استفاده کنند این کار به جنین و نوزاد آسیب می زند، امیگدالین موجود در این برگ ها سمی است و به همین جهت در مصرف آن باید دقت کرد، افرادی که بیماری خاصی دارند باید احتیاط بیشتری به خرج دهند.

برگ درخت سیب


برگ های درخت سیب دارای مواد و ویتامین های مهمی هستند که ارزش غذایی و دارویی آن ها را بالا می برد، از جمله این مواد می توان به آهن، روی، آلومینیوم، فسفر و مس اشاره کرد علاوه بر این در برگ درخت سیب ساپونین و کومارین، فرار، فلانوئیدها و تانن هم وجود دارد.

برگ درخت سیب

خواص برگ درخت سیب


از فواید این برگ می توان به خاصیت ضد التهابی و درمان سرفه یا مشکلات دستگاه تنفسی اشاره کرد، برگ سیب غشاهای مخاطی را نرم می کند و می تواند اختلالات دستگاه گوارش را هم برطرف کند، برای کاهش عفونت های پوستی هم می توان به این گیاه اعتماد کرد، مصرف چای برگ سیب بخصوص در فصل زمستان بسیار توصیه می شود.

روش مصرف برگ سیب و عوارض آن


برای درست کردن چای برگ سیب علاوه بر اینکه می توانید برگ ها را به تنهایی دم کنید، پیشنهاد ما ترکیب برگ ها با سیب های خشک، مقداری دارچین، پوست لیمو و گلاب است.
درمورد عوارض این گیاه تحقیقی جدی صورت نگرفته است اما باید توجه داشته باشید که افراد حساس مانند زنان باردار یا شیرده، کودکان و نوزادان، افرادی که بیماری خاصی دارند و افرادی که از حساسیت رنج می برند بهتر است در مصرف این گیاه توجه داشته باشند و با پزشک مشورت کنند.

برگ درخت چنار


برگ چنار که طبعی سرد و مرطوب دارد از درختی با عمری طولانی به دست می آید که تنه ای سفید مایل به سبز دارد، این درخت بیشتر بومی نیم کره شمالی است و گونه ای که از آن در ایران می روید بیشتر گونه چنار خاوری است، درواقع اکثر درختانی که در ایران سن زیادی دارند چنار هستند.

برگ درخت چنار

فواید برگ درخت چنار


برگ چنار برای بسیاری از مشکلات گوارشی همچون اسهال ساده یا خونی، کاهش دل درد و به طور کلی تقویت معده کاربرد دارد، این برگ درد دندان را کاهش می دهد و می تواند به عنوان ضماد برای زخم های مختلف و کاهش تورم استفاده شود، علاوه بر این فواید این گیاه برای پوست و از بین بردن لکه های پوستی قابل توجه است و دمنوش آن صدای گرفته را هم باز می کند.

روش مصرف برگ چنار


برای مصرف برگ چنار می توانید از عرق، ضماد یا جوشانده و دمنوش آن استفاده کنید، برای آماده کردن دمنوش سی گرم از برگ های چنار را همراه با پوست این درخت با یک لیتر آب داغ دم کنید، می توانید سه بار در روز این دمنوش را مصرف کنید.

عوارض برگ چنار


خوردن بیش از حد این گیاه بینایی را ضعیف می کند و به دلیل غباری که روی برگ می نشیند مصرف آن برای دستگاه تنفسی، گوش و چشم مضر است، البته می توانید با مصرف شیر تازه این مشکل را رفع کنید، مصرف برگ چنار در دوران بارداری هم ممنوع است و افرادی که بیماری خاصی دارند باید زیرنظر پزشک آن را مصرف کنند.

برگ درخت بیدمشک


برگ درخت بیدمشک مانند اجزای دیگر این گیاه سرشار از خواص گوناگون است، این برگ ها چه به صورت تنها مصرف شوند چه همراه با پوست درخت بیدمشک می توانند مشکلات مختلف بدن را کاهش داده و دردهای عصبی را کاهش دهند.

فواید برگ درخت بیدمشک


برگ بیدمشک می تواند به تسکین اعصاب کمک کند و حتی خارش بدن را کاهش دهد، این گیاه بعد از دوران بیماری می تواند اشتهای از دست رفته را به بیمار باز گرداند و دوران نقاهت را آسان تر کند، این برگ ها در تنظیم پریود هم موثرند و می توانند زالوی چسبیده به حلق را خارج کنند، کافیست آب یا جوشانده برگ ها را قرقره کنید.

روش استفاده از برگ درخت بیدمشک و عوارض آن


برای مصرف این گیاه بهترین روش جوشاندن و سپس دم کردن آن است، به این صورت که پنجاه گرم از برگ ها را با یک لیتر آب به مدت دو دقیقه بجوشانید و بعد از جوشیدن به مدت ده دقیقه هم آن را دم کنید، بعد از دم کشیدن می توانید آن را از صافی رد کرده و نوش جان کنید، بیش از سه فنجان در روز آن را مصرف نکنید.
در مصرف این دمنوش نباید زیاده روی کرد زیرا می تواند مشکلاتی مربوط به فشارخون یا قندخون ایجاد کند، علاوه بر این مصرف بیش از حد آن می تواند باعث حالت تهوع و استفراغ شود.

برگ درخت بید مجنون


بیدمجنون که یکی از زیباترین درخت های چینی است و از چین به دیگر مناطق جهان سفر کرده است گیاهی است که تا حدود 15 متر هم می تواند رشد کند و شاخه هایی به سوی پایین دارد، این درخت که برگ هایی کوچک و دراز مانند دارد در اکثر شهرهای ایران هم پیدا می شود و استفاده از آن در طب سنتی بخصوص در چین سابقه ای طولانی مدت دارد.

فواید برگ درخت بید مجنون


از فواید این گیاه می توان به پیشگیری از سکته مغزی و قلبی، رقیق کردن خون، تقویت قلب، از بین بردن تب و سردرد و خاصیت ضد عفونی کننده آن اشاره کرد، عرق این گیاه برای جگر و درمان یرقان استفاده می شود پادزهر موثری برای سموم دارویی و حتی سم نیش عقرب به حساب می آید.

روش استفاده از برگ درخت بید و مضرات آن


برگ بید بیشتر به شکل عرق استفاده می شود که به آن عرق برگ بید شیرین هم می گویند، این عرق مانند آسپرین عمل می کند و فواید گیاه را در خود دارد، البته مصرف برگ های این درخت به صورت دمنوش یا جوشانده هم رایج است و می توان از استفاده موضعی آن هم بهره برد، عوارض خاصی برای این برگ ها گفته نشده است اما با این حال باید در مصرف آن دقت کرد، افرادی که بیماری خاصی دارند بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

برگ درخت گیلاس


درخت گیلاس که گونه های متعددی دارد و در همه جای ایران هم پیدا می شود درختی با میوه های خوش طعم و بسیار مفید است که علاوه بر میوه ها برگ های بسیار مهمی هم دارد که در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارند در ادامه به بررسی خواص این برگ ها می پردازیم.

برگ درخت گیلاس

فواید برگ درخت گیلاس


برگ های گیلاس می توانند سنگ کلیه را دفع کنند و دیفتری را از بین ببرند، گرفتگی صدا را باز کنند و ورم گرم، برونشیت گرم و عفونت های حلق را درمان کنند و باعث درمان یبوست شوند، توجه کنید که خود میوه گیلاس هم سرشار از فلاونوئیدها و کارتنوئیدهایی است که برای افزایش سلامت قلب اهمیت بسیاری دارند و باعث کاهش کلسترول خون می شوند.

روش مصرف برگ گیلاس و عوارض آن


برای مصرف این برگ ها کافیست آن ها را به اندازه مورد نیاز خود با آب سرد در ظرف بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد، بعد از جوشیدن ده دقیقه آن را دم کنید و سپس میل کنید، عوارض خاصی درمورد عوارض این برگ ها بیان نشده است اما درمورد مصرف آن باید احتیاط کرد، از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

برگ درخت چریش


چریش که در مناطق گرمسیر یا نیمه گرمسیر می روید نام درختی است که در طب سنتی اکثر کشورها مانند ایران و آفریقا کاربرد بسیاری دارد و از آن برای درست کردن روغن و مرهم استفاده می شود، این درخت که در زبان آفریقایی به آن مواروبائینی به معنای درخت چهل می گویند به اعتقاد این مردم می تواند در درمان چهل بیماری موثر باشد.

فواید برگ درخت چریش


برگ درخت چریش که برای پوست و مو فواید بسیاری دارد گیاهی موثر در رفع شوره، خشکی، پوسته پوسته شدن، لکه های پوستی و قارچ های مختلف پوست و مو می باشد که از آن برای تصفیه کردن خون هم استفاده می کنند و می تواند التهاب و گلودرد را هم کاهش دهد.

روش استفاده از برگ درخت چریش و عوارض آن


از برگ های این درخت هم به عنوان دمنوش و جوشانده و هم به عنوان روغن و پمادهای مختلف استفاده می شود، البته مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است و در مسمومیت نوزاد یا سقط جنین موثر است، علاوه بر این افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند قبل از مصرف این گیاه باید با پزشک مشورت کنند.

برگ درخت توسکا


توسکا که انواع مختلفی دارد در ایران در نواحی سیستان و بلوچستان به طور طبیعی می روید و درختی از خانواده غان است، این درخت که رشد پر سرعتی دارد می تواند تا صد سال عمر کند و مناطق مرطوب را دوست دارد، برگ های این درخت بیضی شکل هستند و پایه ای پر موج دارند که سطحش چسبنده است و حاشیه برگ ها دندانه دار است.

فواید برگ توسکا


این گیاه که در درمان بیماری های رماتیسمی موثر است اثری قابض و مقوی دارد و ادرار آور است، علاوه بر این برگ های این گیاه برای رفع تب، کاهش زخم های دهانی و درد گلو، کاهش التهاب لثه ها، رفع انسداد مجاری شیر پستان و از بین بردن دردهای عصبی به کار می رود.

فواید برگ توسکا


روش استفاده از برگ توسکا


مصرف دمنوش یا جوشانده این برگ ها رایج است، بهترین روش استفاده جوشانده است، برای درست کردن ضماد قطعات برگ را روی صفحات فلزی گرم می کنند و بعد از خارج شدن ترشحات آن را به همان صورت گرم بخصوص روی پستان می گذارند، از روش قرقره کردن هم برای از بین بردن عفونت ها و التهاب های دهان، گلو و لثه استفاده می کنند.

برگ درخت توت


برگ درخت توت سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مفید است که باعث اهمیت آن ها در طب گیاهی شده است، این برگ ها که سرشار از منیزیم، آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، ویتامین ث، روی و آنتی اکسیدان های پلی فنولی هستند می توانند در درمان بیماری های مختلفی موثر باشند.

برگ درخت توت

فواید برگ درخت توت


برگ توت علاوه بر کاهش قندخون، کلسترول و التهاب های مختلف می تواند از قلب محافظت کند و فشارخون را هم کنترل کند، این برگ ضد سرطان است و سلامت کبد را هم تضمین می کند، برای کاهش وزن می توانید از چای آن استفاده کنید.

روش استفاده از برگ توت


برای مصرف می توانید چای این برگ ها را دم کنید، این چای که در کشورهای آسیایی هم پرطرفدار است می تواند خواص گیاه را به بدن شما منتقل کند، علاوه بر این برگ توت را برای دلمه پیچ کردن و درست کردن غذا هم می توانید به کار ببرید و تهیه کردن ضماد هم مانعی ندارد.

عوارض برگ توت


این گیاه ضرر خاصی برای بدن ندارد اما در برخی افراد می تواند باعث اسهال، یبوست، نفخ، سرگیجه و حالت تهوع شود، افرادی که داروی دیابت مصرف می کنند باید در مصرف آن احتیاط کنند و قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنند.

برگ درخت ازگیل


ازگیل که به دو نوع ایرانی و ژاپنی وجود دارد گیاهی سرشار از فواید مختلف است که نام آن در قرآن نیز آمده است و بیشتر به میوه های خود معروف است، اما توجه کنید که این درخت علاوه بر میوه های مفید، برگ های بسیار با اهمیتی هم دارد.

فواید برگ ازگیل


برای درمان سرفه و به طور کلی سرماخوردگی یا مشکلات مختلف مربوط به سرماخوردگی می توانید از برگ ازگیل استفاده کنید، این گیاه سرشار از ویتامین ث و آ می باشد و به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک می کند، علاوه بر این برای درمان کبد چرب، سنگ کلیه، جوان کردن پوست، لاغر شدن، درمان یبوست و ریزش مو و یا حتی کاهش دیابت هم می توانید از این گیاه استفاده کنید

روش استفاده از برگ ازگیل


می توانید از روش قرقره کردن برای شستن گلو و دهان خود توسط جوشانده ازگیل استفاده کنید، دمنوش یا جوشانده این گیاه را به سادگی و به میزان مورد نیاز می توانید تهیه کنید، از مصرف بیش از حد ان باید خودداری کنید.

برگ مو یا انگور


برگ مو که طرفداران بسیاری در درست کردن غذاهای ایرانی هم دارد برگ درخت انگور است که علاوه بر طعم خوبی که دارد ارزش درمانی بالایی هم دارد، این برگ ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از ویتامین های مختلف مانند ویتامین کا، آ، ب6، ای، نیاسین و فولات است از جمله مواد معدنی آن هم می توان به کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، سلنیم، زینک، سدیم، فسفر و مس اشاره کرد.

برگ مو یا انگور

فواید برگ مو


برگ مو می تواند التهاب های مختلف بدن بخصوص در قسمت لوزه را کاهش دهد، قندخون را کنترل کند، هضم را آسان تر کند، یبوست، اسهال و مشکلات را گوارشی را حل کند و از مخاط روده محافظت کند، این گیاه جلوی کم خونی را می گیرد و با رادیکالهای آزاد بدن مبارزه می کند، در نتیجه می تواند سیستم ایمنی را هم تقویت کند و از امکان ابتلا به سرطان کم کند، این گیاه برای مفاصل، قلب، استخوان ها، دندان ها، عضلات، کلاژن و پوست بسیار مفید است و سیستم عصبی را تقویت می کند.

روش مصرف برگ مو


این گیاه چه به صورت خوراکی در غذا، خام یا حتی دمنوش مصرف می شود و می تواند باعث بهبود اکثر مشکلات بدن شود، بهتر است از برگ های جوان این درخت استفاده کنید که در فصل مخصوصی برداشت می شوند.

برگ درخت خرمالو


برگ درخت خرمالو سرشار از ویتامین ها و منابع معدنی مختلف است، این برگ ها فلانوئیدهای مفید را در خود دارند و مصرف دمنوش آن ها در فصل پاییز رایج است، آنتی اکسیدان های موثری برای بدن دارد و سوخت و ساز بدن را هم متعادل می کند.

برگ درخت خرمالو

فواید برگ درخت خرمالو


از فواید این گیاه می توان به کاهش فشارخون، مقابله با سرطان به خصوص سرطان پوست، ضد موتاژن بودن و دور کردن حساسیت و آلرژی از بدن اشاره کرد، این گیاه می تواند سرفه های خشک را درمان کند و به دلیل فیبر زیادی که دارد باعث بهبود روند هضم در دستگاه گوارش و کمک به کاهش وزن شود، علاوه بر این برگ خرمالو در تنظیم فشارخون و جریان خون نقش موثری دارد و به درمان درماتیت و التهاب کمک می کند.

روش مصرف برگ های خرمالو و عوارض آن


برای مصرف برگ خرمالو بهترین روش دمنوش یا جوشانده است، می توانید یک قاشق مربا خوری از برگ های خشک این درخت را با دو پیمانه آب داغ دم کنید و یک شب تا صبح آن را نگه داشته بعد مصرف کنید، از آنجا که این برگ ها برای پوست فواید بسیاری دارند می توانید این نوشیدنی به دست آمده را روی پوست هم اعمال کنید.
درمورد عوارض و موارد منع مصرف این دمنوش باید توجه کنید که مضرات خاصی برای آن ثبت نشده است اما این دلیل بر زیاده روی نیست، افرادی که بیماری خاصی دارند حتما قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کنند و زنان باردار یا شیرده تا حد امکان از مصرف آن اجتناب کنند.

سوالات رایج

آیا همه درختان برگ هایی قابل خوردن دارند؟

باید توجه کنید که برگ درختان ممکن است حاوی سم خاصی باشند و خطرناک باشند، به همین جهت قبل از مصرف هر نوع گیاهی باید از فواید و مضرات آن مطلع شوید.

برگ همه درختان خاصیتی ضدعفونی کننده دارند؟

نمی توان به طور قطع چنین نظری داد، بهتر است قبل از مصرف درمورد فواید گیاه مورد نظر تحقیق کنید.

3 پاسخ

  1. درود.نهایت استفاده را بردم و سپاسگزارم از شما ولی نکته ای که برایم پیش آمده اینست که این برگها را خشک دمنوش کنیم یا تازه و یا اصلأ خشک و تازه فرقی ندارند مثل برگ زیتون؟ممنونم از شما

  2. درختانی مثل توت انواع مختلف دارد توت سیاه .شاتوت.وسفید وغیره آیا خواص آنها فرقی باهم دارد یا نه توت فرنگی چطور؟
    ممنون میشم جواب بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *