روش های گیاهی موثر برای درمان شب ادراری

فهرست مطلب

شب ادراری یا بی اختیاری در نگه داری ادرار از مشکلاتی است که علاوه بر کودکان می تواند یقه افراد بزرگسال را نیز بگیرد که علل مختلفی دارد، روش های گیاهی موثر برای درمان شب ادراری به کنترل بدن در نگه داری ادرار کمک می کنند و باعث کاهش میزان مشکلات ادراری می شود.

روش های گیاهی موثر برای درمان شب ادراری

علل شب ادراری

شب ادراری در کودکان معمولا به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود، در نوع اولیه معمولا در سال های اول زندگی کودک مدام جای خود را خیس می کند و در نوع ثانویه کودک بعد از مدتی، یعنی برای مثال شش ماه بعد از باز شدن از پوشک که کنترل مثانه خود را داشته به طور ناگهانی دچار شب ادراری می شود که این بیشتر به دلیل استرس و ترس یا اتفاقی از این قبیل اتفاق می افتد، شب ادراری اولیه در کودکان بیشتر رایج است اما شب ادراری ثانویه در کودکان بزرگ تر رایج تر است.
افراد بزرگسالی که دچار بی اختیاری ادرار می شوند معمولا دچار بیماری خاصی هستند یا عضلات مثانه و لگن آن ها خاصیت انقباض خود را از دست داده و نگه داری ادرار برایشان مشکل است که می توانند با روش های مختلف آن را درمان کنند.

چرا کودک دچار شب ادراری اولیه می شود؟

کودکان معمولا به دلیل های مختلفی مانند ارث گرفتن از گذشتگان خود، خواب بسیار عمیق، تنبلی کودک در رفتن به دستشویی قبل از خواب، کوچک بودن مثانه، بیش فعال بودن کودک و ناتوانی او در نگه داشتن ادرار دچار شب ادراری اولیه می شوند.

چرا فرد دچار شب ادراری ثانویه می شود؟

علت این اتفاق اگر مشکلات عطفی و روانی مانند تغییر محیط مدرسه، ترس از کسی یا چیزی، جابجایی خانه، تولد فرزند جدید در خانواده، مرگ یکی از اعضای خانواده و چیزهای دیگر از این قبیل نباشد مشکلات دیگری مانند عفونت کلیه یا مثانه، عفونت مقعد و خارش مقعد و قسمت تناسلی کودک و دیابت که باعث افزایش میزان آب خوردن کودک می شود می توانند باعث ابتلا به شب ادراری ثانویه شوند.

مشکل ادرار در بزرگسالان چرا ایجاد می شود؟

علت این اتفاق در افراد بزرگسال می تواند دلایل زیادی داشته باشد که اگر دچار بیماری خاص و مشکل بدنی خاصی نشده باشید و سالم باشید ممکن است مشکلات دیگری داشته باشید که در ادامه چند مورد از دلایلی که ممکن است باعث این مشکل شوند را معرفی می کنیم.

بیش فعالی مثانه

از مشکلات رایج مربوط به شب ادراری در افراد بزرگسال مثانه بیش فعال است، افرادی که مثانه بیش فعالی دارند ماهیچه های مثانه شان به طور طبیعی منقبض می شود و این اتفاق انقدر بیش از حد تکرار می شود که باعث بی اختیاری ادرار می شود، علاوه بر این مثانه بیش فعال در مواقع نامناسب و بدون اختیار اتفاق می افتد.

فعال بودن بیش از حد کلیه ها

اگر میزان تولید هورمون ADH در بدن شما کاهش پیدا کند امکان ابتلا به شب ادراری و تولید بیش از حد ادرار وجود دارد، این هورمون که مسئول تنظیم میزان ادرار بدن است به طور طبیعی در شب هم کمتر تولید می شود اما اگر میزان آن بسیار بیش از حد کاهش پیدا کند دردسر آفرین خواهد بود، علاوه بر کاهش تولید آن امکان این هم وجود دارد که کلیه به درستی به آن پاسخ ندهد.

دیابت بی مزه چیست؟

از جمله بیماری هایی که می توانند ترشح ADH را تحت تاثیر قرار دهند و باعث تحول در سیستم ادراری شخص شوند می توان به دیابت بی مزه اشاره کرد، این بیماری که از نام آن مشخص است نوعی دیابت است و باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

مثانه در نگه داری ادرار مشکل دارد

ممکن است که مثانه ظرفیتش پر شده باشد و نتواند آن را نگه دارد و به همین منظور نشت پیدا کند، برای کاهش این مشکل بهتر است ادرار را بیش از حد نگه ندارید و در هنگام نیاز حتما سراغ دستشویی بروید.

مثانه در نگه داری ادرار مشکل دارد

تاثیر داروهای مختلف در بی اختیاری ادراری

ممکن است داروهای مورد استفاده افراد باعث ایجاد این مشکل شوند، داروهایی مانند داروهای خواب آور یا داروهایی که برای افراد دچار مشکل روان پریشی تجویز می شود، کلوزایین و ریسپریدون از جمله این داروها هستند و باعث تحریک مثانه می شوند.

از جمله بیماری های مشکل ساز

از جمله بیماری هایی که باعث مشکل در سیستم ادراری بدن می شوند می توان به سرطان مثانه یا سرطان پروستات اشاره کرد، علاوه بر این بیماری هایی مانند تشنج، اسکلروز چندگانه یا بیماری های پارکینسون که به مغز و ستون فقرات مربوط هستند می توانند باعث ایجاد بی اختیاری ادرار شوند.

علت های دیگری که می توانند ادرار را تحت تاثیر قرار دهند:

آینه خواب:

آینه خواب نوعی اختلال است و باعث می شود هنگام خواب تنفس مکررا قطع شود و دوباره ادامه پیدا کند، خروپف با صدای بلند و یا کاهش میزان کیفیت خواب از جمله علائم این اختلال هستند.

یبوست:

با تکرر خود باعث مشکل در اندام های دیگر شده و افتادگی لگن را در پی دارد.

افتادگی لگن:

این مشکل علاوه بر یبوست ممکن است به دلایل دیگری نیز ایجاد شود که باید حتما تحت نظر پزشک آن را بررسی کرد.

انسداد مجرای پیشاب:

ممکن است لوله ای که ادرار از آن خارج می شود مسدود شود که این اتفاق باعث اختلال در ادرار می شود و باید برای رفع آن سراغ پزشک بروید.

مشکل دار بودن ساختار مثانه:

ممکن است مشکل اساسی تر از این حرف ها باشد و خود مثانه یا اندام های مرتبط دچار مشکل در اندازه و شکل شوند، برای مثال بزرگ شدن پروستات از جمله مسائل مهم مربوط به ادرار است که در سنین بالاتر رخ می دهد.

سنگ یا عفونت:

اگر دچار سنگ کلیه یا مثانه هستید و یا عفونت دارید حتما باید آن را جدی بگیرید، مصرف زیاد مایعات و گیاهان ادرار آور از جمله روش های طبیعی رفع این مشکل است.

شب ادراری چه علائمی دارد؟

شاید این سوال کمی تعجب آور باشد چون از اسم این مشکل مشخص است که چه علامتی دارد، اما توجه کنید که شب ادراری علائم قابل توجه دیگری هم دارد که باید به آن ها توجه کرد، در هنگام ابتلا به این مشکل فرد دچار تکرر ادرار می شود و این اتفاق در زمان خواب هم تکرار می شود، بی اختیاری ادرار در طول روز هم می تواند ادامه داشته باشد و در هنگام ادرار فرد حس سوزش خواهد داشت، سوزش ادرار به دلیل تکرر ادرار اتفاق می افتد.

روش های گیاهی موثر برای درمان شب ادراری

برای درمان این مشکل روش های مختلفی وجود دارند، بعد از شناخت دلیل اصلی مشکل باید سراغ راه حل بروید، در ادامه چند مورد از راه حل های پیشنهادی آمده اند که می توانند به شما کمک کنند، این روش ها را می توان برای درمان شب ادراری کودکان نیز به کار برد.

تاثیر کشمش و گردو در درمان شب ادراری

پنج دانه کشمش و دو عدد گردو می تواند در درمان شب ادراری کودک معجزه کند، هر شب قبل از خواب این آجیل ها را به کودک بدهید و بعد از چند روز شاهد نتایج آن باشید.

یک راه حل خوشمزه: موز بخورید!

یکی از راه های موثر در کاهش شب ادراری موز است، این روش بخصوص برای کودکان بسیار مناسب است و کافیست هر روز دو تا سه عدد موز میل کنند، این کار باعث خواهد شد که کودک شب خوبی داشته باشد و اختیار ادرار خود را از دست ندهد.

یک راه حل خوشمزه: موز بخورید

استفاده از آب قره قروت برای درمان شب ادراری

قره قروت از جمله خوراکی های محبوب کودکان است که می تواند به کاهش امکان ادرار در شب هم کمک کند، یک ساعت قبل از خواب مقداری از آب قره قروت را به کودک بدهید و یا خودتان میل کنید تا باعث کاهش مشکل شود، اگر کودک دچار عفونت شده بود می توانید روزانه سه بار آب قره قروت را به خورد او بدهید تا حالش بهتر شود.

مصرف میوه داغداغان برای درمان بی اختیاری ادراری

اگر از بی اختیاری ادرار رنج می برید یک قاشق غذاخوری از پودر آسیاب شده میوه داغداغان را همراه با یک لیوان شیر سه بار در روز میل کنید، این کار به رفع مشکل شما کمک خواهد کرد.

سراغ میوه بلوط بروید

می توانید میوه های بلوط را آسیاب کنید و یک قاشق چای خوری از پودر به دست آمده را همراه با یک لیوان شیر میل کنید، این کار را سه بار در روز و با فاصله های برابر تکرار کنید و منتظر نتایج آن باشید، این روش علاوه بر بزرگسالان برای کودکان هم موثر خواهد بود.

تاثیر عسل در درمان شب ادراری

عسل از جمله مواد بسیار مفید در درمان بسیاری از مشکلات بدن است، این ماده لذیذ را همراه با شیر برای صبحانه میل کنید تا تاثیر آن را ببینید، می توانید برای کودکان یک قاشق چای خوری از عسل را قبل از خواب بخورانید تا دچار ادرار نشود.

تاثیر عسل در درمان شب ادراری

استفاده از سرکه سیب برای درمان بی اختیاری ادراری

استفاده از سرکه سیب بیشتر برای افراد بزرگسال توصیه می شود و کودکان بهتر است سراغ این سرکه نروند، دو قاشق چای خوری از سرکه را با مقدار دلخواهی عسل ترکیب کرده و یک لیوان آب به آن اضافه کنید، شربت مخصوص شما آماده است، این شربت را همراه با غذا میل کنید تا به معده آسیب نرساند.

ادویه های موثر در درمان شب ادراری: ادویه های مختلف تاثیر زیادی در درمان مشکلات ادراری دارند، می توانید با مصرف ادویه هایی که بخصوص طبع گرمی دارند بدن خود را تقویت کنید و باعث رفع مشکلات مربوط به شب ادراری شوید، این روش برای کودکان نیز موثر است اما نباید در خوراندن این ادویه ها به بچه ها زیاده روی کرد.

مصرف دارچین برای درمان شب ادراری

یکی از روش های گیاهی ساده برای کاهش امکان شب ادراری مصرف دارچین است، دارچین بدن را گرم نگه می دارد و باعث بهبود اوضاع دستگاه گوارشی می شود، می توانید پودر دارچین را با شکر و نان تست برای کودکان درست کنید تا هنگام خوردن صبحانه میل کنند، اما اگر شب ادراری مشکلی برای افراد بزرگ تر است می توانند آن را با نوشیدن دمنوش دارچین یا اضافه کردن آن به غذای خود رفع کنند.

دانه های خردل شب ادراری را کنترل می کنند

برای درمان شب ادراری می توانید نصف قاشق چای خوری از دانه های خردل را با اندازه دلخواهی از شیر ترکیب کرده و گرم کنید، این نوشیدنی سالم و مفید را یک ساعت قبل از خواب بنوشید تا تاثیر آن را در کاهش شب ادراری ببینید.

دانه های خردل شب ادراری را کنترل می کنند

تاثیر رازیانه در درمان شب ادراری

برای کاهش امکان ادرار در شب و درمان این مشکل سراغ رازیانه بروید، یک قاشق چای خوری از دانه های رازیانه را همراه با دو قاشق غذاخوری شربت و شیر گرم ترکیب کرده و هر روز بنوشید، البته در مصرف این نوشیدنی نباید زیاده روی کنید.

دمنوش های مفید برای درمان شب ادراری

اگر اهل چای و نوشیدنی هستید می توانید از دمنوش های مختلف جهت رفع مشکلات و بیماری های خود استفاده کنید، برای درمان بی اختیاری ادرار نیز دمنوش های موثری وجود دارند که می توانید آن ها را در طول روز مصرف کنید، در ادامه به معرفی و نحوه آماده کردن این چای ها می پردازیم.

تاثیر دمنوش بادرنجبویه در درمان بی اختیاری ادرار

برای درمان مشکل ادرار در هنگام شب دمنوش بادرنجبویه میل کنید، این گیاه علاوه بر شکل دمنوش می تواند به شکل موضعی هم موثر باشد و برای این منظور باید برگ های بادرنجبویه را در قسمت لگن بمالید و چند ساعت آن را نگه دارید، در درست کردن دمنوش این گیاه نیز برگ ها را با مقداری آب داغ مانند چای عادی دم کنید، پانزده دقیقه زمان برای این کار کافیست و می توانید سه تا چهار لیوان از آن را در روز بنوشید.

تاثیر دمنوش بادرنجبویه در درمان بی اختیاری ادرار

دم کرده سنبل الطیب در درمان بی اختیاری ادرار

برای درمان شب ادراری می توانید سراغ دمنوش سنبل الطیب بروید، این دمنوش که در اصل با ریشه های خشک شده این گیاه درست می شود تنها به بیست دقیقه دم کردن نیاز دارد و بعد از آن می توانید آن را میل کنید، توجه کنید که مصرف بیش از حد این دمنوش توصیه نمی شود و می تواند عوارضی مانند مسمومیت در پی داشته باشد.

درمان شب ادراری با دمنوش تخم کدو تنبل

تخم کدو تنبل به افزایش آرامش مثانه ای که تحریک شده کمک می کند و سلامت آن را افزایش می دهد، دانه های این میوه را که البته بصورت خشک مورد استفاده قرار می گیرند با مقداری آب ترکیب کرده و دم کنید، توجه کنید که در مصرف آن نباید زیاده روی کنید.

مصرف دمنوش هل


هل از جمله گیاهان موثر برای درمان شب ادراری به حساب می آید که با مصرف دمنوش آن می توانید افراد مختلف را درمان کنید، برای درست کردن دمنوش این گیاه 50 گرم از آن را با آب داغ دم کرده و بعد از بیست دقیقه دم کشیدن میل کنید، توجه کنید که باید دانه های هل را از وسط نصف کرده و بعد دمنوش آن را آماده کنید، به طور کلی استفاده از هل برای طعم دار کردن چای عادی هم نقش موثری خواهد داشت و می توانید چای روزانه را با هل دم کنید.

مصرف دمنوش هل برای درمان شب ادراری

استفاده از دمنوش کاکل ذرت در رفع مشکلات ادرار

کاکل ذرت از جمله گیاهان بسیار مفید برای بدن به حساب می آید که می توانید دمنوش آن را میل کنید، مصرف منظم این دمنوش در رفع مشکل شب ادراری موثر است البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

دم کرده آویشن شب ادراری را درمان می کند

برای مصرف دم کرده آویشن می توانید از قطره آویشن تیمکس بخصوص سوسن بر، آویشن وحشی، استفاده کنید، این دمنوش که بخصوص برای کودکان بسیار توصیه می شود می تواند شب های بهتری را برای کودک و خانواده بسازد.

چای گل ختمی به منظور رفع شب ادراری

یک قاشق غذاخوری از گل ختمی را همراه با مقداری آب که دمای آن به هفتاد یا هشتاد درجه سانتی گراد رسیده باشد در قوری ریخته و یک ربع آن را دم کنید، دم نوش به دست آمده را روزانه دو بار می توانید میل کنید و شب ادراری را به طور کلی ریشه کن کنید.

تاثیر چای سیاه در کاهش شب ادراری

چای سیاه معمولی که از نوشیدنی های بسیار محبوب ایرانی است می تواند مشکل ادرار را کاهش دهد، البته کودکان نباید در مصرف آن زیاده روی کنند و افراد بزرگسال نیز توجه کنند که مصرف چای همراه با داروهای ضد افسردگی می توان باعث تداخل دارویی یا مشکلات دیگر شود.

دمنوش ترکیبی دم اسب، توت خروس و پوست درخت بلوط

یکی از دمنوش های ترکیبی موثر برای درمان شب ادراری می تواند از ترکیب گیاهان دارویی موثری همچون دم اسب، پوست درخت بلوط و توت خرس به دست آید، کافیست دو تا سه لیوان از این دمنوش را هر روز بنوشید و منتظر رفع مشکل خود بمانید.

دمنوش جعفری شب ادراری را درمان می کند

دمنوش جعفری را دو تا سه بار در روز میل کنید و تاثیر آن را در کاهش مشکلات مربوط به ادرار مشاهده کنید، برای درست کردن این دمنوش کافیست مقداری از برگ های خشک شده گیاه را با آب داغ به مدت یک ربع دم کنید و بعد از آماده شدن آن را بنوشید، این کار بی اختیاری ادرار را درمان می کند.

چای زعفران بنوشید

برای درست کردن چای زعفران نیم گرم از پودر سر گل زعفران را با یک لیوان آب داغ دم کرده و بعد از چند دقیقه آن را بنوشید، این دمنوش را می توان همراه با نبات میل کرد، توجه کنید که در مصرف آن نباید زیاده روی کرد و ممکن است برای برخی از افراد مضر باشد.

چای زعفران بنوشید

دمنوش ترکیبی از گیاهان مختلف برای درمان شب ادراری:

50 گرم از پونه وحشی، 100 گرم پونه معمولی، 30 گرم آویشن شیرازی، 40 گرم آویشن کوهی، 80 گرم پولک، 30 گرم اسطوخودوس، 30 گرم بومادران، 50 گرم بابونه، 50 گرم ختمی، 50 گرم گشنیز، 50 گرم تخم رازیانه، 30 گرم کاکوتی، 30 گرم مرزنجوش و 40 گرم از گل پنیرک را با هم ترکیب کرده و روزانه سه تا پنج قاشق غذاخوری از آن را به همراه چهار لیوان آب داغ دم کنید، بعد از 45 دقیقه دم کشیدن چای شما آماده می شود و می توانید آن را میل کنید، البته کودکان زیر ده سال نباید آن را بنوشند.

عرقیات مفید در درمان بی اختیاری ادرار

اگر اهل عرقیجات هستید می توانید سراغ عرق ها بروید، البته مصرف عرق برای کودکان خوشایند نیست و لزومی ندارد برای آن ها اجبار کنید، این روش معمولا برای بزرگسالان کارآمدتر است.

عرق کاکوتی برای درمان مشکلات ادراری

مصرف روزانه دو تا سه بار از عرق کاکوتی نقش زیادی در درمان مشکلات ادراری خواهد داشت، برای این منظور دو قاشق غذاخوری از عرق این گیاه را با یک لیوان آب داغ ترکیب کرده و یک قاشق غذاخوری از پودر نبات را به آن اضافه کنید و میل کنید، این راهکار طبیعی بی اختیاری ادرار را درمان خواهد کرد.

عرق کاکوتی برای درمان مشکلات ادراری

برای درمان بی اختیاری ادرار عرق پونه مصرف کنید

عرق پونه را به طور خالص و نیم ساعت قبل از میل کردن وعده های غذایی خود بنوشید، این عرق علاوه بر درمان بی اختیاری ادراری می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و شما را در برابر بیماری های مختلف ایمن کند.

راهکار های عملی برای پیشگیری از شب ادراری

شب ها مایعات کمتری مصرف کنید

سعی کنید مصرف مایعات را در نیمه اول روز افزایش داده و در نیمه دوم روز کم کنید، این کار بخصوص برای کودکان موثر خواهد بود، کودکانی که شب مایعات بیشتری مصرف می کنند احتمال شب ادراری بالایی دارند و اسباب زحمت خواهند شد، قبل از خواب حتما باید به دستشویی بروید و از خالی بودن مثانه مطمئن شوید.

اگر رژیم لاغری گرفته اید امکان ابتلا به بی اختیاری ادراری در شما وجود دارد

وقتی وزن زیادی از دست می دهید و لاغر می شوید ادرار شما در روزهای اول بعد از کاهش وزن دچار مشکل می شود که در بسیاری از افراد طبیعی است و کم کم بعد از مدتی رفع می شود.

روش استفاده از روغن زیتون

برای رفع مشکل شب ادراری می توانید مقداری از روغن زیتون را داغ کنید و بعد آن را به نرمی زیر شکم ماساژ دهید، این کار برای کودکان تاثیر بسیاری دارد و باعث کاهش احتمال شب ادراری می شود، البته باید آن را چندین بار تکرار کرد.

روش استفاده از روغن زیتون در درمان شب ادراری

اگر کودک دچار شب ادراری است او را تنبیه نکنید

تنبیه کودک باعث آسیب های جدی روانی خواهد شد و او را فردی متزلزل بار می آورد، اگر فرزند شما دچار شب ادراری شده بهتر است با تشویق و پاداش سعی در بهبود روابط خود داشته باشید، برای مثال قول و قرار بگذارید که اگر رخت کودک کثیف نشود برایش جایزه ای خواهید گرفت.

از خوردن گیاهان و غذاها و نوشیدنی های ادرارآور پرهیز کنید

سعی کنید شب ها از خوردن هندوانه، ماست، دوغ، مرکبات، غذاهایی با مزاج سرد، قهوه، فلفل، موادی که کافئین دارند، نوشابه گاز دار، کنسرو، غذای آماده، فست فود، دمنوش ها و چای هایی مانند چای سبز و بسیاری از موارد دیگر که ادرار آور هستند خودداری کنید تا شب دچار ادرار ناخودآگاه نشوید.

ورزش کنید

ورزش های مختلف که بتوانند عضلات شکم و مثانه را تقویت کنند بسیار موثر هستنند، این ورزش ها می توانند امکان نگه داری ادرار را افزایش دهند و از ادرار ناخود آگاه جلوگیری کنند، پیشنهاد ما دراز و نشست و بشین و پاشو است.
تمرین: یکی از تمرین هایی که برای بهبود حالت عضلات شکم می توانید انجام دهید این است که شکم را منقبض کرده و نفس را چند ثانیه نگه دارید، این کار را ده تا بیست بار در روز تکرار کنید تا به تقویت عضلات مثانه کمک کند، این کار را کودکان نیز می توانند انجام دهند.

استرس را از خود دور کنید

یکی از دلایل اصلی شب ادراری استرس است، سعی کنید با روش های مختلف استرس را کاهش دهید، این استرس به خصوص برای کودکان بسیار مضر است و در دوران رشدشان تاثیری منفی دارد، اگر محیط آرام تری داشته باشید احتمال درمان بی اختیاری ادراری کودک و حتی فرد بزرگسال بسیار بیشتر خواهد شد.

مصرف الکل، سیگار و کافئین را کاهش دهید

یکی از علل ابتلا به بی اختیاری ادرار می تواند مصرف کافئین باشد، کافئین بخصوص اگر در داروها و نوشابه ها باشد باید در مصرف آن توجه داشت، علاوه بر این سعی کنید از سیگار فاصله بگیرید، سیگار دارای نیکوتین است که جدار مثانه را تحریک می کند و باعث ابتلا به بی اختیاری ادراری می شود، الکل نیز از جمله عوامل ابتلا به این مشکل است، مصرف آب گریپ فروت هم باعث افزایش میزان ادرار می شود و بعد از نیمه دوم روز نباید آن را میل کنید.

اگر یبوست دارید آن را درمان کنید

یبوست از جمله مشکلاتی است که می تواند باعث ایجاد شب ادراری و بی اختیاری ادرار در بزرگسالان شود و علت آن فشاری است که هنگام دفع به عضلات وارد می شود و به لگن و مثانه آسیب می زند، یبوست بیش از حد و مداوم برای سلامتی خطرات زیادی دارد، سعی کنید با مصرف ملین های مختلف یبوست را در خود درمان کنید.

غذاهایی را که طبع گرمی دارند بیشتر مصرف کنید

در طب سنتی از جمله راهکار های عملی درمان بی اختیاری ادرار مصرف غذاها و گیاهان طبع گرم است، گیاهانی مانند دارچین، هل، زعفران، زنجبیل، عسل، کشمش و گردو می توانند به فرد کمک کنند.

غذاهایی را که طبع گرمی دارند بیشتر مصرف کنید

ادرار را نگه ندارید


توجه کنید که نگه داری بیش از حد ادرار علاوه بر مشکلات زیادی که در عفونت مثانه و ایجاد سنگ کلیه و مثانه دارد می تواند باعث ضعیف شدن دریچه حلقوی دهانه مثانه شده و با هر حرکتی ریزش ادرار اتفاق بیفتد، سعی کنید که ادرار را به موقع تخلیه کنید تا با افزایش سن این مشکل مدام شدیدتر نشود.

اگر یکی از اطرافیان شما دچار شب ادراری است در این مورد با دیگران حرف نزنید


فرق نمی کند که فرزند یا کودک شما دچار شب ادراری باشد یا خواهر و برادرتان، این اتفاق ممکن است برای بزرگسالان نیز پیش بیاید و به هیچ وجه نباید درمورد آن با دیگران حرف بزنید.

چه زمانی باید سراغ پزشک رفت؟


اگر دچار بی اختیاری ادراری هستید بهتر است اول دلیل این مشکل را کشف کنید، اگر دلایل فیزیکی و جنبی یا غذایی مختلفی وجود نداشتند حتما باید به پزشک مراجعه کرد، بخصوص که اگر علائمی مانند سوزش یا خارش مقعد و آلت تناسلی و… همراه با شب ادراری ظاهر شوند باید آن ها را جدی گرفت.

پزشک چه آزمایش هایی برای تشخیص بی اختیاری ادرار انجام می دهد؟


پزشک برای تشخیص دقیق علت مشکل شما و درمان آن باید آزمایش های خاصی انجام دهد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم تا از حالت گنگ بودن خارج شوند.

تجزیه شیمیایی ادرار


اول از همه چیز پزشک نمونه ای از ادرار شما را می خواهد، بعد از نمونه گیری آن را تجزیه می کنند و مشخص می کنند که در ادرار شما میکروب، عفونت یا مشکل خاصی وجود دارد یا نه، این آزمایش وجود عفونت را در اندام های مربوط به دستگاه ادراری یعنی کلیه، مثانه، میزنای و مجرای پیشاب مشخص می کند.

کشت میکروب در ادرار


کار دیگری که برای مشخص کردن و آزمایش انجام می دهد این است که نمونه ای از ادرار شما را به آزمایشگاه می فرستند و در ظرف مخصوصی که مواد مغذی هم دارد باکتری ها و میکروب ها را در ادرار مشخص می کنند، این کار نیز در تشخیص عفونت کمک کننده است.

سنجیدن جریان ادراری


کار دیگری که برای تشخیص مشکل شما انجام می دهند سنجیدن جریان ادرار است، در این روش شما باید درون یک قیف ادرار کنید تا میزان ادرار خارج شده از دستگاه تناسلی اندازه گرفته شود، بعد از این کار باقی مانده ادرار در مثانه را اندازه می گیرند.

روش هایی که ممکن است پزشک برای درمان شب ادراری استفاده کند


معمولا سعی می شود که این مشکل بدون عمل جراحی و کار خاصی درمان شود، اما اگر مشکل اساسی تر از این حرف ها باشد راه های مختلفی برای درمان به کار می رود که چند مورد از آن ها را معرفی می کنیم.

استفاده از دارو برای درمان


در این روش از داروهایی مانند داریفناسین، ایمیپرامین، اکسی بوتینین، تولترودین، تروسپیوم کلرید، فروستودین و سولیفناسین برای درمان استفاده می شود، این داروها در درمان بیش فعالی مثانه به کار می روند و ماهیچه ها را کنترل می کنند، علاوه بر این ممکن است پزشک دسموپرسین تجویز کند که مقدار تولید ادرار در کلیه را کاهش می دهد.

استفاده از دارو برای درمان

عمل جراحی برای بزرگ کردن مثانه

اگر مثانه شما بسیار کوچک باشد عمل جراحی مخصوصی برای بزرگ کردن مثانه صورت می گیرد که باعث افزایش حجم مثانه می شود و می توانید ادرار را بیشتر نگه دارید.

عمل جراحی برای برداشتن بخشی از مثانه

در این روش که برای مثانه بیش فعال استفاده می شود بخشی از ماهیچه های مثانه که اطراف مثانه قرار دارند برداشته می شوند تا از ادرار بی موقع جلوگیری کنند، ممکن است در این عمل جراحی حتی کل این ماهیچه ها برداشته شوند که تشخیص روش انجام آن با پزشک معالج است.

تحریک عصبی لگن

برای تحریک عصبی لگن دستگاه کوچکی را درون بدن قرار می دهند که سیگنال می فرستد و این سیگنال ها از طریق اعصاب به پایین کمر ارسال می شوند، این کار به کنترل جریان ادرار در بدن شما کمک می کند و در درمان مثانه بیش فعال کاربرد دارد.

توصیه برای رفع شب ادراری:

تا زمانی که به طور کامل درمان شوید و شب ادراری رفع شود می توانید از روکش های ضد آب برای تشک استفاده کنید تا آن را خیس نکنید، استفاده از پوشک های مخصوص بزرگسالان نیز راه حل دیگری است، علاوه بر این ها اگر پوست شما دچار مشکل می شود بهتر است از شوینده ها و پاک کننده های مخصوص پوست استفاده کنید تا حساسیتی که مقابل ادرار ایجاد می شود کاهش پیدا کند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *